✍️#دستگاه_اندیشگی_مطهریام_آرزوست!
🔹در جستجوی آثار شهید مطهری، یافتم که ایشان بیش از 80 بار از #فروید و نظریاتش اسم برده است. البته خاطرم هست که آقازاده شهید مطهری (حجت الاسلام دکتر محمد مطهری) در جلسهای که این موضوع را مطرح کردم؛ قائل بودند بیش از این تعداد است.
به هر حال، برخلاف تصور برخی روانشناسان؛ بهنظر میرسد این اندیشمند اسلامی اکثر آثار ترجمه شده فروید و #یونگ را مطالعه کرده است.
🔸ایشان در برخی موارد از فروید با تعابیر خنثی مثل«روانشناس اتریشی»، و در جای دیگر با تعابیری تمجیدگونه همچون«دانشمند روانشناس/ مبتكر پسیكانالیزم/ قهرمان روانکاوی» یاد میکند.
🔸موضع وی نسبت به فروید جالب است:
- بخشی از نظرات فروید را (بهخصوص در مباحث #اخلاق_جنسی و #منشأ_پرستش_خدا)نقد و رد میکند (از باب نمونه ر.ک آشنایی با قرآن، ج 5، ص 109)،
- برخی ایدههای او را میپذیرد،مثلاً اصل وجود دنیای ناهشیار
- و از برخی هم استفاده میکند؛ مثل تأثیر دنیای ناهشیار بر حالات هشیار؛ ذیل مباحث اثرات گناه بر دل(مجموعه آثار ج11 ص31 ).
🔹حال بخشی از ایده های ایشان را ببینید:
شهید مطهری در مجموعه آثار، ج13 صص425-446 وجود روان ناخودآگاه را به نفع اثبات اصالت روح میپذیرد و از منظر وی فقط تفاوت در موضوعات شناخت است که نگاه اسلامی را از نگاه فرویدی متمایز میکند.
🔸ایشان در ص 439 میگوید:«وجود روان ناخودآگاه در انسان مسلّم است. مسئلهی كشف روان ناخودآگاه دو نتیجه ی علمی برای الهیّون دربرداشت:
1️⃣ «یكی در خود مسئله روح بود. روان ناخودآگاه اصالت روح را بیش از پیش ثابت كرد زیرا مسلّم شد كه عوارضی كه در روان ناخودآگاه پیدا میشود اصلاً به عالم اعصاب انسان مربوط نیست...معلوم شد روان انسان خیلی عمیقتر از این حرف سادهی بچه گانهای است كه چهارتا ماتریالیست میگویند که حالات روانی انسان معلول فعل و انفعال شیمیایی سلسله اعصاب است!»
2️⃣ «نتیجهی دوم، در#شناخت_شناسی است. روان ناخودآگاه نسبت به روان خودآگاه یعنی#غیب نسبت به #شهادت. روان ناخودآگاه، غیب وجود انسان است... شهادت یعنی این بدن و غیب یعنی روان (همین روان خودآگاه) . امروز ثابت شده كه نه تنها شهادتی داریم (یعنی بدن) و غیبی داریم (یعنی روان) بلكه یك غیبِ غیبی هم داریم كه همان روان ناخودآگاه است.»
🔸«فرق ابراهیم خلیل (ع) با فروید و همهی روانكاوان عالم چیست؟ فرق ابراهیم خلیل با كسی كه سیارهی نپتون را كشف كرد چیست؟
فرقش این است كه كار اینها مربوط به جزئی از عالم است؛ آقای فروید از وجود انسان، یک جزء و آن آقای ستاره شناس از جزئی از منظومه ی شمسی جزء دیگری را كشف كرد؛
ولی ابراهیم خلیل چه كرد؟
ابراهیم (ع) سودا را یكسره كرد، تنها به روان انسان نگاه نكرد، تنها به خورشید و ماه و زمین نگاه نكرد؛ عالم طبیعت و حركت و عالم اجسام را یكسره زیرنظر گرفت و گفت این جهان، غیب و باطنی دارد. او اول خودش را #موضوع_مطالعه قرار داد. خودش را یك موجود متربّی و متغیّر و مقهور و یك موجودی كه چه بخواهد و چه نخواهد قوه و قدرتی هست كه او را گردش و حركت میدهد (كوچك بوده، بزرگش كرده است و دارد پیرش میكند) حس كرد. در تمام وجود خودش #تغییر و #حركت را احساس كرد. این دغدغه در وجودش پیدا شد كه باید #تغییر_دهنده و #حركت_دهنده و موتوری در عالم، موجود باشد... .
