eitaa logo
عهد جمعی
7.3هزار دنبال‌کننده
101 عکس
51 ویدیو
4 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
عهد طهارت(قسمت۴).mp3
3.04M
📻 سلسله : استاد صمدی آملی 🔹 کاری می‌کند که منطقه دل شما صاف شود. اهل باشید. حیف است بدون وضو قدم برداشتن. خودتان را عادت بدهید به گرفتن در محیط کار، این کار شما است. پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: "دم علی الطهارة یوسع رزقک" یعنی دائم داشته باشید تا روزی شما توسعه یابد. یکی از راه‌های زیاد شدن روزی وضو است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 رشد و توسعه «» مرحله‌ به‌ مرحله رقم می‌خورد. با توجه به اینکه میان آنچه در قانون‌گذاری شده است با آنچه در عالم هستی وجود دارد تطابق وجود دارد، لذا آنچه در در برابر ماست اگر مورد تعمق و بررسی واقع شود با نظام تشریع منطبق خواهد بود. پس چیزی مانند این رشد و توسعه در انسان را در سایر هستی نیز شاهد هستیم. 🔹 به‌عنوان‌ مثال از ترکیب اتم‌ها، مولکولی ایجاد می‌شود که خواص جدیدی غیر از خواص اجزای اولیه خواهد داشت. از ترکیب چند عنصر مواد معدنی و عالی بسیاری ایجاد می‌شوند که هرکدام خاصیت خاص خود را خواهند داشت. از اجتماع سلول‌هایی که در مرحله سلولی هرکدام بقا و حیات خود را داشتند یک واحد به نام بدن ایجاد می‌شود؛ و بعد هم با تکامل بدن، روح در او دمیده می‌شود. این تکامل بر اساس همان است؛ و از مرحله نباتی، سلولی، گیاهی و حیوانی به انسانی می‌رسد تا اینکه انسان متولد می‌شود. 🔹 این مسیر پس از تولد هم ادامه دارد. کودک از بدو تولدش «من» خود را با پدر و مادرش تعریف می‌کند و لذا پدر و مادرش را «خودش» می‌بیند. کودک رفته‌رفته بزرگ می‌شود و ازدواج می‌کند و وقتی برای همسرش از دارایی خود خرج می‌کند احساس غیریت نمی‌کند چون خودش را با او یکی می‌داند ولی ممکن بود تا پیش‌از این با خرج کردن برای دیگران احساس کند که متضرر شده است. کم‌کم صاحب اولاد می‌شود و آن‌ها را هم از خود می‌بیند و بازهم من او توسعه می‌یابد تا جایی که تمام خاندان و خانواده‌اش را در برمی‌گیرد. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 بر‌اساس همین ، انسان همواره تلاش می‌کند تا بر دیگران تسلط یابد و با تسلط بر دیگران «من خود» را توسعه می‌دهد؛ این توسعه با توجه به نیازهای مادی است اعتباری بوده و وحدت حقیقی را به دنبال ندارد مگر آنکه انسان متوجه نظام روحانی و الهی شود که در این صورت تزاحمی میان خواسته‌های افراد با یکدیگر دیده نمی‌شود. کمالات و در مرتبه روحانی انسان در تزاحم با دیگران نیست بلکه هرچه در این مرتبه به این ارزش‌ها توجه شود حقیقت انسانی مشترک میان همه افراد تقویت‌شده است. 🔹 مسیر تشریعی و هم این‌گونه است لذا دین نیامده است تا «من» را از بین ببرد بلکه آمده است تا بگوید «من» نباید در برابر «جمع» قرار گیرد. آمده است تا بگوید این توسعه من تو باید در مسیر درستی قرار گیرد. لذا احکام اجتماعی دین برای عبور از من خودخواه مذموم به من شامل ممدوح است. اگر مسیر طبیعی به این مسیر تشریعی منجر نشود موجب تزاحم خواهد شد. اگر پای منافع و نیازهای حیوانی و خواسته‌های تن به میان بیاید موجب غیریت و تنافر و تعارض می‌شود لذا این مسیر توسعه من بدون هدایت الهی دچار اختلال می‌شود. 