eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
495 دنبال‌کننده
418 عکس
662 ویدیو
124 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 ویژگی های عاطفی دوران نوجوانی 🔻 حساسیت ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دایمی این دوران است, اغلب به علت تغییر و تحولات غدد داخلی و میزان ترشح هورمون ها و نوع تربیت و آموزش دوران گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی نوجوان را تغییر می دهد. چنان که گاهی با کوچک ترین برخوردی عصبانی می شود و به هنگام عصبانیت و خشم ممکن است به گریه متوسل شود و یا غمگین و افسرده به تنهایی پناه ببرد. 🔸تمایل به مورد توجه همسالان واقع شدن و به خصوص کسب تأیید آنها و افزودن به دوستان همجنس باعث می شود که اهمیت بزرگسالان در نزد آنها کمتر از همکلاسی ها و همسالان شود. بنابراین کسب استقلال عاطفی از والدین نیز در این دوره برای نوجوان اهمیت خاصی پیدا می کند. 🔹نوجوان تحمل شنیدن انتقاد و سرزنش را ندارد. ولی برعکس خودش از دیگران انتقاد می کند که گاهی اوقات منجر به بروز اختلاف نظر با والدین و عدم ارتباطات صمیمانه با آنها می شود. 🔸احساسات فداکارانه و مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم در این دوره ظاهر می شود. 🔹نوجوان می خواهد به دیگران بقبولاند که فرد مهمی ست. اثبات این امر که او چندان هم مهم نیست او را می رنجاند. 🔸در برابر ناکامی ها, حالت یأس و ناامیدی به نوجوان دست می دهد. او بسیار غمگین و افسرده می شود و به گریه های شدید متوسل می شود. 🔹نوجوان به وضع ظاهری و لباس و آرایش خود توجه دارد و گاهی مدت ها وقت را جلوی آینه می گذراند. 🔸نوجوان حالت رؤیایی و عاشق پیشگی دارد. 🔹نوجوان نگران آینده است. این نگرانی ها شامل نگرانی از آینده تحصیلی, شغلی, اقتصادی, اخلاقی, جنسی می شود. این نگرانی ها خود موجب پیدایش اضطراب و پریشانی خاطر در نوجوان می شود. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۲ ↩️ شامل آیات ۴۱ تا ۴۵ سوره مبارکه 🔻 امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ»؛ بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی‌کند و هدایت‌گری است که گمراه نمی‌سازد و سخن‌گویی است که دروغ نمی‌گوید. 📚 (نهج‌البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 انواع مخاطب (متربی) 🔻 اصولا شما با ۴ گروه از مخاطبین روبه رو هستید که برای آموزش مباحث تربیتی خاصه احکام و فروع دین مثل نماز و روزه، باید روش‌های متفاوتی را برای هر کدام از آنها اتخاذ کنید. الف) بچه مثبت‌ها البته این اصطلاح رایج بین نوجوان‌های امروزی است ولی منظورمان کسانی هستند که به واقع شهروند مدینة فاضله هستند. مدینة فاضله مدینه‌ای است که فضایل انسانی در آن رواج دارد و البته حکمرانان در آن جامعه، جز برای رفع نیازهای مردم به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. با این تعریف گروه اول مخاطبین شما بچه‌هایی هستند که یک شناخت و علاقة قبلی نسبت به مسائل دینی و فروع دین مثل نماز و روزه و …. دارند. اصولا آدم‌های عاملی هم هستند. رویکرد شما برای این افراد حفظ وضع موجود‌ و البته عمق بخشیدن به آن است. متأسفانه گاهی ما نه تنها رویشی نداریم بلکه همان بچه‌های خوب را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم. یعنی فرد باید در حواشی نماز جدی شود. یعنی اگر فقط نمازهای واجب را می‌خواند، حتما به نمازهای مستحبی هم فکر کند. کم‌کم