eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشی در نام های خاص باستانی نامگذاری افراد شاید از قـدمتی در حـدود سـابقه شـروع سـخن گفـتن در بـین انـسانها برخوردار باشد تفکیک نامها به خاص و عام نشان مـی دهـد کـه هـدف از انتخـاب نامهـای خاص فراهم نمودن امکان شناخت دقیق مسمی بوده است ، متأسفانه شواهدی از نامگذاری های زننده در بین قشرهای عهد باستان ایران ثبت شده که این نامگذاری ها علاوه بر شرک آمیز بودن ، موجب تحقیر همیشگی صاحب نام میشده به عنوان مثال هر چند سگ یک آفریده جهان آفرین و از حیوانات مورد احترام هند واروپائی هاست ولی پایین آوردن ارزش یک انسان تا رده این حیوان یا قرار دادن او در رده برده و بنده یک انسان دیگر حتماً دور از شأن انسانیت است. مرحوم پرویز رجبی در کتاب هزاره های گمشده جلد سوم ، صفحه ۲۸۴ در باره ی بی شماری نام های ایران باستان که از ترکیب نام یکی از جانوران محبوب درست شده اند آورده است که : وحشی ، شتر ، گاومیش ، گرگ ، روباه ، سگ ، گراز ، عقاب ، کرکس ، جغد و موش از جانواران محبوب برای ساخت نام بوده اند ، گاهی از حالت مصغر نام این حیوانات مانند اسبک ، گورخرک ، شترک ، گرازک ، گوسنفدک ، جغدک ، خروسک و حتی کرمک نیز استفاده میشد ، اما بدون شک اسب جای ویژه خود را در نامگذاری داشت ، دختران نام هایی بوده از قبیل زیبا ، الوگونه ، خوش بو ، کبوترک ، خوش فربه ران و نام هایی که با توجه به فرهنگ امروز ما اشاره به آنها محال است ! منبع : هزاره های گمشده جلد سوم ( از خشایارشا تا فروپاشی هخامنشیان ) ، دکتر پرویز رجبی ، چاپ اول ، ۱۳۸۱ ، تهران ، صفحه ۲۸۴ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
اطاعت ظاھري و مشكوك کوروش در برابر مردم و خدایان بابل/ پروفسور لوکاس دوبلویس (مورخ و باستان پژوه): رفتار کوروش هخامنشی با اهالی بابل چیز عجیبی نیست و کوروش بر اساس منافع و اوضاع و احوال رفتارش را تنظیم می کرد! کوروش از پادشاهان آشور ، علت آسانی فتح بابل ، نارضایتی مردم از پادشاهان قبلی بود باستان ستایان همواره از برخورد صلح جویانه ی کوروش هخامنشی با مردم بابل پس از فتح آن سخن می گویند ، جدای از بحث در مورد حقیقت و راستی آزمایی این ادعا که جای بررسی جدی نیز دارد. پروفسور لوکاس دوبلویس (استاد تاریخ و باستان پژوه) تحلیلی جالب و دقیق از این رفتار کوروش هخامنشی دارد که آن را نقل می کنیم: کوروش متوجه بابل شد ، بابلیان ( یهودیان ، صنعتگران و تجار ) که از شاهان خود نبونئید و بلشازار دل خوشی نداشتند امیدوار بودند که کوروش پادشاه بهتری برای آنان باشد ، از این رو در برابر لشکر کشی او مقاومت چندانی نکردند و کوروش کشور بابل را در سال 539 ق. م. تسخیر کرد ، او پرستش را دوباره روا داشت ، از این لحاظ کوروش همانند اکثر گذشته ی آشور رفتار کرد که باعث محبوبیتش در بابل شد. رفتار کوروش نسبت به بابلیان و یهودیان نیز شهرت نیکی برایش به ارمغان آورد ، وی به عنوان پادشاهی نرم خو و مداراگر شهرت یافت؛ کوروش هنوز هم از چنین آوازه