eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
219 فایل
🌼مدیر @seyyed_110 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @mhgholamalian @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @mhgholamalian @kanommousavi ☎️ پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️مجسمه تناقضات! یکی نیست بگه شما اصلاحطلبا که تقلید رو کار میمون میدونستید و میگفتید میتوان علیه خدا تظاهرات کرد و همچنین میگفتید نقد معصوم جایزه، چرا یکدفعه ای مدافع مرجعیت شدید! نمیرید از این همه تناقض! کاملا واضحه همه کارهاتون سیاست زده هست و قصد ماهی گیری از آب گل آلود رو دارید! چون تا حالا دهها بار خودتون به فقه و فقها و مراجع و... توهین کرده اید(یک نمونه دیگر) حال مدافع مرجعیت شده اید! 🎈 @tollabe_pasokhgoo
❓نظر اسلام در مورد تربیت جنسی کودکان چیست؟ اگر مانند جوامع غربی به بچّه‌ها آموزش بدهیم چه می‌شود؟ ✍پاسخ کوتاه : در جوامع غربی از سنّ پایین در مهدهای کودک به بچّه‌ها آموزش می‌دهند و مثلاً به بچّه می‌گویند: «این عضو خصوصی توست» یا «اگر کسی به سمتت آمد جیغ بزن» آیا این‌ها واقعاً می‌تواند برای یک کودک پاسخ‌گو باشد و او را مصون نگه دارد؟ در جوامع غربی پاسخ‌گویی ایجاد نشد و نتوانستند از این آموزش‌ها پاسخ بگیرند و شما می‌بینید در کشورهایی غربی کودک‌آزاری به شکل وسیعی اتّفاق می‌افتد. ❗️متأسفانه کار به جایی کشیده شده که حتّی به دخترهای 10-12 ساله راهکارهای پیش‌گیری را یاد می‌دهند که دچار بیماری‌هایی مثل HIV نشوند یا در دوران نوجوانی باردار نشوند. ببینید این آموزش‌ها جواب نداد، فقط در کشور آمریکا بر اساس آماری که وجود دارد یعنی آماری که خودشان می‌دهند90 درصد دانش‌آموزان تا قبل از فارغ‌التحصیل شدن روابط غیراخلاقی را تجربه می‌کنند. مگر این‌ها آموزش نمی‌دادند پس چرا این‌گونه شد؟ نکاتی وجود دارد که اسلام به آن‌ها بسیار توجّه کرده است: ۱. آستانه‌ی تحمّل و کنترل بچّه‌ها پایین است. من از کسانی که این موضوع را به بچّه‌هایشان آموزش داده‌اند می‌پرسم "آیا بچّه‌ها نسبت به این موضوع یا این‌که بیش‌تر کنجکاوی می‌کنند؟" این طور نیست که وقتی به یک بچّه آموزش بدهیم این عضو خصوصی توست دیگر تمام شود و بزرگ‌تر ها بگویند: «این بچّه بلد است و ما دیگر به او آزاری نمی‌رسانیم.» ۲. در روایتی از وجود پیامبر اکرم (ص) آمده که: با مخاطب خود به اندازه‌ی درک و فهم او سخن بگویید. بنابراین طبق این فرموده قطعاً کودک زیر 7-8 سال درک درستی از مسائل جنسی ندارد و اگر او را وارد این فضاها کنیم بچه دچار آسیب و بلوغ زودرس خواهد شد. بلوغ جسمی و جنسی باید هم‌زمان با بلوغ عقلی باشد، مثلاً انسان‌های بالغ و کامل و زن و شوهرهایی که ازدواج کرده‌اند با خصوصی‌ترین مسائل آشنا هستند، امّا آن را هیچ‌جا جار نمی‌زنند و مطرح نمی‌کنند چون عقلانیّت و رشدِ عقلی‌شان، این اطّلاعات را کنترل می‌کند. 