نماز اول وقت هم برایش جا بیفتد و … . ب) سربه هواها این‌ها گروه مقابل گروه اول هستند. از آن‌جا که مخاطب شما نوجوان است (و در مورد پسرها حتی ممکن است به سن واقعی بلوغش هم نرسیده باشد) نباید او را فاسد بدانیم. او آگاهی لازم را دارد اما به دلیلی از انجام واجبات سر باز می‌زند. برای این گروه از افراد لازم است از ابزارهای فطری و عقلانی بیشتری استفاده کنید. حتی ممکن است متناسب با شرایط مخاطب از تذکر، موعظه و نصیحت، تبشیر و انذار و یا تنبیه و تشویق استفاده کرد. ج) افراد ناآگاه گروه سوم کسانی هستند که کاهلی آنها به دلیل عدم آگاهی ایشان است. یعنی فرد حجابش را رعایت نمی‌کند چون اطلاع کافی از جوانب آن ندارد. این افراد تشنه آموختن هستند پس باید هر چه می‌توانیم به آنها آگاهی بدهیم. مثلا حتما شما قبول دارید که اگر کسی بخواهد درست نماز بخواند‌، بدون اینکه مسائل نماز را بداند امکان ندارد. پس براى اینکه این انسان براى خواندن نماز آماده شود، یعنى بتواند نماز را صحیح بخواند، واجب است مسائل نماز را یاد بگیرد. آموزش، اختصاص به نماز و روزه و این گونه تکالیف ندارد، هر وظیفه‌اى از وظایف اسلامى که نیازمند به علم باشد‌، همان علم برایش واجب ‌مى‌شود. حال که شما وظیفة تربیت که کار انبیا و اولیاء الهی است را به عهده گرفته‌اید در همین امر کمک‌شان کنید. از دیگر نیازهای این گروه پاسخگویی به سؤالات و شبهات آنها با زبانی ساده، جذاب و قابل فهم است. روش های محبت، قصه و داستان، تشبیه و تمثیل و پرسش و استفهام است. استفاده از پرسش و استفهام برای آگاه کردن مخاطب بسیار مناسب است. با توجه به جهل مخاطب بهتر است با محبت و گشاده رویی مسأله را برای او تبیین کرد تا دلزدگی به وجود نیاید. روش محبت بیشترین تناسب را با فطرت آدمی و سرشت انسانی دارد. د) متغیر بعضی از بچه‌ها تا یک زمان خوب بوده و جزو گروه اول حساب می‌شوند اما یکهو تغییر می‌کنند یا به تدریج از سلامت و فضیلت فاصله می گیرند. مثلا کسی که همیشه در صف اول نماز بوده را چند وقتی در مسجد نمی‌بینید. از جمله دلایل تغییر آنها ممکن است دوستان ناباب، خواندن کتب ضاله، ماهواره‌، یا حتی مشکلات خانوادگی باشد. به هر حال یک عامل بیرونی ایمان آنها را تحت الشعاع قرار داده است. برای ترغیب مجدد این گروه باید علل و موانع موجود را از سر راهشان بردارید. نکتة مهم دیگر برای این گروه آن است که بدانند راه برای بازگشت آنها باز است. نباید احساس کنند بخشیده نمی‌شوند. توضیح ابعاد زیبای توبه مثل این‌که خداوند بعد از توبة واقعی، حتی جای اعمال بد فرد هم عمل نیک می نویسد، در این زمینه کارساز است. و البته یک مثال کاربردی مؤثر هم این است که به آنها بگویید: رابطة بین خودت و خدا را یک طناب فرض کن. وقتی گناهی می کنی این طناب پاره می‌شود. حالا اگر توبه کنی مثل این است که دوباره طناب را گره زده‌ای. به این ترتیب بخشی از طناب صرف گره خوردن آن شده است و حالا فاصلة تو از خدا کمتر هم شده و به او نزدیک‌تر شده‌ای. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۳ ↩️ شامل آیات ۴۶ تا ۵۲ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المَحفوفُونَ برَحمَةِ اللّه ِ ، المَلبوسونَ بنُورِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ»؛ اين قرآن دانان هستند كه در رحمت خدا قرار دارند و پوشيده در نور او. 