eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 تصویر شمس آل احمد در کنار پدرش آیت‌الله سید احمد طالقانی 🗓 به بهانه ۱۴ آذر سالگرد مرحوم (برادر ) مرحوم شمس الدین آل احمد طالقانی از خانواده‌ای روحانی و درس خوانده بود. بخوانید👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 تصویر شمس آل احمد در کنار پدرش آیت‌الله سید احمد طالقانی 🗓 به بهانه ۱۴ آذر سالگرد مرحوم #شمس_آل_ا
📖 در کتاب می‌نویسد: 🍃حاج سيّد احمد لاجوردى تعريف مى‌كرد كه: «يك روز تازه از بازار آمده بودم خانه كه رئيس كلانترى محل پريشان حال آمد در منزل ما و مرا كشاند بيرون كه حاج آقا بيا كمك. رفتم جلوى خانه شما. 🍂جماعتى جمع بودند و حاج سيّد احمد آقا (آیت‌الله پدر شمس و جلال)، خدا رحمتش كند، هنوز مى‌غريد. كريم آقا بوذر جمهرى (قصاب آذربايجان لقب داشت و وزير رضا شاه بود) عصا نوش‌جان كرده و سرافكنده بين گروهى آجان‌هاى حكومتى، كنارى ايستاده بود و نمى‌دانست چه كند. من رفتم جلوى حاج آقا و ايشان را به اصرار بردم توى بيرونى و تقاضا كردم اجازه بدهند من قضيّه را فيصله بدهم. 🍁می‌دانستم موضوع چيست.مى‌خواستند براى تهران خيابانهاى راستا حسينى بكشند. مثل خيابان‌هاى مسيحيان در فرنگ. عين صليب. خيابان بوذر جمهرى را خراب كرده بودند و حالا مى‌خواستند و و را بكوبند كه همين يا امروزى را بسازند. 🍂دولت آمده بود پرچم قرمز نصب كرده بود روى خانه‌ها. پدرت، خدا رحمتش كند، مقاومت مى‌كرد. خانه‌تان ديوار به ديوار حياط سيد ناصر الدين بود. رفتم كريم آقا بوذر جمهرى را راضى كردم كه دو سه هفته فرصت بدهد حاجى آقا را فرستاديم سفر به نجف. اين خانۀ زير را براى شما خريديم هزار و هشتصد تومان. و در غياب حاجى آقا، اسباب‌كشى كرديم و آمدند خانه را-كه فقط خانه شما و باقى و سالم مانده بود كوبيدند روى هم. شما و مرحوم برادرت آقا جلال، توى همان خانه متولد شده بوديد كه حالا افتاده است توى .» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 گزارش از اعلامیه دانشجویان پس از #۱۶آذر ۴۳ مبنی بر لزوم آزادی (ره) از بند 🗓 تاریخ انتشار: دی ماه ۱۳۴۳ 💠 نشریه انتقام به قلم و با حمایت بازاریان تهران از جمله اعضای منتشر و در شهرهای قم و تهران پخش می‌شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید سید مجتبی نواب صفوی در ابتدای جوانی در کنار تحصیل دروس حوزوی در مسجدی در خانی‌آباد، هم‌زمان در به تحصیل علوم جدید پرداخت. 📆 در ۱۷ آذر ۱۳۲۱ در حالیکه ۱۸ سال بیشتر نداشت، در یک سخنرانی پرشور در مدرسه از دانش‌آموزان خواست تا به سوی رفته و به هجوم اجانب و تهدید فرهنگ غرب اعتراض نمایند. تظاهرات باشکوهی روی می‌دهد و با تیراندازی ماموران به سوی مردم، دو نفر کشته می‌شوند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💢از کجا و تا کجا؟ پس دیدار شهریورماه ۱۳۹۶ طلاب تهران با حضرت آقا و فرمان ایشان مبنی بر ساختن حوزه مطلوب با کمک اراده هایمان، انگیزه های آن جمع کوچک طلبگی که برای آن دیدار شکل گرفت( و بعدها دوستانی به این جمع اضافه شدند)، مضاعف شد. ✴مباحثات از آن زمان ادامه داشته،اما با همت تک تک دوستان و لطف و اعتماد بعضی از بزرگترها، یکسالی میشود که بصورت منسجم و کاملا تشکیلاتی، آن دغدغه ها پیگیری میشود. ✴مهمترین دغدغه، است. حوزه ای اهل که تراز خود را حکمرانی در عصر میبیند.🇮🇷 (در این رابطه بیشتر از ما میشنوید و میبینید!) 🔰حال پس از گذشت یک سال از مباحثات طلبگی، میخواهیم موضوع را در طرح با اساتیدی که به نظر ما میتوانند در کامل شدن این ادبیات، کمک فکری به ما کنند، مطرح کنیم و با شنیدن نظرات اساتید، اندوخته خود را دو چندان کنیم و بتوانیم بزودی ادبیات جامع را به حوزه علمیه عرضه کنیم. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 جواب تا کجا بماند برای آینده...
