eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ تفکیک‌ یا گره زدن به نظام و مقدسات 🔺همیشه یکی از نگرانی ها و هشدار های برخی دوستان انقلابی، این بوده است که حواسمان باشد با انتقاد کردن و بیان ضعف ها و قصور ها و تقصیر های برخی از مسئولین و مدیران نظام، موجبات تضعیف حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی را فراهم نیاوریم و در زمین دشمن بازی نکنیم. 🔺 وقتی از اینان سوال می شود که چرا نگران هستید؟ می گویند آخر فلانی نامش به نام انقلاب و نظام و ارزش ها و...گره خورده و اگر ما او را بزنیم و نقد کنیم، نظام تضعیف می شود، پس فعلا سکوت بکنیم و قس علی هذا. تا اینجا خوب دقت کردید؟ «نامش به نام نظام گره خورده است» سوال؛ به راستی چرا باید نام یک کارگزار با نام نظام و تمامی مقدسات گره بخورد؟ چرا می خواهیم با دست خودمان نظام و مقدسات را به پای افراد ذبح کنیم؟ آیا این رویکرد مصداق بر شاخه نشستن و بن بریدن نیست؟ 🔺 اتفاقا مشکل دقیقا همین‌جاست؛ ای کسانی که نگران اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و عدم تضعیف نظام هستید؛ بدانید و بدانیم که دقیقا مشکل از زمانی شروع شد که افراد را با بُت سازی خود کرده خویش، در افکار عمومی معادل نظام قرار دادیم. مشکل از زمانی شروع شد که در نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی را چنان بالا بردیم که فریاد زدیم: مخالف هاشمی مخالف رهبر است، مخالف رهبری دشمن پیغمبر است. مشکل از زمانی شروع شد که نام رئیس مجلس را به نام حاج قاسم و حاجی زاده و جهاد و جبهه و جنگ و چفیه و شلوار شش جیب و... گره زدیم. 🔺 خودتان را قاضی کنید؛ آیا به مردم بیچاره که صبح تا شب در گوششان خوانده ایم فلانی یار رهبری است، بهمانی یار حاج قاسم است و این یکی خادم الرضا و آن یکی مطیع ولایت است و... حق می دهید اگر هر کدام از اینان اشتباهی بکنند به پای رهبری و نظام و انقلاب بنویسند؟ مگر می شود یک شخص را به شخصیت نظام گره زد و مردم کرده ی آن شخص را به پای شخصیت ننویسند؟ مشکل از زمانی شروع شد که شاخص ها جای اشخاص را گرفتند. جز این است؟ 🔺آقایانی که فکر شخصیت نظام هستید، چاره ای نیست جز آنکه شخصیت نظام را از دست اشخاص نظام نجات دهیم. اگر نجات دادید آن وقت می توانید به راحتی سر بلند کنید و صادقانه با مردم سخن بگویید. بگویید که والله، بالله، تالله از دل انقلاب خمینی، اشرافیت مذهبی و تکنوکراسی دینی از جنس خاندان سالاری هاشمی رفسنجانی در نمی آید، از دل انقلاب خمینی سفر لاکچری همسر و دختر و داماد رئیس مجلس در نمی‌آید، از دل انقلاب خمینی اقدامات نمایشی و آرتیست گونه برخی حضرات در نمی آید، از دل انقلاب خمینی فساد هلدینگ یاس و هفت تپه و ویلای های لواسان و نبود شفافیت در نمی آید و دهها در نمی آید های دیگر... 🔺تنها راه حل جهت عدم سواستفاده دشمنان انقلاب اسلامی از مطالبه گری و عدالتخواهی و... تقدس زدایی از کارگزاران و منتخبین و منصوبین نظام اسلامی و تفکیک آرمان ها و ارزش ها و شخصیت نظام از عملکرد شخص، مدیران و بر مسند نشینان مملکت است. اگر روزی جریان انقلابی به این بلوغ گفتمانی رسید که این تفکیک راهبردی را عملیاتی کند، آن موقع به راحتی می تواند در کنار مردم از مسئولین سوال، پرسش و انتقاد کند و آنان را در زمین و میز انقلاب اسلامی به بازخواست بکشاند. وگرنه همین آش است و همین کاسه. 🔺بخوانید نکته کلیدی رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان را 👇👇 «اگر شما این ‌جور برخورد کردید، آن وقت دیگر بعضی از عملکردهای ضعیف به حساب نظام جمهوری اسلامی و به حساب انقلاب گذاشته نخواهد شد؛ یعنی تفکیک به وجود خواهد آمد بین آرمان انقلاب، آنچه انقلاب خواسته و مثلاً فرض کنید عملکرد ضعیف منِ مدیر؛ این تفکیک هم جزو چیزهای لازم است.» @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا می‌شود مخالف استکبار (ظالم) خارجی و بین‌المللی بود، اما از استکبار (ظالم) داخلی غفلت کرد؟ 🔺 از فلسطین و داعش و پلیس فدرال آمریکا تا اشرافیت داخلی و شکم بارگان وطنی.. ⬅️ بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب را ببینید. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای حکم حکومت بصره و کوفه آمده بودند، اما حال و احوالی پرسیدند و رفتند... 📌 دیالوگ به یادماندنی از سریال "امام علی(ع)" 🔹زبیر خطاب به عمار: حکایت آن دو چراغ چه بود؟ 🔸عمار: چراغ اول با روغن بیت‌المال می‌سوخت، چون علی به امورات مردم مشغول بود. وقتی علی قرار است با شیوخی چون شما مصاحب باشد چراغ خانه خودش را روشن می‌کند. 🔹طلحه خطاب به زبیر: از ما تا حکومت کوفه و بصره چند فرسنگ فاصله می‌بینی؟ 🔸زبیر: از ذیل تا ثریا. حال و احوالش می‌پرسیم و مرخص می‌شویم. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حکومت‌داری به سبک امیرالمومنین(ع) 📌بخشی از نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر: 💬 بخش ثابتی از هر روز را باید صرف آن کنی که مستقیم و بدون واسطه سراغ بروی و با آنان گفت‌وگو کنی. @teribon_ir
