eitaa logo
کانون اندیشه جوان
310 دنبال‌کننده
926 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷نگرش سکولاریستی، از نوعی انسان شناسی مادی گرا سرچشمه گرفته؛ یعنی انسان و نیازهای فطری و نیز اسرار خلقت او در بعد مادی و فیزیکی وجودش خلاصه شده و هستی او از جنبه مادی و طبیعی مورد توجه قرار گرفته. گویا انسان چیزی جز یک موجود طبیعی که از اجتماع برخوردار است و به وضع یک سلسله قوانین متناسب با حیات طبیعی خود نیاز دارد، چیز دیگری نیست. 🔶بنابراین؛ علم تجربی که در طبیعت شناسی به شکوفایی رسیده است، در انسان شناسی و کشف یا وضع قوانین لازم برای زندگی و تأمین سعادت او نیز توانا و خودبسنده است. هرگاه اثبات شود که انسان تنها یک موجود طبیعی نیست و آرمان خلقت او نیز در برخورداری های دنیوی و مادی خلاصه نمی شود، 💢بلکه موجودی است که علاوه بر حیات دنیوی، حیات اخروی دارد و سعادت او نیز در گرو دست یابی به سعادت ابدی است، روشن می شود که در عرصه حقوق و اخلاق به قوانین فراطبیعی نیاز دارد که دین و وحی الهی بیانگر آن است. هر چند عقل و دانش بشر در شناخت ابزار و شرایط و فراهم ساختن زمینه های تحقق یافتن قوانین الهی نقش مؤثر دارد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶نظام سرمایه داری، اصول تضمین کننده حاکمیت امیال صاحبان قدرت اقتصادی را برگزیده ولی در نظام اسلامی اصولی گزینش شده که حاکمیت مصالح فرد و جامعه و سعادت دنیا و آخرت همه افراد انسانی را تضمین می کند. در همین زمینه، دفتر سوم از مجموعه آثار با محوریت مبانی مکتبی توسط نشر کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. 🔷 تلاش کرده که در این اثر سه مطلب را توضیح دهد: مفهوم مبنای مکتبی، دلایل آن و آثار آن. این کتاب در دو بخش تنظیم شده و در بخش نخست، مبانی هفتگانه نظام اقتصادی سرمایه داری: ۱. آزادی؛ ۲. دولت محدود؛ ۳. مالکیّت خصوصی؛ ۴. رقابت به انگیزه نفع شخصی؛ ۵. حاکمیّت مصرف کننده؛ ۶. تجویز بهره؛ ۷. توزیع درآمد و ثروت، را تببین و نقد می کند. 💢در بخش دوم، به مهم ترین مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام: ۱. حاکمیّت مصالح فرد و جامعه؛ ۲. دولت مصالح؛ ۳. آزادی در کادر محدود؛ ۴. مالکیّت مختلط؛ ۵. تعاون و رقابت سالم؛ ۶. تحریم ربا؛ ۷. توزیع عادلانه ثروت ها و درآمدها، پرداخته و استدلال می کند که این مبانی، در جهت اهدافی چون امنیّت، عدالت، رشد و توسعه اقتصادی بوده است. 📌@canoon_org
🔶زمینه های به وجود آمدن نهضت اکسپرسیونیسم را می‌توان به دو دسته اجتماعی و فرهنگی تقسیم کرد. زمینه های اجتماعی عبارت اند از: برخورد تند بین نسل ها، بحران تمدن بعد از جنگ، ضعف ارتباط در آغاز قرن بیستم. زمینه های فرهنگی به وجود آمدن این نهضت را می‌توان درخشش اندیشه نیچه پس از مرگش، کارهای فروید و تعبیر خواب او و جریان‌های غیر عقلانی در فلسفه دانست. 🔷تمایل های هنری اکسپرسیونیست ها بسیار متنوع بود به گونه ای که می‌توان رویای معصومیت را در کنار پیش‌بینی فاجعه و شور مذهبی را در کنار فریادهای خشم آگین مبارزه طبقاتی در آثار آنها بیابیم. هجو سرد در کنار انفجار ناامیدی نیز بخش دیگری از تمایل های هنری آنها بود. 💢مهم ترین موضوعاتی که اکسپرسیونیست‌ها در سروده‌های خود بدان پرداختند، عبارت است از: تجربه زندگی در شهرهای بزرگ و گرفتاری‌های آن، خودکشی، مرگ و تباهی، تصویر پایان جهان یا پایان جهان بورژوازی و جنگ و ویرانی. زندگینامه اکسپرسیونیست‌ها به تنهایی می‌تواند شهادت نامه ای بر نهیلیسم آنها باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
49.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشجو و چالش های حقیقت یابی 🔶دانشجو با ورود به دانشگاه با چالش هایی تازه در دوران زندگی خود وارد می شود و در این عرصه نیازمندی هایی دارد که باید به آن ها توجه داشت. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷در تحلیل مبانی فکری طالبان، باید گفت بسیاری از خشونت ها و تندروی هایشان در تقابل با مظاهر تکنولوژی، زاییده دیدگاه آنان نسبت به جهانی سازی می باشد. طالبان، وسایل ارتباط جمعی و محصولات تکنولوژی که نتیجه تفکر و اندیشه غرب هستند را خطرناک تلقی می کنند. 🔶واکنش طالبان که در جمود فکری و عدم پویایی و توانایی فکری در هضم منطقی فرهنگ غرب ریشه دارد، در سخنان و استدلال‌هایشان نیز پیداست؛ مانند مجاز دانستن کشت و تجارت مواد مخدر با این اعتقاد که مواد مخدر جامعه غربی را مستأصل می‌کند و جوانان آنان را که دشمن اسلام هستند، به ورطه هلاکت می‌کشاند. 🔷جنبش طالبان که به دلیل فقر و انحطاط اندیشه به عملگرایی مفرط دچار شده بود و توان مقابله فکری و فرهنگی با ایدئولوژی غرب و نقد مبانی تفکر سرمایه داری و توسعه طلبی آن را نداشت،به ساده ترین راه ممکن متوسل شد که همان خشونت، ترور و در واقع پاک کردن صورت مسئله بود و نه راه حل آن! 💢اما اکنون،پرسش این است که آیا عملکرد طالبان پس از تشکیل دولت، موید این مبانی و اعتقادات است یا تغییر رویکرد از آن برداشت می شود؟ 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
48.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مقابله با یقه‌ سفید ها 🔶بروز فساد در ساختار سیاسی و اقتصادی جامعه، امری ممکن است اما مهم‌تر از وجود این مسئله، نحوه مقابله و برخورد با آن است. 🔷سوال اینجاست که چرا با وجود دکترین جمهوری اسلامی و دلالت ها و تاکیدات رهبران انقلاب در این زمینه، شاهد وقوع فسادهای اقتصادی هستیم؟ 💢شابک این هفته، این موضوع مهم را بررسی می کند. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام رضا علیه السلام: 📜برترین خرد، خود شناسى انسان است. 📖بحار الأنوار: ج۷۸، ص۳۵۲، ح۹ 🌸میلاد با سعادت امام رضا (علیه السلام) مبارک باد🌸 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷عوامل فرهنگی، از جمله عوامل زمینه ساز بروز مفاسد مالی در یک جامعه می باشند. اگر فرهنگ جامعه در زمینه پیشگیری و مقابله با معضل فساد مالی دچار ضعف باشد، این عارضه، رشدی سرطانی پیدا کرده و دیگر پایه های جامعه را تهدید خواهد کرد. اگر فرهنگ جامعه، توجه و بیداری لازم را از دست بدهد، موجب فساد مالی شده و علاوه بر مسخ کردن فرهنگ جامعه، اقدامات مهم در امر مبارزه با این پدیده را مبهم و مشکوک جلوه خواهد داد و اعتماد عمومی از بین خواهد رفت؛ در این صورت، بازیابی اعتماد عمومی بسیار مشکل خواهد بود. 🔶حاکم شدن رویه های غیررسمی و غیرقابل پیش بینی و نیز رویه های مستبدانه، موجب شیوع فساد مالی خواهد بود. آمار و اطلاعات نگران کننده ای در سطح جهان وجود دارد که مدعی است اگر فساد مالی در جامعه نهادینه شود و فرهنگ ضعیف و ناکارآمد آن جامعه، تجویزش کند و با آن مقابله نکند، وقایع خطرناکی به وجود خواهد آمد. حاکمیت فساد مالی و ارتشاء در جامعه به ضرر مصالح جامعه و منافع عمومی خواهد بود. نمونه های زیادی از این موارد در کشورهای مختلف وجود دارد که تمام آنها ناشی از غفلت فرهنگ و هوشیاری جامعه نسبت به مسئله فساد مالی می باشد. 💢اگر فرهنگ جامعه بیدار، هوشیار و در مقابل اقدامات فاسد، واکنش قاطع از خود نشان ندهد، ریشه فساد و مصادیق آن، خشکانده نخواهد شد و از طرفی درمان دردهای دیگر نیز آسان نیست؛ چرا که فرهنگ مسخ شده و غفلت زده جامعه، فساد را ترویج می کند و فساد گسترده، روز به روز اعتماد عمومی، بیداری جامعه و فرهنگ عامه را تخریب می کند. از طرفی، اگر جوّ فرهنگی حاکم بر جامعه در مقابل هر عارضه ای همچون مفاسد مالی آرام ننشیند، همگان خود را ملزم به تعظیم در برابر فرهنگ جامعه می دانند و قدرت انجام اقدامات فاسد را نخواهد داشت. 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
33.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انتظار از دروس معارف 🔶دروس معارف و هدف از تعمیق بخشی ناشی از آن، یکی از اقدامات اساسی در اسلامی کردن دانشگاه ها است اما آیا محتوا و نحوه ارائه این دروس در این راستا موفقیت آمیز و موثر بوده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢انسان دارای چهار وجه تسمیه می باشد: 🔸انسان از انسیان و نسیان، به معنی فراموشی است. 🔸انسان مشتق از ایناس، به معنی رؤیت و دیدن است. 🔸انسان مشتق از نوس به معنی تحرک و فعالیت است. 🔸انسان مشتق از انس به معنی الفت افراد با یکدیگر است. 🔷بنا بر تلقی مادی، انسان در ذات خود فاقد شخصیت انسانی است. هیچ امر ماورای حیوانی در سرشت او نهاده نشده و هیچ اصالتی در ناحیه ادراکات و یا در ناحیه احساسات و گرایش ها ندارد. هر چه محیط به انسان بدهد، او همان می‌شود. در این نگرش، اصالت انسان با جنبه های حیوانی و غریزی است و آدمی اسیر منافع مادی و جبر ابزار تولید و در اسارت شرایط مادی و اقتصادی بوده و تمایلات و اندیشه او انعکاسی از شرایط طبیعی و اجتماعی محیط اوست. 🔶اما بنا بر تلقی فطری، انسان دارای سرشتی الهی، حق جو، حق طلب و حاکم بر خویشتن است. توانایی ایستادگی در برابر جبر محیط و سرنوشت را دارد و خواهان عدالت و مکارم اخلاق است. انسان حتی بر فرشتگان نیز برتری دارد. ملاک برتری آدم بر فرشتگان، معرفت آدمی به خداوند و عبادت با اختیار است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org