💢 اسلام چه توصیه‌ای دارد؟ آنچه که اسلام می‌گوید بحث "مراقبت و پیش‌گیری" است. در این‌جا پیش‌گیری بسیار مهم‌تر از درمان است و پیش‌گیری یعنی سعی کنیم که بچّه‌ها -مخصوصاً در 7 سال اوّل- در معرض سؤال قرار نگیرند. اسلام 3 نوع مراقبت را در این زمینه توصیه می‌کند: ۱. کنترل محیطی: محیط پاکی را برای بچّه‌ها فراهم کنیم. مثلاً در روایتی آمده که "وقتی بچّه‌ها به سنّی رسیدند که توانستند موضوعی را توصیف کنند دیگر نباید در اتاق پدر و مادرشان بخوابند که اگر پدر و مادر حواسشان نبود بچّه بیدار است و رابطه‌ای از پدر و مادر را دید اگر زناکار شد غیر از خودتان را مزمّت نکنید." حتّی در روایت دیگری آمده است "اگر بچّه‌ها صدای نفس‌زدن پدر و مادر را بشنوند و از لحاظ اخلاقی آسیبی دیدند باید خودتان را مزّمت کنید یا در آیه‌ای از قرآن کریم آمده که "بچّه‌ها باید یاد بگیرند که در سه نوبت وقتی وارد اتاق پدر و مادر می‌شوند با اذن و اجازه وارد شوند" معلوم است که این‌ها مراقبت است. ۲. کنترل کلامی: نباید صحبت‌‌های مربوط به این مسائل در حضور بچّه‌‌ها انجام شود، مثلاً خانم‌‌ها در حضور بچّه‌‌ها از مسائل مربوط به زایمان و ... سخن نگویند زیرا همین موجب ایجاد سؤال در ذهن بچّه می‌شود که ـزایمان یعنی چه؟» و ما او را با صحبتی که می‌کرده‌ایم در معرض سؤال قرار داده‌ایم و یکی از هوشمندی‌‌ها و دقّت والدین این است که محیط تربیتی را –حتّی کلامی را که رد و بدل می‌شود- کنترل کنند. ۳. کنترل خود بچّه‌ها: بچّه‌‌ها واقعاً تا 7-8 سالگی میل جنسی ندارند، امّا کنجکاوی و کشف جنسیّت وجود دارد. خیلی باید دقّت کنیم بنابراین کودکان نباید در محیطی باشند که ما حضور نداریم. هرجا آن‌ها هستند ما هم باید باشیم و نظارت داشته باشیم حالا نظارت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و کنترل‌شده. یک موقع ما بچّه‌مان را به مهدی می‌بریم که می‌دانیم روی او نظارت دارند یا مثلاً بچّه به خانه‌ی همسایه می‌رود و ما می‌دانیم آن‌ها هم نظارت دارند. 🔗 برگرفته از سخنان در اپلیکیشن "پرسمان تربیت کودک و نوجوان" ✅دانلود پرسمان کودک از کافه بازار👇 https://cafebazaar.ir/app/ir.porsemanetarbiati/?l=fa 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ༺༽ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید ༼༻ ༺༽ @Tollabe_Pasokhgoo༼༻
طلاب پاسخگو
⁉️آیا همه سرزمین‌ها پیامبر داشته اند؟ ❇️جواب کوتاه: قرآن کریم می‌فرماید: (ما در هر امتی رسولی فرس