ای برخوردار است؛ با این حال ، اگر با نگاه وسیع تری بنگریم ، در واقع رفتار او تفاوت زیادی با سایر خاورمیانه ی باستان نداشته است ، او نیز مانند ایشان رفتار خود را بر حسب اوضاع و احوال سازگار می کرد و با شماری از مردمان اتباع خود با اعتدال و با برخی دیگر با گیری رفتار می کرد. منبع : بلویس ، لوکاس دو ، کتاب دیباچه ای بر جهان باستان ، صفحات ۸۱ و ۸۲ ، ترجمه: مرتضی ثاقب فر ، ناشر: ققنوس ، نوبت چاپ: چهارم ، ۱۳۸۸ ش. ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
💢تعدد زوجات در ایران باستان💢 در زمان #ساسانیان جامعه متکی بر خانواده و مالکیت بود. #تعدد_زوجات در برخی از موارد و درباره برخی از مردم به فتوای #موبدان مجاز بود و برخی از پادشاهان قطعا #زنان متعدد داشته‌اند.به جز زنان مشروع برخی از مردم زنان نامشروع هم داشتند که با زر خریده بودند و یا اسیر جنگی. 📚تاریخ تمدن ایران ساسانی،سعید نفیسی،ص ۵۴ ✅ @Anti_archaism
🔘 #کوروش رمز تحرکات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران! 🔻دشمن تاریخی ملت ایران،رژیم منحوس صهیونیستی به خیال خود قصد دارد با شخصیت موهوم کوروش علیه کشورمان اقداماتی انجام دهد و نام عملیات خود را "کوروش دوم" نامگذاری کرده است. گویا اسرائیل قصد دارد با کوروش به ما حمله کند، ما نیز در میانه میدان نعره های #حیدری خواهیم زد ✅ @Anti_Archaism
✅ اختیار پدر در راندن و #فروش_فرزند در زمان #ساسانیان ✍ کریستیان بارتولومه( Christian Bartholomae ) در مورد اختیارات پدر حتی صریحا ذکر شده است که وی می تواند کودکان خود را از خود براند و یا بفروشد ، و آن هم به عنوان « #برده » و یا حتی به منظور کشتن و لطمه وارد ساختن به آنها. 📚منبع: زن در حقوق ساسانی صفحه ۴۰ ✅ @Anti_archaism
🔵گفتگوی داریوش با سردارانش ( همراهان) در مورد روش حکومت در ایران بعد از کشتن مغ ( بردیای دروغین) توسط داریوش و همراهانش آنها برای چگونگی حکومت در ایران باهم جلسه ای گرفتند و مذاکره کردند. اولین نفر اتانس نظر داد نظرش برقراری حکومت دموکراسی بود . آن گاه مگابیز نفر بعدی به سخن پرداخت. مگابیز نظرش حکومت الیگارشی یعنی حکومت تنی چند ( الیت ها) را پیشنهاد داد. مگابیز حکومت دموکراسی را رد کرد و مخالفت نمود نظرش این بود توده مردم مشتی افراد بی سروپا هستن و معتقد بود با این کار خود را در دام افرادی بی بند و بار میندازیم نوبت که به داریوش رسید داریوش تمام گفته های مگابیز را در در مورد عوام الناس تایید کرد و با حکومت دموکراسی و الیگارشی مخالفت کرد. آیا مردم ایران یک مشت افراد بی سرو پا و بی بند و بار بودند؟ تاریخ هرودوت ص۲۱۹ ترجمه وحید مازندرانی ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔵برده داری و شرایط سخت کشاورزان در زمان هخامنشیان قسمت اصلی اراضی کشور ،،به استثنای املاک برده نشین پادشاه و نجبای بزرگ ایران ،به وسیله کشاورزانی اداره میشد که در روی زمین پادشاه زندگی می کردند و حق نداشتند آن را ترک کنند و انواع مالیات ها و عوارض و #خراج نیز می پرداختند. قسمتی از اراضی کشور به معابد و شهرها اختصاص داشت و دراین نقاط کانون های قوی از #بردگان به وجود آمده بود. تاریخ ایران باستان ص ۱۲۳ و ۱۲۴ میخائیلووییچ دیاکانوف ✅ @Anti_Archaism
