eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 شاعران به عنوان شاعران متعهد به ارزش های ، لحظات باشکوه و وصف ناشدنی ای از جنگ را در سروده های خود ثبت کرده و از انسانهایی سروده اند که خود را نادیده گرفته و به پاداش آن به مقام دست یافتند. 🔶 مقوله شهید و شهادت و مرگ در منظومه های شاعران انقلاب بسامد بالا داشته و آن را به و موضوع متکرر و بس گفته بدل ساخته است و می توان گفت در این مقوله از همه شعرایی که بر اشعار ایشان تکیه شده است در این زمینه ابیات معتنابهی وجود دارد. 💢 بیشترین اشعاری که شعرای انقلاب در وصف عظمت و شکوه حرکت شهیدان سروده اند در قالب رباعی و غزل است؛ اما از قالب نو و نیمایی نیز که در دوران آغازین انقلاب چندان کاربردی نداشته استفاده کرده و آن را نیز به زینت شهید و شهادت آراسته اند. 📖 کتاب اثر از انتشارات کانون اندیشه جوان در سیزده گفتار به مسئله و در انقلاب اسلامی به رشته تحریر در آورده است. 📌 @canoon_org
🔰 رئیس جمهور باید کسی باشد که بتوانیم دوستش بداریم 🔷 نشست «مردم بر چه گریستند؟» با حضور اسماعیل فراهانی, سجاد صفارهرندی, سیدعلی سیدان و به میزبانی سید حمیدرضا میررکنی در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 با این ایده پیش آمدند که تحلیل متون ادبی، همچون بررسی متون علمی و مبانی نظری زبانی نیست؛ و در آن، مضامین اخلاقی و مسائل معنوی و فلسفی دخیل است. طبق نظر آنها، زبان تنها یک نظام معنوی است؛ و عامل اصلی شکل دهنده کلیه جریان ها و پدیده های جهانی نیست. 🔷 در حقیقت اساس و شالوده تئوری پساساختارگرایان بر پایه ناپایداری و نارسایی زبان استوار گشته است تئوری مشهور به نام «»، اثبات کرد که معنا وابسته به نشانه های زبانی نیست. پساساختارگرایان در تلاشی مضاعف، بر آن شدند که تلفیقی میان عقاید ، و پدید آورند. ♨️ آنها به شدت با عقاید ها که می گفتند: «هر انسان، دست پرورده آن که خود آفریده است»، مخالف بودند. آنان به تأثیر بسزای جامعه فرهنگ و سنن، در شکل گیری شخصیت وجودی انسان ها واقف هستند، و بـر ایــن باورند که انسان هیچ گونه نظارتی بر جریان های ، و ندارد. ⭕️ ، مورخ و فیلسوف فرانسوی توانست مهم ترین مباحث پساساختارگرایان را مطرح سازد او پذیرفته بود که زبان و جامعه، توسط یک نظام قانون مند شکل می گیرند اما نتوانست دو نقطه نظر ساختارگرایان را پذیرا باشد: 🔸ساختار مدون و بنیادینی وجود دارد که میتواند شرایط و موقعیت انسان را توصیف کند. 🔹نظام نشانه ها، نظام تعیین کننده و بنیادین درک حقایق است. میشل فوکو بر این باور نیست که ساختار مدونی وجود دارد که بتواند شرایط انسانی را تفسیر کند در عین حال که او اظهار داشت: «غیر ممکن است که از دور دستی بر آتش داشت و توانست موقعیت ها و تمامی پدیده ها و شواهد جهان متن را تحلیل کرد». 💢، این تلاش را که می خواهند برای تمامی آثار و پدیده ها، ساختاری واحد بنیان کنند، بی ثمر و کمی خنده آور توصیف کرد او به اصل لذت بردن از متن معتقد است؛ و این حق را به خواننده می دهد تا آزادانه و به هر نحو که دوست دارد متون و جهان هستی را استنباط کند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
