🔺 #توحید_اهل_بیت
⤴️ یکی از منابع مهم و معتبر در شناخت توحید، #خطبه_فدکیه است. در قالب چند فرسته به تبیین و مقایسه توحید فاطمی و سایر مکاتب بشری اشاره میشود
🔅 فرسته دوم
➖➖➖
در مکتب اهل بیت خداوند متعال، خود، خويشتن را به بندگانش معرّفى كرده و معرفت او به تعريف خود او تحقّق يافته است.حضرت زهراء (س) در خطبه فدکیه فرمودند: « ...وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ، ؛ .... با زبان نمیتوان وی را توصیف کرد و کیفیتش برتر از اوهام است.» اميرمؤمنان مىفرمايد: « اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ ..؛ خدا را به خود او بشناسيد» (صدوق،التوحید،ص285) در حديثى ديگر از ايشان سؤال مىشود: خدا را به چه شناختى؟ آن حضرت مىفرمايد :به آنچه او خودش خود را به من معرّفى كرد. سؤال شد: او خود را چگونه معرّفى كرد؟ حضرتش فرمود : « هيچ صورتى شبيه او نيست و به حواسّ، درك نمىشود و به مردمان قياس نمىشود. نزديك است در عين آنكه دور است و دور است در عين آنكه نزديك است.... » (همان)
مرحوم کلینی از محدثان بزرگ شیعی در باب « النَّهْيِ عَنِ الْكَلَامِ فِي الْكَيْفِيَّة» 10 روایت و در باب « ُ النَّهْيِ عَنِ الصِّفَةِ بِغَيْرِ مَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ تَعَالَى» 12 روایت ذکر میکند که موید دیگری است بر معرفت توحیدی فاطمی که کیفیت خدا بر ما پوشیده است و وصف الهی باید از سوی خودش و وارثان علمش باشد. مرحوم آیت الله حسن زاده املی در کتابش « کلمه علیا در توقیفیت اسما » توضیحی در اینباره داده است.
+
در مقابل بسیاری از پیروان سایر مکاتب به چیستی خدا پرداخته و به تشبیه یا تجسیم گرفتار شدهاند.
سلفیه قائلند: خدا کبد و طحال ندارد بلکه فقط دست دارد (ابن تیمیه،الرسالة التدمریة ،ص90.) و دودستش جدای از همدیگرند ( بن عثیمین، مجموعة فتاوا و رسائل بن عثیمین،ج9،ص1123) روز قیامت دستهایش را پر از آب کرده وبه سوی بندگان آب می پاشد. ( ابن قیم، (زاد المعاد فی هدی خیر العباد -صفحه 591-592)
کرسی محل قدمهای خداوند است (بن عثیمین، شرح ریاض الصالحین ج1 ص327.) ابن قیم نشستن وبرخواستن را انکار نکرده و معتقد است که خدا نشسته وبر میخیزد. (ابن قیم ،بدائع الفوائد،ج4،ص1380) . خداوند طایفه زیادی از مدعیان توحید صورت دارد و شخص است. ( العلوان، القول المبین فی اثبات الصورة لرب العالمین صفحه 80.) مکان مند است و پیامبر(ص) در عرش کنار اوست. ( ابن قیم، بدائع الفوائد، ج 4، ص 39.) این خدا ملول و غمگین نیز هست ( بن عثیمین،همان،ج1،ص174)
+
علاوه بر پیروان مکتب سقیفه در معنویتهای جدید نیز این ادعاهای بی اساس وجود دارد. والش پیامبر عصر جدید هر بحثی درباره اسم خدا را بیهوده میداند و درباره نام خدای خیالی خود می گوید: « من همان هستم که هستم» (والش،دوستی با خدا،ج1،ص69) وی معتقد است خدا تنبیه نمیکند (والش،دوستی با خدا،ص70) و شبیه انسان است .(گفتگو با خدا،ج3،ص64)
=-=
در عرفان حلقه یکی دیگر از معنویتهای جدید ، انسانها در خدا غوطهور و یکی از تجارب الهیاند. چون ذات خداوند در انسان وجود دارد، ما ازلی و ابدی، خالق ، یکتا و بی نیاز ، از زبان او حرف میزنیم، باچشمان او میبینیم، با پاهای او راه میرویم، ( مهدی وزنه،مرشد بی رشد و تباه،ص112) خدای عرفان حلقه خدایی خیانت کار و مکار است که ابلیس را دست مایه خواست خود گردانیده است. (فاطمه مغیثی،فراسوی حلقه،ص79. به نقل از: طاهری،موچودات غیر ارگانیک، ص 13-15 )
=-=
پائلو معتقد است یکی از چهره های خداوند،چهره یک زن است (پائلو کوئیلیو،کنار رود پیدرا نشستم و گریستم،31) و معتقد است کلیسای کاتولیک در آینده نزدیک این چهره مادینه خدا را باید به رسمیت بشناسد (شهرزاد،زندگی و آثار پائلو کوئیلیو،ص38)
ادامه دارد...
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 2️⃣3️⃣
#تاریخی
📝📝 موضوع: وفات ام کلثوم سلام الله علیها
⏬⏬⏬
1. مراد ما از ام کلثوم:
دختران امام علی (علیهالسلام) که نام یا کنیه آنها «امکلثوم» باشد سه یا چهار نفرند.[امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] منظور ما در این فرسته، «امکلثوم الکبری» است.
➖➖➖
2. تولد:
▫️تاریخ ولادت او را سال ۶ قمری نوشتهاند؛ [ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۴۱۳ ق، ج ۳، ص ۵۰۰]؛ البته برخی نیز بدون تعیین سال دقیق، ولادتش را در عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) آوردهاند.[ ابن حجر، الاصابه، ۱۴۱۵ ق، ج ۸، ص ۴۶۴].
▫️علمای شیعه، ایشان را در بین فرزندان امام علی(علیه السلام) کوچکتر و پس از زینب (س) دانستهاند [مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]؛ شیخ مفید در شمار فرزندان امیرالمؤمنین (ع)، نام او را زینب صغرا ذکر میکند که مُکَنّا به امکلثوم است.[مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴].
➖➖➖
3.وفات - شهادت
🔺در تاریخ وفات ایشان اختلاف است.↪️
▫️مرحوم سید محسن امین میگوید: چون مشخص نیست کدام امکلثوم در حادثه عاشورا بوده است.[همان، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] لهذا وفات امکلثوم الکبری را در سلطنت معاویه قبل از سال 54 ق نوشته است؛ که در مدینه در حوالی سال 45 قمری دفن شدند. [امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 485].
▫️ابن طیفور (م 280) خطبهای از این بانو پس از عاشورا را ذکر کرده است [ابن طیفور، بلاغات النساء، ص 23] که برخی نتیجه گرفتهاند، وفات این بانوی عظمی پس از عاشورای سال 61 قمری بوده است. شیخ ذبیحالله محلاتی (م 1366 ش) هرچند مینویسد زمان دقیق وفات ایشان معلوم نیست؛ اما گفته است: «بایستی تقریباً در اواخر شهر جمادیالثانی 62 از هجرت بوده الله العالم» [محلاتی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص 256]
و عبدالحسین نیشابوری بر پایهی سخن محلاتی 29 جمادی الثانیه را سالروز مرگ ایشان ذکر کرده است [عبدالحسین نیشابوری، تقویم الشیعه، ص 225.] .
