#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بحث ادبی ابن خالویه در کتابش به نام بلباب مینویسد: در کلام عرب مؤنثی که بر مذکر غالب شده باشد جز د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام هادی علیه السلام و متوکل
در مروج الذهب آمده است: از امام هادی علیه السلام نزد متوکل سعایت کردند و گفتند منزل وی پر از اسلحه و نامههای شیعیان اهل قم است و او تصمیم بر خروج دارد.
متوکل عده ای از ترکها را به سوی امام گسیل کرد که شبانه بر او وارد شوند و دستگیر کنند. آنان در خانه او چیزی نیافتند و او را تنها در خانه اش دیدند که در را بر خود قفل کرده بود و قرآن میخواند و لباسی پشمینه پوشیده و پارچه ای پشمینه بر سرش انداخته و بر روی ریگ نشسته بود و تمام توجه خود را به خدای خویش معطوف و آیات بهشت و جهنم را میخواند. آنان امام را نزد متوکل آوردند. متوکل در مجلس شراب بود و جام شراب بدست داشت، چون امام را دید احترام کرد و در کنار خود نشاند، و جام شراب را به امام تعارف کرد. امام فرمود: به خدا سوگند تا به حال گوشت و خون من به شراب آلوده نشده است.
متوکل گفت: آوازی بخوان، امام این آیه را خواند: کَمْ تَرَکُوا مِنْ جَنّٰاتٍ وَ عُیُونٍ. [۱]
متوکل گفت: شعری بخوان. امام فرمود: شعر کم میخوانم. متوکل اصرار کرد. امام فرمود:
باتوا علی قلل الاجبال تحرسهم
غلب الرجال فما اغنتهم القلل
وانزلوا بعد عزّ عن معاقلهم
واسکنوا حفراً یا بئس ما نزلوا
ناداهم صارخ من بعد موتهم
این الاساور والتیجان والحلل
----------
[۱]: ۱) - دخان، ۲۵.
این الوجوه التی کانت منعمة
من دونها تضرب الاستار والکلل
فأفصح القبر عنهم حین سائلهم
تلک الوجوه علیها الدود ینتقل
و طال ما اکلوا دهراً و ما شربوا
فأصبحوا بعد طول الاکل قد اکلوا
و طال ما عمّروا دوراً لتحصنهم
ففارقوا الدور والاهلین وانتقلوا
و طال ما کنزوا الاموال وادخروا
فخلفوها علی الاعداء وارتحلوا
اضحت منازلهم قفراً معطلة
و ساکنوهاالی الاجداث قد رحلوا
«بر فراز کوه درآمدند تا از دشمن بگریزند. از آن قلهها سود نجستند و ذلیل شدند و در قبر قرار گرفتند. بپرسید، کجایند زیور و تخت و تاج شما؟ کجایند چهرههای زیبا که از حجاب خود را آشکار کرده بودند؟ قبر در پاسخ این سؤالات گوید: چهرههای زیبا گرفتار کرمها شد، آنان که همه ی عمر میخوردند، اکنون خورش حیواناتند آنانکه همه ی عمر در قصرهای خود بودند، اکنون در اختیار دشمنان هستند. منزلشان بدون ساکن ماند و خودشان در قبر جا گرفتند.
حاضران تصور کردند که متوکل ناراحت شده و فرمان قتل او میدهد. اما متوکل سخت متأثر شده بود، لختی گریه سر داد و اشک چشم بر محاسنش جاری شد. حاضران هم گریه کردند، سپس دستور داد سفره شراب را جمع کنند. به امام عرض کرد قرض داری، امام فرمود: چهار هزار دینار مقروض هستم. متوکل قرض را ادا کرد و با احترام به منزل بازگرداند.
