eitaa logo
@Torab_bash
4.1هزار دنبال‌کننده
950 عکس
843 ویدیو
28 فایل
تراب باش، فرزند ابوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی صرفاً جهت اطلاعت از امر ولیّ امر ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 در مقابل مشکلات باید مردانه و مردانه کنیم! @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۴ دی
21.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤖 شبیه‌سازی نامه‌ی رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکایی با هوش مصنوعی. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۵ دی
@Torab_bash
📚 آیاتِ بحثِ پیشِ‌رو ✍️... معرفی آیاتِ موردِ بحث درباره‌ی هبوط‌ها در قرآن و گذشته‌ی جنیّان در میانِ
‼️عجیب و شگفتی آفرین اما قرآنی(۱-۲) 🪐فاصله‌گذاری میان موجودات دخانی و انسان‌ها در زمان نوح علیه‌السلام. ✍️... پیش‌تر در پست‌های قبل درباره‌ی در زمان نوح علیه‌السلام صحبت کردیم؛ اما خودِ ماجرای نوح علیه‌السلام در انتهای نیز بسیار جالب است. در آن صحنه‌ای که طوفان گرفته است، طبق آیاتِ متعددی از قرآن، روی فرود آمده است، خداوند خود کشتی نوح را برای به عنوانِ قرار داده است. بعد از فرود کشتی، نوح علیه‌السلام طبقِ آیۀ ۲۶ سورۀ نوح شروع می‌کند به صحبت کردن و می‌فرماید: پروردگارا، هیچ از میان این کافران را بر روی زمین باقی مگذار: وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرينَ دَيَّاراً، که این را در پست‌های قبل بحثش را داشتیم. ▪️خدایا! هیچ دیرنشینِ کافری را باقی نگذار. این جمله به عنوان را در آیۀ ۲۶ مطرح می‌کند، سپس علتش را می‌فرماید: إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً، ایشان دوتا دلیل می‌آورد، می‌گوید: خدایا! ۱.اگر این‌ها به حالِ خودشان روی زمین باقی بمانند؛ تمامِ بندگانت را می‌کنند؛ ۲.و دیگر اینکه این‌ها موجوداتی هستند که تمامِ بچه‌هایشان فقط‌وفقط کافر و فاجر از آب در می‌آیند: لذا خدایا، این‌ها را اصلاً نگذار که دیگر «عَلَى الْأَرْضِ» روی زمین باشند. 🗿 نوح علیه‌السلام نیز جالب است که دربارۀ آیۀ ۲۸ سورۀ نوح است: رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ، معنایش این می‌شود که پروردگارا! بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنی که به خانه‌ام بیاید و بر مردان و زنان با ایمان جاری فرما. خب، موضوع مورد بحثِ ما از اینجا شروع می‌شود، ایشان جملۀ عجیبی می‌فرماید، بعد از دعایی که دربارۀ غفران نسبت به خود و اهلش می‌کند. بعد از این تازه می‌فرماید: وَلا تَزِدِ، خدایا نیافزای برای ظالمین، وَلا تَزِدِ الظَّالِمينَ إِلاَّ تَباراً، جز هلاکت چیزی برای این ظالمین نخواه. برای مؤمنین ایشان طلب مغفرت می‌کند، برای ظالمین طلب هلاکت می‌کند، کلّ این آیه‌ بعد از طوفان نوح هست، بعد از اتمامِ طوفان نوح است؛ در جوابِ ایشان خدا چه می‌فرماید؟ این جمله در آیۀ ۲۸ نوح است، چیزی که خیلی عجیب است؛ این است که در آیۀ ۴۴ هود، خداوند می‌فرماید: وَقيلَ يا أَرْضُ ابْلَعي‏ ماءَكِ وَيا سَماءُ أَقْلِعي‏ وَغيضَ الْماءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِي؛ یعنی به زمین گفتیم که روی خودت را بگیر، به گفتیم که از باران خودداری کن، آب کم شد، کار تمام شد، بر کوه جودی فرود آمد؛ این جمله بعد از آمدن بر گفته شده است: وَ قيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ، گفته شد قوم ظالمین دور باشند، اما این جمله به معنای نیست، توجه داشته باشیم که نوح می‌فرماید: وَ لا تَزِدِ الظَّالِمينَ إِلاَّ تَباراً، خدایا! ظالمین را هلاک‌شان کن، اما خداوند در آیۀ ۴۴ سوره هود جواب آن جمله را می‌دهد و می‌فرماید: بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ، یعنی ظالمین دور شوند؛ به دنبال این حکم الهی ماجرای در زمانِ نوح واقع می‌شود، به نوح علیه‌السلام گفته می‌شود که شما و یاران‌تان هبوط کنید: اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَكاتٍ عَلَيْكَ وَ عَلى‏ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ، عجیب است؛ خدا می‌فرماید: شما و که همراهت هستند، نه این امتی که همراهت هست، شما و امت‌هایی که همراهت هستند هبوط کنید، مگر چند تا امت همراه ایشان بودند؟
؛ یعنی ، خیلی عجیب است. بعضی‌ از این امت‌ها به صورت مادی، یارانِ نوح علیه‌السلام بودند. یعنی مؤمنین همراه ایشان، اما خب کسانی که با جسم ذره‌ای بودند، آنها امت حساب می‌شوند. این بحث در آیات ۱۱۶ تا ۱۲۱ و آیه ۴۱ مطرح شده است. لذا گفته می‌شود که کنید، این بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ؛ یعنی قوم ظالمین از شما دور بشوند، ظالمین در آن زمان چه کسانی بودند؟ قاف‌نشینان، المپ‌نشینان، یعنی که در آن زمان بودند و در سوراخ‌های کوه زندگی، و فتنه‌انگیزی می‌کردند. 🗻نوح نگران آن‌هاست، لذا می‌فرماید خدایا! آن‌ها را در طی طوفان نابودشان نکردی، آن‌ها را هم نابودشان کن، خدا هم در نمی‌فرماید که هلاک‌شان می‌کنم، بلکه می‌فرماید: بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ، این دور باشند، این دوری بین و با چه واقع شد؟ با بعد از طوفان، پس همانطور که قبلاً گفته شد؛ تا آن زمان جنیّان دیده می‌شدند، جنیّان با مردم سروکار داشتند، اکنون با حکم خدا: بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ، به صورت هبوط، بین انسان‌ها و جنیّان فاصله انداخته می‌شود. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۵ دی
▪️: 🏴 «لا تَطلُبِ الصَّفاءَ مِمَّن کدَرتَ عَلَیهِ، و لاَ الوَفاءَ مِمَّن غَدَرتَ بِهِ، و لاَ النُّصحَ مِمَّن صَرَفتَ سوءَ ظَنِّک إلَیهِ؛ فَإِنَّما قَلبُ غَیرِک لک کقَلبِک لَهُ.» 🚩 را از آن کسی که دوستی‌اش را برآشفتی، مخواه. را از آن کسی که به او نیرنگ زدی، طلب نکن؛ و را از آن کسی که بدگمانی‌ات را متوجّه او کردی، جویا نشو؛ چراکه قلب‌های دیگران نسبت به تو، همچون تو نسبت به آن‌هاست. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۸۰. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۵ دی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۵ دی
