eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
344 دنبال‌کننده
143 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔭دنیای فیزیک در انیمیشن 📚از قوانین نیوتن تا مکانیک‌ کوانتومی! ✨دیدن این ویدیو پیشنهاد میشه✨ منبع: کانال یوتویوب آلن بکر 🆔 @Zharfa90
میدان انقلاب 98‌.pdf
19.47M
«نگارنده آینده» 🗞 نسخه دیجیتالی شماره ۹۸ میدان انقلاب منتشر شد. 🔸 در این شماره به وسیله گفت‌گو با دوستان و همکاران شهید فخری‌زاده، به رویکرد علمی شهید فخری‌زاده برای رسیدن به آینده‌ای روشن پرداخته شده است. 🇮🇷 @Enqelabsq | نشریه میدان انقلاب 🆔 @Zharfa90
دینامیک مدرن، نه از روی آزمایش و کشف جدید، بلکه در پی نتیجه‌گیری از پیامدهای پذیرفته شده، روشن کردن ابهامات و حل پیچیدگی‌های مفهومی و بیش از هر چیز از شکستن تصلب مفاهیم شهودی دریافت شده از کنش پویا، پدید آمد. ریچارد وستفال، نیرو در فیزیک نیوتن ازین نویسنده، کتاب پیدایش علم جدید توسط عبدالحسین آذرنگ ترجمه شده و توسط نشر نی منتشر شده و در دسترس است. 🆔 @Zharfa90
با ما در مدرسه مجازی عروج همراه باشید: ✅ اجتهاد در معارف ✅ حکمت اسلامی ✅امتداد های حکمت ✅علم دینی ✅ فلسفه غرب ✅ فلسفه دین ✅ کلام جدید ✅ عرفان ✅ فلسفه تعلیم و تربیت ✅ علوم انسانی اسلامی ✅ معرفت شناسی ✅ حکمت عملی ✅ فلسفه علوم اجتماعی و ... 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
با لیسانس فیزیک گرفتن میشه منجم، فیلسوف، ریاضی‌دان، دانشمند داده… - عباس ریزی.mp3
14.82M
🔰انجمن علمی ژرفا پیشنهاد می‌کند، بشنوید: 🔸با لیسانس فیزیک گرفتن میشه منجم، فیلسوف، ریاضی‌دان، دانشمند داده یا فضانورد شد؟ اگه من فیزیک بخونم می‌تونم برم ناسا کار کنم؟ 🔹جواب: نه لزوما! 🔻نسخه ویدئویی این صحبت‌های عباس ک.ریزی را نیز می‌توانید در این پیام ببینید. https://t.me/sitpor/576 📌 🆔@sitpor 🆔@Zharfa90
🔰 انجمن علمی فیزیک دانشگاه یزد با همکاری انجمن علمی ژرفا دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند: 💻 نشست مجازی کتابخوانی 🔹 با محوریت ٢ کتاب: 📚انقلاب کوانتومی و 📚تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیک 👤با حضور مترجم و پژوهشگر فیزیک: سرکار خانم رعنا سلیمی ⏳زمان برگزاری: سه شنبه ۵ دی ماه ساعت ١٧:٣٠ تا ١٩ 💬 برای بهره مندی بیشتر از جلسه، دو کتاب مذکور را مطالعه بفرمایید. 🔗 جلسه در اتاق مجازی ژرفا برگزار می‌گردد. https://vc.sharif.edu/ch/zharfa 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد می‌کند: 💢 بزنگاه؛ نگاهی به نقش زن در دانشگاه 🔹اساتید دوره: 👤 حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت 👤 خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده 👤 خانم دکتر زهرا زرگر هیئت علمی پژوهشکده مطالعات علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی 🔸 با سخنرانی ویژه: 👤 خانم دکتر نسرین سلطانخواه عضو پیوسته فرهنگستان علوم 🔹زمان: 📆 چهارشنبه ۶ دی 🕰 ساعت ۱۲.۵ الی ۱۷ 📆 پنجشنبه ۷ دی 🕰 ساعت ۹.۵ الی ۱۷ 🔹 محل برگزاری: 📍سالن توس، کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف 🔹 هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان ❗️ثبت نام گروهی (حداقل ۳ نفر) شامل ۲۰٪ تخفیف می‌شود. ⚠️ افرادی که در تمام جلسات حضور داشته باشند واجد شرایط دریافت گواهینامه خواهند شد. ✅ جهت ثبت نام و شرکت در بزنگاه تا پایان روز دوشنبه ۴ دی ماه از طریق این لینک اقدام نمایید. (ظرفیت ثبت نام محدود است) https://survey.porsline.ir/s/lkAZNaC 🔹 در صورت هرگونه مسئله در رابطه با هزینه رویداد یا امکان شرکت در برخی از جلسات با حساب کاربری زیر در ارتباط باشید: 🆔@admin1_khanesh 📌 📌 🆔@khanesh_uni 🆔@Zharfa90