🔺سرورانی که کار فرهنگی و تربیتی انجام میدهند این تذکر شهید بهشتی رو باید به شدت توجه داشته باشند که در تربیت فردی و اجتماعی افراد روحیه استقلال و قدرت تصمیم یا بهتر بگیم حق تصمیم اونها رو باید رعایت کرد تا جایی که اگر این نکته بی‌توجهی بشه یکی از جنبه‌های مهم انسانی در متربی لنگ میزند. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله جوادی آملی: زدودن اسرائیل، مثل زدودن کثافت از دست است؛ قصد قربت لازم نیست ✅ @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روز قدس متعلق به کسانی است که از انسانیت بویی برده‌اند. 📌 مصاحبه حمد زکزاکی فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی دو روز قبل از شهادتش در روز قدس سال ۱۳۹۴ @teribon_ir
⭕️ استراتژی سطل آب! 🔺 " مسئله اصلی جهان اسلام است..." 🔹حتما یا باید فاجعه ای مثل انتقال سفارت آمریکا به قدس یا ماجرای "تطبیع" یا کشتار مردم غزه اتفاق بیفتد یا به روز قدس نزدیک شویم تا به مدد تبلیغات دوپینگی صداوسیما همه مان یادمان به فلسطین بیفتد و برای رفع تکلیف هم دنبال اقدام و کاری می گردیم و با چند توییت و استوری هم داستان ما و مسئله اول جهان اسلام تمام می شود تا بعد... 🔹هیچگاه فلسطین مسئله و دغدغه رسانه ها و تشکل های حزب اللهی در طی سال نبوده است. فقط هر از گاهی دلمان را به کلام آقا به نابودی اسرائیل در ۲۵سال آینده خوش می کنیم. بی آنکه متوجه باشیم تحقق این کلام منوط به دو شرط بود"وحدت" و "مبارزه همگانی فلسطینی ها و مسلمان ها( ) " یعنی پیش شرط تحقق این وعده، کنش انقلابی ما و دغدغه جدی فلسطین خواهد بود. حضرت آقا گفته بودند : "رژیم صهیونیستی همچنان‌که قبلاً گفته‌ایم به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی‌ها و مسلمانان با صهیونیستها در ۲۵سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت." 🔹اما چون توجه مان دوپینگی و احساسی جلب شده و فهم دقیقی از مسئله فلسطین وجود ندارد، دچار گیجی ، نداشتن راهبرد و ایده برای اجرا می شویم. و همین است که الان اگر از اغلب نخبگان جوان حزب اللهی اسم پنج شهید فلسطینی را بپرسی احتمالا بعد از یک مورد عاجز می مانند. 🔹 روح الله بهترین و دقیق ترین استراتژی را به ما یاد داد. "استراتژی سطل آب" 🔺"هر مسلمان یک بریزد را سیل می‌برد" یعنی هر مسلمانی در هر نقطه ای از عالم با هر ظرفیتی آتش به اختیار علیه رژیم صهیونیستی هرکاری در توانش است انجام دهد. 🔹این یعنی هر مسلمان اعم از زن و مرد ، کوچک و بزرگ از هر شغل و پیشه ای در این مبارزه سهیم است و برای تک تک آنها کار تعریف شده است. از نقاشی های یک کودک پنج ساله ، مداحی و شاعری که می توانند این مسئله را در ذهن مخاطب بزرگ کنند ، گروه سرود دانش آموزی، برپایی بزرگداشت مناسبت های مرتبط با فلسطین مانند روز نکبت و انتفاضه در مساجد تا پیگیری جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی و حرکت تاوان توسط یک دانشجو، بزرگداشت شهدای عملیات های اخیر، کمپین های مجازی در حمایت از اسرای فلسطینی، ارسال پیام های تصویری به جوانان و دانشجویان فلسطینی از طریق فضای مجازی، حرکت هایی چون موج توسط بانوان، نصب پوستر تصاویر شهدای انتفاضه در سطح شهرها، تولید کلیپ های چند زبانه و کارهای گرافیکی، دعوت از مجاهدان و خانواده های شهدای فلسطینی، طرح شکایت های مکرر حقوقی در نهادهای بین المللی از طریق گروههای مردمی ، ارتباط و تشکیل هسته های مقاومت دانشجویی درسراسرجهان حول آرمان قدس، مطالبه از دولت، مجلس و قوه قضائیه برای فعال شدن در مسئله فلسطین، مطالبه از سپاه قدس برای تسریع تسلیح کرانه باختری، نمایش فیلم ها و مستندهای مرتبط با مسئله فلسطین در مساجد و سطح شهر و...همگی در راستای نابودی این غده سرطانی ذیل استراتژی سطل آب تعریف می شوند. 🔺برای همه اقشار جامعه اسلامی در این جبهه جای کار و مبارزه است. لازم نیست حتما کارهای خیلی بزرگ و تبلیغاتی صرف انجام شود. تاثیری که در همین کارهای ساده اما مداوم در فرهنگ عمومی و حتی وجه بین المللی وجود دارد در همایش های یک شبِ دهان پرکن نیست. 🔹هرکس به قدر وسع خود می تواند نقش آفرینی کند، باید مبارزه را با زندگی روزمره مردم پیوند زد و هرکسی نقش خود را پیدا کند. هر مسلمان فقط "یک سطل آب" ✍️ @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ : اسلام که فقط نماز و روزه نیست/ اگر کسی اهتمام به امر مسلمین نکند، مسلمان نیست! @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ؛ روز مقابله مستضعفین با مستکبرین 📌 : 💬 روز قدس فقط به قدس اختصاص ندارد بلکه روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است 💬 روز قدس روزی است که باید در مقابل مجهر شوند و بینی مستکبرین را به خاک بمالند و سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود 💬 باید ملت‌های مستضعف در مقبال مستکبرین اعلام وجود کنند. باید همانطور که ایران قیام کرد و بینی مستکبرین را به خاک مالید تمام ملت‌ها قیام کنند و جرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند @teribon_ir