✴نشست اول از سلسله نشست های حوزه عاصمه
📷نفر وسط شیخ مرتضی کاتوزیان در سنین جوانی ✍ نوه مرحوم از مجتهدین عصر ، بود. شیخ مرتضی پس از تحصیل مقدمات و سطوح علوم دینی در تهران به شهر قم مشرف شد و از محضر آیات عظام و بهره‌مند شد و پس از آن به تهران بازگشت. 🍃شیخ مرتضی کاتوزیان در مسجد جد خود، حاج ملاجعفر، واقع در محلۀ ، به اقامۀ جماعت می‌پرداخت و در نیز تدریس می‌کرد. 🔹ایشان در سال ١٣۶۵ق به ، نزدیکی ، نقل مکان کرد و از آن پس در آن مکان مقدس به اقامۀ جماعت و وعظ و خطابه اشتغال داشت. با آمدن مرحوم به مسجد حاج ملاجعفر، ایشان از شیخ مرتضی کاتوزیان دعوت نمود تا نماز صبح را بر اهالی این مسجد امامت نماید و این امر مورد قبول شیخ مرتضی واقع شد. بعدها حوزۀ درسی پررونقی در این مسجد شکل گرفت که به معروف شد. ✨نگارنده از آقای کمال کاتوزیان فرزند مرحوم شیخ مرتضی شنیدم که می‌گفت: پس از آزادی حضرت (ره) از زندان در سال ۴٢ و پیش از بازگشت به قم، مرحوم آیت‌الله ، به اعتبار مرحوم پدرم، حضرت امام را به خانۀ ما آوردند و این بزرگواران یکی دو شب در منزل ما بودند تا امنیت بیشتری برقرار شود و سپس به قم بروند.✨ 🍂مرحوم شیخ مرتضی کاتوزیان در چنین روزی یعنی ٢٢ ربیع‌الثانی ١۴٠۵ق/ ٢۵ دی ١٣۶٣ش وفات نمود. پیکر مطهرش در آستان (ع) در صحن (ع) دفن شد. 🕌@tarikh_hawzah_tehran
🍃 امروز ۱۹ آذر به ابتکار ، نشست «حوزه تهران و نقش آن در شکل‌گیری انقلاب اسلامی» با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. 💠 موضوع جلسه اول: مبانی تربیتی امام خمینی (ره) با نگاه به نقش آیت‌الله شاه‌آبادی 🔹با حضور دکتر محمد حسین شهرستانی برشی از مباحث مطرح شده👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
نشست، سبحانی صدر.aac
6.66M
🎙مقدمه بحث: ☘ نگاهی گذرا به نقش در تحولات سیاسی دو قرن گذشته. 🔹آیت‌الله شاه آبادی حکمت را در حوزه تهران فراگرفته و (ره) هم در حکمت، از محضر ایشان بهره برده بود. با توجه به اینکه روحیه اجتماعی و مبارزاتی آیت‌الله شاه‌آبادی برخاسته از نگرش عرفانی ایشان بود، و این مبنا به امام خمینی منتقل شده بود، آیا می‌توان قائل به تأثیر حوزه حکمی تهران در شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد؟ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
دکتر شهرستانی.aac
13.57M
🎙 : ☘نظریه فطرت صورت‌بندی همان سیره و‌ سنت علمای تهران است. طرح آیت‌الله شاه آبادی اسلام اجتماعی و طرح امام خمینی اسلام سیاسی است. آن بستر مناسبات تاریخی که از آن چنین نظریه‌ای پدید می‌آید، تهران است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 پاسخ (ره) به نامه - 50/01/05 ✍ بسمه تعالی خدمت جناب مستطاب و ثقه الاسلام آقای آقا شیخ محمد یزدی دامت افاضاته مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جناب عالی را از خداوند تعالی خواستار است. امید است ان شاءالله تعالی و سایر مومنین از ارشاد و هدایت جناب عالی برخوردار باشند. آنچه اخیراً مورد تأسف این جانب است اختلافاتی است که نمی دانم با چه دستی در حوزه علمیه قم و بین اهل منبر بلکه محراب حادث شده است و همین نحو بین و آنجا حادث شده است، همان نحو اختلافی که بین علمای مسیحی در وقتی که ممالک آنها را می گرفتند حاصل شد. امروز که اصول احکام در دستبرد اجانب و نوکرهای آنها است به جای وحدت کلمه، این نحو تفرق و توهین بعضی از بعضی و تکفیر بعضی