eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢علامه طباطبائی در تبین حکم حکومتی اینگونه می‌نویسند: 🔷ولی امر می‌تواند، یک سلسله تصمیمات مقتضی به حسب مصلحت وقت گرفته و طبق آن‌ها مقرراتی وضع نماید و به موقع به اجرا در آورد. مقررات نامبرده لازم الاجرا و مانند شریعت دارای اعتبار می‌باشند. 🔶با این تفاوت که قوانین آسمانی، ثابت و غیر قابل تغییر، و مقررات وضعی قابل تغییر، و در ثبات و بقا تابع مصلحتی می‌باشند که آن‌ها را به وجود آورده است و چون پیوسته زندگی جامعه انسانی در تحول و رو به تکامل است، طبعا‌ای مقررات تدریجا تبدل پیدا کرده، جای خود را به بهتر از خود خواهند داد. 📖 کتاب به قلم عبدالحسین خسرو پناه 📌@canoon_org
44.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آسیب های نهاد سازی بسیج دانشجویی 💢یکی از آسیب هایی که این روز ها در ساختار بسیج دانشجویی وجود دارد نهاد های مختلفی ست که ذیل بسیج دانشجویی شکل می گیرد، در حالی که وظیفه اصلی بسیج دانشجویی مهیا سازی دانشجویان برای فردایی مهم تر است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
45.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پیچ تاریخی 🔶انقلاب ایران، انقلابی ست با هدف تجدید حیات دین و ارزش های الهی در میان پیروان ادیان الهی و همچنین آغازی بود برای تمرکز بر نگاه عدالت گرایانه، انصاف اجتماعی، حمایت از حقوق مردم و پنجه در پنجه شدن با ابر قدرت ‌های نظام صهیونیزم جهانی. با ظهور انقلاب ایران نظم نوینی در جهان پدید آمده و جمهوری اسلامی ایران امروز بر سر پیچ بزرگ تاریخی قرار دارد. 💢شابک این هفته در این باره میگوید... 📌@canoon_org
🔶به دنبال طرح مباحث هرمنوتیک در غرب، مسئله تجویز قرائت هاى متعدد نیز که ثمره آن است، در قرن هاى بعدى مطرح گردید. این نظریه ثمره هرمنوتیک فلسفى است که از یک سو، مقصود مؤلف متن را در فهم، بى تأثیر مى داند و از دیگر سوى، متن را در بیان معناى خود صامت مى داند. از این رو، مفسّر با توجه به پیش فرض هاى ذهنى خود، معنایى براى متن مى سازد. 🔷نظریه قرائت‌های متعدد و متفاوت از یک متن، مبانی مختلف فلسفی، معرفت شناختی و تفسیری دارد. یکی از مبانی آن که جنبه زبان شناختی و معنا شناختی دارد دیدگاه‌های نوینی است که درباره ماهیت معنا اظهار شده است. آقای شبستری که خود از طرفداران قرائت‌های متکثر از یک متن است. به تبیین این مطلب پرداخته است. 💢وی در این باره سه نظریه معنا شناختی مطرح کرده یکی، نظریه ارسطویی است که بر اساس آن معنا امری است واحد و ثابت و در نتیجه، متن واحد جز یک معنای درست را بر نخواهد تافت، و مطابق دو نظریه دیگر که دیدگاه‌های نوین معنا شناختی به شمار می‌روند، برای متن واحد می‌توان معنای متعدد و معقول تصویر کرد. بنابراین، نظریه کثرت قرائت‌ها بر دیدگاه‌های نوین زبان‌شناسی و معناشناسی مبتنی خواهد بود. 📖با استفاده از کتاب به قلم مجتهد شبستری 📌@canoon_org
