♦️وقتی انسان درمییابد که ارادهي حق در کرهي زمین باید با دستان او محقّق شود، دیگر چگونه دست از تلاش بردارد؟ نه، يأس از جنود شیطان است و مؤمن هرگز دل به یأس نمیبازد.
شهید سیّد مرتضی آوینی
"گفتار متنِ فیلمِ پل"
#سخن
#شهید_آوینی
#جهاد
#یأس
#امید
#تلاش
@Arshiv_Gholam
@lenzesargardan
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ:
🔸قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) الْكَذَّابُ هُوَ الَّذِي يَكْذِبُ فِي الشَّيْءِ؟
قَالَ لَا مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا يَكُونُ ذَلِكَ مِنْهُ وَ لَكِنَّ الْمَطْبُوعَ عَلَى الْكَذِبِ.
🔹عبد الرّحمن بن حجّاج گويد به حضرت صادق (عليه السّلام) عرضكردم كذّاب آن كس است كه در مورد چیزی دروغ و خلاف واقع گويد؟
فرمود: نه، (زيرا) كسى نيست جز اينكه اين از او سر زند، ولى مقصود از کذّاب آن كسی است كه به دروغ عادت كرده است.
📜الكافي، ج2، ص 340
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
📣 پيشوايان دين (سلام اللّه عليهم أجمعين) پيوسته واقعه غدير خم را در هر موقع و در هر مناسبت بازگو و بدان استدلال و احتجاج ميفرمودند و با اين مبناى راسخ و نصّ صريح، امامت و وصايت پدران خود را آشكار و مدلّل ميداشتند. همانطور كه شخص أميرالمؤمنين (صلوات اللّه عليه) نيز در طول دوران زندگى گرامى و شريف خود پيوسته به اين امر احتجاج ميفرمود و شنوندگان اين حديث را از افراد صحابه كه در حجة الوداع حضور داشتهاند در مجامع عمومى سوگند ميداد و از آنها بر اين امر گواهى ميطلبيد. اين جديّتها و اهتمامها همه براى اين بوده كه اين تاريخ روشن و خاطره مقدّس پيوسته تازه و شاداب بماند و گذشت زمان به تدريج اين واقعه را متروك و مخفى نسازد.
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۱، ص۳۷
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
📚 و أمّا كتب و آثار اماميّه در حديث و تفسير و تاريخ و كلام، به هر يك از اين آثار توجّه و بررسى شود ملاحظه خواهد شد كه مشحون و پر است از اين واقعه و اثبات قضيه غدير و استدلال و احتجاج به مدلول و محصّل آن، از روايات مسند كه نام سلسله روات متعاقب يكديگر ثبت گشته تا منتهى ميشود به مركز انوار نبوّت (صلّى اللّه عليه و آله) و روايات بيشمار ديگر كه مِن باب إرسال مسلٌم با حذف سلسله سند ضبط گرديده و حاكى از اين است كه اين موضوع مورد اتّفاق عموم فرق مسلمين است، و گمان نميكنم كه دانشمندان اهل سنّت نيز در ثبت و ضبط و روايت اين حديث از اماميّه دست كمى داشته باشند. چه آنان نيز اين واقعه را محقّق دانسته و به صحّت آن معترف و به تواتر آن اذعان دارند. مگر فرد يا افراد قليل و ناچيزى كه از راه و رسم درايت منحرف گشته، و از روى عصبيّت باطله كور كورانه نسبت به اين واقعه سخنى به ياوه گفتهاند!!
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۱، ص۳۹
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🔰أَخْبَرَنِي الشَّرِيفُ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ الْعَلَوِيُّ الْمُحَمَّدِيُّ النَّقِيبُ، قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى الْقُمِّيُّ (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ، عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ، قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):
🔸لِفَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)؛ فَاطِمَةُ وَ الْمَذُوبَةُ وَ الْمُبَارَكَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّكِيَّةُ وَ الرَّاضِيَةُ وَ الرَّضِيَّةُ وَ الْمُحَّدَثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ.
🔸ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) أَ تَدْرِي أَيُّ شَيْءٍ تَفْسِيرُ فَاطِمَةَ؟
🔸قُلْتُ أَخْبِرْنِي يَا سَيِّدِي، فَمِمَّا فُطِمَتْ؟
🔸قَالَ مِنَ الشِّرْكِ.
🔸قَالَ ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) لَوْ لَا أَنَّ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) تَزَوَّجَهَا لَمَا كَانَ لَهَا كُفْؤٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ فَمَنْ دُونَهُ.
📜دلائل الإمامة، ص 79 و 80
#حدیث
#امام_صادق
#دلائل_الامامه
@Arshiv_Gholam
🔰ادامهی آداب رفاقت...
🔻بارى اگر رفيقى متّصف به صفات حميده پيدا كردى بايد قدر او را بدانى و او را به آسانى از دست ندهى، مراعات حقوق او را بنمائى، بر تو چند قسم حق پيدا خواهد كرد.
1⃣ اوّل حقّ مالى:
بايد بذل مال در حقّ او بكنى، ليكن مراتب دارد؛
◾️پستترين مراتب آن آن است كه او را به منزله خادم و عبد خود قرار بدهى، اگر حاجتى به مال تو بهم بست، آن را روا كنى پيش از آنكه او خواهش كند، و اگر گذاردى كه كار به سؤال رسيد، تقصير كردهاى.
◾️مرتبه دوّم آن است كه او را به منزله نفس خود فرض كنى، كه شريك در مال تو باشد بالسّويّه.
◾️مرتبه سوّم اين است كه ايثار كنى مال را اگرچه خودت هم محتاج باشى.
◾️مرتبه بالاتر از اين، ايثار در نفس است، كما أنّ عليّا (عليه السّلام) در ليلة المبيت ايثار نمود.
دست هر كس به دامن مرتبه چهارم نرسد، ليكن از بذل مال نبايد كوتاهى نمايد، كه در شرع مطهّر بغايت مطلوب است.
🔺روى عن مولينا أميرالمؤمنين (عليه السّلام) «العشرون درهماً أعطيها أخى فى اللّه أحبّ إلىّ من مئة درهم أتصدّق بها على المساكين».
📜تذكرة المتّقين، ص 24 و 25
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
روش شناسی علم کلام.pdf
2.5M
💥 روش شناسی علم کلام
🔰 أصول إستنباط و دفاع در عقاید
✍ دکتر رضا برنجکار
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_علم_کلام
#رضا_برنجکار
@Arshiv_Gholam