❓چرا باید انبیاء الهی عصمت داشته و معصوم از هر خطاء و گناه باشند؟ ✅پاسخ کوتاه: یکی از خصوصیات مهم انبیاء عظام «عصمت» است. 🔺 عصمت دارای مراتبی است؛ 1⃣ مرتبه اول آن عصمت از خطا و اشتباه در دریافت و ابلاغ وحی است؛ 2⃣ مرتبه دوم آن، عصمت از گناه و معصیت است؛ مرتبه سوم آن، عصمت از خطا و اشتباه در امور عادی زندگی است. ✍ شیعه بالاتفاق معتقد است جمیع انبیاء از ابتدای تولد تا پایان زندگی خود، معصوم بوده و دارای همه مراتب عصمت هستند و هرگز هیچ گناه، خطا یا اشتباهی از آنان صادر نمی‌شود. 📌 اما دلیل شیعه بر این مدعا چیست؟ 🔰به طور کلی دو دلیل عمده بر عصمت انبیاء وجود دارد: 1⃣1. اطمینان کامل به انبیاء: 👈 هدف خداوند متعال از ارسال رسل این است که مردم به سخنان آن‌ها گوش داده و هدایت شوند، لذا خداوند متعال برای رسیدن به این هدف، باید جمیع شرایط لازم را به وجود آورده و موانع را از سر راه بردارد؛ 💢 یکی از موانع مهم این است که مردم نسبت به پیامبر خود اطمینان کافی و صددرصدی نداشته باشند، به عبارت دیگر هر گاه مردم به پیامبر خود اطمینان کامل نداشته باشند و در او احتمال دروغ یا خطا دهند، هرگز سخنان او را با جان و دل نمی‌پذیرند و از وی اطاعت تام ندارند. 👌 هم چنین اگر بدانند یا احتمال دهند او خود، به آن‌چه می‌گوید عمل نمی‌کند و مرتکب گناه می‌شود، هرگز به او اعتماد نکرده و سخنان او را اطاعت نخواهند کرد. 🔰 این مطلب چون به خداوند متعال مربوط می‌شود، نقض غرض حساب شده و هدف خداوند متعال را زیر سوال می‌برد، چرا که هدف این بود که مردم با اعتماد کردن به پیامبر خود، سخنان او را، سخن خداوند متعال دانسته و به آن‌ها عمل کنند. 🔹 اما زمانی‌که خداوند متعال پیامبری بفرستد و او معصوم نباشد، چون احتمال خطا در او هست، هرگز چنین اطمینانی به او حاصل نمی‌شود و در نتیجه مردم سخن او را سخن خداوند سبحان تلقی نکرده و به آن عمل نمی‌کنند. ✅ بنابراین خداوند حکیم خود، کاری کرده است که مردم به پیامبر اعتماد کامل نداشته باشند، و با این کار هدف خود را نقض می‌کند، و حال آن‌که مولای حکیم هرگز نقض غرض نمی‌کند. خواجه نصیرالدین طوسی (رحمه الله علیه) در این باره مینویسد: «و يجب في النّبيّ العصمة، ليحصل الوثوق، فيحصل الغرض». 👌 ادامه دارد.... 🌐 لینک مطلب https://btid.org/fa/news/21782 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @tollabe_pasokhgoo
4_5890734146828894814.mp3
1.17M
❓حکم رحم اجاره ای چیست؟ پاسخ 🌼 @tollabe_pasokhgoo 🌼
طلاب پاسخگو
❓چرا باید انبیاء الهی عصمت داشته و معصوم از هر خطاء و گناه باشند؟ ✅پاسخ کوتاه: یکی از خصوصیات مهم
❓چرا (ص) در عربستان ظهور کرد؟ 🔻پاسخ: در ابتدا باید گفت اگر پیامبر(ص) در هر جای دیگری از جهان خاکی نیز ظهور می‌کرد، همین مطرح بود! اما شاید بتوان دلایلی را برای این امر محتمل دانست. 1.