موجب کمال تأسف است و کاشف از عدم رشد جامعه است. امثال جناب عالی کوشش کنید شاید موفق شوید آقایان را از این خواب گران بیدار کنید قبل از اینکه همه چیز آنها به باد رفته باشد، اگر نرفته باشد. (و الی الله تعالی المشتکی). والسلام علیکم روح الله الموسوی الخمینی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله (م۱۳۲۰ق/ ۱۲۸۰ش) از مجتهدین بزرگ تهران در دوران زعامت و چندی پس از آن بود که در زندگی می‌کرد. بسیاری از رهبران و فعالان یا از شاگردان وی بودند و یا با ایشان ارتباط داشتند. 🍃اگر بخواهیم در فصلی با عنوان بنگاریم، نام مرحوم حاج شیخ هادی در صدر آن می‌درخشد. برخی از اقدامات اجتماعی ایشان عبارت است از احداث: ، ، ، و . ☘تاریخی‌ترین این بناها بود که بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ق بنا بر وصیت (وزیر شهر تهران) و با همت و تلاش ساخته شد. 🔹جالب است بدانید که ایشان با روحیه جهادی که داشت، خودش و فرزندانش دست به کار شده و به ساختن بنای بیمارستان و کاه‌گل کردن آن می‌پرداختند. 💉اولین عمل جراحی این بیمارستان بود که وقتی جراح آلمانی بیمارستان آماده عمل شد، مجتهد بزرگ شهر، مرحوم حاج شیخ هادی نجم آبادی هم روپوش سفید پزشکی پوشید و به اتاق عمل رفت و علاوه بر کمک، به دقت به کار دکتر نگاه می‌کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر سمت راست، استاد ابوالحسنی منذر در سنین جوانی در کنار مقبره شیخ فضل‌الله نوری 🗓 به بهانه ۲۲ آذر سالروز رحلت ✍ استاد ابوالحسنی که به تعمق و ژرف‌نگری در تاریخ‌پژوهی شهرت دارد، در شکل‌گیری اندیشه خود بسیار متاثر از ، ، ، و می‌باشد. 📖 استاد ابوالحسنی در جریان اصلاح کتاب «مظلومی گمشده در سقیفه» به واسطه با شیخ حسین لنکرانی آشنا می‌شود و ایشان را دریایی از علم می‌یابد. پدر شیخ حسین لنکرانی شاگرد شیخ فضل الله نوری و پدربزرگ او استاد شیخ فضل الله نوری، ، و بوده است. ▪️شیخ حسین لنکرانی درس را در نجف دیده و روز اعدام شیخ فضل الله نوری را به خاطر داشت و سینه‌اش آکنده از اسرار تاریخ و بود؛ و این تجربیات گرانبها را به شاگرد خود استاد ابوالحسنی (منذر) منتقل ساخت. 🍃از این‌رو آثاری که استاد ابوالحسنی کنار درباره مشروطه و به‌ویژه شیخ شهید نگاشته است، از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر ۱: 🔸 در سنین جوانی در کنار مرحوم و 📷 تصویر ۲: استاد ابوالحسنی در کنار مرحوم 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۷ ربیع‌الثانی درگذشت آیت‌الله العظمی ✍ پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله از علمای تهران که در اقامه جماعت می‌نمود، بازاریان متدین تهران در قم خدمت رفته و از محضر ایشان درخواست نمودند که شخصیت با کفایتی را به تهران اعزام دارند تا در مسجد حاج سید عزیزالله اقامه نماز کرده و به امورات دینی مردم بپردازند و آیت‌الله بروجردی ایشان را به تهران فرستاد. 🍃حضور آیت‌الله خوانساری نمونه کاملی از ارتباط با علما و مراجع عاصمه بود که منشأ تحولات سیاسی و اجتماعی بزرگی می‌شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ یک ماه بعد از ختم حوادث مربوط به که به پیروزی روحانیت شیعه منجر شد، شاه طرح شش ماده ای موسوم به را در19 دی 1341 اعلام کرد. 🔹 (ره) این بار نیز رهبری مبارزه را بر عهده گرفت و اعلامیه تحریم رفراندم را در دومین روز بهمن انتشار داد. در پی آن اعتصاب در آغاز شد. بازوی توانای حوزه علمیه و مرجعیت شیعه در تهران از ابراز نارضایتی خودداری نکرد. 