eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔶 رشوه بزرگترین آفت دستگاه قضاست و چنانچه قاضی به رشوه خواری روی آورد، هرج و مرج و بی عدالتی یأس از قضات و هیئت حاکمه سراسر جامعه را فرا می گیرد. ظرافت و حساسیت امر قضاوت به گونه ای است که در روایات اسلامی رشوه در قضاوت، کفر به خداوند معرفی شده است. 🔷 امام علی در بخشی از خطبه ۱۳۱ که بیانگر شرایط رهبر اسلامی است می فرماید: «رشوه خوار در قضاوت نمی تواند امام باشد؛ زیرا برای داوری با رشوه گرفتن حقوق مردم را پایمال و حق را به صاحب آن نمی رساند.» ⭕️ اشعث بن قیس برای غلبه بر طرف دعوای خود در محکمه عدل علی (ع) شبانه ظرفی پر از حلوای لذیذ را به در خانه امیرمؤمنان «ره» آورد و عنوان هدیه برابر آن نهاد. امام برآشفت و فرمود: «سوگواران بر عزایت اشک بریزند. آیا با این عنوان آمده ای که مرا فریب دهی و از آیین حق بازداری؟ به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمان های آنهاست به من بدهند که پوست جوی را از دهان مورچه ای به ظلم بگیرم، هرگز نخواهم کرد. دنیای شما از برگ جویده ای در دهان ملخ برای من کم ارزش تر است. علی را با نعمت های فانی و لذت های زودگذر چه کار؟!» 💢 امام علی در نامه به مالک اشتر یکی از راه های جلوگیری از رشوه خواری قاضی را چنین بیان می دارد: «پس از انتخاب قاضی هرچه بیشتر در قضاوت های او بیندیش و آن قدر به او ببخش که نیازهای او برطرف گردد و به مردم نیازمند نباشد و ازنظر مقام و منزلت آن قدر او را گرامی دار که نزدیکان تو به نفوذ در او طمع نکنند تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد.» 📖 کتاب کسب و کار های حرام و آثار آن به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 القدس لنا 🔶 امیدواریم که شما جوان ها آن روز را ببینید و ان‌شاء‌الله خواهید دید و ان‌شاء‌الله در بیت‌المقدّس که این ‌قدر برای اینها مسئله‌ی بیت المقدس مهم است ان‌شاء‌الله شما ها در آنجا نماز خواهید خواند. ◻️مقام معظم رهبری مدظله العالی ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🔷روز قدس گرامی باد🔷 📌@canoon_org
🔶 هم از نظر روشی به شدت توصیه به نقد دارد و آن‌ را معقول می‌ داند و هم از لحاظ ساختاری فقط محصولات را معقول می‌شمارد. نظریه پوپر بر مبنای نقدگرایی شکل گرفته. او پایه ای ترین عنصر عقلانیت را انتقاد می داند. این نگرش، نظریه ای معقول است که در برابر انتقادها مقاومت کند. پوپر معتقد است، همه چیز حتی امور اخلاقی، و باید نقادی شود. 🔷 این فلسفه پیامدهای مثبت بسیاری در مباحث معرفت شناسی دارد. برای نمونه، نفی حجیت مشاهده و حس، سنت گریزی، تشجیع در نظریه پردازی و … البته با این وجود انتقاداتی نیز بر این نظریه وارد است. 📖 کتاب ، نوشته ی با معرفی اجمالی اندیشه ، پیامد ها و برخی انتقادهای وارد بر آن را بررسی می نماید. در این کتاب که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده، بیان می شود که پوپر با وجود اصرار بر واقع گرایی، در تفسیر آن، اطمینان را سلب می کند. در اصل، تلاش برای برهانی کردن واقعیت را رویکردی اشتباه به مسئله ای بدیهی می داند و معتقد است در این روش معیاری برای حقیقت وجود ندارد. 📌@canoon_org
