پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله| جايگاه خانواده در سبک زندگی اسلامی و ايجاد حيات طيبه از منظر قرآن کریم 🌐 vasael.ir/
🔸 #معرفی_مقاله| جايگاه خانواده در سبک زندگی اسلامی و ايجاد حيات طيبه از منظر قرآن کریم
🔹شیرازه و شالوده نظام اجتماعی اسلام، که همه چیز در پرتو آن ارزش و اعتبار می یابد، خدا باوری و خدامحوری است. تار و پود حیات طیّبه دینی را همین اصل می سازد و با این ویژگی می توان نظام اسلامی را از دیگر نظام های موجود و حاکم در جهان باز شناخت.
🔹به همان نسبت که در این عالم ذره ای از علم و دانش خدا پنهان نیست: «وما یعزب عن ربک من مثقال ذرة فی الأرض ولا فی السماء» (سوره یونس، آیه61).
🔹گفتار و کردار آدمی نیز از حوزه علم و آگاهی خداوند بیرون نیست و گفتارها و کردارهای انسانها در پرونده اعمال ثبت می شود: «… ما لهذا الکتاب لایغادر صغیرة ولاکبیرة الا احصاها» (سوره کهف، آیه49).
🔹محور حرکت های فردی و اجتماعی مسلمانان را این باور تشکیل می دهد و بر این اساس روابط اجتماعی، معاشرتها، داد و ستدها، رفت و آمدها، گفتمانها و داوریها شکل می گیرد و نمود پیدا می کند. در چنین فضایی است که حیات طیبه خود را نشان می دهد و جامعه ای که بر پایه سبک زندگی اسلامی است، ایجاد می شود.
🔹مشورت استفاده از فکر دیگران است و باعث راهنمایی انسان در امور زندگی می شود از طرفی مشورت با خانواده در امور مرتبط و لازم خود باعث ایجاد علاقه، احترام به افکار دیگران و همچنین تقویت ارتباط خانواده و لطافت روح حاکم بر خانه و خانواده می گردد.
🔹در آيه 6 سوره طلاق توصيه شده است که امور خانواده از جمله مسائل فرزندان، با مشاوره شايسته انجام گيرد: «(درباره فرزندان، کار را) با مشاوره شايسته انجام دهيد». میوه و ثمره امر مشورت میان زن و شوهر در خانه تحکیم روابط و نظام خانواده است.
🔹درباره امر به معروف و نهی از منکر در خانواده، قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ...» (سوره تحریم، آيه6)؛ ای کسانی که ایمان آورده اید؛ خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، نگه دارید.
🌐 vasael.ir/0004AG
🆔 @vasael_ir
🔸رأی ندادن، رأی دادن به دیکتاتوری است
🔹 رأی ندادن خواص و نخبگان جامعه، مانع از رأیدادنِ عوام نخواهد شد. عوام در شهرهای بزرگ و کوچک بالاخره رأی خواهند داد، لیکن غلبه عوام بر خواص در انتخابات ممکن است به قول آقایان، پوپولیسم در ایران را دوباره بر اریکۀ قدرت بنشاند و نوعی از دیکتاتوری پوپولیستی را رقم بزند.
🔹انتخابات معقول در هر کشوری، بیش از آنکه راهی باشد برای انتخاب اصلح، راهی است برای ارتقا سطح بینش و شعور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مردم.
🔹خراب کردن این پل، خراب کردن پل آزادی، پل عدالت، پل اندیشه و پل تغییر در ایران امروز است. این جمله از عقلای اصلاحطلب که «ما به هیچ وجه نباید انتخابات را که ناموس دموکراسی است، نادیده بگیریم» بر همین نکته اشاره میکند.
🔹بالاخره اینکه، رأی ندادن برخی از جریانات روشنفکر اتفاقاً در راستای تقویت جریانی خواهد بود که در ضلع جمهوریت نظام اما و اگرهایی دارند.
🔹کنار هم نشینی طیفی که برای نفی جمهوریت مبنای دینی دارد و طیفی که برای نفی مشارکت دلیل سیاسی میتراشد، هر دو بالمآل به یک نتیجه میرسند و آن جز انسداد اجتماعی در ایران نیست.