✍پاسخ به یک شبهه ⁉️آیا قریش معرب کورش هست ⁉️و پیامبر اسلام از نوادگان کورش هست اخیرا در فضای مجازی کلیپی پخش شد که یک نفر ادعایی مضحک و غیر علمی میکند مبنی بر اینکه قریش معرب کورش هست و پیامبر اسلام ص از نوادگان کورش هست حال مراجعه می کنیم به کتب تاریخی و اجداد پیامبر اسلام را بررسی میکنیم و ببینیم نسبش به چه کسی میرسد و قریش به چه کسی گفته میشود و فرزندان چه کسی را قریشی میگوبند نام اجداد پیامبر: محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لوی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمه بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معدّ بن عدنان بن أدّبن أدد بن همیسع بن یشجب بن أمین بن نبت بن قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم 📚تاریخ یعقوبی جلد ۱ ص ۵۱۵ خوب می بینیم نامی از کورش نیست و نسب پیامبر به حضرت ابراهیم میرسد حال باستان گرایان ثابت کنند که کورش از فرزندان حضرت ابراهیم می باشد😁 حال ببینیم قریش به چه کسی می گویند و فرزندان چه کسی قریشی هستند اسم فهر بن مالک جد یازدهم پیامبر قریش بود و فهر لقب داشت و فرزندانش قریشی شدند. 📚تاریخ یعقوبی جلد ۱ ص ۲۹۶ و ۲۹۷ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔵بی سوادی در اروپا و اهمیت کسب دانش در سرزمینهای اسلامی آیا اهمیت آن احتیاج ببیان دارد؟ ظاهرا آری_ وقتی شخص به اروپای مرکزی در قرنهای ۹و۱۰ و۱۱ و۱۲ میلادی با حداقل ۹۰ درصد ببسوادش فکر میکند. درهمان زمان که کارل کبیر ( شارلمان) سر پیری بخودش زحمت میدهد این هنر مشکل و کمیاب ،یعنی نوشتن را بیاموزد.در همان زمان و حتی صد سال بعدش هم اشراف افتخار میکردند که نوشتن نمی دانند و در دیرها فقط چند نفر رهبان بلد بودند بدست بگیرند در همین زمان در هزاران هزار مدرسه های اسلامی در شهرها و دهات ،پسر و دختر ازشش تا یازده ساله روی فرشهای کوچکشان زانو می زدند و با مرکب متمایل بقهوه ئی ، حروف و اعدادشان را روی لوحهای تخته ئی آغشته بموم نقش میکردند .وآیه های قران را هیجی میکردند و آنچنان میاموختند تا اینکه از حفظ بتوانند دسته جمعی بخوانند و قدم بقدم بسوی دستور زبان و صرف و نحو آن بجلو میرفتند. فرهنگ اسلام در اروپا ‌ص۲۸۷ و ۲۸۸ دکتر زیگرید هونکه ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
اشتراک گذاری زنان بدستور قباد شاه ساسانی 😱 ✍موبدان ، ثروتمندان و درباریان در زمان ساسانیان زنان دائمی و صیغه ای و نیز کنیزان فراوان داشتند ، این امر سبب شد اکثریت مردان در جامعه با کمبود زن مواجه شوند ، قباد پادشاه ساسانی در زمان نهضت مزدک که مردمان آن دوره از جهت اباحت مال و زن به مذهب او بیشتر رغبت کردند بخصوص مردم عام همانند کشاورزان که بخش اعظم اهالی توده را تشکیل میدادند که مایه قوت و قدرت نهضت مزدکی بودند ، حاصل این شرکت مردم در جنبش مزدکی آن بود که قباد شاه ساسانی که تدارک لازم را برای اصلاحات اجتماعی و مالیاتی فراهم آورد که یکی از این اصلاحات اشتراک گذاری زنان بود . 