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | عوامل اقتدار یک ملت را باید حفظ کرد و بلکه تقویت نمود. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۵ دی
هدایت شده از @Torab_bash
23.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دوستانِ محقق و آینده‌پژوهی که علاقه‌مند هستند درباره‌ی جنبه‌ی ، و برخی ماجراهای در راستای ، بیشتر مطالعه داشته باشند؛ توصیه می‌کنم؛ سلسله کلاس‌های حاکمیّتِ پنهانِ غرب توسط استاد دکتر در حوزه هنری انقلابِ اسلامی را تهیه کرده؛ و با دقت مشاهده و مطالعه نمایند. 💯 ! @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۵ دی
@Torab_bash
‼️عجیب و شگفتی آفرین اما قرآنی(۱-۲) 🪐فاصله‌گذاری میان موجودات دخانی و انسان‌ها در زمان نوح علیه‌السل
🖥️ دوستان عزیز و محقق، برای فهم بهتر این ماجرا در و نیز آگاهی لازم نسبت به گذشته جبهه‌ی باطل، خوب است که کلاس‌های حاکمیّتِ پنهانِ غرب به تدریس استاد دکتر در حوزه هنری انقلابِ اسلامی را حتماً مشاهده و مطالعه نمایند. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۵ دی
@Torab_bash
‼️عجیب و شگفتی آفرین اما قرآنی(۱-۲) 🪐فاصله‌گذاری میان موجودات دخانی و انسان‌ها در زمان نوح علیه‌السل
📍 درباره‌ی واژه‌ی هبوط در قرآن ✍️... واژه‌ی هبوط، در قرآن ۸ بار آمده است که از این ۸ بار، یک بار درباره‌ی ابلیس، چهار بار درباره ماجراهایی از آدم علیه‌السلام، یک بار درباره‌ی ماجرایی از بنی‌اسرائیل و یک بار هم درباره‌ی افتادن سنگ به خاطر خشیت از خدا به کار رفته است! در این ۸ استعمال، حداقل ۷ بار واژه‌ی برای شرایطی استفاده شده است که یک و در ماجرا را شاهد هستیم؛ به عنوان مثال: 1️⃣ در ماجرای ابلیس، خب طبق احادیث بسیاری ابلیس در جمع ملائک بود؛ جنس ابلیس طبق صریح آیات قرآن از شیاطین است؛ و شیاطین زشت و کریه هستند؛ در حالی که ابلیس در برزخ جزو فرماندهان ملائک بلکه در رده‌ی بزرگان ملک بود و کسی از ابلیس بودن او و از جنسِ شیاطین بودنِ او مطلع نمی‌شد؛ این یعنی شرایط و قوانینی بر او حاکم بود که هویّت اصلی‌اش قابل مشاهده نبود؛ لکن بعد از نافرمانی از خداوند و سرپیچی از سجده در قبال خلیفه ربّ، طبق آیه ۱۳ اعراف خداوند ابتدا به او فرمود: فأهْبِطْ مِنْها، یعنی از این شرایط هبوط کن، سپس در همین آیه فرمود: فَاخْرُجْ، حالا از این موقعیت برو بیرون؛ پس با حکمِ هبوط، شرایط بر ابلیس تغییر کرد. 2️⃣ در ماجرای علیه‌السلام نیز طبق ظاهر آیات قرآن ایشان در بهشت ساکن بود؛ مثل آیاتِ ۳۵ بقره، ۱۹ اعراف و ۱۱۷ طه، اما پس از عصیانِ ربّ و عدمِ تبعیت از ربّ، ایشان و همسرش طبق آیاتِ ۳۶ و ۳۸ بقره، ۲۴ اعراف و ۱۲۳ طه، از شرایطِ بهشت به شرایط دنیا منتقل شدند؛ به عبارت دیگر وقتی گفته شد: «إِهْبِطُوا مِنْها» از آن موقعیتِ [بهشت] هبوط کنید؛ سنخیت بهشت و قوانین آن از آدم علیه‌السلام و همسرش برداشته شد؛ لذا طبق آیات ۲۲ اعراف و ۱۲۱ طه لباس‌های بهشتی از پیکره‌ی ایشان فرو ریخت. پس در اینجا نیز واژه‌ی برای تغییر