از آنجا که هدف اصلی پیامبر اسلام تثبیت و گسترش دین اسلام و در نهایت تشکیل یک حکومت اسلامی بود، چنین به نظر می‌رسید که این امر در منطقه‌ای که دور از سیطره قدرت‌های مطرح آن روز باشد، امری میسرتر است. ضرورت تشکیل یک اسلامی به مانند آن نمونه کوچکی که در شهر مدینه توسط خود پیامبر اکرم(ص) به وجود آمد[1] و همچنین برقراری عدالت اجتماعی و اجرای دستوارت الهی در سطح اجتماعی، در درون امپراتوری‌های بزرگی چون پارس، روم و چین، امری مشکل و پر هزینه بود. چنانچه بتوان گفت که سرزمین حجاز یک موقعیت تمدنی منحصر به فرد داشت، چون که در مرکز دایره‌ای قرار داشت که از هر سو تمدن‌های گذشته‌ی بشری آن را احاطه کرده بودند. در آن تمدن یمن، در تمدن روم و فنیقیه، در شرق و شمال شرقی تمدن و آشور و در غرب تمدن مصر باستان وجود داشتند. طبیعی است که چنین موقعیتی بستر خوبی برای رشد و گسترش گردد و حکیم پیامبر اسلام را در مرکز این دایره مبعوث کند، تا راه هدایت بشری سهل گردد. و از طرفی حمایت‌های قبیله‌ای و بحث شرافت انساب در بین مردمان آنجا، راه را برای پیامبر اکرم باز می‌نمود و در برخی برهه‌ها نیز راه گشا بود. 2.از سوی دیگر عمق شرک، بت پرستی و روحیه لجاجت در مردمان آن سرزمین به قدری بود که اگر دین به زبان دیگر فرود می‌آمد، پذیرا نمی‌شدند. زیرا از سنت‌های الهی چنین است که خداوند می‌فرماید: «ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم تا [حقایق را] برای آنها آشکار سازد»[2]. از این رو اگر در سرزمینی دیگر فرود می‌آمد، و به زبانی غیر از بر آنها نازل می‌شد، باز هم اشکال می‌کردند که چرا عربی نیست: «و اگر [این کتاب را] قرآنی غیر عربی گردانیده بودیم، قطعاً می‌گفتند: «چرا آیه‌های آن روشن بیان نشده؟ کتابی غیر عربی و [مخاطبِ آن] عرب زبان؟»[3]. و از پذیرش سر باز می‌زدند: «و اگر آن را بر برخی از غیر عرب‌زبانان نازل می‌کردیم، و [پیامبر] آن را بر ایشان می‌خواند به آن ایمان نمی‌آوردند»[4]. البته نبود چنین روحیه‌ای در بین دیگر اقوام به شکل فضیلت شمرده شده است؛ امام صادق(ع) فرموده‌اند: «اگر این قرآن را بر عجم نازل می‌گشت، عرب بدان ایمان نمی‌آورد و حال آنکه آن را بر عرب نازل شد و بدان ایمان آورد و این فضیلت عجم است»[5]. ♦️پاورقی: [1]. در مورد ضرورت تشکیل حکومت دینی ر.ک به سوالات 8030 و 27012. در سایت اسلام کوئست [2]. ابراهیم، 4. [3]. فصلت، 44. [4]. شعرا، 198و 199. [5]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، تصحیح موسوی جزائری، ج2، ص124، دار الکتاب، قم، 1404ق. 📒مطالعه بیشتر👇 pasokhgoo.ir/node/32181 🌼 @tollabe_pasokhgoo
🔺حکم کسانی که نمی توانند به طور معمول رکوع به جا آورند 🌼 @tollabe_pasokhgoo 🌼
حفظ هوش سیاسی.mp3
1.81M
💥تبیین ماجرای تسخیر لانه جاسوسی 🎤 🌸 @tollabe_pasokhgoo 🌸
4_5794346228779059207.pdf
1.39M