🔹 در ، انسان من خویش را توسعه می‌دهد، در این مسیر توسعه من، اگر فرد بخواهد خواسته‌های نفسانی خویش را توسعه دهد و بر دیگران سیطره پیدا کند، این مسیر توسعه من موردنظر و مطلوب نیست. انسان باید از خواسته‌های دانی و مرتبه نفسانی خویش بگذرد تا به آن‌ «من توسعه‌یافته» و من شامل برسد. ، وقتی محقق می‌شود که من عالی انسان و بعد الهی او حاکم شود. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت ۵).mp3
9.32M
📻 سلسله : استاد صمدی آملی 🔹 بهترین شکل در مرتبه ظاهر است. پیامبر اکرم (صلوات‌الله علیه و آله) فرمودند: "چون خداوند را بر امت من واجب کرد نخواست که امت با آلودگی دنیا نماز بخوانند لذا دستور داد تا انسان با پاکی خالص وارد نماز شود‌." 🔹 بهترین راه برطرف کردن آلودگی و است و از آنجایی که ما در اجتماع زندگی می‌کنیم و موجب آلودگی‌هایی می‌شود، لذا توصیه شده وضو بگیریم تا از آلودگی‌هایی که پیش آمده خود را برهانیم. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 در نگاه اسلامی ، انسان را از فرد به و از جامعه به سوق می‌دهد که این حد اعلای است. درواقع در آنچه برای انسان محقق می‌گردد مراتب عالی «» است که برکنار از دیگران نیست و شمولیت وجود انسان نسبت به سایرین را نشان می‌دهد. لذا برای رسیدن به ، رسیدن به و اجتماعی است. 🔹 علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌تعالی علیه) می‌فرمایند: "اینکه قرآن می‌فرماید: «عَلَيكُم أَنفُسَكُم لا يَضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهتَدَيتُم» یعنی اگر شما شدید کفر و ضلالت دیگران بر شما راهی ندارد." این آیه شریفه ضمن توصیه بر _النفس، بر نیز تأکید دارد و این توصیه بر خود منافاتی با ندارد. بلکه وقتی من انسان توسعه پیدا کرد و شد، «علیکم انفسکم» هم شامل همه جامعه‌ای که آن‌ها را جزئی از وجود خویش می‌یابد نیز می‌شود. 🔹 در همین حقیقت حکم پیدا می‌کند. لذا اگر میان مؤمنین -با همه تکثراتشان- شکل بگیرد، همان و میان مؤمنین است و اخوت یعنی تکرر و تقویت در زندگی اجتماعی محقق می‌شود و هرچقدر این پیوندها قوی‌تر و مکرر باشد در جامعه بیشتر می‌شود. در ، ظهور می‌کند و تا آنجا تشدید می‌شود که یک نفس بین همه مردم حاکم می‌شود که همان وجود است. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌فرمایند: "به خانه‌های یکدیگر رفت و آمد کنید که این موجب احیای امر ماست." اگر این نگاه در جامعه حاکم شد ، در جامعه حاکم می‌شود و افراد نیز به‌مثابه اعضا و جوارح این بدن واحد به‌حساب خواهند آمد و هرکس به امر و اراده آن روح حاکم به وظیفه خود عمل خواهد کرد. اطاعت امام در ، او را حاکم می‌کند و ، جامعه را به می‌رساند. 🔹 پس در و ایمانی، این در مؤمنین، همه افراد را به‌مثابه اعضای یک پیکر واحد آرایش می‌دهد و همگی در راستای یک هدف واحد و تحت امر یک عقل واحد (امام در جامعه) ایفای نقش خواهند نمود؛ زیرا آنچه واضح است این نکته است که مراتب عالی «» در یک ، برکنار از دیگران نیست و شمولیت وجود انسان را نشان می‌دهد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(استاد یزدان‌پناه).mp3