🔹 مردم حاضر در بازار و مغازه های اطراف با تعطیل بازار به سوی خانه آیت الله خوانساری که نزدیک بازار بود به راه افتادند و آنگاه که آیت الله خوانساری به آنان پیوست، به منزل آیت الله رفتند. در آنجا حجة الاسلام فلسفی ضمن حملات شدید به «رفراندم تقلبی» اعلامیه مشترک آقایان بهبهانی و خوانساری را در تحریم رفراندم که همانجا صادر کرده بودند، قرائت کرد: 📃 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم کلیه تصویبنامه هایی که بر خلاف شرع مقدس باشد، حرام و شرکت در آنها شرکت در امر حرام و در حکم مبارزه با امام زمان اروحنا له الفداء می باشد و محرمات الهیه به تصویبنامه و آرای عمومی حلال نمی شود، حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة الاحقر احمد الموسوی الخوانساری 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله در نجف زاده شد و در همان دیار از محضر اساتید معظم مانند آیت‌الله و آیت‌الله در معقول و منقول و عرفان بهره برد و در همانجا به تدریس مشغول شد. 🔹پدرش از مدرسان حوزه نجف بود و برادرش از علمای رشت بود. 🔹استاد مدرّس گیلانی در سال  ١٣۶۵  ق به ایران سفر کرد و مدتى چند در تهران و قم توقف داشت و از محضر اساتیدى چون در حکمت استفاده کرد و به نجف بازگشت. 📚 مدرس گیلانی در ايرانى‌گرى و تعصب داشت و در سال  ١٣٧۵  ق نجف را ترک گفت و در تهران () سکونت اختیار نمود، و به تألیف و پژوهش و نشر آثار قلمى خود و نیز تدریس در پرداخت. 📆 از کارهاى برجستۀ ایشان استخراج و نشر بود که سال‌ها تقویم ایشان در شهرهاى ایران پخش مى‌شد. 📚 از ایشان ۱۵۵ اثر در فنون مختلف ثبت شده است. 🍂 وفاتش در  ٨۵  سالگى روز یکشنبه  ٢۵ ربیع الثانى ١۴٢٠ق مطابق با  ١٧ مرداد  ١٣٧٨ش اتفاق افتاد و در به خاك سپرده شد. 📖 یکی از آثار وی کتاب (فى تراجم الحکماء و الفلاسفه) است که تلخیصی از آن با تعلیقات منتشر شده است و گزارش خوبی از مجموعه‌ای از حکمای معاصر ارائه می‌دهد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 سمت راست: حجت‌الاسلام فرزند مرحوم حاج شیخ علی اکبر برهان سمت چپ: مرحوم حجت‌الاسلام ✍ مرحوم یزدی‌زاده از شاگردان آیت‌الله برهان و طلاب و اساتید سطح که به تازگی رحلت فرمودند، در بیان فعالیتهای سیاسی و فرهنگی خود در ایام جوانی، به نگارنده می‌فرمود: 🔹سال ۱۳۲۶، یا ۱۳۲۷ من جمعیتی تأسیس کردم به نام «»؛ چون در سال ۲۶ توسط تأسیس شد. یک مدت کوتاهی شاید یکی دو سال گشت و کسانی که با من همکاری کرده بودند در شروع کار مانند مرحوم احمد آقا پسر . 🔹 همان اخوان المؤمنین در سال 1330 مبدّل شد به «»؛ چون دیدم دولت داره حساسیت نشان میده و جواسیسشان می آمدند و می رفتند که اینها چی می گن، اسمش را عوض کردیم گذاشتیم «». بعد با و دیگران مثل و را دعوت کردم و و اینها که بعدا آمدند. 🔸 آقای خمسی که طلبه فاضلی بود گفت که اسم باید جامع و مانع باشه؛ «پیروان قران» جامع هست ولی مانع نیست. وهابیان و باقی مسلمانها هم می گویند ما پیروان قرآنیم. لذا اسمش شد «گروه شیعیان». 🔸 یک دفتر گرفتیم در نبش ؛ ضلع جنوبی ؛ یک ساختمان بود. مرکز تجمع گروه شیعیان آنجا بود. گروه شیعیان تقریبا فعال بود تا حدود سال 34 ، 35 که نواب صفوی شهید شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ امروز بازدیدی از داشتیم. بهره‌های علمی فراوانی برایم داشت که به مرور از آن خواهم نوشت. 