📝 حجت الاسلام #حبیب_الله_بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐 vasael.ir/0004Af
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸الگوی تبلیغات انتخاباتی ایران در پرتو مؤلفههای تبلیغات انتخاباتی شایسته 🌐 vasael.ir/0004AP 🆔 @vas
🔸الگوی تبلیغات انتخاباتی ایران در پرتو مؤلفههای تبلیغات انتخاباتی شایسته
🔹تبلیغات انتخاباتی، به دلیل تأثیری که در شناخت نامزدهای زمامداری و زمینه سازی برای انتخاب آنان دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
🔹از آنجا که رقبای سیاسی تمام تلاش خود را برای به دست آوردن نصب موردنظر خود در فرایند انتخابات به کار میگیرند، رقابتهای انتخاباتی اغلب دستخوش سوء رفتارهایی همچون تطمیع، تهدید و هزینههای گزاف و خلاف قاعده خواهد شد.
🔹از این رو، با در نظر گرفتن احتمال اینکه نامزدها در جهت نقض حقوق سایر رقبا یا شهروندان گام بردارند و در نهایت، سلامت و مشروعیت انتخابات به خطر افتد، پیروی از یک سری اصول کاربردی و راهبردی را ایجاب میکند؛ اصولی که میتوانند فعالیتهای انتخاباتی را در مسیر صحیح و مطلوب قرار دهند و با در نظر داشتن آنها میتوان رفتارهای غلط بازیگران تبلیغات را با وضع محدودیتهای قانونی و تدابیر فرهنگی تحت مراقبت قرار داد و بی قاعدگیها را مهار کرد.
🔹برای تحقق انتخابات دموکراتیک، لازم است که الگوی شایسته تبلیغات انتخاباتی حاکم باشد؛ الگویی که براساس آن صداقت، بی طرفی، احترام به حیثیت اشخاص درون مایه رفتارهای بازیگران عرصه تبلیغات باشد؛ نامزدهای انتخاباتی، رأی دهندگان و به عبارتی تمامی شهروندان از آزادیهای سیاسی برخوردار باشند؛ فضایی آزاد بر مطبوعات و رسانهها حاکم باشد؛ دسترسی برابر به رسانهها از جانب نامزدها و احزاب انتخاباتی تضمین شود.
🔹اگر حقی از کسی ضایع شد یا اتهامی از سوی رسانهها به نامزدها صورت گرفت، امکان پاسخگویی و دفاع برای این افراد فراهم شود و در عین حال به حدود و ثغور آزادیها نیز احترام گذاشته شود؛ از جمله اینکه دسترسی برابر و عادلانهای در برخورداری از امکانات مالی، رسانهای برای احزاب و کاندیداها فراهم شود و تبعیض و زیاده روی برای برخورداری گروهی خاص از این امکانات وجود نداشته باشد.
🔹هزینههای تبلیغاتی در چارچوب قوانین قرار گیرد؛ بر تمام فرایندهای تبلیغات از طریق تشکیل کمیسیون ناظر یا تدابیر دیگری ازایندست نظارت شود؛ تبلیغ با ارائه برنامههای واقعی و قابل تحقق صورت گیرد و امکان کنترل قضایی یا پیگیری تحقق وعدههای انتخاباتی در زمانی پس از رأی گیری وجود داشته باشد.
🔹هرچند امر تبلیغات انتخاباتی از نظر قانونگذار ایرانی دور نمانده، در برخی موارد، کاستیهایی جدی در این قوانین به چشم میخورد و حتی برخی از قواعدی که لازمه برگزاری انتخابات سالم و تبلیغات انتخاباتی درست است، به کلی در قوانین انتخاباتی ایران مغفول مانده اند و نیاز به وضع قواعد مؤثر و کارامد در این حوزه به خوبی حس میشود.
🔹در این خصوص میتوان به بحث تأمین مالی تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد؛ اما صرف وجود قانون خوب، متضمن تحقق نتیجه مدنظر واضع آن نیست؛ بلکه باید شرایط را نیز برای اجرای آن فراهم کرد.
🔹اصول حاکم بر تبلیغات نیز از این قاعده مستثنا نیستند و پیشبینی سازوکارهای اجرایی مناسب، فراهم ساختن بستر لازم برای تحقق آنها و از همه مهمتر، نظارت بر اجرای درست این سازوکارها، اهمیت بسزایی دارد.
🔹کشور ما در بحث فرهنگ تبلیغات نیز با وضع مطلوب فاصله دارد و مصادیقی مانند وعده محوری به جای برنامه محوری و نبود احزاب، از مهمترین آسیبهای موجود در عرصه تبلیغات انتخاباتی در این کشورند.