👤پیگولو سکایا در کتاب خود " شهرهای ایران در زمان پارتیان و ساسانیان آورده است که : اینکه جالب توجه است که یشوعا استلیت و پروکوپیوس قیصریه ای هر دو نزدیک به زمان این رویداد می زیستند و بدون ارتباط با یکدیگر از " همگانی بودن " زنان مطالبی ارائه کرده اند. در متن پروکوپیوس شایان دقت نظر بیشتری است ، او نوشت کواد ( قباد ) با استفاده از قدرت و حاکمیت در کشور بدعتهای تازه ای پدید آورد و پیرامون همگانی بودن زنان ایران قانونی نوشت که موافق طبع بسیاری از مردم نبود . 📚منبع : شهرهای ایران در زمان پارتیان و ساسانیان ، تالیف پیگولو سکایا ، مترجم : عنایت الله رضا ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ، ۱۳۷۲ ، صفحه  ۴۲۳ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
دادن صد غلام و #کنیز هر چهار سال به عنوان #باج توسط اهالی قفقازبه دربار ایران تاریخ هرودوت کتاب سوم ص ۲۲۵ ✅ @Anti_Archaism
💕 شب یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانه‌ای است برای دور هم نشستن خانواده‌ها، دید و بازدیدها، و گرما بخشیدن به روابط انسانی... و این امر در جای خود، لایق ستایش و پاسداشت است 🌺 👈🏻 لیکن دشمنان این مرز و بوم و وطن‌فروشانی که سر در آخور اجانب دارند، می‌کوشند از هر فرصتی برای ضربه زدن بر درخت عقائد و هویت راستین ملت [سوء] استفاده کنند. در همین راستا، مدتی است که با انتشار پیام‌های جهت‌دار، را نماد ارزشمندی و در عقائد باستانی معرفی کنند ‼️ بدین صورت که ، شب تولد یا همان است 😐 و ایرانیان همواره آن را قدر می‌دانستند (و سپس چنین تداعی می‌کنند که اسلام چنین رسم و رسوماتی را در ایران نابود کرد!) 🤔 در پاسخ به این ادعاهای ابلهانه باید گفت: 1⃣ اسلام، کِی و کجا با شب‌نشینی‌های این چنینی مخالف کرد؟ و ، این گونه گرما بخشیدن به نظام خانواده را تحت عنوان «صله‌ی رَحِم» ستوده است و آن را در برخی موارد، واجب، و در مواردی بسیاری مستحب (و موجب برکت) دانسته است. 2⃣ باید دانست که واژه‌ای 👈🏻 سریانی 👉🏻 است یعنی این کلمه از یک (به نام زبان سُریانی) و منشأ آن در بین‌النهرین بوده است و لذا این واژه ابداً . 💕 این حق شماست که از ما سند بخواهید. سند اینکه واژه یلدا ریشه آریایی ندارد، بلکه ریشه سامی دارد: 👈🏻 حسن عمید، فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)،‌ تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1387. برگه 1222-1223. همچنین بنگرید به لغت‌نامه دهخدا، ذیل واژه یلدا، و نیز بنگرید به فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا. 3⃣ بنا بر متنِ اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، که نام دیگر آن، مِهر است، اصلاً یک الهه بانو نیست ‼️ بلکه مذکّر (نرینه) است. در اوستا: اَشی یشت (اَرت