eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
882 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶پاره ای از کارهای اقتصادی، به جهت برخی آثار منفی شغل مكروه قلمداد شده اند. در کتاب های فقهی، مشاغل محدودی مکروه شمرده شده اند. این مشاغل عبارتند از صرافی خرید و فروش طلا و نقره، فروش کفن معامله با کودکان خرید و فروش آذوقه مردم بافندگی، کشتن حیوان حلال گوشت خرید و فروش برده و خون گیری مکروه بودن این مشاغل طبق بیان احادیث، به جهت همراهی و ملازمت داشتن آنها با اموری است که در شریعت پسندیده نیست. 🔷اسحاق بن عمار از امام صادق الله در زمینه شغل مناسب برای فرزندش می پرسد حضرت می فرماید: او را به هر کاری بگمار، جز پنج شغل. او را به صراف (خریدار و فروشنده سکه نسپار؛ زیرا صراف از ربا در امان نیست. به فروشنده کفن نسپار که او از بیماری و با شاد می شود زیرا) دوست دارد تعداد مرده ها افزایش یابند تا بیشتر کفن بفروشد وی را به فروشنده آذوقه نسپار که او از احتکار در امان نیست به ذبح کننده نسپار که او از دل رحمی محروم است و او را به برده فروش نسپار؛ زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: بدترین مردم کسی است که انسان خرید و فروش میکند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
30.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شعر پویا 🔶شعر امری اجتماعی است، در واقع شعر و رویدادهای اجتماعی با هم آمیختگیِ عمیق، دقیق و کهنه دارند؛ از و تا و و امروز که شعر اجتماعی به قله خود از همیشه نزدیک تر است. 💢این چند دقیقه روایتی کوتاه از شعر و کارکردهای اجتماعی آن در است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶مشارکت به معنای اقدام جمعی در انجام کاری است. مشارکت سیاسی عبارت است از: مساعی سازمان یافته شهروندان برای انتخاب رهبران خویش، شرکت مؤثر در فعالیت ها و امور اجتماعی و سیاسی و تأثیر گذاشتن بر صورتبندی و هدایت سیاست دولت. 🔷مشارکت سیاسی را به اقسام و سطوح مختلفی تقسیم کرده اند، از جمله مشارکت سیاسی ساختاری و غیر ساختاری مشارکت سیاسی ایجابی و سلبی، و ... «مک کلاوسکی» در دائرةالمعارف علوم اجتماعی یازده سطح از مشارکت سیاسی را برشمرده که عبارتند از: ۱.رأی دادن ۲.کسب اطلاعات سیاسی؛ ۳.بحث درباره موضوعات ومسائل سیاسی؛ ۴.شرکت در محافل و مجالس سیاسی؛ ۵.کمک مالی به فعالیتهای سیاسی ۶.گفتگو و مذاکره با نمایندگان؛ ۷.عضویت در احزاب سیاسی؛ ۸.شرکت در ثبت نام افراد و جهت تبلیغ احزاب سیاسی؛ ۹.نگاشتن مقالات و ارائه سخنرانی های سیاسی؛ ۱۰.شرکت در رقابت ها و مبارزات سیاسی؛ ۱۱.رقابت جهت انتخاب شدن برای پست های سیاسی حزبی؛ 💢آنچه مسلم است این که مردم سالاری دینی ظرفیت و استعداد وسیعی برای مشارکت مردمی دارد، لیکن باید توجه داشت که مبانی مشارکت در نظام دینی با بنیادهای آن در اندیشه غربی تفاوت های جدی دارد. 📖جلد دوم کتاب به قلم 📌@canoon_org
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مسئله محوری و دانشگاه تمدن ساز 🔶اهمیت مسئله محوری برای یک دانشگاه تمدن ساز از دیدگاه فعال جنش دانشجویی چیست؟ و چه موضوع چه تقاطع هایی با دانشگاه داشته و باید داشته باشد. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و هفتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست خوانش آیت الله طالقانی از رساله تنبیه الامه 🔷نظر سیاسی آیت الله طالقانی در ادامه میرزای نائینی در کتاب تنبیه الامه است و او با شرح این کتاب، نظرات مخصوص به خود را نیز بیان می‌کند. شاید بتوان دلیل توجه طالقانی به مشروطیت نائینی را این دانست که او می‌خواست مشروطه را در زمانه خویش با پیشینه‌ای که برای آن ایجاد شده بود به هدف عالی، یعنی حکومت الهی، نزدیک کند. استنباط آیت الله طالقانی از مقولاتی مانند مسئله شورا برداشت عامی است که در تمام امور مردم جاری است. 