46.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش های یک تداوم 💢 همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های دانشگاه، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی فعال در دانشگاه بوده‌اند. تشکل‌ هایی که ریشه بعضی از آنها به پیش از انقلاب و فضای سیاسی آن زمان باز می‌گردد. تشکل هایی که با مرور سالیان با چالش های جدی مواجه هستند و نتوانسته جایگاه خود را میان مردم و حاکمیت بازیابند... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به دوازدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷نوعی تنهایی است که در مطرح می شود و تمامی انسان ها در آن مشترک هستند و به « » مشهور است که به معنای جدایی زندگی هر انسان از دنیای اطراف است که امری اجتناب ناپذیر است و به عقیده این دست از فیلسوفان در هیچ شرایطی از بین نمی رود و به رغم رضایت بخش ترین روابط با دیگران همچنان باقی خواهد ماند. 🔶انسان ممکن است در مواقع بحرانی مانند هنگام بیماری و هنگام فکر کردن به مرگ متوجه این نوع از تنهایی گردد و در نتیجه احساس تنهایی در او به وجود آید؛ بنابراین می توان این نوع از تنهایی را یکی از عوامل ایجاد احساس تنهایی قلمداد کرد که بعداً در مورد آن توضیحی خواهیم داد. 💢 هیچ کدام از مفاهیم به جز احساس تنهایی به خودی خود بد نیست و مشکلی ایجاد نمی کند فقط احساس تنهایی است که شما را رنج خواهد داد و پیامد های ناگوار خواهد داشت.... 📖 کتاب به کوشش 📌 @canoon_org
🎥 فیلم نشست «مردم بر چه گریستند؟» 💢گفتگو درباره مردم؛ اشکی که می‌ریزند و سیاستی که می‌ورزند 🔸با حضور : 🔹سید علی سیدان 🔹سجاد صفار هرندی 🔹اسماعیل نوده فراهانی 🔶به میزبانی : حمیدرضا میررکنی 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌 @canoon_org
کانون اندیشه جوان
🎥 فیلم نشست «مردم بر چه گریستند؟» 💢گفتگو درباره مردم؛ اشکی که می‌ریزند و سیاستی که می‌ورزند 🔸با حض
مردم بر چه گریستند؟.mp3
41.83M
🎧صوت نشست «مردم بر چه گریستند؟» را بشنوید. 🔸با حضور : 🔹سید علی سیدان 🔹سجاد صفار هرندی 🔹اسماعیل نوده فراهانی 🔶به میزبانی : حمیدرضا میررکنی 📌@canoon_org
🔶صدرالمتالهین هدف نهایی بعثت انبیا را رسیدن به خدا می داند و سپس بیان می‌کند که این مقصد، در زندگی دنیا قابل دسترسی است. او با استفاده از حدیث نبوی (اَلدُّنیا مَزرَعَهُ الآخِرَه) ذکر می کند که لازم است درباره نفوس و اموال انسانها به گونه‌ای تدبیر شود که منجر به معرفت و تقرب به خداوند گردد. 🔷 به نظر صدرا غایت بعثت انبیا، معرفت الهی است پس هر چیزی که مانع آن شود، گناه کبیره است. او مرتبه ی گناهان را با توجه به مقدار مانعیت آنها از هدف نهایی تعیین می کند. به اعتقاد او انسان مسافری است به سوی خداوند. در این سفر منزل هایی است که یکی از آنها دنیاست و انسان باید از همه منازل، از جمله دنیا بگذرد. 💢 حاصل سخن اینکه رویکرد ملاصدرا در مسائل مربوط به دنیا بر دو اصل مبتنی ست: 🔹 انسان موجودی است که از حیات دنیوی و اخروی برخوردار است و دنیای او کشتگاه آخرت اوست. 🔸هدف نهایی انسان، رسیدن به قرب الهی است. ⭕️ پس هر نظریه ای که در آن به حیات دنیوی انسان اصالت داده شود و دنیا را از جایگاه مقدمه بودنش خارج سازد، مقبول صدرا نخواهد بود. 📖 کتاب به کوشش 📌 @canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷جنسیت تمام عرصه اجتماعی روابط زن و مرد را در بر میگیرد و به آن معنا می بخشد؛ از کوچک ترین واحد اجتماعی، یعنی خانواده گرفته تا بزرگترین سازمانهای اجتماعی، همه تحت تأثیر الگوهای جنسیتی مستقر در جامعه هستند. فردی و اجتماعی، شیوه های تقسیم کار طبقه بندی های گروهی و.... همه تحت تأثیر جنسیت قرار می گیرند و معنای خاصی می یابند در میان شناخته شده، به عنوان یک نسبت به دیگر هنرها و نیز به سبب امکانات ویژه اش برای نمایش مناسبت های مربوط با جنسیت به مثابه یک نمونه برای تحقیق درباره نابرابری ها و تفاوت های جنسیتی به ما رخ می نمایاند. 