rolling motion[3803086]_2.pdf
142.3K
📜 مقاله‌ی حرکت غلتشی (مفاهیم و مثال‌ها) 👤احمد حکیم 🗞مجله رشد فیزیک. سال ۸۳ 🆔 @Zharfa90
🔰به مناسبت ، نوشته‌ی زیر را از علی شیرانی مطالعه کنید. 🔻بریده‌ای از متن 🔹 ... بشر عشق به فهمیدن را در سطح یکی از نیازها (هرچند بستری) می کاهد و خسته از سالیان طولانی بحث فلسفی که «به نظرش» بی حاصل بوده؛ ساینس را به عنوان روش کاربردگرایانه تبیین حقیفت انتخاب می کند و در اين انتخاب از سوالات بنیادی تر بسیاری چشم می پوشد.علاوه بر اين ساینس به عنوان بستر تکنولوژی فضا را برای لذت بیشتر و نظام‌سازی فراهم می کند. یعنی از همان ابتدا فرض براین است که تبیین کارآمد همان تبیین حقیقی است! 🔸 آیا کارآمد بودن یک تبیین خود نشانه‌ای بر واقعی بودن آن نیست؟ بسیاری از مخالفین ساینس که دستاورد های آن را نادیده می گیرند؛ جواب کاملی برای این سوال ندارند. اما اگر پاسخ مثبت است؛ اين تنها شرط لازم برای تبیین واقعی است؟ متن کامل را می‌توانید در سایت ژرفا بخوانید. https://zharfa90.ir/3580-2/ 🆔@Zharfa90
معرفی کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی The Order of Time - Carlo Rovelli 🎧 فایل صوتی @sitpor | sitpor.org 🆔 @Zharfa90
معرفی کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی - Abbas K. Rizi.mp3
16.93M
معرفی کتاب نظم زمان اثر کارلو روولی The Order of Time - Carlo Rovelli @sitpor | sitpor.org 🆔 @Zharfa90
46.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی: 🔺 قسمت اول از گفتگو با دکتر عضو هیئت علمی و از اساتید برجسته حوزه در کشور 🔹در این قسمت، کمی با فیزیک تجربی و نقش آن در پیشرفت کشور آشنا خواهیم شد. 🔹‌ این قسمت را با کیفیت بیشتر در آپارات ژرفا نیز می‌توانید مشاهده کنید. https://www.aparat.com/v/8JAOp 🆔@Zharfa90
حکایت علم هم همین است عده‌ای می‌آیند و عده‌ای می‌روند و دست آخر اویی دانشمند می‌شود که یک جایی از عمرش تصمیم می‌گیرد که خود را وقف معبد علم کند.کم ندیده‌ام افرادی را که اگر در دانشگاه می‌ماندند آن وقت میشد بگویی خوش به حال ما در دانشگاه! اما باری بنا به ضروریات روحی یا مادی خود تصمیم گرفتند که وارد زمین بازی دیگری شوند. چه بسا افرادی هم که در رفتنشان خیر کثیر است. برای دانشمند شدن داشتن آموزش کافی، مهارت یا استعداد کافی نیست. آن چه که از هر چیز مهمتر است روحیه‌ای است که نگذارد به کار دیگری فکر کنی. شاید کسی می‌تواند دانشمند شود که از نپرداختن به علم در عذاب باشد کسی که روی صندلی‌اش بدون فکر کردن به یک مسئله علمی می‌تواند مدت‌ها آرام و قرار بگیرد حتما خارج از معبد علم زندگی راحت‌تر و جذاب‌تری را پیدا می‌کند. بی‌خود نیست که پلانک می‌گوید بر دروازه‌های معبد علم حک شده که «شما باید ایمان داشته باشید»! در چرخش روزگار، ممکن است هر کسی مسیرش به معبد علم بخورد. اما از میان آنان، کسی در معبد باقی می‌ماند که از اقامت در آن‌جا بیشترین لذت‌ را می‌برد نگاره از کتاب سبکی تحمل‌ناپذیر هستی از میلان کوندرا @sitpor 🆔 @Zharfa90