▫️صنعانی (م 211 ق) مینویسد: «فبلغنی ان عبدالملک بن مروان سمهما فماتا؛ عبدالملک مروان ایشانرا مسموم ساخت» [صنعانی، المصنف، ج 6، ص 164].
➖➖➖
4. عظمت ایشان :
🔅امام صادق (علیه السلام) او را آزادشده از جهنم ذکر فرمودند: «َ الْمُعْتَقُونَ مِنَ النَّارِ هُمْ وُلْدُ بَطْنِهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ.» [شیخ صدوق، معاني الأخبار، ص 107].
🔅مامقانی از رجالیون بزرگ شیعه،میگوید: «وی زنی جلیلالقدر، فهیم و بلیغ بوده و او را از ثقات میدانم».[مامقانی، تنقیح المقال، ۱۳۵۲ ق، ج ۳، ص ۷۳].
🔶جریر طبری سنی (م 330 ق) در کتابش با نام «ذَیلُ المُذَیَّل*» ، فصلی را به بانوانی اختصاص داده است که از آنها علم اخذشده است. ابتدا نام فاطمه زهرا (علیها السلام) ذکر کرده سپس مینویسد: «ومنهن أُمَّ كُلْثُومٍ ابْنَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع.» [طبری،تاریخ طبری، ج 11،ص667] .
〰️〰️〰️
* این نوشته در آخر تاریخ طبری آمده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#ملت_عشق ( داستانهایی از صوفیان). 02
▫️ این قسمت: ابراهیم ادهم (فرسته دوم)
〰️〰️
عطار نیشابوری می نویسد:
ابراهیم ادهم برای زیارت کعبه حرکت کرد یک قدم بر میداشت و دو رکعت نماز میخواند، دو مرتبه قدم بعدی و دو رکعت نماز. بدین خاطر 14 سال سفرش طول کشید! بالاخره به کعبه رسید ولی کعبه در سر جایش نبود. از تعجب گفت: پس کعبه کجاست؟، اینجا هاتفی ندا داد: « «چشم تو را هيچ خلل نيست. امّا كعبه به استقبال ضعيفهيى رفته است، كه روى در اينجا دارد». ابراهيم از غيرت بخروشيد. گفت: «كه باشد اين؟» تا رابعه[عدویه] را ديد كه مىآمد، عصا زنان، كعبه به مقام خود بازرفت. ابراهيم گفت: «اى رابعه اين چه شور و كار و بار است كه در جهان افگندهاى؟». رابعه گفت: «تو شور در جهان افگندهاى كه چهارده سال درنگ كردهاى تا به خانه رسيدهاى» (عطار نیشابوری، تذکرة الاولیاء،القسم الاول،ص62)
خلاصه عبارت جناب عطار: بله، کعبه به استقبال یکی از زنان صوفی به نام رابعه عدویه رفته و با او به مکه آمد و بعد سر جایش نشست.
➖➖
▫️به راستی وقتی ما توحید را بدون استدلال نمیپذیریم، چرا برخی این مطالب کهن را قبول میکنند🤔. در کارتون «پهلوانان» که از شبکه پویا پخش میشد. در قسمتی در قالب داستان زیبایی، کتاب جناب عطار با این محتوا گنج ایرانیان معرفی شد!!!
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#ملت_عشق ( داستانهایی از صوفیان). 03
▫️ این قسمت: حسن بصری
〰️〰️
▫️حسن بصری از شخصیتهای برجسته در میان طبقه تابعین است، طبرسی روایت کرده است که در بصره علی (ع) از حسن دلیل شرکت نکردنش را در جنگ جمل را پرسید و حسن دلیل آنرا جهنمی بودن قاتل و مقتول بیان کرد؛ و امام بدو گفت: برادرت ابلیس چنین نجوایی به گوشت گفته است. (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 171)
==
🔹و در سال 42 معاویه عبدالرحمن بن سمرة را والی سیستان قرارداد که حسن بصری همراه وی بود.(ابن اثیر، أسد الغابة، ط اسماعیلیان، ج 3، ص 298) مردم شهر در حضور او امامت را حق امام علی (ع) دانستند و از معاویه تبری جستند. (تاريخ سيستان، تحقيق ملکالشعرای بهار، ص 89؛ شاه محمود سیستانی، احیاء الملوک، به اهتمام منوچهر ستوده، ص 49.)
او سالها در این شهر حضور داشت. در سال 46 ق ربيع الحارثى از سوی معاویه والی سیستان بود و او تمام دستورات را از حسن بصری میگرفت.(تاریخ سیستان، ص 92) استفاده میشود معاویه پس از شهادت امام علی (ع) برای از بین بردن تفکر تشیع در سیستان حسن بصری و این افراد را به سیستان فرستاده است.
==
🔶فضل بن شاذان قمی دربارهاش گوید:« وَ الْحَسَنُ كَانَ يَلْقَى أَهْلَ كُلِّ فِرْقَةٍ بِمَا يَهْوَوْنَ وَ يَتَصَنَّعُ لِلرِّئَاسَةِ وَ كَانَ رَئِيسَ الْقَدَرِيَّةِ.» ( کشی، إختيار معرفة الرجال، ص 98.)
عمادالدین طبری دربارهاش میگوید: حسن بصری از دشمنان علی و فرزند او بود در روز عاشورا با لشگریان شام بود و شریک معاویه بود در تبری از امام علی(ع) بود. (طبری، اسرار الامامة، ص 399.)
➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#نکته
➖➖
کراجکی (م 449ق) : « آنها نام مبارک امام حسن (علیه السلام) را به جهت سبک شمردن بدون الف و لام آورده و میگویند: حسن بن علی ( سلام الله علیه) . اما نام حسن بصری که از ولایت اهل بیت دور بوده است را با احترام ذکر کرده و میگویند: « الحسن البصری » ( کراجکی،التعجب،ص115).
➖➖
#حسن_بصری
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 3️⃣3️⃣
#حدیثی
📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها
⏬⏬⏬
1. مفهوم شناسی:
«الرغائب» به معنای آرزو نیست.بلکه به معنای: بخشش فراوان است. نک: المغرب،ج1،ص335؛ الطراز الأول، ج2، ص: 71؛ تاج العروس،ج2،ص28.
〰️〰️
2. سند این دعا و عمل
2.1. شیعه: دو سند در کتب شیعه یافت شد. که هردو از علامه حلی منقول است.
2.1.1. اجازه علامه حلی به ابن زهره که این سلسله اسناد را علامه مجلسی آورده است ( بحار الانوار،ج95، ص: 395باب 25 ) .در این سند این عمل به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده شده است. علامه مجلسی و هاشم رسولی محلاتی در ارزیابی این سند آنرا طریقی عامی (=سنی) می داند. (مجلسی،زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 43 ؛ مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام، مقدمه،ص34)
2.1.2. در این سند عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی است. و مستند به معصوم نیست .(علامه حلی،منهاج الصلاح، في إختصار المصباح،ص457).
+
2.2. عامه(=سنی) :
بسیاری از دانشوران عامی سند این نماز را از موضوعات می دانند. مثلا: ابی شامه الشافعی (665 ق) می نویسد:« این نماز در قرن چهارم جعل شده است و هیچ اصلی ندارد». ( ابی شامه الشافعی 665 ق الباعث علی انکار البدع و الحوادث، ص 146 ) همچنین نک: (عینی،عمده القاری،ج4،ص39؛ سخاوی، التحفه اللطيفه في تاريخ المدينه الشريفه،ج2،ص331.) .
〰️〰️
3. زمان جَعل و ساختن این نماز
3.1. شیعه.
اگر سند دوم علامه حلی را بپذیریم چنین نمازی در روزگار امام صادق علیه السلام بوده است. هرچند در تاییدش از ایشان مطلبی یافت نشد.
3.2. سنی.
ابو حامد محمد غزالى (505ق) : در ماه رجب همین نماز را ذکر کرده است و می گوید:«...لأن هذه الصلاة نقلها الآحاد، و لكني رأيت أهل القدس(بیت المقدس) بأجمعهم يواظبون عليها و لا يسمحون بتركها، ؛ این نماز مثل نماز تراویح نیست و لی دیدم مردم بیت المقدس بدان اهتمام دارند» (إحياء علوم الدين، ج2، ص: 366) .↪️
▫️ یاقوت حموی گزارشی میدهد از گفتگوی شخصی با نام «ابن الخشاب» که وقتی مادرش به او گفت چرا نماز لیله الرغائب نمی خوانید، گفت : چون چنین نمازی صحیح نیست .مادر این شخص قانع نشده و از او فتوای عالم آن شهر را طلب نمود.«ابن الخشاب» از عالمی با نام :« أبو الفضل محمد بن ناصر السلامي » راجع به نماز لیله الرغائب می پرسد و آن عالم می گوید :« ...وقل لها، أنا أسنّ منها، فإنها أحدثت في زمني وعصري، وقد مضت برهة، ولا أرى أحدا يصليها، وإنما وردت من الشام، وتداولها الناس حتى أجروها مجرى ما ورد من الصلوات المأثورة؛این نماز در روزگار من جَعل شده است.و از جمله نمازهای ماثوره فرضشده است.» (یاقوت حموی، معجم الادباء،ج4،ص1506).
💡 جالب است که وفات ناصر السلامی 505 قمری است که غزالی نیز در همین زمان از دنیا رفته . که می توان نتیجه گرفت این نماز را یا خود غزالی جعل کرده یا صوفیان روزگار وی چنین نمازی را به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده اند.
🔺 همچنین المهدي أحمد بن يحيى المرتضى از فقهاء زیدی نیز به جَعل این نماز در قرن پنجم اشاره کرده است. (شرح الأزهار ،ج1،ص397).
〰️〰️
4. حکم فقهی این نماز و دعا
4.1. شیعه:
🔅آیت الله تبریزی (رحمه الله): به قصد رَجاء ( = امید ثواب) اشکال ندارد. (تبریزی،صراط النجاة (،ج10،ص85).
🔅آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) : حکم استحباب نمی تواند داد،به قصد رجاء بخوانید. ( جامع المسائل،ج2،ص172).
4.2. سنی.
این نماز بدعت است،و جایز نیست. نمونه نک: (نووی،المجموع،ج4،ص56؛ابن عابدین،حاشية ردّ المحتار،ج2،ص27).
〰️〰️
5. کتاب اختصاصی این عمل
5.1. شیعه .
مرحوم آقا بزرگ تذکر میدهد فردی با نام : «محمد علي بن أبي طالب بن عبد الله الزاهدي الگيلاني الأصفهاني» کتابی با نام : «المواهب في ليلة الرغائب» نوشته است. ( الذریعه،ج23،ص242.) این کتاب نسخه خطی است. تلاش مختصری صورت گرفت اصل این کتاب را نیافتم.
5.2. سنی .
الف) ابی شامه،الباعث علی انکار البدع و الحوادث . 👈در فصلی به نقد این نماز پرداخته است.
ب) محمد وائل الحنبلی،مَنهل الراغب فی حال حدیث صلاة الرغائب.
ج) علی بن غانم المقدسي، ردع الراغب عن صلاة الرغائب. 👈این کتاب نسخه خطی است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته اول)
〰️〰️〰️
1. تولد و شهادت
تولد : روز دوشنبه اول ماه رجب سال 57 ق برابر با 22 اردیبهشت 56 ش و 12 مه 677 م .
شهادت : دوشنبه هفتم ذیحجه سال 114 ق.برابر با 10 بهمن 111ش و 30 ژانویه 733 م
➖➖➖
2. پدر و مادر
پدر امام سجاد پیشوای عبادت کنندگان. مادر: ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی علیه السلام و برخی با « ام عبده» از ایشان یاد کردهاند.(شیخ صدوق،التهذیب،ج6،ص77).نخستین امامی است که از نسل پاک امام حسن و امام حسین(ع) به وجود آمد و به سبب این کرامت به: «هاشمیٌ مِن هاشِمییّن وَ عَلَویٌّ مِنْ عَلَوییّن وَ فاطِمیٌّ مِنْ فاطِمییّن» نایل شد.(بحارالانوار، ج46، ص215، ح13) از آن پس امامت از نسل حسنین(ع) امتداد یافت و ائمه بعدی(ع) از امام باقر(ع) تا امام مهدی(عج) به این کرامت مفتخر شدند که از نسل سبطین پیغمبر باشند و فاطمه بنت الحسن مادر هشت امام شیعه گردید. در زیارت حضرت معصومه عبارت «السَّلام علیکِ یا بنْتَ الحسَنِ وَ الحسین علیهالسلام؛سلام بر تو ای دختر حسن و حسین(ع)» که تصریح به این موهبت دارد.
+
🔅امام صادق (ع) در موردش فرمود: «َ كَانَتْ صِدِّيقَةً لَمْ تُدْرَكْ فِي آلِ الْحَسَنِ امْرَأَةٌ مِثْلُهَا؛ صدّيقه بود و در خاندان امام حسن (ع) زنى چون او ديده نشد.(کلینی،الکافی،ج1،ص469).
همچنین امام باقر علیه السلام فرمود: « مادرم کنار دیواری نشسته بود، ناگاه دیوار شکاف برداشت و صدای مهیبی به گوش رسید، مادرم با دستش اشاره کرد و گفت: نه، به حقّ مصطفی. خداوند به تو اجازه فرو افتادن ندهد. پس دیوار در هوا معلق ماند، تا آنگاه که از کنار آن گذشت. پس پدرم (= امام سجاد (ع) ) به سبب دفع آن خطر، صد دینار صدقه داد.»(الکافی،ج1،ص469)
+
▫️ هنگامی که فاطمه دختر امام مجتبی(ع) به وجود مبارک امام باقر(ع) حامله شد به قدری ضعیف شده بود که گاهی بیهوش میشد و به خواب میرفت. یک روز در عالم رؤیا فردی را دید که او را به فرزندی دانا و بردبار، بشارت داد. وقتی که از خواب برخاست، از جانب راست خود از کنار خانه، صدایی شنید که گوینده آن را نمیدید؛ اما سخنان او را میشنید که میگفت: حامله شدی به بهترینِ اهل زمین و بازگشت تو به سوی خیر و سعادت است و بشارت باد بر تو به فرزندی بردبار و دانا.از آن وقت دیگر در خود ثقل و سنگینی ندید تا آنکه نه ماه از حمل او گذشت. در این ایام صدای ملائکه را در خانه خود بسیار میشنید. (
+
▫️فرزند دیگر این بانو که برادر امام باقر علیه السلام هست،«عبدالله باهر» نام دارد. چون در هر مجلسی وارد میشد،وقتی قیافهاش را می دیدند از زیبایی وی مبهوت میشدند. ( قمی،سفینة البحار،ج6،ص73). ایشان فقیه بزرگی بود،و در سن 57 سالگی از دنیا رفتند.
➖➖➖
👇👇
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته دوم)
〰️〰️〰️
3. عظمت امام باقر در بیان دیگران
3.1. ابن حجر هیثمی:
«ابو جعفر محمّدٌ الباقر سُمِّی بذالک مِنْ بَقَرَ الْارضَ ای شَقَّها وَ آثارَ مُخْبَئاتِها وَ مَکامِنها فلذالک هُوَ اَظْهَرَ مِنْ مُخْبَئاتِ کُنُوزِ المعارِف و حقائق الاحکام ما لایخفی الاّ علی مُنْطَمِسِ الْبَصیرة اَو فاسِدِ الطّویّة وَ مِنْ ثمّ قیل فیه هو باقِرُ العلم وَ جامعه و شاهِرُ علمِه وَ رافِعُهُ؛ لقب باقر برای ابو جعفر محمّد باقر برگرفته از شکافتن زمین و بیرون آوردن گنجهای پنهان آن است، بدین جهت که او از گنجهای پنهان معارف و حقایق احکام آن قدر آشکار ساخت که جز بر افراد بیبصیرت و دلهای ناپاک پوشیده نیست و از این جاست که وی را شکافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازندهی علم خویش نامیدهاند.»
وی سپس به شخصیّت امام در بعد عرفان اشاره میکند و میگوید:
«و لَهُ من الرّسوخ فی مقامات العارفین ما یکلُّ عنه اَلْسِنَةُ الواصفین و له کلماتٌ کثیرةٌ فی السلوک و المعارف لا تَحتَمِلُها هذه الْعِجالة؛ و برای او از استواری و ثبات در مراحل سلوک عرفانی منزلتی است که وصف کنندگان از بیان آن عاجزند و در زمینهی این سلوک و معارف دارای کلمات فراوانی است که فرصت، مجال طرح آن را نمیدهد.»
+
3.2. عبدالله عطاء مکّی از دانشمندان عصر امام میگوید:
«هیچ گاه دانشمندان را از نظر علمی بدان سان که نزد امام محمد باقر علیهالسلام بودند کوچک و حقیر نیافتم. دیدم حکم ابن عُتَیبَه را با همهی زیادی علم و منزلتی که در نزد مردم داشت، در مقابل آن حضرت همانند کودکی بود که در مقابل معلّم خویش نشسته باشد.» (مفید،الارشاد،ج2،ص160).
+
3.3. قتاده فقیه بصره به امام باقر علیهالسلام گفت:
«بخدا سوگند من در نزد فقیهان و ابن عبّاس نشستهام امّا اضطراربی که در نزد شما دارم، در نزد هیچ یک از آنان نداشتهام.» (کلینی،الکافی،ج6،ص256).
➖➖➖
👇👇
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم)
〰️〰️〰️
4. چند حدیث
4.1. اعتقادی
🔺 جواز توسل :
الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172).
.
ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20).
.
🔺 کشف شیطانی
«به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. )
.
🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری
«َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217)
و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى» ( همان،ج5،ص117) .
➖➕➖
4.2. اخلاقی
🔺 نشانه خوشبختی
«إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263).
.
🔺 وصیت به پیروانشان
ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175).
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از مفتاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 توصیه عجیب #غفار_عباسی مدعی اخلاق و عرفان، به رقص و آواز!
✅ غفار عباسی: در 22 بهمن مردم باید شادی کنند؛ نه اینکه همینطور در خیابان ها چند ساعت وِل باشند!
➕ خاطره ی عباسی از میدان داری اش در یک مراسم عروسی!
#عرفان_کاذب
#جهاد_تبیین
#مفتاح
•┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈•
┏━━━ ━━━┓
📲https://eitaa.com/meftahgolestan
┗━━━ ━━━┛
https://eitaa.com/joinchat/442826768C39b357ae24
📲https://t.me/meftahgolestan
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 6️⃣3️⃣
#تاریخی
#شخصیت_شناسی
📝📝 موضوع: ابراهیم بن رسول الله
به مناسبت وفات ابراهیم فرزند رسول الله چند نکته ای تقدیم میشود.
⏬⏬⏬
▫️مادرش ماریه قبطیه نام داشت که پادشاه اسکندریه بانام مُقَوْقِس ایشان را به رسولالله (صلیالله علیه و اله) هدیه کرد و دربارهاش نوشت: «مکان فی القبط عظیم» (یوسفی غروی، موسوعه التاریخ الاسلامی،2/665).
➕
⤴️عایشه نقل میکند: او زنی زیبا با موهای مجعد بود و زمانی که رسولالله (صلیالله علیه و اله) وی را میدید: «معجبا بها» (بلا ذری، أنساب الأشراف،1/450). پیامبر (صلیالله علیه و اله) این بانو را دوست داشت (الهدایه الکبری، ص 297).
⤴️ محل زندگی وی بانام «مَشربه ام ابراهیم» معروف است نمازخواندن در آنجا مورد تأکید قرارگرفته است. به همین دلیل، این مسجد، همواره موردتوجه شیعیان قرار داشته است.
〰️〰️
🔺ابراهیم در ذیحجه سال هشتم به دنیا آمد (الصحیح من سیره النبی الاعظم،26/16) رسولالله (صلیالله علیه واله) به عمر فرمودند: جبرئیل بشارت تولد او را به من داد و گفت نامش را ابراهیم بگذار. (الإصابة،3/335) پس ازتولدش جبرئیل نازل شد و به رسولالله فرمود: «َ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيم» .
➕
⤴️وی 18 ماه داشت که از دنیا رفت؛ و در بهشت کسی وی را شیر میدهد (شیخ صدوق، الفقیه،3/490). بالای قبرش شاخ درخت خرمائى بود كه آنرا از آفتاب سايه میداد و نمیگذاشت كه آفتاب بر آن بتابد. (همان).
⤴️ پس از وفاتش رسولالله خیلی ناراحت بودند «لَمَّا مَاتَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص حَزِنَ عَلَيْهِ حُزْناً شَدِيدا» (تفسیر قمی،2/99) . تغسیل و تکفین او بر عهده امام علی (علیهالسلام) بود (المحاسن،2/313) پسازاینکه علی (علیهالسلام) او را در قبر گذاشت، رسولالله (صلیالله علیه و اله) گریه کردند و مسلمانان نیز به گریه افتادند تا جایی که صدای گریه مردان بلندتر از گریه زنان شد (ابن حیون، دعائم الاسلام،1/224).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #رقص_درویشان ( بررسی رقص و سماع در تصوف مولوی)
▫️ فرسته دوم
➕معنای سماع
➖〰️➖
📌سَماع، به معنی آواز خوش است و در اصطلاح، به معنی: شعرخوانی همراه باساز و آواز و وجد (رقص صوفیانه) است. (مدرسی، سماع، عرفان و مولوی، ص 15.)
چیتیک می نویسد: «سماع یعنی گوش دادن به موسیقی و شعر،و رقصیدن با آن » (چیتیک، من و مولانا،ص33. ) کریم زمانی چنین تعریف کرده :« مجازا به رقص و تواجد سماع گویند.» (میناگر عشق،ص567.)