🔶 مناسبت های جنسیتی تنیده شده در فضای دراماتیک فیلم های ،اشکالی را سامان داده است که در بستر تحول های اجتماعی، بار و را به دوش میکشند صورت پدرسالارانه در روابط جنسیتی سنت دیرینه سینمای ایران از زمان ظهور اولین فیلم های آن بر پرده بوده است. از نظر در فرهنگ عامه و رسانه های توده ای معمولاً زنان به عنوان یا موجودی ابزاری و حاشیه ای بازنمایی میشوند فمینیست ها اعتقادی به نقش های جنسیتی ندارند و میگویند همه انسان ها چه زن و چه مرد همه نقش ها را می توانند تجربه کنند. 💢 پدر در مقام مدیر خانواده می تواند اقدام به انتخاب سبکهای تربیتی در محیط خانواده نماید. تحقیقات علمی نشان میدهد هر اندازه نقش تربیتی و نظارتی پدر تقویت شود آمار طلاق و اختلاف های زناشویی فرزندان در آینده کمتر خواهد بود در فضای سینمای ایران با اتخاذ رویکردهای فمینیستی فیلمهای همچون ،، ، ، و... باعث تغییر معنادار بسیاری از الگوهای سنتی در فیلمهای سینمایی ایرانی شده و حکایت گر برهم خوردن موازنه قدرت جنسیتی در آنها بوده است. 📖 کتاب به کوشش و 📌 @canoon_org
🔶 برخی اندیشمندان معتقدند که با نفی حدوث زمانی جهان، آن را از خدا بی نیاز می کنند. به قول : «اگر جهان ابتدایی می داشت، می توانستیم خالقی فرض کنیم؛ اما اگر خودکفا باشد و مرزی یا کرانه ای نداشته باشد و نه ابتدا داشته باشد نه انتها، بلکه صرفا وجود داشته باشد، در این حالت چه جایی برای خالق هست؟» 🔷 اما فیلسوفان مسلمان معتقدند که ازلی بودن یا ازلی نبودن عالم، تأثیری در نیاز آن به خالق ندارد. به قول : «چرا ما برویم سراغ روز اول، بگوییم در یک لحظه عالم به وجود آمده است؟ عالم در تمام لحظاتش در حال حادث شدن است. هیچ چیزی در لحظه در عالم باقی نیست. تمام عالم دائما در حال حادث شدن است» 💢 بعضی افاضل و نیز متذکر شده اند خلقت، لزوما به معنای خلقت در زمان نیست، بلکه حاکی از وابستگی به خداست. این دیدگاه ها شباهت هایی با دیدگاه دارد که معتقد بود جهان در هر لحظه دوباره خلق می شود. ملاصدرا، ابتدایی برای جهان در نظر نگرفت. او معتقد بود که فیض غیر منقطع الهی، مستلزم ابدی بودن خلقت است. 📖 کتاب به قلم 📌 @canoon_org
📝 متن کامل نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان باوجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا. ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ 📌@canoon_org
🔶تفکر اصلاح شده از طرف متفکران غربی مورد انتقادهای فراوان واقع شده است. از آنجا که یک متن کلاسیک برای بررسی اندیشه نحله معرفت شناسی اصلاح شده مغرب زمین وجود ندارد، این مکتب در معرض تفسیرها و تعبیرهای متعددی قرار گرفته است. 📖 کتاب به برخی از این تفسیرها پرداخته و به دلیل حفظ جهت بحث، افکار را محور بحث قرار داده است؛ چراکه برخی معتقدند هیچ فیلسوف مسیحی در بیست سال اخیر به این اندازه از عقلانیت مسیحیت دفاع نکرده است. 💢 این کتاب نوشته ی ، به بررسی و نقد اندیشه معرفت شناسان نحله معرفت شناسی اصلاح شده مغرب زمین می پردازد. نقل و ارزیابی انتقادها نیز بخشی از رویکرد این نوشتار خواهد بود. در این میان، نقدهای نگارنده نیز که از زاویه ای خاص به مسائل می نگرد، به انتقادهای متفکران دیگر افزوده شده تا نوشتار از نوآوری و ابداع خالی نباشد. ♨️ این کتاب توسط انتشارات کانون اندیشه جوان در سه بخش با عناوین: تحولات اندیشه پلانتینگا - تفسیر های مختلف دیدگاه پلانتینگا - انتقاد ها منتشر گردیده است. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید... 🔸در مشایعت پیکر یک شهید، تفاوت هایی است با حضور در تشییع یک متوفی؛ از جمله اینکه این حضور یک انتخاب سیاسی است. اما چه معانی و اهدافی در پس این انتخاب و کنش وجود دارد؟ 💢 حمیدرضا میررکنی، میزبان نشست «مردم بر چه گریستند؟» در اینباره می گوید‌. 