📚 [جامع الأخبار : 115/202] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوووووووووق العااااااااده مهم پیشنهاد ویژه و مهم استاد پناهیان برای سومین شب قدر 👆 هشدار عجیب و جدی آیت الله بهجت (ره)👆 لطفا تا جایی که توان دارید این 👆 کلیپ را قبل از امشب به دست همه برسونید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۴ ↩️ شامل آیات ۵۳ تا ۶۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجَنّةِ يَومَ القِيامَةِ»؛ قرآن دانان در روز قيامت رؤساى [قبيله ] بهشتيانند. 📚 [كنز العمّال : 2289 ، 2288 ، 2290] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 شناخت نوجوانی ↩️ ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش اول🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی ، یك دوره مهم به شمار می رود. گرچه همه ی دوران عمر مهم است ولی این دوره مهمتر از سایرین می باشد . زیرا تأثیرات ناگهانی بر رفتار و دیدگاه فرد دارد. با در نظر گرفتن این كه سایر دوره های زندگی ، به دلیل تأثیرات درازمدت آن ، پرمعنی و قابل توجه هستند ، لیكن دوره ی نوجوانی ، یكی از دوره هایی است كه از هر دو جنبه ی تأثیرات ناگهانی و درازمدت برخوردار و قابل توجه است. برخی از ادوار زندگی به دلیل تأثیرات فیزیكی و بدنی ، با اهمیت و برخی دیگر از لحاظ تأثیرات روانی قابل اعتنا هستند، لیكن نوجوانی از هر دو جهت مهم است. ✅ نوجوانی ، یك دوره ی تغییر است میزان تغییر در نگرش ها و رفتار در طی دوره ی نوجوانی با میزان تغییر در وضعیت بدنی برابر است و در طی سال های اولیه نوجوانی ، زمانی كه تغییرات بدنی با سرعت انجام می شود ، تغییرات در نگرش ها و رفتار نیز با شتاب به وجود می آید و همچنان كه تغییرات بدنی آرام به پیش می رود. به همان نسبت نگرش ها و رفتار نیز تغییر می یابند. ✅ نوجوانی ، یك دوره ی انتقال ( برزخی) است انتقال به معنی یك وقفه یا تغییر از آنچه كه قبلاً انجام شده نیست، بلكه بیشتر عبور از مرحله ای از رشد به مرحله ی دیگر می باشد. این به آن معنا است كه آنچه قبلاٌ واقع شده ، نشانه ی خود را روی آنچه كه در زمان حال و آینده اتفاق می افتد ، باقی می گذارد . كودكان در زمانی كه از خردسالی به بزرگسالی می رسند، باید جنبه های كودكانه را كنار بگذارند. همچنین باید الگوهای جدید رفتاری و نگرشی را بیاموزند تا جانشین آن چیزهایی شود كه ترك كرده اند. به هرحال ، این مهم است كه درك كنیم آنچه قبلاً واقع شده ، نشانه های خود را باقی گذاشته است و بر الگوهایِ نوینی از رفتارها و نگرش های فرد اثر می گذارد. در طی هر مرحله ی انتقالی ، وضع و جایگاه فرد مبهم است. نوجوان در این زمان نه كودك و نه بزرگسال است. اگر مانند كودكان رفتار كند ، به او گفته می شود كه به مانند سن خودش عمل كند و اگر سعی كند نظیر بزرگسالان عمل كند ، اغلب متهم می شود كه برای شلوارهای كوتاه خود ، خیلی بزرگ شده و برای این تلاشی كه انجام می دهد تا مثل بزرگترها عمل كند ، مورد سرزنش واقع می شود. از طرف دیگر ، موقعیت مبهم نوجوانان امروز ، این منفعت را برای آنها در بر دارد كه فرصتی را به منظور آزمودن شیوه های مختلف زندگی به آنها می دهد تا آنها تصمیم بگیرند كه چه الگوهای رفتاری ، ارزشی و نگرشی ، بهتر می توانند نیازهای آنان را تأمین نمایند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 روش‌های مشاوره مؤثر به متربی 🔻 گرچه قبلا نکاتی را در بحث در مورد نصیحت‌کردن متربیان برای شما گفتیم که خیلی شبیه به برخی از قواعد و روش‌های مشاوره هستند، اما از آن‌جا که یکی از وظایف اصلی در مسیر تربیت متربیان همین مشاوره دادن است، باز هم به بیان روش‌ها و فنون مشاوره می‌پردازیم. روش‌هاي گوناگونی در مشاوره مطرح است که با هر یک می‌توان دسته اي از مشکلات متربیان را حل کرد. مربی باید از همه روش‌ها آگاه باشد تا به تناسب هر یک از مسائل و مشکلات از آن روش‌ها به صورت مجزّا و یا حتی به صورت تلفیقی استفاده‌کند. 