🌺 پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان
🌺 ماه ضیافت الهی مبارکباد.
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
#شعر 💠🔸
شد باده گر رسول ؛ سبو مرتضی علی ست
حق مرتضی علی ست و هو مرتضی علی ست
🌺🍂
زمزم اگر که قطره ای از اشک فاطمه ست
آن کو از آن گرفته وضو مرتضی علی ست
🌺🍂
بگذار بر جمل بنشیند عقیم شهر
شیر جمل ، مبارزه جو مرتضی علی ست
🌺🍂
احمد به چشم دید شهابی میان عرش
فرمود جبرئیل که او مرتضی علی ست
🌺🍂
شاهی که با وجود شکوه و جلالتش
می کرد کفش خویش رفو ، مرتضی علی ست
🌺🍂
گفتید از چه نام علی نیست در کتاب ؟
نامحرمید و سرّ مگو مرتضی علی ست
🌺🍂
آه ای ستون مسجد حنّانه با توام
حق با که بود ؟ راست بگو مرتضی علی ست
🌺🍂
آن حرف ساده ای که کنار غدیر خم
در گوش ها نرفت فرو ، مرتضی علی ست
🌺🍂
هر جا که چاه هست سکوتی عجیب هست
آن استخوان میان گلو ، مرتضی علی ست
پیمان #طالبی
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠 #پندهای_جاودانه_امیرالمؤمنین_علی علیه السلام 💠
🔸🔹 #حدیث۱۵۵🔹🔸
اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
خَيْرُ النّاسِ عِنْدَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ اَقْوَمُهُمْ لِلّهِ بِالطّاعَةِ فيما لَهُ وَ عَلَيْهِوَاَقْوَلُهُمْ بِالْحَقِّ وَ لَوْ كانَ مُرّا فَاِنَّ الحَقَّ بِهِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَْرْضُ؛
🔶🔹🔹🔶🔹🔹🔶🔹🔶
بهترين مردم نزد خداى متعال كسانى هستند كه در اطاعت از خدا استوارترند چه بهسودشان باشد چه به ضررشان و حق گو باشند، هر چند تلخ باشد، زيرا كه آسمانها وزمين براساس حق استوار است.
📚بحارالأنوار، ج ۳۲، ص ۴۰۱
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
#شعر 💠🔹
حیران کوی تو تمام قاصدک ها
پروانه ها، ققنوس ها و شاپرک ها.
🌸🌺
تو زخمی دردی قدیمی هستی و ما
هر لحظه می ریزیم بر زخمت نمک ها.
🌸🌺
آقا بیای ما شبیه اهل کوفه است
دیگر قدیمی شد زمان این کلک ها.
🌸🌺
مُهر نماز ماست جای خاک تربترکعت شمار چار و پنج دل به شک ها.
🌸🌺
هر روز در صحرا و شب ها کوچه گردی
هر روز در کرببلا ، هر شب فدک ها...
هادی #صادقی
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠 #پرسش_و_پاسخ_درباره_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 💠
🌸 #روايات در بيان تسليحات #نظامى امام در جنگها و پيكارها كه كُلًاّ با كلمه « #سيف و #سيوف»؛ يعنى شمشير و شمشيرها، آمده است [۲] آيا همان شمشيرهاى #قديم و عهد #عتيق است و ارتش آن حضرت در برابر تسليحات پيشرفته و فوق مدرن جهان با #اعجاز پيش روى خواهد كرد يا بگونه اى ديگر، لطفاً اين را روشن و شفاف بيان فرمائيد؟🌸.
ابتدا به يك نكته توجه نمائيد، در محاورات روز مره مثل هائى هست كه مى گويند: در برابر فلان موضوع سر تسليم فرود نياوريد-
حواله شما باشمشير است- و يا به زور شمشير، حق خود را مى گيرم- يا از قديم معروف بود، كشور با دو چيز اداره مى شود، قلم و شمشير- همه اين تعبيرها جنبه سمبوليك دارند و مفهوم آن تكيه بر قدرت و استفاده از نيروى نظامى است.