🌐 vasael.ir/0004AP
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ادله فقهی وجوب شرکت در انتخابات 📝 حجت الاسلام دکتر #محسن_ملک_افضلی 🌐 vasael.ir/0004Ah 🆔 @vasael_
🔸ادله فقهی وجوب شرکت در انتخابات
🔹اینکه وجوب شرکت در انتخابات آیا جنبه عینی دارد که بر همه آحاد مردم واجد شرایط واجب باشد، یا یک واجب کفایی است که در صورت قیام من به الکفایه به اقامه آن از باقی مردم ساقط شود، مطلبی است که در این مجال به بررسی آن میپردازیم هرچند برخی سخنان امام خمینی (ره)، نشان از وجوب عینی شرکت در انتخابات دارد، لکن به نظر میرسد بتوان بین موارد و مصادیق انتخابات قائل به تفصیل شده و بعضی را مصداق واجب عینی و برخی دیگر را مصداقی از واجب کفایی دانست. منشأ این تفصیل نیز نوع و میزان اهمیت انتخاباتی است که برگزار میشود.
🔹در دوران معاصر باید وجهه بین المللی انتخابات را در نظـر گرفت. بدین بیان که انتخابات نوع نخست که در سطح ملی برگزار میشود، همواره در معرض دید و قضاوت جهانیان؛ به ویژه کشورها و سازمان های متخاصم قرار دارد و میزان مشارکت مردم در این گونه از انتخابات را نشان از اقتدار سیاسی و میزان مقبولیت یا مشروعیت نظام سیاسی حاکم می دانند که اطلاق عنوان واجب عینی بر این دسته از انتخابات، موجه می نماید. انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی بازنگری قانون اساسی از این دست است.
🔹همچنین چنانچه از نظر سیاسی و بین المللی کشف مشروعیت و مقبولیت نظـام سیاسی، بسته به نصاب خاصی از آرای مردم باشد، میتوان شرکت در انتخابات را از سنخ واجبات کفایی دانست که در مرحله نخست بر همگان واجب عینی است، تا زمانی که من به الکفایه ـ یعنی میزان مشروعیت بخش به نظام سیاسی ـ بر آن اقدام و در انتخابات شرکت کنند. بدیهی است در این صورت از باقی افراد ساقط میشود.
🔹اما انتخابات نوع دوم که در سطح محلی برگزار میشود، در این درجه از اهمیت نیست و از سوی بیگانگان رصد نمیشود و اگر هم بشود، میزان کم یا زیاد رأی دهندگان، تأثیر چندانی در میزان مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی نمیگذارد. این نوع از انتخابات را که در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصداق آن است، می توان به عنوان یک واجب کفایی محسوب نمود.
📝 حجت الاسلام دکتر #محسن_ملک_افضلی
🌐 vasael.ir/0004Ah
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه | سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات 🌐 vasael.ir/0004AZ 🆔
🔸 #معرفی_پایان_نامه | سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات
🔹در بین موضوعات فطری و اجتماعی از جمله مباحث بسیار ضروری و مطرح، بحث تفریحات سالم در زندگی است. همه ما دوست داریم در زندگی انسان موفّقی در تمام عرصههای زندگی باشیم، که این مهم با تأمین خواستهها و نیازهای درونی و استفاده درست از اوقات زندگی میسّر است.
🔹در پارهای از کلمات پیشوایان بزرگ اسلام به این حقیقت نیز اشاره شده که تفریح حلال و سالم نیرو و نشاط انسان را برای انجام دو قسمت اوّل و دوّم تأمین میکند و از این رو انسان را در انجام آن دو وظیفه حسّاس یاری مینهد.
🔹از این تعبیر به خوبی استفاده میشود که «تفریح» هرگز نمیتواند هدف اصلی زندگی باشد بلکه وسیلهای برای تجدید نشاط و نیرو برای فعّالیّتهای دیگر زندگی است. و این یک اصل اساسی است که باید در انتخاب نوع تفریح و سرگرمی و کمیّت و کیفیت آن مورد توجّه خاص باشد.
🔹با توجّه به اینکه جامعه به سمت استفاده از مدهای غربی گرایش دارد و الگوهای سنّتی در حال فراموش شدن است، باید الگوی مناسب و سالم برای تفریح و اوقات فراغت را بازگو کنیم.
🔹استفاده از این پژوهش برای تمام خانوادهها، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و اجرایی و… میتواند مفید باشد و با به کار بستن نکات آموزندهی مذکور در این پژوهش اثرات تفریح سالم را در زندگی فردی و اجتماعی خود شاهد باشند.