🔹از نظر ماهیّت شناخت شناسی، میان #شناخت_فرویدی و #شناخت_ابراهیمی هیچ فرقی نیست، از نظر موضوع فرق است.
شناختشناسی ابراهیم با شناختشناسی آن ستاره شناس و با شناخت شناسی شما از نظر ماهیت شناخت شناسی فرق نمیكند. ماهیت شناخت شناسی در هر دو یكی است منتها موضوعش دوتاست. »
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسان_ایران_اسلامی_بهوش!
💥تلاشی مضاعف باید؛ تا #شاگرد باقی نمانیم!
👈آنچه در دنیای روانشناسی میگذرد:
🔸برگزاری #اولین دوره آنلاین روانشناسی اسلامی در آمریکا
🔹مؤسسه آمریکایی الکرم با همکاری دانشگاه جُرج واشنگتن
⁉️و
ما در #ایران در حال بحث از #امکان «روانشناسی اسلامی...!»
#العلم_سلطان
#روانشناسی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
#روانشناسان_ایران_اسلامی_بهوش! 💥اولین دیپلم رسمی #روانشناسی_اسلامی در کالج مسلمانان کمبریج، انگل
اولین دیپلم رسمی #روانشناسی_اسلامی در کالج مسلمانان کمبریج
📣#نقش_دین_در_پیشگیری_از_خودکشی
🔹مرکز مشاوره دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میکند:
◀️ *سمپوزیوم ملی مداخله در بحران (با تأکید بر خودکشی)*
✅ ویژه روسا و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاههای سراسر کشور
🗓 یکشنبه و دوشنبه ١۴ و ١۵ شهریور ماه ۱۴۰۰
⏰ ٨:٣٠ تا ۱۳
🔗 لینک ثبت نام جهت صدور گواهی
https://b2n.ir/y37495
🔗 لینک شرکت در سمپوزیم👇:
https://chwebinar.saorg.ir/ch/moshaverh
از طریق گزینه مهمان وارد شوید، سپس نام و نام خانوادگی خود را درج نمایید
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#انواع_انگیزش_رفتاری_و_رضایت_از_زندگی
✅ حالت 1 ایجاد کننده یک انگیزش مثبت و پایدار و ارتباط قوی با #رضایت_زندگی
❎ حالات 2تا4: انگیزشهای ناپایدار که بهصورت موقت با رضایت در ارتباطاند اما مراکز همواره افراد را بدان سوق میدهند!
🔸#فرسودگی_شغلی معمولاً از حالات اخیر ناشی میشود.
💥جا دارد پژوهشگران بررسی کنند اگر کارها با #انگیره_الهی انجام شود، چه نتایجی در بر خواهد داشت؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#به_شرق_نگاه_کنید
🔹دکتر سوزان مکدَنیِل؛ رئیس وقت #انجمن_روانشناسی_آمریکا(APA) در سال 2016 دیداری از چند کشور اسلامی و آسیایی داشت.
او ابتدا در کنگره فدراسیون جهانی سلامت روان در قاهره #مصر شرکت کرد؛ سپس به شهر اللهآباد #هند سفر کرد و در نشست سالانه ملی آکادمی روانشناسی (NAOP) به ایراد سخن پرداخت.
🔸مکدنیل بعد از بازگشت به آمریکا؛ به مناسبت سفر خود، در مجله Monitor on Psychology سرمقالهای نوشت و با اشاره به اینکه کشورهای مذکور، دارای برخی از پیشرفتهترین تمدنهای تاریخ بشری هستند که لزوماً با فلسفه رویکردهای روانشناسی غرب سازگار نیست؛ نوشت:
❇️ من در این سفر آموختم که روانشناسی کلاً میانفرهنگی است. من با سفر به شرق، دانستم که #نمیدانم، در حال کشف هستم، باید کار کنم تا به درک #مشترکات و #اختلافات در رفتار انسانی برسم. من فهمیدم که روانشناسی آمریکایی چیزهای زیادی میتواند از شرق یاد بگیرد.
💥او سپس در توصیهای به جامعه روانشناسان غربی نوشت:
Looking East :Western psychology can learn a lot from Eastern psychology organizations
به شرق نگاه کنید! روانشناسی غربی #چیزهای_زیادی میتواند از نهادهای روانشناسی شرقی یاد بگیرد!
https://www.apa.org/monitor/2016/04/pc#
#روانشناسی_شرقی
#فرهنگ_ایرانی_اسلامی
#خودباوری
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✳️#کتاب_مقدمهای_در_روانشناسی_اسلامی
💥#اثری_دیگر از اندیشمندان مسلمان ایرانی
🔹مؤلفان: دکتر خدایاری فرد، حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی، دکتر شهابی و دکتر زندی
انتشارات بریل، 2021
🌺تبریک به مؤلفان محترم و تبریک به جامعه علمی #ایران
https://brill.com/view/serial/RPSYS
#روانشناسی_اسلامی
#فرهنگ_ایرانی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee✳️
#مجله_بینالمللی_روانشناسی_اسلامی
🔸یک مجله علمی که یافتهها و ایدههای تحقیقاتی در زمینه روانشناسی اسلامی از کشورهای مختلف جهان را منتشر میکند.
🔹این مجله (IJIP) که از سال 2018 بهصورت سالانه منتشر میشود، توسط انجمن بینالمللی روانشناسان مسلمان IAMP با اعضایی از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، مالزی، استرالیا، چین، ترکیه، #ایران، پاکستان، هند، سودان، اتیوپی، سومالی، نیجریه، روسیه و ایالات متحده اداره میشود.
http://journal.iamphome.org/index.php/IJIP
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟
مدتها بود در این اندیشه بودم که راه برونرفت از رویکرد تخدیری در روانشناسی چیست؟
#تخدیر؟!
بله!
✳️ روانشناسی امروز در حوزه تجویز در دام تخدیر گرفتار شده است، و به تعبیر پارگامنت، به #روانشناسی_کنترل تبدیل شده است.
گو اینکه همه رویکردها از فرویدینها گرفته تا نئو بکینها همه در پی تجویز اصولی هستند که من و تو بتوانیم خود را به نفع خواستههای دیگران کنترل کرده، با شرایط سازگار شده، خود را آسوده نگه داریم!
یا در لاک خود فرو رفته و کاری به کار دیگران نداشته باشیم، دلخوش از مسکّنی باشیم که به ما زدهاند، و در دغدغه آن نباشیم که برای دیگران چه رخ میدهد، هرکس گلیم خود را از آب برون کشد!
هدف آرامش #من است!
🔺در این وادی ممکن است جلوی چشمانمان افرادی در مشکلاتشان دست و پا بزنند و یا دچار ناراستیهایی باشند، اما آن قدر دُز تخدیرِ تجویز بالاست که گاه به پدیده #بی_احساسی_ناظر دچار میشویم!
بگذریم!
📃 دیروز، اما با مقالهای روبرو شدم که از ایده #روانشناسی_آزادی_خواهانه و رهایی بخش سخن گفته بود، آن هم از منظر #دین_اسلام!
آغازگر این ایده، مارتین بارو، روانشناس اسپانیایی الاصل سالوادوری است، او یکی از ده تاثیرگذار برتر در روانشناسی اجتماعی است که بهخاطر اندیشههای آزادیخواهانهاش جان خودش را از دست داد( ظاهرا توسط دولت آمریکا ترور شد!)
ایده او را خودتان در جای دیگر دنبال کنید،
فارغ از اینکه تمام حرفهای نویسنده مقاله مورد اشاره که تحت تاثیر مارتین بارو بوده، مورد پذیرش من باشد، اما او در ایده مذکور میخواهد روانشناسی اسلامیِ آزادیخواهانه را طرح ریزی کند، روانشناسی بر مبنای #تفکر_توحیدی.
🔹روانشناسی که نسبت به اقشار جامعه بی تفاوت نیست، فقیر و غنی نمیشناسد، نژاد و قومیت را مبنای قضاوت قرار نمیدهد، بلکه همه را انسان میبیند، آن هم از جنس #مخلوق_خداوند!
🔸نگاه توحیدی یعنی نگاه عدالت گسترانه خداوند در میان همه انسانها،
یعنی دغدغه همه افراد را داشتن، یعنی نسبت به حوادث جامعه بی تفاوت نبودن،
یعنی رهایی از تخدیر!
🔹این نگاه، آسیبهای روانی را نه صرفا امر فردی، که #تعامل_جامعه_فرد تلقی می کند.
وجود #ظلم در یک گروه، در یک خانواده، و در یک جامعه را منشأ شکلگیری آسیبهای روانی، و #عدالت را تغییردهنده و درمان کننده میداند.
نویسنده قائل است از منظر اسلام داد عدالت در اوج است، آن هم بر مدار توحید.
هرچه قدر نگاه عدالت محورانه توحیدی در یک جمع گسترش یابد، سلامت در افراد آن گروه گسترش خواهد یافت، و افراد همواره در پی نجات یکدیگر خواهند بود
و متقابلا تفکر ظلم مآبانه و تبعیض گرانه خاستگاه آسیبها و ناراستیها خواهد بود.
🤔 حال، انتخاب با ماست که کدام ایده را در جامعه خود گسترش دهیم؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#دهه_گسترش_روانشناسیاسلامی
✅ دوره آنلاین #دیگر در آموزش روانشناسی اسلامی
📃دیپلم پیشرفته روانشناسی اسلامی
دانشگاه بینالمللی در لاهور پاکستان با همکاری کینگ کالج لندن.
💥با رویدادهایی که یکی پس از دیگری در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال وقوع است؛ بهنظر میرسد دهه آینده؛ دهه گسترش روانشناسی اسلامی در دنیا باشد.
🔺️پیش از این، دو دوره دیگر در انگلیس و آمریکا را معرفی کرده بودم.
🤔#مرکزیت_علم کجا و با که خواهد بود؟
#رویکردهای روانشناسی اسلامی چه خواهد بود؟
#العلم_سلطان
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#داستان_شگفتانگیز_دو_دانشجوی_آمریکایی
⏳ زمان تقریبی مطالعه:#8_دقیقه
❓ارزش مطالعه: #احتمالاً_زیاد
👈این داستان را به نقل از یکی از #اندیشمندان_اسلامی معاصر (آدرس، پایان یادداشت) برایتان نقل میکنم، ولی باید تا آخر داستان بخوانید تا از نکات این واقعه، آگاه شوید:
📚🌿 این اندیشمند میگوید: شخصی مورد اطمینان و وثوق برایم نقل کرد که در مشهد و در منزل یکی از دوستان با دو دانشجوی آمریکایی که زن و شوهر بودند ملاقات کردم. برای آن دو، داستان شگفتآوری رخ داده بود که به تقاضای میزبان، آن داستان را برای ما نقل کردند:
1️⃣#احساس_خلأ
جوان آمریکایی گفت: وقتی که ما در یکی از دانشگاههای آمریکا مشغول تحصیل بودیم، پیوسته در خود احساس خلأ میکردیم. با اشاره به سینهاش گفت: احساس میکردم که اینجا خالی است. سپس خیال کردم که این خلأ و کمبود ناشی از #غریزه_جنسی است و با ازدواج و انتخاب همسر، آن خلأ پر میگردد. از این رو، هر دو تصمیم گرفتیم که با همدیگر ازدواج کنیم؛ اما پس از ازدواج نیز آن خلأ پر نشد و کماکان آن کمبود و خلأ را در خود احساس میکردیم.