ضرب المثل هاى بسيارى امروز در اين زمينه در دست است، مثلًا مى گويند: «فلان كس شمشير را از رو بسته» يعنى آشكارا قدرت نمايى مى كند يا اين كه «شمشير ميان ما و شما حكومت خواهد كرد» اشاره دارد بر اين كه جز از راه جنگ مسأله حل نمى شود يا اين كه «شمشيرها را غلاف نمى كنيم تا به هدف برسيم» كنايه از اين است كه مبارزه را تا آخر ادامه مى دهيم، يا اين كه «فلان كس شمشيرش را غلاف كرده» يعنى دست از پيكار برداشته است، يا «فلان كس شمشير دو دم است» يعنى از دو سو مبارزه مى كند. تمام اين تعبيرات از شمشير، كنايه از قدرت و مبارزه است.
در روايات اسلامى نيز مى خوانيم «الجنّة تحت ظلال السّيوف» بهشت زير سايه شمشيرها است؛ «السّيوف مقاليد الجنّة» شمشيرها كليدهاى بهشتند؛ همه اين عبارات اشاره به جهاد و جانبازى و استفاده از قدرت است و اين گونه تعبيرات سمبوليك از «شمشير» يا «قلم» در زبان هاى مختلف فراوان است.
از اين جا روشن مى شود كه منظور از قيام مهدى عليه السلام با شمشير، همان اتّكا به قدرت است.
در اين گونه تعبيرها دو نوع معنا نهفته است.
۱- چون در زمان ائمّه معصومين عليهم السلام، أسلحه كلاسيك و مدرن امروز
وجود نداشت، براى تفهيم مردم ناچاراً، از همان اسلحه مألوف و معهود، نام مى بردند چون راهى ديگر وجود نداشت، در اين صورت مى توان گفت، كه حضرت از تسليحات نظامى روز، استفاده خواهد كرد؛ و كلمه «سيف» به عنوان «سمبليك» آورده شده است، چون هيچ مانعى در كار نيست، بلكه به طور قطع و يقين خداوند دانش تمامى علوم بالأخص علم تسليحات مدرن و مترقى، تا آن روز را به حضرت مهدى- عجّل اللَّه فرجه الشريف-» عطافرمايد و با تعليم آن به متخصصين فنّ، در مقابل تمام سلاح هاى مدرن آن روز ايستادگى كرده و با قدرت سريع و قوى و برتر، عمليات آنها را از دور و نزديك، خنثى كرده و تباه سازد؛ وانگهى مگر اميرمومنان عليه السلام به كميل نفرمود كه از ۲۷ حرف علم فقط ۲ حرف آن تا زمان قائم تفسير و در عهد او ۲۵ حرف ديگر تفسير خواهد شد و نيز فرمود: من دَرِعلم را باز كردم و مهدى آن را كامل خواهد كرد [۱]
پس كمال علم با وجود او و تمام فرمول هاى انواع علوم؛ از جمله تسليحات نظامى، در اختيار او قرار خواهد گرفت.