=-=
شکل کامل سماع از چهار عنصر: شعر، آواز، موسیقی و حرکت موزون بدنی تشکیل شده است.روزبهان بغلی شیرازی نیز بوی خوش، خوش قیافه بودن و صدای زیبا را برای سماع لازم میداند . (جامی، نفحات الانس، ص 288.)
⤴️⤴️
چون فهم شخصیت مولوی در رهن دانستن رقص درویشان است. در چند فرسته آنرا توضیح خواهم داد. باشد که قبول افتد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 2
⤴️ابوطالب کیست؟
➖➖➖
نام: عبدُ مَنَاف (1) یا عمران (1) و یا شیبه
+
القاب: شیخ الابطح، سید البطحاء و رئیس مکه
+
کنیه: ابوطالب
+
پدر: عبدالمطلب (شرفالدین، شیخ الابطح، ص 5). درباره او گفتهاند: زیباترین فرد قریش، جسم قوی، حِلم زیاد، بخشش فراوان داشت؛ و سید قریش بود (سیره ابن هشام، ج 1، ص 51)
مادر: فاطمه بنت عمر بن عائذ. ایشان مادر عبدالله پدر بزرگوار رسولالله نیز هست.
+
پدربزرگ: هاشم بن عبدمناف که بزرگ مکه و جزیره العرب بود. سنت کوچ کردن را اولین بار او بین اهل مکه رواج داد. اول کسی که به مردم مکه طعام آبگوشت میداد. (سیره ابن هشام، ج 1، ص 143). در سن بیستسالگی از دنیا رفت.
+
تولد: 35 سال قبل از رسولالله (ابن حجر، الاصابه، ج 4، ص 115) در مکه در سال 535 م به دنیا آمد. (سید حیدر محمد سعید العرفی، ابوطالب بطل الاسلام، ص 33).
+
وفات: در تاریخ وفات ایشان اختلاف هست. خاتونآبادی 26 رجب را سالروز وفاتشان ذکر کرده (جنات الخلود، ص 16) برخی هفتم ماه رمضان را ذکر کردهاند. نقدی مینویسد قول صحیح این است که خدیجه و ابوطالب در یک سال از دنیا رفتهاند (النقدی، مواهب الواهب، ص 276). در سال دهم بعثت در سن هشتاد و اندی از دنیا رفت (ابن سعد، الطبقات الکبری، قرن 1، ص 79) در زمان وفاتش پیامبر 49 سال و 8 ماه و 21 روز داشتند (عبدالله الحسینی السمرقندی، تحفه الطالب، ص 16) و در حجون کنار پدرش به خاک سپرده شد. (بغیة الطالب فی ایمان ابیطالب، ص 36). رسول خدا بر سر جنازه عمويش ابوطالب آمد پوششی بر رویش انداخت و فرمود اى عمو جان در يتيمى پرستارم بودى و در خردسالى مرا پروش دادی و در سالخوردگى يارى كردى خدا تو را از من پاداش نيك دهد سپس دستور داد على او را غسل دهد. (شیخ صدوق، الامالی، ص 404).
+
همسر: فاطمه بنت اسد. رسولالله در حقش فرمود مادر.
+
قیافه: زیباروی سفید،
+
فرزندان: طالب (3)، جعفر (4)، عقیل (5) و امام علی (علیه السلام) پسران اویند. ام هانی (6)، جُمانه، رَیطَة و اسماء دخترانش هستند. (دیوان ابیطالب، مقدمه، ص 14).
➖➖➖
پی نوشت:
1.عبدالمطلب در آخر عمرش به ابوطالب وصیت نمود و او را عبدمناف خطاب کرد. «اوصیک یا عبدمناف بعدی بموحد بعد ابیه فردی ...» (بغیه الطالب فی حال ابی طالب، ص 30)
2.مجلسی مینویسد: در کتاب قدیمی از شیعه دیدم که خطاب به ابوطالب آمده است: «السَّلَامُ عَلَى عَمِّكَ عِمْرَانَ أَبِي طَالِب» (بحار الانوار، ج 97، ص 189).
3.او عالِم به انساب عرب بوده است؛ و پس از جنگ بدر مشخص نیست چه بر سرش آمده است. (ابن جوزی، تذکره الخواص، ص 11). در روایت مرسلی از امام صادق آمده است که او مسلمان از دنیا رفته است. (کلینی، الکافی، ج 8، ص 375)
4.جعفر مسلمان شد و به دستور پیامبر به حبشه رفت. در سال 7 هجری قمری پس از فتح خیبر به رسولالله پیوست. ایشان فرمود: «ما أدري بأيهما أشد فرحا، بفتح خيبر أم بقدوم جعفر» (شیخ صدوق، الهدایه، ص 153).
5.پیامبر وی را دوست می داشت.
6.وقتی زنان بنی هاشم شنیدند امام حسین (علیه السلام) به قصد عراق از مدینه بیرون می رود به همراه ام هانی به حضور امام حسین (علیه السلام) رسیدند. و او با گریه شعر پدرش را برای سید الشهداء (علیه السلام) خواند (موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 359).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 3
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
1️⃣ : مقام وصایت حضرت ابوطالب:
1.1. دادن وصایا به رسول الله:
ْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُور،از ابو الحسن اول (امام هفتم) پرسيد: آيا رسول خدا (ص) مأمور پيروى از ابو طالب بود؟ و ابو طالب از طرف خدا بر او حجت بود؟ فرمود: نه، ولى ابو طالب نگهدار ودائع نبوت بود و وصايا نزد وى سپرده بود و آنها را به آن حضرت داد...گفتم: پس ابو طالب از نظر كيش اسلام چه وضعى دارد؟ فرمود: به پيغمبر و هر چه آورده بود اقرار كرد و وصايا را به او داد و همان روز در گذشت. (کلینی،الکافی،ج1،ص445).
+
1.2. علم غیب ابوطالب:
امام صادق (ع) در حدیثی پیشگویی ابوطالب را چنین بیان فرموده است: « فاطمه بنت اسد نزد ابى طالب آمد تا مژده ولادت پيغمبر را به او رساند، ابو طالب گفت: سَبتى صبر كن من تو را به مانند او جز مقام نبوت مژده مىدهم، فرمود:امير المؤمنين (ع) سى سال فاصله بود» ( الکافی،ج1،ص452).
+
1.3. شفاعت مقبول ابوطالب
امیر بیان (ع) فرمود: «ً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه؛اگر پدرم برای تمام مردم زمین شفاعت کند خدا شفاعتش را می پذیرد» (کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183).
+
1.4. خلقت نوری ابوطالب
میدانیم از جمله فضائل اهل بیت(علیهم السلام) خلقت نوری ایشان است.در زیارت جامعه می خوانیم:«خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِين» در حدیثی می خوانیم : «... إِنَّ نُورَ أَبِي طَالِبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلْقِ إِلَّا خَمْسَةَ أَنْوَارٍ... لِأَنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا الَّذِي خَلَقَهُ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) مِنْ قَبْلِ خَلْقِ آدَمَ بِأَلْفَيْ عَامٍ؛ نور ابوطالب بر بقیه خلائق برتری دارد مگر اهل بیت رسول الله. نور ابوطالب از نور ماست که هزار سال قبل از خلقت آدم آفریده شده است» (طوسی،الامالی،ص305.)
+
1.5. شیخ المحدثین صدوق در روایت مرسلی می نویسد: «و مرويست كه عبد المطلب حجت خدا بوده و ابو طالب وصيش بود رضوان اللَّه عليهما» (صدوق،الاعتقادات،ص110) .