6.07M
📻 سلسله : استاد یزدان‌پناه 🔹 انسان به وزان ساحت‌هایی است که دارد. انسان ساحات متعددی دارد و هر ساحتی طهارت متناسب با خود را می‌طلبد. برگرفته از که همیشه ما را از سطح به عمق می‌برد. 🔹 به لحاظ ظاهری باید پلیدی‌های ظاهری را از بدن حذف کرد. که در دین آمده یک فلسفه‌اش همین است. از لحاظ ظاهری باید اعضا وجوارح بدن و همینطور حواس ظاهری پیدا کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 در نگاه الهی، انسان به‌سوی ، یک #جمعی و است. آن سعادتی که انسان در مسیر الهی دنبال می‌کند، حقیقتی است که در توسعه یافتن محقق می‌شود. به این معنا که هرچه انسان از منیّت‌ها و تنگناهای وجود خود دست برداشت و دیگران را نیز از خود دانست، این فرد، رشد یافته و و ارتقای وجودی پیداکرده است. 🔹 مسیر الهی و مسیر دین، حقیقتاً یک سیر و است. نشستن و گوش کردن صرف نیست؛ بلکه رفتن و رسیدن است. تلاش انبیاء و اولیاء در طول تاریخ، سفر و بوده است، تکان دادن و بردن بوده است نه نشستن و گفتن. علاوه بر این، این حرکت هم فردی نیست بلکه است. 🔹 انبیاء و اولیاء نمی‌خواستند فقط خودشان به‌عنوان یک فرد حرکت کنند و به نتیجه برسند، بلکه برمی‌گردند که دیگران را همراه خود ببرند. انبیاء و اولیاء دین آمده‌اند تا این را شکل دهند. اگر بنا بر حرکت فردی بود این بزرگان هم نباید برای و ما می‌آمدند. لذا تمام دستورات دین این و را در خود دارد. 🔹 بنابراین باید گفت که اساساً با و محقق می‌شود؛ و تنها درصورتی‌که برای انسان اتمام حجّت شد که هیچ فرد دیگری با او به‌سوی خدا نمی‌آید، می‌تواند آن‌هم از روی اضطرار و ناچاری حرکت فردی داشته باشد. در ، آنچه اصل است، و است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
Ahd_e_jamei.pdf
257.4K
📋 جدول پیشنهادی طهارت 🏷 فرم پیوست، جدول پیشنهادی مراقبه فردی برای می‌باشد که جهت ارزیابی عمل به طهارت روزانه به مخاطبین گرانقدر تقدیم می‌شود.
عهد طهارت(قسمت۱۳).mp3
10.18M
📻 سلسله : استاد صمدی آملی 🔹 معنای ظاهری ، پاکی است. طهارت در سه بخش است: این را در فقه برای این مطرح کردند تا بدن انسان را از نجاست‌های ظاهری پاک کنند. خداوند متعال وقتی را واجب کرد نخواست که بندگان آلوده‌ به خدمت آیند. لذا فرمود که بگیرند. 🔹 در روایتی آمده است وضو گرفتن نور است. کسی که وضو ندارد تاریک است. نماز نورانی است. کسی که تاریک است حق ملاقات با نور را ندارد. لذا فرمودند قبل از وارد شدن به نماز، اول روشن شوید بعد وارد منطقه روشنایی شوید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 و 🔹 علامه طباطبایی (رضوان‌ الله‌ تعالی علیه) ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرمایند که شکّ در این نیست که اسلام تنها دینی است که بنیان خود را صریحاً بر امر اجتماع بنیان نهاده است و از هیچ شأنی از شئون اجتماعی انسان فروگذار نکرده است. لذا عموم دستورات این و به سمت را در خود دارد. 