🔶امروزه به جای کنترل‌ها و دخالت‌های مستقیم،هدف،کنترل غیرمستقیمی کشورهای جهان سوم می‌باشدو اگر هم کمکی اعطا و سرمایه‌گذاری در یک کشور می‌شود،نه به منظور کسب سود مستقیم است،بلکه برای کنترل و در نتیجه محصول سود غیر مستقیم در کشورهای در حال توسعه می‌باشد. 🔷آنچه در مجموع در مورد میزان کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی آمریکا و سود بازگشتی حاصل از آن‌ها می‌توان گفت اینکه، ایالات متحده در این کمک‌ها به دنبال مقاصد سیاسی و اقتصادی بوده و به طور کلی به دنبال تامین منافع خود در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه می‌باشد. 💢هرچند ممکن است کشورهای در حال توسعه از این ارتباط منافعی به دست آورند، لاکن روند کلی و افق رابطه اقتصادی با آمریکا برای آن‌ها کاملاً به ضرر بوده و در جهت وابستگی و دوری از خوداتکایی و استقلال اقتصادی سیاسی بوده است. 📖کتاب به قلم حسن دادگر 📌@canoon_org
🔶حق انتخاب کردن و انتخاب شدن از بارزترین مصادیق حقوق سیاسی است. حق رأی از این حق شهروندی نشئت گرفته است؛ البته این حق بدین معنا نیست که معیار و ملاک قانونی برای افرادی که صلاحیت رأی دادن دارند و نیز افرادی که می توانند نامزد مشاغل خاصی شوند، وجود ندارد. 🔷این حق گونۀ دوم حقوق شهروندی است حقوق سیاسی، حقوقی است که به موجب آن شخص دارنده حق می تواند در حاکمیت ملی خود شرکت کند. حق حاکمیت ملی ناشی از حقوق سیاسی شهروندان است. بحث از حقوق سیاسی بر چهار نوع از حق ها متمرکز است حق های سیاسی فردی، حق های سازمانی، حق های عضویت و حق تعیین سرنوشت گروهی. 📖کتاب به قلم حسن کاظمی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️منزلگه عشاق دل آگاه حسین است ، بیراهه نرو ساده ترین راه حسین است از مردم گمراه جهان راه مجویید ، نزدیکترین راه به الله حسین است... 🏴عاشورای حسینی تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶این کتاب که به ترویج سبک زندگی اسلامی در ساحت خانواده می پردازد، می تواند از دو امتیاز راهبردی برخوردار باشد نخست اینکه به موضوع سبک زندگی اسلامی از منظر سید العارفین امام سجاد میپردازد. دوم اینکه به خانواده به عنوان یک نهاد پایدار تأثیرگذار در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی می پردازد. 📖کتاب به قلم نویسندگان غلامرضا کوشا و ابوالفضل ساجدی در شش فصل تدوین شده است: 🔸در فصل نخست، مورد بحث قرار گرفته است. 🔹در فصل دوم 🔸در فصل سوم 🔹در فصل چهارم 🔸در فصل پنجم 🔹و در فصل ششم مانند خواهران برادران و خویشاوندان دیگر بحث شده است. 💢در تمام فصول، صحیفه سجادیه و احادیث و سیره امام سجاد و اساس تحقیق بوده و تلاش شده است محتوای استدلال و نتیجه گیری مباحث از گفتار و کردار امام زین العابدین استخراج گردد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت امام زین العابدین(ع)، پیام آور قیام کربلا تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶مكتب اشراق يا حكمه الاشراق یکی از سه مکتب فلسفی مهم در جهان اسلام است که به وسیله شیخ شهاب الدین سهروردی احیا شده است. او در بعضی از آثارش اشاره هایی به تناسخ دارد اما در این که شخصاً به تناسخ اعتقاد داشته، تردید وجود دارد 🔷با وجود این بعضی شارحان وی آشکارا از تناسخ دفاع کرده اند؛ برای نمونه شمس الدین شهرزوری معتقد است انسان نیکوکار دارای روحی سالم و نورانی است که بعد از مرگ به رهایی از عالم مادی میرسد اما روح انسان نابکار به دلیل علاقه ای که به امور مادی و پلید دارد وارد کالبدهای پست میشود. 