بگذار اگر اینبار سر از خاک برآرم
بر شانهی تنهایی خود سر بگذارم
از حاصل عمر به هدر رفتهام ای دوست...
ناراضیام، امّا گلهای از تو ندارم
در سینهام آویخته دستی قفسی را
تا حبس نفسهای خودم را بشمارم
از غربتام اینقدر بگویم که پساز تو
حتی ننشستهست غباری به مزارم!
ای کشتی جان! حوصله کن میرسد آنروز...
روزی که تورا نیز به دریا بسپارم
نفرین گل سرخ بر این «شرم» که نگذاشت
یکبار به پیراهن تو بوسه بکارم
ای بغض فرو خفته! مرا مرد نگه دار
تا دست خداحافظیاش را بفشارم
#فاضل_نظری
﷽؛انار، پادشاهی ست وارونه با تاجی رو به زمین چرا که انار پادشاه درختان آسمان است که قدش تا زمین کشیده شده. اینجا با هم یاد میگیریم. با هم ساقه می زنیم و برگ می دهیم.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
@ANARSTORY
وزن:
مفعول و مفاعیل و مفاعیل و فعولن
قافیه:
ر+ مصوت آ ماقبل ر+ صامت م مابعد ر
قالب: غزل
کلمات قافیه:
برآرم، بگذارم، ندارم، مزارم، بسپارم، بکارم، بفشارم
﷽؛انار، پادشاهی ست وارونه با تاجی رو به زمین چرا که انار پادشاه درختان آسمان است که قدش تا زمین کشیده شده. اینجا با هم یاد میگیریم. با هم ساقه می زنیم و برگ می دهیم.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
@ANARSTORY
بیت اول
شانه ی تنهایی آرایه ی تشخیص داره.
یعنی برای *تنهایی* که یه مفهوم انتزاعیه *شانه* تصور کرده که می خواد سرشو روش بذاره😊
به علاوه، این ترکیب *شانه ی تنهایی* یه پارادوکسی هم داره. اگه آدم کسیو داشته باشه که سر روی شونه ی اون بذاره، دیگه تنها نیست. اگر هم تنها باشه دیگه نمی تونه سرشو روی شونه ی کسی بذاره. حالا فاضل این دو فرض رو باهم دیگه جمع می کنه؛ می گه من می خوام سر روی شونه تنهاییم بذارم.
بیت دوم هم یه پارادوکس ریزی داره اگر عمر به هدر رفته باشه که حاصلی نداره
اگر هم حاصلی داشته باشه نمی شه بهش گفت *به هدر رفته* اونوقت فاضل نظری میگه: از *حاصل* عمر *به هدر رفته* ام ...
بیت سوم قفسه ی سینه رو به قفس تشبیه کرده؛ این تشبیه بسیار تکراریه و خود کلمه ی قفسه ینی چیزی که شبیه قفس هست اما فاضل دو مرحله تشبیه رو پیش تر هم برده یکی این که می گه
دستی قفسی را در سینه ام آویخته است
ینی قفس بودن رو بیشتر مجسم کرده و تشبیهش رو واضح تر کرده.
از طرفی توی بیتش *حبس نفس* هم آورده این حبس با قفس مراعات نظیر قشنگی رو پدید آورده.
بیت چهارم
یه مبالغه ی جالب داره؛ می گه اینقدر غریبم و هیچ کس سر مزارم نمیاد که حتی غبار هم که سر همه ی مزار ها میشینه سر مزار من نیومده...
اما یه پارادوکس هم داره: اگر کسی غریب باشه سر مزارش غبار می شینه، اما اگه کسی روی مزارش غبار نشینه ینی حتمن کسیو داشته که مزارش رو پاک نگه داره و شست و شو کنه. فاضل بین دو فرض جمع می کنه می گه از بس که غریبم هیچ کس سر مزارم نیومده... هیچ کس حتی غبار!!!