🔹 به‌ عنوان نمونه، یک و است. همه مسلمانان در پنج نوبت به سمت قبله واحد متوجه می‌شوند. در این اصل بر و همراهی با امام جماعت است و هرچه افراد شرکت‌کننده در جماعت بیشتر باشند این تقرب بیشتری ایجاد می‌کند. جماعت‌های کوچک‌تر مساجد هر هفته باید در جماعت بزرگ‌تر که یک نماز سیاسی اجتماعی است شرکت کنند و همه امت اسلامی در نماز اعیاد فطر و قربان باید در یک نماز به امامت امام جامعه اسلامی شرکت کنند. 🔹 ماه مبارک رمضان یک حرکت کاروانی است و همه جامعه اسلامی باهم در یک‌زمان روزه می‌گیرند و همه در این‌ یک ماه ملزم هستند حریم این را حفظ کنند لذا حتی اگر کسی عذر شرعی دارد و نمی‌تواند روزه بگیرد حق ندارد درملأعام روزه‌خواری کند و حرمت این را بشکند. انتهای ماه هم که زمان عیدی گرفتن از خداوند به‌واسطه یک ماه روزه‌داری است، نماز عید فطر یک و حرکت کاروانی است. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 فریضه نیز یک و است. مسلمانان باید همه در یک مکان و در یک‌ زمان برای این فریضه جمع شوند و حتی مراحل مختلف حج زمان مشخص دارد و همه حاجیان باهم باید هر مرحله از اعمال را طی نمایند. سایر فرایض نیز این‌گونه است. 🔹 و اساساً با این نگاه معنا می‌یابد که همه جامعه در حال هستند و به همین دلیل است که سرنوشت همه به همدیگر گره می‌خورد لذا جاماندن یک نفر هم اهمیّت دارد و در سیر عمومی جامعه تأثیر می‌گذارد. اخوّت و برادری و همراهی و هم‌سفری عامل اساسی حرمت غیبت و تهمت، وجوب امربه‌معروف و نهی از منکر و سایر است. احکام مالی مانند و نیز چنین رویکردی دارند و موارد مصرف آن جهت تقویت این است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت۸).mp3
5.6M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 آیه شریفه ۶ سوره مبارکه مائده بعد از تبيين دستورات حکمی که در حقیقت تعلیل است نسبت به صدر آیه شریفه می‌فرماید: "خداوند با این دستوری که بر شما فرمود، نمی‌خواست که برای شما زحمت و حرجی باشد بلکه می‌خواست پاک و شوید." پس وضو اول مطهّر است به معنای عام. تطهیر به معنای دافع و رافع عمل بودن. 🔹 وقتی می‌فرماید: "لِیُتِمِّ نعمته علیکم"، مراد نعمت است؛ درنتیجه انسان در مراتب به برکت وضو سیر می‌کند. بعد در پایان می فرماید با این دو عمل شما به مقام شاکری می‌رسید. به مقام شاکری رسیدن یعنی چه؟ شکر به معنای ابراز نعمت در مسیر مرضی رضای صاحب نعمت است. بالاترین نعمت که انسان دارد نعمت مقام خلافت و حمل امانت است که دیگر موجودات ندارند که این نعمت را باید با و ابراز کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 و به این معنا نیست که شخص به دیگران کمک می‌کند و وقت و مال خویش را برای رشد دیگران مصرف می‌کند و خود او بهره کمتری می‌برد و سرعت سیر و او کند تر می‌شود! بلکه با ایثاری که می‌کند دیگران را در مسیر خود شریک می‌کند، وجود خود و خود را می‌دهد؛ و بروز و ظهور این کار او در وجود دیگران، برای خود او «» ایجاد می‌کند. 🔹 دستورات دینی در انواع و اقسام و ، من انسان را توسعه می‌دهند تا دیگران را هم شامل شود و دیگران را از خود ببیند و حرکت دیگران را حرکت خود بیابد. لذا می‌توان گفت خروج از منیّت و خودخواهی مذموم که دغدغه اساسی سلوکی انسان و مسئله جدی در و و مانع اساسی حرکت انسان به سمت خدا است، با این محقق می‌گردد. 