💫 نوری که برای اهلِ بهشت میتابد!
✍🏻... اَنَس بن مالک نقل میکند که سیدمان رسولالله(ص) فرمودند: «إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ يُضِيءُ لِأَهْلِ اَلْجَنَّةِ كَمَا يَزْهَرُ كَوْكَبُ اَلصُّبْحِ لِأَهْلِ اَلدُّنْيَا»
🌺... #مردمِ_بهشت، وجودِ علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین علیهالسّلام را چنان #درخشان میبینند که #مردمِ_دنیا ستاره صبح را آنگونه درخشنده میدیدند.
🌸عیدِ عظیم غدیر بر همه اهل عالم مبارک
📚 الدر النظيم في مناقب الأئمة، ص۳۰۹
@torab_bash
12.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از غدیرخم تا مباهله عیده
🎙️نماهنگ مباهله
🔻محمدحسین پویانفر
@torab_bash
22.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | مجموعه مستند #برنامه_شیطان
✡ قسمت چهلودوم: #تصویر_پوشالی
💥ما باید از خودمان یک همینهی بزرگ و با عظمت بسازیم!!
⛔️نامناسب برای شیطانپرستان⛔️
⏳کانال تراب باش
@Torab_bash
💠 #دعا_کنیم؛ اما #طلبکار_نباشیم
📌... دوستان! در این ساعات و در این شبهای عزیز، بیشتر #دعا کنیم؛ بیشتر از خداوند #درخواست کنیم؛ بیشتر در خانه خدا را بکوبیم؛ و سعی کنیم مصرّانه دعا کنیم.
✍🏻... وقتی که یک #دعا، #استمرار پیدا کند، حتماً اقبالِ استجابت هم در این دعا بیشتر است. اما اگر همین دعا، چند بار تکرار گردید و مستجاب نشد، خب ما نباید #مأیوس شویم؛ نباید از درخواست دست بکشیم؛ بهخصوص در مسائل بزرگ و مسائل مربوط به #سرنوشت انسان و سرنوشت کشور و ملتها...
💢 چون اولاً ما از خدا طلبکار نیستیم؛ دوماً خبری از قضای الهی نسبت به آن دعا نداریم؛ و سوماً گاهی طبیعت #کارهای_بزرگ چنین است که تحقّقش #زمان میطلبد.
📚 حافظ! کار تو دعاکردن است و بس! کاری نداشته باش که شنید یا نشنید...!
@Torab_bash
📚 نسخه نجاتِ جوامع از فساد (۱_۵)
✍🏻... از ظاهر آیه «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ» که در ماجرای قوم شعیب(ع) مطرح شده؛ میتوان برداشتهای زیادی درباره مفهوم بقیةالله داشت.
⁉️ اینکه بقیةالله چیست؟ چه ماجرایی دارد؟ و چه کسی مصداق تام این عنوان است؟
🔺 در ماجرای #قوم_شعیب(ع)، سه عنوان اصلی مطرح است:
۱. اول اشکالات و فساد قوم شعیب(ع)
۲. دوم نسخە نجات از این همه فساد
۳. سوم تعیین مصداق از نسخه نجات
🚫 اشکالات قوم شعیب(ع) چه بود؟ هم #فساد_توحیدی بود، هم #فساد_اقتصادی بود و هم #فساد_اجتماعی، این سه فساد، مفساد عمده است؛ اینها اشکالات یک قوم است نه یک فرد؛ پس #نسخە الهی نجات نیز باید برای قوم یا همه اقوام نه صرفاً افراد، کارساز باشد. این نسخه در ماجرای قوم شعیب(ع) ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ﴾ است.
‼️ یک موقع نسخە نجات فردی داده میشود؛ و تک تک افراد باید به آن عمل کنند. اما نسخە نجاتِ #فردی الزاما نسخە نجاتِ #اجتماعی نیست، ولی نسخههای اجتماعی، فردی هم هست. ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ﴾ نسخە نجات اقوام است، چون اصل بحث در این آیات دربارە اقوام است.
🔹 قوم شعیب(ع):
۱. #فساد_اعتقادی داشت
۲. #فسادهای_اجتماعی داشت
۳. #فسادهای_اقتصادی داشت
و نسخە نجاتی که خدا بای ایشان مطرح میکند: ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ﴾ است.