📚 توهم بازگشت 🔺نقد و بررسی جریان انحرافی منصورهاشمی خراسانی ✍استاد علی محمدی هوشیار ♨️هزینه دانلود: مطالعه و مقابله با انحرافات جریان 🌼 @tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥هیچ اعتباری به قول هیچکدام از کفار نیست! 🎥 حضرت (ره) 🔸 الان دیگه واضح و آشکار شد که کفار نباید به اونها هیچ‌ گونه اعتماد کرد و هیچ‌گونه به وفای اونها آدم ترتیب اثر بدهد. نه! نخواهند کرد! حتی اگر بنویسند و تعهد بدهند که مثلا مانع نماز شما نخواهند شد، هیج ترتیب اثری نخواهند داد و احساس اثم هم‌ نخواهند کرد! ♨️ مبادا انسان روزی به اینها باور بکند! هیچ باور کردنی نیست! 📚 بیانات در درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧ 🌸 با طلاب پاسخگو همراه باشید 🌸 👉 @Tollabe_pasokhgoo 🌹
کتاب توطئه جدید - پاسخ به شبهات دکتر سها درباره قرآن .pdf
1.59M
📚 توطئه جدید (پاسخ به شبهات سُها درباره قرآن) ✍ کتابی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تحت عنوان "نقد قرآن از دکتر سها" منتشر شده است در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و به بعضی از شبهات آن پاسخ متقن و محکم داده می شود. 🌺 طلاب پاسخگو 🌺 ✅ @tollabe_pasokhgoo
❓چگونه عادت زشت «فحش دادن» را از خود دور کنیم؟ ✍پاسخ : 🔷 نكوهش فحش از ديد شرع و عقل فحش و ناسزا در سخنان بسيارى از پيشوايان معصوم به شدت نكوهش شده است تا آن جا كه فرموده‌اند: 🔸در اسلام فحش نيست و مسلمان ناسزا نمى‌گويد. 🔸ورود در بهشت بر هر زشت گويى حرام است. 🔸همانا خداوند فحش دهنده هرزه‌گو را دشمن مى دارد. 🔸بدزبانى از جفا كارى است و جفا كارى در آتش است. 🔷 ريشه هاى درونى فحش ◽️ خشم و عصبانيت ◽️ شوخى ◽️ عادت 🔷 پيامدهاى زشت فحش 1. تحريك ديگران به ناسزاگويى 2. ايجاد دشمنى 3. ايجاد نفاق و دورويى 4. نابودى حركت 5. مايه فسق 6. اجابت نشدن دعا ♨️ راه‌هاى درمان انديشه و درنگ در پيامدهاى زشت فحش، راه عملى درمان اين بيمارى است. همچنين بايد كوشيد تا ريشه هاى اين رفتار نابود و غضب و شهوت سركش رام و فرمانبردار شود، كه مهاركردن اين دو نيرت مايه رهايى انسان از همه آفتهاى زبان است. كوشش در به كار گرفتن سخنان نيكو و استفاده از گفتار خوش، راهى عملى براى درمان بيمارى فحش است. عادت كردن به گفتار نيكو، ملكه زشت و ناپسند ناسزاگويى را از روان آدمى خارج مى سازد. 📜 متن‌ کامل ➕ منابع 👉 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔻 طلاب پاسخگو 🔻 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
📚 #معرفی_کتاب محبت را زندگی کنیم توضیح: گفته می‌شود آدم‌ها دو قسم ‌اند: بعضی عاقل و بعضی متأهل! این
📚 : من مانده ام تنهای تنها ✍محمدحسین قدیری 💧چکیده: مهارت رویارویی با غم غربت هر انساني ممکن است در موقعيتي از زندگي خود به «اجبار» يا «اختيار»، به ترک يار و ديارش نيازمند شود. اين سفرها ميتواند به دليل هاي تجاري، امنيتي، خدمت سربازي، تبليغ، مأموريت، تحصيل، تدریس و... باشد. با جدايي از «يار مونس» و «ديار مأنوس»، افراد با رويدادهاي تلخ و شيريني روبه رو ميشوند. يکي از رخدادهايي که ممکن است بر سلامت تن و روان