🔹 دستورات دین با دعوت به به دنبال شکستن این حقارت‌ها و منیّت‌های انسان و توسعه دادن من انسانی است. دستورات دین می‌خواهد نگاه انسان را از فردگرایی خارج کند تا انسان من خود را در نسبت با دیگران و بلکه توسعه‌یافته و شامل دیگران و در فهم این حرکت کاروانی و جمعی تعریف کند. 🔹 با این مبنا وقتی حرکت، و است، آثار و برکات آن قابل‌مقایسه با حرکت فردی نیست! وقتی خواسته‌ شده است که کسی که توان بیشتری دارد، آرام تر حرکت کند به این معنا نیست که توان او به هدر رود! بلکه به این معنا است که توانی که می‌خواست صرف حرکت فردی کند و سریع‌تر حرکت کند را صرف کند. به دیگران کمک کند که آن‌ها هم حرکت کنند. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 برای دیگران در حقیقت رشد و تعالی و یافتن خود آن شخص است چراکه در این صورت حرکت کل حرکت او نیز محسوب می‌شود! جمع حرکت افراد نسبت به حرکت فردی او به‌مراتب بیشتر خواهد بود. پس کردن برای جمع و همراه کردن خود با جمع به معنای اتلاف توان نیست. بلکه کسی که توان بالایی دارد درواقع آن جمع محسوب می‌شود و نقش کاروان را دارد که دیگران به‌واسطه حرکت او و در مسیر او سیر می‌کنند. 🔹در این صورت نه‌تنها توان فرد توانمند‌تر به هدر نرفته است بلکه اثر آن در سیر او به سمت سعادت مضاعف شده است. میزان توفیقی که او با شکل دادن به این و به دست می‌آورد با توفیقی که با همین توان در کار فردی خود به دست می‌آورد قابل‌ مقایسه نیست. اگر شخصی که تندرو و توانمند است، بداند که همراه کردن دیگران اگرچه در ظاهر به نظر می‌رسد کاهش یافتن سرعت حرکت او است، امّا در حقیقت، سرعت او را افزایش می‌دهد، دیگر احساس نمی‌کند که در این مسیر متضرّر می‌شود. 🔹 در این صورت عمل این فرد فقط آن عملی نیست که از شخص او و با همین توان جسمی و بدنی و ظاهری، مستقیماً و مباشرتاً صادر می‌شود، بلکه حقیقت انسان اوست نه بدن او و حقیقت عمل مربوط به روح انسان است. به باطن روحانی آن و مربوط به عالم نیّات است «إنَّمَا الأَعمَالُ بِالنِّیّات» به میزانی که من او توسعه پیدا کند و دیگران را هم شامل شود، روح انسان توسعه پیداکرده است و لذا به همین اندازه عمل او توسعه پیداکرده است. 🔹 بنابراین، دین‌داری یک است و تأثیر و یک فرد در همه افراد محقق می‌شود و درواقع، حرکت به سمت خداوند متعال یک حرکت واحدی است که همه افراد باهم در حال حرکت در این مسیر هستند. رابطه ایمانی و مؤمنین یک حقیقت واحدی است که روح جمعی ایجاد می‌کند؛ و این جمعی حاصل از اتّحاد مؤمنین که خود را در مؤمنین نشان می‌دهد، پشتوانه عظیم معنوی و حقیقی است که همه افراد را در این حرکت کاروانی امداد می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت۹).mp3
6.75M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 در روایت شریفه آمده است که می‌فرماید: "بنده مومن هرگاه می‌کند یا می‌گیرد، خداوند به عدد قطرات که از بدن او جدا می‌شود ملائکی را خلق می‌کند که تا قیامت برای او استغفار می‌کنند." نتایج آن دعاها و ثواب آن دعا به حساب فرد متطهر نوشته می‌شود. آیت‌الله جوادی آملی در کتاب اسرار الصلاه بیان می‌کنند که باید در نظر داشته باشیم که ملائکی که خلق می‌شود به تناسب فرد متطهر و مغتسل است. لذا وضویی که امیرالمؤمنین علیه السلام می‌گیرد با وضوی دیگران فرق دارد. 🔹 انسان تصور نکند که چرا وضویی که گرفتم آثارش ظاهر نشد البته ظاهر می‌شود ما چون غرق در نعمتیم متوجه نیستیم. اگر یک هفته نخوانیم یا بدون و باشیم دچار آلودگی روحی می‌شویم چون ما دائما در هوای پاک تنفس می‌کنیم احساس کفر و آلودگی نمی‌کنیم به برکت وضو و نماز ما باید کسالت عبادی را از خودمان دور کنیم. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 🔹 یک و است. این توانایی وجودی را خداوند متعال در متن قرار داده است لذا اگر کسی در امداد به این کوتاهی کند فقط در حق خود کوتاهی نکرده است بلکه اثر کوتاهی او در کند شدن سیر حرکت همه افراد خواهد بود. همچنان که سرعت گرفتن افراد در این مسیر کاروانی موجب سرعت گرفتن همه می‌شود. 🔹 اگر یک در سر راه انسان قرار بگیرد و انسان از انجام آن کوتاهی کند، در قیامت می‌یابد که کوتاهی او خیانت و جفا به همه مؤمنین بوده است و اگر کار خیری انجام دهد می‌یابد که کار او موجب امداد به کلّ کاروان مؤمنین بوده است. 🔹 در روایت هست که «مَن عَلُّم بابَ هُدیً فَلَه مِثلُ اَجرُ مَن عَملَ بِها» آن کسی که به او تعلیم داده‌ای به‌واسطه‌ی آن علمی که کسب کرده هر عملی انجام بدهد عمل تو هم هست. اگر او هم به کس دیگری یاد بدهد، عمل آن شخص دوّم عمل تو هم هست. حضرت فرمود «إلَی یَومِ القِیامَه» این علمی که تو یاد دادی اگر سبب عمل شود و سبب رشد دیگران شود و همین‌طور نسل به نسل این اثر امتداد پیدا کند، همه عمل تو نیز هست! حتی اگر از دنیا بروی و نسل‌ها تا روز قیامت به علم تو عمل کنند تا روز قیامت همه آن اعمال عمل تو نیز محسوب می‌شود. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 از ما نخواسته‌اند که از دیگران جدا شویم و به‌تنهایی کار خود را انجام دهیم! به این معنا که به کسی کاری نداشته باشیم! بلکه از ما خواسته‌اند که هدایت دیگران را از خود شروع کنیم و با جلوداری و طلایه‌داری در این دیگران را با خود همراه سازیم. هر چه انسان به این آیه شریفه «عَلَیکُم أَنفُسَکُم» بهتر عمل کند، برای سعادت خود و جامعه مفیدتر است، کسی که خود راه نرفته است، نمی‌تواند از دیگران دستگیری کند. 🔹 اگر فرد به راه افتاد، دیگران را هم به راه می‌کشاند و همراه خود می‌کند چراکه مسیر این‌گونه است که با سیر انسان به سمت و رفته‌رفته وجود او توسعه می‌یابد و دیگران را هم شامل می‌شود. امّا اگر از خود شروع نکرد و خواست دیگران را هدایت کند، نه‌تنها دیگران را به‌جایی نمی‌برد بلکه چه‌بسا خود هم از راه هدایت خارج شود. پس معنای «علیکم انفسکم» این است که راه هدایت دیگران از خودسازی می‌گذرد و اینکه انسان رفته‌رفته بتواند برای دیگران به‌اندازه‌ای که می‌تواند، امامت و راهبری داشته باشد. 🔹 با بحث‌های گذشته روشن شد که در بستر و با تحقق محقق می‌شود و از این‌ جهت، سیر انسان یک حیثیت جمعی و بعد اجتماعی پیدا می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت۱۰).mp3