🔶نائینی در کتاب تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله شور و مشورت را در حد تشکیل مجلس و انتخاب نمایندگان از طرف ملت می‌داند، اما طالقانی مشورت را در تمام سطوح زندگی مردم لازم و ضروری می‌داند و تشکیل شوراهای مردمی را یکی از اصول عملی خود قرار می‌دهد. نزدیکی اندیشه نائینی به تفکر آیت‌الله طالقانی در امر حکومت، جلوه ویژه‌ای از اثر وی را در ذهن طالقانی منعکس می‌کرد و این باعث می‌شد او تنبیه‌الامه را حتی برای زمان حال خودش هم قابل استفاده بداند و آن را اندیشه سیاسی اسلام عموماً و شیعه خصوصاً قلمداد کرده برای علما به عنوان متنی استدلالی و اجتهادی و برای عموم مردم رساله‌ای تقلیدی در خصوص وظایف اجتماعی معرفی نماید. 💢در همین راستا قصد داریم تا در روز پنج شنبه ۳۰ شهریور ماه ساعت ۱۶ عصر با حضور دکتر علی شیرخانی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان « نشست خوانش آیت الله طالقانی از رساله تنبیه الامه » برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶سیره در لغت عرب از ماده «سیر» به معنای حرکت و راه رفتن است و در اصطلاح به معنای نوع و سبک رفتار است. شیعیان دارای سرمایه ای هستند که اهل تسنن از این سرمایه بی بهره اند. اهل تسنن دوره ای را که در آن معصوم حضور داشته و می توان از سیره آن به طور جزم بهره برد فقط بیست و سه سال می دانند آنها تنها معصوم را شخص پیامبر می دانند؛ اما شیعیان اضافه بر این بیست و سه سال به ۲۵۰ سال دیگر دوران عصمت معتقدند. 🔷دوره عصمت از زمان بعثت پیامبر اکرم و تا زمان وفات حضرت امام عسکری یعنی سال ۲۶۰ هجری و ابتدای غیبت صغرا است که عموم به امام دسترسی ندارند این ۲۶۰ سال به علاوه سیزده سال از بعثت تا هجرت برای شیعه دوره عصمت است. در این ۲۷۳ سال شرایط و اوضاع به صورت های مختلف عوض شده و در تمام این دوره ها معصوم وجود داشته است؛ بنابراین شیعیان در شرایط مختلف می توانند روش صحیح را استنباط بکنند. مثلاً امام صادق در دوره بنی عباس هم بوده اند در صورتی که دوره ای شبیه بنی عباس برای پیامبر رخ نداده است. از این جهت سرمایه های شیعه غنی تر و جامع تر است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶زن در اروپا تا قبل از قرن بیستم، از نظر قانون و در مقام عمل، فاقد حقوق انسانی بود. از زبان کلیسا گفته اند: «زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد. زن موجودی است با گیسوان بلند و عقل کوتاه». در قرون وسطا، زن را انسان کامل و تمام عیار نشناخته و در نتیجه، او شایسته زندگی مستقل و آزاد نبود. 🔷با آنکه در اروپا از قرن هفدهم به بعد، بحث «حقوق بشر» آغاز شد و اعلامیه های گوناگونی از جمله اعلامیه ۱۶۸۸ انگلستان، ۱۷۷۶ آمریکا و ۱۷۸۹ فرانسه صادر شد، اما چون زن را فاقد هویت انسانی و یا حداقل جنس پست تر می دانستند، مقصود از بشر، مردان بود. تنها برای اولین بار در قرن بیستم، مسئلۀ حقوق زن در برابر مرد مطرح شد و دول اروپایی و آمریکایی تسلیم این امر شدند. 💢با این حال، اساساً در فلسفه و تفکر غربی، با انکار استقلال روح و قابلیت بقای آن، انسان دارای هیچ وجه تمایزی با حیوان نیست بلکه نوعی حیوان است با قوه تعقل بیشتر. همچنان که با اعتقاد به حاکمیت اصل تنازع بقا در روابط انسانی، مفاهیم اخلاقی مانند عدالت، نیکی، تعاون و معنویت، خودساخته و بی معناست. 