مسافر و غريب اثر نامطلوب بگذارد و او را از «شادکامي» و غرض مطلوبي که برايش سفر کرده دورکند، «غم غربت» يا «غربتزدگي» است. متأسفانه با اينکه غم غربت مشکلات فراواني را به فرد، خانواده، جامعه، توليد، آموزش و... تحميل کرده است، اغلب افراد، والدين، مراکز آموزشگاهي، صنايع و معادن، مسئولان پادگانها و... براي سلامت روان افراد زيرمجموعه و خانواده هايشان تدابير پيشگيرانه و درمانگرانهاي نينديشيده اند. 🛍لینک مستقیم خرید: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3615 💳خرید و دانلود نسخه الکترونیکی در کتابخوان همراه نور👇 https://b2n.ir/p60386 🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
❓چرا باید انبیاء الهی عصمت داشته و معصوم از هر خطاء و گناه باشند؟ ✅پاسخ کوتاه: یکی از خصوصیات مهم
❓چرا باید انبیاء الهی عصمت داشته و معصوم از هر خطاء و گناه باشند؟(۲) ✅پاسخ کوتاه: 🔻 در پست قبلی گفته شد که شیعه دو دلیل بر عصمت انبیا دارد و دلیل اول که همان اطمینان پیدا کردن به انبیاء بود که اگر اطمینان حاصل نشود نقض غرض می شود را توضیح دادیم. 🔰 دلیل دوم بر عصمت انبیا: 2⃣ وجوب متابعت از نبی هم عقل می‌گوید باید از پیامبر الهی تبعیت کرد و هم شرع؛ عقل حکم می‌کند چون او سفیر الهی است و از جانب خداوند متعال آمده است، در همه کارها باید از او تبعیت کرد، هم در گفتار و هم در کردار، یعنی اگر پیامبری عملی انجام داد مانند گفتار ایشان، باید او را اطاعت کرد و همان عمل را انجام داد؛ قرآن نیز به این مساله اشاره داشته و می‌فرماید: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ(آل عمران-31) بگو: «اگر خدا را دوست می‌داريد، از من پيروى كنيد! تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد، و گناهان شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است». حال با این اوصاف اگر پیامبری معصیت کرده یا خطایی مرتکب شود، اطاعت و پیروی از او لازم است؛ و بر اثر این اطاعت، انسان دچار نابودی و عصیان و شقاوت اخروی خواهد بود؛ 💢 بنابراین انسان‌ها دچار سردرگمی شده و در عمل حیران می‌شوند که آیا از پیامبر اطاعت کنند یا خیر؟ و نتیجه آنکه اگر انبیاء عصمت نداشته باشند، انسان‌ها دچار سردرگمی و حیران می‌شوند و نمی‌توانند به او اقتدا کنند. ✅ در نتیجه: چون مردم می‌بایست به پیامبر خود اعتماد تام و کاملی داشته باشند و او در زندگی آنان سرمشق بوده و اطاعت از وی لازم بود، عقل بشری حکم می‌کند برای این کار و جلوگیری از سلب اعتماد مردم، پیامبر باید معصوم باشد. 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/21782 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @tollabe_pasokhgoo
❓فرق بین اعضا شستنی و اعضای مسح کردنی وضو چیست ؟ =============== ..." @Tollabe_pasokhgoo "... 🌷با طلاب پاسخگو همراه باشید.
طلاب پاسخگو
💥ساده ترين استدلال براى شناسايى خدا نظام جهان آفرينش، روشن ترين و همگانى ترين برهان خداشناسى است. ق
چرا عدل جزو اصول دين و مذهب شمرده مى شود؟ عدل مانند ساير صفات يكى از صفات خداست، علت اين كه اين صفت جزو اصول دين و مذهب و در رديف توحيد و امامت قرار گرفته است و شيعه آن را از صفات ديگر خدا جدا نموده و مستقلاً آن را اصل قرار داده است دو مطلب است: 1. اهميتى كه اين مسئله در حل بسيارى از بحث هاى اعتقادى دارد; زيرا عدل و حكمت الهى پايه بسيارى از عقايد «عدليه» را تشكيل مى دهد از اين جهت شايسته است كه به صورت اصل مستقل عنوان گردد. 2. روزى كه علم كلام تدوين گرديد مسئله صلاحيت عقل براى تشخيص حسن و قبح و نيكى و زشتى افعال، دانشمندان علم كلام را دو دسته كرد: گروهى گفتند: كه عقل نمى تواند خوبى ها و بدى ها را از هم تشخيص دهد و براى تشخيص آن بايد از شرع الهام بگيرد و آنچه را شرع نيك بداند نيك است و آنچه را او زشت و قبيح بنامد زشت و قبيح خواهد بود. بر اين اساس چون عقل قادر به تشخيص خوبى ها و بدى ها نيست نمى تواند درباره عدل و ظلم داورى كند و بگويد: عدل، نيك و حَسن است و ظلم زشت و قبيح، و اگر داورى كرد رأى او پذيرفته نمى شود و بنابر اين ديگر دليل ندارد خدا را به عدل توصيف كنيم و او را از ظلم و ستم منزه بدانيم، بلكه هر چه را خدا انجام داد همان شايسته مقام اوست خواه در نظر ما و به عقل ما با عدل و داد تطبيق كند و يا نكند. در برابر اين دسته، دانشمندان شيعه و گروهى از دانشمندان اهل تسنن «معتزله» صلاحيت عقل را براى تشخيص خوبى و بدى تأييد كرده و او را يگانه داور اين دادگاه دانسته اند و چون در نظر عقل، ظلم و تعدى از صفات زشت و ناپسنديده است، گفته اند: بايد خدا را از اين صفت منزه بدانيم. از اين رو، اين گروه عدل را شعار خود قرار داده و از اين جهت حساب خود را از آن گروه جدا ساخته و به نام «عدليه» ناميده شده اند و صفت عدل خدا را در رديف ساير اصول دين قرار داده اند تا امتيازى باشد بين آنان و گروه نخست از اهل تسنن كه «اشاعره» ناميده مى شوند. 📚کتاب الهيات و معارف اسلامى، ، ص۲۱۳ و ۲۱۴ 💢مطالعه آنلاین کتاب الهیات و معارف اسلامی 👇 🌐 http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=380&page=3#212 🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید 💎کانال طلاب پاسخگو🔻 @tollabe_pasokhgoo
💥 فتوای آیت‌ الله سیستانی درباره کالاهای اسرائیلی دفتر حضرت به استفتایی در خصوص خرید از فروشگاه‌هایی که بخشی از سود آن برای حمایت از رژیم صهیونیستی تعلق می‌گیرد، پاسخ داد: «درصورتی که قطعا اثبات شود شرکت‌هایی از اسرائیل به صورت مؤثر حمایت می‌کنند، خرید و فروش و معاملات محصولات و تولیدات این شرکت‌ها جایز نیست». دفتر معظم له اشاره کرد: استفاده از تولیدات و محصولات رژیم اسرائیل که به صورت قطعی ثابت شود از این رژیم حمایت می‌کنند، جایز نیست. 🌐 https://hawzahnews.com/xbrf2 🌸 طلاب پاسخگو 🌸 ✅ @tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
❓چگونه طعم ایمان را بچشیم؟ ✍پاسخ: 🔸قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِ
ایمان چیست؟ ✅پاسخ کوتاه: ایمان عبارت است از اظهار خضوع و قبول شریعت و آنچه نبی اکرم صلی الله علیه و آله آورده و آن اعتقاد و تصدیق قلبی است. کسی که بر این صفت باشد مؤمن و مسلمان است و انجام واجبات را بر خود واجب می‌داند و در آن شک نمی کند. طبق روایات، ایمان، دارای سه رکن است که عبارتند از: معرفت به قلب، اقرار به زبان و عمل به اركان. [۱] در آیات متعددی از قرآن نیز به این امور اشاره شده است که در ذیل به چند آیه اشاره می‌کنیم: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا [۲] (با آن که دل هایشان بدان يقين داشت از روی ظلم و تکبر آن را انکار