🔹با تحقیقاتی که صورت گرفت هیچ کتابی با این عنوان نیافتم و با توجّه به گستردگی موضوع در معیارها و ملاکهای تفریح به بیان معیار و مصادیق تفریح سالم و آفتها و راهکارها پرداختم، لذا میطلبد پژوهشگران به پژوهش در ابعاد دیگر تفریح بپردازند.
🌐 vasael.ir/0004AZ
🆔 @vasael_ir
🔸خريد و فروش آراء ظلم و اكل مال به باطل است
حجت الاسلام والمسلمین #مهاجرنیا در گفتگو با #وسائل:
🔹چون ما حق و تکلیف را ملازم هم می دانیم و در برخی از سطوحِ حقوق، آن حق قابلیت واگذاری ندارد، مثلا من حق دارم نماز بخوانم چراکه تکلیف من است و من برای اینکه رشد و تعالی پیدا کنم حق دارم آن را انجام دهم.
🔹در دولت های استبدادی هم این آمده كه حق ندارند این حق را از من بگیرند لذا در زندان هم حق ندارند مانع عبادات شخصی من شوند و این مورد پذیرش است.
🔹حال من می توانم از این حق بگذرم و آن را به دیگری واگذار کنم در اینجا می گویند این از اموری نیست که قابلیت واگذاری داشته باشد.
🔹بله برخی از حقوق هست که می توانید به دیگری واگذار کنید مثل اینکه سهمیه ای به شما داده اند که می توانی آن را به دیگری واگذار کنید. پس همه امور مثل هم نیستند.
🔹اما در خصوص خرید و فروش اینكه در قوانین آمده که خرید و فروش آراء ممنوع است و دولت می تواند با آن برخورد کند و حتی می تواند آراء را باطل کند. خرید و فروش هم ظلم است و هم اکل مال به باطل است چون مالیت ندارد.
🔹از طرفی اگر رای شخصی خریدار شد در آن شهر فرد اصلح رأی نیاورد این شخص هم به آن شهر ظلم می کند چون مردم نیازمند فرد اصلح هستند که وکیلشان باشد و دنبال کارشان را بگیرد و مشکلاتشان را حل کند.
🔹این خرید و فروش باعث می شود کسی که اصلح نیست بالا بیاید و این ظلم به آن شهروندان می شود. پس هم ظلم است و هم باعث مال حرام می شود علاوه بر اینکه خلاف قانون هم هست.
🌐 vasael.ir/0004Am
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی | امامت بدون سیاست تهی از مفهوم است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004A3
🔹فقه روابط اجتماعی | رابطه سوء ظن با مجموعه افعال محرم یا مکروه(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0004Ac
🔹فقه سیاسی | مسئوليت جامعه اسلامی نسبت به انجام مستحبات(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004AU
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| فقه و عقل
🔹در بخش بخش چهارم این کتاب به آسیبشناسی و پاسخ به شبهه و پرسشها پیرامون این موضوع پرداخته است که خلاصه آن به شرح زیر است:
🔹أ. در مسیر کاربرد عقل در استنباط احکام شرعی آسیب هایی وجود دارد. استفاده از ظن و استحسان غیر معتبر و شخصی به نام عقل استفاده نا به جا از عقل اشتباه حکمت حکم با موضوع آن بخشی از این آسیب ها به شمار می آید.
🔹ب. منبع بودن عقل در استنباط احکام با توحید در تقنین و انحصار حق قانون گذاری در شارع مقدس ناسازگار نیست؛ چون:
🔹یکم. عقل کاشف حکم شرع است نه اعتبار کننده و خالق آن.
🔹دوم. وقتی یکی از مجعولات شرعی اعتبار عقل در تقنین باشد ـ به این جهت که شارع آن را جعل کرده است ـ ناسازگاری یادشده پیش نمی آید.
🔹ج. لغویت جعل شرعی با وجود حکن عقل در شکار شبهات منبع استنباط حکم شرعی بودن عقل جای دارد. این شبهه به موارد برخوردار از حکم عقل که جعل شرعی در آن قابل انکار نیست، نقض می شود.
🔹افزودن بر این وجود درک و حکم عقل با جعل شرعی منافات ندارد و تکلیف یعنی انشای چیزی که برای ایجاد انگیزه و تحریک صلاحیت دارد و این صلاحیت در موارد حکم عقل نیز مشاهده می شود.