💢قطب الدین شیرازی نیز جزو شارحان سهروردی است که معتقد است اعمال انسان در زندگانی تأثیری مستقیم بر روح او دارد و فضایل یا رذایل اخلاقی باعث کم یا زیاد شدن نورانیت روح میشوند. اگر ویژگیهای اخلاق حیوانی همچون خشم در انسان قوت گیرد، روح او بعد از مرگ به کالبد حیوانی میپیوندد که آن ویژگی را دارد. ارواحی سعادتمند میشوند که به این کالبد مادی علاقه مند نباشند ایشان از گردونه تناسخ خارج خواهند شد و به افلاک می پیوندند؛ البته سیر تناسخ تا بی نهایت نیست و قیامت به عنوان نقطه پایان آن معرفی می شود. بایسته توجه است که استدلال قطب الدین شیرازی و بعضی آیات را که او در تایید تناسخ آورده، مورد نقد منطقی قرار گرفته اند و آشکارا مردود اعلام شده است. 📖کتاب مسئله تناسخ از دیروز تا امروز به کوشش علیرضا ابراهیم و علی موحدیان 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جهت گیری تخصصی 🔶«جهت گیری تخصصی» فرآیندی است که در آن نخبه، آینده تخصصی خود را بر اساس منطقی الهی و برای پاسخگویی به نیازهای واقعی انقلاب هدف گذاری می‌کند. با این حال این فرآیند با چالش های ریز و درشتی دسته و پنجه نرم می کند ... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢ضعف های متعدد مکاتب فلسفی غرب از عوامل پیدایش یا تشدید تعارض علم و دین به شمار می آید. بخشی از این ضعف ها عبارتند از: 🔸الف. اندیشه های ارسطو و افلاطون مکتب های فلسفی چیره قرون وسطا بود. این مکاتب فلسفی با دخالت در طبیعیات دانش تجربی آنها را در فلسفه مورد بحث قرار میدادند و حتی مسأله زمین مرکزی را به رسمیت می شناختند که این مطلب بعدها در ردیف عقاید مسیحیان قرار گرفت. دخالت فلسفه در علوم تجربی علم و فلسفه را با زبان‌ هایی جبران ناپذیر رو به رو ساخت. یکی از این زبانها به کارگیری روش قیاسی در علوم تجربی و رکود این بخش از دانش بود. 🔹ب. برخی از مکاتب فلسفی جدید غرب به طور کلی عقل نظری و روش قیاسی و منطق ارسطویی را کنار زده، همه چیز را بر تجربه استوار ساختند و به اصطلاح فلسفه ای بر مبنای علم بنیان نهادند. 🔶ج. هیوم اصل علیت را زیر سؤال برد و كانت برهان های عقل نظری را در مورد اثبات خدا مخدوش دانست. ضعف دستگاه فلسفی غرب، سبب مسیحیان نتوانند در برابر یورش های جدید به دین به مقابله برخیزند. 📖کتاب به قلم محمد علی رضایی اصفهانی 📌@canoon_org
🔰 اندیشه دکتر مدد پور در هنر اسلامی 🎞 ویدئو نشست «اندیشه دکتر مدد پور در هنر اسلامی» 👤با حضور علیرضا بلیغ 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول - بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
28.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰خوشه های مقاومت 💢دیپلماسیِ مقاومتِ انقلاب اسلامی چنان تاثیری را در بین مردمان آمریکای جنوبی ایجاد کرده است که از درون آن، فیدل کاسترو هم عظمت آن را لمس کرده و حسرتِ آن را برای کوبایِ مبارز در برابرِ استعمار، می‌کشید. امروزه، این هم‌وندیِ فرهنگی-سیاسی به پیشتازیِ اندیشه‌ی مقاومت و نیروی ایستادگی بر پای خود، تمهید کننده تغییر نظم پانصد ساله ، از روحِ تصرف و غلبه‌ی اروپایی بر جهان فراگیر شده است... 📌@canoon_org
🔷از نگاه حکیم سبزواری بهترین نعمت خدا نفس یا روح است؛ زیرا به واسطه روح انسان پس از مرگ از بین نرفته و به جهان هایی فراتر از ماده، یعنی جهان های غیبی خواهد رسید. وی برای اثبات جاودانگی نفس چند دلیل را بیان می کند. یکی از آنها دلایل نقلی است که با اشاره به روایاتی نظیر «ما خلقتم للفناء بل خلقتم للبقاء " نفس انسان را نابود نا شدنی میداند. 🔶دلیل دوم استفاده از قواعد عقلی است. وی با اشاره به قاعدة فلسفى «كل كائن فاسد» به همراه قاعده «کل مرکب ینحل» به اثبات عقلانی می پردازد. از طرفی دیگر، نفس انسان علت مادی و علت صوری ندارد که به هلاکت او منجر بشود؛ بنابراین بدن انسان از بین می رود ولی روح انسان از بین نخواهد رفت. 💢دلیل دیگری که حکیم سبزواری بیان می کند آن است که اگر نفس آدمی از بین برود باید محلی داشته باشد که حامل امکان فسادش باشد که این فرض باعث می شود نفس مجرد نبوده و مادی باشد. در حالی که نفس انسان بر خلاف بدن، مجرد است. 📖کتاب زندگی و اندیشه حکیم سبزواری به قلم عباس بخشنده بالی 📌@canoon_org
50.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مهم ترین معیار های جهت گیری تخصصی 🔷یکی از اهداف جهت گیری تخصصی این است که دانشجویانی که در دوره دانشجویی تجربیات تشکیلاتی متنوعی داشته اند، بتوانند بهترین مسیر تخصصی را در راستای توانمندی‌های خود و نیازهای انقلاب انتخاب و طی کنند. در این راه دانشجویان، معیار های مختلفی را برای مسیری که ترسیم می کنند پیش روی خود می بینند.‌ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶واژه Secular در فرهنگ آکسفورد این گونه معنا شده است: چیزی که با مسائل معنوی یا مذهبی ارتباطی ندارد؛ چیزی که این جهانی است؛ مانند «تربیت سکولار»، «هنر سکولار و... واژه Secularism در فرهنگ (آکسفورد) چنین معنا شده است. باور به اینکه ،حقوق تربیت و... باید بر واقعیات و علوم (تجربی) و غیره مبتنی باشد،به جای ابتنای بر دین. 🔷طرفداران ایدئولوژی سکولاریسم، آگاهانه و با اراده و گزینش خود، می کوشند همه اشکال اعتقاد به امور و مفاهیم فراطبیعی و کارکردهای ویژه آن را طرد و تخطئه و از اصول غیردینی و بلکه ضد دینی به منزله مبنای اخلاق شخصی و سازمان اجتماعی حمایت در فارسی برای مفهوم «سکولاریسم» معادلهای فراوانی به کار رفته است مانند: ،دنیاگرایی دنیازدگی دنیوی ،گری جدا انگاری دین و دنیا دین زدایی دنیوی سازی دیانت زدایی دنیوش و عرفی شدن. 📖کتاب از دیدگاه صاحب نظران به کوشش سید نقی موسوی 📌@canoon_org