#کشکول_شیخ_بهاء
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بچهها جنگ روایتها شروع شده... 📌 ۲ توصیه به فعالان رسانهای ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Ahangaran - Ey Yeke.mp3
4.45M
🍂 نواهای ماندگار
🔸 حاج صادق آهنگران
ای یکه سوار شرف ای مردتر از مرد
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
🍂
🔻#زندان_الرشید ۲۱۲
خاطرات سردار گرجیزاده
بقلم، دکتر مهدی بهداروند
چند روزی همین طور شب و روز با او (خلبان عراقی) حرف می زدم تا جایی که با هم صمیمی شدیم و او اعتماد زیادی به من پیدا کرد. شاید یک هفته ای گذشت که دیدم به من ابراز ارادت و علاقه می کند. گفتم شاید از این طریق بتوانم یک کاری برای او کرده باشم.
یک شب که باز حرف هایمان شروع شد گفتم: «کاک ابراهیم، امشب کار خاصی با تو دارم.» .
- شما هر کاری داشته باشی در خدمتم.
۔ ولی قول بده قبول کنی.
- ندیده و نشنیده قبول. بگو.
- بیا و از عقاید کمونیستی توبه کن و شهادتین را بگو و اسلام بیاور تا خدا هم نظر لطفش را به تو بکند. اگر انگشتری، ساعتی یا چیزی داری هم بده به من تا بعد از اعدام برایت دعا کنم که خدا از سر تقصیرانت بگذرد.
- مگر چه کرده ام؟
- این همه نفتکش غرق کرده ای و این همه آدم را شهید کرده ای. به نظرت کم کاری کرده ای؟
- علی آقا، من در چند قدمی اعدامم. امشب نشود، فردا شب، یا چند شب دیگر، به جرم جاسوسی برای ایران حتما اعدام می شوم. هرچند اهل جاسوسی نیستم. به صدام و عراق وفادارم و از اعتقادات مارکسیستی ام دست برنمیدارم.
- چرا؟
- چرا ندارد. به آنها اعتقاد دارم.
آن شب هر چه اصرار کردم ابراهیم از خر خودش و شیطان پایین بیاید و در این واپسین روزهای عمرش توبه کند نکرد که نکرد.
شبِ روز بعد با ابراهیم حرف نزدم و او هم رغبتی برای حرف زدن نشان نداد. ساعت سه نیمه شب بود که سروصدای سربازها و نگهبانها در محجر ما را بیدار کرد. یکی از نگهبانها در سلول ابراهیم را باز کرد و گفت: «زود. زود آماده رفتن باش!» با این حرف فهمیدم امشب ابراهیم را اعدام می کنند. طبق قوانین زندان عراق، برای اعدام، زندانی را نیمه شب از سلولش بیرون می برند و اعدام می کنند. صدای ابراهیم دم در سلول بلند شد که «علی، اکبر، محمد، رستم، عباس، بچه ها من رفتم.» خواستم بگویم: «خدا به همراهت» دیدم اعتقادی به خدا ندارد. در یک لحظه گفتم: «ابراهیم، حرفهای من یادت نرود. اگر همین الان هم توبه کنی کارت پیش خدا درست میشود.» گفت: «من که این حرفها را قبول ندارم.» اكبر از این حرف او ناراحت شد و گفت: «پس به جهنم سلام کن!» او هم با پررویی گفت: «حتما حتما.» به ابراهیم چشم بند زدند و از محجر خارج شدند. تا نماز صبح نخوابیدیم. نماز را که خواندیم آرام آرام چشم هایمان گرم شد و تا ساعت هشت صبح خوابیدیم.
همراه باشید
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_302
و قال عليهالسلام
ما الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلاَءُ، بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ مِنَ الْمُعَافَى الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلاَءَ!
امام عليه السلام فرمود:
آنكس كه به شدت به بلا مبتلاست از كسى كه مبتلا نيست ولى در هيچ لحظه ايمن از بلا نمىباشد، محتاجتر به دعا نيست.