بیت پنجم به جز تکرار کلمه ی روز نکته ای نداره
بیت شیشم
از بوسه ای که طول بکشه به *کاشتن* تعبیر کرده و ضمنا داره بوسه رو به استعاره ای از گل سرخ تبدیل می کنه... با آوردن کلمه ی کاشتن و گل سرخ توی مصراع اول.
بیت هفتم
تعبیر *دست خدا حافظی*
به اصطلاح اضافه ی اقترانیه است
ینی اضافه ای که مقترن و همزمان بودن *دست* و *خدا حافظی* رو می رسونه
﷽؛انار، پادشاهی ست وارونه با تاجی رو به زمین چرا که انار پادشاه درختان آسمان است که قدش تا زمین کشیده شده. اینجا با هم یاد میگیریم. با هم ساقه می زنیم و برگ می دهیم.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
@ANARSTORY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیر شبکه پویا: نباید در حوزه خردسال برنامه خارجی پخش کرد
🔹محمد سرشار: در کشورهایی مثل انگلیس در حوزه خردسال، هیچ برنامه خارجی پخش نمیشود، چون در این حوزه سبک زندگی بومی خود را فقط آموزش میدهند.
🔹پخش برنامه خارجی در رده خردسال معنایی ندارد. وظیفه تولید انیمیشن برعهده شبکه کودک نیست. «مرکز پویانمایی صبا» تنها ۲۰ دقیقه در روز انیمیشن به دست ما میرساند.
.
.
.
.
.
.
Chanel : 👉 ❣
─━━━━⊱🎭⊰━━━━─
📽 @akhbarCelebrity 📽
کسی که مخالفت با هوسهای انحرافی نفسانی نماید از بلاها ایمن میگردد.
#امیرالمومنین
- از زبور.
چگونه می توان خُفت؛ وقتی جهان ظلمتکده کفرآبادی است که مدام دلت را از بنیان تغییر می دهد.
#مونولوگ
#آوینی_طور
علامه حسن زاده آملی:
انسان دو دهان دارد:
1️⃣یكى گوش كه دهان روح او است
2️⃣ دیگر دهان كه دهان تن او است.
این دو دهان خیلى محترم اند. انسان باید خیلى مواظب آنها باشد. یعنى باید صادرات و واردات این دهنها را خیلى مراقب باشد.
🔹آنهایی كه هرزه خوراك می شوند
👈هرزه كار می گردند.
🔸كسانى كه هرزه شنو می شوند
👈هرزه گو می گردند.
📚تبیان مجله پرسمان،پیش شماره2
#علامه_حسنزاده
هدایت شده از Seyed Hashemi
.
#رمان
💠 کتاب رمان «واو» با محوریت تاریخی و اجتماعی با موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به همت واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
💠 این کتاب به اهمیت رشد و پیشرفت جامعه با تکیه بر معارف دینی اشاره دارد که داستان عشق یک مرد به نور و حقیقت را روایت میکند؛ مردی که حتی با از دست دادن همه چیزش، مسیر حقیقت را میپیماید، راهی که باید با صبر، مقاومت و حفاظت از مرزهای ایمان و حقیقت طی کند تا به حق خود برسد.
🌸 گزیده متن:
«می خواستند با سنگ هندوانه نورانی را بشکنند. چیزِ جالبی هم بود. گُنده بود و آویزان؛ مثل یک تنگِ بلور. منتها شیشه اش خیلی ضخیم بود و سنگین؛ اندازه یک هندوانه. نمی شد مستقیم بهش نگاه انداخت. وقتی خیره اش می شدند از چشمشان اشک می آمد. اوایل وقتی شب ها روشنش می کردند مردم می آمدند تماشا. اولین چراغی بود که در مکان عمومی روشن کرده بودند. چند وقتی سروصدایش بود که بلدیه قرار است شهر را چراغ کشی بکند؛ چراغِ برقی. موتوربرقش را چند سال پیش آورده بودند. برای اینکه مردم از چراغ برقی استقبال کنند یک سیم کشیده بودند تا کنار تکیه امیرچخماق و یک سرِ آن به تکیه وصل بود»
.