از این امر سخت ناراحت گشتم و با این که به همسرم علاقه داشتم، در ظاهر تمایلی به او نشان نمیدادم و گاهی حتّی حوصله صحبت کردن با او را هم نداشتم.
2️⃣ #ارتباط_با_کلیسا
روزی برای عذرخواهی به او گفتم: خیال نکنید که علاقهای به شما ندارم بلکه این #افسردگی و احساس خلأ از دوران دانشجویی در من بوده و تاکنون رفع نشده است و هر از چند گاه بدان مبتلا میگردم. همسرم گفت: اتفاقاً من نیز چنین حالتی دارم. پس از آن گفتگو، پی بردم احساس خلأ درونی درک مشترک هر دوی ماست، و در نتیجه تصمیم گرفتیم که برای رفع آن چارهای بیندیشیم. در آغاز، بنا گذاشتیم که بیشتر به کلیسا رفت و آمد داشته باشیم و به مسائل معنوی بپردازیم، شاید آن خلأ برطرف گردد. ارتباطمان را با کلیسا گسترش دادیم و در آن زمینه، کتابهایی را نیز مطالعه کردیم؛ اما آن خلأ و عطش معنوی رفع نشد.
3️⃣ #عزم_سفر
چون شنیده بودیم که در کشورهای شرقی، به خصوص چین و هندوستان، مذاهبی وجود دارند که مردم را به ریاضت و انجام تمرینهای ویژهای برای رسیدن به حقیقت دعوت میکنند، تصمیم گرفتیم که به آن کشورها سفر کنیم؛ و چون چین، از دیگر کشورهای شرقی به آمریکا نزدیکتر است ابتدا به چین سفر کردیم.
4️⃣ #چین
در چین، از مسوولان سفارت آمریکا درخواست کردیم کسانی را که در آن کشور در زمینه مسائل معنوی و ریاضت کشی سرآمدند به ما معرفی کنند و آنها شخصی را به ما معرفی کردند که گفته میشد رهبر روحانیون مذهبی چین و بزرگترین شخصیت معنوی آن کشور است. با کمک سفارت، موفق شدیم نزد او برویم و با راهنمایی و کمک او مدّتی به ریاضت مشغول شدیم؛ اما کمبود معنوی و خلأ درونی مان برطرف نگردید.
5️⃣ #کوههای_هیمالیا
از چین به تبّت رفتیم و در آنجا و در دامنههای کوه هیمالیا معبدهایی بود که عدهای در آنها به ریاضت میپرداختند. به ما اجازه دادند که به یکی از معبدها راه یابیم و مدّتی را به ریاضت بپردازیم. ریاضتهایی که آنجا متحمل میشدیم بسیار سخت بود. از جمله چهل شب روی تختی که روی آن میخهای تیزی کوبیده بودند، میخوابیدیم. پس از گذراندن مدتی در آنجا و انجام ریاضتها و عبادت، باز احساس کردیم #خلأ_درونی ما رفع نگردیده است!
6️⃣#مرتاضانهندی
از آنجا به هندوستان سفر کردیم و با مرتاضان زیادی تماس گرفتیم و مدّتی در آنجا به ریاضت پرداختیم، اما نتیجه نگرفتیم و مأیوس گردیدیم. بالاخره این تصور در ما پدید آمد که اصلاً در عالَم #حقیقتی نیست که بتواند خلأ درونی انسان را اشباع کند.
7️⃣#ناامیدی_و_عزم_بازگشت
ناامیدانه تصمیم گرفتیم که از طریق خاورمیانه به اروپا و سپس امریکا رهسپار گردیم. از هندوستان به پاکستان و از طریق افغانستان به #ایران آمدیم و ابتدا وارد شهر بزرگ #مشهد شدیم و آن را شهر عجیبی یافتیم که نمونه آن را تاکنون مشاهده نکرده بودیم. در وسط شهر، ساختمان جالب و باشکوه با گنبد و گلدستههای طلا که پیوسته انبوهی از مردم به آن رفت و آمد داشتند، ما را به خود جلب کرد.
ادامه داستان👇👇