🔹 یک نکتە جالب: اگر جامعهای هرسه فساد را باهم داشته باشد؛ نسخە الهی نجاتش همین ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ﴾ است. پس این نسخه، یک شاهکلید برای نجات از انواع مفاسد در یک جامعه است.
🏇🏻 #با_ما_همراه_باشید
🔚 #ادامه_دارد...
@Torab_bash
📚 نسخه نجات جوامع از فساد (۲_۵)
🔥 جایگاه ﴿بَقِيَّةاللَّهِ﴾ به عنوان #منجی، جایگاهِ #نجات از #عذاب است.
✍🏻... انواع فسادها در یک جامعه، در یکی از این سه دسته فساد اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی قرار میگیرد. به فرموده #قرآن، نسخه #نجات از تمامی این فسادها ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ﴾ است. این نشان از قیمت این نسخه داشته و آشکار میکند که خیلی #جایگاه_رفیعی در نزد خداوند دارد.
⛔️ در ماجرای #قوم_شعیب(ع)، قرار است #عذاب بیاید. خدا در آیه ۸۴ سوره هود در این باره میفرماید: ﴿عَذابَ یَوْمٍ مُحیطٍ﴾ یعنی یک دورانی است که عذاب کاملاً مردم را احاطه میکند؛ به همین خاطر، نسخهای جامع و عمومی برای نجات از عذاب نیاز است و تنها همین نسخه میتواند اقوام را نجات دهد، چراکه بعد از اعلام #عذاب_عمومی، میفرماید: ﴿وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ﴾ یعنی من حافظ شما نیستم و نمیتوانم نجاتتان بدهم!
🔹 پس صحبت بر سر نجات قوم است؛ #جایگاه_بحث اینجاست؛ عذاب برای قوم شعیب(ع) مقدر یا مقرر شده و قرار است عذاب بیاید. وقتی قرار است عذاب بیاید؛ چه چیزی میتواند آنها را نجات دهد؟ اینکه فساد اعتقادی نداشته باشید و از این به بعد توحیدی فکر کنید، اینکه از این پس سعی کنید فساد اقتصادی و اجتماعی نداشته باشید؛ جواب نمیدهد؛ از این به بعد مثبت رفتار کردن دیگر #مانع_عذاب آنها نمیشود؛ بلکه به حسب کارهایی که تا الآن انجام دادهاند قطعاً باید عذاب شوند. چراکه عذاب در #کتاب_الهی برایشان #مقرر شده است.
🔹 ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ﴾ در این ماجرا، بدین معنا نیست که چهکار کنید، چه رفتار مثبتی پیشه کنید تا نجات یابید! بلکه بعد از #تقدیر_عذاب الهی، هر رفتار مثبتی هم که پیشه کنند باز آن عذاب نازل میشود؛ پس ﴿بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ﴾ جایگاهش مهم است، جایگاه #نجات از #عذاب است، به خاطر کارهای بدی که این مفسدین انجام دادند.
🔻 پس به خاطر کارهای بدی که قوم شعیب(ع) انجام دادند؛ #عذابِ_حتمی برای آنها مقرر شده بود. در چنین شرایطی شعیب(ع) از ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ﴾ صحبت میکند. چون عذاب قطعی است، پس ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ به معنای انجام رفتاری مثبت نیست. در عبارت ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ﴾ اصلاً صحبت از یک رفتار مثبت برای نجات نیست.
🔴 چه چیزهایی میتواند ما را از #عذاب _تمی نجات دهد؟ طلب مغفرت از خدا، یک فعل توسط افراد است که سبب نجات میشود؛ اما ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ یعنی آن چیزی که خدا برای ما باقی نگه داشته؛ ذخیره کرده؛ نه اینکه آن ذخیره الهی همان عمل و طلب مغفرت ما باشد!
📎 #قوم_یونس(ع) تنها قومی هستند که #عذاب_مقرر بر ایشان پایین آمد؛ بعد خداوند از آنها برداشت، چرا؟ به خاطر تضرع، به خاطر توبه، به خاطر مغفرت، چون قوم یونس(ع) به شدت گریه کردند، به شدت تضرع و طلب مغفرت کردند؛ اما تضرع به معنای ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ نیست؛ چون فعل انسان است؛ و چیزی نیست که خدا برایشان نگه داشته باشد.