🔶در میان علمای شیعه در سه چهار قرن پیش افرادی پیدا شدند که معتقد بودند قرآن حجت نیست. اینها از میان منابع چهارگانه فقه که از طرف علمای اسلام به عنوان معیار شناخت مسائل اسلامی عرضه شده بود یعنی قرآن و سنت و عقل و اجماع، سه منبع را قبول نداشتند. 🔷در مورد اجماع می گفتند این رسم سنی ها است و نمی توان از آن تبعیت کرد.در خصوص عقل می گفتند با این همه خطای عقل اعتماد به آن جایز نیست.اما در مورد قرآن محترمانه ادعا می کردند که قرآن بزرگ تر از آن است که ما آدم های حقیر بتوانیم آن را مطالعه کنیم و در آن بیندیشیم ؛ فقط پیامبر و ائمه حق دارند در آیات قرآن غور کنند، ما فقط حق تلاوت آیات را داریم. 💢این گروه همان اخباریین هستند. اخباریین تنها مراجعه به اخبار و احادیث را جایز می دانستند. شاید تعجب کنید اگر بدانید در بعضی از تفاسیری که توسط این افراد نوشته شد در ذیل هر آیه اگر حدیثی بود آن را ذکر می کردند و اگر حدیثی وجود نداشت. از ذکر آیه خودداری می کردند آن طور که گویی اصلا آن آیه از قرآن نیست. این عمل یک نوع ظلم و جفا بر قرآن بود. 📖کتاب به قلم علی نصیری 📌@canoon_org
🔶از آنجا که بخش عمده‌ای از تحولات اجتماعی ایران معاصر، در ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی متاثر از نهاد روحانیت بوده است، لذا بررسی و ارزیابی کارکرد آن ضرورتی است که باید آن را از دو دیدگاه مختلف موجود در این زمینه مورد کاووش قرار داد. دیدگاه اول یکی از علل اصلی عقب‌ماندگی ایران معاصر را، مانند اروپای قرون وسطی، وجود یک نهاد سنتی و ضدتجدد به نام روحانیت می­داند. 🔷دیدگاه دیگر بر این باور اصرار دارد که قیاس روحانیت ایران با کلیسای قرون وسطی به دلیل تفاوت‌های اساسی موجود میان مبانی معرفت شناختی کارکرد این دو طیف و تفکر یک خطای بزرگ تاریخی است و روحانیت نه تنها عامل عقب ماندگی نبوده، بلکه سدی محکم و استوار در برابر انحطاط فرهنگی، ابتذال اخلاقی، استبداد داخلی، استعمار خارجی و استثمار توده‌ها بوده است. 📖کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان ، مجموعه مقالاتی را شامل می شود که با پرداختن به مواضع ، ، ، و… پژوهشی جامع در زمینه فرهنگ، جامعه و انقلاب ارائه می‌دهد. 📌@canoon_org
🔶لیبرال های فرهنگی به شدت با سانسور، حذف یا نادیده گرفتن هر نوع بیان و نوشتاری مخالفت می ورزند. آنها معتقدند، هیچ یک از سبک های زندگی ذاتاً بر دیگری ترجیح ندارد و انتخاب در دایره اختیار افراد قرار دارد. 🔷 تحقق اجتماعی لیبرالیسم فرهنگی غالباً با لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی همراه است، اما گاه از آنها جدا میشود. به عنوان یک مثال گویا، باید از «پالنولیبرتاریانیسم» سخن گفت. این شکل از آزادی خواهی، در عین اینکه مخالفتی رادیکال و آزادی خواهانه علیه دخالت دولت در اقتصاد و سیاست دارد نوعی محافظه کاری فرهنگی در تفکر و رفتار اجتماعی را برگزیده است. لیبرال های فرهنگی از «جامعه اباحی» حمایت میکنند؛ همانگونه که لیبرال های «سیاسی و اقتصادی از جامعه باز». 📖کتاب به کوشش بهزاد حمیدیه 📌@canoon_org
36.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اولویت ها برای آینده 💢چالش های دانشجویان هنگام تحصیل و پس از تحصیل چیست؟ دانشجویان در حین دوران جوانی به چه مهارت هایی نیاز دارند؟ تشکل ها و کانون های دانشجویی چه نقشی در مهیا ساختن دانشجویان برای آینده ای مهم تر دارند؟به مدیریت دانشجویی در سطح کلان چه نقد ها و ایراداتی وارد است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org