📓#واو
📝#اسماعیل_واقفی
💰روی جلد: ۴۰,۰۰۰ ت
💸با تخفیف: ۳۲,۰۰۰ ت
از رفقای فعال فرهنگی این پیام به بنده ارسال شده.
@SMA_Hashemi
این هم آیدی شان.
این قیمت بدون احتساب هزینه پست است.
هزینه پست از 12 تا 15 هزار تومن متغیر است.
این قیمت بدون احتساب هزینه پست است.
هزینه پست از 12 تا 15 هزار تومن متغیر است.
داستانی از مواجهه یک #شیعه با یک زوج جوان مسیحی بنویسید.
در مورد رسول مهربانی چه می توانید بگویید. ساده و روان و داستانی. خلاقانه و نگاه نو.
مکان داستان کنار برج ایفل. دم غروب.
عاشقانه بنویسید. عشق زمینی. عشق آسمانی.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
#تمرین42
#عاشقانه
#رسول_الله
#ام_المومنین_خدیجه_سلام_الله_علیها
#من_محمد_را_دوست_دارم
#داستان
#داستانک
#خلاقانه
@ANARSTORY
#پیرنگ
✏️فرم نوشتن پیرنگ
1️⃣شخصیت ؛ اشخاص ساخته شده ای که در داستان حضور می یابند که گاه در عالم واقع مشابه دارند.
2️⃣ حادثه اولیه ؛ یا محرک ، نخستین حادثه مهم داستان است که علت اولیه و اصلی تمام حوادث بعدی است.
3️⃣ خواسته شخصیت ؛ بسته به ویژگی های حادثه ، انگیزشی در شخصیت نسبت به حادثه بوجود می آید و شخصیت را به کنش وا میدارد.
4️⃣ مانع یا موانع ؛ که بر سر دستیابی او به خواسته اش رخ می دهند.
5️⃣ کشمکش ؛ تقابل میان شخصیت ها یا نیروهای مختلف داستان است که بنیاد حوادث را پی می ریزد. (مثلا تلاش شخصیت برای برطرف کردن موانع)
6️⃣ نقطه اوج ؛ نقطه ای که قهرمان با جدی ترین چالش خود مواجه می شود ، این چالش اجتناب ناپذیر است و برای مخاطب غافلگیرکننده است. ✅
7️⃣ راه حل (گره گشایی) : راه حلی که منجر به حل مشکلات و رفع مانع می گردد.
8️⃣ مانع ساده نهایی ؛ پس از اوج ، کشمکش داستان به نتیجه نهایی خود میرسد . ممکن است در این مسیر، یک تعلیق نهایی ، مخاطب را درباره ی پایان داستان به تردید بیاندازد و سپس خیلی زود حل شود . ✅
9️⃣ پایان ؛ دیدن نتیجه کشمکش ها
✅شماره ی ۶و۸ اختیاری می باشد
سوال:
ایا این پیرنگ است؟
پاسخ خانم آرمین:
این فرم بسیار کلی است. ولی وقتی داستانتان را نوشتید با این فرم میتوانید چک کنید و اگر این قسمتها را داشت داستان شده و موفق بودید.
در حقیقت پیرنگ در آوردن تمام علی معلولی هاست.
مثلا جمله من سرما خورده بودم و ..
این جمله وسط یک رمان نیاز به ایجاد یک دلیل برای سرما خوردگی دارد.
یا صبح زود از خواب بیدار شدم. وسط رمان دلیلی باید باشد که صبح زود از خواب بیدار شود.
مثل قرار کوه نوردی، امتحان، خواندن درس، جیغی که کسی در خواب بکشد و یا ....
پیرنگ یعنی شما نقشه راه قوی برای خود طرح کنید.
تمام
چرا؟، چی؟، چگونه؟، به چه علت؟، کِی؟،
کجا؟ و هر سوالی که در رابطه با متن میشود پرسید در داستان پاسخ داده شود.
❌ #توجه #توجه ❌
آخرین مهلت ثبتنام در دوره رسمی نویسندگی مقدماتی تا پیشرفته♨️
جمعه ۹ آبان ماه.
#فقط_بیستچهارساعت_زمان_باقیست.