🪢 مکان و زمان هر دو نمی توانند بنیادین باشند. مکان و زمان هر دو نمی توانند بنیادین باشند. فقط یکی از این دو، یعنی زمان، می توانند در عمیق ترین سطح حضور داشته باشند. دیگری (مکان) باید برآمده (ظهور یافته) و وابسته باشد. به نظر می رسد که این در نهایت به دلیل ناموضعی بودن درهم تنیدگی بر ما تحمیل شده است، که منجر به تنش بین رویکردهای واقع گرایانه مکانیک کوانتومی و نسبیت خاص می شود. پس می خواهم پیشنهاد حل تنش با بنیادین سازی یکی از جفت فضا/زمان را بدهم . در حالی که یکی از این دو (فضا یا زمان) برآمده و تقریبی است. ترجیح می‌دهم بر این فرضیه تمرکز کنم که زمان بنیادین و فضا برآمده و ظهور یافته است. 👤 لی اسمولین 📖‌‌ انقلاب ناتمام اینشتین: جستجوی آنچه فراتر از کوانتوم 🧩 @QuantumFoundations 🆔 @Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
🔰 انجمن علمی فیزیک دانشگاه یزد با همکاری انجمن علمی ژرفا دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند: 💻 نشست م
📽 ویدئو «نشست مجازی کتابخوانی» حول کتاب‌های «انقلاب کوانتومی» و« تاریخ و سیر تکاملی مفاهیم فیزیکی» با حضور سرکار خانم رعنا سلیمی، در آپارات ژرفا قرار گرفت. 🔻 در آپارات ژرفا می‌توانید این ویدئو را مشاهده کنید. https://www.aparat.com/v/ndm6c 🆔@Zharfa90
تاریخ علم؛ تبیین جهان هستی 🔸 کتاب‌های زیادی در زمینه‌ی تاریخ علم نوشته شده‌است. اما چرا ما به‌طور خاص سراغ این رفته‌ایم؟ حقیقت این است که بیش‌ترِ کتاب‌های این حوزه را تاریخ‌دانانی نوشته‌اند که طبیعتاً چهره‌های مطرحی در دنیای علم نبوده‌اند. نخستین چیزی که این کتاب را از بقیه‌ی کتاب‌های مشابه جدا می‌کند، نویسنده‌ی آن است... ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub
🦋 آیا سفر در زمان اثر پروانه ای را نقض میکند؟ شبیه سازی های سفر در زمان با کامپیوتر کوانتومی نشان میدهد که هیچ اثر پروانه ای وجود ندارد! محققان در نتیجه ی تحقیقات خود که در مجله بسیار معتبر PRL به چاپ رسیده است، ‌اطلاعات کیوبیت های کوانتومی را با شبیه سازی به گذشته‌ بردند و اطلاعات یکی از آن‌ها را مانند پروانه‌ای که کشته شده باشد از بین میبرند. با کمال تعجب وقتی همه کیوبیت‌ها به زمان حال باز می‌گردند عمدتا بی‌تغییر به نظر می‌رسند. گویی واقعیت خود را بهبود بخشیده است. برای آزمایش اثر پروانه ای در سیستم‌های کوانتومی، محققان از تئوری و شبیه‌سازی‌هایی با پردازندۀ کوانتومی IBM-Q استفاده کردند تا نشان دهند چگونه یک مدار می‌تواند با استفاده از گیت‌های کوانتومی یک سیستم پیچیده را تکامل بخشد. برای تصور این آزمایش کوانتومی، فرض کنید آلیس یکی از کیوبیت‌های خود را در زمان حال آماده کرده و از طریق کامپیوتر کوانتومی که به صورت معکوس آن را به گذشته‌های میفرستند و باب، به عنوان عامل مخرب، کیوبیت آلیس را اندازه‌گیری می‌کند. این عمل کیوبیت را آشفته کرده و تمام همبستگی‌های کوانتومی آن را با سایر جهان از بین می‌برد. سپس سیستم به زمان حال منتقل می‌شود. انتظار بر این است که آسیب کوچک باب به کیوبیت و تمام همبستگی‌های سیستم کوانتومی در گذشته، باید به سرعت و در طی تحولی پیچیده و رو به جلو در زمان، تقویت شود. از این رو در پایان آلیس نباید قادر به بازیابی اطلاعات خود باشد. اما در این ازمایش این اتفاق روی نداده است. محققان دریافتند که بیشتر اطلاعات محلی فعلی به صورت همبستگی‌های کوانتومی در گذشته ی دور پنهان بوده است که با دستکاری جزئی آسیب نمی بینند. آنها نشان دادند که اطلاعات، با وجود دخالت باب بدون آسیب زیادی به آلیس باز می‌گردند. 📄 نتیجه این پژوهش را میتوانید در مقاله زیر ببینید: https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.125.040605 🧩 @QuantumFoundations 🆔 @Zharfa90