🔷روش تعقلی قدیمی‌ترین روش مشاوره که در بین انسان‌ها معمول بوده، روش تعقلی است. محور در این روش عقل است. پیامبران، فلاسفه و دانشمندان، همیشه افراد را به تعقل، تشویق می‌کرده‌اند تا با ورزیده شدن در فکر و عقل بتوانند مشکلات فردي و اجتماعی خود را حل نمایند. در این روش، مشاور همانند معلم و راهنما عمل می‌کند و جریان مشاوره و راهنمایی یک جریان تعلیم و تربیت محسوب می‌شود. از خصوصیات آن این است که مشاور سعی دارد متربی را با واقعیت، حقیقت، توانایی‌ها و استعدادهاي خود، ارزش‌هاي اخلاقی و اجتماعی صحیح و … آشنا و علاقمند سازد. به نوعی اطلاعات در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد تا خودش نتیجه‌گیری کند و تصمیم بگیرد. 🔷روش مستقیم در این روش، مشاور مستقیما به تشخیص مشکل و نیاز متربی و ارائة راه حل‌هاي مناسب می‌پردازد و در سیرة معصومین نیز از این روش فراوان استفاده می‌شده است. مثلا بسیار اتفاق می‌افتاد که بعضی افراد از راه‌هاي دور به خدمت معصومین می‌رسیدند و درخواست نصیحت می‌کردند و یا در مورد مسأله‌اي نظر ایشان را می‌پرسیدند که ائمه معصومین علیهم السلام سریعا نصیحت یا راه حلی را مناسب با نیاز آن فرد که احساس می‌کردند بیان می‌فرمودند. اگر دیدید مخاطب شما به هر دلیلی مثل کم‌رویی یا حتی غرور نمی‌خواهد مشکلی را با شما در میان بگذارد، خودتان وارد شوید و او را به حرف بکشید. 🔷روش غیرمستقیم این روش اصولا برای نوجوانان مؤثر تر است. چراکه به استقلال آنها صدمه نمی‌زند و از طرفی حس غرورشان پیش خودشان نمی‌شکند. در این روش، مشاوره با فراغت بال محیطی گرم و پذیرا را براي فرد فراهم می‌کند تا متربی در فرایند مشاوره با آسودگی و دلگرمی به گفتگو و دادن اطلاعات لازم اقدام نماید. هدایت و رهبري بخش مهمی از فعالیت هاي جلسه مشاوره بر عهده خود متربی گذارده می‌شود. مشاور، صرفا زمینه هاي بروز احساسات، افکار و رفتار متربی را فراهم می‌کند و سعی دارد به انعکاس آنها به متربی بپردازد. بدین وسیله وي را به خودشناسی و بینش درست دربارة مشکلش راهنمایی می‌کند. تا خود او به راه حل مناسب برسد. در این روش مشاور به متربی یاري می‌دهد تا پس از بحث و گفتگوي آزاد دربارة مشکلش به کسب بینش و خودشناسی برسد و سرانجام خودش راه حلی را براي رفع مشکل پیشنهاد و پس از بررسی جوانب آن به انجامش می‌پردازد. 🔷روش پیشگیری این روش آماده سازي روحی، شناختی، انگیزه‌اي و رفتاري افراد را بر عهده دارد. شما در این مدل فرد را وادار به انجام فعالیت‌هایی می کنید تا پی به توانایی‌هایش ببرد. آگاهاندن فرد از توانمندي هایش، پرورش عزت نفس در او و توجه دادن به موفقیت هایش وي را در موقعیت مثبت تکاملی قرار خواهد داد در نتیجه احساس توانمندي مواجهه با مشکل در او پرورش یافته و با اندکی فکر و تلاش مشکل خود را حل می‌کند. آموزه هاي دینی تماما براي شکوفایی فطرت تنظیم شده است. عمل به این آموزه‌ها در شرایط و موقعیت‌ها مناسب، از انحراف افراد از مسیر فطرت پیشگیري می‌کند. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۵ ↩️ شامل آیات ۶۲ تا ۶۹ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجَنّةِ ، و المُجاهِدونَ في سَبيلِ اللّه ِ قُوّادُها ، و الرُّسُلُ سادَةُ أهلِ الجَنّةِ»؛ قرآن دانان، رؤساى [قبيله ]بهشتيان و مجاهدانِ در راه خدا، سردارانِ بهشت و پيامبران، سروران اهل بهشت هستند. 📚 [الجعفريّات : 76] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 برخی فنون مشاوره موفق 🔻 هر یک از روش‌های مشاوره را هم که انتخاب کنید باز باید یک سری فنون را بلد باشید. فنونی که باعث می‌شوند مشاوره شما تأثیرگذارتر باشد تا هم خود شما و هم مخاطبتان احساس رضایت کنید. الف) خوب گوش کردن : مهمترین و اساسی‌ترین فن مشاوره «گوش دادن» است. مهارتی به ظاهر ساده، اما در واقع بسیار دشوار. چون خیلی اوقات تبدیل می‌شود به شنیدن که کاملا یک امر غیر عادی است. در این حالت ممکن است هوش و حواس شما کاملا به موضوع نباشد که قبلا در مورد مضرات آن توضیح داده‌ایم. ب) انعکاس: انعکاس یک فن مشاور‌ه‌اي است که گوش دادن مقدمهدآن محسوب می‌شود. در انعکاس مشاور مانند آینه عمل می‌کند، احساسات و عقاید متربی را در قالب کلمات و جملات بیان می‌کند و متربی را به تفکر و بازبینی بیشتر درباره موضوع تشویق می‌کند. انعکاس صحیح، فرد را متقاعد می‌کند که می‌تواند تصمیم گیرنده خوبی باشد، زیرا در انعکاس پند وجود ندارد و فرد به یافتن راه حل، براي مشکل، تشویق می‌شود. ج) ایجاد ارتباط: فرآیند مبادلة اطلاعات و احساسات. ارتباط جریانی است متقابل، نتیجه ارتباط صحیح و تربیتی باید این باشد که آغاز کننده این ارتباط و مشورت، مشاور باشد و ادامه دهنده و پیگیري کنندة آن در دفعات بعد متربی باشد. ایجاد رابطه، کلید طلایی مشاورة موفق است. د) ایجاد اعتماد: برای تأثیرگذاری بر مخاطب باید اعتماد او را جلب کنید. برای ایجاد اعتماد صادقانه عمل کنید، با صلاحیت و متانت ولی فروتن و متواضع سخن بگویید، مسئولیت کار خود را بپذیرید، با استدلال حرف بزنید، شأن طرف مقابل را حفظ کنید و پاسخ مناسب و کوتاه بدهید. ایجاد رابطه، کلید طلایی مشاورة موفق است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش دوم🔹🔹🔹 ✅ نوجوانی، سنی مسئله آفرین است گرچه هر سنی مسائل خاص خودش را دارد ، با این حال ، مسائل نوجوانان اغلب برای پسران و دختران به گونه ای است كه آنها به سختی از عهده ی حلشان برمی آیند. دو دلیل برای این مسئله وجود دارد: اول اینكه ، در سرتاسر دوره ی كودكی ، مسائل آنها بالاخره توسط والدین و معلمان حل می شود، در حالی كه بسیاری از نوجوانان به دلیل بی تجربگی ، به تنهایی از عهده ی حل مسائلشان برنمی آیند. دوم اینكه نوجوانان دوست دارند احساس كنند كه افرادی مستقل و آزاد هستند . آنها درخواست ارائه راهی را دارند كه خودشان بتوانند از عهده ی حل مسائل برآیند و كوشش هایی را كه از جانب والدین و معلمان برای كمك به آنها ارائه می شود ، نمی پذیرند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🌷 بسم رب الشهداء و الصدیقین 🌷 🔸 «پویش مردمی احداث یادمان شهید گمنام» 💳 اطلاعات حساب بانکی جهت مشارکت: شماره کارت:
5892107045285072
شماره حساب:
3120054515224
شماره شبا:
IR390150000003120054515224


