eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 💠مرده ها هم احساس دارند یکی از آداب قبرستان این هست وقتی کنار قبری میروید، سریع قبر رو ترک نکنید بلکه مدتی کنار قبر بنشینید، زیرا مرده وجود شما رو حس میکند و از بودن شما آرامش میگیرد: ✴️شخصی از امام موسی کاظم (ع) سؤال کرد: مؤمنی که مرده باشد، آیا کسی که قبر او را زیارت می کند، آگاه بدان است؟ 🌷امام فرمود: بله و تا زمانی که بر سر قبر او هست، مرده با او مأنوس گشته و آرامش می یابد. و زمانی که بلند شده و از کنار قبر میرود، از رفتن او وحشتی به مرده وارد می‌شود. 💢قالَ: قُلْتُ لَهُ الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ بِمَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ قَالَ نَعَمْ وَ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا دَامَ عِنْدَ قَبْرِهِ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَةٌ. اصول کافی، ج 3، ص 228 علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عدم تأثیر سلام بر امام حسین و لعن بر قاتلین وی بعد از نوشیدن آب 🔸نورعلى تابنده، قطب سابق فرقه صوفیه گنابادیه، با اینکه خود را شیعه می‌نامد، ولی سلام بر حضرت اباعبداللّه‏ (علیه‌السلام) و لعن بر قاتلین وی، بعد از نوشیدن آب را بی‌تأثیر و گفتن آن در زمان حال را بدون اجر می‌داند. 🔹از آنجا که روایات مختلف درباره اهمیت عزاداری و اشک و سلام بر حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام وارد شده اما تابنده در این باره گفته: 🔻«اگر ميان شيعيان رسم بود كه هروقت آب مى‏‌خوردند، بگويند: سلام بر لب تشنه حسين! براى اين بوده كه از نوشيدن آب، امام حسين و يارانشان را محروم كردند. 🔻اثر اين كار در دوران بنى‏ اميّه بسيار مشهود بود؛ چرا كه به ياد شيعه مى‏‌آورد كه حاكمان جور با اولياى دين چه كردند. 🔻امّا آيا اكنون كه ما از روى عادت و تقليدِ صرفْ مثلاً هنگام نوشيدن يک ليوان آب خنک يا شربت در تابستان چنين مى‏‌گوييم، همين اثر را دارد؟ 🔻در صدر تاريخ شيعه، اين‏قدر محيط، خفقان‏‌آور بود كه شيعيان مى‏‌ترسيدند بلند بگويند: «سلام‌‏اللّه‏ على الحسين»، امّا حالا كه گفتن «سلام‏ اللّه‏ على الحسين» و ذكر «لعنه‏ اللّه‏ على قاتل الحسين» آن‏قدر عادى شده كه حتّى براى برخى محلّ درآمد شده و به كار و پيشه‌ی آنان تبديل شده، ديگر اين كار اجرى ندارد.»[1] 📚پی‌نوشت آزمايش، مصطفی، عرفان ایران، تهران، انتشارات حقيقت، 1380، شماره‌ی37. علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ آسمان در عزای سیدالشهداء خون گریست (۶) دکتر در کتاب خود نقل کرده بعد از شهادت علیه السلام آسمان خون بارید... 📚 تهذیب الکمال ج۶ ص۴۳۳ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔷از زیارت تا شهادت🔷 💢قال ابو عبدالله ( علیه السلام) 🔹لا تدع زیارة الحسین بن على علیهما السلام و مر أصحابک بذلک یمد الله فى عمرک و یزید فى رزقک و یحییک‏ء الله سعیدا و لا تموت الا شهیدا . ✅ امام صادق (ع) فرمود : ⬅️زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن و به دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن ! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر شهید . 📚کتاب وسائل الشیعه ، چ 10 ص335 عضویت درکانال🔻🔻👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
خدای بخشنده و تثلیث بخیل آگوستین در اوایل رساله خود درباره تثلیث می گوید که خطا در هیچ موضوعی خطرناک تر از تثلیث نیست. همو بر این باور است که هیچ تحقیقی سخت تر و هیچ کشفِ حقیقتی، سودآورتر از تثلیث نیست." "in no other subject is error more dangerous, or inquiry more laborious, or the discovery of truth more rewarding."۱ دغدغه اصلی آگوستین مذهبی بوده است. از نگاه او، تفاوت بین باور راست و باور ناراست، تفاوت بین زندگی معنوی و مرگ معنوی است. پرسش و به دیگر سخن، چالش برجسته در باره ی دیدگاه آگوستین این است که: امری چنین حیاتی (حیات معنویِ در گرو کشف تثلیث) چرا تا این اندازه، گنگ است؟ چرا خدایی که بخشنده و مهرورزی بیکران است، حیات معنوی آدمی را به چنین آموزه ی - دست کم خرد گریز- پر حاشیه و کم بر و باری پیوند زده است؟ ----- ۱.https://andrewmbailey.com/trinity/Cartwright.html. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