🔷 آزمایش دوشکاف زمانی جزو ۱۰ پیشرفت بزرگ علم در سال ۲۰۲۳ آزمایش دو شکاف یکی از نمادین ترین آزمایش های تاریخ فیزیک است که خواص موجی نور و ماده را تایید میکند. در حالی که این آزمایش با ایجاد اختلاف مکانی میان منبع نور/ذرات باعث ایجاد تداخل فضایی میشود، محققان بریتانیایی امسال نشان دادند که امکان آزمایشی مشابه در زمان نیز وجود دارد. به این معنا که بجای اختلاف مکانی در منبع امواج، با یک تغییر فرکانس میان آنها اختلافی زمانی ایجاد کردند و طرح تداخل زمانی را مشاهده نمودند. این اثر میتواند کاربردهای بسیاری در فیزیک و مهندسی داشته باشد بخصوص در پردازش سیگنال و محاسبات نورومورفیک. این آزمایش توسط سایت physicsworld جزو ۱۰ پیشرفت بزرگ سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است. 🔗 لینک خبر در سایت physicsworld https://physicsworld.com/a/physics-world-reveals-its-top-10-breakthroughs-of-the-year-for-2023/ 📄 لینک مقاله در مجله Nature https://www.nature.com/articles/s41567-023-01993-w 🆔 @QMProblems 🌐 www.QMProblems.ir 🆔 @zharfa90
جزء و کل 🔸جزء و کل فرصتی است برای بازیابی دیالوگ و روح‌بخشی به فضای علم، آن‌هم به قلم خود هایزنبرگ، برنده‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۳۲ میلادی و از بنیان‌گذاران مکانیک کوانتومی. در این با او همراه می‌شوید در گفت‌وگو‌هایش، از بحث با دوستان دوران جوانی تا گفت‌وگو با اینشتین و پلانک و پاولی و ... . مسائلی که در ذهنش بوده را می‌شنوید، از رابطه‌ی علم و دین، سیاست، فلسفه تا هنر و موسیقی، آلمان جنگ جهانی و البته ایده‌ها و مسائل فیزیکی. خلاصه که ورود یک فیزیک‌خوان به زندگی یک فیزیکدان بزرگ، تجربه‌ای بسیار شیرین و آموزنده است. ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub
🇮🇷 ایران ساخت 🧬 نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته 🔹 در ادامه داستان به نمایشگاه رفتیم. سعی می‌کنیم گزارشی از نقد و بررسی و اهمیتِ بازدیدی که از این نمایشگاه داشتیم را به شما بگوییم. 🔻 البته ما به صورت جزئی در مورد آنچه در نمایشگاه است، صحبت نمی‌کنیم؛ برای همین پیشنهاد می‌کنیم؛ خودتان هم به نمایشگاه سری بزنید: 🗓تاریخ برگزاری : ۱۲ تا ۱۵ دی‌ماه ⏰ساعت کاری : ۸ صبح الی ۱۵ عصر 🏢محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران سالن‌های ۳۱(میلاد)، ۴۱ و ۴۴(خلیج فارس) 🆔@Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صفحه‌ی كلادنی 🔹اگر با مفهوم موج آشنا باشيد، مي‌دانيد كه از برهم‌نهی امواج رفت و برگشتی در يك بعد، امواج ایستاده تشکیل می‌شوند كه بر روی آن‌ها نقاطی به نام شكم‌ها و گره‌ها به وجود می‌آید. حالا اگر بخواهيم امواج ايستاده را به دو يا سه بعد تعميم دهيم به ‌جای نقاط، شاهد طرح‌های زیبایی خواهیم بود. در اين ويدئو قصد داريم به شما نشان دهیم که چه طور این طرح‌های زیبا را بسازید. ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪙 وقتی به ماه نگاه نمیکنیم، آیا اون وجود داره؟ رابطه میان آگاهی و نظریه کوانتوم چیست؟ آیا ما اشیا پیرامون خود را خلق میکنیم؟ 👤 با توضیحات برایان گرین 🧩 @QuantumFoundations 🆔 @Zharfa90
