🔷توصیفی: داستان ها روشی برای درک بدون واسطه جهان هستند و وقایع را به روش های قدرتمند توصیف می کنند و این کار به مخاطبان کمک می کند تا اطلاعات پیچیده را درک کنند. وقتی داستانی به خوبی روایت می شود، معنی را منتقل می کند و بر مخاطب تأثیر می گذارد.
🔶تجویزی: نحوه روایت داستان می تواند به اندازه مطالب، داستان را شکل دهد. اینکه چگونه در داستان، چارچوب مسئله و راه حل های ممکن تعریف شود. داستان ها، شکل قدرتمندی از ترغیب و ابزاری برای شکل گیری یا باز شکل گیری عمدی گفتمان است.
🔷تشکیل دهنده: سرانجام، قلمرو عمیق و غالبا ناشناخته ای از قدرت روایی وجود دارد. روایت های قدرتمند، تار و پود فرهنگ مشترکی را تشکیل می دهند و در این میان، جنبه هایی از روابط اجتماعی را ایجاد می کنند.
💢این ها روایاتی هستند که جهان بینی، هویت و مرزهای امکان سیاسی را تعریف می کنند. تحلیل روایی قدرت، با طرح مفروضات بی حد و حصر، «فهم عرفی» را زیر سوال می برد و راه های تغییر گفتمان و تغییر داستان بزرگ تر را بررسی کرده و هنجارهای جدید خلق می کند.
📖کتاب #پویش_روایت_یا_داستان به کوشش #مجید_سلیمانی_ساسانی
#رمان
#قدرت
#داستان
📌@canoon_org
🔷در این نظریه، جهان واقعیات علمی و تجربی، از ارزش ها تهی و از بعد اخلاقی برکنار می باشد و فی نفسه نه خوب است و نه بد. اما وقتی ارزش ها از دنیای تجربی علم جدا می شود، تکلیف اخلاقیات چه می شود؟ جواب لیبرالیسم این است که ارزش های اخلاقی در حوزه انتخاب فرد قرار می گیرد و به نوعی به اراده انسان وابسته است؛ هرچه انسان بخواهد و انتخاب کند، خوب است وگرنه بد است.
🔶بدین ترتیب، ارزش ها به دامان اراده فرد سقوط می کند؛ پذیرش فرمان های اخلاقی دینی یا دنیوی، بر کسی واجب نیست. هرکس مکلف است تنها به ندای وجدانش، درباره ارزش های اخلاقی، گوش فرا دهد. اصل منفعت طلبی که براساس آن «هر چه به نفع فرد باشد خوب است و هر چه به ضرر اوست، بد است» بر همین نظریه تکیه دارد.
💢لیبرالیسم در اصول، الزام های اخلاقی فرد را محترم می شمارد و حقوق اخلاقی فرد در پیروی از فرمان های وجدانی اش را تا جایی که پیامدهای ضداجتماعی شدید نداشته باشد، به رسمیت می شناسد. بنابراین، #نظریه_اخلاقی_لیبرالیسم اساسا فردگرایانه است و ارزش ها را در کالبد جهان تنیده نمی داند.
📖کتاب #نظام_اقتصادی_اسلام به قلم #حسین_میرمعزی
#علم
#اخلاق
#لیبرالیسم
📌@canoon_org
🔷سکولاریسم به طور کلی به معنای دوری گزیدن از دین است. بنابر این مکتب، انسان نیازی به دین و خداوند ندارد و تنها با کمک عقل خود میتواند به سعادت برسد. اولین نتیجه مکتب سکولاریسم، جریان سکولاریزاسیون است که طی آن دین از وجوه زندگی بشری جدا گردیده و به حاشیه رانده میشود.
🔶عامل اصلی #سکولاریسم در سلیقهای شدن دین، در غرب ریشه دارد که دین را نه تنها اجتماعی نمیداند، بلکه در حوزه فردی نیز آن را همچون مد، سلیقهای تلقی مینماید. در کتاب#اندیشه_دینی_و_سکولاریسم، مبانی اصلی سکولاریسم در مقایسه با اندیشههای اسلامی، طرح و بررسی میشوند. این اثر به کوشش #همایون_همتی توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است.
💢نگارنده در کتاب حاضر، ابتدا کاربرد واژهی سکولاریسم و چیستی سکولاریزاسیون را مطرح ساخته و در ادامه، مباحثی چون تلقی غربی ها از دین و مبانی سکولاریسم را در قالب اصولی چون عقلمحوری، اومانیسم، نسبیتگرایی، سنتستیزی، لائیسیزم، اباحیگری و سیانتیسم، شرح و بررسی نموده است. در بخشی از این کتاب آمده: "از دیدگاه سکولاریزم، ارزشهای مطلق و ثابت و کلی و دائمی، وجود ندارد"
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
🔷تساهل فرهنگی در دو سطح جریان می یابد: یکی میان حکومت و گروه های موجود در جامعه و میان اکثریت و اقليت و دیگری میان گروه های هم رتبه در جامعه. #تساهل_فرهنگی در سطح اول را می توان تساهل و مدارای «تجویزی» نامید. در این نوع تساهل فرهنگی، حکومت با آنکه قدرت دارد در فرهنگ گروه اقلیت دخالت کند، اما مدارا می کند و فعالیتهای فرهنگی را تا آنجا که آسيب رسان نباشند، تحمل می کند.