🌐 vasael.ir/0004Ae
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اصول فرزند پروری در اسلام / نقش حکومت در تربیت حجت الاسلام #جابر_عزیزی در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasa
🔸اصول فرزند پروری در اسلام / نقش حکومت در تربیت
حجت الاسلام #جابر_عزیزی در گفتگو با #وسائل:
🔹توجه به کودکان یک تکنیک حیاتی و مهم در تربیت است و لازم است تا خانواده ها و والدین تکنیک ها و سبک های درست توجه به کودکان را بیاموزند.
🔹والدین بیشتر اوقات خیال می کنند که به اندازه کافی به کودکان خود توجه می کنند اما در عین حال گاهی یا اوقات زیادی از کودک می شنوند که مثلا «شما به من توجهی نمی کنید» شاید والدین حتی از این صحبت کودک خود گله مند و ناراحت شوند.
🔹مهارت توجه به نوعی شبیه به گزارشگری ورزشی مثلا در ورزش فوتبال می باشد که فرد گزارشگر تمام موارد را بازگو می کند پس والدین نیز به همین صورت وقتی که کودک در حال انجام کاری هستند باید آنها را با تمام وجود زیر نظر گرفته و پس از آن رفتارها و کارهایش را به صورت کامل بازگو کند.
🔹مثلا اگر کودک در حال بازی با مکعب های خودش است باید کنارش نشسته و بگوید که تو داری مکعب های زرد را با قرمز کنارهم می چینی و یک خانه زیبا می سازی و یا اگر در حال نقاشی است مثلا بگوید که تو داری یک خانه زیبا با رنگ آبی می کشی.
🔹روشی دیگر برای توجه کردن، تقلید کارهای کودک است؛ می توان در زمان توجه کنار کودک بوده و کارهای او را دقیقا تقلید کرد. کشیدن یک نقاشی یا ساختن یک مجسمه با خمیر بازی یک نمونه و مثال خوب است.
🔹یکی از وظایف حکومت تربیت دینى در بُعد آموزشى آن است. آموزش به طور قطع باید در شرایط خاص خود و توسط افراد متخصص صورت پذیرد.
🔹براى این منظور، حتماً باید بخشى از نهاد آموزش و پرورش، چه در بُعد نیروى انسانى و چه در رابطه با کتابهاى درسى و چه در فراهم آوردن امکانات، اختصاص یابد.
🌐 vasael.ir/0004Ab
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸موضوع شناسی فساد اقتصادی و تبیین مصادیق آن
گزارشی از نشست«موضوع شناسی فساد اقتصادی؛ گامی نخست در بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محمد_حسنی:
🔹در فساد مالی، اخلال در نظام اقتصادی مطرح نیست؛ آری، در فساد مالی سوء استفاده از قدرت عمومی وجود دارد منتهی مجرم وابسته به حکومت نیست.
🔹در فساد اقتصادی دولت و یا کارگزار وی دخالت دارد و به طور کلی، فساد اقتصادی از سوی یکی از کارگزاران دولتی یا وابستگان (سیاسی یا نسبی یا سببی) وی صورت میگیرد.
🔹به نظر میرسد که فساد اقتصادی با جرائم اقتصادی نیز از یک جهت تفاوت دارند؛ در بحث جرائم اقتصادی بیشتر اندیشمندان به اخلال در نظام اقتصادی اشارهای نکرده اند، در حالی که ما در فساد اقتصادی اخلال در نظام اقتصادی را شرط میدانیم.
🔹اگر معیار را جرائم اقتصادی قرار میدهیم، لازم است تعریف و مصادیق آن را روشن کنیم و اگر اگر معیار را فساد اقتصادی قرار دادیم، افزون بر تعریف و بیان مصادیق آن، باید رابطه آن با جرائم اقتصادی که در قوانین متعددی بدان اشاره شده است، بررسی و معین شود.
🔹خلاصه آنکه، یکی از گامهای نخستی که در مبارزه با فساد اقتصادی باید برداشته شود، تعریف فساد اقتصادی و مصادیق آن است.
🌐 vasael.ir/0004At
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸گزارش نشست«روش تبدیل گزارههای فقهی به مدلهای کاربردی و اجتماعی» 🌐 vasael.
🔸گزارش نشست«روش تبدیل گزارههای فقهی به مدلهای کاربردی و اجتماعی»
حجت الاسلام دکتر #خسروپناه:
🔹فقیه دو شأن دارد. شأن فقاهت، و دیگری شأن ولایت. شأن فقاهت شأن کشف احکام شرعی است و دستاورد آن حکم تکلیفی و وضعی است. شأن ولایت، شأن جعل است که دستاوردش حکم ولایی میشود.
🔹پیش فرض بنده در این بحث این است که ما یک فقه نظام ولایی داریم که ذیلش فقه نظامات دیگر مانند فقه فرهنگ، فقه تربیت و ... قرار دارد.
🔹پس هم فقه الفرد و فقه الاجتماع در ذیل آن قرار دارد. پس این فقه باید با رویکرد ولایی و فقاهی به این نظامات فردی و اجتماعی بپردازد.
حجت الاسلام دکتر #پیروزمند:
🔹نمیخواهیم خود را محدود به گزارههای تجویزی فقهی کنیم. کاربردی را به راهبردی تبدیل کردم تا اینکه کلانتر شود و از جزئیت فاصله بگیرد و در دسترس باشد.
🔹تلقی بنده از این موضوع این است که بحث پسا فقهی یا پسا استنباطی است. یعنی فرض بر این است که به یک گزارههای دینی رسیدیم و برای بعد از آن داریم صحبت میکنیم. بنابراین بحثی که تقدیم خواهد شد، ابداً بحث رسیدن به گزارههای فقهی نخواهد بود.
🔹این پیش فرض را هم عرض کنم که در صورتی ما میتوانیم از گزارهها به مدل برسیم که نگاهمان به گزارههای دینی هم نظام مند باشد و اینها را مجزا از هم نبینیم. که خود این موجب تکامل آن راه پیشا فقهی است که مورد بحث نیست.
حجت الاسلام #الهی_خراسانی:
🔹وقتی دربارهٔ گزارههای فقهی صحبت میکنیم باید توجه کرد که این گزارهها مراتب مختلفی دارند مانند اینکه بعض گزارهها به صورت هدف و غرض احکام است.
🔹بعض دیگر به قواعد و ضوابط خاص که در احکام جاری است اشاره میکند. مانند نفی ضرر لایهٔ سوم گزارههایی که به صورت قواعد کلیه به عنوان حکم شرعی صادر میشود. لایهٔ دیگر احکام ولایی است که هرچند جزو لایهها نیست ولی جزو تعریف احکام قرار میگیرد.
🔹کاربرد اجتماعی اعم از مدل است. کاربرد اجتماعی، قیدی برای اجتماعی است یعنی این گزاره تبدیل شود به یک امر اجتماعی است اما اگر این امر اجتماعی، یک سیستم نظام یافته باشد به طوریکه به منظومهای از گزارهها ارجاع دهد، مدل خواهد بود.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004Aw
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸چرا امر به «معروف»؟ 📝 حجت الاسلام #مرتضی_حائری_شیرازی 🌐 vasael.ir/00049r 🆔 @vasael_ir
🔸چرا امر به «معروف»؟
🔹عرف نیز از عوامل پدیداری معروف به شمار میآید. عُرف در لغت با معروف مترادف است ولی در اصطلاح به معنای عادت است و منظور از عُرف در اینجا، قاعده و عادت زندگی روزمره مردم یک جامعه است. بحث از عرف به عنوان یکی از عوامل پدیداری معروف با بحث از دیگر عوامل تفاوت دارد.
🔹فطرت و عقل به عنوان دو عامل خدادادی و ذاتی انسان میباشد که انسان در آن هیچ دخالتی ندارد. دین و قانون نیز دو عاملی هستند که با تدوین قرارداد و برنامهریزی جهت تعیین روش زندگی، در زندگی فردی و اجتماعی انسان تأثیرگذار هستند. ولی عرف پدیدهای است نانوشته که خود به خود و بدون برنامهریزی قبلی به وجود میآید.
🔹برای نمونه میتوان به عزاداری دهه اول ماه محرم اشاره کرد. این عزاداری که از ده روز تا دو ماه در مناطق مختلف به طول میانجامد، «کار خوب شناخته شده» در میان شیعیان است.
🔹سبب معروف شدن این رسمِ پسندیده، عاملی جز عُرف نیست. دلیل عقلی و نقلی در بیشتر این موارد وجود ندارد. همچنین عدم برگزاری مجالس شادی در نُه روز اول ماه محرم، اگر چه روز شهادت نیست؛ هم دلیلی جز عرف ندارد.
🔹اما باید به این نکته توجه داشت که این عوامل، کار خوب نمیسازند، بلکه کارهای خوب را در جامعه به «معروف» تبدیل میکنند. یعنی باید در طی یک روند، کار خوب را به «کار خوب شناخته شده» یا «کار خوب همه کس شناس» تبدیل کنند. این کار را، روند شکلگیری معروف یا روند معروف سازی در جامعه مینامم، روندی از فضیلتها به معروف در جامعه.
🔹معروف، مفهومی است که مصادیقی از فضائل اخلاقی را در ضمن خود دارد که آن فضائل در روندی از «کار خوب» به «کار خوب شناخته شده» تبدیل شدهاند.
🔹این روند، سیری منطقی دارد و اسلام با توضیح و پیاده سازی آن در ابتدا، روشی منطقی برای هر جامعه و فرهنگی معرفی کرده است و میتوان در سه مرحله بیان کرد.
📝 حجت الاسلام #مرتضی_حائری_شیرازی
🌐 vasael.ir/00049r
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلأهای قانون مدنی درباره حقوق زنان / فقه برای بسیاری از این کاستیها راه حل
🔸خلأهای قانون مدنی درباره حقوق زنان / فقه برای بسیاری از این کاستیها راه حل دارد
میزگرد تخصصی «زنان، پیشرفتها و چالشها»🔻
#نیره_عابدین_زاده:
🔹در برخی قوانین فعلی در حوزه زنان خلأ داریم که شامل مباحثی مانند تحقیر همسر است که مجازات برای آنها در نظر گرفته شده است چراکه ممکن است در برخی پیامکها درخواست رابطه نامشروع باشد، اما در قوانین فعلی عنوان مجرمانه ندارد، ولی بر اساس این قانون، برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
🔹ترک زندگی زوج به صورت غیر متعارف و موجبات ایجاد فرار زنان از خانه و یا مجبور کردن زنان به پوشش و آرایش و گویش و رفتار خاص که مغایر شأن ایرانی است در برخی مشاغل دولتی و خصوصی دیده میشود. اسلام با این امر مخالف است و در این قانون از این زنان حمایت میشود که در قوانین قبلی این موضوع وجود ندارد.
🔹بحث مهم دیگر که در این لایحه به آن پرداخته شد بحث پرداخت تفاضل دیه زنان در برابر مردان است که اگر زنی توسط مردی به قتل برسد یک دوم دیه باید پرداخت شود.
🔹در اینجا توسط این قانون حمایت میشوند چراکه برخی از خانوادهها به دلیل پرداخت ناتوانی در پرداخت این دیه و نداشتن این امکان مجبور به رضایت شده اند در حالی که به صورت قلبی راضی نبودند و بحث نصف دیه زنان به این شکل جبران میشود.
حجت الاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا:
🔹یکی از مواردی که قانون مدنی تغافل کرده است حقوق زناشوئی زن است و گویا زن چنین حقی ندارد؛ در حالی که حقوق مالی زن در ماده ۱۱۲۱ آماده است.
🔹در حال حاضر به سختی میتوان در این موارد از قوانین فعلی استفاده کرد. قانون مدنی به حقوق زناشوئی زن ورود پیدا نکرده است در حالی که این امر مهمتر از مواد مالی زن است.
🔹اگر به بحث مالی زن از سوی همسر توجه نشود امکان جایگزینی وجود دارد و حقوق عمومی میتواند زن بدسرپرست را حمایت کند، ولی در حقوق زناشوئی اگر کوتاهی شود زن ممکن است به عسر و حرج و فساد و روابط فرازناشوئی مبتلاء شود؛ اینها کاستی هائی است که در فقه راه حل دارد.
🔹در فقه اختلاف نظر وجود دارد و قانونگذار هر نظریه فقهی را که کارآمد تلقی کند و قابل اجراء بداند از روش گزینش استفاده میکند.
🔹اساسا بن بست در نظام تقنینی نیست و عرف شاید با برخی از تحولات تقنینی موضع گیری داشته باشد و ابعاد حقوقی ندارد بلکه ابعاد فرهنگی اجتماعی دارد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004Ax
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | واكاوی اضلاع توحید عملی در سپهر سیاست متعالیه اسلامی
🔹ارتقای توحید نظری به عملی و کاربست اقتضائات آن در سیاست، زمینهساز بسط عینی خداپرستی در ساحت مدنیت، یگانه شدن سیاست و همجهتی آن با اراده و حاکمیت الهی است.
🔹نویسنده با اتکا بر عقل و نقل، و با استفاده از روش تحلیل محتوا در حوزه مباحث کلامی و دینی به تحلیل مسئله پرداخته است.
