49.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دولت سازی جوان و انقلابی
💢 دولت سازی از مهم ترین مراحل حکومت اسلامی است. در بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم تشکیل "دولت جوان حزب اللهی" تاکید می شود. عبارتی که تببین ویژگی های آن ضروری بنظر می رسد. اما، دولت جوان حزب اللهی به چه معنا است؟ مصادیق آن و روش بازشناسی این دولت چیست؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی امین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#کالک
#دولت_انقلابی
#بیانیه_گام_دوم
#سید_مهدی_آقامیری
#محمد_رضا_ضیا_آبادی
#جامعه_اسلامی_دانشگاه_آزاد
#بسیج_دانشجویی_دانشگاه_تهران
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
💢هرچند پیشبینیکردن اتفاقات ناگوار کار خوشایندی نیست اما یکی از اصول بسیار مهم #مدیریت کسبوکار، آمادهسازی خود برای #بحران سازمانی و نحوه مدیریت آن است. برای انجام این کار ابتدا باید به تیم خود بگویید که بحران چیست، انواع بحرانها چگونه هستند و در نهایت نحوه مدیریت بحران را آموزش دهید.
🔸افزایش چشمگیر خطا بی نظمی و #ضابطه_شکنی در میان کارکنان
🔹بی رغبتی و بی انگیزگی کارکنان کلیدی
🔸فاصله چشمگیر منافع و روابط مدیران ارشد با مدیران میانی و کارکنان
🔹خارج شدن تمام یا بخشی از فعالیت های موسسه از مسیر و چارچوب های علمی از پیش تعیین شده
🔸عدم انطباق منابع (#بودجه،امکانات و نیرو با برنامه ها و یا کاهش درآمدها)
🔹ضعف و ناتوانی مدیران و کارکنان کلیدی در اجرای برنامه (عدم #تخصص و #تجربه)
🔸عدم همسویی و همفکری مدیران و به ویژه اعضای هیات مدیره یا هیات امنا با یکدیگر
🔹ایجاد اختلال در برقراری رابطه میان موسسه و مخاطب (ناکارآمدی ،زبان، روش و ابزار)
🔸کاهش کیفیت محصولات از جهات مختلف
🔹از دست دادن یک یا چند نیروی کلیدی
🔸ایجاد ،خرابکاری سرقت افشای اطلاعات محرمانه بروز وقایع غیر اخلاقی و یا اعتصاب کارکنان
📖ماهنامه #زمانه، شماره ۲۷
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰 نشست امیرکبیر و ایده ترقی
🔶با وقوع جنگ میان ایران و روس در دوره فتحعلی شاه قاجار و شکستهای متعدد ایران، سؤالاتی در ذهن دولتمردان و نخبگان ایرانی به وجود آمد که به دنبال یافتن پاسخ برای علت شکستها برآمدند. عباس میرزا و قائم مقام فراهانی پیش و بیش از دیگران به این امر اهتمام ورزیدند. تلاشهای آن ها منجر به فرآیند اعزام محصل به فرنگ شد. عدم توفیق ایرانیان در کسب نتایج مورد نظر از اعزام دانشجو، صدراعظم بعدی ایران، امیرکبیر را وادار به اتخاذ رویکردی دیگر در همین زمینه کرد.
🔷امیرکبیر در پی یافتن پاسخ شکست ها و عقب ماندگی ایران اقدامات پیشین در راستای توسعه و ترقی ایران را ناموفق میدانست؛ زیرا آنچه اقدامات پیشین تحولی در عرصه عمومی ایجاد نکرده و صرفاً در امور دولتی و درباری باقی مانده است، در حالی که راه تجدد و ترقی ایران، تسری دانش جدید در میان مردم بود.
💢او به این نتیجه رسید که جهت تحقق این امر، برنامه کلانی جهت ترقی ایران طراحی کند تا از این طریق، اصلاحات عظیمی صورت بگیرد. انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، سازماندهی ارتش، تجدیدنظر در ساختارهای مالی دربار، وضع قوانین کمکی به اقتصاد و تجارت داخلی و از همه مهمتر تأسیس مدرسه دارالفنون از جمله محورهای این طرح کلان بود.
🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۱۳ با حضور الهام ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «امیرکبیر و ایده ترقی» برگزار نماییم.
🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.
#قاجاریه
#نوسازی
#اصلاحات
#استعمار
#دارالفنون
#امیر_کبیر
#ایده_ترقی
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#نشست_مجازی
#الهام_ملک_زاده
#ناصرالدین_شاه
#خبر_نشست_علمی
📌@canoon_org
💢ساختارشکنی، با شکل و شمایلی که امروزه مطرح است، برای اولین بار توسط یک نویسنده پسا ساختارگرا به نام ژاک دریدا مطرح گشت. دریدا اصلاح «ساخت شکنی» را از لا به لای سخنان مارتین هایدگر به دست آورد.
۱- تمامی پدیده ها و حوادث رخ داده در جهان بر مبنای قوانین تاریخ صورت پذیرفته است.
۲-هیچ چیز خارج از متن وجود ندارد.
۳-هدف اصلی ساخت شکن بیان ناگفته ها و نکات فراموش شده توسط نویسنده است.
۴- ادبیات نهادی است که با توجه به سیر تحولات اجتماعی سیاسی و قوانین حاکم بر دوران ما تغییر می یابد.
۵- ادبیات میتواند از درون و مکنونات درونی انسان، سخن به میان آورد.
٦- ادبیات در جستجوی ریشه یابی و مبدأ شناسی صرف نیست، بلکه باید به نیازهای بشری هم توجه کند.
۷- وظیفه ساخت شکن ایجاد شرایط لازم برای امر تعقل و تفکر است. او باید متون را به سمت و سوی مباحث تعقلی هدایت کند.
۸- شیوه کار ساخت شکنان ایجاد شکاف و وقفه ای است که در فراهم آید. بطن متون ایجاد میکنند تا شرایط لازم جهت بررسی و تفکر پیرامون اثر خواننده و نویسنده با روی آوردن به این مکتب، چیزی را از دست نمی دهند.
۹- هیچ گاه نمی توان به یک معنای نهایی و قطعی رسید. در واقع نمی توان به معنای ظاهری واژگان و جملات اعتماد داشت. منتقد نباید به دنبال معنای قطعی باشد چرا که چنین امری امکان پذیر نیست.
📖کتاب #هویت_شناسی_ادبیات_و_نحله_های_ادبی_معاصر به کوشش #کامران_پارسی_نژاد
#مسئله
#ژاک_دریدا
#مبدأ_شناسی
#معرفی_کتاب
#ساخت_شکنی
#ساختار_شکنی
#پسا_ساختارگرا
#مارتین_هایدگر
📌@canoon_org
48.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هویت سازی؛رویای پهلوی
🔶 پیوند ملیگرایی و تاریخنگاری و تأثیر و تأثر این دو بر یکدیگر از جمله موضوعات برجسته، ماندگار و دورانسازی است که طی دوران معاصر در ایران و جهان در قالب تاریخنویسیهای ملیگرایانه و مدرن تبلور یافته است. رویکردی که با برجستهسازی برهه باستانی ایران و به حاشیه راندن اهمیت دوره اسلامی در هویت ایرانی، پیشینه ایرانیان را در گذشته باستانی خویش خلاصه می کند. این رویکرد علاوه بر این که از نظر روشی و نظری در تاریخنگاری صحیح نیست؛ بلکه شواهد تاریخی نیز نافی مدعای این نگاه به تاریخ ایران است.
#پهلوی
#شابک
#ملی_گرایی
#تاریخ_نگاری
#هخامنشیان
#ناسیونالیسم
#کوروش_کبیر
#داریوش_اول
#معرفی_کتاب
#محمد_علی_فروغی
#علی_محمد_طرفداری
#جشن_های_2500_ساله
#تاریخنگاری_و_ملیگرایی_در_ایران
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰هویت سازی؛رویای پهلوی 🔶 پیوند ملیگرایی و تاریخنگاری و تأثیر و تأثر این دو بر یکدیگر از جمله موضو
هویت سازی؛رویای پهلوی.mp3
5.49M
🎧 صوت کلیپ «هویت سازی؛رویای پهلوی» را بشنوید.