🔷 پیدایش تاریخ نگاری جدید در ایران، با نفوذ و گسترش اندیشه ناسیونالیسم در ایران هم زمان شد. از سوی دیگر به دلیل وجود مسائل و معضلاتی چون سلطه استعماری استبداد، وجود هویت های پراکنده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناسیونالیسم به گفتمان مسلط جامعه و به تبع آن تاریخ نگاری ناسیونالیستی به رویکرد مسلط تاریخ نگاری جدید تبدیل شد. 🔶 از سوی دیگر در این زمان با پی جویی علت عقب ماندگی و انحطاط ایران کشفیات باستان شناسی و غبار زدایی از بخش مهمی از تاریخ باستان توسط شرق شناسی، نژادگرایی و اسلام ستیزی اندیشه های باستان گرایانه به شدت در بین مورخان و نویسندگان ایرانی گسترده شد با این زمینه ها تاریخ نگاری جدید ایرانی عمدتاً به یک تاریخ نگاری ناسیونالیستی بر بستر و زمینه باستان گرا تبدیل شد. 💢 با بررسی متون تاریخ نگاری و آموزشی چنین می نماید که این مؤلفه ها در بازپرداخت هویت جدید ایرانی تأثیرگذار بوده است و دولت پهلوی با بهره گیری از این تاریخ نگاری در جهت دستیابی به اهداف سیاسی و فرهنگی خود، به ویژه کسب مشروعیت و القای این هویت به آحاد جامعه، تلاش وافری داشت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تربیت مردم در حکومت اسلامی 💢تربیت مردم از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی است. اینکه مردم چه نقشی را ایفا می کنند و چگونه باید برای اهداف جامعه تربیت شوند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 پس از مشروطه جریان مواجهه با غرب به جز در نگاه تئوریک روشنفکران در حوزه ادبیات نیز سربرآورد. زنده‌یاد حسن مقدم که خود روشنفکری غرب‌دیده بود، در سال ۱۳۰۰ شمسی نمایشنامه مهمّ «جعفرخان از فرنگ برگشته» را نوشت و در آن به نقد خودباختگان در مقابل غرب (فرنگ) پرداخت. 🔶 در همان سال‌ها (حدود ۱۳۰۳ شمسی) حسین کاظم‌زاده ایرانشهر در نشریه «ایرانشهر» نوشت: «بارها گفته‌ایم که ایران نه روحاً و فکراً و ظاهراً و باطناً باید فرنگی شود و نه در حال ناگوار امروزی خود پایدار بماند بلکه ترقی باید کند و تمدنی مخصوص به خود که آن را تمدن ایرانی بتوان نامید، تحصیل ایجاد نماید.... چون می‌بینیم که ایران تقریباً ۵۰۰ سال از ترقیات غرب عقب است و اگر ما یک قدم جلو برویم غرب صد سال پیش می‌رود. لذا چاره‌ای جز این نمی‌بینیم که فقط در سایه انقلاب‌های سیاسی و دینی و ادبی باید ملت ایران خود را به کاروان ترقی غرب برساند». 💢 کاظم‌زاده ایرانشهر هم‌چنین تمدن غرب را باعث سوق دادن بشریت به مادیات می‌داند و از زندگی ماشینی‌شده غربی انتقاد می‌کند، با این اوصاف اما نکته مهمی که از کلام او می‌توان دریافت راه اعتدال است. روش او و همفکرانش البته باعث انقلاب‌های مهم ادبی شد اما متأسفانه راهی به سیاست نیافت. 📖 ماهنامه زمانه، شماره ۱، بهمن ۹۷ 📌@canoon_org
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰میدان نبرد 💢 شهید سید مرتضی آوینی در دوره ای می زیست که نسخه ای واکنشی برای سینمای جریان دهه ۶۰ داشت، نسخه ای که بنظر می رسد ابتدایی ترین و مهم ترین درس آن خالی نگذاشتن میدان باشد. چرا که وقتی در زمین دشمن نجنگی باید در خاکت از آن دفاع کنی. میدانی که یک سوی آن خالی از صدا شده است... 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 روشنگری در دهه های پایانی قرن نوزدهم رواج یافت. «جنبش روشنگری» به مجموعه ای از اندیشه ها و نگرش ها اشاره دارد که در قرن هجدهم رواج بسیاری داشت. برای شناخت این جنبش باید به مهمترین خصوصیت آن اشاره کرد؛ این خصوصیت «نحوه اندیشیدن آنها» بود نه «آنچه می اندیشیدند». معمولاً دوره روشنگری را عصر خِرَد می نامند. هرچند در قرون وسطی نیز عقل جایگاهی رفیع داشت و فیلسوفان و مکاتب فکری و فلسفی فراوانی در آن دوره وجود داشتند. در واقع قرون وسطی و عصر روشنگری به یک اندازه عصر خرد بودند؛ 🔶 اما میان این دو دوره تفاوت وجود دارد. تفاوت اساسی در نحوه کاربرد عقل و محدودیت های تحمیل شده بر آن بود. در قرون وسطی عقل در خدمت مسیحیت بود و فلسفه خادم کلیسا. در آن زمان تمام تلاش های عقلانی این بود که آموزه های دینی به خوبی تبیین شوند. عالمان در حمایت از ادعاهای مسیحیت از عقل و استدلال استفاده می کردند اما هرگاه عقل از عهده بر نمی آمد، چیزهایی که از راه مکاشفه الهی (وحی) بر آنها معلوم شده را به خدا نسبت می دادند چون عقل طبیعی به آن دسترسی نداشت. عقل گرایی عصر روشنگری در مقابل این نگاه قرار داشت. 