✔️این دوره، همان دوره موعود بهمن ماه است.💯
✔️شرط لازم شرکت، تکمیل پرسش نامه است که تنها یک بار کافی است.
کسانی که قبلا پر کرده اند، فقط با پرداخت هزینه، عضو دوره خواهند بود.🔚
✔️پس از ثبت نام، به گروه یکی از پنج باغبان اضافه میشوید.🔰
🍃باغبان آرمین
🍃باغبان ابراهیمی
🍃باغبان صادقی
🍃باغبان مجاهد
🍃باغبان موسوی
✔️خودتان هم میتوانید باغتان را انتخاب کنید.🌴
✔️ورود به دوره برابر است با تعهد،
و پس از ثبت نام، امکان خروج ندارید،
وگرنه وجه ضمان عودت داده نخواهد شد.🚫
✔️دوره محدودیت سنی ندارد و با هر سطحی، حتی از صفر کلوین،
میتوانید شرکت کنید.💎
✔️دوره برای رماننویسان کودک هم مناسب است👼
🔷 نحوه ثبت نام:
وجه ضمان (30 هزار تومان) را به شماره کارت:
6037997700824874
(به نام میر محمد حسین موسوی)
پرداخت نمایید و تصویر رسید پرداخت را به آی دی @Seyedmousavi2 ارسال نمایید تا لینک ثبت نام برای شما فرستاده شود.
(کسانی که توان پرداخت هزینه ندارند، می توانند به پی وی آقای واقفی: @evaghefi مراجعه نمایند.)
💯لازمه شرکت در دوره،
تکمیل پرسشنامه آنلاین به نشانی زیر است👇
https://survey.porsline.ir/s/jX3Z7JS
* * ***
♦️نشانی باغ ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
♦️نمایشگاه باغ ⬅️ @anarstory
آخرین مهلت ثبتنام در دوره رسمی نویسندگی مقدماتی تا پیشرفته♨️
جمعه ۹ آبان ماه.
#فقط_بیستوچهارساعت_زمان_باقیست.
💯💯💯لینک پرسشنامه اصلاح شد.💯💯💯
تعدادی از درختان ثبت نام کرده بودند ولی چون اسامی بالای صد تا را ثبت نکرده بود مشخصات از دست رفته.
لیستی می فرستم. اگر نام تان در فهرست نبود دوباره زحمت بکشید. همین هفته اخیر اگر کسی پر کرده اینطور شده. بقیه که قبلا پر کرده اند اسامی شان هست.
💯لازمه شرکت در دوره،
تکمیل پرسشنامه آنلاین به نشانی زیر است👇
https://survey.porsline.ir/s/jX3Z7JS
@ANARSTORY
هدف نهایی ما در باغ انار #فتح_قدس است.
#فتح_قدس آرمان همه شهدا و انبیا و صلحا بوده.
باید در موردش صوت های آقای طائب رو گوش بدید.
ما وظیفه سترگی بر گردن داریم.
و تا قدس را فتح نکنیم آرام نخواهیم نشست.
و قلم قویترین ابزار #فتح است.
و به راستی چه کسی جز آوینی می توانست روایت #فتح را بسازد.
سید شهیدان اهل #قلم.
ما از مرگ نمی ترسیم، مرگ ما شهادت است.
ای وجدانهای نیم خفته بیدار شوید. و ای بیداران گوش فرا دهید. ماییم که بار تاریخ را بر دوش گرفته ایم تا جهان را به سرنوشت محتوم خودش برسانیم.
خون سرخ ما فلقی است که پیش از طلوع خورشید عدالت بر آسمان تقدیر نشسته است.
یا #فالق_الاصباح ما را در راهی که اینچنین عاشقانه در پیش گرفته ایم یاری فرما.
راهی که از باغ انار می گذرد. از لابه لای خون آبه های دلِ انارها...از قلبهای خونین و جگرهای سوخته...خدایا راه نشانمان بده.