‼️ نه #توبه و #گریه ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ است، نه #تضرع و #طلب_مغفرت ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ است.
⛔️ پس اصلاً جایگاه بحث جایگاه #نسخه_الهی_نجات از #عذاب است، برخی رفتارهای مثبت مثل تضرع، توبه، توبه نصوح و... اینها مانع عذاب است؛ اما این رفتارها متعلق به انسان است و در چارچوب ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ نمیگنجد، بلکه در چارچوب اعمال انسانهاست؛ اما ﴿بَقِيَّتُ اللَّهِ﴾ یک چیز پنهانی است که خداوند در بدترین شرایط که دیگر به هیچ چیزی برای نجات انسانها امید نیست؛ از آن پردهبرداری میکند...
🏇🏻 #با_ما_همراه_باشید
🔚 #ادامه_دارد...
@Torab_bash
📚 نسخه نجات جوامع از فساد (۳_۵)
⁉️ بقیةالله در این ماجرا چه میتواند باشد؟ ماهیتش چیست که میتواند انسان را از عذاب محتوم حفظ کند؟
✅ بقیةالله، حافظ انسانها را از عذاب محتوم است، یک شاهکلید نجات است؛ نه اینکه اگر اینکار را انجام دهید؛ این بقیةالله مشکل را حل میکند؛ نه! یک شاهکلید است.
🔹 بقیةالله شأنش به قدری بالاست که شعیب(ع) میگوید: من نمیتوانم شما را حفظ کنم، بلکه بقیةالله میتواند این کار را انجام دهد. پس بقیةالله یک چیزی از جانب خداوند است که انسانها و اقوام را از #عذاب_قطعی نجات میدهد؛ لذا خیلی قیمتش زیاد است، خیلی شأنش بالاست؛ چیزی است که خداوند از قبل در نظر گرفته، یک #موهبت_الهی است که اگر بیاید یا اگر آورده شود، اقوام را از عذاب نجات میدهد، عذابی قطعی که به خاطر #اعمال_فاسد_یک_ملت مقرر شده است.
⁉️ بقیةالله #شیء یا #شخص:
🔹 شعیب(ع) با همه عزت و قدرتی که از جانب خدا دارد؛ در موقعیت نزول عذاب میفرماید: ﴿وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ﴾ «من» حافظ شما نیستم؛ از شیء یا عمل خاصی صحبت نمیکند؛ از خودش به عنوان یک شخص سخن میگوید. اگر بقیةالله یک شیء بود، شعیب(ع) باید میفرمود: شما بقیةالله نیاز دارید و به جز آن هیچ چیز دیگری نمیتواند شما را نجات دهد، شما فساد کردید، قرار است عذاب برای شما بیاید، شیئی به نام بقیةالله نسخه نجات شما از عذاب است. به جز آن هم هیچ چیز دیگری به درد شما نمیخورد؛ اما ایشان در این شرایط میفرماید: ﴿وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ﴾ از
ضمیر﴿أَنَا﴾ استفاده میکند؛ یعنی شخص را مطرح میکند. 🔺 بقیةالله یعنی یک شخصی از جانب خداوند که او باید حفیظ باشد، جایگاهش، جایگاه حفظ کردن از عذاب باشد؛ شعیب(ع) میفرماید: ﴿وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ﴾ وقتی میگوید که «من» حافظ شما نیستم، پس بقیةالله باید یک شخص باشد؛ وگرنه باید بفرماید که چیزی نیست که شما را حفظ کند، یا میفرمود من آن چیز را ندارم. چرا میفرماید که من نمیتوانم حافظتان باشم؟! 📢 جواب این سؤال چیست؟ چه کسی میتواند در یک چنین شرایط خطرناکی از جانب خدا حافظ انسانها باشد؟ حفیظ باشد؟ بقیةالله. 🔺 پس بقیةالله یک شخص است؛ و در روایات بسیاری فرمودهاند که بقیةالله #امام_زمان(عج) است که خداوند ایشان را به عنوان #ناجیِ_بشریت از عذابهای حتمی ذخیر فرموده است. 🏇🏻 #با_ما_همراه_باشید 🔚 #ادامه_دارد... @Torab_bash