هدایت شده از محسن قنبریان
29.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 دود دعوای مُدعی_مُفتری به چشم ایمان مردم می رود! (لطفا این چند دقیقه را بدون تطبیق های ذهنی و بدون مناقشه در مصادیق بشنوید!) • مسئولین خودشان را جمع کنند نه دهان افشاگران! ادعای آن چیزی که نیستند را نکنند که خدا رسوایشان می کند!رسوایی های قبل، ذهن اجتماعی جامعه را شایعه پذیر کرده! در نمونه بعد حتی اگر قبول نکند، دفاع هم نمی کند چون حرفهای ۲۰سال پیش بی بی سی را درست درآمده می بیند! • یک اپسیلون بیشتر از واقعیت، افتراست و صاحبش را انسدادی می کند! افتراء باید خود را مطابق با واقعیت کند نه بالعکس! • ایندو (مدعی و مفتری) دو لبه قیچی برای ایمان و ناامید کردن مردمند! * برای قضاوت فایل صوتی کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3005 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ آرمان ، اَدای 🔹هر طور حساب کنیم، مسئله قدس یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است: از آغاز مبارزات در خرداد 42، تا بهمن 57 و پس از آن به شکلی مستمر، بر محوریت مسئله قدس تأکید شده است؛ از وصیت‌نامه شهدای دفاع مقدس تا وصیت‌نامه آخرین شهدای انقلاب اسلامی در جبهه مقاومت؛ از اولین سخنرانی‌های امام خمینی تا آخرین سخنرانی‌های رهبر انقلاب. به همین خاطر کمتر کسی هست که بتواند تفسیر، خوانش و نظریه‌ای درباره ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی ارائه بدهد که در بطن و متن آن قدس نباشد. 🔸انقلاب اسلامی از آغاز مبارزه تا اکنون، در طول بیش از نیم قرن حیات خود و در مسئله‎های گوناگون، با «غیر»های متفاوتی درگیر بوده است؛ گاه برخی از این غیرها در صدر مقدسین زمان خود بوده‌اند و گاه برخی روزگاری در شمار اصلی‌ترین کادرهای انقلاب اسلامی بوده‌اند. همین مقدس‌مآبی‌ها یا سابقه داشتن در انقلاب، گاه سبب تردیدها و ریزش‌هایی شده است و کسانی طاقت رویارویی با این غیرهای ظاهرالصلاح را نداشته‌اند. در مسئله قدس اما دشمنِ انقلاب اسلامی هیچ ظاهرِ صلاحی ندارد.‌ هیچ تقدسی قدس ندارد و شر مطلق است. پس بهانه‌ای برای تردید نمی‌ماند. 🔹پروژه‌ی استکبار در مسئله قدس گام به گام به پیش می‌رود. برخی گام‌ها کمی بلند برداشته می‌شوند ولی خوب می‌دانند و حتی به صراحت می‌گویند: شاید برای مدتی کمی سر و صدا شود، اما بعد عادی می‌شود و جایگاه جدیدمان جا می‌افتد. در میدان فلسطین، این استکبار است که گام بر می‌دارد و بلکه می‌دود و در جبهه مقابلش یکسره سکون است و سکون. در همین ماجرای اخیر، انتقال سفارت آمریکا به قدس؛ آیا در مقابل استکبار؛ رفتاری که واجد مابه‎ازاء عینی باشد انجام شد؟ سید حسن نصرالله در سخنرانی خود استدلال دردناکی داشت: «اصلاً کسی وقت ندارد واکنش نشان بدهد؛ اصلاً کسی حال حرف زدن ندارد؛ هر کشوری گریبانگیر مشکلات و بدبختی‌های خودش هست». 🔸برگردیم و به وضعیت خودمان نگاه کنیم؛ خود را فرزندان انقلابِ روح‌الله می‌دانیم. انقلاب و امامی که وقتی با کوهی متراکمی از ثروت و قدرتِ رژیم طاغوت مواجهه بود، از قدس می‌گفت. وقتی در اولین سال پس از پیروزی انقلاب با انبوهی از مشکلات متنوع مواجهه بود، «روز قدس» را برای ابراز اعتراض توده‌های مردم بنیان گذاشت و وقتی در روزهای آخر جنگ، تمام قد ایستاده بود که تردید و غفلت از مسائل جنگ، خیانت‌ به اسلام و رسول‌الله(ص) است (صحیفه امام خمینی، ج21، ص 69)، حتی وقتی مجبور به نوشیدن جام زهر می‎شد (صحیفه امام خمینی، ج 21،ص93)، باز هم دل در گرو آرمان قدس داشت و به فلسطینی‌هایی چون عرفات می‎تازید که چرا به آرمان قدس خیانت می‌کنی؟(صحیفه امام خمینی، ج 21 ص 192) 🔹این چه انقلابیگری‎ای است که امروز ما داریم؟ چرا انقلابیگری ما شامل آرمان قدس نمی‌شود؟ و کنشگری که جای خود دارد، چرا حتی در واکنش نشان دادن هم عقب افتاده‌ایم از خیلی دیگر از ملت‌ها؟ جز این است که انقلاب را به قرائت اهالی احزاب فهمیده‌ایم؟ جز این است دل به دولت/حاکمیت سپرده‌ایم برای پیگیری آرمان‌های انقلاب و خیلی که انقلابی باشیم، حداکثر از دولت/حاکمیت چیزی را «مطالبه» می‌کنیم؟ 🔸چشم وا کنیم و ببنیم چقدر شبیه شده‌ایم به کسانی که در آلاکلنگ قدرت یا وکیل و وزیر هستند، یا فعال سیاسی و حزبی. انقلابی هستیم اما همه کنش‌هایی که معطوف به آرمان محوری قدس داریم، محدود است به شرکتِ شرطیِ شده در یک یا چند راهپیمایی. ما می‌خواستیم باشیم، افسوس که این جماعت، جماعت همواره بر کرسیِ قدرت نشسته، یا همواره به سوی قبله قدرت خوابیده‌، ما را موجوداتی کرده‌اند مشابه خودشان. ما همانی شده‌ایم که از آن بدمان می‌آید. قدس نشانه خوبی است که ببنیم چه قدر کنشگری انقلابی‌مان در رکود است. ما فقط در می‌آوریم. خود و قدس را آزاد کنیم. ✍️ @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨سازش یا مقاومت؟ 🔸مسیر سازش و مذاکره یک فریب است که منجر به آزادسازی فلسطین نخواهد شد 🔸امروزه روند دروغین صلح و سازشکاری به جایی رسیده که رژیم حاکم بر آمریکا رسما قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی و جولان را بخشی از خاک آن اعلام می کند @teribon_ir