سنخیت و شرایط حاکم به کار رفته است. 3️⃣ اما در مورد کشتی نوح علیه‌السلام نیز ماجرا واضح است؛ وقتی خداوند می‌خواهد آن شرایط عجیب و عظیمِ طوفان نوح علیه‌السلام را بردارد؛ که یکی از آن‌ها طبق آیه ۴۲ هود «مَوْجٌ کَالجِبال» بود؛ یعنی موج‌هایی چون کوهستان و یکی دیگر از این شرایط غیر عادی طبق سیاقِ آیه‌ ۲۶ نوح، حضور جنیّان روی زمین است؛ خداوند از واژه‌ی استفاده می‌کند؛ و در آیه ۴۸ هود می‌فرماید: «قيلَ يا نُوحُ بِسَلامٍ مِنّا وَ بَرَکاتٍ عَلَيْکَ وَ عَلي أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَکَ...» گفته شد: «ای نوح‏، با و از طریقِ ما و برکت‌هايی بر تو و بر اُمّت‌هایی که همراهِ تو هستند..؛ کن». پس این مصداق از استعمالِ واژه‌ی نیز برای تغییر شرایط بوده است. 4️⃣ و در نهایت ما طبق آیه ۶۱ بقره ماجرای از موقعیتِ نزولِ به واسطه‌ی معجزات موسایی علیه‌السلام از جمله و به شرایط عادی دنیا و کشاورزی در بیابان دنیا را داریم که در این مورد هم خداوند برای تغییر شرایط و قوانینِ حاکم بر بنی‌اسرائیل از واژه‌ی استفاده کرده و می‌فرماید: «وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسي لَنْ نَصْبِرَ عَلي طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ يُخْرِجْ لَنا مِمّا تُنْبِتُ اْلأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْني بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باءُو بِغَضَبٍ مِنَ اللّهِ...» و چون گفتيد: «ای موسی! ما هرگز بر يک [نوع‏] خوراک [که همان مَنّ و سَلوای بهشتی هست] تاب نياوريم‏، از خدای خود برای ما بخواه تا از آنچه زمين می‌روياند، از [قبيل‏] سبزی و خيار و سير و عدس و پياز، برای ما بروياند» موسی گفت‏: «آيا به جای آن نعمتِ بهتر و برتر، خواهان چيزی پست‏تر هستيد؟ پس در این زمین کنید که آنچه را خواسته‏ايد برای شما [مهيا]ست‏.» و [ننگِ] ذلّت و بیچارگی [از این پس بر پيشانيی] آنان زده شد و به خشمِ خدا گرفتار آمدند... 🔖 : از میان این استعمالِ واژه‌ی در ، حداقل برای تغییر شرایط و قوانینِ حاکم استفاده شده است؛ لذا هبوط در دلِ خود؛ تغییر شرایط را دارد؛ و این در ماجرای علیه‌السلام نیز برای ما دلیل خوبی است که بگوییم: ایشان بعد از طوفان، به حکمِ هبوط از جانب خداوند با شرایط جدیدی مواجه شد که و برقرار بود؛ نه شرایطِ حضور و شیطنت‌های گسترده آن‌ها. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۶ دی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۶ دی
☺️ تبسمِ سلمان فارسی بعد از وفاتش ✍️... شيخ برسی روايت کرده است: وقتی از دنيا رفت، حضرت علی عليه السلام نزد ايشان آمد. پس وقتی سلمان که وفات یافته بود؛ صدای امام علی عليه السلام را شنيد، چشمانش را باز کرد و کرد و خواست برای تکریمِ مولا امیرالمؤمنین عليه السلام بلند شود که اميرالمؤمنين علیه السلام به ايشان فرمود: برگرد؛ پس برای بار دوم، سلمان فارسی از چشمانش رفت و درگذشت. 📚‌ مدينة المعاجز، ص ۳۶، معجزه ۶۸. @Torab_bash https://eitaa.com/torab_bash
۱۶ دی