⬅️ ⬅️ در رثای ستارگان با یکدیگر برخورد می کردند... راوی میگوید: … بَعدَ قَتلِهِ سَبعَةَ أيّامٍ تُري عَلَي الحيطانِ كأنبا ملاحف معصفرة مِن شِدَّةِ حمرتها و ضُربَتِ الكَواكِبُ بَعضُها بَعضاً. … تا ۷ روز بعد از شهادت او(سیدالشهداء علیه السلام) ، آفتابی که بر خانه ها می‌تابید به قدری قرمز بود که گویا چادرهای سرخ است که بر خانه ها کشیده اند و می دیدیم که برخی ستارگان با یکدیگر برخورد می کنند. 📚صواعق المحرقة ص١١٦ 📚مجمع الزوائد ١٩٧/٩ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
⬅️⬅️ ثواب یک قطره اشک بر علیه السلام در با سند معتبر نقل کرده است : هرکس یک قطره اشک ، برای علیه السلام بریزد ، خداوند او را در بهشت خود جای خواهد داد. 📚 فضائل الصحابه ج١ ص۸۴١ ➖➖➖ سند روایت نیز صحیح است زیرا ⬇️⬇️ 📝 محقق كتاب فضائل الصحابه «جناب وصی الله بن عباس» در پاورقی كتاب راجع به راویان سند روایت می نویسد: ✅ احمد بن اسرائیل شیخ القطیعی لم اجده والباقون ثقات. 👈 پس به غیر از احمد بن اسرائیل باقی روات همه ثقه هستند و احمد بن اسرائیل استاد قطیعی است که درباره او می گوید: 🔹نجاد ؛ پیشوا، حافظ (كسی كه صدهزار روایت حفظ است) ، فقیه و استاد علمای در بغداد ، ابو بكر احمد بن سلمان بن حسن بن اسرائیل بغدادی حنبلی... خطیب گفته: وی فرد صدوق و عارف بوده و كتاب بزرگی را در «سنن» تصنیف كرد و در جامع منصور قبل از نماز جمعه نشستی برای فتوا داشته و بعد از نماز نیز درسی برای املای روایت دائر می كرده است و از وی ابوبكر قطیعی روایت نقل كرده است. 📕تذكرة الحفاظ ذهبی ج3 ص868 📝 درباره او گفته می گوید: 🔹احمد بن اسرائیل از پرهیزگاران عالم و از نظر حافظه آن قدر قوی بوده كه وقتی یك مطلب را یكبار می شنید ، حفظ می كرد. 📕تاریخ الإسلام امام ذهبی ج19 ص34 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🔸 امام حسين علیه السلام: 🔰 من طَلَبَ رِضا اللّه ِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّه ُ اُمُورَ الناسِ ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّه ِ، وَ كَلَهُ اللّه ُ إلى النّاسِ. 🔹هر كه خدا را با مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بى نياز كند و هر كه خشنودى مردم را با ناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم واگذارد. 📚 بحار الأنوار: ۷۱/۲۰۸/۱۷ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
معمای تجسم به گزارش آقای جان هیک "این که چگونه یک موجود، می تواند به طور مشترک، صفاتِ آشکارا ناسازگارِ خدا و بشری را دارا شود، یک معمای آشکار است. خدا جاودانه است؛ در حالی که انسانها زمانمندند. خدا بی کران است و انسانها کرانمندند. خدا آفریننده ی جهان از جمله بشریت است؛ در حالی که انسانها بخشی از آفرینش خدایند. خدا قادر مطلق، دانای همه چیز و همه جا حاضر است؛ در حالی که انسان دارای قدرت، دانش و مکان محدود و غیره است. بگذارید این رامشکل ویژگی های ناسازگار بنامیم! Let us call this the incompatible-attributes problem. ------- the metaphor of god incarnate, Jhon Hick, P. 102. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌺بهشت ، پاداش عزادارى🌺 💢قال على بن الحسين السجّاد عليه السّلام : اَيُّما مُؤ مِنٍ دَمِعَتْ عَيْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ وَ مَنْ مَعَه حَتّى يَسيلَ عَلى خَدَّيْهِ بَوَّاءَهُ اللّهُ فىِ الْجَنَّةِ غُرَفاً. ❇️امام سجّاد عليه السّلام فرمود: هر مؤ منى كه چشمانش براى كشته شدن حسين بن على عليه السّلام و همراهانش اشكبار شود و اشك بر صورتش جارى گردد، خداوند او را در غرفه هاى بهشتى جاى مى دهد. ينابيع الموده ، ص 429 عضویت درکانال🔻👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠بررسی مکتب اخلاقی اشو💠 ⭕️مکتب اخلاقی اُشو دارای خواستگاهی سکولاریستی و نگاهش به اخلاق نگاهی اومانیستی و طبیعت‌گرایانه است که اخلاق را در خدمت بهره‌مندی و لذّت هر چه بیشتر انسان قرار می‌دهد؛ لذا اخلاق و ارزش‌های اخلاقی تا زمانی مقبولیت دارند و خوب هستند که به انسان نفعی برسانند و گرنه فی‌نفسه ارزشمند نیستند. همه تلاش او جمع میان تز مراقبه + عشق است، چون مراقبه لذّت و شادی لحظه عشق‌بازی را افزایش می‌دهد. عشق که طبیعت فطری و ذاتی انسان است در عرفان اُشو به یغما رفته و با تعابیری که از آن به‌دست می‌دهد، نه تنها انسان را به آرامش مطلق که مدعای اوست، نمی‌رساند، بلکه فاقد هرگونه قید و بند اخلاقی بوده و انسان را به ورطه نابودی و هلاکت می‌رساند؛ زیرا اُشو ارضای آزادانه نیاز جنسی را پایه‌ی عشق قرار داده و معتقد است انسان این‌گونه به عبودیت و اتصال با خداوند دست پیدا می‌کند. عرفان پیشنهادی اُشو نه تنها انسان را به خدا و معنویت نمی‌رساند، بلکه موجب گسترش انواع انحرافات و مفاسد اخلاقی در جامعه و بروز ناراحتی‌های روحی و روانی در افراد می‌شود که عواقب سنگینی را از لحاظ فردی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت. 📚مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو،طاهره محنت فر،دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق؛ t.mehnatfar@gmail.com عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ صلی الله علیه و آله و بر مصائب حسینی
⬅️⬅️ صلی الله علیه و آله و بر مصائب حسینی ➖➖▪️◾️▪️➖➖ مورخ و عالم نامی آورده است: وقتی عليه السلام به زمین رسیدند، پرسيدند: اين زمین چه نام دارد؟ در جواب عرض كردند: كربلا، و به آن نيز می‌گويند كه نام دهی در اين نزدیکی است. عليه السلام گريست و فرمود: اندوه و گرفتاری (کرب و بلا)‌. سپس حضرت فرمود: خبر داد: نزد صلی الله علیه و آله بود و تو پیش من بودی و ناگهان گریستی. پیامبر فرمود: بگذار فرزندم را. من تو را رها نمودم، پیامبر تو را برداشت و در آغوش کشید. جبرئیل پس از دیدن این منظره پرسید: آیا دوستش داری؟ پاسخ داد: بلی. جبرئیل گفت: همانا امت شما به زودی او را خواهند کشت؛ آیا می‌خواهی خاک سرزمینی را که در آنجا کشته می‌شود به تو نشان بدهم و آن را ببینی؟ فرمود: بلی. پس جبرئیل بال‌هایش را گشود و زمین کربلا را نشان داد. از آن حالت بیرون آمد و در دستش سرخ بود. هنگامی که به امام حسین عليه السلام عرض كردند نام اين سرزمين كربلاست، خاک آن را بویید و فرمود: به خدا سوگند، اين همان خاکی است كه جبرئیل آن را به رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر داد و از آن آگاه گردانید، و من در همين سرزمين كربلا به می‌رسم ... 📚 تذکرة الخواص (تألیف سبط بن جوزی) ص۲۵۰ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
عقل شایسته ی درک تجسم نیست! با پژوهش و بررسی روان شناختی، جامعه شناختی، معرفت شناختی و ... می توان درباره ی چگونگی شکل گیری باور در آدمی آموخت و به دانش سودمند و کاربردی دست یافت. براستی باور - هر چند خرد ستیز - دارای چه ویژگی است و با آدمی چه می کند که آدمی را دربند خود می سازد؟ برای نمونه به آموزه ی تجسم بنگرید! این آموزه حتی از سوی اندیشمندان و فیلسوفان مسیحی، با خرد بیگانه و در قهر است؛ اما عالمان و متدینین، از آن عدول نمی کنند. یک شاهد آن، آقای توماس وی. موریس است. او در کتابش به روشنی، تجسم را رازی، خارج از طور عقل، دانسته که از ما آدم های صرفِ دارای عقل ناتوان، نمی توان انتظار داشت که آن را بهمند: "The doctrine of the incarnation expressed a divine mystery which we mere mortals could not expect to understand, and it was bordering on the blasphemous for any feeble, logic-chopping human intellect to attack it” ________ The logic of incarnate, Tomas V. Morris, p. 25. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🌸 امام صادق (عليه السّلام) : 🌷 منْ احبَّ أن يخفّفَ اللهُ عزّ و جلّ عنه سَكراتُ المَوتِ فليكُن لِقرابَتِهِ و بوالِدَيْهِ بارّاً. ☘️ كسي كه دوست دارد خداي متعال سختي هاي مرگ را بر او آسان سازد، نسبت به خويشان (و نزديكان) و پدر و مادرش نيكوكار باشد؛ اگر چنين بود، خداي متعال سختي هاي مرگ را بر او آسان مي كند و فقر (نيز) هرگز او را گرفتار نخواهد كرد. 📖 سفينة البحار، ج ۲، ص ۵۵۳ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ تاريك شدن دنيا به‌گونه ای که ستارگان در بین روز پیدا شدند... (۱) ▪️حدثنا خلف بن خليفة ، عن أبيه ، قال : لما قتل الحسين اسودت السماء ، وظهرت الكواكب نهارا حتي رأيت الجوزاء عند العصر وسقط التراب الأحمر . خلف بن خليفه از پدرش نقل مي كند كه گفت : زماني كه امام حسين (عليه السلام) به شهادت رسيد ، آن قدر آسمان تاريك شد كه هنگام ظهر ستاره هاي آسمان ظاهر شدند ؛ تا جائي كه ستاره جوزا در عصر ديده شده و خاك سرخ از آسمان فرو ريخت . 📚 تهذيب الكمال (المزي) ج 6 ص 431 - 432 📚 تهذيب التهذيب (ابن حجر) ج 2 ص 305 📚 تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج 14 ص 226 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
بستن دست عقل برای گشودن پای خرافه برخی از متکلمان مسیحی برای توجیه و تایید تجسم "incarnation" و از بین بردن اشکال ناسازگاری بین ویژگی های انسانی و الهی، اجرای اصل عدم تناقض در تجسم را رد می کنند. اصل عدم تناقض، می گوید که هیچ چیز نمی تواند همزمان و از یک منظر، هم باشد و هم نباشد. حال اگر این اصل در تجسم به کار نرود (خروج تخصصی) خدای پسر می تواند دارای هر ویژگی (مثلاً قدرت نامحدود داشتن) و مکمل آن (به عنوان مثال قدرت محدود داشتن) باشد (خدای پسر می تواند، واقعاً انسانی و واقعاً الهی باشد) اما با این فرض، بی اشکال، می تواند، به عنوان دستگیره ی در ، عدد هفت یا یک تکه نان تست هم تجسم یابد. افزون بر آن، اگر داشتن یک ویژگی، نداشتن آن را رد نمی کند، بین تجسم یافتن و تجسم نیافتن چه تفاوتی است؟ "However, if having a property does not rule out its absence, then all property distinctions (e.g. being incarnate and not being incarnate) break down" نتیجه و به زبانی دیگر، چالش این که: کنار گذاشتن قانون عدم تناقض ، به منظور دفاع از آموزه تجسم ، منجر به از بین رفتن تمام تمایزهای معنادار و مفاد ادعاهای کلامی می شود. -------- https://iep.utm.edu/incarnat/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
4⃣2⃣ 💠 اولین سوال❗️ 💢 نماز تنها عبادتی است که در هیچ حال از انسان ساقط نمی‌شود. ترک عمدی آن مرز میان اسلام و کفر و همچنین اولین سوال در روز قیامت است. نماز پایه و اساس دین است؛ اما این نماز شروطی دارد. 💢 جوانی که به نماز توجه دارد و اهل عبادت است، دست به دزدی و خیانت نمی‌زند. 🔅 امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادت جان فرسا هم انجام می‌دهد ولی امام شایسته ای از طرف خدا ندارد، تلاشش بی فایده و نپذیرفته است.» 📚 وسائل الشیعه، جلد ۱، ص ۹۰ 📌 اولین مشخصه جامعه پس از قیام حضرت مهدی، اقامه نماز است؛ اگر دوست داری در آن روز جزء نمازگزاران باشی، باید قبل از ظهور به سمت نماز بشتابی. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در ردّ حروفیه 🔸در سال 1291 هجری قمری کتابی در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید. کتاب مذکور "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود. 🔹اسحاق افندی کتاب خود را به سه فصل تقسیم کرده بود: 🔻فصل اول: تحقیق در اصل فضل‌الله حروفی و بیان اصول و قوانین بعضی از بکتاشی‌ها. 🔻فصل دوم: در بیان کفریات کتاب جاویدان فرشته‌زاده که نام یکی از پیروان فضل‌ﷲ حروفی و از فرقه بکتاشیه است که کتاب‌های گمراه‌کننده خود را به نام جاویدان انتشار می‌دادند. 🔻فصل سوم: در ذکر کفریاتی که در دیگر جاویدان‌ها آمده است.(1) 🔰در این کتاب گفته شده کتاب‌هایی که با نام جاویدان مشهور شده است، شش کتاب است که اولین کتاب‌ ایشان توسط فضل‌الله حروفی نگاشته شد و پنج کتاب دیگر را جانشینان او نگاشتند و اضافه می‌کند که کفر این طایفه در این پنج کتاب به خوبی واضح است. ♻️بنابراین تلاش نویسندگان در نشان‌دادن انحراف طوایف مختلف درطول تاریخ به وفور مشاهده می‌شود و نوشتن کتاب‌های روشن‌گرانه تحت عوامل مختلف شدت و ضعف داشته است. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، صص 152 و 153. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ تاريك شدن دنيا به‌گونه ای که ستارگان در بین روز پیدا شدند... (۲) ▪️لمَا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (عليه السلام) كُسِفَتِ الشَّمْسُ كَسْفَةً بَدَتِ الْكَوَاكِبُ نِصْفَ النَّهَارِ حَتَّي ظَنَنَّا أَنَّهَا هِي . هنگامي كه امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد، خورشيد گرفت و آن قدر تاريك شد كه هنگام ظهر ستاره هاي آسمان ظاهر گرديدند . از اين اتفاق چنين پنداشتم كه قيامت برپا شده است ! 📚 مختصر ینابیع الموده (قندوزی حنفی) ص189 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠غیر اسلامی بودن تصوف از دیدگاه محققین غیرصوفی 🔸در حالی صوفیان سرچشمه اعمال و آیین خود را اسلام معرفی می‌کنند، که بسیاری از محققین غربی و شرقی اعم از مسلمان و غیرمسلمان بر این نکته تأکید دارند که بسیاری از این اعمال به آیین فرقه‌های غیرمسلمان شباهت دارد. 🔻کما اینکه ابوریحان بیرونی برخی از اعمال عبادی و انواع ریاضت‌های هندی را در کتاب خود می‌نویسد، سپس به تشابه آنها با برخی اعمال و مراسمات تصوف اشاره می‌کند. [1] 🔻یا آسین پالاسیوس منشأ تصوف را زهد و عرفان مسیحی و فلسفه نوافلاطونی اسکندریه می‌داند. [2] 🔰حال سران صوفیه باید نسبت به نظرات کثیری از محققین غیر صوفی درباره غیر اسلامی بودن ریشه اعمال و آیین صوفیگری پاسخگو باشند. 📚پی‌نوشت: 1. ابوریحان بیرونی، محمد، ماللهند، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۹۱. 2. خلیلی، مصطفی، عقل و وحی در اسلام، نشر بوستان کتاب، قم، 1387. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ذکر خدا در مسلک صوفیه 🔸صوفیه در گفتن ذکر، شیوه‌ای عجیب و ساختگی از قبیل ضربه سر به کتف راست و چپ وارد کردن، برای خود در نظر گرفته‌اند، که یک نوع بدعت در دین به‌حساب می‌آید. 🔹چنان‌چه نویسنده کتاب جواهر غیبی در این‌باره می‌نویسد: 👈«ذکر جبروتی، سر را به کتف راست بند کرده بر پستان چپ، الله گویان چنان ضرب کند که پهلوی چپ خم شود. ذکر (آورد و برد) این است که مربع نشیند و رو به کتف راست آورده "ها" گوید و به کتف چپ رو آورده "هو" گوید و سر، نگون کرده و در خود "هی" گویان ضرب کند و این معمول اکثر مشایخ است.»[1] 🔰بنابر آنچه ذکر شد، این صوفیان با انجام حرکاتی عجیب و ساختگی در گفتن ذکر، این توهم به آنان دست داده که اینچنین به خدای خود نزدیکتر شده و به فنای الهی می‌رسند، در حالی که این عمل آنان، بدعتی آشکار در اسلام است. 📚پی‌نوشت: 1. الهی، مظفر علیشاه، جواهر غیبی، گردآورنده، محمدحسن قادری چشتی، کتابخانه ملی ایران، چاپ سنگی، 1304ه.ق. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