🔰 متخصص متعهد 🔸 پارسال همین موقع‌ها بود، کانال‌های تلگرامی پر شده بود از رپرتاژهای فلان جوان انقلابی و بهمان سردار تحول ساز جهادی که خواهند آمد تا کشور را نجات دهند. یکی وعده رفع تبعیض می‌داد و دیگری با عینک دودی و شلوار شش جیب و عکس‌های مثلا یهویی، جهادی بودنش را در چشم مخاطب فرو میکرد. یکی خودش را ساده زیست می‌نمایاند و دیگری پروژه‌های عمرانی قدیمی را به نام خودش فاکتور میکرد و خلاصه نان ادمین‌های مجازی حسابی در روغن بود. 🔸 در همین زمان فشار کاری کارگروه‌های دولت سایه برای جمع‌بندی برنامه‌ها به حداکثر رسیده بود. ولی نهایتا کار به جایی رسید که احتمالا سعید جلیلی نخواهد آمد، متنی نوشتم و تقدیمش کردم که آقاسعید نیا! بیایی زود حذف می‌شوی چون سفیدی رفتار و عقاید و گفتمانت سیاهی‌هایی که سفید می‌نمایند، روسیاه خواهد کرد و این برای یقه سفیدها سخت است. می‌دانم نظر احدالناسی در تصمیم شما تاثیر مستقیم نخواهد داشت ولی مشورت همه حتی دانشجویی مثل من را می‌شنوی و نهایتا فقط طبق وظیفه تصمیم خواهی گرفت ولی اگر بیایی امکان مصادره کلمات و گفتمان را از همه خواهی گرفت و انتخابات و قاب تلویزیون تنها فرصتی است که حرف‌ها و عقاید انقلابی واقعی را می‌توانی به گوش مردم برسانی وگرنه این حرف‌ها همیشه پشت ویترین خاک خواهد خورد‌. نوشتم و تحویلش دادم و با این خیال(و اخبار) که نخواهد آمد رفتم مشهد... 🔸 چند روز بعد در راه برگشت به تهران بودم که گفتند دکتر چند ساعتی هست در دفترش هست و کسی را نمی‌پذیرد و بعد از ظهر گفتند برای ثبت نام به وزارت کشور خواهد رفت تا حرف‌هایش را به مردم بزند. حرف‌هایی که هیچ تشابهی به بقیه نداشت و نشان از عمق نگاه استراتژیکش داشت و اوایل تعجب برانگیز بود. وقتی همه وعده آب و نان می‌دادند، می‌گفت:« کشور با نمایش اداره نمی‌شود!» و «گزارش، نمایش و همایش نباید جای کار واقعی را بگیرد...». در میان زمین بازی مذاکره، از ماشین دولت و شیوه حکمرانی حرف می‌زد! از عمیق‌ترین و دقیق‌ترین آسیب‌شناسی آن روزها و از آن مهمتر روزهای پیش‌روی کشور که جوانان گام دومی‌نما برایش آماده می‌شدند. 🔸 سعید جلیلی همیشه چند والفجر از بقیه جلوتر هست، بدون ترس از عواقب شخصی حرف‌هایش و آبرویش و تخریب‌ها. وقتی همه گفتند و تیتر زدند «می‌شود»، گفت «نمی‌شود» و نشد وقتی همه وعده مذاکره می‌دادند با صراحت از برجام گفت و وقتی وعده افزایش یارانه می‌دادند از شکاف کار نمایشی و واقعی حرف زد.صاحب همیشگی نزدیک‌ترین رفتار، ساختار فکری و گفتار به حضرت آقا. (به بهانه تکرار گفتمان و در دیدار دانشجویی ) @teribon_ir
🔺️‏در برخورد با طالب‌زاده بیش از همه معنویت و تکلیف‌گراییش ادم را جذب میکرد‌ چیزی که بازی، ریا و خودنمایی نبود. او هم مثل خیلی از هم‌نسلیهایش زندگی معمول دوره رژیم شاه را کرده بود، تا ته ینگه دنیا رفته بود، در حوزه تخصصیش هم رشد حرفه‌ای کرده بود ولی انقلاب او را بیدار کرده بود. 🔺️غرب را بالا اورده بود و همه تجربه و زندگیش را وقف انقلاب و اسلام و مردم کرده بود. هیچ وقت نمایش بازی نکرد، معنویتش در عبادت فردی و احساس تکلیف فراگیر و فعالیت همیشگی و رحمت به ادمها و تواضع حتی نسبت به خیلی پایینترها از خودش بروز می‌یافت نه در ادا و اطوار و مذهبی‌نمایی. 🔺️او از همان ابتدا هم با تبدیل شدن به قله و هم به صورت اگاهانه به تربیت نیرو میپرداخت. باوجود سرشلوغی و سختی پیدا کردن و بیماریش برای ادمها وقت میگذاشت حتی تا اصلاح چیزهای کوچک در کار مستند اولیها. پشت خیلی از حزب‌اللهیهای نسل سه و چهار ایستاده بود بدون انکه خود را نمایش دهد. 🔺️شجاع بود، در موضوعات مختلف ورود میکرد، از جنگ تا بوسنی، امریکا و... حاضر بود. به ژورنالیسم تحقیقی میپرداخت و نتایج تحقیقاتش را ارائه میکرد، در هژمونی رسانه‌ای و تخریبها مغلوب نمیشد و خلاف مسیر رودخانه شنا میکرد. البته همه کارهایش به یک اندازه دقیق یا ورای نقد نبود اما شجاعانه بود. 🔺️کار واقعی میکرد در برابر دهها سازمان بی‌خاصیت دیپلماسی، دیپلماسی فرهنگی، رسانه‌ای، علمی و... روی نقاط اصلی دعوا بی‌محابا دست میگذاشت و تمرکز میکرد تا به نتیجه برسد. افق نو، عمار، راز، عصر و... نمونه‌هایی از این جدیت بود. برای طراحی هر برنامه ساعتها وقت میگذاشت و مشاوره میکرد. 