eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶اگر بگوییم هر اراده ای قبل از خودش اراده دیگری دارد، بر سلسله ای از اراده های نامتناهی معتقد شده ایم؛ در حالی که می دانیم تسلسل، محال است و شدنی نیست. اگر بگوییم قبل از اراده، اراده دیگری نیست، در این صورت نیز، بر اختیاری نبودن اراده اعتراف کرده ایم و پذیرفته ایم که اراده ما بر کارهایمان، اختیاری نیست. ملاصدرا گفتاری در بحث علم خداوند دارد که پاسخ مناسب پرسش ماست. خلاصه سخن ایشان این است که ملاک اختیاری بودن کارها، مسبوق به ارادی بودن نیست. 🔷انسان در کارهای اختیاری فیزیکی، قبل از فعل، بترتیب این مراحل را طی می کند: تصور، مصلحت سنجی، تصديق به مصلحت، شوق و اراده. اما کارهای درونی و باطنی انسان، بدون این مقدمات صورت می گیرد. مثلا ذهن انسان در آغاز آفرینش از هرگونه علم تصوری و تصدیقی خالی است و تنها بر ذات و حواس خویش علم حضوری دارد و با این علم می خواهد آن حواس را به کار گیرد. این بکارگیری حواس، فعل اختیاری اوست و از ذات او نشأت می گیرد، در حالی که برخی مقدمات فعل اختیاری (تصور، تصديق به فایده) در آنها نیست. 💢پس معلوم می شود که اختیاری بودن افعال درونی انسان، ملاکی دیگر دارد و آن سرچشمه گرفتن فعل از ذات و نهاد آدمی است. این جاست که صدرالمتالهین افعال و کارها را مسبوق به علم و اراده ای خاص می داند. علم حضوری بر نفس و قوای او، و اراده ای که همان شوق ذات است بر کمالات خود و قوای خود. و این گونه است که افعال، از ذات او بر می خیزند و فعل اختیاری او محسوب می شوند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔜 . 📚او فاطمه است،کتابی‌نو درباره شخصیت حضرت زهرا(س)📚 . 🔸...به عنوان برترین زنی که تاریخ به خود دیده‌است می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از زنان و خانواده‌های مذهبی و مسلمان باشد. زنی که در ابعاد مختلف زندگی در عالی‌ترین درجه خود قرار داشته‌است. . 🆔 @poiictnews
22.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ما و کرسی های آزاد اندیشی! 🔶چه کسی مقصر اجرا نشدن و به بیراهه رفتن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها است و چه کسی گره این مسئله را در این فضا باز خواهد کرد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶آزادی حقیقی محصول بسط آزادگی است. آزادگی، باطن آزادی حقیقی است. آزادگی و به تبع آن آزادی حقیقی بر دریادلی، بزرگی و احسان ابتناء دارد. از این رو باید گفت که آزادی خواهان راستین، مردمان اهل ایثار، قناعت و فارغ از طمع ورزی، سود انگاری و منفعت جویی نامحدود نامشروط نامشروع و فارغ از استثمارگری، بوالهوسی و عشرت طلبی هستند. 🔷آزادی خواهان حقیقی لیبرالها، سکولاریست ها، نئولیبرالیست ها و ایدئولوگ ها و سیاستمداران دول استکباری نیستند چرا که آراء، مواضع فکری، جهت گیری های سیاسی - اقتصادی و در بسیاری موارد وجه غالب شخصیتی آنها مشحون از خودبنیادی نفس انگارانه و طمع ورزی هاست. 💢برخی در آراء و آثارشان، از وضع کنونی عالم که عالم سیطره بی عدالتی، ظلم، استثمار سرمایه دارانه، حق گریزی، دین ستیزی و غلبه اباحه است، دفاع می کنند و مدافع امپریالیزم، خودبنیادی و خودمحوری نفسانیت مدارانه هستند. به هیچ وجه و با هیچ اساس و بنیانی نمی توان اینها را آزادی خواه نامید، مگر این که مقصودمان از آزادی، نه آزادی حقیقی و راستین که آزادی دروغین مخرب استکباری لیبرالی باشد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔶در قرآن کریم آمده است: ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوه ها عرضه کردیم، همه از تحمل آن امتناع ورزیده و اندیشه کردند. اما انسان پذیرفت. از روایت ها چنین بر می آید که این امانت، تكلیف و وظيفه و قانون است. بی تردید این امانت از امور مادی نیست، بلکه امری معنوی است. 