eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
462 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 نماز 🌺 در فقه شيعه به پيروي از رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) و اهل بيت (عليهم السلام) آمده: مستحب است انسان در مجموع شبهاي ماه رمضان هزار ركعت نماز بگزارد. ولي برگزاري اين نمازها به جماعت، بدعت است و بايد به صورت فُرادي برگزار شود. امام باقر (عليه السلام) مي‌فرمايد: نمازهاي مستحبي را نمي توان با جماعت خواند، و هر نوع بدعت در دين مايه گمراهي بوده و عاقبت آن آتش است. [۱] . امام رضا (عليه السلام) نيز در رساله خود كه پيرامون عقايد و واجبات و مستحبات و غيره نگاشته، يادآور شده است كه نماز مستحب را نمي توان به جماعت خواند، و اين كار بدعت است. [۲] . از بررسي تاريخچه برگزاري نماز تراويح (مستحب در شب‌هاي ماه رمضان) به صورت جماعت، كه در ميان اهل سنت متداول است، روشن مي‌شود كه اجتهاد به رأي، به اين عمل مشروعيت بخشيده، نه اينكه آيه يا روايتي دليل اين عمل باشد. در اين مورد طالبين مي‌توانند به مدارك ياد شده در پاورقي مراجعه نمايند. [۱] . يادآوري: يكي از اشتباهات اهل تسنن اين است كه از خواندن نماز مستحبي بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب و نيز از خواندن نماز مستحبي بعد از نماز عصر تا غروب آفتاب منع مي‌كنند و مي‌گويند حرام است. در صورتي كه در فقه اهل بيت (عليهم السلام)، حرام نيست بلكه به قولي مكروه است و مكروه در اين قبيل موارد به معني اين است كه ثوابش كمتر است. 🌸 همه فقهاء اسلام معتقدند كه غنايم جنگي ميان جهادگران تقسيم مي‌شود، مگر يك پنجم آن كه بايد در موارد خاصي صرف شود كه در آيه كريمه قرآن وارد شده است: (وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْء فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبي وَ الْيَتامي وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ... ) (انفال: ۴۱): بدانيد آنچه را كه به غنيمت مي‌گيريد، يك پنجم آن، از آن خدا و رسول او، و خويشاوندان وي، و يتيمان و تهيدستان و در راه ماندگان است... تفاوتي كه فقيهان شيعه با ديگر فقهاء دارند اين است كه سنّي‌ها خمس را منحصر به غنيمت جنگي دانسته و در غير آن قايل به چنين فريضه اي نيستند. و دليل آنان اين است كه اين آيه در مورد غنيمت جنگي وارد شده است. ولي اين مطلب از دو نظر صحيح نيست. اولا: در لغت عرب علاوه بر غنيمت جنگي، به هر چيزي كه انسان به آن دست يابد، غنيمت گفته مي‌شود، و اختصاص به غنيمت جنگي ندارد، چنانكه ابن منظور مي‌گويد: «الغنم الفوز بالشيء من غير مشقّة» [۱]: غنيمت، دست يافتن به چيزي است بدون مشقّت. و اصولا «غنيمت» در برابر «غرامت» است، هرگاه انساني بدون بهره گيري از چيزي محكوم به پرداخت مبلغي شود، نام آن غرامت، و آنگاه كه نفعي به دست آورد، غنيمت نام دارد. بنابراين، تخصيص آيه به غنايم جنگي دليلي ندارد و نزول آيه در غنايم جنگي «بدر» دليل بر اختصاص نيست. و ثانياً: در برخي از روايات وارد شده است كه پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) پرداخت خمس را از هر نوع درآمد واجب كرده است. آنگاه كه گروهي از قبيله عبدالقيس حضور او رسيدند و گفتند: ميان ما و شما، مشركان حايل و مانع اند، و ما فقط در ماههاي حرام (كه امنيت برقرار است) مي‌توانيم نزد شما بياييم، دستوراتي را كه در سايه عمل به آن وارد بهشت گرديم و ديگران را نيز به آن دعوت كنيم، بيان فرماييد، پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: شما را به ايمان فرمان مي‌دهم، آنگاه در تفسير ايمان فرمود: «شهادة أن لا إله إلا الله، و اقام الصلاة و إيتاء الزكاة، و ان تعطوا الخمس من المغنم» [۲]: شهادت بر يگانگي خدا، و بر پاداشتن نماز، و پرداختن زكات و اينكه يك پنجم درآمدها را بپردازند. مسلماً غنيمت در اين حديث درآمدهاي غير جنگي است، زيرا مي‌گويند: ما در نقطه اي هستيم كه دسترسي به پيامبر نداريم، يعني از ترس مشركان نمي توانيم به مدينه بياييم، اين گونه افراد كه در محاصره مشركان بودند توانايي جهاد با مشركان را نداشتند تا خمس غنيمت جنگ با آنان را بپردازند. علاوه دليل اصلي وجوب خمس از نظر شيعه روايات ائمه اهل بيت (عليهم السلام) است كه براي همه حجّت است بر لزوم پرداخت خمس از هر گونه درآمد تصريح كرده و نقطه ابهامي باقي نگذاشته است. [۱] . ---------- 📚منابع: [۱]: خصال: صدوق، ۲: ۱۵۲. [۲]: عيون اخبار الرضا، صدوق، ج۲، ص ۱۲۴. [۱]: ارشاد الساري: ۳: ۲۲۶: عُمدة القاري ۱۱۰: ۱۲۶؛ الاعتصام: ۲: ۲۹۱. [۱]: لسان العرب، كلمه غَنَم. قريب به اين معناست كلام ابن اثير در النهاية، و كلام فيروز آبادي در قاموس اللغة. [۲]: صحيح بخاري، ج ۴، ص ۲۵۰. [۱]: وسايل الشيعه، ج۶، كتاب خمس، باب اول. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه- ۵ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 26 May 2022 قمری: الخميس، 24 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️01 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺 06 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸16 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ◾️27 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸29 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️34 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸35 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹37 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️41 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸42 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹43 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺44 روز تا عید سعید قربان 🌸48 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃51 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️55 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه- ۶ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 27 May 2022 قمری: الجمعة 25 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: ◾️◾️شهادت امام صادق عليه السّلام امام صادق عليه السّلام در سال ۱۴۸ ه’ در چنين روزى وفات يافت. (قلائد النحور: ج شوال، ص ۱۳۹. اعلام الورى: ج ۱، ص ۵۱۴. جنات الخلود: ص ۲۷. مستدرك سفينة البحار: ج ۶، ص ۶۶. كافى: ج ۲، ص ۳۷۷. ارشاد: ج ۲، ص ۱۸۰) در شهادت حضرت نيمه رجب و نيمه شوال را هم گفته اند. (شرح احقاق الحق: ج ۲۸، ص ۵۰۷) شهادت آن حضرت به سبب انگور زهر آلودى بود كه منصور به آن حضرت خورانيد. (مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۲۸۰) مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و عمر شريفشان ۶۵ سال بود. دوران امامت آن حضرت همزمان با هفت نفر از زمامداران غاصب بود كه عبارتند از: هشام بن عبد الملك، وليد بن يزيد بن عبد الملك، يزيد بن وليد، ابراهيم بن وليد و مروان حمار از بنى اميّه و سفّاح و منصور دوانيقى از بنى عباس. فرزندان آن حضرت هفت پسر و سه دخترند: حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام، اسماعيل، عبداللَّه، محمّد ديباج، اسحاق، على عريضى (على بن جعفر مدفون در قم)، عباس، امّ فروه، اسماء، فاطمه. (مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۲۸۰) 📆 : 🌺 05 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸15 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ◾️26 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸28 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️33 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸34 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹36 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️40 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸41 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹42 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺43 روز تا عید سعید قربان 🌸47 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃50 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️54 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نفش در دوران 🍃🌸   ، و سلمی 🌸🍃🌸 اما درباره عوف سلمی نیز روایتی در کتاب غیبت طوسی آمده که در آن حذلم بن بشیر از امام زین العابدین علیه السلام چنین نقل میکند: " به علی بن الحسین (علیهما السلام) عرض کردم چگونگی خروج مهدی علیه السلام را برایم توصیف و نشانه هایش را به من معرفی فرما. حضرت فرمود: قبل از ظهور او مردی بنام عوف سلمی در سرزمین جزیره خروج نماید که جایگاه او تکریت و محل قتل وی مسجد دمشق است. سپس شعیب بن صالح از سمرقند خروج کند و آنگاه سفیانی ملعون که از نسل عتبه پسر ابوسفیان است از منطقه وادی یابس (بیابان خشک) خروج نماید. با خروج او حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشّریف پنهان گردد و پس از مدتی ظهور نماید ". [۱] آنچه در متن روایت درباره شعیب بن صالح آمده مخالف با روایت‌های مشهور شیعه است که او را از اهالی ری میداند مگر آنکه بگوئیم او اصالتا اهل سمرقند است. همچنین است کیفیت خروج او پیش از سفیانی که قبلا بیان کردیم. ظاهرا عوف سلمی علیه حکومت سوریه قیام میکند نه عراق، و اگر روایت او صحیح باشد مدت کوتاهی قبل از سفیانی زنده خواهد بود. اما جزیره که مرکز جنبش و قیام او است نام منطقه ای است در مرز عراق و سوریه و بر اساس آنچه در کتاب‌های تاریخ و حدیث آمده هرگاه لفظ جزیره بدون اضافه به کلمه دیگر بیاید همین معنا از آن استفاده میشود. و به آن جزیره ربیعه و جزیره دیار بکر نیز گفته میشود، بنابراین منظور از آن جزیرة العرب نیست. و ظاهرا مفهوم جمله " جایگاه وی تکریت است " این باشد که جایگاه او قبل از قیام یا بعد از شکست و فرارش تکریت خواهد بود که امروزه یکی از شهرهای معروف عراق است. آنچه این مطلب را تأیید میکند قرار داشتن تکریت در نزدیکی منطقه جزیره است. آنچه در برخی نسخه‌ها به جای تکریت، بکریت و یا بکویت آمده در اثر اشتباه نسخه هاست و مؤید آن عبارت کتاب بحار مجلسی و غیبت طوسی است که در آنها، کلمه تکریت آمده است. روایت اشاره به این معنا دارد که عوف سلمی در مسجد دمشق کشته میشود یعنی در آنجا با ترور به قتل میرسد و یا در آن محل بازداشت و به قتل میرسد. بنابراین ماجرای او از جمله حوادث دوران قبل از ظهور شام است که با حوادث عراق نیز بی ارتباط نیست. ---------- [۱]: ۱📚. بحار: ۵۲ / ۲۱۳ به نقل از غیبت طوسی. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🍃🌺 شريعت اسلام، شريعت جهاني و ابدي است. و همه ي ابعاد و نيازهاي زندگي فردي و اجتماعي انسان را مورد توجّه قرار داده است. آئين اسلام براي آن كه بتواند به رسالت جهاني و جاويدان و همه ي جانبه ي خود جامه ي عمل بپوشاند براي شرايط غير عادي، احكام و قوانين ويژه ي آنها را مقرّر داشته است. يكي از نيازهاي طبيعي انسان، نياز به ازدواج است، اين نياز از نحوه ي آفرينش مرد و زن سرچشمه مي‌گيرد. قرآن كريم، آن را از نشانه‌هاي حكمت و قدرت الهي دانسته مي‌فرمايد: (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ َلآيات لِقَوْم يَتَفَكَّرُونَ) [۱] ؛ در اين آيه ي كريمه به برخي از آثار سازنده و اهداف حكيمانه ي ازدواج اشاره شده است. ازدواج كانوني گرم و سرشار از محبت و مودّت را بنيان مي‌نهد و در سايه ي آن انسان به آرامش روحي دست مي‌يابد ازدواج سبب ادامه يافتن نسل بشر و تشكيل جوامع بشري مي‌شود كه منشا تمدن و تكامل مادي و معنوي انسان مي‌گردد: (وَاللهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنينَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ) [۱] ؛ در كنار اين اهداف و اغراض عقلاني، و معنوي، غريزه ي جنسي انسان نيز به طريق مشروع ارضاء مي‌گردد. و اين، خود نتايج معنوي بزرگي را به دنبال دارد. بدين جهت است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) ازدواج را موجب حفظ نيمي از تديّن انسان دانسته و فرموده است: من تزوّج فقد احرز نصف دينه. و نيز بدين جهت است كه آن حضرت ازدواج را از محبوب ترين امور دانسته و فرموده؛ «ما بني في الاسلام بناء أحبّ اليّ من التّزويج». و ما اگر واقع بينانه به زندگي بشر و شرايط گوناگون آن بنگريم اين حقيقت را مي‌يابيم كه نيازهاي بشر در مسأله ي ازدواج به گونه اي است كه دو گونه ازدواج را طلب مي‌كند: يكي ازدواج دايمي و ديگري ازدواج موقت؛ ازدواج دايمي براي شرايط عادي و معمولي زندگي، و ازدواج موقت براي شرايط غير عادي، از قبيل سفر در مدتي طولاني و مواردي كه در اثر جنگ و حوادث ديگر، زناني، همسران خود را از دست مي‌دهند، و از طرفي هزينه ي ازدواج دايمي و مشكلات ديگر مانع از چند همسري مي‌باشد. شريعت مقدس اسلام، درست با توجه به واقعيت مزبور دو گونه از ازدواج دايمي و موقت را تشريع كرده است. در مورد ازدواج دايمي فرموده است: (وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامي فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْني وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً) [۱] اگر از ازدواج با يتيمان از اين جهت كه مبادا با آنان به عدل رفتار نكنيد بيمناكيد، با زنان غير يتيم كه مورد پسند شماست ازدواج كنيد، دو همسر يا سه همسر يا چهار همسر مي‌توانيد برگزينيد، ولي اگر از اجراء عدالت ميان آنها بيمناكيد، به يك همسر بسنده كنيد. و در مورد ازدواج موقت فرموده است: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً) [۲]، از هر زني كه به طور مشروع كام برگرفتيد، آنچه را كه در مقابل اين كام جويي به عنوان مهر مقرر داشته ايد به او بپردازيد. دلايل اين كه اين آيه مربوط به ازدواج موقت مي‌باشد متعدد است يكي از آنها روايات اهل بيت (عليهم السلام) است كه آيه را به ازدواج موقّت (متعه) تفسير كرده اند. [۱] در احاديث اهل سنّت نيز اين تفسير از عدّه اي از صحابه و تابعان روايت شده است. ابن عباس و اُبيّ بن كعب و سعيدبن جبير و سدّي آيه را چنين قرائت مي‌كردند: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ [الي أجل مسمي ] فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَة) [۲] و مجاهد نيز گفته است: اين آيه در مورد ازدواج موقت نازل شده است. [۳] . فخرالدين رازي، پس از ذكر قرائت اُبيّ بن كعب و ابن عباس گفته است: «مسلمانان اين گونه قرائت را بر آن دو انكار نكردند. از اينجا به دست مي‌آيد كه درستي اين قرائت مورد قبول همه ي مسلمانان بوده است، در نتيجه مشروعيت ازدواج موقّت مورد اجماع مسلمانان بوده است. [۴] ....... ---------- 📚منابع: [۱]: روم: ۲۱. [۱]: نحل: ۷۲. [۱]: نساء: ۳. [۲]: نساء: ۲۴. [۱]: وسائل الشيعة، ج۱۴، ابواب المتعة، باب اول. [۲]: مقصود اين است كه آنان جمله ي «الي أجل مسمّي» را به عنوان تفسير به هنگام قرائت آيه اضافه مي‌كردند. [۳]: تفسير ابن كثير: ۲: ۲۴۴. [۴]: مفتايح الغيب: ۱۰: ۵۱ ۵۲. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۷ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 28 May 2022 قمری: السبت 26 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺 04 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸14 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ◾️25 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸27 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️32 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸33 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹35 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️39 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸40 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹41 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺42 روز تا عید سعید قربان 🌸46 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃49 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️53 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 در دستگاه 🌸🔸 علی بن یقطین در عین حال که وزیر مقتدر هارون الرشید بود، از شیعیان مخلص امام موسی بن جعفر علیه السلام به شمار می‌رفت. با اینکه امام علیه السلام همکاری با ستمگران را جایز نمی دانست، اما اشتغال بعضی افراد مورد اطمینان را در دستگاه ظالمان ضروری می‌دانست. یکی از آن‌ها علی بن یقطین بود، وی بارها از امام کاظم علیه السلام اجازه نداد و فرمود: این کار را نکن! ما به شما علاقه داریم، اشتغال تو در دربار خلیفه مایه عزت برادران دینی تو (شیعه) است. امید است خداوند ناراحتی‌ها را به وسیله تو برطرف کند و آتش کینه دشمنان را خاموش سازد. ای علی بن یقطین! کفاره خدمت در دربار ظالم، نیکی به برادران دینی است. سپس به وی فرمود: تو یک چیز را برای من ضمانت کن! من در مقابل سه چیز را ضمانت می‌کنم. اما آنچه تو باید ضمانت کنی این است که هر وقت یکی از دوستان ما به تو مراجعه کرد، هر حاجتی داشت برطرف کنی و برای او احترام و عزت قایل شوی. و اما آنچه من باید ضامن شوم عبارتند از: ۱. هیچوقت زندانی نشوی. ۲. هرگز با شمشیر دشمن کشته نشوی. ۳. هیچ وقت فقر و تنگدستی نبینی. ای علی! هر کس مؤمنی را شاد کند، مرحله اول خدا، مرحله دوم پیغمبر صلی الله علیه و آله و در مرحله سوم همه ما را خوشحال نموده است. [۱] در امام علیه السلام 🌺🔹 ابوحنیفه می‌گوید: من خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدم تا چند مسأله بپرسم. گفتند: حضرت خوابیده است. منتظر نشستم تا بیدار شود، در این وقت پسر بچه پنج یا شش ساله ای را که بسیار خوش سیما و باوقار و زیبا بود، دیدم، پرسیدم: این پسر بچه کیست؟ گفتند: موسی بن جعفر علیه السلام است. عرض کردم: - فرزند رسول خدا! نظر شما درباره گناهان بندگان چیست و از که سر می‌زند؟ چهار زانو نشست و دست راست را روی دست چپش گذاشت و فرمود: - ابوحنیفه! سؤال کردی اکنون جوابش را بشنو! آن گاه که شنیدی و یاد گرفتی عمل کن! گناهان بندگان از سه حال خارج نیست: ۱. یا خداوند به تنهایی این گناهان را انجام می‌دهد. ۲. یا خدا و بنده هر دو انجام می‌دهند. ۳. یا فقط بنده انجام می‌دهد. اگر خداوند به تنهایی انجام می‌دهد پس چرا بنده اش را کیفر می‌دهد بر کاری که انجام نداده است. با این که خداوند عادل و رحیم و حکیم است. و اگر خدا و بنده هر دو با هم هستند، چرا شریک قوی شریک ضعیف خود را مجازات می‌کند در خصوص کاری که خودش شرکت داشته و کمکش نموده است. سپس فرمود: - ابوحنیفه آن دو صورت که محال است. ابوحنیفه: بلی! صحیح است. فرمود: - بنابراین، فقط یک صورت باقی می‌ماند و آن اینکه بنده به تنهایی گناهان را انجام می‌دهد و به تنهایی مسؤول اعمال خود می‌باشد. [۱] 🌸🔸 یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر علیه السلام در جوانی دنیا را وداع می‌کرد، امام علیه السلام به فرزندش قاسم فرمود: - برخیز در بالین برادرت سوره والصافات را تا آخر بخوان! قاسم هم شروع کرد بخواندن، وقتی که به آیه (اهم اشدا خلقا‌ام من خلقنا) [۱] رسید جوان از دنیا رفت. پس از آنکه کفن کردند و به سوی قبرستان حرکت دادند، یعقوب بن جعفر به امام کاظم علیه السلام عرض کرد: - وقتی کسی به حالت احتضار در می‌آمد بالای سرش سوره یاسین می‌خوانند شما دستور دادید (والصافات) بخوانند. امام علیه السلام فرمود: - پسرم! این سوره در بالای سر هر کس که گرفتار مرگ است خوانده شود خداوند او را فوری آسوده می‌کند و از دنیا می‌رود. [۲] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۴۸، ص ۱۳۶، و ج ۷۵، ص ۳۷۹ با اندکی تفاوت. [۱]: بحار: ج ۴۸، ص ۱۷۵ [۱]: سوره صافات: آیه ۱۱. [۲]: بحار: ج ۴۸، ص ۲۸۹. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110
  🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🍃🌺 و 🔹🌺🌺 ازدواج موقّت در چند حكم با ازدواج دايمي يكسان است كه عبارتند از: ۱ موانع ازدواج (محرّمات النكاح) ۲ شرايط لازم به هنگام عقد ازدواج مانند: در عده نبودن زن ۳ اجراي صيغه ي مخصوص ازدواج ۴ لزوم مهريه ۵ احكام مربوط به فرزندان و خويشاوندان ۶ احكام مربوط به ارث فرزندان از پدر و مادر و بالعكس ۷ لزوم عدّه پس از پايان يافتن ازدواج براي زن تفاوت‌هاي ازدواج موقت با ازدواج دايمي در امور ذيل است: الف) در ازدواج موقّت زن و شوهر از يك ديگر ارث نمي برند. ب) در ازدواج موقّت نفقه ي زن بر شوهر واجب نيست. ج) در ازدواج موقّت زن حق همخوابگي با شوهر ندارد. د) در ازدواج موقّت با پايان يافتن مدّت ازدواج اجراي صيغه ي طلاق لازم نيست. ه) پاره اي از تفاوت‌هاي ديگر كه در كتب فقه بيان شده است. در هر حال، ازدواج موقت با ازدواج دايمي هر دو از اقسام نكاح شرعي به شمار مي‌روند و در بسياري از احكام ازدواج يكسانند. اگر چه هريك احكام ويژه اي نيز دارند. روشن است كه داشتن احكام ويژه سبب تباين آن دو نخواهد بود چنان كه در ديگر احكام شرعي نيز چنين است، مثلا هبه ي معوّضه و غير معوّضه، و هبه ي به خويشاوند و غير خويشاوند احكام ويژه اي دارند، ولي همگي از اقسام يك نوع عقد شرعي به شمار مي‌روند كه هبه نام دارد. از مطالب پيشين روشن شد كه در اصل مشروعيت ازدواج موقّت ترديدي نيست، و اين مطلب مورد اجماع مسلمانان است، ليكن علماي اهل سنّت با استناد به برخي از دليل‌هايي كه به نظر شيعه بي اعتبار است مدعي نسخ اين حكم شده اند. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۸ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 29 May 2022 قمری: الأحد، 27 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺 03 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸13 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ◾️24 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸26 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️31 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸32 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹34 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️38 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸39 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹40 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺41 روز تا عید سعید قربان 🌸45 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃48 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️52 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 على عليه السّلام اكرم صلّى اللّه عليه و آله 🌸 (۱) [📚هيثمى در مجمع ۹/ ۱۴۶] از «ابو طفيل» روايت كرده است كه حضرت امام حسن عليه السّلام خطابه اى ايراد كرد و پس از حمد و ثناى الهى، از امير المؤمنين على عليه السّلام چنين ياد كرده است: على عليه السّلام خاتم اوصياء، و وصى انبياء، و امين صديقان و شهيدان بود. سپس فرمود: اى مردم! مردى از شما دور شد كه گذشتگان بر او سبقت نگرفته و آيندگان به عظمت روح و مراتب معنوى او، پى نخواهند برد! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پرچم اسلام را به دست او داد و او در حالى با مشركان نبرد مى كرد كه «جبرئل» در سمت راست و «ميكائيل» در سمت چپ او بود. و از كارزار با مخالفان در حالى بازگشت، كه خداى تعالى فتح و پيروزى را بدست او قرار داده بود و در شبى روح او قبض شد و دنيا را وداع گفت، كه وصى حضرت موسى عليه السّلام در آن شب چشم از جهان فرو بسته بود. روح او در هنگامى به آسمان عروج كرد كه در آن شب، روح عيسى بن مريم عليه السّلام به آسمان عروج كرده بود و مصادف با شبى بود كه قرآن كريم نازل شده بود؛ به خدا سوگند! درهم و دينار و زر و سيمى از خود باقى نگذاشته بود مگر هفتصد و پنجاه درهم كه مازاد از عطايايى بود كه بمصارف معين رسانيد و تصميم داشت با آن مبلغ خدمتكارى براى «ام كلثوم»، دختر نيك اخترش، استخدام نمايد. آنگاه حضرت حسن عليه السّلام خطاب به مردم، فرمود: اى مردم! كسى كه مرا مى شناسد، مرا مى شناسد (و نيازى نيست خود را به او معرفى كنم) و كسى كه مرا نمى شناسد، در مقام معرفى خودم مى گويم كه من «حسن بن محمد صلّى اللّه عليه و آله» هستم! سپس اين آيه را كه حاكى از گفتار يوسف عليه السّلام است، تلاوت فرمود: وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائِي إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ. «هيثمى» گويد: «طبرانى» اين حديث را بطور اختصار در «الاوسط» و «الكبير» آورده و همچنين «ابو يعلى» بطور اختصار، «بزّاز» بطور اختصار و «امام احمد حنبل» در كمال اختصار، نقل كرده اند و اسناد «امام احمد» و برخى از طرق «بزّاز» و «طبرانى» در «الكبير»، از احاديث حسان است. (۱) [📚همان كتاب ۹/ ۱۱۳] از «سلمان» (ره) نقل كرده كه به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله عرض كردم: يا رسول الله! هر پيغمبرى وصيّى دارد، وصىّ شما كيست؟ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله سكوت كرد و پاسخ مرا نداد. پس از اينكه مرا ديد، فرمود: يا سلمان! و من با سرعت هر چه تمامتر به سوى حضرتش شتافتم و گفتم: لبيك! فرمود: آيا مى دانى كه وصى موسى عليه السّلام كيست؟ در پاسخ عرض كردم: «يوشع بن نون» حضرت پرسيد: چرا او از ميان همه مردم، بايد وصى موسى باشد؟ در پاسخ گفتم:....... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🍃🌺 صحابه و ياران پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) كه در زمان حيات آن حضرت به او ايمان آورده و از محضر وي كسب معرفت كرده اند، نزد شيعيان از احترام خاصي برخوردارند، چه آنان كه در زمان رسول اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) از دنيا رفتند و يا شهيد شدند و چه آنان كه پس از درگذشت پيامبر در قيد حيات باقي ماندند. همه اينان، از حيث آنكه به پيامبر ايمان آورده و در كنار او بوده اند، از احترام برخوردارند، و هيچ مسلماني نيست كه به صحابه پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) (از نظر اينكه صحابه پيامبر بوده است) بدگويي كرده يا اظهار بي مهري نمايد، و اگر چنين نسبتي به گروهي از مسلمانان بدهند نسبتي كاملا بي اساس است. ولي در كنار اين مسأله، مطلب ديگري وجود دارد كه بايستي بدون هيچ تعصّب يا حبّ و بغضي بدان رسيدگي كرد: آيا همه اصحاب، عادل و پرهيزگار و پيراسته از گناه بوده اند؟ يا آنكه حكم صحابه، از اين نظر، حكم بقيه مردم است كه نمي توان همگي آنان را عادل و پارسا دانست؟ بديهي است رؤيت پيامبر و مصاحبت با او، هرچند امري افتخارآميز است، ولي براي هيچ انساني مصونيت از گناه نمي آورد، و نمي توان به همه صحابه به يك نظر نگريست و همگي را عادل و پرهيزگار و پيراسته از گناه دانست، زيرا به شهادت قرآن، آنان در عين داشتن افتخار «صحابي بودن» از حيث ايمان و نفاق، و اطاعت و عصيان در برابر خدا و رسول به اصناف گوناگوني تقسيم شده اند كه با توجه به اين تقسيم بندي نمي توان همگان را يكسان انديشيد، و كلا عادل و پرهيزگار دانست. شكي نيست كه قرآن ياران پيامبر را در مواقع مختلف ستوده است. [۱] . في المثل از بيعت كنندگان با پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) در جريان صلح حديبيه اظهار رضايت كرده ومي فرمايد: (لَقَدْ رَضِيَ اللهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ) (فتح: ۱۸). امّا اين ستايش، بيانگر رضايت خداوند از آنان در حال بيعت (إِذْ يُبايِعُونَكَ) است، و دلالت بر تضمين صلاح و رستگاري همه آنان تا پايان عمر ندارد. لذا اگر فرد يا افرادي از آنان بعداً راه خلاف در پيش گرفته باشند، مسلماً رضايت پيشين الهي، گواه بر پارسايي پيوسته و رستگاري ابدي آنان نخواهد بود. اين نوع آيات، بيانگر كمالي است كه اين افراد در آن حالت به دست آورده اند، و البته اگر تا پايان زندگي نيز آن كمال را پاس دارند، رستگار خواهند بود. بنابر آنچه گفته شد، هرگاه دلايل قاطعي از قرآن و سنت و تاريخ بر انحراف فرد يا افرادي گواهي داد، نمي توان به استناد به اين گونه ستايشها دلايل مزبور را رد كرد. از باب نمونه، قرآن كريم از برخي از صحابه به عنوان «فاسق» ياد مي‌كند و مي‌فرمايد: (إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَيَّنُوا) (حجرات: ۶). در آيه ديگر نيز درباره وي مي‌فرمايد: (أَفَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا يَسْتَوُونَ) (سجده: ۱۸). اين فرد، به گواهي قطعي تاريخ، «وليدبن عقبه» از صحابه پيامبر بوده است، كه در عين كسب دو فضيلت صحابي بودن و هجرت كردن، نتوانست اعتبار خود را حفظ كند و با جعل دروغ درباره طايفه بني مصطلق، خداوند از وي به عنوان فاسق ياد كرد. [۱] . با توجه به اين آيه و نظاير آن [۲] و نيز ملاحظه احاديثي كه در نكوهش برخي از صحابه در كتب حديث [۳] وارد شده و همچنين مطالعه تاريخ زندگي آنان نمي توان همه اصحاب پيامبر را عادل و پارسا دانست. آنچه كه در اينجا مورد بحث و بررسي است همانا مسأله «عدالت همه صحابه» است، نه سبّ صحابه. متأسفانه برخي ميان اين دو مسأله فرقي نگذاشته و مخالفان در مسأله نخست را به مطلب دوم متهم مي‌سازند. بنابراين شيعه اماميه، احترام به مصاحبت با پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) را مانع از داوري در افعال پاره اي از صحابه آن حضرت نمي داند و معتقد است كه معاشرت با پيامبر به تنهايي نمي تواند سبب مصونيت از گناه تا پايان عمر باشد. اساس داوري شيعه را نيز در اين باره، آيات قرآني و احاديث صحيح و تاريخ قطعي تشكيل مي‌دهد. ---------- 📚منابع: [۱]: سوره توبه آيه ۱۰۰، سوره فتح آيه‌هاي ۱۸ و ۲۹، سوره حشر آيه ۸ و ۹. [۱]: درباره دو آيه فوق به تفاسير مراجعه شود. [۲]: آل عمران: ۱۵۳ ۱۵۴. احزاب: ۱۲، توبه: ۴۵ ۴۷. [۳]: جامع الاصول، ج ۱۱. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۹ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 30 May 2022 قمری: الإثنين، 28 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺 02 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸12 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ◾️23 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸25 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️30 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸31 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹33 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️37 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸38 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹39 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺40 روز تا عید سعید قربان 🌸44 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃47 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️51 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