🔺️حتی برای تربیت نیرو حاضر میشد به خیلی کارها تن دهد از دبیری جشنواره عمار تا دبیری مجمع فعالان بین‌الملل تا نقش‌آفرینی فعال سیاسی تا مشاوره به بچه‌های رسانه‌ای تا کمک به راه‌اندازی افق، تا نادر شو و.... او حاضر بود. ‏ 🔺️جامعیت داشت. تک چشمی نبود. هم فرهنگ برایش مهم بود هم اقتصاد هم اجتماع هم سیاست هم امنیت هم دوست هم دشمن و البته آدمهای مختلفی که دراین فضا بودند. اساسا مدل کارش را از مستند به برنامه گفتگومحور تغییر دادتا بتواند جبهه گسترده را پوشش دهد. هر ادم جدی به او معرفی میشد روی هوا میقاپید. ‏ابتکار و خلاقیت داشت. کار روتین نمیکرد. هم در ضدحمله به دشمن و مفسدین و غربگراها و محافظ ‌کارها جدی بود، اما در حاشیه‌ها نمی‌ماند به متن برمیگشت و بالاتر از صدحمله، آفند مبتکرانه میکرد. افق نو و استراتژی اوردن و تجمیع بدنه معترض و مستضعف در غرب و امریکا یک نمونه بود. 🔺️‏وقتی همه برای اوباما دل ضعفه میرفتند او از دو سال پیش برنامه برای برهم زدن نظم انتخابات امریکا داشت. در زمانه‌ای که حتی مخالفین نظم مستقر مثل مایکل مور غلاف میکردند، او میخواست خط سوم را در امریکا احیا کند که یکی از برنامه‌هایش اوردن یکی از کاندیدهای مستقل به ایران بود که نشد. 🔺️‏رصد دقیق داشت به داخل و خارج. ازاینها بود که نخوانده و ندیده و نشنیده نداشت. تحجر نداشت و از فهم هرچیز جدید استقبال میکرد و با ارتباطات گسترده از رصدهای دیگران بهره میبرد. اینگونه عقب نمیماند. با پیش‌زمینه و شناخت عمیق هم منفعل و واکنشی نمیشد و جاهایی که خیلیها نبودند او حاضر بود. 🔺️‏هم حامی نظام بود، هم انقلابیِ به دنبال اصلاح و تغییر و عدالت. باوجود انکه مصایقه‌های متعدد در حقش شده بود، از نظام دفاع میکرد اما این دفاع با ماستمالی و ماله‌کشی و توجیه نبود. از کارهای انتقادی و عدالتخواهانه حمایت میکرد هم در خروجیهایش مثل راز و عصر می‌امد هم پشت صحنه کمک میکرد. 🔺️خیلی ایده‌ها و کارها داشت که به سد دیوان‌سالاری برخورد اما او پشت هیچ سدی نمیماند‌. هر تهدیدی را به فرصت تبدیل میکرد. افق نو را که در تهران نگذاشتند عمل شود به بیروت برد، کارهایی که در عمل نمیگذاشتند به رسانه، چیزهایی که در دراخل نمیشد در خار ج و بالعکس و خلاصه راهی پیدا میکرد. 🔺️‏برای عمار مشفقانه و همراهانه وقت میگذاشت. بچه‌ها و جلیلی ازاد بودند و او دخالتی که کار را برهم بزند نمیکرد، اما حضورش هم نمادین نبود و کمک و نظارت واقعی میکرد. به‌ویژه بخش نقد درون‌گفتمانی را از صفر تا صد میدید و برایش مهمترین بود. پابه‌پای بچه‌ها در هر جلسه و کوی و برزنی می‌امد. 🔺️‏مریض بود، هم قلب هم ماجرای معروف بیولوژیک هم شیمیایی و جانبازی و... اما از پا نمی‌افتاد. یکبار در افق بودیم چند بار بین طبقات برای ارتباط با خارج جابجا شد ولی به روی تیم نیاورد. بچه‌ها که رفتند خسته و با لبخند گفت رعایت سن‌وسال ما را نمیکنند ولی باز که صدایش کردند با لبخند رفت. ✍ @teribon_ir
تریبون مستضعفین
🔺️‏در برخورد با طالب‌زاده بیش از همه معنویت و تکلیف‌گراییش ادم را جذب میکرد‌ چیزی که بازی، ریا و خو
🔺️‌‏ما عشق و امید و انسانیت و معنویت را دیدیم، ابتکار و فعالیت و خلاقیت و اگاهی همیشگی را لمس کردیم. دیدیم میتوان دردهه هفتم زندگی هم انقلابی و شجاع و تغییرگرا بود، میتوان برای تازه‌کارها پدری کرد، میتوان بی‌ذره‌ای عقب‌نشینی از مواضع برای همه آغوش باز داشت، میتوان تا لحظه اخر رشد کرد. 🔺️‏بزرگداشت او بسیار مهم است او همراه و پدر چند نسل از انقلابیها درفصاهای مختلف به ویزه در فرهنگ و خاصتا مستند است. همه مستقیم و غیرمستقیم مدیون او هستند. نباید اینگونه مظلومانه کار تمام شود. او خاطره‌اهای ما را ساخته، او جهتهای خیلیها را اصلاح کرده، او به خیلیها امید داده و.. 🔺️‏البته تداوم راه او مهمتر است. خیلیها باید احساس مسیولیت کنند. جای او هرگز پر نمیشود اما خیلیها باید به میدان بیایند. میدان تبیین، میدان درگیری با استکبار، میدان پدافند همیشگی و افند پیش‌دستانه، میدان نیروسازی، میدان مطالبه‌گری، میدان استقلال، میدان عمل، میدان کار واقعی و.. @teribon_ir
🔻سالگرد اولین بیانیه انقلابی امام خمینی (قدس سره )/بخش اول 🔆 ١۵ اردیبهشت سال روز صدور اولین امام خمینی (قدس سره)است. بیانیه ای پرشور و البته عمیق که دنیای سکوت آن روزگار را شکست و نوری شد در و استبداد. ❇️بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی‌. 🔸خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. 🔹این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده‌. خلیل‌آسا درِ علم الیقین زن /ندای لا احبّ الآفلین زن‌ 🔸قیام للَّه است که را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین- صلی الله علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن او ادنی رساند. 🔹خودخواهی و برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. 🔸قیام برای منافع شخصی است که را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت‌پرست پشت میزنشین شدند. 🔹قیام برای شخص است که یک نفر [رضاخان]را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‌کند که حَرْث و نسل آن‌ها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابان‌گرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. 