🛑 هم وطن! شاید این شهید عزیز که میهمان شهر ماست، همشهری شما بوده باشد. همه مدیون شهداییم. این بار دین مان را با مشارکت در احداث یادمان این شـــــهید عزیز ادا کنیـــــم. 🔸 هیئت امنای یادمان شهید گمنام مسجد جوادالائمه علیه السلام شهرک شیخ شهاب الدین شهرستان اهر (آذربایجان شرقی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۶ ↩️ شامل آیات ۷۰ تا ۷۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «أشرافُ اُمّتي حَمَلَةُ القرآنِ و أصحابُ الليلِ»؛ اشراف و بزرگان امّت من قرآن دانان و شب زنده داران هستند. 📚 [الخصال : 7/21] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 چارت و ساختار: 🔻 منظور از چارت و ساختار، یعنی مجموعه ساز و کاری که در حوزه فعالیتی، نوع فعالیت‌ها و اولویت هریک و همچنین جایگاه و ارزش هر شخص در هر فعالیت؛ و نیز در حوزه تعاملات، نحوه تعامل هر بخش را با سایر قسمت‌های داخلی و خارجی مجموعه مشخص می‌سازد. پیچیدگی و گستردگی روابط انسانی و همچنین ارتباط مستقیم ساختارهای تشکیلاتی با نظم و کارآمدی آن مجموعه، انتخاب ساختار مناسب را حساس می‌کند. 🔹 اهمیت چارت و ساختار مناسب 🔸 مبنای تقسیم کار و تخصیص نیرو روشن ترین اهمیت ساختار این است که مبنایی برای تقسیم کار و تخصیص نیرو است.حوزه های فعالیتی مجموعه و رابطه آن‌ها با یکدیگر و میزان نفراتی که برای هر قسمت در نظر گرفته می‌شود از جمله مواردی است که در ساختار مشخص می شود. 🔸 وزن‌دهی به کارها یک چارت مناسب، دقیقاً مقدار نیرو و زمانی که باید بر روی یک کار صرف شود را هم مشخص می‌کند. برای مثال وقتی هم عرض کارهای فرهنگی برای کارهای رسانه‌ای تیمی تعریف کرده‌ایم، وزن کار رسانه‌ای را مشخص می‌کنیم و در عمل اعلام می‌کنیم این موضوع برای ما مهم است. نکته ی مهم این است که این وزن دهی باید منطقی و البته چند بعدی باشد یعنی اینطور نباشد که یک قسمت مجموعه خیلی قوی بشود وقسمتی دیگر از مسئولیت ها و کارها خالی بماند. 🔸 انتقال تجربه یکی دیگر از نکات مهم در نیاز به یک ساختار مناسب این است که در آن تجربیات به راحتی منتقل می‌شود و یا حداقل مشخص است هر کسی چه تجربه‌ای دارد و هر موضوعی را می‌شود از چه کسی پرسید. 🔹 نگرش‌های مختلف ساختاری به بسیج: نگرش پروژه‌ای: تعریف فعالیت های جاری و مقطعی غالبا ناظر به دانشگاه و شرایط روز به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود. مزایا: در حالتی که تعداد نیروها کم هستند، بهترین روش تعریف یک فعالیت و تمرکز همه تشکیلات بر روی آن است، در این حالت چون همه روی یک فعالیت متمرکز هستند، کیفیت کار بالا میرود، همچنین مدیریت و تقسیم کار در این شرایط آسان خواهد بود و همکاری بین افراد افزایش می‌یابد. در این شیوه، متناسب با نیروها کار تعریف می‌شود و همچنین تشکیلات به سمت انجام کارهایی با اولویت بالاتر می‌رود. 🔹 نقاط ضعف و قوت نگرش‌های مختلف ساختاری به بسیج: 🔸 نگرش پروژه‌ای: تعریف فعالیت های جاری و مقطعی غالبا ناظر به دانشگاه و شرایط روز به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود. معایب: در این مدل، افراد طی پروژه‌های مختلف، مسئولیت های مختلفی دارند که باعث یک بی نظمی طبیعی میگردد. همچنین همه افراد لزوما درگیر همه پروژه‌ها نمی‌شوند و احتمالا عده‌ای از نیروها در زمانی بیکار می‌باشند. در ضمن این شکل از کارها عموما از جنس اجرائیات هستند و در مجموع باعث می‌شود تا تشکیلات نتواند برای امور کلی مثل جذب و .... برنامه‌ریزی بلند مدت کند. 