شرح و تفسير
نيازمندان به دعا
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتهاى اشاره مىكند كه بسيارى از افراد از آن غافلند، مىفرمايد:«آنكس كه به شدت به بلا مبتلاست از كسى كه مبتلا نيست ولى در هيچ لحظه ايمن از بلا نمىباشد، محتاجتر به دعا نيست»؛ (مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلاَءُ، بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ مِنَ الْمُعَافَى الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلاَءَ!) .
اشاره به اينكه مردم غالباً به افراد گرفتار توجه دارند به خصوص گرفتارانى كه به شدت مبتلا شدهاند؛ يا گرفتارى مالى يا انواع بيمارىها يا مسائل مختلف.
و كسانى كه به آنان علاقهمندند دعا مىكنند كه خدا آنها را از گرفتارى رهايى بخشد و از كسانى كه ظاهراً سالم و بدون گرفتارى هستند غافلند؛ در حالى كه آنها نيز به همان اندازه و گاه بيشتر نياز به دعا دارند، زيرا هر لحظه ممكن است نعمت عافيت، آرامش، غنا و ثروت از آنها گرفته شود يا لغزشى دامنگير آنها گردد و در دام شيطان گرفتار شده، از نظر معنوى سقوط كنند و آلودۀ گناهانى گردند كه تا آخر عمر نيز نتوانند آثار آن را برطرف سازند. با اين توجه، هر دو گروه نيازمند دعا هستند، در حالى كه مردم معمولاً به يكى توجه داشته و از ديگرى غافلند.
اضافه بر اين، افرادى كه در عافيتند گاه گرفتار غرور و غفلت فوقالعادهاى مىشوند در حالى كه مبتلايان، نه مغرورند و نه غافل و پيوسته به در خانۀ خدا رفته و دعا مىكنند، و از اين نظر حال عافيتمندان از مبتلايان سختتر است.
از همين رو در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه شبى از شبها رسول خدا صلى الله عليه و آله در خانۀ امسلمه بود.(امسلمه) ناگهان بيدار شد و حضرت را نديد.
گفت: شايد به خانۀ همسران ديگر رفته است. برخاست و به جستوجوى آن حضرت رفت. ناگهان ديد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در گوشهاى از خانه ايستاده و دستها را بلند كرده و مىگويد:
«اللَّهُمَّ لا تَنْزِعْ مِنِّي صَالِحَ مَا أَعْطَيْتَنِي أَبَداً اللَّهُمَّ لا تُشْمِتْ بِي عَدُوّاً وَ لا حَاسِداً أَبَداً اللَّهُمَّ وَ لا تَرُدَّنِي فِي سُوءٍ اسْتَنْقَذْتَنِي مِنْهُ أَبَداً اللَّهُمَّ وَ لا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً؛ خداوندا! نعمتهاى شايستهاى را كه به من دادهاى هرگز از من مگير. خداوندا! دشمنان و حسودان را از شماتت من باز دار.
خداوندا! مرا به حال بدى كه از آن نجاتم دادهاى هرگز بازمگردان. خداوندا! مرا هرگز لحظهاى به خود وامَگذار». ١
علامۀ مجلسى رحمه الله در جلد ٩٠ بحار الانوار بابى تحت عنوان «اقدام به دعا در شدت و رخاء و در جميع احوال» ذكر كرده است و روايات زيادى در اين باب آورده است؛ از جمله همين گفتار حكيمانۀ مورد بحث.
در روايت ديگرى از اميرمؤمنان عليه السلام نقل مىكند كه فرمود:
«تَقَدَّمُوا بِالدُّعَاءِ قَبْلَ نُزُولِ الْبَلاءِ؛ پيش از آنكه بلا نازل شود دعا كنيد». ٢
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام نقل مىكند:
«مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فِي الشِّدَّةِ فَلْيُكْثِرِ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ؛ كسى كه دوست دارد به هنگام شدت و بلا دعايش مستجاب شود، در زمانى كه در راحتى و آرامش است دعا زياد كند». ٣
جالب اينكه در حديث ديگرى از آن حضرت مىخوانيم:
«إِذَا دَعَا الْعَبْدُ فِي الْبَلاءِ وَ لَمْ يَدْعُ فِي الرَّخَاءِ حَجَبَتِ الْمَلائِكَةُ صَوْتَهُ وَ قَالُوا هَذَا صَوْتٌ غَرِيبٌ أَيْنَ كُنْتَ قَبْلَ الْيَوْمِ؛ زمانى كه بندهاى از بندگان خدا به هنگام بلا دعا كند و در رخاء و آرامش دعا نكند فرشتگان جلوى صداى او را مىگيرند و مىگويند: اين صداى ناشناختهاى است، تا امروز كجا بودى؟».
نکات نگهداری گل ختمی
مناسب: مخلوطی از لوم و پیت بهترین خاک برای گیاه است.
تعویض گلدان: هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم امکان تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.
تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نگردد.
تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان
واریته هایی از ختمی چینی با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد و چنانچه رطوبت محیط کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.
هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
گیاه مقاوم و جان سخت
✅ سانسوریا
گیاهی بسیار مقاوم با برگهای قوی که با مقادیر بسیار کم نور مدارا میکند
برای آبیاری این گیاه دقت کنید که سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
گیاه مقاوم و جان سخت
✅ الوئه ورا
آلوئه ورا گیاهی بسیار مقاوم است ان را نزدیک پنجره قرار دهید و اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
گیاه مقاوم و جان سخت
✅ بامبو
اگر میخواهید در قسمتهای تاریک و کم نور آپارتمان هم گیاهی سبز داشته باشید بامبو بهترین گزینه است.
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️♨️ پیشنهاد تماشا 👆👆
🎥 از جمعه سیاه ایران چه میدانید؟
🔻روایتی از کشتار مردم در میدان ژاله تهران در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷
🔹تیر خلاصی به رژیم ۲۵۰۰ ساله پادشاهی در ایران
#قیام_۱۷_شهریور
#۱۷_شهریور
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۳. بروز استعدادها فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً [۱] پس (بدان که) با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴. جزای اعمال بندگان
وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ
و آنچه از مصیبت به شما رسد پس به خاطر دست آورد خودتان است و
او از بسیاری (گناهانتان) در میگذرد. [۱]
نکته ها:
سؤال: اگر مصیبتها به خاطر عملکرد خود ماست، پس مصائب اولیای خداوند چه توجیهی دارد؟
پاسخ: برنامهها و سنّتهای الهی متعدّد است، یکی از سنّتها چشاندن مزه تلخ عملکرد به انسان گناهکار است که در این آیه آمده است ولی یکی دیگر از سنّتهای الهی رشد مردم در لابلای حوادث و آزمایشهای پی در پی است. لذا حوادث تلخ که برای معصومین رخ میدهد برای رشد معنوی و دریافت درجه و الگو بودن آنان برای دیگران است. در حدیث میخوانیم: «البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للاولیاء درجه» [۲] حوادث تلخ برای ظالم وسیله ادب و برای مؤمن وسیله آزمایش و برای اولیای الهی وسیله قرب بیشتر است.
مشابه این آیه، آیه چهل و یکم سوره روم است که میفرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» به خاطر عملکرد مردم، در دریا و خشکی فساد پدید آمد که گوشه ای از عملکردشان را بچشند.
----------
[۱]: (شوری، ۳۰)
[۲]: بحار، ج ۸۰، ص ۱۸۹.
پیام ها:
۱- میان رفتار انسان و حوادث تلخ و شیرین زندگی رابطه است. «ما أَصابَکُمْ... فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ»
۲- مشکلات انسان، تنها عکس العمل بخشی از خلافهای اوست، نه تمام آن.
زیرا خداوند از بسیاری خطاهای انسان درمی گذرد. «وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ»
۳- مصیبتها جنبه هشداری دارد و اگر انتقامی بود، عفوی در کار نبود. «وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ»
#سبک_زندگی_سوره_نور
✍محسن قرائتی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357