🔸قیام برای نفس اماره است که را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه‌گرد بی‌شرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمی‌آید. 🔹قیام برای نفس است که را از سر زن‌های عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‌گوید. 🔸قیام برای نفع‌های شخصی است که که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‌ها را که از مغز خشک رضا خان بی‌شرف تراوش کرده، تعقیب می‌کنند و در میان توده پخش می‌کنند. 🔹قیام برای خود است که مجال به بعضی از این داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه می‌خواهد بگوید و کسی نفس نکشد. 🔸هان ای روحانیین اسلامی!ای علمای ربانی!ای دانشمندان دین‌دار!ای گویندگان آیین دوست!ای دین‌داران خداخواه!ای خداخواهان حق‌پرست!ای حق‌پرستان شرافتمند!ای شرافتمندان وطن‌خواه!ای وطن‌خواهان باناموس!موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع‌های شخصی کرده تا به همه سعادت‌های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. 🔹انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ الا فتعرّضوا لها ؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوت‌ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ @marghoomat
🔻اولین بیانیه انقلابی امام خمینی ( قدس سره) بخش دوم 🔹همه دیدید کتاب‌های یک نفر تبریزی بی‌سر و پا [کسروی] را که تمام آیین شماها را دست‌خوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به و - روحی له الفداء- آن همه جسارت‌ها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. 🔸امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه و است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع‌آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‌گرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی می‌شد، همه یک‌دل و جهت از تمام کشور قیام می‌کردند. 🔹خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه (ده) زندگی کند، از مراکز حساس آن‌ها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. 🔸شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‌سران بی‌دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بی‌دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه‌زده‌ها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت‌تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجْرُهُ عَلَی اللهِ ١١ شهر جمادی الاولی ‭١٣۶٣ ١۵ ارديبهشت١٣٢٣ سید روح الله خمینی @marghoomat
⭕ دال مرکزی گفتمان روح الله... 🔺اساسا تفاوت امام با باقی علما در چه بود؟ آیا قرآن جدیدی را قرائت می کرد؟ آیا روایات تازه ای را رونمایی می کرد؟ آیا دین و آموزه های وحیانی را در حوزه های علمیه ای فرا گرفت که دیگران فرا نگرفتند؟ آیا اساتیدی را درک کرد که دیگران درک نکردند؟ وجه تمایز اصلی امام چه بود؟! 🔺 پیام 15 شهریور 1323 امام معرفی کننده دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی و خط امام است. انقلابی که خط مبارزه، محور گفتمانی و روح حاکم بر فضای تنفسی خود را در این پیام جست و جو می کند. پیامی که با آیه ای راهبردی آغاز می شود؛ قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی‌. 🔺امام دال مرکزی و محل نزاع را دقیقا همین جا تعریف کرده است. قیام لله. امام در نگاه عرفانی و سیاسی خود، دعوای اصیل گفتمانی خود را حول مفهوم قیام لله صورت بندی کرده. امام عامل ذلت و نکبت، ارتقا و ارتجاع، آقایی و بندگی، رذالت و شرافت و... را در قیام لله رد یابی می کند. 🔺امام تاریخ را از دریچه قیام لله می بیند. امام تحلیل شرایط سیاسی و اجتماعی روز را از مجرای قیام لله می نگرد. قیام لله ای که می تواند تبدیل شود به قیام برای نفس، قیام برای شخص، قیام برای منافع شخصی و باندی و جناحی، قیام برای کسب شهرت و ثروت و... 🔺امام تفاوتش اساسا در همین نکته است که او چه شخصا و چه جمعا در پی آن بود که قیام لله را اولا در مقابل قاعدین زمان به رخ شان بکشد و الگویی تاریخی را به یاد آنان بیاورد و ثانیا در مقابل قیام های فیک و تصنعی، قیام حقیقی و توحیدی را بازخوانی و صورت بندی کند. 🔺 در قیام الله، شکست، راحت طلبی، عافیت طلبی، محافظه‌کاری، عزلت نشینی و.. معنایی ندارد. در قیام لله، تو در صف مقابله با اسلام سلطنتی، اسلام مرفهین بی درد، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام زراندوزان، اسلام اشرافیت، اسلام سرمایداری ریش دار و تسبیح بدست، اسلام زر و زور و تزویر، اسلام خدعه و نیرنگ، اسلام دغل بازان سجاده بدست، اسلام فرصت طلبان، اسلام دلدادگان غرب و شرق و اسلام حجره نشین و... هستی. 