نشست نهم چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن‌ها با یکدیگر با ارائه‌ی حجة الاسلام علیرضا ملااحمدی (دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی) با موضوع : ساحت‌های تأثیرپذیریِ علم‌تجربی از فراعلم (فلسفه و إلهیات) پنجشنبه: ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید) موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸ ویژه برادران چکیده: یکی از بزرگترین دروغ‌هایی که در ساحت فلسفۀ علم مطرح شده، داعیۀ «تقدّم مشاهده بر نظریه» است. فارغ از ادلّۀ فلسفی در باب «امکانِ معرفت»، برای نفی این ادّعا فقط کافی‌ است به تجربه و تاریخ علم مدرن توجه کنیم تا مشاهده کنیم که علی‌رغم داعیۀ «تجربه‌بسنده‌گی»، این علم هیچ‌گاه نتوانسته از تأثیرپذیری نسبت به مبادی و مبانی متافیزیکی رهایی یابد. واقعیّت این است که تاریخ علم مدرن و تجربیات دانشمندان علوم تجربی مدرن (از نیوتن تا امروز) نمایانگر این واقعیت است که نه‌تنها همواره «علم تجربی» در بخش‌های گوناگون و مراحل مختلف مسیر خویش درهم‌تنیده و متأثر از مبادی متافیزیکی بوده ، بلکه اساساً بدون پذیرش برخی از مبادی متافیزیکی، امکان پیشرفت علم میسر نمی‌بود. حاصل اینکه «بخش عمدۀ فعالیت‌ علمی –و نه تمام اجزای آن- در سایۀ متافیزیکِ حاکم بر اذهان دانشمندان شکل‌ می‌گیرید.» و «در واقع هیچ فیزیکدانی از لحاظ فلسفی بی‌طرف نیست و به‌طور ناخودآگاه یک سلسله عقاید فوق علمی دارد» که گاهی برخی از فیزیکدانان به این دیدگاه‌های فوق‌علمی اقرار کرده‌اند و در اکثر موارد خود التفات به این دیدگاه‌ها نداشته اند. در این ارائه تلاش میکنیم آن دسته از مبادی و مبانی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختیِ علم، از همان نقطۀ آغازین فعالیت و پژوهش علمی تا واپسین مرحله، نقشی سرنوشت‌ساز دارند. عناوین ساحت‌های تأثیرگذاری مبادی و مبانی متافیزیکی بر علوم تجربی به طور خلاصه عبارتند از: 1. انگیزۀ دانشمند 2. تأمین مبادی تصوریِ علم و نظریه 3. تأمین مبادی تصدیقیِ علم و نظریه 4. انتخاب مسئله و پی‌گیریِ آن. 5.انتخاب آزمایش و گزینش مشاهده. 6. تعبیرِ نتیجۀ آزمایش. 7. تعمیمِ نتیجۀ آزمایش. 8. نظریه‌سازی. 9. اعلان نظریۀ علمی. 10. تعبیر نظریۀ علمی. 11. ارزیابی و گزینش نظریات هم‌عرض. 12. ارائه اصول روش‌شناختی برای علم. 13. پاسخ به پرسشهای مرزی و فلسفیِ علوم. 14. کاربرد محصولات علم و فناوری. 🆔 @Zharfa90
نرم و نازک ماده‌ی نرم، پژوهش، آموزش 🔸 نرم و نازک، مجموعه خاطراتی ‌است از سخنرانی‎هایی که «پیر ژیل دوژن» برنده‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۹۱، در مدارس مختلف برای دانش‎آموزان دوره‎ی دوم متوسطه داشته‌است. او در قسمت ابتدایی به معرفی شاخه‎‌ی ماده‌چگال نرم در علم فیزیک می‎پردازد و در قسمت دوم کتاب، پا را فراتر از فیزیک می‎گذارد و به موضوع آموزش و پژوهش در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرده و راه‌حل‎هایی برای اصلاح نقص‎های ساختاری موجود در سیستم آموزشی ارائه می‎کند. ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub