eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷یكی از مباحث مهم عصر حاضر، سنجش نسبت میان دین و عقل و چگونگی تعامل خردورزی و دین ‌باوری است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود مشغول داشته است. اختلافاتی که در طول تاریخ بر سر نسبت عقل و دین وجود داشته است و ابزار قرار گرفتن عقل در کنار دین در جهت استنباط بهتر مسائل، این پرسش را مطرح ساخته که گستره عملکرد عقل در مسائل دینی به چه اندازه است؟ 🔶اینکه آیا به عنوان منبعی مستقل برای درک دینی مطرح است یا تنها نقش دفاع از را ایفا می‌کند، آیا تمام گزاره ‌های دینی خرد پذیرند یا قضایای خردگریز نیز در دین به چشم می‌خورد، آیا وقت آن نشده که بشر به جای پیروی از دین با نیروی خرد خود راه را طی کند و راز ختم نبوت در چیست؟ 💢اینها پرسش ‌هایی هستند که در کتاب اثر و به آن پاسخ داده شده است. این کتاب که توسط نشر کانون اندیشه جوان چاپ شده، در پنج فصل و با عناوین: معناشناسی عقل و وحی، خردگرایی افراطی، خردستیزی افراطی، خردگرایی معتدل و عقل در اندیشه اصیل اسلامی، به تبیین و بررسی تعامل و ارتباط خردورزی و دین‌باوری پرداخته است. 📌@canoon_org
🔷 مشتمل بر مجموعه هماهنگی است که از شناخت هستی، انسان و... ناشی و به جزئیات مسائل سیاسی منتهی می شود. همانگونه که در آثار خود، از هستی و آغاز و با و سعادت او در ، بحث خود را تمام کرد. فلسفه سیاسی به مطالعاتی از سرشت آدمی و دیگر خصوصیات جهان پیرامونش می پردازد که مواد خامی برای او هستند. 🔶مدار بحث فلسفه سیاسی، اهداف عظیم بشری است. در فلسفه سیاسی، پرسش ها و مسائل علمی مطرحند که با روش فلسفی به آن ها پاسخ داده می شود. پرسش از ضرورت ، بهترین نوع حکومت، شایستگی حاکم و شرایط لازم برای آن، وظایف در قبال حکومت، سوالاتی هستند که آنگاه از روش تبیین فلسفی برای پاسخ به آنها استفاده شود، با نوعی فلسفه سیاسی سر و کار داریم. 💢برخی از پدیده ها و نظریه های سیاسی، بر دسته ای از اصول و معیارها مبتنی شده اند که تنها با بررسی عقلی قابل نفی یا اثباتند. این گونه مسائل با ابزار تجربه حس، قابل تحلیل و تجربه نمی باشند. این نوع تحلیل ها را نیز «فلسفه سیاسی» می نامیم. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰 امام محمد باقر علیه السّلام فرمودند: 🔸 چیزی با چیزی نیامیخته است كه بهتر از حلم با علم باشد. 📜 بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 172. 🌺میلاد امام محمد باقر علیه السّلام گرامی باد🌺 📌@canoon_org
37.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه احیاگر 🔶فقه از چه جهت سیاسی است؟ آیا فقه گریزی از سیاست دارد؟ 🔷اگر به این مسئله قائل باشیم که فراز و فرود فقه سیاسی متناظر است با فراز و فرود شخصیت فقیه، این مضمون چه معنا و ریشه ای دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 (علیه السلام) در حوزه فقه، نزد اهل سنت به عنوان فقیهی برجسته از فقهای تابعین مدینه به شمار آمده که دارای فقه و تقواست. دکتر حقی اسماعیل، اندیشمند سنی، به جمع آوری فتاوی و اقوال ایشان در کتب فقهی اهل سنت پرداخته است. 🔶ولی در مسائلی مانند جواز نماز خواندن پشت سر فاسق و بدعت گذار یا جواز خرید و فروش خوک بر خلاف فقه شیعه بوده که البته در صورت صحت انتساب، می تواند از روی تقیه صادر شده باشد. در چند مسئله فقهی دیگر نیز مانند جهر به بسم الله و حکم سه طلاق با لفظ واحد، دو یا سه قول مختلف و متعارض از نقل شده است. 💢نظر فقه شیعه در این مسائل که بر احادیث متعدد ایشان و دیگر امامان شیعه مبتنی است، روشن و آشکار می باشد و همین نوع مسائل بود که زمینه تمایز فقهی شیعه از جریان فکری و فقهی مسلط بر جامعه را فراهم آورد. در مسائلی که چند قول مختلف از امام نقل شده، از سویی احتمال تقیه را باید لحاظ کرد؛ چنانکه مادلونگ می گوید: عمل نظام مند تقیه، بی شک تضاد بین روایات شیعه و اهل سنت را در باب آموزه های امام، توجیه می کند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 متاورس و علوم انسانی 🔷 نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» با حضور حسین رمضانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
47.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الگوی کارآمد 🔷کارآمدی از عناصر مهم مرتبط با مشروعیت و مقبولیت قلمداد شده و همواره مسئله نظام های سیاسی به حساب می آید. کارآمدی در نظام های مردم سالار، عاملی تعیین کننده در مشارکت مردم و نگهداشت سرمایه های اجتماعی یک نظام سیاسی است. البته متغیرهای بسیاری وجود دارد که این کارآمدی با آن سنجش شده و تحلیل می شود. مدل کارآمدی در جمهوری اسلامی چگونه تحلیل و ارزیابی می شود؟ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام هادی علیه السّلام : ◾️فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 📖 الکافی، ج۲، ص۱۲۴ 🏴شهادت امام هادی علیه السّلام تسلیت باد. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢در اوایل طرح نظریه «جمهوری اسلامی»، برخی از اشخاص و گروه ها خواستار اضافه کردن قید «دموکراتیک» بر آن بودند (جمهوری دموکراتیک اسلامی) تا رنگ آزادی و دموکراسی آن بیشتر شود. اما به چند دلیل نمی توان آن را به نظریه جمهوری اسلامی اضافه کرد: 🔸زاید بودن: در اسلام، آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد؛ اما با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد. با توجه به این نکته، در عبارت «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، دموکراتیک، حشو و زاید است. 🔹توهم نبود آن در اسلام: در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی، یک سلسله آزادی ها و دموکراسی ها را به دست آورند، ممکن است برخی نزد خود اینطور تفسیر کنند که اینها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری، که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است. اما در واقع اینچنین نیست. به مصداق مصرع معروف: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست». وقتی که می خواهیم از جمهوری اسلامی سخن به میان بیاوریم، به طور طبیعی آزادی و حقوق فرد و دموکراسی هم در بطن آن است. 🔸ناسازگاری دموکراسی غربی با اسلام: بعضی جمع «جمهوریت» و «اسلامیت» را محال و آن را معمای ناگشودنی می خوانند. اما منشأ این شبهه، به عام بودن جمهوری بر می گردد. بر این اساس، اگر به تعریف و نظريه فوق، قيد «دموکراتیک» هم اضافه شود، در آن، اصالت از آن مردم در مقابل دین است که نه تنها با اصول اسلامیت ناسازگار می افتد، بلکه این تئوری به دلیل اشتمال بر اجزاء مبهم و یا متناقض، فاقد شرایط و خصوصیات یک تعریف منطقی خواهد بود. از این رو، حذف قید مزبور، ضروری به نظر می رسد. 📖کتاب ، دفتر بیست و نهم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org