یشت)، بند 16 آمده است که و در نتیجه میترا پسر اهورامزدا است. همچنین در مهر یَشتِ اَوِستا که در ستایشِ میترا است، دائماً از ضمایر مذکّر برای او استفاده شده است 😉 4⃣ يافته‌های باستان‌شناسی نيز گويای اين است كه در باور ايرانيان، مانند باور يونانيان و روميان، داشت 😌 از جمله در نقش‌برجسته «اردشير دوم» در طاق بستان كرمانشاه، تصوير به صورت مَردی كه هاله‌ی نور (اشعه نور) دور سرش وجود دارد، در «سمت چپ» نگاره ديده می‌شود. : آرتور كرستين سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه رشيد ياسمى، تهران: نشر دنياي كتاب، 1368، برگه 211 🌺 💥 پس اولاً «یلدا» واژه‌ای آریایی نیست و در ثانیاً ایزد «میترا» ابداً الهه بانو نبوده، بلکه به صورت مذکر (نَر) است. 💥 ✅ @Anti_Archaism
گروه پژوهشی آرتا
#شب_يلدا 💕 شب یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانه‌ای است برای دور هم نشستن خانواده‌ها، دی
✅ #يلدا واژه اي آريايي نيست بلكه سرياني است. و ايزد ميترا(خداي ميترا) در عقايد خرافي زرتشتي پسر #اهورامزدا و مذكر است!!! ✅ @Anti_Archaism
#میترا نه فقط در فرهنگ ایرانی، بلکه در فرهنگ رومی و یونانی هم #جنس_مذکر دارد ‼️ تصویری از نماد میترا در روم باستان ✅ @Anti_Archaism
یلدا واژه‌ای سریانی است. ریشه آریایی ندارد ✅ @Anti_Archaism
⛔️ رسم غیر اخلاقی و غیر بهداشتی ارثیه بجامانده از سنت ها و باورهای مغان در آیین زرتشت   بخاطر تقدس فراوان عناصر طبیعی مانند آب ، خاک و آتش در آیین باستانی مغان ، دفن مردگان در خاک گناه بسیار بزرگی محسوب شده و مجازات چنین کاری احتمالا مرگ را در پی داشته است ، روشی که مغان ها طبق رسومات آبا و اجدادی خود برای دفن مردگان دارند این است که جسد را به مکانهایی خاص برده و به زمین محکم می بندند تا در هنگام خورده شدن و دریده شدن بوسیله سگان و لاشخورها ، استخوانهای باقی مانده لاشه پخش و مفقود نگردد و سپس این استخوانها در مکانی بنام استودان یا یک گور دخمه قرار میگیرد. 📃در پژوهشنامه ی مطالعات تاریخ فرهنگی ایران آمده است که : مغان ، در مراسم تدفين نيز شركت داشتند و آيين های آن را به جای می آوردند ، با توجه به آنچه درباره ی دين مغان از نوشته های باستانی و به خصوص نوشـته هـای هـرودوت بـه دست ميآيد ، آنها مردگان خود را نمي سـوزاندند ، بلكـه در معـرض حيوانـات و ميگذاشتند تا گوشتشان را بخورند ؛ وظيفه ی گذاردن مردگان در برابـر درنـدگان و لاشخورها نيز برعهده ی بود ، البته اين رسم در بين ساير ايرانی نيز رايج بـود ، زماني كه استخوانهای مرده از مواد فاسد شدنی و خطرناك پاك مي شد ، آنها را در قرار ميدادند 📚منبع : مطالعات تاريخ فرهنگي ، پژوهشنامه ي انجمن ايراني تاريخ ، سال هفتم ، شماره ي بيست وهفتم ، بهار ۱۳۹۵ ، صفحه ۳۲ و ۳۳ 🔘نکته : عدم دفن مردگان در خاک یک افتضاح غیر اخلاقی و غیر بهداشتی برای آیین مغان/زرتشتی بوده ، چرا که بوی تعفن و زننده لاشه دریده شده و در حال تجزیه بسیار آزار دهنده است ، از لحاظ پزشکی هم عدم دفن جسد باعث ایجاد و بیماری های عفونی و محیط زیست میگردد ، به وضوح میتوان عمق آیین مغان و زرتشتیان را درک کرد ‼️ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