آمین
#آوینی_طور
#فتح
#قلم
#هدف
#چشم_انداز
#باغ_انار
#یارمهدی
@ANARSTORY
#برگ
برگ در تمام باغ حضور دارد.
برگ باید سبکبار باشد.
برگ نباید دلبسته به جایی باشد.
برگ عمرش کوتاه است. درخت سالها می ماند.
برگ انرژی می دهد به درختان. برای سوخت و ساز.
برگ نشانه زنده یا مرده بودن درختان است.
برگ کوچک است.
برگ مقدمه میوه دادن است.
و من برگم.
#برگ
@ANARSTORY
هدایت شده از هیام
شمارش تعداد کلمه ، کاراکتر ، جمله و پاراگراف آنلاین 📑
https://kitset.ir/text/online-character-word-counter#result
هدایت شده از 💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
مدهامتان . [ م ُ هام ْ م َ ] (ع ص ، اِ) دو #باغ سبز و سیرآب که از غایت سبزی به سیاهی زند. (غیاث اللغات از منتخب اللغات ).
و در آیه ٔ شریفه بهمین معنی است . (لسان العرب ).
وبعضی به معنی دو #برگ سبز نوشته اند. (غیاث اللغات ). تثنیه ٔ مدهامة است . رجوع به مدهامة شود :
سرو آزاد را جهان دورنگ
رنگ مدهامتان نخواهد داد.
وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ «62» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «63»
و پايينتر از آن دو باغ، دو باغ ديگر هست. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
«1». نحل، 126.
«2». محمّد، 7.
«3». صف، 5.
«4». امالى طوسى، ج 2، ص 182.
تفسير نور(10جلدى)، ج9، ص: 409
مُدْهامَّتانِ «64» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «65»
(آن دو باغ) از شدّت سرسبزى به سياهى مىماند. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
فِيهِما عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ «66» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «67»
در آن دو باغ، دو چشمه جوشان است. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
نکته ها
«دون»، گاهى به معنى غير است و گاهى به معناى پائين. لذا براى آيه «وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ» دو معنا مطرح شده است:
الف) غير از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر نيز هست.
ب) براى اولياى خدا، آن دو بهشت است كه گفته شد: وَ لِمَنْ خافَ ... جَنَّتانِ امّا براى مؤمنان عادّى دو بهشت ديگر است كه پايينتر از بهشت اولياى خداست. «1»
«مدهامة» از ريشه «دهم» و باب «ادهيمام» به معناى سياهىِ شديد است و در اينجا منظور باغ و بستانى است كه از شدّت سبزى به سياهى مىزند. «نضاخ» به معناى فوران كننده و جوشان است.
در حديث آمده است كه آب و سبزه و روى نيكو، نشاط و شادابى مىآورد. «2» شاعر اين حديث را به شعر در آورده است:
ثلاثةٌ يُذهبن عن قلب الحَزن
الماءُ و الخَضراءُ و الوجهُ الحَسن
سه چيز است كه حزن و اندوه را از قلب مىزدايد: آب، سبزى و سيماى نيكو.
در اين آيات هر سه مورد در ميان نعمتهاى بهشتى مطرح شده است: آب، «عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ» سبزى، «مُدْهامَّتانِ» و صورت زيبا. «كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ»
1- درختان بهشتى همواره سرسبز و شاداب هستند. «مُدْهامَّتانِ»، (رنگ سبز براى شاداب سازى محيط مفيد است)
2- قرآن به رنگ سبز، توجّه دارد. «مُدْهامَّتانِ»
3- بهترين لذتها، لذّت مشاهده مناظر طبيعى است. «عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ»
4- آب، يك نعمت است و جوشش آن نعمتى ديگر. «عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ»
5- جوشش چشمهها، «نَضَّاخَتانِ» همراه با جريان نهرها، «تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»* و وجود آبشارها، «وَ ماءٍ مَسْكُوبٍ» و تنوّع نهرهايى از شير و عسل و شراب و آب، نعمتهايى غير قابل وصف هستند. «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»
#رمز
#راز
#سرّ
#مُدهامتان
💎 @ANARSTORY
♦️ @HOLLYYAGHUT