eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.7هزار عکس
34.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
ملائکه سماوات و ملأ اعلی قوله علیه السلام: فَصَلِّ عَلَیْهِمْ، وَ عَلَی الْمَلاَئِکَةِ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِمْ مِنْ سُکَّانِ سَمَاوَاتِکَ، وَ أَهْلِ الاْءَمَانَةِ عَلَی رِسَالاَتِکَ. یعنی: رحمات و برکات الهی بر آن طبقات از ملائکه مقرّبین، الموصوفین بالصّافات صفّاً و سابقات سبقاً، مِن مجاورین ملا أعلی، که مجملی اشاره شد، و بر ملائکه آن چنانی که بعد از آنهااند مقاماً و رتبةً از زمره مدبرات أمراً، کما قال تعالی عن لسانهم: « وَ مَا مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ [۲] »، از ساکنین سماوات که اهل امانات بر رسالات و ارسالات تواند، چه مبادی فاعله و جواهر مجرّده از حواس بشریّه منقسم می‌شود اوّلاً به علویه و سفلیه. ---------- [۲]: ۵ - سوره مبارکه صافات، آیه ۱۶۴. أمّا علویه که تدبیر می‌نماید در اجرام لطیفه علویه سماویه، در اصطلاح حکماء متقدّمین و متأخرین معروف به « نفوس سماویه »اند، و در عرف شرع موسوم به « ملائکه سماوات » و « ساکنین ملأ اعلی »، چه علاقه آنها نسبت به سماوات چون تعلّق تدبیری نفوس ناطقه مجرّده است نسبت به ابدان طبیعیه، و سکون از حیث علاقه تدبیری است، و الاّ آنها مجرد از مکان و زمان اند. و آن ملائکه سماویه، چنان که در فقَره دعا است امین بر رسالت حقّ اند، از این باب که تمام امور مقدّره خدا که امانات او است اوّلاً از لوح محفوظ ثبت در آن نفوس فلکیه و ملائکه سماویه می‌شوند، چه آنها لوح قدر حقّ اند، و آنها آن امورات قضائیه و قدریه حق را که رسالات خدا است نسبت به اهالی عالم از خیر و شرّ، نعمت و نقمت، خوف و امنیت، صحّت و سقم، عزّت و ذلّت، بلکه هر صورتی نسبت به ذی الصورة حسناً أو قبیحاً به افراد و اشخاص عالم بدون زیاده و نقصان می‌رسانند، کما قال مولانا أمیرالمؤمنین علیه السلام: « إنَ الأمر ینزل من السماء الی الارض کقطر المطر » [۱]، أی مبثوث فی جمیع أقطار الارض، لکلّ نفس ما قدر لها من زیادة أو نقصان فی العمر و المال والولد و غیر ذلک [۲] . قوله علیه السلام: وَ الَّذِینَ لاَ تَدْخُلُهُمْ سَأْمَةٌ مِنْ دُءُوبٍ، وَ لاَ إِعْیَاءٌ مِنْ لُغُوبٍ وَ لاَ فُتُورٌ، وَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْ تَسْبِیحِکَ الشَّهَوَاتُ، وَ لاَ یَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظِیمِکَ سَهْوُ الْغَفَلاَتِ. سأمة: لغةً السکینة والوقار. و الدأب: السیر [۳] السریع و الجدّ فی العمل. الأعیاء: العجز. و اللغوب: التعب. والفتور: الانقطاع عن العمل. بعد از ذکر لغات مفرده فقره دعا، بدان که اینها اوصاف سلبیه و تنزیهیه نفوس فلکیه است که فی الحقیقه ملائکه سَکنه سماوات باشند، أوّلاً بر آنها معصوم علیه السلام ---------- [۱]: ۱ - الکافی، ج ۵، ص ۵۷ ؛ قرب الإسناد، ص ۱۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۸۴. [۲]: ۲ - مجمع البحرین، ج ۱، ص ۱۰۰. [۳]: ۳ - اصل: سیر. اطلاق جمع عُقلا نموده در « یدخلهم » و « تشغلیهم » و « یقطعهم » إشاره به آن که آنها صاحبان عقل و شعورند، به خلاف عقیده سخیفه اهل ظاهر که آنها را در این جدّ و اجتهاد و سعی در حرکات خود که به منزله تسبیحات و عبادات آنها است به مقتضای: «صلّت السماء بِدَوَرانها» [۱] عدیم الشعور دانند. بالجمله، آنها را داخل نمی شود سکونی از این دأب و سیر در عمل که بالعرض ایصال نفع به مادون، و تکمیل ما یحتاج بنی آدم باشد، کما