🔺 در قیام لله، تو از عاشورا درس مذاکره نخواهی گرفت، تو از قیام حسینی صرفا مشغولیت به اشک و ناله و محزون بودن از گودی قتلگاه را فهم نخواهی کرد، تو از قیام مهدوی و ظهور و... صرفا چراغانی کردن و العجل العجل گفتن را تلمذ نمیکنی، تو از ماجرای کوچه و سیلی و... تنها مظلومیت زهرا را نمی بینی بلکه مجاهدت و روشنگری و کوهی در برابر بادهای گذرا را خواهی دید و.... 🔺 در قیام لله، اگر معیار تکلیف باشد که هست، تو خود به دنبال تشخیص و تحلیل هستی نه آنکه تورا به تشخیص و تحلیل برسانند، تو قرار هست قائم به قیام لله باشی و از این رو باید اسیر انگاره های ارتجاعی و محافظه کارانه نشوی و با عقلانیت توحیدی و انقلابی بتوانی اولا خود و ثانیا دیگری را همراه کنی، تا مصداق مثنی و فرادا باشی. 🔺 از ابعاد قیام لله صفحات و ساعات طولانی می‌توان نوشت و سخنوری کرد. در پیج و تاب امورات زمانه، نباید دال مرکزی گفتمان روح الله را فراموش کرد که اگر فراموش کردیم و عامل به قیام برای نفس بودیم، با دست خود انقلاب خمینی را به قتلگاهی هولناک روانه کرده ایم. @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قیام کنید برای خدا 🎙 : 💬 همه چیز از اینجا شروع می‌شود که انسان برای خدا نهضت کند و از خواب بیدار شود. @teribon_ir
35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴امام جمعه ای که مسئولیت های متعددی دارد و نمی‌تواند گوش شنوای مردم باشد نباید امام جمعه باشد 🎙حجت الاسلام سید حسین مومنی: ▫️امام جماعتی که نمی‌تواند سه وعده در مسجد حضور پیدا کند؛ نباید این مقام را عهده دار شود ▫️امام جمعه یعنی امام یک شهر در همه شئون؛ و مردم باید بتوانند به راحتی با او ملاقات کنند. ▫️بنده که خود مدرس حوزه هستم؛ نمی توانم با ائمه جمعه ملاقات کنم چه رسد به مردم… @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞| سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرزند و نور چشم انقلاب و خاری در چشم دشمنان است و این جایگاه رفیع، به جهت اطاعت از ولایت و حضور در میدان های گوناگون، برای سپاه حاصل گردیده است. اما جهت گیری سیاسی بخشی از مدیران این نهاد انقلابی، مورد اعتراض پاسداران و امت حزب الله بوده است، مانند دفاع از برخی از افراد و لیست ها در انتخابات. از طرفی به خاطر حساسیت جایگاه این نهاد، جبهه انقلاب کمتر به اصلاح این روند ها همت می گمارند. ❌عدم ورود سپاه در فضای حزبی و قبیله ای، همیشه مورد تاکید امامت انقلاب بوده و حتی مشهور است که رهبر معظم انقلاب، در جلسه انتصاب سردار سلامی، مطلبی قریب به این مضمون فرموده اند: درباره ممنوعیت ورود در انتخابات، به قبلی ها توصیه کردم عملی نشد، با شما شرط می کنم که ورود نکنید... @teribon_ir
🔴 یا غیراسلامی؟ بخش اول 🔹آیا جامعه ما، جامعه دینی است؟ ملاک و معیار جامعه دینی چیست؟ آیا کثرت مراسمات و مناسک دینی و کثرت شرکت‌کنندگان در این مراسمات، ملاک دقیقی است برای قضاوت درباره اسلامی بودن جامعه؟ ملاک‌های اصلی چیست؟ پاسخ دقیق به سوالات فوق، بسیار ضروری است. 🔸چون سیاستگذاری و برنامه ریزی برای جامعه بستگی به پاسخ این سوالات دارد. دو دسته با نگاه آماری و چشمی به این مراسمات، دچار خطای محاسباتی شده و همین خطای محاسباتی، مبنای تحلیل‌های جامعه‌شناسی آنان قرار گرفته و دستگاه‌ها و مسئولین، بر مبنای همین نگاه‌ها، برای کشور نسخه می‌پیچند و سالهای سال به نتیجه نرسیده‌اند. 🔹هر دو دسته، ملاک و معیار قضاوت‌شان، کمیت و کثرت مراسمات مذهبی یا غیرمذهبی و شرکت‌کنندگان است. یک دسته، تا تجمعی ۱۰۰ نفره یا ۱۰۰۰ نفره یا بیشتر در خلاف مذهب شکل بگیرد به نظرشان، جامعه از دست رفته و جامعه غیردینی شده؛ لذا بر همین اساس که جامعه غیردینی است نسخه‌های سکولار می‌پیچند. 🔸در مقابل، دسته‌ای دیگر، به استناد کثرت برنامه‌های عزاداری محرم و سایر مناسبت‌ها، احیای شب‌های قدر و اعتکاف مساجد و کثرت هیئات مذهبی و کثرت نامگذاری‌های اسامی مذهبی بر فرزندان و سایر مناسک، مدعی اند جامعه ما یک جامعه اسلامی است‌. برهمین اساس دچار این اختلال در محاسبات می‌شوند. 🔹یک طرف، عده ای با یک ترانه از مانکن و فیلم رقص در مدارس، دچار توهم سقوط قطعی فرهنگ می‌شوند و در مقابل یک عده با نماهنگ و مراسمات احیای شب‌های قدر فکر می‌کنند، جامعه یک جامعه دینی است و اسلام همین است که در حال اجراست. اما آیا واقعاً این‌ها ملاک اصلی است؟ 🔸بنده نمی‌گویم رعایت ظواهر و مناسک دینی، ملاک نیست. بلکه معتقدم ملاک اصلی و اساسی نیست! اگر این ظواهر ملاک بود امروز برخی کشورها را -مثل عربستان سعودی - باید دینی ترین جامعه دانست! پس ملاک های اصلی را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. باید دید نظرات متفکرین اسلام در این زمینه چیست؟ 🔹در یک نظام دینی، حاکمیت دین نه فقط در ظاهر و مناسک و بر زبان‌ها و بر عباداتِ فردی که باید در تمام قلمرو زندگی انسان‌ و امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تاثیرگذار باشد و خودش را نشان بدهد. جامعه اسلامی به معنای واقعی، جامعه ای است که تعالیم دین بر روابط فردی، خانوادگی ، اجتماعی و روابط بین المللی آن حاکم باشد و چنین جامعه ای، خواهد بود . 