🔸 نگرش کانونی: در این ساختار برای هر فعالیت یک کانون در نظر گرفته می شود مانند: مطالعات/تحلیل بررسی/نوسازی معنوی/جهادی/فضای مجازی/دفاع مقدس/علمی/خبرنگاران ▪️ مزایا: یکی از مهمترین نقاط قوت این ساختار این است که ساختار بر اساس پتانسیل های موجود و علاقه های فردی اعضا قابل اضافه و کم شدن است و هر نیرو میتواند بر اساس استعداد و علاقه خویش، در بستری مناسب فعالیت کند. همچنین به علت تنوع زیاد کانون‌ها، افراد انتخاب‌های فراوانی دارند که این موضوع باعث افزایش مشارکت نیروه‌ها می‌شود. ▪️ معایب نگرش کانونی: - نبود انسجام تشکیلاتی: گستردگی و پراکندگی فعالیت کانون ها سبب می‌شود که مجموعه دارای نظم فعالیتی مشخص نباشد و افراد کانون ها از فعالیت همدیگر بی اطلاع باشند.وقتی این دو عامل را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که مجموعه دارای انسجام قوی‌ای نیست و این نبود انسجام می‌تواند مجموعه را از حرکت به سمت کارهای بزرگ باز دارد. - یک بعدی بار آمدن اعضا چون هر یک از اعضا فقط دغدغه کانون خود را دارند و در آن مورد به مطالعه و تلاش می پردازند از این جهت فقط در حوزه کاری خودشان رشد می‌کنند که به نوعی رشد تک بعدی محسوب می‌شود که این یک آسیب است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🔻 بايد خدا را شكر كنيد كه اين توفيق را، اين فرصت را در اختيار شما گذاشته كه اين كارهاى مهم را انجام دهيد. همۀ ماها - هم من، هم شماها هر كدامتان تک‌تک - می‌توانستيم یک آدمى باشيم در امر زندگى شخصى خودمان فعال؛ یک تاجر خوب، یک روحانى خوب، یک دانشگاهى خوب؛ تلاشهائى بكنيم براى خودمان، شخص خودمان، وزرى هم پيش خداى متعال نداشته باشيم؛ چون اين كارى كه ماها می‌كنيم، در آن کار امكان وزر و وبال هم خيلى زياد است؛ شانه‌ها زير قوۀ سنگين قرار دارد؛ می‌توانستيم اينجورى نباشيم، یک زندگى معمولى داشته باشيم؛ اما طبعاً اين نقش‌آفرينى را كه امروز شما در كشور و نظامتان داريد، آن را هم نداشته باشيد. پس اين شكر دارد كه شما در جائى قرار گرفته‌ايد كه می‌توانيد نقش‌آفرين باشيد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۷ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: في دَفنِ شُهَداءِ غَزوَةِ اُحُدٍ: «انظُرُوا أكثَرَهُم جَمعا للقرآنِ فاجعَلُوهُ أمامَ صاحِبِهِ في القَبرِ»؛ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ هنگام خاكسپارى شهداى اُحدـ فرمودند: ببينيد، كدام يك از آنها قرآن را بيشتر جمع آورى كرده است، آنها را در قبرش پيش روى او قرار دهيد. 📚 [كنز العمّال : 29890] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻 بشر موجود عجيبى است عزيزان من! گاهى عبادت و نماز شب هم می‌شود وسيلۀ نفوذ شيطان، وسيلۀ فريب نفسِ خود انسانى كه دارد نماز شب می‌خواند! همۀ ايده‌هاى خوب، همۀ فكرهاى خوب و شريف می‌تواند منفذى بشود براى شيطان. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۸ ↩️ شامل آیات ۷ تا ۱۳ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: مَن جَمَعَ القرآنَ مَتَّعَهُ اللّه ُ بعَقلِهِ حتّى يَموتَ»؛ هر كه قرآن را جمع آورى كند، خداوند او را از تا زمانى كه بميرد از خردش بهره مند سازد. 