8.28M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 در باب دستور بعدی این است که باید در همه اوقات باشد. در روایتی که در علل الشرایع آمده، امام هشتم فرمودند: "روشن است که بنده در سیر بسوی توحید چون باید دائما متوجه پروردگار خود باشد دائما در حال مناجات است و کسی که دائما در حال مناجات است باید دائما متطهر باشد." 🔹 در روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه آمده است: "کسی که دائما داشته باشد خداوند عمرش را طولانی می‌کند." یا بیان شده اگر می‌توانید در تمام اوقات شبانه روز بر باشی این‌گونه باش که اگر فرد دراین حالت بمیرد در مقام مرده است. البته مقام شهید در اینجا به معنای شاهد است نه شهیدی که در راه‌ حق جنگیده است‌. 🔹 انسان در هر حالتی که قبض روح شود در همان حال وارد برزخ می شود کسی که دائما در حال است گویا دائما در حال توجه به پروردگار است. اگر فرد ملزم به باشد این وضو بیشتر برایش می‌آورد و با این وضو فرد مورد عنایت ویژه قرار می‌گیرد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 در امتداد 🔹 عهدهای جمعی عهده‌دار یک امر خطیر است. هر جمع با برگزاری عهدهای جمعی و با عمل نمودن به آن، به آنجا خواهد رسید که روح و شاکله تمام متحد خواهد شد. زمین زیر پای افرادی که به صورت دسته‌جمعی کاری را آغاز می‌کنند، بسیار لغزان است؛ به دلیل و های افراد، احتمال متفرق شدن یک ، بسیار زیاد است. برای در امان ماندن از این تفرقه و اختلال در حرکت جمعی، تشکیلات باید حفظ وحدت را ضامن حرکت خود بداند. 🔹 لازمه‌ی برپایی چنین حرکتی، نزدیک شدن افراد به همدیگر است؛ به گونه‌ای که آن‌ها به اعمال و رفتار مشخصی متعهد شوند. مجموعه این اعمال و رفتار در یک سیر تشکیلاتی، «»، گفته می‌شود که مایه وحدت میان افراد است. 🔹 یک ، در یک بازه زمانی واحد، یک امر مشخص را انجام می‌دهند و این امر باعث تقویت حاکم بر خواهد شد.عهد جمعی آثاری به مراتب عظیم‌تر از عهد فردی دارد و باعث توفیق جمعی و تحقق آثار جمعی می‌شود. هم‌چنان‌که دعای جمعی اجابت بالاتری را به همراه دارد، نیز ایجاد می‌کند. پیمان‌های مکرر مؤمنان با یکدیگر، آن‌ها را در حرکت و سیر، متحد نموده و آن‌ها را حفظ می‌کند. ادامه دارد..
ادامه.. 🔹 این توحید تشکیلاتی، در سایه عرضی مومنین بهتر درک خواهد شد. دین اسلام همواره مومنین را به ولایت میان یکدیگر و توصیه می‌نماید. 🔹 بستر ، بستر مناسبی برای حاکمیت این است. باعث می‌شود، توفیقی که برای یکی از مؤمنان حاصل می‌شود، هم خود او بهره‌ی بیشتری ببرد و هم دیگران از توفیق او بهره‌مند شوند. 🔹 در و ، افراد مانند کوهنوردانی هستند که با طناب به یکدیگر متصل شده‌اند؛ اگر کسی لغزشی پیدا کند، دیگران او را نگه می‌دارند و نمی‌گذارند سقوط کند. در امور معنوی و چنین خاصیتی دارند. 🔹 قرآن کریم از به صراحت سخن گفته است. عهد جمعی همه انسان ها در نفی عبودیت و بندگی شیطان و پذیرش بندگی خدا؛ أَلَمۡ أَعۡهَدۡ إِلَيۡكُمۡ يَا بَنِيٓ ءَادَمَ أَن لَّا تَعۡبُدُواْ ٱلشَّيۡطَانَۖ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٞ وَ أَنِ ٱعۡبُدُونِيۚ هَٰذَا صِرَاط مُّسۡتَقِيمٞ(یس: ۶۰ و ۶۱) همچنین از عهد اقوام و امت ها با خداوند متعال مانند عهد بنی اسرائیل نیز سخن گفته است (بقره: ۴۰) و همینطور عهد های جمعی مومنین با خداوند متعال. 