🔹با واكاوی اضلاع توحید عملی در سپهر سیاست، روشن شد كه توحید علاوه بر بازتاب های درونی و معنوی فردی، دارای بسامدها و كاركردهای عملی، مدنی و برون دادهای دنیوی و سیاسی است و نقش حقیقی، زیربنایی، الهام بخش و تعیین كننده در سیاست دارد.
🔹اقتضای توحید عملی راستین این است كه نباید صرفا به عنوان مقوله ای كلیشه ای، شعاری و نمادین نزد سیاستمداران تلقی شود بلكه اقتضائات آن باید در ساحت مختلف سیاست، ظهور و بروز عینی بیاید.
🔹از حیث جنبه های رفتاری، توحید عملی باید در اخلاق، تقوای سیاسی و عمل سیاسی، وحدت ملی، تولی و تبری سیاسی تجلی اجتماعی داشته باشد.
🔹از لحاظ كاركرد ساختاری و محتوایی نیز توحید عملی مستلزم آن است كه ربوبیت، ولایت و حاكمیت خدا در تمامی شئون سیاست، اعم از نظامات سیاسی اجتماعی سبك زندگی الگوی توسعه سیاسی اقتصادی و فرهنگی و الگوی تمدنی، جلوه بیرونی پیدا كند.
🌐 vasael.ir/0004B5
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | آسیبهای اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003x9
🔸 #یادداشت | آسیبهای اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی
🔹در کشور ما صدها هزار شغل به تصرف بانوان درآمده است، شغلهایی که باید در اختیار مردان بیکار قرار میگرفت تا در پرتو آن تشکیل خانواده میدادند.
🔹آمار دختران و پسران تحصیل کردهای که به دنبال شغل و کار هستند، رشد فزایندهای به خود گرفته است و از آنجا که دختران، به حقوق و دستمزد ناچیزی قناعت میکنند و مطیعتر و فرمانبردارتر از مردان هستند، از شانس بیشتری برای اشتغال به کار برخوردارند و واقعاً زنان و دختران جویای کار یا شاغل، به عنوان یکی از عوامل بیکار ماندن مردان و پسران بیکار محسوب میشوند.
🔹از سوی دیگر درصد ورودیهای دختران به دانشگاهها بیشتر از پسران شده است و دختران میتوانند تقریباً در تمام رشتههای تحصیلی شرکت کنند، رشتههایی که هیچگونه سنخیتی با توانائیها و روحیات زن و فرهنگ و باورهای ملی و مذهبی ما ندارد؟ آیا این موارد برای جامعه اسلامی ما یک افتخار است یا یک ننگ؟ و به راستی مقصر چنین وضعی چه کسانی هستند؟
🔹طبیعی است که پیامد چنین وضعی، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سطح انتظارات دختران، رشد فزاینده آمار طلاق، افزایش روابط جنسی نامشروع و سست شدن بنیان خانوادهها و اختلافات خانوادگی و محروم ماندن بسیاری از فرزندان از محبت مادری خواهد بود.
🔹اگر این وضع و روند به همین شکل، ادامه و افزایش یابد، قطعاً جامعه اسلامی ما را با یک بحران اجتماعی و فرهنگی دچار خواهد کرد، بحرانی که پیامدها و خسارتهای جبران ناپذیری را به عصر ما و نسل ما وارد خواهد ساخت.
🔹یکی از شرایط خاصی که زنان به توصیه و به عبارت بهتر، تاکید دین اسلام میبایست پا به عرصه اقتصادی بگذارند مربوط به مشاغل خاصی چون پرستاری، پزشکی و معلمی است. حالت ایدهآل در یک جامعه اسلامی این است که دختران تحت تعلیم معلمان زن قرار گیرند.
🔹همچنین زنان، برای رفع نیازهای پزشکی خود، از خدمات پزشکان و پرستاران همجنس خود بهرهمند شوند. این حالت، علیرغم آنکه مستقیماً با نیازهای مالی زنان در ارتباط نیست، اما نوعی حالت اضطرار برای اشتغال زن در جامعه اسلامی است.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003x9
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| نگاه روایات به معضل بیکاری و تکلیف دولت / حرمت ترویج قول و فعل بد(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004B2
🔹فقه معاملات ربوی| عدم تعلق خمس به ارتفاع قیمت ناشی از تورم(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/0004B9
🔹فقه سیاسی | وجوب عینی بسط معروف در جامعه(حجت الاسلام والسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004B6
🆔 @vasael_ir