🔷معنای عرضه از سوی خداوند این است که هر کمالی از ناحیه او بر تمامی مخلوقات عرضه می شود و فقط آن کس که استعداد دارد، می پذیرد؛ مثلا موهبت رسالت بر تمام موجودات عرضه می شود، ولی فقط قشر خاصی طاقت آن را دارند و چنین نیست که بر بعضی عرضه شود و بر بعضی خیر. و اگر بر همه عرضه می شد، همه آن را می پذیرفتند. 💢پس استعدادی در انسان هست که در سایر موجودات نیست و به همين علت، امانت را به او دادند. معلوم می شود که صرف پذیرش مطرح نیست، بلکه مقصود اصلی، به دوش کشیدن و بار امانت را به منزل رساندن است. هرچند امکان سقوط و انحراف برای انسان از دو جهت وجود دارد: یکی ظلم و خارج شدن از عدالت، و دیگر جهالت و ندانسته راه خطا پیمودن. 📖کتاب ، دفتر سی و ششم از مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
🔶اسلام و هنر چه نسبتی با هم دارند؟ دیرینه هنر در مکاتب و سرزمین‌های اسلامی به چه تاریخی و کدام متفکران می‌رسد؟ اسلام درباره هنرهای تجسمی چه قضاوتی داشته است؟ و... 🔷اینها مهم‌ترین پرسش‌هایی هستند که صاحب نظران درباره آن گفتگو کرده و شاکله اصلی کتاب را تشکیل داده است. این کتاب که به کوشش و توسط نشر کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده، در هفت فصل تلاش می کند مسائل پیش گفته را تحلیل و بررسی کند. 💢فصل اول کتاب در گفتگو با غلامرضا اعوانی به مقایسه اجمالی تفکر زیباشناسی اسلام و غرب می پردازد، فصل دوم به گفتگو با حسن بلخاری و مبحث معنا و مفهوم خیال در هنر اسلامی پرداخته است، موضوع فصل سوم، معنا و مفهوم محاکات در گفتگو با محمد شهبا می باشد، فصل چهارم کتاب به نسبت اسلام و هنر در گفتگو با سعید شاپوری و حسین هاشم نژاد اختصاص دارد. نویسنده فصل پنجم را به بحث هنر دینی در گفتگو با هاشم نژاد پرداخته، در فصل ششم پس از گفتگو با حبیب الله صادقی، دیدگاه اسلام درباره هنرهای تجسمی را بررسی کرده و در فصل هفتم، تاریخ هنر اسلامی را در گفتگو با یعقوب آژند شرح داده است. 📌@canoon_org
🔹سی اُمین دوره هفته کتاب آغاز شد🔹 ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ . 👈 از امروز با مراجعه به سایت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تمامی کتابها را با ۱۵درصد تخفیف تهیه نمایید. برای خرید‌های بالای۲۰۰ هزارتومان ارسال به صورت رایگان می‌باشد! . 📚برخی از موضوعات کتاب‌ها: علوم اسلامی علوم اجتماعی فلسفه علوم سیاسی زن و حجاب رسانه هنر و... . 📞 شماره تماس خرید تلفنی: ۰۲۱۸۸۵۰۵۴۰۲ (داخلی۲) . 🌐 www.poiict.ir . 🆔 @poiictnews
🔷فریب استراتژیک یعنی «سلسله اقدامات سازمان یافته و پنهانی که به منظور تأثیر گذاری بر ذهنیت حریف، طراحی و اجـرا مـی شـود و هدف اصلی آن ایجاد انحراف در تصمیمات حریف از طریق ارائـه اطلاعـات هدایت شده و گاه غلط و اجبار وی به اقدام یا عدم اقـدام در جهت منافع ملی کشور خودی یا به ضـرر منافع خود است.» 🔶آمـاج اصـلى فـريـب استراتژیک، نهادها و سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی کشور هدف است. بر این اساس، چنانچه طراحان فریب استراتژیک بتوانند در حداقل منابع و مجاری اطلاعاتی چنین سازمانهایی نفوذ کنند، احتمال تبدیل شدن محتوای اطلاعاتی فریب دهنده بـه عنـوان یک گزارش یا بخشی از یک گزارش اطلاعاتی ارایه شده از سوی سرویس های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشـور مخاطب بالا خواهد رفت. 