🔹 این در مقیاس بزرگتر، در شریعت اسلام تدارک دیده شده است، مانند نمازهای جماعت که مردم را در هر وعده در مساجد پیرامون یک هدف واحد جمع می‌کند. در مقیاس بزرگتر نمازهای عید و مناسک عبادی حج و.. هستند که دین برای ایجاد روح جمعی تشریع نموده است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد طهارت(قسمت۱۱).mp3
6.71M
📻 سلسله : استاد فیاض‌بخش 🔹 نکته دیگر است. تجدید وضو به این معنا که انسان حتما محدث نباشد وضو بگیرد. کسی که روی وضو بگیرد ده برابر به او نورانیت داده می شود. وضو روی وضو نور روی نور است. مانند کسی که توبه کند بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 الگوی قرآنی 🔹 الگوی و الگوی جامعه سازی قرآنی است. این الگو با مبنای قرآنی در هم جاری است و مسیر و جامعه سازی توحیدی است. 🔹 قرآن کریم می فرماید: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ" (آل عمران: ۲۰۰). مرحوم علامه (رض) ذیل این آیه شریف در تفسیر المیزان می فرمایند: "اصبروا دعوت به صبر فردی است و صابروا از باب مصابره به معنای و است." لذا آیه شریفه می فرماید: "اى اهل ايمان! [در برابر ابتلائات] كنيد، و ديگران را هم به صورت جمعی به صبر و شکیبایی واداريد و با يكديگر پيوند و ارتباط برقرار كنيد که این با امام را برای شما ایجاد می کند. بر این اساس بر رابطه خود با خداوند مراقبه کنید تا رستگار شويد!" ادامه..
ادامه.. 🔹 در این آیه شریفه: ۱- مقدمه صبر جمعی دانسته شده است. ۲- لازمه شکل گیری روابط و پیوند های ولایی دانسته شده است. که هم شامل مومنین و هم بر اساس روایات ذیل این آیه شریفه شامل با امام نیز می شود. ۳- بر این اساس "رابطوا" در این آیه شریفه به معنای امر به است و به همین دلیل هم مرحوم علامه (رض) مباحث جامعه سازی را ذیل این آیه شریفه بیان فرموده اند. ۴. بر اساس روایاتی که صبر را عام دانسته که "اَلصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عَلَى اَلْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى اَلطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى اَلْمَعْصِيَةِ" و صبر را به سه دسته ، و تعریف کرده اند، هر فعل یا ترک فعل انسان مصداق صبر فردی است است. ۵. همین نگاه در هم تسری پیدا می کند. یعنی هر عمل فردی انسان لایه امر جمعی پیدا می کند. پس عمل فردی و به تبع در نسبت با اوامر الهی را طلب می کند و عمل جمعی و به تبع آن را طلب می کند. ۶. بر این اساس عمل و عهد فردی نسبت به اوامر الهی مقدمه عمل و عهد جمعی است و عمل و عهد جمعی مقدمه جامعه سازی توحیدی ذیل ولایت امام است. ۷. اگر این قاعده را پذیرفتیم هر امر الهی مصداق اصبروا یا صبر بر طاعت فردی و صابروا یا صبر بر طاعت جمعی می شود. ۸. بر این اساس برای جامعه سازی معنا دار می شود و برای جامعه سازی باید با عهد فردی و طهارت فردی شروع کرد و به عهد جمعی و طهارت جمعی راه یافت و این طهارت جمعی مقدمه راه یابی به ارتباط با ولایت و جامعه سازی است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K