+
🔺 نتیجه: بنا بر آنچه گذشت وصایت از حجت الهی از جمله فضائل حضرت ابوطالب است،و قطعاً چنین شخصی با این ویژگی کافر نخواهد بود. علامه مجلسی در این زمینه می نویسد: «.... بل كان من أوصياء إبراهيم عليه السلام ؛بلکه ایشان از اوصیاء حضرت ابراهیم است» (مجلسی،مراة العقول،ج5،ص235).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 4
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
2️⃣ : مقام ابوطالب در کلام معصومان
1.2. رسول الله (صلی الله علیه و اله) :
الف) «لَأَشْفَعَنَّ لِعَمِّي شَفَاعَةً يَعْجَبُ بِهَا أَهْلُ الثَّقَلَيْن؛ بخدا براى عمويم به گونهاى شفاعت خواهم كرد كه جن و انس به شگفت آيند.» (شیخ مفید،ایمان ابی طالب،ص26) .
ب) «يَا عَمِّ كَفَّلْتَ يَتِيماً وَ رَبَّيْتَ صَغِيراً وَ نَصَرْتَ كَبِيراً فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنِّي خَيْرا» (صدوق،الامالی،ص404).
+
2.2. امام علی(علیه السلام):
الف) فردی به ایشان گفت پدرت در عذاب است! .مولی علی (ع) فرمودند: «فَضَّ اللَّهُ فَاكَ وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّه؛ خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایى که محمّد را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى پذیرد» ( کنزالفوائد،ج1،ص183)
ب) سبط بن جوزى در تذکرة الخواص، شعر زیبائى از امیر مؤمنان (علیه السلام) را در باره پدر گرامیش حضرت ابوطالب (علیه السلام) نقل مىکند که امام على (علیه السلام) در این شعر تصریح مىکند که جایگاه آن حضرت بهشت خواهد بود.
«أَبَا طَالِبٍ عِصْمَةَ الْمُسْتَجِیرِ *** وَ غَیْثَ الْمُحُولِ وَ نُورَ الظُّلَمِ
لَقَدْ هَدَّ فَقْدُکَ أَهْلَ الْحِفَاظِ *** فَصَلَّى عَلَیْکَ وَلِیُّ النِّعَمِ
وَ لَقَّاکَ رَبُّکَ رِضْوَانَه *** فَقَدْ کُنْتَ لِلطُّهْرِ مِنْ خَیْرِ عَم»؛
(ابوطالب، اى پناه پناهندگان و اى باران خشکسالىها و اى نور تاریکىها، فقدان تو اهل دین را به لرزه درآورد و صاحب نعمت ها (خداوند) بر تو درود فرستاد. خداوند بهشت خویش را بر تو ارزانى دهد که براى پیامبر بهترین عمو و یاور بودى).(تذکرة الخواص، ص37 ـ 39) .
+
2.3. امام سجاد(علیه السلام) : فردی به ایشان گفت: ابوطالب کافر است.حضرت (ع) پاسخ فرمودند: «وَ لَا يَشُكُّ أَحَدٌ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ السَّابِقَاتِ فَإِنَّهَا لَمْ تَزَلْ تَحْتَ أَبِي طَالِبٍ حَتَّى مَاتَ أَبُو طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ » (فخار بن معد،ایمان ابی طالب،ص124).
+
2.4. امام باقر (علیه السلام): « مَاتَ أَبُو طَالِبِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ مُسْلِماً مُؤْمِنا؛ابوطالب مسلمان و مومن از دنیا رفت» (همان،ص140).
+
2.5.امام صادق(علیه السلام):
الف) «... إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً؛ابوطالب از رفیقانِ انبیاء،صدیقین و شهداء است»(کنزالفوائد،ج1،ص183).
ب) فردی به امام صادق(ع) برای پرداخت بدهی درخواست دعا نمود. ایشان فرمودند: « ...طُفْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْن؛ یک طواف کعبه و دو رکعت نماز به نیابت ابوطالب بخوان » (کلینی،الکافی،ج4،ص544).
ج) « إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ.» (کلینی،الکافی،ج1،ص448).
+
2.6. امام کاظم(علیه السلام) : وصایای انبیاء گذشته را ابوطالب به رسول الله (صلی الله علیه و اله) داد.( کلینی،الکافی،ج1،ص445).
+
2.7. امام رضا (علیه السلام):
الف) در پاسخ فردی که در ایمان ابوطالب شک داشت فرمودند: «َ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِيمَانِ أَبِي طَالِبِ كَانَ مَصِيرُكَ إِلَى النَّارِ» ( کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص183).
ب) « نقش انگشترى ابو طالب اين بود : رضيت باللّه ربّا و بابن اخي محمّد نبيّا، و با بني علىّ له وصيّا» (رازی،روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن،ج15،ص150)
+
2.8. امام عسکری(علیه السلام) : خداوند به رسول الله گفت: دو گروه تو را یاری کردند. گروهی مخفیانه و گروهی آشکار. «...فَأَمَّا الَّتِي تَنْصُرُكَ سِرّاً فَسَيِّدُهُمْ وَ أَفْضَلُهُمْ عَمُّكَ أَبُو طَالِب؛ سرور و افضل یاوران مخفی تو ابوطالب است» ( شیخ حر عاملی، الجواهر السنية في الأحاديث القدسية،ص436).
+
🔺 نتیجه: در نظر پیامبر و اهل بیت ابوطالب،مومن است.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 5
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
3️⃣ : مقام ابوطالب در کلام اصحاب رسول الله
3.1.عَبّاس بن عَبدُالمُطَّلِب ( م 132ق) : «فلما تقارب من أبي طالب الموت، جعل يحرك شفتيه، فأصغى إِليه العباس بأذنه، وقال: والله يا ابن أخي لقد قال الكلمة التي أمرته أن يقولها، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم " الحمد لله الذي هداك يا عم "؛ وقتی ابوطالب نزدکیمرگ بود،لبانش به هم می خورد نزدیک شدم و آنچه می گفت را به رسول الله گفتم. ایشان فرمودند: به خدا او مسلمان شد. » (ابوالفداء،المختَصر فی اخبار البَشر،ج1،ص120).
+
3.2.عبدالله بن عباس : « أخبرني أبي أنّ أبا طالب رضى الله عنه شهد عند الموت أن لا إله إلّا اللَّه و أنّ محمداً رسول اللَّه.» ( علامه امینی،الغدیر،ج7،ص535).
+
3.3. ابوذر غفاری: « و اللّه الّذي لا إله غيره ما مات أبو طالب حتى أسلم بلسان الحبشة» (بحار الانوار،ج35،ص78).
+
3.4. ابوبکر: « جاء أبو بكر بأبيه أبي قحافة رضي الله عنهما إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوده شيخ أعمى يوم فتح مكة، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم «ألا تركتَ الشيخ في بيته حتى نأتيه؟» قال: أردت أن يؤجره الله، لأنا كنت بإسلام أبي طالب أشد فرحاً مني بإسلام أبي، ألتمس بذلك قرة عينك يا رسول الله. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «صدقت» » ( الکاندهلوی،حیات الصحابه،ج2،ص21).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته اول)
4.1. حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق): « محمّد بن احمد داودى گويد: پدرم گفت من نزد ابو القاسم حسين بن روح- قدّس اللَّه روحه- بودم، مردى از او پرسيد: مفهوم اين سخن عبّاس به پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كه گفت: «عموى تو ابو طالب به حساب ابجد به عدد 63 اسلام آورد» چيست؟ پاسخ داد: منظور از 63، اين جمله است (اله احد جواد خداى يكتاى عطابخش) و توضيح آن بدين گونه است به حساب ابجد «الف» يك، و «لام» سى، و «ها» پنج، و «ألف» يك، و «حاء» هشت، و «دال» چهار، و «جيم» سه، و «واو» شش، و «الف» يك، و «دال» چهار جمعا مىشود «شصت و سه». ( شیخ صدوق،معانی الاخبار،ص286) .
+
4.2. شیخ صدوق ( 381 ق) : « إن أبا طالب كان مؤمنا و لكنه يظهر الشرك و يستتر الإيمان ليكون أشد تمكنا من نصرة رسول الله » ( شیخ صدوق،کمال الدین،ج1،ص174).
+
4.3. شیخ مفید ( 413 ق) : «و أجمعوا على أن عمه أبا طالب رحمه الله مات مؤمنا» ( شیخ مفید،أوائل المقالات في المذاهب و المختارات، ص46).
+
4.4.شهید ابن فتال نیشابوری ( 508ق): «اعلم أن الطائفة المحقة قد اجتمعت على أن أبا طالب و عبد الله بن عبد المطلب و آمنة
بنت وهب كانوا مؤمنين و إجماعهم حجة على ما ذكر في غير موضع» ( ابن فتال، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين،ج1،ص139).
+
4.5. ابو طاووس ( 664ق): «...وجدت علماء هذه العترة مجمعين على إيمان أبي طالب ع و ما رأيت هؤلاء الأربعة المذاهب كابروا فيمن قيل عنه إنه مسلم مثل هذه المكابرة... .» (ابن طاووس،الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج1،ص298).
+
4.6. فضل بن حسن طبرسی: « و قد ثبت إجماع أهل البيت (ع) على إيمان أبي طالب و إجماعهم حجة لأنهم أحد الثقلين اللذين أمر النبي (ص) بالتمسك بهم» ( طبرسی،مجمع البیان،ج4،ص445).
+
4.6. علامه مجلسی (1110 ق): «و قد أجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط بل كان من أوصياء إبراهيم ع و اشتهر إسلامه من مذهب الشيعة حتى أن المخالفين كلهم نسبوا ذلك إليهم و تواترت الأخبار من طرق الخاصة و العامة في ذلك و صنف كثير من علمائنا و محدثينا كتابا مفردا في ذلك كما لا يخفى على من تتبع كتب الرجال.» ( مجلسی،بحار الأنوار، ج35،ص139).
+
4.7. سید عبدالله شبر (1220ق): « و يجب الإيمان بإيمان أبوي النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و أبي طالب لإجماع الشيعة على ذلك، و رووا الروايات في ذلك من طرق العامة و الخاصة و لقوله تعالى: وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا (انفال/74) » ( شبر،حق اليقين في معرفة أصول الدين،ج1،ص144).
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 6
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
4️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای شیعه ( فرسته دوم)
4.8. شهید مطهری ( 1358 ش) : «بنى العباس براى پيشبرد سياست خود شروع كردند به تبليغ عليه بنى الحسن. از جمله تبليغات نارواى آنها اين بود كه گفتند ابوطالب- كه جد اعلاى بنى الحسن و عموى پيغمبر است- مسلمان نبود و كافر از دنيا رفت و اما عباس كه عموى ديگر پيغمبر است وجد اعلاى ماست مسلمان شد و مسلمان از دنيا رفت. پس ما كه اولاد عموى مسلمان پيغمبريم از بنى الحسن كه اولاد عموى كافر پيغمبرند براى خلافت شايسته تريم. در اين راه پولها خرج كردند و قصهها جعل كردند. هنوز هم كه هست، گروهى از اهل تسنن تحت تأثير همان تبليغات و اقدامات فتوا به كفر ابوطالب مىدهند. هر چند اخيراً تحقيقاتى در ميان محققان اهل تسنن در اين زمينه به عمل آمده و افق تاريخ از اين نظر روشنتر مىشود.» ( مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج19، ص: 256) .
+
4.9. امام خمینی (1368ش): «همانا خداوند بود آن گاه كه هيچ بودى نبود. پس كون و مكان را آفريد. بعد، نور الانوار را آفريد كه همه نورها از آن نورانى شده و از نور خود كه انوار از آن نورانى گشته در آن جارى كرد. و اين همان نورى است كه از آن محمد و على را آفريد. پس آن دو همواره نور نخستين بودند، زيرا چيزى پيش از آن دو به وجود نيامده بود. اين دو نور پاك و پاكيزه در صلبهاى پاك جارى بودند تا در پاكترين پاكان، عبدالله و ابوطالب، از هم جدا شدند». (شرح دعاء السحر(ترجمه فارسى)،ص43).
+
4.10. مقام معظم رهبری :
الف) « بعد در روايت دارد كه «ثمّ اغرورقت عيناه من الدّمع»؛ چشم مبارك پيغمبر لبريز اشك شد و از جا بلند شد. ابوطالب اين ايمان، اين استقامت را وقتى كه ديد، منقلب شد و گفت: «يابن اخى اذهب و قل ما احببت»؛ برو هركارى كه ميخواهى بكن؛ هدفت را دنبال كن. «واللَّه لا اسلّمنّك بشى ء»؛ سوگند به خدا من تو را با هيچ چيز عوض نميكنم. اين ايستادگى، ايستادگى مى آفريند. اين استقامت از پيغمبر، ريشه ى استقامت را در ابوطالب مستحكم ميكند.» ( 9 مرداد 1387ش) .
ب) « ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنتاسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبیاکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.» ( 23/02/1379) .
🔺 نتیجه: در نظر علمای شیعه،ابوطالب مومن قریش است و یاور مهم رسول الله می باشد.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
🔺 #مومن_قریش 7
⤴️فضائل و مناقب حضرت ابوطالب
➖➖➖
💡در میان روایات حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، مناقِب فراوانی برای سید بطحاء ذکر شده است. این فضایل بهترین گواه بر ایمانشان نیز هست.این مناقب در بیان معصومان و غیر معصومان تقسیم می شود. در چند فرسته تقدیم میکنم.
5️⃣ : مقام ابوطالب در کلام علمای عامه (فرسته دوم)
⤴️ تمام دانشواران عامی از همراهی و دفاع حضرت ابوطالب سخن گفتهاند. ابن کثیر می نویسد: «أَنَّهُ كَانَ نَاصِرًا لَهُ وَقَائِمًا فِي صَفِّهِ وَمُدَافِعًا عَنْهُ بِكُلِّ مَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ مِنْ نفس ومال ومقال وَفِعَالٍ، فَلَمَّا مَاتَ اجْتَرَأَ سُفَهَاءُ قُرَيْشٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَالُوا مِنْهُ مَا لَمْ يَكُونُوا يَصِلُونَ إِلَيْهِ وَلَا يَقْدِرُونَ عَلَيْهِ.» (ابن کثیر،البدایه و النهایه،ج3،ص164). لیکن درباره مومن بودن سید بطحاء اختلاف دارند. گروهی ایشانرا مومن و گروهی وی را غیر مومن می دانند. به هر دو گروه اشاره میشود.
➕
5.2. ابوطالب مومن نیست
5.2.1. ابن ابی الحدید ( 656 ق) : «و قال أكثر الناس من أهل الحديث و العامة من شيوخنا البصريين و غيرهم مات على دين قومه» ( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد،ج14،ص66).
+
5.2.2. ابن حجر: « قال ابن عساكر في صدر ترجمته: قيل إنه أسلم، و لا يصحّ إسلامه.» (الاصابة،ج7،ص198)
+
5.2.3. ابن العربی( 638ق) :
5.2.3.1. «و أمر النبي صلى اللَّه عليه و سلم بغسل عمه أبي طالب و هو مشرك و؛ پیامبر امر کرد تا ابوطالب را غسل دهند درحالیکه او مشرک بود ».
(الفتوحات المكية (اربع مجلدات)، ج1، ص: 521)
➖
5.2.3.2. ««لم يكن أحد أكمل من رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و سلم و لا أعلى و لا أقوى همة منه و ما أثَّرتْ في إسلام أبي طالب عمِّه، ؛ و اگر براى همت اثرى بود كسى اكمل از رسول اللّه و اعلى و اقوى همتتر از او نبود و حال اينكه همت او در اسلام ابوطالب عموى او اثر نكرد و درباره اسلام ابوطالب آيه فوق نازل شد. »( فصوص الحکم، ج 1، ص 130، فص لوطیه.).
⤴️ علامه حسن زاده در نقد دیدگاه شیخ اکبر می نویسند: «شيخ در اين مطلب از عقيده رايج در اهل سنت تبعيت نموده كه ناشى از جعليات و تبليغات بنى اميه است » (حسنزاده،ممد الهمم،ص325).
➖
5.2.3.3.««قال: من تحكم في الإيمان و تصرف، فذلك الذي استحق اسم المؤمن و ليس إلّا اللّه تعالى لم يستطع النبي (ص) و هو أكرم الخلق على اللّه أن يجعل عمه أبا طالب مؤمنا إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ. » (ابن عربی، العَبادله، ص 112.)
محیی الدین در رسالهای که در سن 55 سالگی نوشته است سخن از ایمان میکند و توضیح میدهد ایمان امری است که خداوند باید بپذیرد و اگر رسولالله هم بخواهد فایده ندارد و بعد تنها مثالی که برای این مطلب میزند حضرت ابوطالب است. یعنی: رسولالله میخواست که او مؤمن باشد ولی خداوند چون خبر داشت و میدانست او کافر از دنیا رفته است رسولالله را تصدیق نکرد!
+
5.2.4. مولوی (672 ق) :
مولوی نیز یکی از مشاهیر علمای کشف است گفته است:
خود يكى بو طالب آن عمِّ رسول مى نمودش شُنعَه عُربان مَهُول
( مثنوی، دفتر ششم، نكوهيدن ناموسهاى پوسيده را كه مانع ذوق ايمان و دليل ضعف صدقاند، ص 824.)
⤴️شهیدی در شرح این بیت گفته است:
«ابوطالب: پسر عبدالمطلب، پسر عبد مناف. عموى رسول خدا (ص) و پدر على (ع) است. شُنعَه: سرزنش. شُنعه عُربان: سرزنش عرب ها. مَهُول: بيمناك، مخوف. كه چه گويندم ...: اگر دين تو را بپذيرم اعراب را چه پاسخ دهم كه گويند ابوطالب به القَاء طفل خود دينى را كه تکیهگاه او بود واگذارد. خصومت: در اين بيت به معنى داورى و ميانجيگرى است. » (شرح مثنوى (شهيدى)، ج7، ص: 30) .
➖➖➖
🔺 سخن را با کلام زینی دحلال از دانشوران نامی عامی (سنی) پایان می دهم: ««انه ثبت عند اهل الکشف ایمان ابی طالب ثبوتا لا شک فیه ؛ در نزد علمای کشف ثابت شده است که ابوطالب مومن ازدنیا رفته است»( احمد زینی دحلان، أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب، ص 14.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_wate
🍀 #یاد_داشت 5️⃣5️⃣
#مناسبتی
#تاریخی
📝 موضوع:آغاز بعثت رسول الله(ص) در اندیشه سنی و شیعیان امامی
🔅فرسته اول
➖➖➖
درباره آغاز وحی رسالی به پیامبر (ص) قول مشهور آن است که، در غار حرا فرشته وحی بر رسول الله (ص) نازل شد و ایشان دچار ترس شدیدی شدند و به خانه خدیجه رفته، ازوی تقاضای کمک کردند. آن بانوی عظمی پسر عمش ورقة بن نوفل را آورد و او بشارت به نبوت رسول الله(ص) را به یشان داد. (صحیح بخاری،دار ابن جوزی،کتاب بدء الوحی،باب 3،ص9) همچنین عایشه گزارش میکند رسول الله(ص) تصمیم گرفتند خود را از کوه به پائین بیندازد و خود کشی کند.( همان،کتاب التعبیر،باب اول،ص823.)
این نقل ایرادهای اساسی دارد، در ادامه به اشکالاتش اشاره و سپس به نظر شیعه درباره آغاز وحی بر رسول الله(ص) اشاره میشود.
===
1.اشکالات
1.1.این روایت به سندهای گوناگون و متفاوت و در کتابهای متعدد سنی نقل شده است. در تمام کتابهایی که به ذکر سند حدیث پرداختهاند، اسناد روایت به ابن شهاب زهری از عروة بن زبیر از عایشه منتهی میشود.بر اساس منابع تاریخی، عایشه امکان این را نداشت که در اولین وحی در کنار پیامبر(ص) حضور داشته باشد و امکان نقل این داستان برای وی مقدور نیست. عایشه سه سال پیش از هجرت، یعنی حدود ده سال بعد از بعثت و در سن هفت سالگی یا بیشتر با پیامبر ازدواج نمود.بنابر این ،وی به هنگام اولین نزول وحی به دنیا نیامده بود و نمی توانست شاهد ان باشد؛پس سند این روایت کامل نیست ( رسول رضوی،محل نزول اولین وحی،تحقیفات کلامی،سال سوم،شماره دهم،1394ش،ص68)
+
1.2.همچنین بنابر این روایت، علم و هوش خدیجه و ورقه برتر از ایشان است. و بنابر روایت دیگر بخاری رسول الله(ص) تصمیم به خودکشی دارد که این امور از ساحت قدسی پیامبر به دور است.
+
1.3.بر پایه همین روایات مستشرقین به تاثیر پذیری اسلام از آئین مسیحیت باور دارند. مارگلیوث بعد از ذکر آن روایت ،به جمله معروف ورقه بن نوفل «قدوس قدوس،هذا الناموس الاکبر» اشاره کرده و معتقد است، «قدوس» واژهای عبری و «ناموس» واژه ای یونانی است. این سخن به معنای تاثیر مسیحیت بر ورقه است و ورقه نیز بر پیامبر تاثیرگذاشته است.و به طور غیر مستقیم پیامبر، از مسیحیان تاثیر پذیرفت. (همان،ص74)
+
1.4.به نص قران ،مسیحیان و یهودیان ایشان را مثل فرزندان خود میشناختند(انعام،20؛بقره/146) ،قابل قبول نیست که خود پیامبر(ص) از نبوتشان بی خبر باشد.
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water