eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
344 دنبال‌کننده
143 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند: برنامه رصد آسمان شب و بازدید از امامزاده بوره(فردو) - ویژه برادران🔭🇮🇷 ⏰زمان:جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ (از ساعت ۱۹ جمعه الی ۲:۳۰ شنبه) 🕌مکان:امامزاده بوره، روستای فردو(قم) 📝شرح برنامه و خدمات:رصد آسمان شب🌌🪐+حمل و نقل از جنب مسجد دانشگاه قم به سمت امامزاده(رفت و برگشت)🚌🚎+شام سبک🍕🌭+میان وعده سبک☕️🍫 🔥برگزار کننده:کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم(دانشگاه قم-دانشکده علوم پایه) ✅پیوند ثبت نام(ویژه برادران): http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/3385 💵هزینه ثبت نام برای دانشجویان دانشگاه قم ۱۰۰ هزار تومان و برای سایرین ۲۰۰ هزارتومان است که از طریق واریز به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۴۹۱۷۵۷۵۶۴(محمد ملکی امیری) پرداخت می گردد.(تصویر فیش واریزی حتما در قسمت فایل بارگذاری شود) ✍با توجه به ظرفیت محدود امکان انصراف پس از ثبت نام در برنامه و عودت وجه وجود ندارد. 🧥حتما لباس گرم و مناسب بپوشید. 🧍‍♂شرط برگزاری برنامه رسیدن تعداد ثبت نامی ها به حد نصاب معین است. ⚠️حداقل سن برای ثبت نام و شرکت در برنامه ۱۸ سال می باشد، موارد خاص صرفا با هماهنگی برگزار کنندگان قابلیت انجام دارد و ثبت نام بدون هماهنگی مسئولیتی برای برگزار کننده در پذیرش فرد یا عودت وجه ایجاد نمی کند. 🆔جهت کسب اطلاعات بیشتر به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید. آسمان برای توست... با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید: @qomuni_astrophysic 🆔 @zharfa90
🔰 انیمیشن «پسر، موش کور، روباه و اسب» 📽این انیمیشن کوتاه ۳۲ دقیقه‌ای، پر از صحبت‌، سوال و جواب‌های بنیادی و مربوط به انسان است؛ که شاید مجبور شوید صبر کنید و فکر کنید. 🔹در جاهایی حرف دل انسان‌ها را می‌زند و سرشار از امید و محبت است. پیشنهاد می کنیم این انیمیشن زیبا و گرم را در این شب‌های سرد زمستانی ببینید. 🔻از طریق این لینک می‌توانید با زیرنویس فارسی، انیمیشن را ببنیید. https://www.uptvs.com/contents/دانلود-انیمیشن-پسر-موش-کور-روباه-و-اسب-the-bo.html 🆔@Zharfa90
📽 دیالوگ انیمیشن 👤پسر: عجیب نیست که فقط می‌تونیم ظاهرمون رو ببینیم. - ولی تقریبا همه چی توی باطن‌مون اتفاق می‌افتد؟ 🆔@Zharfa90
🔹 بعد از اینشتین و حتی قبل از او، مفهوم زمان موضوع چالش برانگیزی بوده است. به تدریج این موضوع در حال پدیدار شدن است که شاید درک ما از زمان احتمالاً توهّمی بیش نیست! چون در معادلات بنیادی چیزی به نام "جهت زمان" دیده نمی شود. 👤 "تیم مادلین" در اینجا با یک خطابه حماسی و طنزآمیز و در عین حال مفهومی، این موضوع را بررسی می کند. 🎞 لینک تماشا در آپارات https://www.aparat.com/v/9JRAz 🆔@Zharfa90
اهمیت حصر علت از ارغنون 👇 "متی ظن بنا انا قد تعرفنا العلة التي من اجلها الامر و انها العلة و انه لايمكن ان يكون الامر علي جهة أخرى و من البيّن أن هذا هو معني «أن يعلم»" [كتاب البرهان، لارسطو، نقل متي بن يونس، تحقيق بدوي] ارسطو: "هرگاه بفهمیم چیزی علت است و واقعا هم علت باشد و چیزی دیگری هم سبب آن معلول نباشد، این یعنی دانستن! https://t.me/logic_ir 🆔@Zharfa90
گالیله: «شما نمی‌توانید نواختن ارغنون را نزد آن کس که در ساختن این آلت استادی تام دارد بیاموزید، بلکه برای این منظور باید نزد هنرمندی بروید که در نواختن ارغنون تبحری تام دارد، نه استاد سازنده‌ی آن. استدلال و اقامه‌ی برهان را با خواندن کتاب‌هایی می‌توان یاد گرفت که پر از استدلال و برهان باشد، یعنی فقط کتب ریاضی، و نه با خواندن منطق.» [نقل از مقاله‌ی کوهن، به ترجمه‌ی زنده‌یاد محمود مصاحب] https://t.me/logic_ir 🆔@Zharfa90
اعتقاد ارسطو این بود که علم به علت، علم به شیء هست. ولی این باور ذره ذره، توسط علم‌گراها تحت‌الشعاع قرار گرفت. در واقع علم‌گراها بجای گشتن دنبال علت، در پی معلول‌ها، نتایج و عوارض‌اند. تمثیل «فرد گمشده در جنگل👇» که توسط دکارت مطرح شد از موارد واضح این عقیده ست. در اینجا هم گالیله به وضوح ارسطو رو هدف گرفته، ساختن ارغنون با نواختن اون فرق داره.