🗨در ویدئوهای روزهای آینده، گفتارهایی از مهمانان این نشست منتشر خواهد شد‌. 📌 @canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 را می توان پدر علم سیاست مدرن دانست در واقع در آراء ماکیاولی، ، چکیده و روح حاکم بر سیاست مدرن غربی به روشنی و با صراحت توصیف شده است. جوهر پلید و رذالت باری که در آراء ماکیاولی هست و چهره او را منفور کرده است ریشه در پلیدی و رذالت ذاتی سیاست مدرن دارد که ماکیاولی تا حدودی با صراحت و فارغ از پرده پوشیهای مرسوم از آن سخن گفته است. ماکیاولی در سال ۱۴۶۹م به دنیا آمد و در سال ۱۵۱۳م کتاب معروف «» را نوشت. مدتی بعد هم کتاب گفتارها را به رشته تحریر درآورد. مؤلفه های اصلی اندیشه سیاسی ماکیاولی در این دو اثر ظاهر گردیده است ماکیاولی به سال ۱۵۲۷م درگذشت. 🔷 در آراء ماکیاولی به روشنی تفسیر اومانیستی از انسان (به عنوان موجودی استیلاطلب با محرک ها و اغراضی که در پیش گفتیم) ارائه می شود. ماکیاولی به عنوان پدر سیاست استکبار غرب مدرن از مروجان اومانیستی بود. مفهوم مرکزی مورد توجه ماکیاولی تعریف مدرن قدرت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اغراض نفسانیت مدارانه است. تعریف ماکیاول از سیاست که (حول هسته مفهومی قدرت استیلا طلب خودبنیاد سوژه نفسانی مدرن سیر می کند و از جهاتی، صورت بسط یافته تفسیر از نسبت میان انسان و هستی است) در تمام تاریخ غرب مدرن از زمان او تا امروز مقبول همۀ ایدئولوگ ها، فیلسوفان و سیاست مداران واقع گردیده و کلیت نظام سیاست مدرن بر محور آن چرخیده است. 💢مفهوم ماکیاولی سیاست (که باطن و جان و حقیقت سیاست مدرن است) در و مدرن همان قدر اصالت و موضوعیت دارد که در ، ، و ... پس از توصیف اهمیت و میزان تأثیرگذاری آراء ماکیاولی در اندیشه سیاسی رنسانس و نیز غرب مدرن در توضیح «پرنس» به عنوان سیاست مدار مطلوب ماکیاولی می نویسد: «شهریار (پرنس) نمونه انسان جدید زمان ماکیاول است. او می داند در جست وجوی چیست و چه میخواهد با سرسختی هدف خود را دنبال می کند؛ به طور آشکار مادی است؛ به دنیای دیگر که از معتقدات ذهنی قرون وسطاست عقیده ندارد؛ سود و فایده اساس و محور نظرات او را تشکیل می دهد؛ مقاصد او دنیایی و غیر مذهبی است؛ دولتی خلق میکند که منحصرا به این دنیا توجه دارد .... شخصیت شهریار (پرنس) کاریکاتور و تصویر ناقصی از دوران ماکیاول نیست؛ بلکه در حقیقت راهنمای آیندگان است.» 📖 کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد. 📌@canoon_org
47.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰صحنه ایستادگی 🔶 «روی پای خود ایستادن» بخشی از تصویری است که در روزهای گرامیداشت و بزرگداشت شهدای خدمت، مردم ایران آن را قاب کردند. 🔷 اما آنچه حضور مردم به ما نشان داد، این است که این مسیر باید امتداد پیدا کند و این امتداد امری شدنی و دست یافتنی است. 💢اسماعیل نوده فراهانی در اینباره می گوید... 📌 @canoon_org
46.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش های یک اصلاح 💢صدا و سیما به عنوان پرمخاطب ترین سازمان رسانه ای کشور، همواره با چالش های از قبیل تولید جامع، کیفی و موثر در حوزه تقویت گفتمان و هویت ایرانی اسلامی، ضعف تکنولوژیک، نیروی انسانی فرسوده و فقدان توجه به سرمایه انسانی، و... مواجه بوده است. چالش هایی که امکان اصلاح پذیری را دشوار و پیچیده کرده است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به دهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 حضرت (ره) راه رسیدن به کمال انسانی به طور فردی و اجتماعی را در عمل به موعظه خداوند متعال می‌دانست، به بیان