📝 شواهدی باستانی در زمینه تولید و مصرف شراب در هزاره های گمشده میراث فرهنگی باستان‌ ما از ادبیات سرشار و سر مست از شراب است که خود نشان از پیشینه ‌ی آشنایی ایرانیان با شراب و عوالم آن دارد ، شراب از نماد‌های تاریخی‌ و باستانی ایرانی‌ است و ابزار و ادوات و افسانه‌ های مربوط به آن در هنر نگارگری ما نیز جایگاهی‌ ویژه دارد همانگونه که رواج باده و می و ساقی در ادبیات پارسی‌ بر کسی‌ پوشیده نیست اما نکته ای که شاید اشاره به آن جالب توجه باشد گزارش هایی که از میزان مصرف بالا و چگونگی تهیه آن بدست بیگانگان گواهی میدهد. 👤جناب پرویز رجبی در کتاب خود هزاره های گمشده ، جلد سوم ، گزارشی از انبار شاهی که از سازمان های تابع وزیر تشریفات و مسئول اداره کارهای مربوط به تامین مایحتاج دربار بود را ذکر میکند که طبق الواح ایلامی بدست آمده در مورد انباداری کل را به ۵ اداره و یکی از این اداره های پنجگانه مربوط به اداره یا شراب و آبجو میباشد ، همچنین آورده است که : اداره نوشاک یا شراب و آبجو ، متاسفانه به سبب مصرف نوشیدنی ، در انبارداری شاهی در درجه سوم از اهمیت بود ، برای نمونه لوح شماره ۷۲۸ نشان میدهد که در یکی از جشن های نوروز ، ۱۲۳۵ خم شراب ، یعنی ۱۱ هزار و ۸۸۰ لیتر ، به دربار تحویل داده شده است ، که این میزان می توانسته است تمامی گارد را کفایت کند ! لوحی دیگر اشاره می کند که با این شراب ۱۱۲۴ بز و گوسفند در حضور شاه به مصرف رسیده است ، تنها مقداری از شراب مصرفی دربار محصول تاکستان های شاهی بوده و بقیه را سهمیه مالیات تامین می کرده است . جناب رجبی همچنین در مورد اداره ی چهارم انبارداری تخت جمشید که مسئول تهیه میوه ( خشک ) می باشد آورده است که : اداره در تهیه میوه خشک نیز فعال بود ، شاید این اداره تهیه شربت را نیز به عهده داشته است ، در این دوره زیادی از سوریه و بابل به دربار ایران خوانده می شدند 📚منبع : هزاره های گمشده جلد سوم ( از خشایارشا تا فروپاشی هخامنشیان ) ، دکتر پرویز رجبی ، چاپ اول ، ۱۳۸۱ ، تهران ، صفحات ۳۴۵  - ۲۴۶ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
📌 تناقض در نسب داریوش یکی از مطالب بسیار مشکوک در تاریخ ، تبارنامه داریوش است که در کتیبه داریوش آمده است ، او در کتیبه بیستون خود که آیینه ای تمام نما از گری ارثی و خونی هخامنشیان است خود و پدران خود را شاهان ایران معرفی میکند ، آن هم بصورت متوالی و پشت به پشت بدون خارج شدن پادشاهی از نسل او ، هر چند که ادعاهای داریوش از بسیاری جهات غیر قابل دفاع هستند و تقریبا تردیدی نیست که اینها همه ساخته خود داریوش است تا با اشغال تخت سلطنت بوسیله خود حکومت را مشروعیت ببخشد ، او ریاکارانه خود را به خانواده فاتحان بزرگ پیوند میدهد ، آنهم از طریق یک ماهیت ساختگی . خانم ماریا بروسیوس از ایران شناسان بزرگ جهان در کتاب ارزشمند خود "زنان هخامنشی" آورده است که : امروزه این استدلال طرفداران زیادی دارد که داریوش مقام اجداد خود را عمدا تا مقام پادشاهی بالا برد ، ولی هیچ سند واقعی برای اثبات این ادعای وی که در کتیبه بیستون نوشته که Ariaramnes و Arsames و پدرش ویشتاسب ، شاهان قبل از وی بوده اند وجود ندارد ، ویزهوفر بدرستی تذکر داده است که اگر این ادعاها واقعیت داشت ، وارث تاج و تخت بعد از مرگ کمبوجیه و بردیا باید ویشتاسب باشد و نه داریوش ، زیرا وی جانشین بعدی بود ، همینکه پذیرفتیم داریوش تخت سلطنت را کرده است روشن می شود که چرا برای او ضروری بود که خط مشی ای را در دربار دنبال کند که تردید در مورد حقانیت او را از بین ببرد. من مایلیم بین پادشاهان نخستین پارس ، که خود را پادشاهان انشان می نامیدند ، و خاندان سلطنتی هخامنشی که با داریوش اول آغاز شد تمایز قائل شوم ، داریوش سعی کرد از طریق اجداد مشترک خود با شاهان نخستین پارس دودمان و ای بسازد ، برای این کار این تصور را ایجاد کرد که شاهان اولیه پارس هخامنشی بودند ، یکی از راههای او برای عملی کردن این منظور کتیبه های سلطنتی بود. منبع : زنان هخامنشی ، ماریا بروسیوس ، هایده مشایخی ، چاپ اول ، ۱۳۸۱ ، تهران ، انتشارات هرمس ، صفحه ۲۳ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
✍ عوامل اصلی پذیرش اسلام توسط ایرانیان حکومت ساسانیان که پس از اشکانیان روی کارآمد ، از سال ۲۲۶ میلادی تا سال ۶۳۹ میلادی به مدت چهار قرن تداوم یافت ، بدون شک وضعیت جامعه ی ایران ، آن زمان دوره ی ساسانی بسیار آشفته و نگران کننده بود ، برخی از پژوهشگران معتقدند اصلاحاتی که در اواخر دوران ساسانی آغاز شد ، در جهت منافع طبقات فرودست جامعه نبود و حتی بیش از گذشته ، بحران را در تمام جوانب بخصوص در مسائل سیاسی و اجتماعی عمیق نمود و زمینه های شکست ساسانیان و پیروزی اعراب مسلمان را فراهم کرد. 👤جان کرتیس این پژوهشگر باستان ‌شناسی در مورد فرایند و عوامل پذیرش اسلام توسط ایرانیان را در کتاب " تاریخ کهن " خود آورده که : در اواسط قرن هفتم میلادی ، توان دولت ساسانی به دلیل منازعات چهارصد ساله با روم و بیزانس ، به راستی تمام شده بود و از سویی دیگر ، مالیات های سنگین و نظام خشک طبقاتی ، اتباع شاه بزرگ را بیش از پیش آماده ی پذیرش اسلام کرد . 📚منبع : ایران کهن ، جان کرتیس ، خشایار بهاری ، تهران ، نشر کارنگ ، ۱۳۷۸ ، صفحه ۴۳ - ۴۴ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔴شایعه : در امپراتوری برده داری وجود نداشت! ✅ پاسخ: 🔻 در پیشرفته ترین استانهای قلمرو دولت های هخامنشی، بردگان در ردیف دامها به شمار می آمدند. و به عنوان اموال منقول پر بها آنها را مورد خرید و فروش قرار میدادند، به عنوان ارث و پاداش و غیره به دیگران واگذار می کردند.🔺 ☑️تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز ص ۸۷ @Anti_Archaism