📖کتاب به قلم سید ابراهیم حسینی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰"ما " در راه ظهور 🔶زیارت اربعین در کلام امام حسن عسکری یکی از نشانه های مومن است؛ و حال این زیارت یکی از نشانه ها و سبک زندگی جامعه مسلمین شده است و در این مسیر جلوه هایی از عصر ظهور تجلی یافته است. 🎥 گفتگوی اول برنامه همقدم را کامل مشاهده کنید: 🌐 https://www.aparat.com/v/XGxJW?playlist=7363484 ◼️امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «عَلامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: صَلاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛مؤمن (شیعه)، پنج علامت و نشانه دارد: اقامۀ نماز پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتنِ بسم الله الرحمن الرحیم». 📜«حدیقه الشّیعه، ج ۲، ص ۱۹۴» 🏴 شهادت امام حسن عسکری را به پیشگاه قطب عالم امکان حضرت بقیه الله اعظم عجل الله تعالی و تمامی مسلمین جهان تسلیت عرض می‌کنیم🏴 📌@canoon_org
🔶فراغت بخشی از ساختار نظام اجتماعی است که مطابق با موقعیت های اقتصادی - اجتماعی جوامع مختلف شکل میگیرد فراغت و فعالیت کار رسمی و اصلی) مکمل و مرتبط با هماند و همواره در زندگی بشر کیفیت زندگی او را تعیین می کرده اند. اما سرگرمی هر چیزی است که موجب اشتغال و بذل توجه شود و سبب وقت گذرانی و تفریح باشد و شامل انواع ،بازی ،ورزش ،سینما، تئاتر و ... شود. 🔷 پس سرگرمی را میتوان اگر نخواهیم خیلی فلسفی بنگریم و آن را موجودیت و صورتی غربی از تفریح انسان بدانیم که تکنیک زده است یکی از مهمترین مشغولیت های انسان در دوره یا مرحله فراغت دانست که وی با انتخاب و لذت بردن از آن تمدد اعصاب و لذت گرایی و لحظه های خلاقانه تر را تجربه می کند. 💢سرگرمی ها نسبت تام با زمانه و جامعه دارند و بر همین اساس دست خوش تطور و تحول می شوند ما شاهد کنش متقابل کار و سرگرمی در جوامع هستیم. در واقع با تحول در معنای کار مثلاً از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی یا سرمایه داری ... - فراغت هم عوض شده است. 📖کتاب به قلم سید مجید امامی در چهار فصل نگاشته شده است. عناوین این فصل ها: فصل اول: فصل دوم: فصل سوم: فصل چهارم: 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود: ◾️قلب و دل احمق در دهان اوست و دهان انسان حكيم در (اختيار) قلب اوست. ▪️بحارالانوار 78: 374 ح 21 🏴 شهادت یازدهمین سپهر فروزان آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر همه منتظران حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تسلیت باد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 🔶برترين كارهاى امّت من ، انتظار فرج از خداوند عزّ و جلّ است. 📜بحار الأنوار:52/122/2. 🌸آغاز ولایت و امامت آخرین سحاب رحمت، حضرت مهـدی مـوعـود (عج) بر منتظران ظهــورش تبریک و تهنیت باد.🌸 📌@canoon_org
🔶به اعتقاد بسیاری از انحصارگرایان رستگاری صرفاً در گرو لطف و عنایت الاهی است. کوشش شخصی ما برای رستگار شدن و نجات یافتن، به شکست محکوم است؛ بنابراین لازمه رستگاری، آن است که پی ببریم نیروی رستگاری بخش الاهی در کجا متجلی شده است و هنگامی که فهمیدیم خداوند، غایات منحصر به فرد خویش را به واقع در کجا در کدام دین متجلی کرده، حماقت آمیز است که برای رستگاری به جای دیگر روی آوریم. 🔷برای مثال کارل بارت (١٨٨٦ - ١٩٦٨) در مقالهٔ پروتستان، «شریعت» و «تجلی» را در مقابل یکدیگر قرار میدهد به نظر او «شریعت»، کوشش متمردانه و تکبر آمیز انسان است و با «تجلی» و انکشاف خداوند تضاد دارد. 