📌@canoon_org
41.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تبیین یک دولت
💢 تبیین عبارت "دولت جوان انقلابی" از ضروری ترین اموری است که در بیانیه گام دوم بر عهده تشکل ها است. هر کدام از کلمات "دولت" ، "جوان" و "انقلابی" شاخص ها و ویژگی هایی مشخص دارند که خط و مرز بسیاری از افراد را مشخص خواهد کرد.
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی امین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#کالک
#دولت_انقلابی
#بیانیه_گام_دوم
#سید_مهدی_آقامیری
#محمد_رضا_ضیا_آبادی
#جامعه_اسلامی_دانشگاه_آزاد
#بسیج_دانشجویی_دانشگاه_تهران
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶در پرخاشگری وسیله ای قصد و نیت قبلی برای آسیب زدن به فرد دیگر وجود ندارد بلکه هدف دست یابی به یک شیء یا یک امتیاز ( #قدرت ، #پول کنترل، تسلط، #ارضای_جنسی و غیره) است که در جریان دستیابی به آن هدف به دیگری صدمه وارد می شود. می توان گفت پرخاشگری وسیله ای صرفاً ابزاری برای به دست آوردن پاداش ها و مشوق های غیر پرخاشگرانه است. این نوع پرخاشگری در کودکان شیوع بیشتری دارد. به نظر می رسد کودکان اغلب چیزی را که ندارند طلب می کنند و بدون فکر میخواهند آن را به دست آورند.
🔷در پرخاشگری خصمانه اساساً قصد و نیت برای آسیب رساندن به فرد دیگر وجود دارد و هدف آن وارد کردن آسیب روانی و جسمانی به فرد دیگر است. پرخاشگری خصمانه نوعی پرخاشگری آشکار است که یا به شکل غیرکلامی یا به شکل کلامی رخ می دهد و طی تعاملهای اجتماعی موجب اذیت و آزار دیگران میشود.
💢 پرخاشگری خصمانه حس #انتقام_جویی را ارضا میکند و تحت برانگیختگی این نوع پرخاشگری ممکن است قربانی در معرض آسیب یا جراحت قرار بگیرد. پرخاشگری خصمانه در پاسخ به ناکامی و تحریک رُخ میدهد تکانشی است و توسط یک محرک تهدید زا که خشم ترس یا غضب را بر می انگیزد صادر می شود.
📖کتاب #خطر_خشم_گرفتگی به قلم #رضا_مهکام و #جواد_مصلحی
📌@canoon_org
🔶#نخبه_گرایی یکی از الگوهای رایج در جامعه شناسی سیاسی و از شاخصه های تأثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری در حکومت ها به شمار می آید. در واقع نخبگان از گذشته های دور تاکنون همواره مهمترین جایگاه را در تصمیم گیری های کلان جامعه داشته اند.
🔷 نظام سیاسی در هر جامعه مهمترین موضوعی است که توجه #روشنفکران، #نخبگان و گروه های فعال اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده است به گونه ای که قدرت و کنترل اجتماعی هر جامعه ای به وسیله آنها اعمال میشود. تاریخ نشان داده که قدرتمند شدن و پویایی هر جامعه ای به چگونگی شکل گیری نخبگان و میزان مداخله آنان بسته است نخبه به کسی گفته می شود که بر اساس آگاهی نسبت به محیط پیرامون و جامعه خود احساس مسئولیت می کند.
💢این فرد فراتر از منافع فردی به منافع اجتماعی می اندیشد و به دنبال افزایش کیفیت زندگی در جامعۀ خود است؛ از همین رو گفته میشود که ترجیح دادن منافع شخصی به منافع جمعی آسیب اساسی مهمی است که نخبگان را در هر موقعیتی که باشند تهدید می کند. البته #نخبه_پروری و #روشنفکری طی تاریخ معاصر کشورمان تا حدودی متأثر از تعریف های غربی و کارکرد این گروه در غرب بوده است، که البته این امر همه شئون نخبگی در ایران را در برنمی گیرد.