🔸جامعه توحیدی از منظر اسلام و متفکرانی چون امام(ره)، شهیدان بهشتی و مطهری و آیت الله خامنه ای(نه جامعه توحیدی که سازمان التقاطی منافقین از آن دم می‌زد و منشاء آن مارکسیسم و سوسیالیسم بود). منظور از توحید فقط به معنای این نیست که انسان در ذهن خود عقیده پیدا کند که خدا یکی است و دو تا نیست! بلکه باید در جامعه و حکومت و سبک زندگی مردم دیده شود. 🔹جامعه توحیدی، یعنی نفی طواغیت حاکم بر جامعه. مصداق این طاغوت ها می تواند آداب و رسوم غلط، قوانین غیرالهی، نظم اجتماعی غلط، فاصله های طبقاتی و غیره باشد. در جامعه توحیدی، طبقات اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد. اینگونه نیست که جامعه، طبقه طبقه باشد و برخی طبقات، دارا و غنی و برخی دیگر فقیر و نادار باشند. 🔸اگر توحید در جامعه ای برقرار باشد یعنی همه بنده خدا هستند و هیچکسی عبد و مرئوس دیگری نیست! یعنی عدالت؛ هیچ کسی برده و نوکر دیگری نیست، یعنی آزادی؛ یعنی همه در یک صف، بنده و مطیع خدا هستند. اینگونه نیست که طبقه یا طبقاتی به منابع ثروت و درآمدها دسترسی داشته باشند و طبقاتی نداشته باشند. 🔹باید خیلی صریح گفت که ملاک و معیار اصلی سنجشِ اسلامی بودن جامعه، این موارد است. شهید بهشتی می گوید: «بالا بروید یا پایین بیایید، اصلاً قرآن را بر سر جامعه ای پهن کنید، مادامی که در آن جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما لرزان وجود دارد و از سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، این جامعه لجن است. تمام چهره اش را هم که با قرآن بپوشانید باز لجن است.» 🔸این متفکر و اندیشمند بزرگ معاصر ما می گوید: «پوست‌کنده و صریح می‌گویم که انقلاب اسلامی ما با روند و مناسبات اقتصادی موجود در جامعه ما در معرض خطر و آسیب قطعی است، چرا؟ برای اینکه در این بعدش اسلامی نشده است. مردان و زنان و جوانان و نوجوانان انقلابی ما امروز با چشم خودشان می‌بینند که نزدیک به ۱۵ ماه از پیروزی انقلاب می‌گذرد، ولی هنوز در جامعه ما سیرها و خیلی سیرها با گرسنه‌ها و خیلی گرسنه‌ها با هم در جامعه دیده می‌شوند تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست.» پس ملاک و معیار اصلی اینهاست.. ادامه دارد... @teribon_ir
🔴 یا غیراسلامی؟ بخش دوم 🔺جدی ترین مانع اسلامی شدنِ جامعه چیست؟ 🔹جدی ترین مانعِ اسلامی شدنِ جامعه، طواغیت و مترفین هستند و برای تحقق این جامعه، باید با طواغیت و مترفین مبارزه کرد. اولین و جدی ترین دشمن پیامبران هم همین مترفین بوده اند. « وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ ». (سوره سبأ – آیه 34) و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم. 🔸اگر دین فقط برای لقلقه‌زبان و خلوتِ دل انسان و خلوت خانه ها و معابد بود، مترفین مخالفت نمی کردند! دین برای تنظیم روابط انسان ها با همدیگر، با خانواده، با طبیعت و با خداست. مهم تر از مسائل فردی، روابط اجتماعی برابر و عادلانه است. اگر عدالت برقرار شود آن وقت کاخ ها سر به هوا نمی گذارد و عده ای معدود و محدود نمی توانند سرنوشت جامعه را بدست گیرند. 🔹مترفین چه کسانی اند؟ کسانی که بر سرنوشت جامعه و برگذران زندگی مردم نقش ویژه دارند. بازار دست اینهاست. مسکن دست اینهاست. جریان مال که مثل خون باید در جامعه بچرخد فقط دست اینهاست. «مال» باید بین عموم مردم بچرخد تا جامعه سرپا بماند! اینها همان ابربدهکاران بانکی اند؛ همانان که با پول، بر سرنوشت جامعه حاکم شده و حاکمان را انتخاب می کنند. مناصب سیاسی را اینها مشخص می کنند. برای مناصب آدم معرفی می کنند؛ در بالا آمدن خیلی از قانونگذاران (با پولپاشی و هزینه هنگفت تبلیغات انتخاباتی آنها) بسیار مؤثرند؛ نمایندگان بعد از انتخاب، به نفع آنان در مجلس قانونگذاری می کنند و ... . 🔸رهبر انقلاب مرحله جامعه اسلامی را، بعد از مرحله تشکیل دولت اسلامی می داند. (انقلاب، نظام، دولت، جامعه و امت). از منظر ایشان ما هنوز در مرحله سوم یعنی مانده ایم. دولت یعنی همه ساختارهای اجرایی، تقنینی، قضایی، اقتصادی و غیره بعلاوه کارگزاران در همه این دستگاه‌ها. 🔹مانع جدی اصلاح ساختارها و عرصه مدیریت جامعه، ذی نفعان و کسانی اند که دچار تعارض منافع هستند. تنها کسانی می توانند ساختارهای مختلف جامعه را اصلاح نمایند که خود از مترفین نباشند. 🔹پس می توان به کثرت مجامع و برگزاری مناسک خوشبین و امیدوار بود اما بدانیم اینها ظواهر است. باطن، مغز و مُخ دین، توحید و عدالت است. نشانه های زوال و سقوط که همان فاصله طبقاتی سبک زندگی مردم است را باید جدی گرفت. وقتی طبقه ای، مترفی و اشرافی در جامعه شکل بگیرد سرریز این اشرافیت را باید در مسائل اخلاقی آنان دید و دین داری در این طبقات بسیار لاغر است. در مقابل هم وقتی طبقاتی دچار فقر شوند، رگه های دین داری و توحید تضعیف می شود. @teribon_ir