🔶مبنای تساهل فرهنگی تجویزی می تواند مبنایی پراگماتیستی باشد یا مبنایی اصولی و على القاعده؛ یعنی ممکن است تنها از آن روی به مدارا تن دهیم که بهترین و کم هزینه ترین راه برای حفظ آرامش و ثبات جامعه، تسامح ورزیدن با اقلیت های فرهنگی باشد و ممکن است تسامح و مدارا را به خاطر یک اصل اخلاقی بپذیریم که تساهل فرهنگی با مهندسی فرهنگی و ارزش گذاری ها سر ناسازگاری دارد.
💢فرهنگ وارداتی و هواخواهان آن از حقوقی همانند فرهنگ بومی برخوردار است و باید با بی طرفی حاکمان و دستگاه های دولتی، صحنه جامعه را باز گذارد تا مردم با گرایش یا عدم گرایش خود سرنوشت فرهنگ وارداتی را رقم بزنند.
📖کتاب #آزادراه_فرهنگ به قلم #بهزاد_حمیدیه
#فرهنگ
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
🌸از این باد آر مدد خواهی چراغ دل برافروزی
🌸به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی
🌸به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی
🔹یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
🔹یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ
🔹یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
🔹حوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
🔶 حلول سال نو و بهار طبیعت را خدمت تمام شما همراهان گرامی کانون اندیشه جوان تبریک عرض می نماییم.
🔹سالی سرشار از معنویت، دانایی و سلامت را برای شما آرزومندیم.
💢امیدواریم در سال نو گام های موثری در کنار هم برداریم.
#سال_نو
#عید_نوروز
#نوروز_1402
📌 @canoon_org
🔷داستان #ملی_شدن_صنعت_نفت و مداخله آمریکا در برکناری #انگلیس از منافع انحصاری منابع نفتی ایران که پس از ترور #رزم_آرا و تصویب قانون ملی شدن آغاز شده بود، با سقوط دکتر مصدق در شامگاه 28 مرداد ماه ۱۳۳۲ پایان یافت و آمریکا بر ارتش، دربار، نظام اداری و اجرایی و به ویژه بر منابع نفتی ایران مسلط شد.
🔶آنچه در ماجرای #کودتای_ ۲۸_مرداد و مسئله تسلط بر بازار نفت ایران، اهمیت استراتژیک داشت، بازیگری دو پهلوی آمریکاییان بود؛ به ویژه در دوره #ترومن که حتى #صنعت_نفت را حق ملی اعلام کرد اما از زمان #آیزنهاور سیاست خارجی آمریکا به بهانه مبارزه با #کمونیسم به کلی طرف انگلیس را گرفت؛ در حالیکه با مهرۀ انگلیس وارد بازی شد تا خودش را مات کند و به دوران تسلط انحصاری #بریتانیا بر بازار نفت ایران خاتمه دهد.
💢کودتای ۲۸ مرداد، دیوار بلندی از بدگمانی و تاریکی میان ملت ایران و #آمریکا ملت ایجاد کرد که هنوز این سوءظن در اذهان عمومی ما وجود دارد اما به هر حال اصل ملی شدن صنعت نفت اجرا شد؛ هرچند #کنسرسیوم خود نیز نوع دیگری از سلطه #اقتصادی بر ملت ایران بود.
📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره ۶۹، ص ۳۱
#نفت
#مصدق
📌@canoon_org
🔰سال ۱۴۰۲؛ سال مهار تورم و رشد تولید
🔷رهبر انقلاب اسلامی درباره ارزیابی از وضعیت اقتصادی کشور این نکته را متذکر شدند که باید در ارزیابیها، تلخیها و شیرینیها را کنار یکدیگر دید و مجموع آنها را محاسبه کرد.
🔶حضرت آیتالله خامنهای با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی فقط مخصوص ایران نیست بلکه تقریبا همه کشورها از جمله کشورهای دارای اقتصاد قوی و پیشرفته نیز گرفتار مشکلات اقتصادی و حتی ورشکستگی بانکها و بدهکاریهای فوقالعاده هستند، گفتند: مسئولان دولتی و همچنین فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با کاسته شدن تلخیها و افزایش موفقیتها، امسال یک سال شیرین برای ملت ایران باشد.
💢مسئله اصلی و محوری کشور در سال جاری نیز، اقتصاد است. البته این به معنای نبود مشکل در بخشهای دیگر نیست. در کشور مشکلات گوناگونی در زمینههای فرهنگی و سیاسی وجود دارد اما اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروههای مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد.
📜پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱
📌@canoon_org
🔷اساسی ترین ویژگی انسان کامل، توحید محوری است؛ انسان کامل به واقع در مورد خدای متعال، معترف است که: تو خدایی هستی که به جز تو خدایی نیست. چنین انسانی می یابد که آدمی از خود چیزی ندارد و هر آنچه هست، از خداست. چنین انسانی می داند که از خود نه مُلکی دارد، نه قدرتی، نه سلطنتی و نه اراده ای؛ انسان، عبد و بنده است و هر آنچه هست، تحت امر خداست.
🔶آدمی را اگر فعلی هست، به قضای اوست و اگر خیری هست، به عطای اوست. در این نگاه #توحیدی، خداست که گره های فروبسته را باز می گشاید و دشواری ها و پیچیدگی ها را آسان می سازد؛ رهایی از تنگناها به مدد هدایت اوست و خلاصی از سختی و رسیدن به آسانی با مساعدت #قدرت اوست و این لطف اوست که موجب تحقق اسباب است.
💢#انسان_کامل دارای بالاترین درجات انسانیت است و همه انسانها نیز به حکم عقل و فطرت در پی رسیدن به مراتب بالای #انسانیت هستند. معقول ترین راه برای رسیدن به این مراتب، ایجاد نوعی ارتباط با انسان کامل و الگوپذیری از اوست. این ارتباط در سه بعد شناخت، #محبت و اطاعت قابل تحقق است.
📖کتاب #آمدم_ای_شاه_پناهم_بده به قلم #علیرضا_کرمانی
#خدا
#پیامبر
#عرفان
#اهل_بیت
📌@canoon_org
🔶یقین از موضوعات مهم در حوزه #معرفت_شناسی است که #کارل_پوپر براساس اصول نقدگرایانه نظریه اش، نقش آن را مورد تحلیل قرار داده است. پوپر در تحلیل مسئله #یقین، دو مقام را از هم جدا می کند: یکی مقام زندگی عادی و عرفی ما و دیگری مقام معرفتی و معرفت شناختی.
🔷وی معتقد است که #یقین_مطلق وجود ندارد چرا که معرفت های ما همواره حدسی اند. از این رو، به صحت و اعتبار آن ها نمی توان قطع و یقین داشت. این مربوط به جنبه #معرفت_شناختی است اگرچه مربوط به زندگی عملی ماست و برای گذران امور کفایت می کند ولی ارزش معرفت شناختی ندارد.
💢#پوپر هیچ ارزشی برای یقین قائل نیست و آن را امری #روان_شناختی می داند و می گوید: تجربه های درونی یا احساس یقین، هرگز نمی تواند هیچ گزاره علمی را تصویب کند و در #علم، منزلتی ندارد جز آنکه موضوع پژوهش روان شناختی قرار گیرد. احساس یقین هر اندازه هم شدید باشد، نمی تواند هیچ گزاره ای را تصویب کند. او در پایان کتاب #منطق_اکتشافات_علمی، یقین را مانع پیشرفت علم دانسته و همگان را در مسیر حقیقت، به سوی بی نهایت فرا می خواند.
📖کتاب #علم_شناسی_پوپر به قلم #سید_عبدالحمید_ابطحی
#معرفت
#حقیقت
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقام معظم رهبری (مدظله العالی):
🔶خلاصه محصول بیست و دو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن اینکه آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همهی کسانی میتواند باشد که مسلمانند.
۱۳۶۴/۱/۱۰
📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴وفات نخستین بانوی لبیک گوی رسالت، الهه کرامت و آبروی نجابت، حضرت خدیجه کبری(س) را تسلیت می گوییم.🏴
📌@canoon_org
🔶جمهوری، حکومتی است که در آن رئیس کشور از طریق مراجعه مستقیم یا غیرمستقیم به آرای مردم انتخاب میشود و به طور معمول، مدت ریاستش نیز محدود است؛ بر خلاف نظام پادشاهی که در آن قدرت از طریق وراثت به دست میآید و مدت آن نیز محدود نمی باشد؛ بنابراین حکومت جمهوری، حکومتی مبتنی بر آرای مردم است و میتوان آن را مردم سالاری نامید.
🔷#شهید_بهشتی درباره مفهوم جمهوری می گویند: جمهوری است؛ یعنی خلقی است، یعنی تودهای است و مردمی است. از نظر ایشان، جمهور معادل خلق، توده و مردم است. حکومت جمهوری خود اقسامی چون جمهوری دموکراتیک، جمهوری کمونیستی و مانند آن دارد. جمهوری اسلامی نیز یکی از گونههای این حکومت است.
💢قید اسلامی بیانگر آن است که حکومت ایران جمهوری صرف نیست؛ بلکه جمهوری ای بر اساس مکتب اسلام است. اسلامی است؛ یعنی دارای ایدئولوژی است و در برابر یک ایدئولوژی انتخاب شده نه تحمیل شده، متعهد است. بدین ترتیب، در نظام جمهوری اسلامی، توده مردم، رئیس حکومت را با توجه به اصول مکتب انتخاب شده خود یعنی اسلام برای مدت محدودی انتخاب می کنند.
📖ماهنامه زمانه، سال دوم شماره ۱۴، ص ۳۹ و ۴۰
#ایران
#جمهوری_اسلامی
📌@canoon_org