💢 در عقل گرایی روشنگری، کتاب مقدس و کلیسا به کناری انداخته شده و انسان ها کوشیدند تنها با عقل خویش همه چیز را بسازند. این تغییر در زندگی و اندیشه بشر محصول یک فرایند بود و چند عامل در پیدایی آن دخیل بودند از جمله نهضت اصلاح دینی که با وجود آنکه به دنبال ترویج دین بود، تأثیر بسزایی از جنبش روشنگری پذیرفت به گونه ای که آموزه هایی چون حجت بودن تفسیر، کلیسا، اعتبار سلسله رسولان و... انکار شدند و راه برای تردید در اصول اعتقادی مسیحیت هموار گشت و سرانجام عقل تنها مرجع رسیدگی به حقانیت ها گردید. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ 🔷 خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت 🌸عید شکرانه طاعت، عید سعید فطر مبارک باد.🌸 📌@canoon_org
51.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شفافیت، وظیفه حکومت مردم سالار 💢 شفافیت، به معنی آشکار بودن و در دسترس بودن اطلاعات جهت بررسی و نظارت، از موضوعات محوری در حکومت داری، تصمیم گیری و وضع قوانین است. موضوعی که در اندیشه ی سیاسی اسلام و از منظر مردم سالاری دینی از وظایف حکومت اسلامی است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 در فلسفه جدید غرب، در باب مبادی ادراکات بشری، دو دیدگاه ناسازگار مطرح شده و دو مکتب عقل گرایی و تجربه گرایی را پدید آورده است. دیدگاه نخست بر آن است که مبادی و ریشه‌های ادراکات بشری، ذاتی و فطری بشر است. بر این اساس نفس انسان از آغاز آفرینش با مجموعه ای از ادراکات، قدم به عرصه وجود می گذارد و اگر این سرمایه های ذاتی و فطری نبود، باب معرفت و شناخت انسان مسدود بود. 🔶نخستین و برجسته ترین فیلسوف طرفدار این دیدگاه، فرانسوی است. او مفاهیم ، ، ، ، و نظایر آن را مفاهیم فطری و ذاتی عقل می دانست. 💢 درباره ی مقصود دکارت از فطری بودن مبادی ادراکات، دو تفسیر شده است: 🔻طبق تفسیر نخست، ادراکات فطری از آغاز تولدشان به صورت بالفعل در ذهن او وجود دارد، ولی بنابر تفسیر دوم، وجود آنها در بدو پیدایش به صورت بالقوه است. 🔺روشن است که تفسیر دوم با دیدگاه طرفداری که منکر ادراکات فطری اند، ناسازگار نیست؛ چرا که آنان نیز قابلیت و استعداد ذهن انسان را برای دریافت مفاهیم و ادراکات به اصطلاح نظری، منکر نشده اند. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶 مدت مدیدی است که تحلیل گران و محققین قلمرو داستان، به منظور آشکار ساختن و شناسانیدن ماهیت حقیقی این نوع ادبی، تلاش بسیار می کنند. آنان به منظور تبیین هر چه بهتر مقصود، بر آن بوده و هستند تا تعریفی مشخص، دقیق و متفق القول از «» و سایر گونه های آن ارائه دهند. 🔷 داستان، تصویرگر ساحت هستی است؛ و بدین سان است که تعریفی مدون از قالبی که تمام جهان هستی را بتواند در شمول خود قرار دهد، میسر نیست. همین معضل نیز، در ارتباط با داستان کوتاه و تفاوت آن با داستان مینی مال صدق می کند. 🔻 «داستان ، نوعی جریان آگاهانه است در جهت خلق آثار داستانی، که از واژگان اندک پدید آمده، تا از آن طریق، مباحث و مفاهیم بسیار عمیق و پیچیده مطرح گردد.» 💢 یکی از ویژگی های آن است که خواننده، بیشتر از داستان کوتاه می تواند آن را مطالعه کند. با این همه بسیاری بر این باورند که نویسنده ای بسیار حرفه ای که بتواند داستان مینی مال خلق کند، می تواند رمان های قدرتمند و تاثیرگذار هم پدید آورد. 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶 در این عصر، دیگر آن چیزی نیست که می‌شناختیم؛ شاید ضد خودش است؛ و حتی گاهی به ضد خودش بودن هم راضی نیست! هم همین‌طور. سردمداران جریان‌های نوپدید، دیگر آنچه را در قرن نوزدهم به اسم « » شناخته می‌شد، به رسمیت نمی‌شناسد. 🔷 می توان تطور رمان در این چهارصدساله را به دو بخش مهم «عصر واقع گرایی» و «عصر پساواقع گرایی» تقسیم کرد؛ در قدم بعد، درباره آینده آن می توان حدس هایی زد. در این زمینه، کتاب به کوشش توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. این اثر، ادامه معنایی دفتر اولِ درباره رمان (چیستی و پیدایش رمان) می باشد که از ماهیت رمان و چگونگی پدیدآمدنش روایت کرد. 📖 دفتر پیش رو سه فصل دارد که حکایتگر رمان عصر ، رمان عصر و رمان اکنونِ اکنون، با نیم نگاهی به فردا، بدین شرح می باشد: 🔸فصل اول: داستان زندگی رمان از کودکی تا جوانی؛ تا پایان عصر 🔹فصل دوم: طغیان علیه واقعیت؛ دوران ؛ بزرگسالی رمان 🔸فصل سوم: در جستجوی «رمان» از دست رفته؛ اکنونِ رمان و تاملی درباره آینده اش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷نسیمی حیات بخش وزیدن گرفته ست... برادران بشتابید که قدس عزیز در انتظار است...🇵🇸 📌@canoon_org
🔶 به وضعیتی در جامعه اشاره دارد که با فقدان نظم و هماهنگی در روابط همراه است. از لحاظ دورکیم برخی از شرایط موجود آنومی عبارتند از: تغییرات جمعیتی و افزایش سریع شديد حجم و تراکم جمعیت، بی‌سازمانی اجتماعی حاصل از شهرنشینی افسارگسیخته شهرهای بزرگ، عدم تعادل در ساختار جمعیت از نظر و به دلیل پدیده‌هایی مانند مهاجرت، توسعه سریع وسایل حمل‌ونقل و وسایل ارتباط جمعی و عدم همپایی و تغییر فرهنگ غیرمادی با تغییرات سریع فرهنگ مادی. 🔷 به نظر دورکیم این پدیده‌ها باعث بی‌سازمانی اجتماعی و بروز مشکلات در حیات جمعی و در نهایت منجر به پدیده آنومی و بروز ناهنجاری‌ها و خشونت می‌گردند. دورکیم آنومی را معادل آنارشی و شر می‌داند:«اگر آنومی را شر تلقی می‌کنیم، بیش از هر چیز به خاطر آن است که در رنج است و نمی‌تواند برای زنده‌ماندن از پیوستگی و انتظام چشم بپوشد». 📖 کتاب ، نوشته 📌@canoon_org
47.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چالش ها و کارآمدی تشکل های بانوان 💢 تشکل های دانشجویی با آگاهی بخشی در چارچوب فعالیت های مدنی در عرصه های مختلف سبب رشد و شکوفایی دانشجویان برای فعالیت های اجتماعی آینده خواهد بود. ساختاری که در بخش های بانوان با ضعف ها و خلل هایی مواجه است و نیاز به توجه جدی دارد...‌ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به نوزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 بر اساس تصریح برخی از فقهای بزرگ اصل ولایت فقیه مورد اتفاق فقیهان شیعه است. ابن ادریس حلی از فقهای قرن ششم هجری می نویسد: «ائمه همۀ اختیارات خود را به فقهای شیعه واگذار کرده اند» نراقی می نویسد: ولایت فقیه فی الجملة بين شيعيان اجماعی است و هیچ یک از فقها فی الجمله در ولایت فقیه اشکال نکرده است». 🔹 صاحب جواهر می فرماید: «کسی که در ولایت فقيه وسوسه کند، طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین (علیهم السلام) را نفهمیده است». ◻️ (ره) نیز در این زمینه می فرماید: «موضوع ولایت فقیه، چیز تازه ای نیست که ما آورده باشیم؛ بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است. حکم میرزای شیرازی در حرمت تنباکو، چون حکم حکومتی بود... همة علماء تبعیت کردند... مرحوم کاشف الغطاء بسیاری از این مطالب را فرموده اند. مرحوم نراقی همه شئون رسول الله را برای فقها ثابت می دانند آقای نائینی نیز می فرمایند این مطلب از مقبوله عمر بن حنظله استفاده میشود... این مسئله تازگی ندارد...». 💢حضرت ای در این زمینه فرموده است: « و و اداره کردن شئون اجتماعی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقه اثنی عشری است و ریشه در اصل امامت دارد. پس اگر کسی از راه دلیل خلاف آن را معتقد شود، معذور است؛ ولی در عین حال برای او جایز نیست که تفرقه و اختلاف ایجاد کند.» ♨️ برخی از دیگر فقیهان برجسته و نامداری که به این مسئله پرداخته اند عبارتند از: ، ابو الصلاح حلبی ، ، ، حسینی عاملی میرفتاح ،مراغی شیخ انصاری، حاج آقا رضا همدانی، سید بحرالعلوم و آیت الله بروجردی. بنابراین، مسئله ولایت فقیه عمری به درازای اصل اسلام و دارد. 📖کتاب به کوشش ، و 📌@canoon_org
41.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نسخه اقتصادنا 💢شهید سید محمد باقر صدر، نابغه عرصه اندیشه و علم. عالمی که جامعیت او در مباحث علمی قدرت و نگاهی بلند را به او بخشیده بود. شهید صدر در کتب خود امکان سخن گفتن از "ما" برای انسان مسلمان معاصر را فراهم آورد و نشان داد که به چه صورت و در یک منظومه درست از مفاهیم، می توان نظامی را به وجود آورد که در تعادل کامل قرار دارد... 📌@canoon_org
💢 رفتار مخاطبان را به چهار دسته تقسیم می شود: 🔶 گروه اول - افراد مراقب این افراد در همان ابتدای پوشش رسانه ای رویدادهای مهم و موج های تولیدی از موضوع مطلع میشوند. آنها به رسانه های مکتوب بیشتر متکی هستند و نیازی نیست تا مطلب در صفحه اول باشد تا جلب توجهشان کند. معمولاً آنها پس از استفاده از رسانه ها وارد بحث با دیگران نیز می شوند. 🔷 گروه دوم- افراد در کمون فاقد انگیزه برای اطلاعات سیاسی و اجتماعی هستند. عملیات برجسته سازی آنها را از کمون در می آورد و فعال می کند پس از آن مشابه افراد مراقب می شوند. آن ها بیشتر مصرف کنندگان رسانه های صوتی تصویری هسنتد. 🔶 گروه سوم-افراد بی مبالات بی سیاست بی علاقه هستند و از میان رسانه ها به تلویزیون بیشتر متکی هستند یادگیری غیر فعال دارند به مرور بخشی از اطلاعات را که اصلی تراست (مثل اسم رئیس جمهوری منتخب آمریکا را یاد می گیرند؛ اما به شناخت دقیق و مستدلی دست نمی یابند بلکه به تصورات مبهمی میرسند که همان مبنای عقاید آنان و رفتار سیاسی آنان میشود. 🔷 گروه چهام - افراد بی تفاوت که هیچ علاقه ای به حوزه سیاسی-اجتماعی ندارند و از رسانه ها نیز به این منظور استفاده نمیکنند اگرچه به تلویزیون متکی هستند اما نه برای مصرف برنامه های سیاسی دارای یادگیری غیر فعال و بی اطلاعی مزمن هستند. معمولاً از پایگاه اجتماعی مردمی پایینی برخور دارند. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
44.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش های توسعه یافتگی در تشکل های بانوان 💢 بانوان دانشجو به عنوان نیمی از جامعه دانشجویی، با فعالیت در قالب تشکل ها و سازمان های مختلف می توانند علاوه بر آگاهی نسبت به حقوق فردی خود بر مشکلات، چالش های گوناگون فائق آیند اما تحقق این مهم نیازمند بستر سازی، حمایت و برنامه ریزی است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به نوزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org