💢شریعت، سعی محال و گناه آلود ما است. برای آنکه خداوند را از نگاه خویش بشناسیم و بر فراق خویش از او فایق آییم محال بودن این کوشش به دلیل آن است که آشتی» ! فقط از سوی خداوند امکان دارد و گناه آلود بودن این سعی از آن رو است که مصنوع خود را به جای خداوند می نشانیم و این کاری خود پرستانه است. رستگاری به طور انحصاری در گرو تجلی راستین خداوند قرار دارد. خداوند به این طریق خود را به ما می نمایاند و عرضه میکند. فقط یک تجلّی وجود دارد تجلّی میثاقی، تجلی اراده اصیل و بنیادین خداوند.... 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
38.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه کارآمد 🔷 مسیر رشد علمی در کشور چگونه بوده است و چرا با وجود رشد مذکور، این مسئله با شاخص های پیشرفت و رشد اقتصادی به درستی گره نخورده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷این شاخص دارای ده نماگر شاخص آزادی اقتصادی است که میتوان آنها را در چهار دسته زیر طبقه بندی نمود. 🔸حاکمیت قانون( حق مالکیت و آزادی از فساد) 🔸اندازه دولت (آزادی بودجه ای و مخارج دولت)؛ 🔸کارآیی مقررات (آزادی کسب و کار، آزادی نیروی کار ، آزادی پولی)؛ 🔸آزادی بازار (آزادی تجاری، آزادی سرمایه گذاری، آزادی مالی). 🔶از میان این شاخص ها، شاخص آزادی تجاری، بیشتر از همه به بحث قاچاق مربوط است. شاخص آزادی تجاری، انعکاسی از آزادی ورود و خروج کالا و خدمات از سراسر دنیا و توانایی خرید و فروش آزاد در بازار بین المللی است. محدودیت های تجاری می تواند به صورت مالیات، تعرفه بندی، تعیین سهمیه واردات یا صادرات و سایر مواقع قانونی باشد. 💢طبق گزارش مؤسسه هریتیج در سال ۲۰۱۸ امتیاز ایران از این معیار ۵۰/۹ بوده است که این امتیاز ایران را در رتبه ۱۵۶ از بین ۱۷۱ کشور و رتبه ۱۳ از ۱۴ کشور در منطقه غرب آسیا قرار داده است. بر اساس این آمار محدودیت های قانونی تجارت در ایران از جمله تعرفه های بالا سهمیه بندی صادرات و واردات و سایر موانع ،قانونی نقش اثرگذاری بر میزان فساد در گمرک داشته است. 📖کتاب به قلم جواد کجوری 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست تعارض تصمیم سیاسی با ساختار حقوقی 🔶بحث ما در این نشست، تعارض تصمیم سیاسی سیاست‌مداران با ساختار حقوقی است. وقتی یک نظام سیاسی روی کار آمده و قدرت را در یک سرزمین مشخص به دست می‌گیرد، برای اینکه تصمیمات و اقداماتی که می‌خواهد انجام بدهد، دارای مقبولیت توسط مردم شده و با کمترین مناقشه‌‌ای در جامعه تحقق پیدا کنند، از ابزارهای حقوقی استفاده می‌کند. در واقع، حقوق در اینجا هموارکننده مسیرِ تحقق و پیشبرد اهدافِ نظام سیاسی و حکمرانی قرار می‌گیرد. 🔷سوالی که در این بین همواره مثل معضلی حل نشده مطرح می‌شود این است که آیا حقوق تنها مثل ابزاری برای حکمران‌هاست که هر تصمیمی را بخواهند بگیرند، برای مردم موجه کرده و آن‌ها را سر جای خودشان نشانده تا تصمیمات سیاست‌مداران پیاده شود یا اینکه حقوق، حد و حدودِ تصمیمات حکمران را هم تعیین کرده و عین مرزی هست که هر تصمیم و اقدامی خارج از آن مرز، بی‌اثر و غیرقابل انجام است؟ اصلاً اگه حقوق یک مرزِ مشخصِ پیشینی برای تصمیم و عملکرد سیاسی ایجاد کرده باشد، دیگر اصلاح ساختاری و انقلاب کردن چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ 💢دقیقاً برخی حقوق‌دان‌ها معتقدند انقلاب کردن هیچ معنای خاصی نمی‌تواند داشته باشد و هر نظام سیاسی که روی ارابه قدرت مستقر بشود، باید اصولِ پیشینی حقوقی را که از قبل، میدانِ عملِ حکمرانی را مشخص کردند، بپذیرد و در آن زمین به ایفای نقش بپردازد. از سمت دیگر، گروهی از حقوق‌دان‌ها به باور قبلی خدشه وارد کرده و معتقدند خودِ مشروعیتِ این اصول حقوقی بواسطه قراردادی است که بین مردم در جهت ایجاد یک نظام سیاسی و حکمرانی جدید پیدا می‌شود و برای مردم یک سرزمین، خودش را موجه نشان می‌دهد. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۵ مهر ماه ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور دکتر ابراهیم دهنوی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «تعارض تصمیم سیاسی با ساختار حقوقی» برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔰 انقلاب اسلامی و نظام حقوقی 🎞 ویدئو نشست «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» 👤با حضور حامد نیکو نهاد 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول - بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
39.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰در کشاکش سیاست و حقوق 🔶حقوق ابزاری برای حکمران‌هاست یا خود چهارچوبی برای سیاست ورزی آنان می باشد؟ 🔷تعامل نظام سیاسی و نظام حقوقی موضوعی مهم در حکمرانی جوامع است، در این مقاله تصویری ارتباطات این دو نظام و مواضع اندیشمندان در اینباره بررسی شده است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶یکی از ویژگی های دین اسلام جاودانگی و خاتمیت است . جهانی و جاودانگی بودن اسلام به معنای این است که دین اسلام ، دین همه مردم روی زمین و دین همه اعصار تا روز قیامت است. این مسأله که جزو اعتقادات ضروری مسلمانان میباشد دلایل قرآنی بسیاری دارد. برخی از آنها عبارتند از : ۱. آیاتی که می فرماید قرآن برای هدایت مردم است؛ مانند آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره. ۲. آیاتی که مخاطب خود را همه انسان ها قرار داده است؛ مانند آیه ۱۰۸ سوره مباركه يونس ۳. آیاتی که گویای عمومیت رسالت پیامبر اسلام(ص) است؛ مانند آیــه ۲۸ سوره مبارکه سبأ. 🔷جهانی و جاودانگی بودن اسلام ثابت می کند که دین اسلام توسط پیامبر دیگری نسخ نخواهد شد و آخرین دین اللهی است. خاتمیت کـه یکی دیگر از ویژگی های اسلام است به معنای آن است که پس از ظهور اسلام، سلسله پیامبران به نهایت رسیده و پس از پیامبر اسلام هیچ پیامبری نخواهد آمد. از این رو خاتمیت به معنای پایان یافتگی پیامبری است و حتی پیامبری که اسلام را ترویج کند مبعوث نخواهد شد. 💢مسأله خاتمیت نیز که جزو ضروریات اسلام است، دارای مستند قرآنی می باشد. آیه ۴۰ سوره مبارکه احزاب بر خاتمیت دین اسلام دلالت می کند از نظر پرسش گر لازمه خاتمیت و جاودانگی یک دین ثبات آن است ورود تحول و تغییر در اسلام را با خاتمیت و جاودانگی آن ناسازگار می داند... از سوی دیگر در زندگی انسان ها علاوه بر وجود یک سلسله اصول و ضوابط کلی موارد متغیر و متحول بسیاری وجود دارد که در اعصار و زمان های مختلف به وجود می آیند و لازم است که آدمیان درباره این فروعات و جزئیات تصمیم بگیرند و اقدام مناسبی انجام دهند. ♨️نتیجه آن که لازمه خاتمیت و جاودانگی یک دین، ثبات و عدم تغییر در آن است اسلام که دین خاتم و جاودانه است نباید به جزئیات و فروعات زندگی که دائم متغیرند بپردازد. از سویی لازمه گستردگی قلمرو دین آن است که به فروعات و متغیرات زندگی انسان ها نیز بپردازد. با توجه به آن چه گذشت اکنون پرسش این است که چگونه ادعای گستردگی قلمرو اسلام با خاتمیت و جاودانگی آن قابل جمع است؟ 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org