📚 [كنز العمّال : 2318] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (16) 🔻به کار گیری کلام رساو ساده در سخنی معروف از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می شنویم که فرمود: ✅«انَّا مَعاشِرَ الانبیاءِ امِرنا ان نُکَلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهم» (ما گروه پیامبران ماموریم تا با مردم در حد قدرت درک و اندیهش ایشان سخن بگوییم) الکافی،ج1 ص23 یکی از برداشت های مهم از این سخن نفیس آن رسول گرامی(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) این است که سخن با هر کس باید در حد فهم و گیرایی او باشد. ایراد سخنان غامض و پیچیده که متاسفانه گاه به منظور اظهار فضل و برتری جویی بوده و انگیزه های الهی در آن راه ندارد، به هچی وجه با این منش آن حضرت سازگار نیست و آثار منفی زیادی را در پی خواهد داشت. از بین رفتن شوق و عطش فراگیری، دل زدگی و کسالت آوری مطالب، احساس بیهودگی بحث ها و بی ارزشی آن ها و ده ها افت دیگری که بر طرح مطالب علمی با بیان غیر قابل فهم مترتب است، لزوم پرهیز جدی از غامض گویی و توجه به نقطه مقابل آن، یعنی رسا و ساده گویی مطالب را متذکر می گردد. به راستی اگر هدف از ارائه معارف دستگیری و هدایت اندیشه مخاطب است چرا برخی از اندیشمندان ما گرفتار این آفت بزرگ گشته و به بهانه بحث علمی و علمی بودن مطالب و اینکه این علوم ارزشمندند و نباید در اختیار هر کسی قررار بگیرند و لذا باید برای اهلش و به زبان خاص بیان شوند و یا به بهانه های دیگر به طرح مسئل به شکل پیچیده و به زبان سخت و دیر هضم مبادرت کرده بسیاری از متعلمن و تشنگان را از فیض معارف محروم نموده اند؟؟ آیا هدف بسیاری از ایشان همین اموری است که گفته شد؟ آیا انگیزه های غیر الهی،نظیر مطرح شدن در مجامع علمی، اظهار فضل و توان علی،شهرت و... در این قضیه راه ندارد و نویسندگان و گویندگان از آن مبرا هستند؟ ولی در هر صورت یکی از امور قابل توجه برای استادان محترم ،پرهیز جدی از به کار گیری الفاظ ناآشنا در زبان فارسی یا الفاظ لاتین،به منظور نشان دادن قدرت علمی و سعه معلمومات خویش است. البته ممکن است بعضی از استادان با قصد خیر و برای آنکه دانشجو استاد خویش را داری قدرت علمی بداند و به اصطلاح او را باور کند اقدام به چنین عملی کنند و بدون توجه به آفات آن لطافت، زیابیی و تاثیر گذاری مطلب را فدای این تصور غلط نمایند؛ غافل از آنکه چنین امری غلط بوده و نتیجه عکس بر جا خواهد گذاشت. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تربیت کودک.pdf
632.7K
📘 تربیت کودک ✍️ مؤلف: استاد علی صفایی حائری صفحات: 80 نقش معلم، روش تربیت، عوامل تربیت 📌 دانلود فایل PDF 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🔻 بشر موجود عجيبى است عزيزان من! گاهى عبادت و نماز شب هم می‌شود وسيلۀ نفوذ شيطان، وسيلۀ فريب نفسِ خود انسانى كه دارد نماز شب می‌خواند! همۀ ايده‌هاى خوب، همۀ فكرهاى خوب و شريف می‌تواند منفذى بشود براى شيطان. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۹ ↩️ شامل آیات ۱۴ تا ۲۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت»؛ هر که آیه‌ای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده می‌شود به او نیز می‌رسد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻نسبت به آنچه كه بايد ايران در مجموعۀ كشورهاى دنيا باشد، ما عقبيم؛ بايد جلو برويم. خيلى كار لازم داريم. من كه عرض می‌كنم «همت مضاعف»، براى اين است. همت‌مان فقط اين نباشد كه حالا اين سنگ را از جلوى پايمان برداريم - اين كه چيزى نيست - همت‌مان بايد رسيدن به سر قله باشد. همت مضاعف يعنى اين. خوب، اين مفت به دست نمى‌آيد؛ اين با حرف زدن و گفتن و به‌به و چه‌چه كردن به دست نمى‌آيد؛ اين با ورود - به معناى حقيقى كلمه - توى ميدان كار و ابتكار به دست مى‌آيد. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir