eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
178 دنبال‌کننده
241 عکس
256 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
تفکر قوه‌ی خیال را از پراکندگی و افسارگسیختگی نجات می‌دهد‌. چه خوب است که انسان در اوایل کار وقتی را برای تفکر درنظر بگیرد و در اطوار وجودی خود و موجودات عالم به فکر بنشیند. این کار باعث حشر پیدا کردن و محرم شدن انسان با عالم می‌شود. اگر انسان با نظام عالم محرم شود و با او دوستی برقرار کند، این‌جاست که می‌تواند به اسرار آن راه یابد، زیرا دوست هرگز راز و سر خود را از دوست پنهان نمی‌دارد . انسان در جان خود نيز اسراری دارد که حاضر نیست آن‌را برای اغیار مکشوف سازد و آن‌ها را تنها برای کسی آشکار می‌کند که محرم سر او باشد. وقتی به ظاهر زمین و آسمان نگاه می‌کنیم، فکر میکنیم تمام حقیقت آن‌ها همین است که می‌بینیم، و حال این‌که آن‌ها اسراری دارند و ما از آن‌ها غافلیم. به تعبیر مولوی: ما سمیعیم و بصیریم و هشیم با شما نامحرمان ما خامشیم پس در تطهیر قوه خیال لازم است که انسان شبانه روز ، یا بخشی از آن را به تفکر مشغول باشد ، و بیشتر فکر کردن ها درباره خودش باشد ، حالات وجودی خودش ، اعمال و کردار خودش ، حسابرسی آنچه که تا به حال انجام داده است ، و مثبت اندیشی و دید خوب داشتن نسبت به دیگران را روش خود قرار دهد . سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی عامل نهم : تسلیم و تفویض ادامه... تفاوت تسلیم عرفانی با تسلیم اجتماعی نباید مفهوم عرفانی تسلیم را با مفهوم اجتماعی این لفظ اشتباه کرد زیرا تسلیم در مفهوم اجتماعی یعنی دست از مبارزه و مقاومت برداشتن و تن به خواری و ذلت دادن و ستم کش و ستم پذیر بودن  اما از منظر عرفانی : ضمن اینکه وقتی ظالمی بر سر راه زندگی سالکی ظاهر می شود و به آزار و اذیت و تضییع حقوق او می پردازد سالک دچار افسردگی روحی و یاس نمی شود و آنچه توسط آن ظالم انجام می شود را مقدر تکوینی خداوند و به بیان دیگر کار خدا و لازمه ی رشد وتعالی خود می داند و از اینکه آنچه لازمه ی نیل او به کمال بوده برایش آماده شده است خرسند نیز خواهد بود  اما همان گونه که گفته شد همراه این تسلیم بودن در برابر مقدر تکوینی حضرت حق ،سالک در مورد نحوه ی مواجه شدن و رفتار کردن با این موقعیت که خداوند برای رشد او پدید آورده است در برابر مقررات تشریعی الهی تسلیم است و شرط برخوردار شدن از آثار سازنده ی آن موقعیت را همین انقیاد در برابر فرمان خداوند در مورد نحوه ی مواجه با آن می داند فرمان خداوند در مورد نحوه ی مواجهه با ظلم وستم ساکت ننشستن و تحمل نکردن و بی عملی پیشه نکردن و مقاومت و ایستادگی کردن و مبارزه و جهاد سلحشورانه و خستگی ناپذیر و پیگیر نمودن است براین اساس سالک در راستای تسلیم عارفانه ی خویش به پا می خیزد و تا پای جان و سرحدّ توان با ظلم مبارزه میکند. شراب طهور،مهدی طیب سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
تمام اجزای عالم دارای شعور هستند و اسرار حق در آنها نهفته است ، حتی سنگ و چوب . و راه پی بردن به این اسرار این است که انسان گوش دل و چشم دل خود را شنوا و بینا کند به وسیله ی تفکر در عالم ، که با حکمت آفریده شده اند و خلقت آنها عبث نبوده است . 🔸کد و رمز اسرار عالم تفکر کردن است استاد صمدی آملی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل نهم : رضا و تسلیم به قضای الهی ادامه... ابتدا  بايد بدانيم رضايت به كاري كه انجام گرفته با اصل رضا به قضاي الهي فرق مي كند. پس تواي سالك ممكن است در دل خود راضي به قضا و قدر الهي باشي ولي با اين حال از خداي سبحان رفع اتفاقات رقم خورده را بخواهي. صبر بر قضاي الهي به معناي خودداري نفس از شكايات به غير خداست نه شكايت به خدا. لذا مي بينيم كه حضرت ايوب علیه السلام به خداوند شكايت مي كند و مي گويد:»خدايا، سختي ها مرا فرا گرفته و تو مهربان ترين مهرباناني.«خداوند ايوب علیه السلام را گرفتار بلا كرد كه به سوي او برگردد و از خدا بخواهد كه سختي ها و دردهارا بر طرف نمايد. همچنين يعقوب پيامبر علیه السلام را مي بينيم كه در فراق پسرش يوسف مي گويد: »همانا از ناراحتي و اندوهم به خداوند شكايت مي كنم. اگر اين كار با مقام رضا و صبر منافات داشت، او هيچ وقت اين كار را نمي كرد. گفته اند كه روزي يكي از عرفا براي رفع گرسنگي چيزي نداشت و گريه كرد. يك نفر كه ذوق نداشت او رامورد سرزنش قرار داد كه چرا گريه مي كني. عارف به او گفت:«خداوند مرا گرسنه كرده تا گريه كنم و به او التماس نمايم و از او رفع گرسنگي را بخواهم. استاد محمد صالح کمیلی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
شرح_مراتب_طهارت جلسه_شانزدهم باید ذهن را از فکرهای پست پاک کرد . اصلا چرا وقتی در عالمی به این زیبایی زندگی می کنیم و در جان خود نیز این همه حقایق داریم به فکرهای بی معنی و بی مفهوم مشغول شویم که نه تنها فایده ندارد ، بلکه برای ما مضر هم می باشد . چرا در موجودات نظام هستی به فکر نمی نشینیم و زیبائیهای آن را مشاهده نمی کنیم ؟ منظور از فیض « منبسط » ، همان رحمت رحمانیه خداوند است که فیض مطلق حق می باشد . همانند این که رحمت باران ، برای تمام گروه انسانها و تمام موجودات نظام هستی است . فیض دیگر خداوند محدود و بسته است و مخصوص افراد خاصی می باشد که از آن به «رحمت رحیمیه» ی حق تعبیر می کنند . رحمت رحیمیه همان علوم و اسرار و حقایقی است که در متن نظام هستی نهفته شده است . در بحث اقسام طهارت باطنی ، بعد از طهارت قوه ی خیال به طهارت ذهن اشاره می فرمایند : « و طهارت ذهن از افکار ردی و از استحضارات غیر واقع غیر مفید » کار قوه ی خیال صورت گری اشکال و صور است و کار ذهن حاضر کردن چیزهایی است که در مقام تفکر انسان بدان ها می اندیشد . باید ذهن را از افکار پست و فکرهای نامربوط باز داشت . زیرا ذهن دائما مشغول کار است . به عنوان مثال در روایت آمده که : « مرد در هنگام نزدیکی با همسرش نباید به فکر زن مردم باشد وگرنه در نطفه ی خود تأثیر سوء می گذارد» و یا این که فرموده اند : « زن در دوران بارداری نباید فکرهای ناروا کند» در طهارت عقل باید آن را از مقید بودن و اکتفا کردن رها کرد و بدین جهت عقل را عقل گفته اند که در پیشگاه نظام هستی زانو می زند و به فهم علوم و حقایق می پردازد . عقل در ابتدا غیرمتناهی نیست بلکه به فهم چند حقیقت اکتفا می کند و مقید می شود و طهارت عقل این است که آن را از مقید شدن درآوریم . غرایب علوم علومی هستند که غریب و پنهانند و خود را به هر کسی نشان نمی دهند ، همانند این که درخت اسراری دارد که هرگز خود را به یک گیاه شناس متعارف معرفی نمی کند . سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔰 | مراقبت برای انسان جاده نجات اوست 🔻 غفلت است که ما را در بلا می‌اندازد. اگر مراقب چشم و زبان و دست و دست و امضاء و قضاوت و نوشتن و حرف زدنمان باشیم، بسیاری از خطاها و گناهان بزرگ و کوچک از ما سر نمیزند… 🗓 ۱۳۸۴/۵/۲۸ ❤️ (حفظه الله)❤️ ══