ایشان از تمام موعظه‌ها، خدای تبارک و تعالی انتخاب کرده این یک موعظه را: قل انما اعظکم بواحده؛ 🔶 یعنی همین یکی را من موعظه می‌کنم، چون همه چیز تو اینجاست، همه چیز در قیام لله است. ، معرفت الله می‌آورد. قیام لله فدایی برای الله می‌آورد. قیام لله فداکاری برای اسلام می‌آورد. همه چیز در این قیام لله است، و لهذا تنها موعظه‌ای که انتخاب کرده خدای تبارک و تعالی از بین موعظه‌ها، همین موعظه است که آن تقوموا لله مثنی و فرادی، اجتماعی و انفرادی قیام الله بکنید. انفرادی برای وصول به معرفت الله اجتماعی برای وصول به مقاصد الله . 💢حضرت امام به طور مشخص برای سلوک فردی و اجتماعی نیز راه را قیام لله دانسته است و در نامه به پسرشان احمد آقای خمینی، فرموده است: « میزان در اول سیر، قیام لله است، هم در کارهای شخصی و انفرادی و هم در فعالیتهای اجتماعی، سعی کن در این قدم اول موفق شوی که در روزگار جوانی آسانتر و موفقیت آمیز تر است.» 📖ماهنامه زمانه شماره ۲۱ و ۲۲ 📌@canoon_org
◾️سالروز قیام ۱۵خرداد با یاد و خاطره شهدای گرانقدر آن روز گرامی باد. 📌@canoon_org
44.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مردم و نانماینده ها! 🔶روایتی از نانماینده ها و‌ خیانت گروه های سیاسی به رای، انتظارات و مطالبات مردم که باعث پراکندگی آنها می شود. ‼️اما راه عبور از این پراکندگی چیست؟ 💢سید علی سیدان در اینباره می گوید... 📌 @canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 امام، در اظهارات آن مقطع (بعد از فاجعه ۱۵ خرداد)، تقيه و سكوت در مقابل رژيم شاه را گناه كبيره می‌دانست و شديدا از سران و مراجع اسلام برای دفاع از اسلام، استمداد می‌طلبید: «والله گناهكار است كسی كه داد نزند؛ والله مرتكب كبيره است كسي كه فرياد نزند. ای سران اسلام، به داد اسلام برسيد. اي علمای نجف، به داد اسلام برسيد. اي علمای قم، به داد اسلام برسيد؛ رفت اسلام....حضرات آقايان توجه دارند اصول اسلام در معرض خطر است، قرآن و مذهب در مخاطره است، با اين احتمال تقيه حرام است و اظهار حقايق واجب است (ولو بلغ ما بلغ).» 🔶 گفتنی است فاجعه ۱۵ خرداد نيز سبب گشت مرجعی مانند شريعتمداری، كه فقط در برهه‌ای كوتاه به صحنه نهضت آمده بود، به طور كلی خطش را از مبارزه امام جدا نمايد و به سوی رژيم پهلوی متمايل گردد. با شروع دوران تبعيد امام در نجف، ايشان، با عمل به وظيفه شرعی، از فراخوانی مراجع به قيام و مبارزه بازنمی‌ايستاد و آن‌ها را به اعتراض و برداشتن مُهر سكوت دعوت می‌كرد، زيرا از ديد وی سكوت به معناي تاييد اعمال خائنانه رژيم پهلوی بود. 💢ايشان می‌فرمود: «من احساس تكليف می‌كنم كه در بعضی فرصت‌ها راجع به گرفتاری‌های مسلمين تذكراتی بدهم... علما و روحانيون ايران، كه فعلا پنجاه‌هزار نفر معمم در ايران دارد و آن همه مُلا و مرجع و حجت‌الاسلام و آيت‌الله دارد، اگر اين‌ها اعتراض كنند و مُهر سكوت را، كه امضا حساب مي‌شود، بردارند و دسته‌جمعی اعتراض كنند، همه را از بين مي‌برند؟ اگر می‌خواستند از بين ببرند، بهتر بود كه اول كار، مرا از بين می‌بردند، اما ديديم كه از بين نبردند، صلاحشان نمی‌دانند. اي كاش از بين می‌بردند ولي صلاحشان نيست... . در برابر اين گرفتاری‌ها و مصايبی كه بر مسلمين وارد شده است، من چه كنم؟ به شما درس اخلاق بگويم در شرايطی كه مسلمين و اسلام را دارند از بين می‌برند؟ اساس اسلام و مسلمين را دارند از بين می‌برند، بنشينم تهذيب نفس بگويم؟ مهذب نيستم كه در فكر اسلام و امت اسلام نيستم، اگر مهذب بوديم، در فكر بوديم.» 📖بخشی از مقاله «روحانیت، امام (ره) و انقلاب اسلامی»، «»، ماهنامه زمانه شماره ۵۷ 📌@canoon_org