📖ماهنامه #زمانه، شماره ۱۰و ۱
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در شیوه گفت و گویِ درونی مستقیم، که به «جریان سیال ذهن» مشهور است، نویسنده مدعی است که خواننده را به درون ذهن قهرمان داستان می برد. تا او بی واسطه، جریان فعالیت ذهن قهرمان را، از مرحله «نیمه هشیار» و «پیش گفتار» تا مرحله هشیار و عقلانی، که در آن، کلام و سخن معقول و منطقی شکل می گیرد، بی واسطه، شاهد باشد. به تعبیری دیگر، پرده سفیدی پشت ذهن قهرمان داستان قرار می دهد، و سپس با تاباندن نور بر نوار سلولوئیدی ذهن او، تصاویر، تأثیرها و جریان های ذهنی وی را، در همان مرحله شکل گیری، بی واسطه، بر ان پرده سفید به نمایش می گذارد…
📖 کتاب #هیاهو_برای_هیچ به قلم #محمد_رضا_سرشار به نقد و بررسی ساختار و درونمایه رمان مشهور «#خشم_و_هیاهو» اثر #ویلیام_فاکنر ترجمه #بهمن_شعله_ور می پردازد. بحث هایی که در این کتاب مطرح شده اند، عبارت اند از: خشم و هیاهو چگونه نوشته شد، خشم و هیاهو در کشور ما، زمینه های قبلی نگارش خشم و هیاهو، #پیرنگ، سیر ماجرارها، شخصیت ها، شیوه بیان، مضامین اصلی، درون مایه ها، زمان تاریخی، این همه توجه به زمان و تأکید بر آن چرا؟
💢اگرچه رمان خشم و هیاهو از زمان انتشارش در ایران(1338) تاکنون خوانندگان زیادی نداشته است، اما مورد اقبال خواص ادبیات در ایران بوده است و حتی به عنوان کتابی درسی برای آنان مطرح بوده است. چنین به نظر می رسد که شیوه بیان #جریان_سیال_ذهن نخستین بار با همین اثر در ایران به طور عملی به نویسندگان ما شناسانده شد و طیفی قابل توجه از آنان را تحت تأثیر خود قرار داد. به گونه ای که لااقل دو داستان جنجالی شازده احتجاب، نوشته هوشنگ گلشیری و سمفونی مردگان کار #عباس_معروفی، با اقتباس کامل از این #رمان پدید آمدند. “
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام جواد علیه السلام :
🔶بدان كه تو از چشم خدا پنهان نیستى. پس، بنگر كه چگونهاى.
📜تحف العقول: ۴۵۵
🌺ولادت امام جواد علیه السلام مبارک باد🌺
📌@canoon_org
🔶 یقین ذاتی، #اعتقاد یا باوری است که شخصی به قضیه یا گزاره ای پیدا میکند؛ یعنی شخص درباره صدق محتوای گزاره ی مورد نظر، به یک اطمینان روانی و ذهنی می رسد و فرقی نمیکند که این اطمینان یا اعتقاد از چه طریقی به دست آمده باشد.
🔷 ممکن است این باور، زاده ی قراین و شواهد حسی باشد یا کشف و #شهود در ایجاد آن نقش داشته باشد. یقین واژهای است که هم می تواند حالتی ذهنی یا روانی را وصف کند و هم به گزاره ها و باورها نسبت داده شود.
⭕️ در یقین #روانشناختی، #یقین، وصف حالت درونی شخص است و این نوع یقین، قابل تشکیک بوده و دارای مراتب است. در یقین روانشناختی صرفاً طمانینه ی نفس کافیست. به همین دلیل در تعریف آن آمده است: یقین از لحاظ روانشناختی همان اطمینان خاطر نسبت به حکمی است که آن را حق می انگارد.
💢 معیار این یقین، حالت نفسانی است نه مطابقت با واقع. هر چند راه تحقق آن، روش منطقی هم نباشد ولی انسان از هر راهی که به این حالت برسد، یقین اطلاق می شود.
📖 کتاب #مفهوم_شناسی_علم_و_یقین به کوشش #رمضان_علی_فیروز_جائی
#معرفی_کتاب
#آموزش_مفاهیم
📌@canoon_org
🔰 فیلم نشست امیرکبیر و ایده ترقی
🔷این نشست با حضور الهام ملک زاده «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار شد.