🍃بد نیست یادی کنم از مرحوم (نوه مرحوم ) که بیش از نیم قرن (از سال ۱۳۳۱) در این کتابخانه مشغول به خدمت بوده و نزدیک به ۲۰ سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بوده‌است. ✨مرحوم حائری تحصیل کرده حوزه قم بود و در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد رسید. اما حقیقتا باید وی را از مفاخر علمی به شمار آورد که نزدیک به پنج دهه در این شهر در خدمت تراث علمی ما بوده است. 📚آن مرحوم در سال 1330 به تهران عزیمت کرد و به رغم مخالفت دوستان پیشکسوت و هم کسوت، لباس دینی را از تن درآورد و جذب کتابخانۀ مجلس برای فهرست نویسی نسخ خطی شد. در سال 1336 به استخدام کتابخانه درآمد و بیش از نیم قرن در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بود. 📚به همت این استاد فقید، نسخه‌های خطی بی‌نظیر و ذی‌قیمتی جمع‌آوری شده که سخن گفتن از آن در این مجال نمی‌گنجد و شاید در آینده اجازه گفتگو پیرامون آن بیابم. مرحوم حائری سال ۱۳۹۴ دارفانی را وداع گفت. ✍ در پیام درگذشت استاد حائری مرقوم فرمودند: بیشک آن مرحوم که پرورش‌یافته‌ی حوزه‌ی قم و بیت رفیع حائری و سبط مرحوم آیةالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری بود، از فضلای برجسته‌ی معاصر و یکی از پیشکسوتان نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی به‌شمار میرفت. باتشکر از برادر مدیر روابط‌عمومی کتابخانه بابت هماهنگی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 حضور ائمه جماعات در مسجد قبا و به میزبانی شهید مفتح. در تصویر آیت‌الله هم دیده می‌شود. 🗓 به مناسبت ۲۷ آذر سالروز شهادت سال ۱۳۴۷ به‌خاطر مبارزات خود در شهر قم به جنوب کشور تبعید شد و پس از پایان دوران تبعید، از سوی رژیم شاه مجبور به سکونت در تهران شد. 🔹شهید مفتح در تهران را مرکز فعالیت‌های خویش قرار داد، و در کلاس‌ها مباحث اسلامی را باطرح نوین و شکل جدید مطرح می‌کرد که مورد استقبال جوانان قرار می‌گرفت. 🔸پس از اینکه مسجد الجواد توسط بسته شد در سال ۵۲ شهید مفتح در فعالیت خویش را آغاز کرد. در سوم آذر ۵۳ بعد از سخنرانی در این مسجد، ساواک، مسجد را تعطیل نموده و آیت الله خامنه‌ای و محمد مفتح را دستگیر و زندانی کرد. 🔹پس از آزادی شهید مفتح از زندان در سال ۵۴، امامت -که به قول «قرار بود یک امام فعال و پرجوش در آنجا باشد»- به عهده­ او گذاشته شد. 🍃ایشان در سالهای ۵۶ و ۵۷ مبارزاتش را گسترش داد و مسجد قبا را به عنوان سنگر مبارزاتی آماده کرده بود و در ساماندهی و شکل‌دهی مبارزات مردم نقش تعیین کننده داشت. در ماه رمضان همان سال جلسات باشکوهی در مسجد قبا برگزار گردید. ✨در نماز عید به امامت شهید مفتح در برگزار شد که به راهپیمایی بزرگی انجامید که مفتح و شماری از روحانیون انقلابی و مبارز پیشاپیش آن در حرکت بودند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در تاریخ پنجشنبه ۱ جمادی‌الاولی، با ورود پست به تهران، چنین منتشر شد که جناب حکم به تحریم تنباکو داده‌اند. شور و غلغله‌ای در تمام شهر به راه افتاد و در تمامی بازارها و مساجد خبر آن اعلام گردید. 📜 اصل دستخط جناب میرزای شیرازی را که در پاسخ به یک استفتاء درباره حکم استعمال دخانیات صادر شده بود، فقط جناب دیده بود، اما مضمون آن در همان روز پنجشنبه در صد هزار نسخه تکثیر شد و به دست تمامی مردم تهران بلکه روستاهای اطراف رسید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