💢فریب استراتژیک، «ذهنیت سوژه ای خاص» (فرد، گروه یا سازمان معین) را هدف قرار می دهد و هدف عملیات فریب، تصمیم گیران، فرماندهان و افراد خاصی از جامعه ای مشخص در محيط حریف است. برخلاف عملیات روانی که «نگرش عامه مردم یک جامعه است و هدف آن، عملیات روانی، عواطف و احساسات عموم افراد یک جامعه خاص (افکار عمومی) می باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰آغاز به کار کتابخانه و خانه گفتگوی استاد سید عباس موسویان 🔷محسن رحیمی مدیرعامل کانون اندیشه جوان با اعلام این خبر گفت: ضرورت پرداختن به امر گفتگو در بستری مناسب و با محوریت دانشجویان، از اموری است که همواره در کانون اندیشه جوان مورد توجه ویژه بوده و پویش بیش از بیست ساله کانون و برگزاری ۱۰۰ نشست مناظره دانشجویی با عنوان کالک در دو سال گذشته از مویدات این امر است. 🔶وی ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتیم با راه اندازی کتابخانه ای غنی با محوریت کتب متناسب با قشر نخبه دانشگاهی و ایجاد بستری برای گفتگو به رشد بیش از پیش این امر در میان نخبگان دانشگاهی کمک نمائیم. 🗓مراسم افتتاح کتابخانه و خانه گفتگوی سید عباس موسویان با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و علی قجری مدیرعامل خبرگزاری آنا روز چهارشنبه ۲۵ آبان از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در محل کانون اندیشه جوان برگزار می شود. 📌@canoon_org
🔰نشست نوجوانان و اعتراضات 🔶کانون اندیشه جوان در سومین نشست از سری جدید نشست های کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان مجموعه نشست‌های معرکه به موضوع «نوجوانان و اعتراضات» می پردازد. 🔷فصل اول برنامه گفتگومحور معرکه به اعتراضات اخیر جامعه ایران اختصاص داده شده است تا زوایای پیدا و پنهان اتفاقات اخیر جامعه فارغ از هیجانات و کنش های زودگذر مورد بررسی، نقد و موشکافی قرار گرفته و راهکارهای جامعه دانشگاهی و اندیشمند پیرامون آن ارائه شود. 🗓در نشست سوم از این فصل، روز سه‌شنبه 24 آبان ماه ساعت 15 سجاد مهدی زاده « عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق (ع)» و سید کمیل حسینی «مدرس دانشگاه» به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت. 🎥قابل ذکر است این گفتگوها به صورت زنده از صفحه آپارات کانون اندیشه جوان به نشانی canoon.org@ پخش خواهد شد. 📌@canoon_org
🔶طبق دیدگاه شیخ اشراق، نور، امری بدیهی و بی نیاز از تعریف و تنها چیزی است که نام حقیقت را می توان بر آن نهاد. تمام مراتب معرفت و هستی، وابسته به نور است. در نهایت، همه نورها پرتوهایی از خداوند و یا نورالانوار هستند. 🔷نورهای فقیر برای پدید آمدن خود، به علتی نیاز دارند که باید کامل تر از خودشان باشد. اجسامی که در مرتبه پایین تر از نور قرار دارند و سهروردی از آنها به عنوان «جوهر غاسق» یاد می کند، نمی توانند علت برای مرتبه بالاتر از خودشان باشند. 🔸به همین دلیل، نورهای فقیر به نوری بالاتر و قوی تر از خودشان نیاز دارند. به دلیل محال بودن سلسله های بی نهایت، باید به نوری برسیم که همه نورها به آن وابسته هستند ولی خودش، غنی و بی نیاز از دیگران است. 🔹سهروردی، آن نور بی نیاز را «نورالانوار» و یا خداوند دانسته و عناوینی همچون «نور محيط»، «نور قیوم»، «نور مقدس» و «نور اعظم» را بر آن اطلاق می کند. او دلیل اختلاف در نورها را در فاصله ای می داند که با نورالانوار دارند. هر چه فاصله پدیده ها با خداوند بیشتر باشد، نور آنها نیز کمتر خواهد بود. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هنر متعالی 🔷تاریخ درباره ی هنر چه می گوید؟ بحث از هنر دینی از چه زمانی به یک مساله تبدیل شد و هنر در گفتمان دینی با هنر در گفتمان مدرن چه تفاوتی دارد؟ بنیان هنر اسلامی بر چه اساسی می باشد و روایتگر کدام ارزش ها در جامعه است؟ 📌@canoon_org