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دهم : استقامت انسان‌ عادت دارد هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌ها، به جای استقامت و پایداری و تلاش برای حلّ مشکل، فرا فکنی کنند و تقصیر را به گردن دیگران بیندازند. اگر کسی در وسط دریا درون یک قايق نشسته باشد و قایق او کج شود، چنانچه شنا بلد نباشد و نتواند چاره‌ای برای نجات خود بیندیشد، اوّل كاري كه مي‌كند گله و شكايت از خدا است. پس از آن مردم و زمانه را متّهم می‌کند و می‌پندارد همه دست در دست یکدیگر، در جهت غرق شدن او تلاش می‌کنند. این طرز تفکّر انسان را به‌ پوچی رهنمون می‌شود و نهایتاً منجر به تباهی او می‌گردد. حال اگر کسی که در قایق نشسته است، شنا بلد باشد و با صبر و حوصله برای نجات خود تلاش کند، قطعاً موفّق مي‌شود. آن قایق برای مردم مثال زندگی دنیا و برای سالک، مثال سلوک او است. انسان هر لحظه باید احتمال دهد با مشکلات‌ و معضلاتی مواجه خواهد شد که حلِّ آن مشکلات، علاوه بر صبر و حوصله، نیاز به کوشش فراوان دارد. روندۀ راه حقیقت باید مراقب باشد که موانع راه، مانع ادامۀ حرکت او نشود که توقّف او موجب بازگشت و بازگشت او باعث خروج وی از مسیر حرکت به سوی خدا می‌شود. در روايات آمده است كه خداوند در روز قيامت از بنده‌ای که در دنیا با مشکلات فراوانی روبرو بوده و با استقامت و پایداری توانسته است، بر معضلات مسلّط شود، عذر خواهي مي‌كند و به او مي‌گويد: اي بندۀ من، من از هفتاد پدر و مادر براي تو مهربان‌تر بودم ولي صلاح تو در وجود مشكل تو بود. همچنین كساني كه در زندگي دنيا با مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنند، اگر راضي به رضاي خدا باشند، طي يك شبانه روز زندگي، ثواب يك حج و یک عمرۀ مقبول به آنان عطا می‌شود. پس سالک برای حرکت به سوی خدا، نیاز به استقامت و پایداری دارد. ادامه دارد... سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
کار ذهن حاضر کردن چیزهایی است که در مقام تفکر انسان بدان‌ها می‌اندیشد. باید ذهن را از افکار پست و فکر کردن‌های نامربوط بازداشت. زیرا ذهن دائما مشغول کار است. حتی آن‌موقع که شخص خوابیده‌است ذهن آنچه را که در بیداری فکر کرده بود برای شخص حاضر می‌کند. نباید ذهن را به فکرهای بیهوده مشغول کرد. به‌طور کلی تطهیر ذهن از مشکل‌ترین مراحل تطهیر باطن است و رهزنی آن در مسیر خودسازی بسیار خطرناک است. چرا وقتی در عالمی به این زیبایی زندگی می‌کنیم و در جان خود نيز اين همه حقایق داریم به فکرهای بی‌معنی و بی‌مفهوم مشغول شویم که نه تنها فایده ندارد بلکه مضر هم می‌باشد؟ چرا در موجودات نظام هستی به فکر نمی‌نشینیم و زیبایی‌های آن‌را مشاهده نمی‌کنیم؟ در روایت آمده: << روزی امام صادق علیه‌السلام با اصحاب خود در بیابانی از کنار حیوان مرده‌ای می‌گذشتند. یکی از اصحاب تا بوی بد به مشامش رسید جلوی بینی خود را گرفت و گفت: چه بوی بدی این‌جا را گرفته، این حیوان چه بدبو است. آقا فرمود: ببین چه دندان سفید و زیبایی دارد. >> وقتی قرار است ذهن دائما در کار باشد چرا آن‌را در جهت کمال خود به کار نگیریم؟ سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نمى توان به لقاى او دست يافت جز با عمل صالح و اخلاص در عبادت؛ چنان که در آيه کريمة کهف آمده است و اين براى کسى ميسر است که از علايق نفسانى و خاطرات دنيوى خلاصى يابد. و الا با اشتغال به دنيا، لذايذ عقلى حاصل نمى شود و در نتيجه در سالک شوقى ايجاد نمى شود. اگر کسى به عبادت عشق نمى ورزد، به علت وجود اين موانع است. 📗 آملي ره سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
اکثریت مردم گرفتار اضطرابات و انقلابات نفسانی خویش اند و در همین مرتبه نیز توقف می کنند . در امور شغلی نیز این گونه است . اگر کسی چند شغل مختلف داشته باشد ، مشکل می تواند در مسیر خودسازی حرکت کند . هر چند در کارهای خود مدیریت داشته باشد و برای هر کاری جانشینی تعیین کند . هر جا دیدید ذهن تان متوجه چند امر شد ، بدانید همان جا مقام انقلابات قلب شماست . به همین دلیل است که فرموده اند : « بیش از حد به فکر جمع مال نباشید » اگر می خواهید به ملکوت عالم سفر کنید ، همّ واحد داشته باشید و عزم تان را جزم کنید . امام علی ع می فرمایند : خداوند در دل هایی که خویش را از تشعب و آلودگی رهانیده اند ، نظر می کند؛ زیرا این دل ها به حق روی آورده اند و خود را از پراکندگی نجات داده اند . یکی از شئون نفس انسان مرتبه قلب اوست که تعبیر به دل میکنیم،که ماده قلبه یا انقلاب است و قلب آدمی دائما در حال انقلاب است تا زمانی که انسان به طهارت کامل برسد دل آرام قرار ندارد ودر حال انقلاب است. هرکسی که در مسیر انسانیت قدم بر میدارد حالاتش متحول است ،واین یکی از راه های پختگی نفس میباشد چه در امور دنیای و چه در امور گوناگون همیشه حال آدمی یکسان نیست اگر میخواهد این حال دل را در خود را نگه دارد باید همو غمش را واحد کند سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🍀یکی از شئون نفس ناطقه‌ی انسان، مرتبه‌ی قلب اوست که در فارسی از آن به "دل" تعبیر می‌کنند. قلب به معنای گردیدن و جابه‌جا شدن است. نفس انسان حال واحدی ندارد و دائما در انقلاب است. گاه حال خوشی دارد و گاه بدحال است. گاهی در هنگام نماز و دیگر عبادات حال مناجات دارد و‌گاهی ندارد. 🌿دوستی‌ها، معاشرت‌ها، رفت‌و‌آمدها همه و همه در حالات و دگرگونی‌های قلب موثرند. 🍃عزیزان من! از این حالات نفسانی خود نگرانی نداشته‌باشید. طبیعت انسان قبل از این‌که به طهارت کامل برسد و حضور تام پیدا کند همین‌گونه است. مدتی در مسیر حق می‌افتد و درس و بحث دارد و به دنبال علوم و معارف است، لذا چندروزی حال خوشی دارد اما پس از چندروزی دوباره سرد می‌شود و از مسیر حق خارج می‌گردد و پشیمانی به او روی می‌آورد. هر انسان سالکی باید توجه داشته‌باشد که نباید پس از هر هبوطی از ادامه‌ی راه منصرف شود، بلکه باید برخیزد و بار دیگر حرکت کند. زیرا یکی از راه‌های پختگی نفس همین افتان و خیزان بودن است. آدم باید آن‌قدر بیفتد و برخیزد تا بزرگ شود و قوی گردد. 🌱انسان باید تمام هم و غمش را در یک مسیر قرار دهد تا به آسانی نفس خود را آرام کند، درغیر اینصورت، تشتت و پراکندگی موجب سقوط انسان می‌گردد. ☘عزیزان من! همچنان که برای امور مادی روزانه‌ی خود اهل حساب و کتاب هستید، برای اعمال معنوی خود نیز برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید راه‌رفتن و حرف‌زدن و نشست و برخاست‌تان دقیقا روی نظم و ترتیب باشد. سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل دهم :استقامت ادامه... راه خدا از ناملایمات، سختی‌ها، جفاها، ملامت‌ها و امتحانات مملو است و سالک باید با استعانت از پروردگار نترسد و نهراسد و رنگ نبازد و سست و کم‌انگیزه نشود و این البته دشوار است. خداوند در سورۀ هود به پیامبر دستور داد: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَك»  یعنی : «پس همان‌گونه که دستور یافته‌ای به همراه هر که با تو توبه کرده است و به سوی حق بازگشته است، ایستادگی کن». این دستور آن قدر بر پیامبر سنگین بود که فرمود: «شَیبَتْنِی هُود»  یعنی : «سورۀ هود مرا پیر کرد». آری، استقامت و ایستادگی به خصوص با دستگیری دیگران و به استقامت واداشتن آنان، بسیار مشکل است و از این‌رو، خداوند در سوره صف در وصف مجاهدان پای‌مرد، آنان را به «بنایی ریخته شده از سرب» تشبیه می‌کند . امیرمؤمنان صلواةالله علیه در جنگ جمل به هنگام دادن پرچم، خطاب به فرزند شجاع و محبوبشان، محمد بن حنفیه، فرمودند: «اگر کوه‌ها به لرزه درآیند تو پایدار بمان، دندان‌هایت را به هم بیفشر و سرت را به عاریت به خدا بسپار و چونان میخ پاهای خود را بر زمین استوار کن». اگر در جهاد با دشمن ظاهر که جهاد «اصغرش» می‌خوانند، باید چنین بود تا به پیروزی دست یافت، در جهاد با نفس که جهاد اکبرش خوانند باید چگونه بود؟ در روایت آمده است: «المؤمن كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْعَوَاصِف» یعنی : «مؤمن مانند کوه محکمی است که طوفان‌ها تکانش نمی‌دهند». راه استقامت و عدم تزلزل در راه خدا این است که سالک خاکساری و تضرعش را در محضر خداوند از دست ندهد، توسلش را به اولیای الهی حفظ کند و تسلیمش را نسبت به استادش به کمال برساند. سالکی که اراده‌اش در ارادۀ استاد کامل که از نفس گذشته و به حق پیوسته، فانی شده باشد، از هرگونه خطری می‌رهد و از هر آزمونی سرفراز بیرون می‌آید. مصادیق ثبات و استقامت در سلوک : ۱. ثبات بر ترک حرام و انجام واجب. ۲. ثبات بر ترک مکروه و انجام مستحب (با رفق و مدارا و با تعیین استاد). ۳. ثبات بر اذکار و اوراد تعیین شده برای شاگرد از طرف استاد. ۴. ثبات بر فکر تعیین شده برای شاگرد از طرف استاد. ۵. ثبات در امتحانات راه. ۶. ثبات در کتمان و نگفتن حالات، مکاشفات، مقامات و واردات به کسی جز استاد یا هر که او تعیین كند. ۷. ثبات در مصیبت‌ها و ناملایمات و جفاها و نرنجیدن بلکه خوش بودن به آنها. ۸. ثبات در بسط‌ها و واردات جمالی و نجنبیدن از جای و عنان از کف ندادن. ۹. ثبات در تسلیم نسبت به استاد در هر حال و مقام و در تحت هر شرایط. 10.ثبات در رفاقت با رفقا ادامه دارد... منبع :رساله سیر و سلوک شیخ علی رضایی تهرانی سیر و سلوک و طهارت نفس https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 #