(دایی مرحوم ) در شهر سامرا متولد شد. پدرش از زعمای بود. 🔹میرزا ابوالحسن بعدها از سامرا به قم آمد و از محضر آیات عظام بروجردی، حجت و سید محمد تقی خوانساری بهره مند گردید. در حدود سال ۱۳۷۸ق به تهران رهسپار گردید و در شمیران سکونت گزید و سالها امامت جماعت آن نقطه را برعهده داشت. ایشان بسیار متواضع بود و تالیفات ارزنده‌ای چون داشت. 📖 مرحوم شریف رازی در در مورد ایشان می‌نویسد: «آقای شریف عسکری از دانشمندان غیور و متقی و موصوف به ورع و پارسائی و نسبت به مرحوم آیت‌الله مجاهد حاج قدس سره ارادت خاصی داشت و جنازه آن مرحوم را از تهران با پای برهنه تشییع نموده و به حقیر می‌فرمود آقای کاشانی مجهول القدر در تهران بود زیرا من شاهد و ناظر بودم که با آن مقام علمی چه فداکاریها و مبارزاتی بر علیه انگلیسیها نمود.» 🍂ایشان پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر اعتلای تعالیم اهل‌بیت و دفاع از مکتب آل الله در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۶۶ش وفات کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📜 تصویر فوق برگه‌ای است از فهرست کتابخانه که در چهارم جمادی‌الاول ۱۲۹۹ق و در زمان تولیت بر مدرسه، توسط کتابدار آن جناب تنظیم شده است. 🔹این فهرست شامل مجموعه کتبی است که توسط ، ، حاجی کنی و دیگران تهیه و بر کتابخانه وقف شده است. این فهرست ارزشمند ۸۸ صفحه دارد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر سمت راست در کنار ( تابستان ۱۳۴۷) ✍ دکتر حسین کریمان در سال ۱۲۹۲ ش در تهران به دنیا آمد. پس از اخذ لیسانس ادبیات، در سال ۱۳۲۴ برای تحصیل علوم دینی به قم رفت و از محضر آیات عظام حجت، صدر، خوانساری و بروجردی بهره‌مند شد و به تهران بازگشت. ✨دکتر کریمان در تهران نیز از محضر اساتیدی چون ، و استفاده کرد و پس از اخذ دکترای ادبیات فارسی، به تدریس در و پرداخت. 📚 ایشان آثار ارزشمندی در زمینه تاریخ و جغرافیای تهران، ری، و قم به رشته تحریر درآورده است و کتاب ، یکی از آثار مفید وی در زمینه است. ✨دکتر کریمان، به ساحت مقدس علمای اسلام و مراجع تقلید، ارادت خاصی داشت و یک انگشتری به جهت اعتقادات دینی قوی وی و حمایت از ساحت مقدس دین، به اواهداء کرده بودند که تا پایان عمر چون یادگاری ارزنده همراه داشت. 🍂 دکتر حسین کریمان در ۳۰ آذر ۱۳۷۲ وفات کرد و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
که بسیاری از ما وی را به تصحیح ارزشمند می‌شناسیم از مفاخر است و در شرح زندگانی خود می‌نویسد: 🔹تولد این جانب در طهران و در محله در پانزدهم ربیع‌الاول سنه هزار و دویست و نود و چهار هجری قمری است. تحصیلات علوم متداوله اسلامی را در همان طهران [طی] کرده‌ام. 📖 صرف و نحو را در خدمت پدرم و خدمت مرحوم حاج سید مصطفی مشهور به در و فقه را در خدمت همان بزرگوار و مرحوم حاج مدرس همان مدرسه و سپس در محضر مرحوم حاج ، کلام و حکمت قدیم را در خدمت مرحوم در ، و سپس اصول فقه خارج را در محضر درس مرحوم افضل المتاخرین آقا در سه چهار سال اخیر عمر آن مرحوم. 🔹دیگر علمائی که بدون حضور در مجالس درس ایشان از مفاوضات کثیر البرکات ایشان مدت‌های مدید مستفیض شده‌ام یکی مرحوم و دیگر مرحوم سید احمد و دیگر مرحوم شمس العلماء عبدالرب آبادی یکی از مؤلفین اربعه «» است رحمه الله علیهم اجمعین» 🍁 🕌 @tarikh_hawzah_tehran