۲- جهان گرفتار جنگ خانمان سوز (جنگ سوّم جهانى يا بالاتر) خواهد شد كه در اثر اين تسليحات مدرن و فوق مدرن؛ از قبيل «أتم» و غير آن، زير و زبر شده و همه اين تكنولوژىها محو و نابود خواهد شد و بشريت دوباره با آن تسليحات ابتدايى و قديمى، سر و كار خواهند داشت...... #ادامه_دارد
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠 #کلام_قصار_امیرالمؤمنین_علی علیه السلام
《¤》 #خطبه_ها 《¤》
🔸🔹 #خطبه۳۲🔹🔸
#روزگار_و_مردمان
سير ارتجاعي امت اسلامي
اي مردم، در روزگاري كينه توز، و پر از ناسپاسي و كفران نعمتها، صبح كرده ايم، كه نيكوكار، بدكار به شمار مي آيد، و ستمگر بر تجاوز و سركشي خود مي افزايد، نه از آنچه مي دانيم بهره مي گيريم، و نه از آنچه نمي دانيم، مي پرسيم، و نه از هيچ حادثه مهمي تا به ما فرود نيايد، مي ترسيم. اقسام مردم (روانشناسي اجتماعي مسلمين، پس از پيامبر(ص)) در اين روزگاران، مردم چهار گروهند، گروهي اگر دست به فساد نمي زنند، براي اين است كه، روحشان ناتوان، و شمشيرشان كند، و امكانات مالي، در اختيار ندارند، گروه ديگر، آنان كه شمشير كشيده، و شر و فسادشان را آشكار كرده اند. لشگرهاي پياده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده كشتار ديگرانند، دين را براي به دست آوردن مال دنيا تباه كردند كه يا رئيس و فرمانده گروهي شوند، يا به منبري فرا رفته، خطبه بخوانند، چه بد تجارتي، كه دنيا را بهاي جان خود بداني، و با آنچه كه در نزد خداست معاوضه نمايي. گروهي ديگر، با اعمال آخرت، دنيا مي طلبند، و با اعمال دنيا در پي كسب مقامهاي معنوي آخرت نيستند، خود را كوچك و متواضع جلوه مي دهند، گامها را رياكارانه كوتاه برمي دارند، دامن خود
را جمع كرده، خود را همانند مومنان واقعي مي آرايند، و پوششي الهي را وسيله نفاق و دورويي و دنياطلبي خود قرار مي دهند. و برخي ديگر، با پستي و ذلت و فقدان امكانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، كه خود را به زيور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشيده اند. اينان هرگز، در هيچ زماني از شب و روز، از زاهدان راستين نبوده اند. وصف پاكان در جامعه مسخ شده در اين ميان گروه اندكي باقي مانده اند كه ياد قيامت، چشمهايشان را بر همه چيز فرو بسته، و ترس رستاخيز، اشكهايشان را جاري ساخته است .... #ادامه_دارد
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
#شعر 💠
گدای شیر یزدانم فقیر شاه مردانم
نمک پروده ی سلطان عالم پیر سلمانم
🌸⚡️
گهی مانند جبریل است و گاهی همچو پیغمبر
از این گونه تجلّی های او عمری ست حیرانم
🌸⚡️
خدا باید بخوانم یا که عبد خالقش خوانم
علی رب گشته یا رب مرتضی من که نمی دانم
🌸⚡️
عجب زیبا حدیثی را رسول الله فرموده :
که من هم بی ولای مرتضی بی دین و ایمانم
🌸⚡️
اگر کوه گهر را هم به من روزی خدا بخشد
نمی ارزد به آن لحظه که من در زیر ایوانم
🌸⚡️
نگو کفر است این مطلب بیا قدری تأمل کن
غلام حیدرم اما برابر با رسولانم
🌸⚡️
به هر سویی نظر کردم امیرالمومنین دیدم
و فهمیدم ” تُوَلّوا … ” را میان ختم قرآنم
🌸⚡️
خودم را در کنار حضرت معشوق می بینم
روایاتی از آن دلبر سحرها تا که می خوانم
🌸⚡️
به گوشم مانده آوایش که بابایم چنین می گفت :
بدون او خس و خارم ولی با او گلستانم
🌸⚡️
چه عذری آورم فردای محشر نزد صدیقه
اگر افتد ز لب هایم دمی ذکر علی جانم
ابراهیم #لآلی
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠 #مظلومیت_برترین_بانو 💠
🌸 #داوري با #سوگند🌸
#بخش(26)
داوري با سوگند فرض ميكنيم كه ابوبكر ميتواند در ملكيّت حضرت زهرا عليها السلام ترديد كند و فرض ميكنيم كه به گواهي علي عليه السلام نيز شك كند; چرا از فاطمه عليها السلام نمي خواهد كه سوگند ياد كند تا سوگند او در كنار شهادت علي عليه السلام قرار گيرد و مطلب تمام شود؟
اين در حالي است كه ما ميدانيم رسول خدا صلّي اللّه عليه وآله بارها به شاهد و سوگند قضاوت كرده است. چنانكه در صحيح ابو داوود (۱) و صحيح مُسلم (۲) روايت شده است; بلكه قضاوت به شاهد و سوگند را جبرئيل براي پيامبر خدا صلّي اللّه عليه وآله آورده است و اين نوع قضاوت، در كتابُ الخلافه كنز العمّال موجود است.
صاحب المواقف و شارح آن، در توجيه رفتار ابوبكر ميگويند:
«لعلّه لم ير الحكم بشاهد و يمين» (۳)
«شايد ابوبكر حكم شاهد و قَسَم را قبول نداشت».
در پاسخ ميگوييم: اگر چنين باشد، پس بايد خود ابوبكر سوگند ياد ميكرد; پس چرا سوگند ياد نكرد؟ و حال آن كه فاطمه عليها السلام همچنان مِلك خود را مطالبه مينمود.
همه اين مواردي كه مطرح شد، بدون در نظر گرفتن عصمت حضرت زهرا و حضرت علي عليهما السلام است و بررسي مسئله، به عنوان يك موضوع حقوقي بيان شد، پس بايد تمام موازين حقوقي، كه در كتابهاي قضايي ذكر شده اند، بر آن منطبق باشد.
همچنين در اين ماجرا، امام حسن و امام حسين عليهما السلام و نيز اُمّ
ايمن كه رسول خدا صلّي اللّه عليه وآله به بهشتي بودن او گواهي داده بود (۴) نيز شهادت داده اند، امّا شهادت آنها نيز پذيرفته نشد.
📚منابع:
(۱) صحيح ابي داوود: ۳ / ۴۱۹.
(۲) صحيح مُسلم: ۵ / ۱۲۸.
(۳) شرح المواقف: ۸ / ۳۵۶.
(۴) ر. ك: شرح حال او در طبقاتِ ابن سعد، و الإصابه ابن حَجَر: ۴ / ۴۳۲.
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠 #کلام_قصار_امیرالمؤمنین_علی علیه السلام 💠
《¤》 #خطبه_ها 《¤》
🔹🔸 #خطبه۳۲🔸🔹
#روزگار_و_مردمان
سير ارتجاعي امت اسلامي
برخي از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگي مي كنند، و برخي ديگر ترسان و سركوب شده يا لب فرو بسته و سكوت اختيار كرده اند، بعضي مخلصانه همچنان مردم را به سوي خدا دعوت مي كنند، و بعضي ديگر گريان و دردناكند كه تقيه و خويشتن داري، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتواني وجودشان را فرا گرفته گويا در درياي نمك فرو رفته اند، دهنهايشان بسته، و قلبهايشان مجروح است، آنقدر نصيحت كردند كه خسته شدند، از بس سركوب شدند، ناتوانند و چندان كه كشته دادند، انگشت شمارند. روش برخورد با دنيا اي مردم بايد دنياي حرام در چشمانتان از پر كاه خشكيده، و تفاله هاي قيچي شده دامداران، بي ارزشتر باشد، از پيشينيان خود پند گيريد، پيش از آنكه آيندگان از شما پند گيرند، اين دنياي فاسد نكوهش شده را رها كنيد، زيرا مشتاقان شيفته تر از شما را رها كرد. (برخي از افراد ناآگاه اين خطبه را به معاويه نسبت دادند و در صورتي كه بي ترديد از سخنان اميرالمومنين (ع) است طلا كجا، خاك كجا؟ آب گوارا و شيرين كجا، آب شور كجا؟ دليل ما سخن جاهز است كه در ادبيات عرب مهارت تمام داشت و با آگاهي سخن مي گفت او مي گويد اين خطبه به سخنان امام علي (ع) و روش مردم شناسي او نزديك است تنها علي است كه مردم در حالات گوناگون مي شناسد و معرفي مي كند تاكنون در كجا ديده ايد كه معاويه در يكي از سخنانش راه زهد و تقوا پيشه كند و راه رسم بندگان خدا را انتخاب نمايد؟!)
#پایان_این_خطبه
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