کردند). فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِه [۳] (ولی همین که آنچه اوصافش را می‌شناختند برایشان آمد انکارش کردند. از این دو آیه برداشت می‌شود که این اشخاص معرفت داشتند ولی چون به آن اقرار و اعتراف نکردند کفرشان ثابت است. آیه، قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ [۴] (برخی از بادیه نشینان گفتند ایمان آوردیم، بگو: ایمان نیاوردید لیکن بگوئید اسلام آوردیم و هنوز در دل‌های شما ایمان داخل نشده است). این مسأله تصریح دارد که گر چه بادیه نشینان به اسلام اقرار نمودند ولی چون معرفت و تصدیق قلبی پیدا نکرده بودند به آنها مؤمن گفته نخواهد شد. در قرآن آیاتی وجود دارد که ایمان همراه با عمل را مثمر ثمر می‌داند از جمله: إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ [۵]، والَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ [۶] بنابراین طبق آیات قرآن، ایمان فقط اظهار عشق و علاقه به خدا و سرای دیگر و پیامبر صلی الله علیه و آله نیست بلکه باید برنامه‌های عملی نیز با آن هماهنگ باشند [۷] حضرت علی علیه السلام در حدیثی پیرامون اثر ایمان می‌فرمایند: هر کسی یک خصلت خوب و پا بر جا هم به من تحویل دهد به خاطر آن او را می‌پذیرم و از نداشتن خصال دیگرش چشم می‌پوشم اما از نداشتن عقل و دین و ایمان به حق گذشت نکنم زیرا در بی دینی امنیت نیست و زندگی در هراس، گوارا نباشد و نبودن عقل، نبودن زندگانی است بی خردجز مرده ای نیست [۸] ----- 🔖پاورقی: [۱]: میزان الحکمه، محمد ری شهری ج۱، ص۳۰۱، نشر مکتب الاعلام الاسلامی [۲]: نمل/۱۴ [۳]: بقرة/۸۹ [۴]: حجرات/۱۴ [۵]: عصر/۳ [۶]: سورة بقرة آیه ۸۲ [۷]: کشف المراد، علامه حلی، باب ایمان و کفر [۸]: اصول کافی، ثقه الاسلام کلینی (مترجم آیت الله کمره ای) ج ۱، ص ۷۵، انتشارات اسوه ..." @Tollabe_pasokhgoo "... 🌷با طلاب پاسخگو همراه باشید🌷
4_5890734146828894810.mp3
828.9K
❓چگونه مسایل احکام فقهی را در زندگی خود جاری کنیم؟ 🎙پاسخ ..." @Tollabe_pasokhgoo "... 🌷با طلاب پاسخگو همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫شبهه : نهج البلاغه سند معتبری ندارد! ✅پاسخ شبهه توسط 🔹طلاب پاسخگو🔻 ♦️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
🔻امام حسن عسکری (ع): دو خصلت است که بالاتر از آنها چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. 📚تحف العقول ، ص۳۶۳ 🌹ولادت امام حسن عسکری علیه السلام مبارکباد🌹 🔹طلاب پاسخگو👇 ⭐️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خدای منفور!! ◻️نشست نقد و بررسی سریال کره ای «بازی مرکب» که یکی از پربیننده ترین سریال های سالهای اخیر بوده است، در خبرگزاری حوزه برگزار شد که در این نشست، حجت الاسلام قهرمانی عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه و دکتر عباسی فر پژوهشگر اقتصاد رسانه به ارایه بحث پرداختند. 🎬فیلم کامل نشست نقد و بررسی سریال کره ای «بازی مرکب»:🔻 https://hawzahnews.com/xbrnF 📝متن کامل نشست:🔻 https://hawzahnews.com/xbrgR ✅طلاب پاسخگو👇 ♦️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
4_5825558009522160120.mp3
2.07M
❓گناهان کبیره به کدام گناهان گفته میشود؟ 🎙پاسخ ✅طلاب پاسخگو🔻 ♦️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
عزیزم! از جوانی به اندازه‌ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می‌رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می‌دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می‌دهد. و تا لحظه آخر با وعده‌های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او باز می‌دارد تا مرگ برسد. 📚 صحیفه امام، جلد 20، صفحه 156 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌷 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦✨•✾••┈┈•