قال اللّه تعالی فی حقّ الشمس و القمر: « وَ سَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دَآئِبَیْنِ [۲] »، أی یدبّان فی سیرهما، لایفتران فی منافع الخلق و اصلاح اهل الارض. و نیز آنها اعیاء از لغوب ندارند، یعنی عجز نمی آورند از تعب حرکات و حمل اثقال بدنی چه حرکات و حمل اثقال مطلقاً موجب تعب و مشقت است، کما قال تعالی: « وَ تَحْمِلُ أَثْقَالَکُمْ إِلَی بَلَدٍ لَّمْ تَکُونُوا بَالِغِیهِ إِلاَّ بِشِقِّ الاْءَنفُسِ [۳] ». و نیز فتور و انقطاع از عمل برای آنها نیست، و مشغول نمی نماید آنها را از حرکات و تسبیحاتشان شهوت و غضب، به واسطه برائت آنها از این دو صفت حیوانی، چنان که انقطاع نمی دهند آنها را از تنزیه و تعظیم خدا، سهو و نسیان و غفلات، چه نفوس آنها که اشرف از نفوس ارضیه اند، ملائکه اند مشتاقون بلقاء ربّهم الأعلی، و در زمره ملائکه مدبّرات امرند، چنان که عقول آنها که عشاقون الآهیون اند، از زمره « صافّات صفّا »اند. پس باعث بر تحریک آنها چنان که از کلام معصوم علیهم السلام استفاده می‌شود امر شهوانی که جلب منافع بدنی و امر غضبانی که دفع منافر بدنی باشد نیست، به واسطه تنزّه آنها از شهوت و غضب. و نیز قصد آنها از این حرکات ارادی بالذات نفع به سوافل هم نیست ؛ چه عالم عناصر از بسایط که امّهات اربعه اند و مرکّبات آنها که موالید ثلاثه اند نسبت به عظمت و فسحت و وسعت افلاک و املاک ابداً قدرِ مُعتنی به نیست، بلکه چون
دیدان [۱] و حجر المثانه اند [۲] نسبت به انسان کبیر، و عالی را بالذات، التفاتی به سافل نیست ؛ بلکه مقصود آنها از این حرکات که از روی شعور و اراده است تخلّق و تشابه به صفات مقرّبین از انوار قاهره و ملائکه نوریه و عقول تسعه طولیه است، چنان که غایت حرکات علمی و عملی نفس ناطقه قدسیه تخلّق به اخلاق و تشابه به روح القدس و عقل فعال است. و مؤیّد کلام معصوم علیه السلام قول جدّ اعلای او امیرالمؤمنین علیه السلام است: « ثمّ زیّنها بزینة الکواکب و ضیاء الثواقب، و أجری فیها سراجاً مستطیراً و قمراً منیراً، فی فلک دائر و سقف سایر و رقیم مائر. [ثمّ فتق ما بین السماوات العلا، فملأهنّ أطوارا من] ملائکة منهم سجود لایرکعون، و رکوع لاینتصبون، و صافّون لایزالون، و مسبّحون لایسأمون، لایغشاهم نوم العیون، و لا سهو العقول، و لا فترة الابدان، و لا غفلة النسیان » [۳] . ---------- [۱]: ۱ - المبدأ و المعاد، ص ۲۳۷. [۲]: ۲ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۳۳. [۳]: ۳ - سوره مبارکه نحل، آیه ۷. [۱]: ۱ - دیدان: کرمها. [۲]: ۲ - حجر المثانه: سنگی که در مثانه متولد می‌شود. [۳]: ۳ - نهج البلاغه، ص ۴۱ - ۴۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۴، ص ۱۷۶. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
دنیا، مرگ عبداللّٰه بن معتز می‌گوید: دنیا به وعده اش وفا نمی کند و دوام ندارد، چه بسیار خوابیده در سایه اش که او را بیدار کرده و چه بسیار مطمئنی که به او خیانت ورزیده است، تا اینکه علم او قطع و بر کار او چیره شده است. مرگ حیاتش را در هم کوفت و قوای حرکتی او را نابود کرد و بلا، زیبایی در او را خاموش نمود و نظم صورتش را از بین برد و چون خطی از خاکستر در زیر خاکها و سنگها گردید. دوستانش او را تحویل قبر دادند و خاک را فرش او قرار دادند، در خانه ای که با بیل و کلنگ تهیه شد و با سنگ فرش گردید، او دائماً به خاطر آرزویش مضطرب بود تا اینکه در کام مرگ افتاد و روزگار اسم او را محو و حافظان یاد او را فراموش کردند. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