🎞فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#قاجاریه
#نوسازی
#اصلاحات
#استعمار
#دارالفنون
#امیر_کبیر
#ایده_ترقی
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#نشست_مجازی
#الهام_ملک_زاده
#ناصرالدین_شاه
#خبر_نشست_علمی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰 فیلم نشست امیرکبیر و ایده ترقی 🔷این نشست با حضور الهام ملک زاده «عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسا
امیرکبیر و ایده ترقی.mp3
43.2M
🎧صوت نشست «امیرکبیر و ایده ترقی» را بشنوید.
👤با حضور الهام ملک زاده
📌@canoon_org
49.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰گفت و گوی ملل مقاومت
💢 تمدن سازی نوین اسلامی مسئله ای است که چندین سال، رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به آن تأکید کرده اند. ذیل این تمدن سازی مفهوم «گفت و گوی مقاومت» شکل گرفته است که شاید مهم ترین وجه تمدن اسلامی باشد. ایجاد این گفت و گو در ملل مختلف الزاماتی مهم دارد که شایان توجه است...
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#کالک
#علی_یزدی
#دولت_مقاومت
#بیانیه_گام_دوم
#روح_الله_عقیقی
#انجمن_اسلامی_دانشگاه_امیرکبیر
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
#بسیج_دانشجویی_دانشگاه_شهید_بهشتی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷درباره هجوم فرهنگی نخست به ایران یعنی هجوم #فرهنگ_هلنی یا همان یونانی، باید به این نکته توجه کرد که چون از این دوران آثار بسیاری بر جای نمانده است فقط میتوان به ذکر جریان فکری کلی اکتفا کرد.
🔶 از نظر #تاریخ #ایران «شکست شاهنشاهی هخامنشی به دست #اسکندر و استقرار سازمان یونانی در خاور نزدیک، مایه پایان پذیرفتن دوران بزرگی و آغاز فرمانروایی بیگانه و چندگانگی در کشور بود. بدبختانه از آنچه در قرن ها میان مرگ اسکندر و چیرگی ساسانیان بر ایران گذشته است آگاهی نداریم و منابع ما نیز کم است» اما براساس مطالب همین منابع محدود نیز اطلاع داریم که «نخستین پادشاهان #پارت از #مهرداد_اول به بعد، در مسکوکات خویش خود را یونان دوست می خواندند».
🔻جالب است که آنان ارادت و سینه چاکی خود به #یونان را نیز با خط یونانی بر سکه هایشان نقش می زدند و این گونه کمر به گسترش فرهنگ هلنی می بستند. در واقع از آنچه از منابع تاریخی بر می آید در داخل هیئت حاکم پادشاهی، پارت گروهی بودند که خواهان استحاله #فرهنگ ایرانی در فرهنگ یونانی بودند و می پنداشتند با یونانی شدن ایران، سر بر آسمان سعادت خواهد سایید. البته این جریان نه تنها در ایران بلکه در دیگر نواحی شرقی که پای فرهنگ هلنی بدانجا رسیده بود کم و بیش وجود داشت.
🔺بدین صورت که بسیاری از نمایندگان هیئت حاکمه به زبان یونانی آشنا بودند و حتی آثاری تألیف کرده اند که سبک نگارش آن تقلید مرور از آثار یونانی است اما خوشبختانه با گذشت زمان این تفکر ناشی از هلنی زدگی در پادشاهی پارت به حاشیه رفت و طرز تفکری که خواهان احیای ایرانیت ضمن استفاده از دستاوردهای فرهنگی یونان بود قوت گرفت.
💢 «در زمان #ولاش (به لاش) اول، نخستین علایم احیای ایرانیت جدید آشکار شد. در پشت مسکوکات وی نقش آتشگاهی با یک تن روحانی قربانی کننده دیده می شود؛ و نخستین بار این سکه ها با الفبای اشکانی ضرب شده اند.» سیر رو به رشد احیای ایرانیت ضمن استفاده از دستاوردهای یونان با ظهور #ساسانیان به اوج رسید و بار دیگر ایران شکوه خود در عصر #هخامنشی را بازیافت.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره ۱۰ و ۱۱
📌@canoon_org
🔰 تاریخ اصالت دارد یا روایتنویسی؟
🔷 نشست علمی با موضوع «بررسی ماهیت و قدرت روایت و داستانپردازی» با حضور دکتر کامران پارسینژاد «نویسنده، مدرس داستان و منتقد ادبی» در اسکایروم کانون اندیشه جوان برگزار شد.
🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐 https://canoon.org/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%d8%b5%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af-%db%8c%d8%a7-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c%d8%9f/
📌@canoon_org
52.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بوروکراسی فساد
💢 بوروکراسی در ذات خود امری ضروری ست که نقش مهمی را جهت پیشبرد اهداف ادارات و سازمان ها ایفا می کند. اکنون و در نظام مالی اداری کشور به عاملی بحران ساز بدل شده است و پیچیدگی ها و گستردگی هایی غیر ملزوم را در ساختار خود می بیند. در سالهای اخیر این نظام به هم پیوسته تبدیل به یکی از عوامل اصلی فساد مالی و اداری شده است. عاملی بحران ساز که نگاهی جامع و نو را طلب می کند...
#فساد
#شابک
#بوروکراسی
#فساد_مالی
#معرفی_کتاب
#فساد_ستیزی
#مقاله_تصویری
#تحول_نظام_اداری
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰بوروکراسی فساد 💢 بوروکراسی در ذات خود امری ضروری ست که نقش مهمی را جهت پیشبرد اهداف ادارات و سازما
بوروکراسی فساد.mp3
12.2M
🎧 صوت کلیپ «بوروکراسی فساد» را بشنوید.
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢 تمایلات به چهار دسته تقسیم می شوند که ذیلا آن ها را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم.
🔶 میل یا احساس حقیقت جویی :
🔸یکی از احتیاجات و تمایلات روحی انسان است که از دوران کودکی فعالیت داشته و در گفتار و رفتار کودک نمایان میگردد. این میل را حس کنجکاوی و حس راستی نیز می نامند. حقیقت جویی گاهی برای جلب فایده و گاهی بی غرضانه است یعنی انسان حقیقت را از آن جهت که حقیقت است جستجو می کند و چه بسا سختی ها و ناملایماتی را نیز برای درک حقیقت پذیرا می شود اساسی ترین عامل پیدایش و رشد فلسفه و دانش را باید حس کنجکاوی و حقیقت جویی بشر دانست.
🔷میل یا احساس زیبایی دوستی :
🔹تمایل به جمال و زیبایی نیز یکی از ابعاد و تمایلات روحی انسان است. بدین جهت ادراک زیبایی موجب تهییج عواطف و انبساط خاطر انسان میگردد گرچه این احساس به صورت فطری در روان انسان موجود است ولی پرورش و تلطیف آن منوط به این است که انسان به امور هنری و مسائل تفننی توجه بیشتری بنماید که آن نیز در گرو این است که به لحاظ معیشتی شرایط مطلوبی داشته و از آسایش و رفاه لازم برخوردار باشد.
🔶میل یا احساس اخلاقی :
🔸تمایل اخلاقی یا خیرخواهی عبارت است از این که انسان به طور فطری خواهان خیر و فضیلت بوده و از شر و پلیدی گریزان است. بازتاب روانی این احساس این است که ارضای آن مایه رضایت خاطر و عدم ارضای آن موجب پشیمانی و احساس شرمندگی است. این تمایل یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان از دیگر حیوانات است و نمود عینی آن را باید از نشانه های تمدن حقیقی افراد و اقوام بشر دانست. حس مذهبی و دینی در ضمیر هر یک از افراد بشر، تصور کمابیش مبهمی از مبدأ کل یعنی آفریننده جهان موجود است و همه کس فطرتاً مایل به درک آن است. این میل فطری را حس مذهبی می گویند.
📖کتاب #جامعیت_و_کمال_دین به کوشش #علی_ربانی_گلپایگانی
#مسئله
#اخلاق
#فطرت
#معرفی_کتاب
#تمایلات_عالی
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
44.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عرصه های تمدن ساز
💢 وحدت ملل اسلامی از مهم ترین مسائلی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده اند. وحدتی که از اشتراک عرصه های تمدنی مختلف نشات می گیرد و در جهت هدفی مشترک گام بر می دارد... .
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#کالک
#علی_یزدی
#دولت_مقاومت
#بیانیه_گام_دوم
#روح_الله_عقیقی
#انجمن_اسلامی_دانشگاه_امیرکبیر
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
#بسیج_دانشجویی_دانشگاه_شهید_بهشتی
📌@canoon_org