آیا لزومی داره اصولی که برای علم (یا فلسفه) تعيين می‌کنیم حتما صادق باشند؟ اتو نویرات از دکارت پاسخ جالبی رو به این سوال نقل کرده: دکارت میگه اگه‌ وسط جنگل گم بشیم آیا به همه‌ی جهات حرکت می‌کنیم؟ نه!! عاقلانه این هست که به یک جهت بریم، حتی اگر اشتباه باشه، بنابراین ما در اصول موضوعه‌مون هم همینکار رو می‌کنیم. ممکنه اصول اشتباه باشند، ولی عاقلانه این هست ازشون پیروی کنیم، بعدا اگر دیدیم اشتباه هست عوضشون کنیم. https://t.me/logic_ir 🆔 @Zharfa90
📣 انجمن علمی ژرفا برگزار می‌کند: 🔷 حلقه مطالعاتی فلسفه با محوریت سیری در تاریخ فلسفه کاپلستون 🔷 همراه با بحث و گفتگو های فلسفی 🔷 در این دوره تاریخ فلسفه کاپلستون به صورت متن پایه بررسی می‌شود ولی متن خوانی بهانه‌ای برای بررسی سوالات فلسفی است. 🔰 از تمامی علاقه‌مندان فلسفه دعوت می‌شود. 👤 ارائه‌دهنده: آقای علی‌ شیرانی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 📍 این برنامه بصورت برخط (مجازی) برگزار می‌شود. 🔹 برای ثبت نام و اطلاع از زمان و آدرس برگزاری جلسات به آیدی @SalamZharfa پیام دهید. 🆔 @Zharfa90
📝در زمانه ی ما عمده فعالیت های علمی بدون توجه به مبادی و مسائل فلسفی مربوطه انجام می شوند و جذابیت های کار علمی، اهمیت فلسفه را برای خیلی ها کمرنگ کرده. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی، فلسفه را دانشی مرده به حساب می آورند و فعالیت علمی را مستقل از آن معنادار می دانند. جالب تر اینکه به معنای دقیق این ادعاها توجهی ندارند! همین امر سبب می شود که خواندن تاریخ فلسفه و تامل درمورد مسائل فلسفی امری بی فایده تلقی شود. هدف از برگزاری این دوره آشنایی با روحیه و تفکر فلسفی، بررسی اجمالی تاریخچه آن و یافتن نسبت آن با زندگی و فعالیت های علمی است. ♦️ توضیح بیشتر پیرو برخی سوالات ♦️ در فاز اول این دوره جلد اول کتاب کاپلستون را با نگاه اجمالی بر: 1⃣ پیشاسقراطیان 2⃣افلاطون 3⃣ارسطو 4⃣حوزه رواقی و اپیکوری 5⃣حوزه نوافلاطونی مطالعه می کنیم و به ارائه و گفتگو درمورد مسائل اساسی مطرح شده و روند کلی این مسائل در طول تاریخ می پردازیم. همزمان متناسب با نیاز بحث ها، به منابع و متون دیگر مراجعه می کنیم. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شناسه زیر پیام دهید: 🆔 @SalamZharfa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعیت فضا-زمان چیست؟ 🟠 پیش از اینشتین، فضا و زمان به عنوان دو مفهوم جدا از هم تلقی می‌شدند. اما، اینشتین با نظریه نسبیت خود، نشان داد که فضا و زمان به یکدیگر وابسته هستند و مفهوم فضا-زمان را معرفی کرد. اما، ما هنوز درک دقیقی از فضا و زمان نداریم. کلید فهم ژرف‌ترین معماها و سؤالات فیزیک در ادارک عمیق‌تر از فضا-زمان نهفته است. 🟣 در این ویدئو، خوان مالداسنا، فیزیکدان نظری که بیشتر با حدس دوگانی AdS/CFT شناخته می‌شود، درباره ماهیت فضا-زمان صحبت می‌کند. 👈 لطفا این پست را با علاقمندان به اشتراک بگذارید. @ScienceToday_ir 🆔 @Zharfa90
🔰... «آیا بچه ها در شروع دورهٔ ابتدایی کوچکتر از آن نیستند که درگیر علوم شوند؟ 🔸و واقعاً هم همین طور است؛ توانایی کودکان در حیرت کردن و فهم این که دور و برمان را چه چیزهای فوق العاده‌ای فرا گرفته‌است تا آن حد که آنها را نترساند - استعداد ارزشمندی است. پیچیدگی دنیای جدید ممکن است کمی هراس آور باشد و ممکن است باعث سرخوردگی شود. خیلی مهم است که در این چاله ها نیفتند. باید گذاشت که خودشان با چند آزمایش دست اول مفاهیم اصلی را کشف کنند. کتاب‌هایی دربارۀ آزمایشهای علمی برای کودکان طراحی شده است که بتوانند لذت کشف را خودشان تجربه کنند. 🔹مثلاً یک پروژه ساده این است که کمی بی‌کربنات در بطری با سرکه مخلوط کنند و بطری را از پهلو در وان پر آبی قرار دهند. جتی از سر بطری خارج می‌شود که آن را به جلو می‌برد. کودک شاید احساس کند جادویی در کار است اما دست کم خودش این کار را با دست‌های خودش انجام داده است. این نیست که منفعلانه جلوی تلویزیون آن را تماشا کرده باشد. 📚 نرم و نازک؛ ماده نرم، پژوهش و آموزش 👤 پیرژیل دوژن و ژاک بادوز 👤 ترجمه ماندانا فرهادیان 🔻صفحه ۱۸۰ و ۱۸۱ 🆔️ @Zharfa90
📝 به نظر یک مسئله مهم این است که اگر علم، طوری آموزش داده شود که دانش‌آموز مرعوب علم شود؛ مثلا اطلاعات و معادلات زیادی به ذهنش ریخته‌شود یا به هر نحوی دانش‌آموز را در موضع ضعف قرار دهد؛ دانش‌آموز شجاعت علمی خود را از دست می‌دهد و این یعنی خود را در چارچوب علم فعلی محدود می‌کند و زندانی و ضعیف می‌شود و منفعلانه با علم برخورد می‌کند. 🔻 آموزش معلم و برنامه آموزشی، باید به نحوی باشد که دانش‌آموز «آزاد» باشد و خودش، مسیر را پیدا کند و در این راه شجاعت به خرج بدهد تا «قوی» شود. 💡« آزادی علمی » « شجاعت علمی »💡 🆔 @Zharfa90
Walking with Christiaan Huygens From Archimedes' Influence to Unsung Contributions in Modern Science قدم زدن با کریستیان هویگنس از تأثیر ارشمیدس تا مشارکت های ناگفته در علم مدرن کمک های هویگنس به علم مدرن را در زمینه ای به روز قرار می دهد به این معما می پردازد که چرا هویگنز پراش را در نظر نگرفت، اگرچه او ابزار منحصر به فردی برای مطالعه آن داشت. اهمیت اصل هویگنس را برای انتشار موج در همه شاخه ها برجسته می کند. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-46158-3#toc 🆔 @Zharfa90
🌱در مورد این کتاب: دانشمند هلندی کریستیان هویگنس (1629-1695) اثری محو نشدنی در زمینه های ریاضیات، فیزیک، نجوم و ژئوفیزیک بر جای گذاشت. علیرغم کمک های پیشگامانه او، تاریخ اغلب نقش محوری او را نادیده گرفته است. در حالی که دو تا از مشهورترین دستاوردها در فیزیک نظریه گرانش نیوتن و نظریه نسبیت عام انیشتین هستند، کمتر شناخته شده است که هویگنس عناصر اصلی این نظریه ها را ارائه کرده است. این کتاب برای تصحیح این کمبود است. به عنوان مثال، نشان می‌دهیم که چگونه هویگنز از استدلال‌های تقارن برای استخراج قوانین بقای تکانه و انرژی استفاده می‌کند، و چیزی که اینشتین بعداً برای استخراج فرمول نیروی گریز از مرکز، اصل هم ارزی نامید. در سال 1689، هویگنس از نیوتن بازدید کرد. آنها با هم در خیابان های لندن قدم زدند. نیوتن اخیراً شاهکار خود، پرینسیپیا را به پایان رسانده بود و قوانین حرکت و قانون گرانش جهانی را توضیح می داد. هویگنس اساساً کار زندگی خود را تا آن زمان تکمیل کرده بود و بر اساس ارشمیدس، لئوناردو داوینچی، گالیله، دکارت، فرما، پاسکال و نبوغ خود ساخته بود. او به عنوان یک ساز ساز (تلسکوپ، ساعت آونگی، افلاک نما) شهرت پیدا کرده بود. او سیستم 31 تن را اختراع کرده بود. او اولین اصول سنجش از دور را پیشگام بود. او حلقه های زحل را کشف کرده بود. او نظریه موج نور را فرموله کرده بود. راه رفتن با کریستیان چه چیزی را آشکار می کند؟ این کتاب نتیجه را در 9 فصل ارائه می دهد که عبارتند از: نظم خود به خودی، سرعت نور، اصل هویگنس، تلسکوپ، ساعت آونگی، اصل هویگنز-فرنل، نسبیت خاص، نیروی گریز از مرکز و انحنا. علاوه بر این، فصلی با عنوان آنچه هویگنز می توانست در مورد پراش بنویسد و فصلی با عنوان هویگنز و ژئوفیزیک وجود دارد. قدم زدن ذهنی با کریستیان، مرور آثار جمع آوری شده او - گنجینه ای واقعی برای علاقه مندان به پازل - و بازاندیشی ایده های او، تصور واضحی از زندگی علمی در قرن هفدهم ایجاد می کند، درک این موضوع که به طور قابل توجهی شبیه زندگی ما است، و درک هویگنز. کمک های مهم و پایدار به علم. 🆔 @Zharfa90
🔰 دو جلسه نوروزی علم 💡 جلسه اول: «چرا؟ چون کنجکاوم!» 👤 امیرحسین صنایعی • دانش‌آموخته ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف • دکتری فلسفه علم، پژوهشگاه علوم انسانی 📆 سه‌شنبه ۷ فروردین ماه 🕰 ساعت ۲۰:۰۰ شب 💡جلسه دوم: "روایت وضع علم و دانشگاه با مسئله ی دانشجو" 👤 سید علی میری • سردبیر برنامه تلویزیونی رصد خانه • روزنامه‌نگار حوزه علم، فناوری و توسعه 📆 چهارشنبه ۸ فروردین ماه 🕰 ساعت ۲۰:۰۰ شب 🔗 جلسه به صورت مجازی در اتاق مجازی ژرفا برگزار می‌گردد. https://vc.sharif.edu/ch/zharfa 🌿 شرکت برای عموم آزاد و مسرت‌بخش است. 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
قرائت‌های اصل ماخ 📂 برخی از بیان‌های اصل ماخ که در فرمول‌بندی نسبیت عام توسط نویسندگان مختلف به‌کار گرفته می‌شوند عبارت‌اند از: بیان اول. ستارگان دوردست می‌توانند چارچوب لخت موضعی را متاثر کنند. بیان دوم. چارچوب لخت موضعی تماماً به‌واسطۀ توزیع مادۀ جهان معین می‌گردد. بیان سوم. دوران چارچوب لختِ درون سطل، توسط سطل کشیده (dragged) می‌شود و این اثر با افزایش جرم سطل افزایش می‌یابد. بیان چهارم. در حدی که جرم سطل بزرگ است؛ چارچوب لخت درون سطل، به همراه سطل می‌چرخد. بیان پنجم. دوران سرتاسری عالم معنی ندارد. بیان ششم. در غیاب ماده آثار لختی وجود ندارند. بیان هفتم. حرکت مطلق وجود ندارد و تنها حرکت نسبت به جسمی دیگر وجود دارد. بیان هشتم. چارچوب لخت موضعی تماماً بواسطۀ میدان‌های دینامیکی در عالم معین می‌شود. بیان نهم. توزیع ماده هندسۀ عالم را معین می‌کند. بیان دهم. اگر ماده نباشد؛ آن‌گاه هندسه وجود ندارد. بیان یازدهم. نباید حلی از معادلات میدان برای فضای تهی وجود داشته باشد. 🆔@Zharfa90
✍️ معانی مختلف اصل ماخ ریندلر در مقاله زیر W. Rindler, Physics Letters A 187 (1994) 235. به برخی از جنبه های غیر ماخی اثر لنز-تیرینگ اشاره کرده است. در ارتباط با این مقاله ریندلر، باندی و همکارش در مقاله زیر Bondi, H., Samuel, J. (1997). “The Lense-Thirring effect and Mach’s principle,” Physics Letters A, 228(3), 121. بیان میکنند که نتیجه گیری لیندلر، وابسته به یک صورتبندی خاصی از اصل ماخ است. در ابتدای این مقاله، یازده معنا برای اصل ماخ ذکر شده و بیان شده است که کدامیک از این معانی در فضازمان نیوتنی یا فضازمان اینشتینی قابل صورتبندی است و اگر چنین است آیا نظریه نیوتن یا نظریه گرانش اینشتین این معنا از اصل ماخ را ارضا میکنند یا خیر. در این مقاله میخوانیم: از آنجا که ماخ در میان نوشته‌هایش به طور واضح به یک اصل مشخص که مورد تأیید وی باشد اشاره نکرده است، تفاسیر متفاوتی از نوشته‌های وی صورت گرفته و عبارت «اصل ماخ» در معانی گوناگونی به کار رفته است (Barbour et al., 1995: 530) به طوری که برخی از آنها با یکدیگر ناسازگارند. برخی از این معانی عبارتند از: ماخ0: عالم، آن گونه که به وسیله حرکتِ میانگین کهکشان‌های دوردست نمایان است، در ظاهر نسبت به چارچوب‌های لختِ موضعی نمی‌چرخد. ماخ1: ثابت گرانش نیوتن G، یک میدان دینامیکی است. ماخ2: یک جسم در یک جهانِ خالی از دیگر اجسام، لختی (اینرسی) ندارد. ماخ3: چهارچوب‌های لختِ موضعی، از حرکت کیهانی و توزیع ماده متأثر می‌شوند. ماخ4: عالم از لحاظ فضایی بسته است. ماخ5: انرژی، اندازه‌حرکت خطی و اندازه‌حرکت زاویه‌ای کل برای عالم، برابر با صفر هستند. ماخ6: جرم لختی، متأثر از توزیع سراسری و جهانی ماده است. ماخ7: اگر همه ماده را از بین ببری، دیگر فضایی وجود نخواهد داشت. ماخ8: Ω=4πρGT^2 یک عدد معین از مرتبه واحد است. (در اینجا، ρ چگالی متوسط ماده در عالم و T زمان هابل است). ماخ9: نظریه، شامل هیچ عنصر مطلقی نمی‌باشد. ماخ10: چرخش و انتقال صلب‌گونه کلی یک سیستم، مشاهده‌پذیر نیست. 🆔@Zharfa90
🔰 پیش‌گفتار جلسه اول در تصویر ضمیمه شده‌است. 👤امیرحسین صنایعی 🔹عضو گروه مطالعات علوم دقیقه موسسه علم و سیاست اشراق 🔸دانشجو دکتری فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی 🔹دانش‌آموخته ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف 🔻جلسه، سه‌شنبه شب ساعت ۲۰:۰۰ به صورت مجازی در اتاق مجازی ژرفا برگزار می‌گردد. https://vc.sharif.edu/ch/zharfa 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90
🔰پیش‌گفتار جلسه اول 🔹جمله‌ی مشهوری از اینشتین وجود دارد که می‌گوید: «من استعداد خاصی ندارم، فقط به‌شدت کنجکاو هستم.» به‌راستی برای فیزیکدان شدن چقدر باید این جمله‌ی انیشتین را جدی گرفت؟ به یاد دارم در مدرسه و دانشگاه وقتی معلم و اساتید می‌خواستند ناکامی‌مان در عرصه‌ی علمی را تحلیل کنند و کلید به دست ما بدهند تا ما نیز بتوانیم اسم و رسمی در پژوهش‌های علمی داشته باشیم، از دایره‌ی گسترده‌ی معلومات دانشمند مغرب‌زمین سخن می‌گفتند. 🔸استادی داشتیم که تفاوت خودش و یک دانشمند تراز اول فیزیک را چنین بیان می‌کرد: «فرق من و ادوارد ویتن در مواجهه با یک مسئله اینجاست که من با یک جعبه‌ابزار کوچکِ ریاضیات سروقت مسئله می‌رسم، اما او با یک کامیون از ابزارهای ریاضی مشغول مسئله می‌شود!» نمی‌دانم حرف استاد چقدر درست بود، اما در دل ما نه شعله‌ای روشن می‌شد و نه بی‌تاب فعالیتِ علمی می‌شدیم. اینک ماییم و حسرتِ یک کامیون ابزار ریاضی. 🔹اما اینشتین توجه ما را به کنجکاوی جلب می‌کند. همچون کودکی که در همه‌ی امور سرک می‌کشد و «می‌خواهد بداند». چه نیرویی در «کنجکاوی» نهفته است که می‌تواند انسان را در علم سهیم کند؟ 🆔@physics_yazduni 🆔@Zharfa90