در قنوت ها، هر دعایی می‌توان خواند، ولی بهتر است دعایی خوانده شود که در آن، از خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلش فرستاده شود. مستحب است که حمد و سوره اش بلند خوانده شود. از آنجا که این نماز، برای جلب رحمت پروردگار است، در مستحبّات آن اموری ذکر شده که همه، حالتِ رقّت و زاری و نیاز بندگان را می‌رساند و جلب رحمت می‌کند، از جمله: مردم سه روز، روزه بگیرند و روز سوّم به صحرا روند و نماز بخوانند. زیر آسمان جمع شوند. پا برهنه باشند، مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذن‌ها هم همراه باشند. پیران و کودکان و چهار پایان را هم با خود ببرند، بچه‌ها را از مادران جدا کنند تا صدای گریه و ضجّه زیاد شود. مانع بیرون رفتن کفّار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان بیرون روند، جای پاکی را برای نماز، انتخاب کنند... (۵۶۲) و نیز، وقتی نماز به پایان رسید، پیش نماز به منبر رود، و عبای خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش افکند، با صدای بلند، صد بار تکبیر بگوید، رو به مردم سمت راست کرده، صد بار بلند، سبحان الله بگوید، سپس به مردم طرف چپ روی کرده و صد بار با صدای بلند، لا اله الاّ الله بگوید، مانعی ندارد که مردم هم با صدای بلند، این شعارها را بدنبال پیشنماز، تکرار کنند، چرا که رحمت و مغفرت را بهتر جلب می‌کند. آنگاه، امام جماعت و مردم، دست به دعا بردارند، و بسیار التماس و دعا کنند و بنالند و بخواهند، و امام جماعت، خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران کند. و بهتر است از خطبه‌هایی که از معصومین علیه السلام نقل شده استفاده شود. مانند آنچه از حضرت امیرعلیه السلام (۵۶۳) و امام سجّاد علیه السلام (۵۶۴) نقل شده است. سابقه نماز باران آنگونه که از روایات تاریخی برمی آید، نماز باران در زمان انبیاء گذشته هم بوده است (نمونه بیرون رفتن حضرت سلیمان را خواندید). دعاها و حدیث‌هایی هم که درباره شیوه رسولخدا صلی الله علیه وآله در خواندن نماز باران نقل شده، با خطبه‌های مربوط به این نماز که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده، و نیز دعای امام سجّاد علیه السلام گویای این است که به این سنت، عمل می‌شده است. (۵۶۵) در تاریخ، برخی از علمای بزرگ هم به برگزاری این نماز اقدام کرده و از خدا، باران گرفته اند. البته این نماز، از آن جهت حساسیّت دارد که اگر خداوند، دعاها را مستجاب نکند و باران نفرستد، مایه شرمندگی نمازگزاران می‌شود که خدا به آنان توجّه ننمود. از این جهت، اقدام به این نماز، جرأت و ایثاری در حدّ مایه گذاشتن از آبرو می‌طلبد. یکی از معروف ترین نمازهای باران تاریخ معاصر ما، نماز آیت الله العظمی سیّد محمد تقی خوانساری (رحمةالله علیه) است. نوشته اند که در سال ۱۳۶۳ قمری همان سالی که متفقین، ایران را اشغال کرده بودند، در قم باران نبارید و باغها و مزارع خشکید و خطر قحطی و خشکسالی مردم قم را تهدید می‌کرد. آن مرجع بزرگوار، دو روز متوالی برای نماز باران به بیابانهای اطراف قم رفت، این حرکت، گرچه مورد استهزاء غیر معتقدان به امور معنوی و غیبی بود، ولی در روز دوّم، چنان باران آمد که سیلها روان شد و جویبارها به راه افتاد و این از آثار انفاس قدسی آن مرد الهی بود. [۱] ---------- [۱]: ۵۶۶) آثار الحجة و گنجینه دانشمندان، ج ۱، ص ۳۲۴. قبر آن مرحوم، در حرم حضرت معصومه علیها السلام است. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 0⃣4️⃣ عرب‌ها به ما آموختند تا به خوراکمان غذا بگوییم، درحالی‌که این کلمه را برای ادرار شتر به کار می‌بردند؟ 🔶 اول: خیلی از کلمات ممکن است در یک زبان معنای خوبی داشته باشد اما در زبان‌های دیگر معنای خوبی نداشته باشد. برخی کلمات چند معنی دارند مثل شیر که هم در جنگل است، هم شیرآب و هم مادر تمام لبنیات. 🔷 دوم: غَذا به معنای خوراک و طعام است. آن چیزی که در زبان عربی استفاده می شود، غذی یا غِذاء است. غذی کلمه‌ای قدیمی است که امروزه دیگر به کار نمی‌رود. غِذاء هم به معنای بچه‌دان شتر است. ♦️ سوم: شاید عده‌ای غذا را با قضای حاجت اشتباه گرفته‌اند، در صورتی که این دو هم با یکدیگر تفاوت دارند. 📝 لینک مطلب:👇 https://btid.org/fa/news/200035 📎 📎 📎 📎
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 1️⃣4️⃣ عرب‌ها برای تحقیر ایرانیان نام سردار ایرانی را بر بی‌غیرت‌ها گذاشتند. 🔻 اول: تمام لغت‌نامه‌ها گفته‌اند دیوث به معنای مردی است که نسبت به ناموسش غیرت ندارد. 🔶 دوم: سردار ایرانی دیوث نام نداشت، بلکه اسم اون پومپه دیوس بوده و ربطی به کلمه دیوث نداره. 🔷 سوم: دیوس سردار اشکانی بود نه ساسانی و عمرش به زمان جنگ اعراب نمی‌رسد. اعراب اصلاً اسم چنین شخصی را نشنیده‌اند که بخواهند برای تحقیر او چنین نامی را استفاده کنند. ♦️ چهارم: این واژه در احادیث پیامبر آمده که از لحاظ تاریخی قبل از حمله اعراب به ایران بوده است. 📝 لینک مطلب:👇 https://btid.org/fa/news/200156 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ سوال کابوس جمهوری اسلامی چه کسی است؟ 1⃣ پرستو صالحی 2⃣ توماج صالحی 3⃣ سوشا مکانی 4⃣ رضا پهلوی 📨 عدد گزینه مورد نظرتون رو به ۳۰۰۰۰۲۶۷ ارسال کنید @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوربین مخفی یکی از ایرانیان ساکن لس آنجلس میره از ایرانی‌های اونجا یک دلار قرض میخواد ؛ همه‌شون فرار میکنن حالا همین کار رو توی اربعین آزمایش کردن. 👌👌👌نتونستم تک خوری کنم گفتم شما خوبان هم از این کلیپ لذت ببرید این است تفاوت راه امام حسین علیه السلام با راه غرب. انتشارش با شما خوبان 🌹 @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اصلا چه فایده‌ای برای جمهوری اسلامی دارد که انقدر روی آن پافشاری می‌کند؟! @zandahlm1357
حجاب و امنيت امنيت، از پيامدهاى فردى و اجتماعى حجاب است. زن، با پوشش كامل، هم احساس آرامش و امنيت مى كند و هم از سوء استفاده افراد فرصت طلب و اذيت و آزار آنها در امان مى ماند. زنى كه براى خود حريم قرار مى دهد و با پوشش و رفتارش، از ورود نامحرمان به حريمش جلوگيرى مى كند، هم خود را از آسيب‌ها و خطرها محفوظ مى دارد و هم جامعه را از تبديل شدن به جولانگاه شيطان و شيطان صفتان و به وجود آمدن زمينه انحراف جوانان، حفظ خواهد كرد. در آيه ۵٩ سوره احزاب، وقتى خداوند به زنان دستور مى دهد براى پوشش بدنشان در برابر نامحرم، از جلباب، يعنى چادر استفاده كنند، اين كار، يعنى استفاده از حجاب كامل، سبب مى شود همه افراد بفهمند كه اين زن، فردى پاك و باوقار است و به كسى اجازه نمى دهد مزاحم او شود يا امنيتش را به خطر اندازد. افزون بر اينكه وقتى زن با پوششى تحريك كننده در بين نامحرمان ظاهر شود، احتمال اينكه مورد مزاحمت و اذيت و آزار آنها قرار گيرد، بسيار است. وضعيت زنان در برخى كشورهاى غربى كه داعيه آزادى زن دارند، گوياى اين حقيقت است. در يك گزارش خبرى از وضعيت امنيت زنان آمريكايى، آمده است: در امريكا، در زمستان كه مردم مجبورند به دليل سردى هوا خود را بپوشانند و از لباس بيشترى استفاده كنند، تجاوز به عنف كمتر مى شود. ولى در تابستان، تجاوز به عنف نسبت به زنان و حتى پيرزنان افزايش پيدا مى كند و حتى راهبه‌ها هم مصون نمى مانند. [۱] روزنامه «گاردين» درباره وضعيت زنان انگليسى و ناامنى كه در اين كشور غربى براى زنان به وجود آمده است، مى نويسد: سالانه پانصد هزار مورد خشونت و ضرب و جرح بر ضد زنان اعمال مى شود. مراكز حمايت از حقوق زنان در انگليس مى گويند: از هر چهار زن انگليسى، يك زن در طول عمر خود هدف خشونت شديد مردان قرار مى گيرد و دچار آسيب جدى مى شود. خشونت بر ضد زنان، مربوط به سن، طبقه اجتماعى يا گروه قومى و نژادى خاصى نيست. گفته مى شود كه هزينه رسيدگى به دعاوى خشونت بر ضد زنان و خدمات اجتماعى و مراقبت هاى بهداشتى از زنان آسيب ديده، سالانه به سه ميليارد و دويست ميليون دلار مى رسد. ولى هزينه هاى روحى و روانى اين موارد غير قابل محاسبه است. براساس همين گزارش، روزانه هزار زن انگليسى در تماس تلفنى با مركز فوريت هاى پليس، از موارد خشونت و ضرب و جرح عليه خود شكايت مى كنند. [۲] يكى از نويسندگان معاصر درباره وضعيت امنيت زنان جوامع غربى مى نويسد: نداشتن حجاب و پوشش توأم با آرايش هاى هوس انگيز زنان در غرب، آن چنان بر مردان تأثير مخرب گذاشته است كه بيشتر نسل جوان حاضر را به بيمارى هاى جنون جنسى مبتلا ساخته است. در كشورهاى غربى، رسانه‌ها هر روز اخبار وحشتناك حمله هاى وحشيانه اين افراد به زنان را منتشر مى كنند. آمارها حاكى از آن است كه زنان اين كشورها به خاطر توصيه هاى راديو و تلويزيون، براى حفظ جان خود از وسايل دفاعى از قبيل اسپرى هاى بى هوش كننده و سلاح هاى سرد استفاده مى كنند. اين در حالى است كه معمولاً در حملات وحشيانه مردان به آنها، اين سلاح‌ها عليه خودشان به كار گرفته مى شود. حتى مجازات هاى شديد براى جنايتكاران حملات جنسى، باعث شده تا جانيان، قربانى خود را كه تنها شاهد جنايت است، به قتل برسانند. [۱] ---------- [۱]: حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص١٠٨. [۲]: نقش زنان صالحه در اصلاح جامعه، ص٣٩٢. [۱]: حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص١٠٧ تقویت فرهنگ حجاب https://eitaa.com/zandahlm1357
اداء نذر يكى از علماء معاصر از آية اللّه حاج شيخ محمّد سراب تنكابنى نقل كرده است: روزى راهى عتبات عاليات شدم. در راه ديدم مردى در جلوى مركب من حركت مى كند و هر گاه كاروان اطراق مى كرد محو مى شد و آنگاه كه حركت مى كرد دوباره پديدار مى شد. تا اينكه يك وقت در شب قافله حركت مى كرد ديدم همان مرد به عادت هميشگى پيشاپيش آن در حركت است. من به وضع حركت او كه پياده راه مى رفت توجّه كردم. ديدم مثل آن است كه روى هوا راه مى رود و پاهاى او به زمين نمى رسد. ترسيدم، ولى در عين حال او را فرا خوانده و از او پرسيدم: كيستى؟ و از كجايى؟ : مردى هستم از طايفه جن. پيش از اين گرفتارى مهمى برايم پيش آمده بود. تعهّد كردم هر گاه خدا مرا از اين گرفتارى نجات بخشد در مسير مركب يكى از دانشمندان شيعه با پاى پياده به زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السلام حركت كنم. اينك اطّلاع يافتم شما در قافله هستيد. از فرصت استفاده كردم و به اداء نذر پرداختم. (۳۷) قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: طالِبُ العِلمِ تَبسُطُ لَهُ الملائِكَةُ اَجنِحتَها رِضاً بِما يَطلُبُ: فرشتگان بالهاى خويش را براى جوياى علم بگسترانند زيرا از آنچه او فرا مى گيرد رضايت دارند. رسول مكرّم نهج الفصاحه 📚 از علماء ✍محمدتقی صرفی پور https://eitaa.com/zandahlm1357