❌ اگر مردی ادعا می کرد زنی برده ی اوست ، تا زمان اثبات ، باید زن مانند برده در اختیارش باشد! ✍به قلم کریستیان بارتولومه Christian Bartholomae : در مسائل حقوقی غالبا دشوار است که تفاوت حقوقی میان یک زن آزاد و یک برده را تشخیص داد ، در یک مورد تصریح شده است که: اگر شخص فرضی الف به شخص فرض ب بگوید: «تو برده ی من هستی و باید در خدمت من باشی» و این دعوا به دادگاه بکشد ، نخستین حکم تا هنگامی که رسیدگی امر از طرف دادگاه به نتیجه ی قطعی و نهایی برسد ، این است که تو باید چون یک برده در خدمت مدعی باشی و اگر این دعوا متوجه یک زن باشد ، وی همچنان باید رفتار و اطاعت کند. 📚منبع: زن در حقوق ساسانی ص ۴۱ ـ ۴۰ ✅ @Anti_Archaism@raherasti ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
📌نقدی بر سریال بانوی عمارت 🔹در قسمت ۳۲ سریال بانوی عمارت(پنج شنبه ۱۳ دی) در یکی از دیالوگ های سریال جواهر به گودرز می گوید: ((در ایران زنان بزرگی مانند یوتاب، آتوسا و...داشتیم)) 📚در مورد بانو یوتاب که باید عرض کرد که اصلا ایرانی نیست و حسن پیرنیا یوتاب رو خواهر حاکم ارمنستان که اتفاقا نامش آریوبرزن نیز هست معرفی می کند(حسن پیرنیا،تاریخ ایران باستان،ص۲۶۲۵) 📚در مورد آتوسا که باید گفت: 1⃣ اولا معنی آتوسا به معنای ران فربه و زیباست(والتر هینتس،داریوش و ایرانیان ص ۱۲۲) 2⃣ثانیا آتوسا ابتدا همسر برادر خود کمبوجیه ،سپس گئوماته و بعد داریوش گشت و در آخر توسط خشایار فرزند خودش کشته شد و غیر از دست گردون شدن بین شاهان چیز خاصی از این بانو نداریم. حال باید از نویسنده سریال در مورد بزرگی این زنان سوال پرسید و مخصوصا یوتابی که اصالتا ایرانی نیست؟؟؟ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
💢اردشیر دوم هخامنشی با برادرش (کوروش سوم) ، درگیر شد. سر از بدن او جدا کرد و اینگونه شاه ایران شد. 📚والترهینتس ، داریوش و ایرانیان ، ص۴۶۳ ✅ @Anti_archaism
‍ 🔵 مادها و کورش بحث ازحکومت مشترک پارسی _ مادی جنبه اغراق آمیز دارد . تمامی مولفان بر این عقیده اند که کورش ،تسلط ها بر امور را گرفته وبه پارسی ها انتقال داده است،اولی ها مغلوب و دومی ها فاتح .از جهت فرهنگی ،پارسی ها و مادی ها پسر عموی نزدیک اند.در فهرست کشورها ، از زمان داریوش به بعد ،از سرزمین ماد همیشه بعد از پارس نام برده شده است.سرزمین ماد نیز به نشین تبدیل شده بودو مکلف بود، مانند تمام کشورهای مسخر شده دیگر به دولت مرکزی پارسی خراج بپردازد. بدون هیچ استثنا،ساتراپ های و کمبوجیه همگی ازخاندانهای پارسی بوده اند.به نوشته هرودوت ،اطرافیان کمبوجیه در مصر نیز همگی از پارسی ها بوده اند و پادشاه «محتشم ترین آنان را »نزد خود خواندتا تشویقشان کند که نگذارند مادی ها بر امور تسلط یابند.دریک تحلیل کلی معلوم میشود که ترتیب کارمندان سیاسی در دوران سه پادشاه نخستین ،نشان از جایگاه حساس و تعیین کننده نمایندگان اریستوکراسی و اشرافیت پارسی در حکومت امپراطوری دارد و فقط بودند که پست های رهبری و ابتکار عملیاتی را دراختیار داشتند. ازکورش تا اسکندر ص۶۳ پیر برایان ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism