👆👆👆👆
🕌«#أمل» واژه نام آشنا در #تفکر_اسلامی است که بر واقعیت روانیِ «آرزوها» پرداخته است.
🛫 ⏱در منطق اسلامی، انسانها بهواسطه قدرت خیالشان #سیر_در_زمان را تجربه میکنند
و گاه بر اساس آن، تصمیمهای مهم زندگی را رقم میزنند.
امّا در این میان، دین مبین #اسلام همواره مراقب وجه سلامتگونه و کمالگرایانه آدمی است
و طی آموزههایی به چند و چون این موضوع پرداخته
که با تبیین آن میتوان دریافت که:
چگونه افراد باید از این موهبت استفاده نمایند تا نه تنها دچار خسران نشده؛
که به رشد و #بالندگیهای_روانی و #معنوی دست یابند.
🤔با دقت در تمام آیات #قرآن_کریم در مییابیم که ماهیت أمل یک امر خنثی میباشد
و بنابر معیارهایی گاه یک امر نیکو، و گاهی نکوهیده تلقی شده است.
📙📘📗بر اساس منابع اسلامی آرزوها وقتی معنای نکوهیده پیدا میکنند که با عدم #تعقّل و عدم شناخت واقعیت همراه شوند.
🔦پس اگر میخواهید بدانید آرزوهایتان از نوع «دور: #طول_أمل» است که نکوهیده است و پرهیز کردنی😐؛
یا
از نوع «گسترده: #بسط_أمل» است که نیکو است و تجویز شدنی😍؛
میتوانید این موارد را بررسی کنید:
📌برای دستیابی به این آرزو در حال تلاشم .
📌با واقعیتهای کنونیام بیش از حد فاصله ندارد.
📌استدلال پذیر است.
📌شرع پسند است.
📌مورد پسند افراد عاقل است.
📌به داشتههای دیگران لطمه نمیزند.
📌به دیگر داشتههای خودم کمک میکند.
📌صرفا مادی نیست و جنبه معنوی هم دارد.
اگر آرزوهایتان معیارهای بالا را نداشت بهتر است به کوتاه کردن آنها ( #قصر_امل) بیندیشید تا از پیامدهای منفی آن در امان بمانید
eitaa.com/Mohyiee
🌱🌱🌱🌺🌺🌱🌱🍁🍁🌱🌱
http://www.riqh.ac.ir/post/68696/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF/
#روانشناسی_آمریکایی_و_اعتماد_به_نفس_ملّی
🤔روند علم روانشناسی در دنیا پیچیدگی خاصی داشته است
و در آموزش این رشته نیز خواسته و یا ناخواسته #سوگیری_هایی ایجاد شده است.
👨💻اگر رویکرد آموزش علم روانشناسی را بخواهیم تقسیمبندی کنیم با دو رویکرد مواجه میشویم، #رویکرد_آمریکایی و #رویکرد_اروپایی.
📈📐 یکی #کمّی_گرا
و
🗂📋 دیگری #کیفی_گرا.
⚡️⚡️این دو رویکرد سابقه طولانی دارند و باوجود اینکه روانشناسی در کشورهای اروپایی و بخصوص کشوری مثل #آلمان پدید آمد
⚡️امّا آمریکاییهایی که این علم را نزد آلمانیها فراگرفته بودند پس از بازگشت به کشور خودشان، شروع به توسعه و درانداختن #طرحی_نو کردند.
🕵️♂️🕵️♀️👨🎨آمریکاییها به این نتیجه رسیدند که نظریات خودشان را ارائه دهند و بهنوعی از اروپاییها و مکتب اروپایی مستقل شوند.
به هر حال به دلایل مختلفی رویکرد آمریکایی در روانشناسی نفوذ بیشتری پیدا کرد.
📚رویکرد آمریکایی در روانشناسی با ارائه کتب بیشتر و سادهتر موجب ترغیب خوانندگان در سراسر جهان به این کتابها شد.
این کتب هم در دسترس تر و هم قابلفهمتر بودند( اروپایی ها معمولا سخت نویسند!)
👨🎓👩🎓از طرفی، بخشی از تحصیلکردگان ایرانی در امریکا تحصیلکرده بودند و گرایش به ترجمه کتابهای آمریکایی داشتند
به همین جهت اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعداد کتابهای با رویکرد آمریکایی در ایران نسبت به کتابهای اروپایی بیشتر است
🏘و این را باید بدانیم که هر کشوری رویکرد خودش را در آموزش روانشناسی دارد.
⭐️برای بیان ملموستر این مسئله، میتوان به یکی از نخستین کتبی که دانشجویان روانشناسی ملزم به خواندن آن هستند
یعنی #مکاتب_روانشناسی و #تاریخچه_روانشناسی اشاره کرد که عملاً در طی آن، رشته «روانشناسی» را به دانشجویان معرفی میکنند؛
که عموماً این کتابها در امریکا تألیف و منتشر شدهاند
😯 اساساً تاریخچه نویسی از علایق آمریکاییهاست نه اروپاییها!
☝️🤚این ادعا را از کتابی با عنوان
#Internationalizing_the_History_of_Psychology»
به معنای
#بینالمللی_سازی_تاریخچه_روانشناسی
نقل می کنم.
📕 این کتاب در سال ۲۰۰۶ به سرویراستاری روانشناسی به نام «#آدرین_سی_براک» منتشر شده است.
eitaa.com/Mohyiee
👇👇👇
👆👆👆👆👆👆
✍️ آدرین براک در این #کتاب ۳ اصل را در کتابهای تاریخچه روانشناسی امریکا استنباط کرده است:
📌اصل اول: اگر کار تو تأثیر شگرفی بر روانشناسی آمریکایی نداشته باشد، هرچند اثر تو ممکن است، در جای دیگری نفوذ داشته باشد، این کار در روانشناسی بهحساب نمیآید.😯
📌اصل دوم: اگر کار تو تأثیر مهمی در روانشناسی آمریکایی داشته، حتی اگر نفوذ کم و یا اصلا نفوذی در جای دیگر نداشته است؛ بخش مهمی از تاریخچه روانشناسی بهحساب میآید؛😯
📌اصل سوم میگوید که آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه وجود ندارد!(حرفی برای گفتن ندارند)😯
باید دانست که عموم کتابهایی که در زمینهٔ تاریخچه روانشناسی و حتی دیگر شاخههای روانشناسی در ایران ترجمه میشود، آمریکایی هستند😕
یعنی #دانشجوی_ایرانی، شناختش از روانشناسی عملاً بر پایه شناخت از #روانشناسی_آمریکایی بنا میشود نه کل روانشناسی!
👨⚖️👩⚖️👨⚕️👩⚕️او با نظریاتی آشنا میشود که یا آمریکایی بودهاند یا در خدمت روانشناسی آمریکایی هستند.
آدرین براک به روانشناسان معروفی در دنیا اشاره میکند که یا اسمی از آنها در کتابهای تاریخچه روانشناسی نیامده و یا اینکه سالیان درازی مطرح نبودهاند.
👨🎨برای مثال «#ژان_پیاژه» از روانشناسان اروپایی که نظریاتش از ۱۹۲۰ شروع به ارائه شد، اما در حدود ۱۹۶۰ در کتب تاریخچه روانشناسی آمریکایی از او نامبرده میشود!
🕵️♂️یا «#ویگوتسگی» از #روانشناسان_روسی.
بنابراین در کتب روانشناسی سوگیریهای خاصی دنبال میشود
و بدون توجه، وارد ایران میشود
😯اتفاقی که میافتد این است که برداشت ما از علم روانشناسی بر پایه نظر یک آمریکایی است
و آنچنانکه او میپسندد، نه یک علم جاری در دنیا!
😕علاوه بر این، این رویکرد در تلاش است که اثبات کند دیگر نقاط دنیا همچون کشورهای آسیایی حرفی برای گفتن ندارند!
🤔 با این شرایط فکر نمیکنم چندان انگیزهای برای «#تولید_علم» یا احساسی برای «#اعتماد_به_نفس_ملّی» ایجاد شود.
🌻🌻🌺🌺🌻🌻🌱🌱🍁🍁🌱🌱
eitaa.com/Mohyiee
✏️#وقتی_نمیتوانیم_اوضاع_را_تغییر_دهیم
خیلی اوقات پیش میاد که با کسانی که زندگی می کنیم، آبمون تو یه جوب نمیره، 😒
خب گاهی اوقات موضوع رو فیصله میدیم، 😕
اما بعضی اوقات دیگه موضوع قابل تحمل نیست.😒
هرکاری میکنیم که طرف مقابلمون عوض بشه، مثل ما فکر کنه، اونجوری که ما دوست داریم بشه، اما ظاهرا شدنی نیست.
انگار طرف، اصلا اینطوری ساخته شده و عوض شدنی نیست!😐
در این مواقع، تصمیم کلان و کلی شما چه خواهد بود؟
شاید شما تصمیم بگیرید که دیگه بی خیال ادامه دادن با او باشید، #جدایی!
اما گاهی شرایط طوریه که جدا شدن از طرف مقابل یه جورایی ناممکنه.
👨👩👦👦 مثل فرزندی که با والدین داره زندگی میکنه،
💑 زن و شوهری که اصلاً نمیخوان به موضوع جدایی فکر کنند و اعتقاد دارن باید زندگی رو ادامه داد
👨💻👩🎓دانشجویی که مجبوره با استادی دائما مراوده داشته باشه و... .
تو اینجور موقعیتها شاید هم همچنان اصرار به تغییر #خُلق و #خوی او داشته باشید!
اما شده به راه سومی(به غیر از #جدایی و #تغییر) هم بیندیشید؟!
چی؟ راه سوم ؟ 🤔
آره و اون #پذیرش_شخصیت_طرف_مقابل است!
🌳اگه باور داشته باشی که «#شخصیت» انسانها چیزی شبیه درختی است که سال به سال تنومند و استوارتر شده و تغییر تنه این درخت خیلی معقول نیست(یا همون قضیه؛ زهر عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش... )؛ اونوقت دیگه خیلی اصراری در تغییر دادن او (مخصوصا در دوره بزرگسالی) نخواهی داشت!
🌲بله البته یک درخت تنومند، حتماً شاخ و برگهای نرم و منعطفی هم داره که میشه اونها را تغییر جهت داد؛
ولی بعضی از ما به تغییر کل تنه درخت میاندیشیم؛ که مساوی میشه با شکستن آن!!😔
میدونید میخوام چی بگم؟ 🤔
وقتی افراد را آنگونه که هستند پذیرفتیم؛
آن وقت به جای فکر کردن به آنها، بیشتر درباره خودمان تفکر میکنیم.
بیشتر به #منعطف_شدن_خودمان، به ایجاد #فرهنگ_مدارا با هم نوعانمان، و به #رضایت_بهتر در #زندگی_اشتراکیمان!
🌻🌻🌻🌻🌺🌺🌺🌺🌻🌻🌻🌻
eitaa.com/Mohyiee
✍️ #شبث_درون_خود_را_بشناس!
به مناسبت ایام #محرم خوب است از منظر روانشناختی به جریانات عاشورا نگاهی بیندازیم، به افراد، رویدادها و ... .
از جمله مواردی که خوب است مورد توجه قرار گیرد تحلیل روانشناختی شخصیت افراد حاضر در این جریان است؛ هم افرادی که تأثیر مثبت در حادثهی کربلا داشتهاند، و هم کسانی که تأثیر منفی داشتهاند. اینها را بیاییم، بررسی شخصیتی بکنیم که چه #تیپ_شخصیتی داشتهاند؟
❌ مثلاً افرادی که نقشهای منفی داشتهاند، سردمداران را بررسی کنیم که آیا به لحاظ روانی انسانهای سالمی بودهاند یا نه و اگر نبودهاند، چه مشکل روانی داشتهاند؟
✅ این شیوه را برخی از روانشناسان سرشناس در دنیا داشتهاند (مثل #گردون_آلپورت یا #آبراهام_مزلو) که از روی زندگینامه افراد، شروع به تحلیل شخصیت افراد کردهاند، بیآنکه آنها را از نزدیک دیده باشند.
✅ تحلیل شخصیت افراد در گذشته، زمانی برای ما فایده دارد که ما به سنت (یا قانونی) به نام #عبرت اعتقاد داشته باشیم. عبرت از «عبور» کردن میآید، عبور از گذشته به حال، «عبور دادن رویدادهای مشابه و علل آنها از گذشته به حال؛ جهت تصمیمگیری در زمان حال».
⬅️ یعنی وقتی با شنیدن ویژگیهای شخصیتی یک فرد در گذشته اگر صرفاً شما به خود بگویید «عجب! چه شخصیتی داشته؟!» این استفاده از سنت عبرت نیست؛ امّا اگر انگیزه این را یافتید که از خود سوال کنید چه عواملی باعث شده، فرد چنین شخصیتی پیدا کرده و در ذهن خود در زندگی فردیتان هم مروری انجام دادید، احتمالاً این اولین حرکتهای شما در فرآیند عبرتگیری است. بگذریم!
🔴 یکی از سردمداران جریان مقابل امام حسین ع #شبث_بن_رِبعی است؛ بیشتر شما با اسم این فرد در فیلم «مختارنامه» آشنا شدهاید.
ادامه دارد👇👇👇
eitaa.com/Mohyiee
🤔 سبک زندگی شبث بن ربعی قرابت زیادی با نشانگان #اختلال_شخصیت_مرزی: #Borderline_personality_disorder» دارد.
👤 این فرد اصلاً موضع ثابتی ندارد در طول زندگی، و هیچ رقم نمیشود بر رویش حساب باز کرد!
🔸در زمان #پیامبر (صلّی الله علیه و آله) حدوداً 30 ساله بود، از آخرین طایفهای است که به پیامبر ایمان آوردند (بنی تمیم).
🔹بعداز رحلت پیامبر(ص) از دین برمیگردد و تابع یک زن میشود که ادعای پیامبری کرده است و در واقع میشود سخنگوی آن زن!
🔸ابوبکر که خلیفه میشود، این بار، جزو مدافعان #حضرت_علی علیه السلام میشود و مقابل ابوبکر می ایستد!
🔹جریان جنگ صفین که به پا میشود در لشکر امام علی ع برعلیه معاویه شمشیر میکشد و حتی نماینده میشود و میرود سراغ معاویه که او را متقاعد کند دست از دشمنی با امام علی ع بردارد.
🔸امّا بعد از صفین در نهروان به خوارج ملحق میشود!
🔹بعداز شهادت حضرت علی ع دشمن #امام_حسن علیه السلام میشود و بعد به #کوفه میرود.
🔺سن زیادی داشته و جزو بزرگان کوفه محسوب میشده است.
🔸در کوفه تغییر موضع میدهد، به #امام_حسین علیه السلام نامه مینویسد که بیا به کوفه، ما نیاز به رهبر داریم؛
🔹امّا شوربختانه در #کربلا در مقابل امام حسین ع شمشیر میکشد!
⁉️این چه جور شخصیتی دارد که هیچ ثباتی در وجودش نیست؟!
ادامه دارد👇👇👇
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
👤این فرد یکی از اشخاصی است که امام حسین ع در کربلا، در اولین خطبههایش او را خطاب قرار میدهد، با این جملات:
«یا شَبَثَ بْنَ رَبَعی، وَ یا حَجّارَ بْنَ أَبْجَر، وَ یا ...، أَلَمْ تَکْتُبُوا اِلَىَّ: «أَنْ قَدْ أَیْنَعَتِ الثـِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْد لَکَ مُجَنَّدٌ، فَاَقْبِلْ؟!:
اى شبث بن ربعى! اى حجّار بن ابجر! اى ... آیا شما براى من نامه ننوشتید که درختان ما ثمر داده است و باغ ها سرسبز شده و چاهها پرآب گشته و تو در سرزمینى پا مىگذارى که لشکرى آراسته و انبوه در خدمت تو است، پس به سوى ما بیا!»😞😥؛
امّا شبث انکار کرد که من نامهای ننوشتم! 🙄
🔸بعد از شهادت امام حسین ع به کوفه میآید و به شکرانه شهادت امام حسین ع یک مسجد بنا میکند! ☹️😠
🔹بعد از آن، #قیام_مختار شکل میگیرد و تا مدتی در لشکر ابن زیاد است و وقتی میبیند مختار قوی شده است به مختار ملحق میشود.
🔸بعد که می بیند که مختار در حال شکست است به لشکر مصعب بن زبیر ملحق میشود.
🔹بعد که زبیریان شکست میخورند، به مروانیان (عبدالملک مروان) ملحق میشود.
به نوشته تاریخ، بیش از 100 سال هم عمر کرده است.
⬅️ این جور انسانها کسانی هستند که ثبات در عقیده و هدف در زندگی نداشتهاند و همیشه به دیگران هم آسیب زدهاند.
اگر در دین بودهاند به باور افراد ضربه زدهاند، و اگر در سیاست بودهاند، به حکومتها آسیب زدهاند.
جالب است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت معمولاً نمیپذیرند که اختلال دارند؛ همه را بیمار میدانند؛ غیر از خود را!
⬅️ امروزه تحقیقات علمی؛ و با همین شیوه تحلیل زندگینامهای و مصاحبه با افراد نزدیک؛ نشان داده امثال #صدام، #هیتلر، و #قذافی دچار چند نوع اختلال شخصیت بودهاند!
🔴 باقی ماندن در تردیدها بهخصوص تردید در باورها و نگرشهای دینی (بهعنوان یکی از شکل دهندههای اصلی شخصیت افراد) شاید سر از بیثباتیها و شخصیت مرزیها در بیاورد؛
به تعبیر #شهید_مطهری (ره) «شک گذرگاه خوبی است امّا اقامتگاه خوبی نیست!»؛
⚠️ #شبث_درون_خود_را_بشناس!
☘️☘️☘️🌺🌺☘️☘️☘️
eitaa.com/Mohyiee
💥#منابع_رفتارهای_ما
🤔 «آخه مردم چی میگن؟!»، «اونوقت دربارم چی فکر میکنن!»،«نمیخوام فکر کنن که! ..»، « خُب اصلاً بذار فکر کنن که!»، «میخوام بدونن که من هم... !».
ما آدمها از این دست جملات را کم و بیش در زندگیهایمان بهکار میگیریم؛ موقعی که میخواهیم تصمیمی بگیریم، واکنشی نشان بدهیم، یا عملی انجام بدهیم.
امروزه در #روانشناسی_جریان_اصلی یا #روانشناسی_غالب #Mainstream_Psychology
حداقل سه منبع شناخت برای رفتارهای ما معرفی شده است:
1️⃣ بخشی از رفتارهای ما را «نوع مقایسه خود با دیگران» شکل میدهد، یعنی یکی از منابع شناخت برای رفتارهای ما، پدیدهای است به نام#مقایسه_اجتماعی: #Social_Comparison
ما قبل از اینکه مسیر خاصی را انتخاب کنیم، یا رشته خاص، و انتخاب خاصی را، یا نه، در همین رفتارهای روزمره حرفی بزنیم، کاری بکنیم، پوشش خاصی داشته باشیم، تیپ خاصی بزنیم، جلسهای شرکت کنیم، ارتباطی با آدمها داشته باشیم، و رفتارهای شبیه اینها؛ احتمالاً ابتدا در ذهنمان شروع به یک مقایسه میکنیم: بین خودمان و دیگران، و بین رفتار خودمان و رفتار دیگران، بین تصمیم خودمان و تصمیم دیگران؛ در واقع «خود» را از منظر دیگران مقایسه میکنیم و بعد تصمیم به انجام کاری میگیریم.
این مقایسه هم دوگونه است:
#مقایسه_اجتماعی_رو_به_بالا: #Upward_Social_Comparison
و
#مقایسه_اجتماعی_رو_به_پایین: #Downward_Social_Comparison.
مقایسه رو به بالا زمانی اتفاق میافتد که ما خود را با کسانی مقایسه کنیم که معتقدیم از ما بهترند. این مقایسهها اغلب بهخاطر این است که وضعیت فعلی یا سطح توانایی ما بهبود یابد. ممکن است خودمان را با وضعیت بهتری مقایسه کنیم و به دنبال روشهایی باشیم که بتوانیم به نتایج شبیه دیگران دست پیدا کنیم.
مقایسه رو به پایین هم زمانی رخ میدهد که ما خود را با دیگرانی که وضعشان از ما بدتر است مقایسه کنیم. چنین مقایسههایی اغلب زمانی است که احساس بهتری نسبت به تواناییها یا ویژگیهای خود داشته باشیم. ما ممکن است در کاری عالی نباشیم، اما حداقل وضع ما از شخص دیگری بهتر باشد (علاقمندان به اطلاعات بیشتر به نظریه #فستینگر در #روانشناسی_اجتماعی مراجعه کنند).
2️⃣ گاهی خودِ واکنش مردم به رفتار و گفتار ما باعث تغییر رفتارهای بعدی ما میشود:
😮🤔« اِ.. این چه انتخابیه که کردی؟!؛
تو شأنت بالاتر از این حرفهاست!؛
این چیه پوشیدی؟!؛
مگه نمیدونی امروز یا اینجا چیه و کجاست؟!،
این چه حرفی بود زدی؟!؛
ازت انتظار نداشتم این حرفو بزنی!؛
این کارها از تو بعیده!،
یا در جنبه مثبت:
آفرین چه جواب خوبی بهش دادی! چه حرکت قشنگی زدی! چه حرف پخته ای گفتی،
و چیزهایی شبیه این»
این هم دومین منبع شناخت ما انسانهاست چیزی به نام #پسخوراند_اجتماعی:#Social_Feedback.
3️⃣ از منظر روانشناسی غالب، منبع سومی هم برای شکلدادن رفتارهای ما هست و نام آن را میتوان #خود_توجهی: #Self_Focus گذاشت.
وقتی ما کاری به حرف و حدیث دیگران نداریم و نیازها، ارزشها، تشخیص، و اعتقاد خودمان مهم است، و رفتارها را بر اساس آن شکل میدهیم:
« خب من نیاز دارم اینجوری باشم،
این جزو باورهامه!
خودم تشخیص میدم چی درسته، چی غلطه!؛
به کسی چه که من چه جوری هستم؟!؛
اصلاً من میخوام خودم باشم؛
برا خودم باشم؛
و جملاتی شبیه این».
⭕️ اینکه خیلی از رفتارهای ما میتواند ناشی از این سه منبع باشد؛ حرفی نیست؛ امّا نکته مهم شیوه استفاده و میزان استفاده از این سه منبع است!
اگر تمرکزمان فقط بر یکی از این سه منبع باشد و از دیگر منابع غافل شویم؛ احتمالاً دچار برخی چالشهای روانی خواهیم شد.
❗️مثلا اگر فقط و فقط خودتوجهی مبنای کار ما باشد و صرفاً به آن چیزی که خودمان فکر میکنیم درست است، عمل کنیم و اصلاً کاری به دیگران و حرف و حدیث مردم نداشته باشیم، شاید دچار #غرور، #خودپسندی، و بی اهمیتی به حقوق دیگران بشویم و حتی اشتباهات خودمان را نبینیم و طبیعتاً در پی اصلاح آنها هم نخواهیم بود.
❗️یا اگر فقط به فکر حرف و حدیث مردم باشیم و یا بیش از حد در فکر مقایسه خود با دیگران باشیم؛ رفته رفته دچار اضطراب میشویم، #اعتماد_به_نفس مان پایین میآید، نسبت به داشتههای خودمان بی تفاوت میشویم، #احساس_حقارت میکنیم، و ده جور مشکل دیگر سراغمان میآید.
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
👇👇
👈
#تست_خود_رفتارشناسی
دفترچه موبایل خود رو باز کنید؛ رفتارها یا تصمیمهایی که در 24 ساعت گذشته انجام دادهاید را تیتروار یادداشت کنید (یک انتخاب، فعالیتی در منزل، حضور در یک جلسه، شرکت در یک مراسم، اظهار نظر در یک جمع، پوشیدن لباس خاص برای بیرون یا یک مهمانی، استفاده از فضای مجازی، هدیه دادن، رفتار با همسر و فرزند و پدر و مادر، و...)، حالا جلوی هر کدام با حروف اختصاری (خ، م، پ) معلوم کنید اصلیترین انگیزه یا منبع شناخت شما چه بوده، و بیشتر، بر اساس کدام یک از منابع سهگانه بالا عمل کردهاید؟ شاید بخواهید کارهای یک هفته گذشته را تحلیل کنید، به هر حال، با این کار متوجه خواهید شد کدام یک از منابع شناخت، حجیم شده و مشکل ساز! آنوقت به فکر تعدیل خواهید افتاد.
❇️ به احتمال زیاد در تشخیص منابع برخی از رفتارها دچار مشکل خواهید شد؛
چرا؟
چون همه رفتارهای ما (یعنی #خداباوران؛ یعنی کسانی که در یک #فرهنگ_دینی رشد کردهاند) نمیتواند با سه منبع بالا تأمین بشود، گویا یک منبع کم دارد، منبع چهارمی برای شناخت؛ یعنی #خدا_نگری که قصد دارم در پست بعدی بیشتر راجع به آن صحبت کنم.
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🌸☘️🌺🌱🌱🌺☘️🌸
#خدانگری_منبعی_برای_رفتار_خداباوران
یکی از اصلیترین محدودیتهای روانشناسیِ جریان اصلی این است که میخواهد #انسانِ_بدون_خدا را #توصیف و #تبیین کند، رفتار چنین انسانی را #پیشبینی کرده، برای او نسخه بپیچد
ولی در عمل، افرادِ تحت تجویز چنین تفکری با تعارضات و چالشهایی روبرو میشوند.
داشتم با خودم فکر میکردم منابع فکر اگر همان سه مورد #مقایسه_اجتماعی، #پسخوراند، و #خود_توجهی باشد( ر.ک #منابع_رفتارهای_ما)، یا همیشه کار ساز نیست یا گاهی ما را دچار تعارض میکند.
گاهی هر منبعی چیزی میگوید؛ متفاوت از منبع دیگر . این خود، باعث آشفتگی و تنش روانی میشود .
مثلاً کاری را خودم با خودتوجهی درست میدانم، تصور هم میکنم مردم و اطرافیانم هم خوششان میآید؛ امّا در واقع آنها مخالف این موضوعاند! کار را انجام میدهم؛ مخالفت میبینم؛ آشفته میشوم.
یا نه، بعضی اوقات ذهنم کاملاً قفل میکند، خودم با خودتوجهی اصلاً به نتیجهای نرسیدهام، هرچی فکر میکنم که مردم در این زمینه چه میگویند؛ باز هم به نتیجه نمیرسم؛ چون جزء کارهایی است که به اصطلاح #هر_کی_یه_چیزی_میگه!، بازهم آشفته بازاری میشود این روان من!
کار هرچه قدر حساستر، تصمیم سختتر!
تصمیم هرچه قدر مهمتر؛ آشفتگی بیشتر!
حالا در این موقعیتها شما باشید چکار میکنید؟!
روشن است و شما هم تأیید میکنید که در این هنگام، باید سراغ منبع دیگری از شناخت برویم که فصل الخطاب باشد.
آن منبع باید:
🔹همه جانبهنگر باشد
🔸هم مرا بشناسد، هم دیگران را
🔹هم به سود و زیان من آگاه باشد، هم به سود و زیان دیگران
🔸#سلامت و #سعادت من و دیگران هم دغدغه او باشد
این منبع شناخت بسیار به من کمک خواهد کرد که مرا از این آشفتگی ذهنی و روانی خارج کند و بگوید #الان_تکلیف_تو_چیست؟ و باید چکار کنی! و کار درست چیست؟
بله، این منبع نمیتواند از جنس ما آدمهای عادی و مادّی باشد، او باید:
#بالاتر_از_همه_اندیشهها_باشد
او باید آفریدگار انسان؛ خدای متعال باشد!
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#شخصیت_ما_کی_شکل_میگیرد؟
توی روانشناسی #شخصیت یه بحث پر آوازهای میان روانشناسان هست در باب «زمان شکلگیری شخصیت انسان»
و اینکه توی چه زمانی واقعاً شخصیت انسان کامل میشه و دیگه کاری نمیشه کرد؟
🔸یه عده از روانشناسان (#روانتحلیلگران و پیروان #فروید) معتقدند بیشترین نقش در شکلگیری شخصیت مربوط به دوران کودکی آدماست و حالا وقتی فرد بزرگ شده و از ویژگیهای فعلی خودش ناراحته، چارهای نیست و باید برگرده به گذشتش، هرچی بوده تو گذشتههای نه چندان نزدیک اتفاق افتاده و حالا یا میتونه دوباره اون گذشته رو بازسازی کنه و حالش خوب بشه و یا... هیچی دیگه! باید این«جبر گذشته» رو بپذیره و همینطور به زندگیش ادامه بده!
🔹یه عده دیگه از روانشناسان معتقدند نه بابا! اینجوریا هم نیست که همش ما «مقهور در گذشته» باشیم. «اینجا و اکنون» را دریاب! همین «زمان حال» مگه چشه؟ که نتونه نقشی توی شکلگیری شخصیت انسان ایفا بکنه؟! فرد الان هم تحت تأثیر عوامل شکلگیری شخصیته و میتونه تغییرات رو ایجاد کنه! ولی دیگه از آینده خبری نیست!
🔸عده سومی هم (شاید #انسان_گراها) با داد و فریاد سر دو گروه قبلی که «هی! چه نشستهاید که به تاراج رفت توانمندیها و قابلیتهای انسان!!»
بابا! چرا شماها گیر دادید به گذشته و حال؟ چرا همش دنبال مطالعه آدمهای مریض هستید؟ مگه انسانها قراره همشون مریض باشن که حالا دنبال این باشیم که این از گذشتشه یا از زمان حاله؟ «آینده!» بله آینده است که خیلی اتفاقها میتونه برای این آدمیزاد رخ بده!
آره همین بشر دوپا توانمندیهای بالقوهای داره که میتونه اونها رو «شکوفا» کنه و خلاصه خیلی قراره خوش بگذره به این آدمیزاد توی «آینده»!! البته از نظر اینا، مرز جغرافیایی این«آینده» همین دنیاست!
💥خب تا اینجای بحث رو داشته باشین. چند روز پیش، داشتم باخودم فکر میکردم که دین ما «اسلام» که این همه از ویژگیهای انسان صحبت کرده و یکسری تکالیف دنیایی براش تعیین کرده، نمیشه درباره موضوعی به این مهمی (شکلگیری و تغییر و تحول شخصیت) نظری نداشته باشه! یه چیزهایی به ذهنم رسید.
💁♂️به نظرم میرسه:
🕋 توی دین اسلام هم به «گذشته» اهمیت داده شده، هم به زمان «حال» و هم «آینده».
به عبارت دیگه به خاطر قدرتی که خدای متعال تو وجود ما آدمها قرار داده به نام #اراده، انسان میتونه از این قدرت استفاده بکنه و توی این زمانها سیر بکنه و به «بازبینی» ، «بازسازی» و «بازپردازی» شخصیت اقدام کنه.
✅ در آموزههای اسلام، سخن از #عبرت گرفتن از گذشته و درس گرفتن از #تجربه های شخصی است که تو گذشته اتفاق افتاده(بازبینی و بازسازی)، سخن از #توبه است( بازسازی و بازپردازی) ، سخن از #محاسبه_نفس هست(بازبینی گذشته).
✅ توی دین اسلام سخن از #مراقبه و #خودنظارتگری هست که به زمان حال مربوط میشه، و همچنین اعمال و عباداتی که هر شب و روز افراد واجبه که انجام بدن و مرتب معیارها رو یادآوری کنن(مثل نماز) که تآثیر تو شخصیت افراد میذاره.
✅ توی دین اسلام به این موضوع هم توجه شده که آدمها به آینده هم سرک بکشن، در موردش فکر کنن و به واسطه اون تصمیم بگیرن. صحبت از #حزم (دوراندیشی)،#خوف (ترس از تنبیه های آینده)، و #رجا (امیدواری به پاداشهای آینده)... .
🔴 خلاصه اینکه اگه از همه زمانها سخن به میان میاد پس:
1️⃣ یعنی انسان این تواناییها را دارد که در همه زمانها حضور داشته باشد
2️⃣ در هرکدام از این زمانها نقش ایفا بکند
3️⃣ شخصیتش میتواند از همه زمانها تأثیر بپذیرد.
💥💥 اما هرچه هست افراد همه این کارها را در «زمان حال» انجام میدهند آنها در هر لحظه در زمان حال هستند پس همین الان میتوانند رشد کنند، متوقف بشوند یا عقب گرد کنند .
⚡️⚡️البته که همین طور که داریم بزرگ و بزرگتر میشویم جهت و مسیر تغییرات هم خودش را نشان میدهد.
به قول اندیشمند بزرگ اسلامی؛ #صدرالمتألهین داریم خودمان را یا به #نفس_ربّانی نزدیک و نزدیکتر میکنیم یا به #نفس_شیطانی؛
ما از ابتدای تولد در یک #حرکت_دائمی قرار گرفته ایم!
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🌺🌺🌺🍀🍀🌺🌺🌺
#روانشناسی_مسلمانان_از_منظر_فرانسویان #لطفاً_به_96_سال_پیش_برگردید!
ماجرای اهانت رئیس جمهور فرانسه (#مکرون) به ساحت قُدسی #خاتم_پیامبران (صلّی الله علیه و آله) این روزها موجی از اعتراض و اعلام انزجار را فراخوانده است.
ساده انگاری است اگر تصور شود این ماجرا از یک #کاریکاتور در این روزها آغاز شده است؛ که #شارلی_ابدو ها خود را با #کاریکاتور سرپا نگه داشتهاند (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ)!
ماجرای #اسلام_هراسانی (و نه اسلام هراسی) کشورهایی چون #فرانسه به سالهای دور بر میگردد؛ آن هم توسط به اصطلاح اندیشه ورزانشان!
فرانسویها از خیلی سال پیش نسبت به #شخصیت_مسلمانان؛ دغدغه داشتهاند!
آنها همواره در پی تحلیل دین اسلام و تحلیل شخصیت مسلمانها بوده اند؛ چون موضوع مهمی برای آنها بوده! #رشد_تفکر_اسلام برای آنها چشمگیر بوده، و آنها همواره نگران گسترش اسلام در کشورهای خود بوده اند!
آنها در تلاش بوده اند تا در اذهان مردمِ خود #روانبنههای_منفی نسبت به مسلمانان بسازند!
آنها می خواسته اند مسلمانان را پیرو خشونت، و ضد تمدن نشان دهند!
از باب نمونه توجه شما را به کتابی جلب میکنم که در سال 1924 (96 سال پیش) در فرانسه تدوین شد؛ تحت عنوان:
«اسلام و روانشناسی مسلمانان : L’islam et la psychologie du musulman ».
این کتاب توسط یک روشنفکر فرانسوی به نام #آندره_سرویر (#André_ Servier) ابتدا به زبان فرانسوی تألیف شد، سپس توسط «موس بلوندل» با عنوان:
« Islam and the Psychology of the Musulman»
به زبان انگلیسی ترجمه شد و در سطح گسترده ای در کشورهای اروپایی انتشار یافت. عجیب است که این کتاب مجدداً در سال 2014 در آمریکا تجدید چاپ شد!
این کتاب در پی تحلیل شخصیت مسلمانان است اما با یک سوگیری عجیب و غریب!
ظاهرا نویسنده از ابتدا شمشیر را از رو بسته، و تصمیم داشته با یک #فرافکنی، تفکر اسلامی و شخصیت مسلمانان را وارونه جلوه دهد!
بگذریم، من در اینجا نمیخواهم محتوای آن کتاب را شرح دهم که خود نوعی ترویج خواهد بود؛ امّا توجه خوانندگان فرهیخته را به نکاتی از این کتاب جلب میکنم.
🔸سرویِر نگران رشد سیصد میلیونی جمعیت مسلمانان زمان خود بوده است.
🔹 نمیدانم چرا اینقدر او در تلاش بوده دیگران را مجاب کند که «اسلام هرگز عنصری از تمدن نبوده است بلکه برعکس، خاموش کننده نورها بوده است!»
🔸و اینکه چرا میخواهد با «دین مرگ» خواندن اسلام عزیز، افراد را از اسلام بهراساند؟!
🔹نویسنده در این کتاب در تلاش است جهان اروپا را از چیزی به نام «خطر نفوذ فرهنگ مسلمانان» بر حذر دارد.
او (در آن سالها ) به خطر شکلگیری جنبشهای اسلامی و به رسمیت نشناختن فرهنگ غربی توسط آنها اشاره میکند.
❌ نویسنده مدعی است تمام پیشرفتهای علمی در #دورۀ_طلایی_اسلام (قرن 8 تا 13 میلادی) حاصل کپیبرداریها از دیگر فرهنگها و یا حاصل تلاش افرادی است که صرفاً نام اسلام را با خود به همراه داشتهاند!
⚡️⚡️او در هشدار به حاکمان علمی و سیاسی اروپا مینویسد: «اسلام دشمن ماست نه بهخاطر اینکه یک دکترینِ دینی متفاوت از باورهای فلسفی ما دارد، بلکه به¬خاطر اینکه او سدّ راه همۀ پیشرفتها و همۀ تحولات (ما) است!
بنابراین ما باید با قوت از هر سیاستی که باعث قدرت گرفتن ملتهایی میشود که پایبند اسلام هستند، اجتناب کنیم!
درعوض، باید از مللی حمایت کنیم (نام یکی از کشورهای منطقه را میبرد) که تنها برداشتِ سایهوار از این دکترین دارند و تعصبی نسبت به ایمان خود ندارند و بهلحاظ سیاسی زود به خواب میروند!» (سرویر، 1924: 262).
به هر حال، تلاش امثال این اندیشهورزان متعصب و مغرضِ غربی این بوده تا در #روان افراد غیر مسلمان نسبت به اسلام و مسلمانان یکسری #ذهنیتهای_نهادینه شده، #روان_بنههای منفی، #اسکیما (یا هر چیزی که شما اسم بگذارید) را ایجاد کنند؛ تا در لایههای پنهان روان افراد، هراس از اسلام جا بگیرد و آنقدر عمیق شود تا به یک باور تبدیل شود!
امّا ظاهراً روند شکل دهی این روانبنهها با مشکل مواجه شده است. آندره سرویر ها در مخیله شان هم نمیگنجید که جمعیت مسلمانان به بیش از یک میلیارد و نهصد میلیون نفر (WRP) برسد!
امّا دریغ که حوادث تلخ؛ و تفسیرسازی های افراطی از این دین مبین، شرایطی را فراهم میسازد تا «اسلام هراسی سازان» در هر دوره، به سرعت به دنبال#جمع_آوری_شواهد به نفع این روانبنه ها گشته؛ در پی اثبات #ادعاهای_مرضی خود باشند.
امّا این #وعده خدای متعال #آرام_بخش جانهاست که:
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ :
مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد؛ نور خود را كامل خواهد گردانيد!
🌸🌸🌷☘️☘️🌷
eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از دکتر رفیعیهنر
💥همدلی، همدردی، هر دو؟ 🤔
👥 در مواجهه با درد و غم دیگران؛ شاید تصور کنیم بهتر است همدلی کنیم (درک احساس دیگری)، و نه همدردی(هم احساسی با دیگری).
👈 در حالیکه درک احساس دیگری (همدلی شناختی و نه عاطفی) مهارتی است که در محیط مشاوره و رواندرمانی مفید است.
🌺 اما در محیطهای اجتماعی اتفاقاً یافتههای روانشناختی نشان داده که همدردی (هم احساسی+ قضاوت درباره وضعیت عاطفی طرف مقابل) موثرتر است.
💐 یقول رسول الله (صلى الله علیه وآله): «المُؤمِنُ أَخو المُؤمِنِ کَالجَسدِ الواحدِ إنْ اشْتَکَى شَیئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَم ذَلِکَ فِی سَائِرِ البَدنِ»
💐 پیامبر اعظم (صلى الله علیه وآله) میفرماید: مؤمنين برادر همديگر و همچون اعضاى يك پيكرند؛ و هنگامى كه عضوى ناراحت و بيمار شود همه اعضا، آن ناراحتى را احساس مى كنند.(بحار الأنوار، ج 61، ص 148، ح25 )
#Empathy
#Sympathy
#همدلی
#همدردی
#مواسات
@Mohyii
#برهنه_راه_میرویم_و_مسلمانان_را_عقب_مانده_مینامیم!
⭕️ نورمن فینکلشتاین (norman finkelstein)، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی دانشگاههای آمریکا درباره حجاب می گوید:
🔹وقتی اروپاییها به آمریکای شمالی آمدند، چیزی که درباره بومیان آمریکا گفتند این بود که آنها چقدر عقب مانده هستند، چون برهنه بودند در حالیکه زنان اروپایی سه لایه لباس میپوشند. (فینکلشتاین ادامه میدهد): حال (خودِ) ما برهنه راه می رویم و مسلمانان را عقب مانده مینامیم!
منبع:
۱. کانال تلگرامی مدیا هاون به نقل از مشرق نیوز
2. https://www.reddit.com/r/tawheed/comments/jljc2l/professor_norman_finkelstein_about_the_hijab_and/
🌺 قلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ (احزاب: ۵۹)
#حجاب
#عقلانیت
#تمدن
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
جریان شناسی روانشناسی اسلامی-رفیعی هنر.pdf
761.6K
✍️ #ارتباط_شناسی_اسلام_و_روانشناسیِ_مدرن_110_ساله_شد!
🔹کی؟
🔸کجا؟
🔹توسط چه کسانی؟
🔸چگونه؟
🔹رویکردها؟
🔸الان در کجای تاریخ ایستادهایم؟
🔹بعد از این چه باید کرد؟
🤗 پیشنهاد میدهم مطالعه مقاله علمی #جریان_شناسی_روانشناسی_اسلامی_در_عصر_حاضر را از دست ندهید!
❗️حاصل چندین سال بررسی و مطالعه
📚مستند به صدها پژوهش داخلی و بین المللی
🌺🌺
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#مشاوره_خردورزانه_یا_القای_فرهنگ_درمانگرانه؟!
🌺 قالَ الصَّادِقُ علیه السلام شَاوِرْ فِي أُمُورِكَ مِمَّا يَقْتَضِي الدِّينُ مَنْ فِيهِ خَمْسُ خِصَالٍ عَقْلٌ وَ عِلْمٌ وَ تَجْرِبَةٌ وَ نُصْحٌ وَ تَقْوَى وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ فَاسْتَعْمِلِ الْخَمْسَةَ وَ اعْزِمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى فَإِنَّ ذَلِكَ يُؤَدِّيكَ إِلَى الصَّوَابِ (مستدرك الوسائل، ج8، ص: 344)
🔹حکمت اِصرار منابع دین به مشاوره؛ اصرار بر مراجعه به یک آدم و درمیان گذاشتن اَسرار خود با دیگران نیست؛ بلکه (همانطور که از روایت بالا و دیگر آموزههای دینی نمایان است) اِصرار در بهرهبرداری از پنج اصل #خرد، #دانش، #تجربه، #شفقت، و #مهارگری است؛ هرجا که بیابید! در خود یا در دیگران! اما در دیگران بهدلیل «انفصال» از مشکل، کاراییِ بهتری خواهد داشت؛
مشاور، نقش «عقلِ منفصل» را بازی میکند. این، یعنی ایجاد #فرهنگ_مشاوره_خردورزانه در میان مردم!
🔶 در فرهنگ مشاوره خردورزانه:
1️⃣ در فرایند مشاوره بهدنبال زنده کردن امور پنجگانه فوق هستیم.
2️⃣توجه داریم که مشاور واقعی خرد، دانش، تجربه، شفقت، و مهارگری است؛ خواه متصل و خواه منفصل!
3️⃣در باب نیازمندی افراد به روانشناسی و مشاوره؛
طوری عمل نمیکنیم که خرد، دانش، تجربه، شفقت، و مهارگری را از افراد سلب کنیم و بعد بگوییم حالا نیاز به مشاوره دارید!
این یعنی القای #فرهنگ_درمانگرانه! یعنی اینکه شما بیمارید و دائم نیازمند به یک روانشناس!
و این، یعنی به تعطیلی کشاندن خردورزی مردم! چیزی که فرهنگ اسلامی هیچگاه موافق آن نبوده است!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohy
بیشتر بخوانید در👈مصاحبه ای با عنوان:
💥#فرهنگ_درمانگرایانه_و_روانشناسی
http://smhi.ir/index.php/interview/item/4695-2016-09-11-05-07-58
✍️ #کرامت_برداشتهای_ذهنی_یا_دریافتهای_عینی؟
🔸معناشناسی #کرامت_عرفانی، موضوعی است که نیازمند پژوهش مستقل بوده و البته که باید اهل آن در این باب سخن بگویند.
🔹اما از یک #منظر_روانشناختی موضوع کرامت عرفا را باید از دو منظر ابجکتیو و سابجکتیو مورد توجه قرار داد.
🔸شاید بتوان گفت بخشی از آنچه به عنوان "کرامت" به عرفا منتسب شده، و مایه بحث و جدلها گردیده در واقع #برداشتهای_فاعلی و ذهنی (سابجکتیو) و نه عینی( آبجکتیو)" افراد است که تحت فرآیندهای روانشناختی چون محبت شدید به طرف مقابل، بیش اندیشی در معنایابی رفتارهای طرف مقابل، معنادهیِ مضاعف و متفاوت به کنشهای طرف مقابل، و مواردی از این دست ایجاد میشود.
🔹این دریافتهای سابجکتیو برای خود فرد میتواند واقعیت باشد، و احتمالا برای شنوندگان متوهمانه قلمداد شود، هرچند ممکن است، برخی افراد در گام بعدی، به صورت غیرمستقیم و با کنار هم نهادن پیش فرضها، اطلاعات پیشین، و استدلالها به آن، باورمند شوند.
🔸اینکه مثلا غسل دهنده محترمی نقل کرده که در حین غسل بدن یک #عالم_دینی، لحظه ای نگاه مهربانانه او را دریافت کرده، و آن را کرامتی بنامد که مشتاقانه منتظر دریافت آن بوده، شاید از این دست موارد باشد.
🔹در رویداد مذکور بعید است منظور نقل کننده، بازگشت علائم حیاتی فرد آنگونه که ما میفهمیم باشد یعنی یک امر عینی فیزیولوژیک که آن وقت لوازمی بر آن مترتب خواهد بود، پس لابدا باید به برداشت سابجکتیوِ فردیِ بیننده رو آورد. آن وقت نمیتوانیم در پی انتشار امر سابجکتیو و اصرار در پذیرش عینی و مستقیم آن توسط دیگران باشیم.
🔸به نظر من، نقل و انتشار این نوع امور سابجکتیو نه برای ناقلان آن و نه برای منقول عنه
نه #ارزش_ساز است و نه #ارزش_کاه!
(بازهم تاکید میکنم جنبه سابجکتیو، ذهنی، و شخصی آن، و نه جنبه عینی، همه بین، و غیر واحدبین کرامت که به دلایل عقلی، قابل انکار نیست)
🔹در سیره علمی حضرت آیت الله #مصباح_یزدی( اعلی الله مقامه) آن مقدار که ما دیده بودیم و شناخته بودیم برای اثبات یک مدعا (در امور بین فردی) به شدت از استناد به امور ذهنیِ فردی اجتناب ورزیده، به جد معتقد به اثبات مستدل، عقلی و عینی موضوعات بودند، هرچند (آن مقدار که من دریافت کرده بودم) از روح سخنانشان و سیره رفتارشان همواره این معنا برمیخاست که #انکار_مقامات_اهل_معرفت را نشاید!
🌺 به هر حال گو اینکه از سبک زندگی عارفان و سالکان برداشت می شود حتی در #دریافتهای_عینی خود هم همواره تابع این موضوع بوده اند که:
عارفان که جام حق نوشیدهاند
رازها دانسته و پوشیدهاند
هر که را اسرار کار آموختند
مهر کردند و دهانش دوختند( مولوی)
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️ #منش_یا_شخصیت؟
اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آنها.
#گُردون_آلپورت (پدر روانشناسی شخصیت) در کتاب معروف خود؛ «شخصیت: یک تفسیر روانشناختی» به نکته جالبی اشاره میکند:
او مینویسد:
#Character is personality evaluated,
and
#personality is character devaluated.
«منش، #شخصیت ارزیابی شده است و شخصیت، #منش ارزشزدایی شده است»
منظور آلپورت این است که وقتی میخواهیم #نگاه_قضاوتی به بحث شخصیت داشته باشیم، بهتر است از تعبیر «منش: Character» استفاده کنیم؛ اما وقتی بدون نگاه قضاوتی و ارزیابانه به این موضوع نگاه میکنیم؛ تعبیر «شخصیت: personality » مناسبتر است.
🔸 جالب است که امروزه #روانشناسان_مثبت_نگر؛ که به تصریح خودشان نگاه قضاوتی به روانشناسی دارند به جای توانمندیهای شخصیت از #توانمندیهای_منش (Character Strength) سخن میگویند.
🔹اگر قرار باشد مباحث شخصیت از نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم؛ اینرا احتمالاً باید بپذیریم که اساساً اسلام یک نگاه قضاوتی به شخصیت انسانها دارد.
🔻 نگاه #قرآن_کریم به انسان یک نگاه دوگانه است.
قرآن هم ویژگیهای مثبت (مومن، محسن، صابر، متقی، کاظم، عافی، و مانند آن) برای انسان بر میشمرد و هم ویژگیهای منفی (هلوع، منوع، عجول، منافق، کافر، مشرک، و مانند آن).
🔺در #روایات_اسلامی نیز انسانها درجهبندی شدهاند و در قالب مفاهیمی چون «خُلّه»، «مَکرمه»، «خصله»، و «درجه» ویژگیهای مثبت و منفی به آنها نسبت داده شده است.
اینکه میگویم منفی یا مثبت یعنی یک نگاه قضاوتی و ارزیابانه.
🔹اسلام همواره از انسانها میخواهد که شخصیت خود را به سمت ویژگیهای مثبت سوق دهند و از ویژگیهای منفی دور سازند؛ پس این یک نگاه #هنجاری و تجویزی است و نه یک نگاه صرفاً #توصیفیِ بدون قضاوت.
🔹اینکه شخصیتِ(خنثی و بدون قضاوت) انسان چیست، شاید خیلی مورد توجه آموزهها قرار نگرفته باشد یا آموزههای زیادی در اینباره نداشته باشیم که آن وقت بخواهیم خودمان را به زحمت بیندازیم تا بلکه یک مفهوم نزدیک به شخصیت در روانشناسی را در اسلام بیابیم: مفاهیمی چون شاکله، ذات، امرء، و مانند آن!
شخصیت هرچه که باشد؛ اسلام میخواهد آن را در قالب «منش» ببیند و تفسیر کند، و تجویز کند. آن وقت تا بخواهی الیماشاءالله آیه، روایت و مطلب در این زمینه میتوانی بیابی!
♦️حال اگر قصد پژوهش در آموزههای اسلام را داریم به نظر میرسد مفهوم «منش» را بیش از مفهوم «شخصیت» باید مبنای کار قرار دهیم؛ این شاید یافتههای بهتری را در اختیار جویندگان روانشناسی اسلامی قرار دهد.
🌺 شاید بعدها از سازه دیگری به نام #شخصیت_اخلاقی نیز صحبت به میان بیاورم.
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
✍️ #منش_یا_شخصیت؟ اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آنها. #گُردون_آلپورت (پدر روانشناس
❇️ در مطالعاتی که راجع #تاریخچه_روانشناسی_در_ایران داشتم؛ به مقاله مرحوم دکتر #محمود_صناعی؛ از روانشناسان پیشگام در ایران، تحت عنوان «خوی از نظر روانشناسی» برخوردم.
«خوی» ترجمه واژه «Character» است؛ یعنی همان «منش».
🔸 ایشان در این مقاله که سال 1339 شمسی(1960 م.) نوشتهاند به دیدگاههای #غزالی، #نصیرالدین_طوسی، #عبدالرزاق_لاهیجی، درباره ماهیت منش اشاره کرده، و بعد به مقایسه ایده آنان با روانشناسی جدید پرداخته است
از نگاه #صناعی، منش، #خصلتهای_اخلاقی پایدار شخصیت ماست.
⚡️⚡️صناعی مینویسد:
« سال گذشته وقتی در سفر آمریکا گردون آلپورت را ملاقات کردم و با او در این باب صحبت کردم دیدم هنوز در این عقیده راسخ است و معتقد است که نباید «کاراکتر: منش» اینگونه در علم روانشناسی بهکار رود و کلمه «پرسونالیتی: شخصیت» به خوبی میتواند جانشین آن گردد. اما نگارنده برخلاف آلپورت معتقد است کلمه «کاراکتر» میتواند در بحث روانشناسی و تربیتی به کار رود».
♦️شاید اصرار دکتر صناعی، بهخاطر آن برداشتی است که حکمای سابق اسلامی در باب شخصیت داشتهاند.
بله ایشان درست میگفتهاند؛ در آثار حکمای اسلامی؛ به موضوع #منش توجه میشده است و نه #شخصیت.
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
💥#انواع_هیجانات_و_احساسات_بدن
🔺ردیف بالا: هیجانات اصلی
🔸از راست به چپ:
عادی، شگفتی، غم، شادی، نفرت، ترس، خشم
🔻ردیف پایین: هیجانات مرکب
🔸از راست به چپ:
حسد، شرم، غرور، حقارت، افسردگی، عشق، اضطراب
💛❤️رنگهای گرم: مناطق درگیر
🖤💙رنگهای سرد: مناطق غیردرگیر
eitaa.com/Mohyiee
#قانون_هوک_در_فیزیک_و_استرس_در_روانشناسی
رابرت هوک، فیزیکدان بریتانیایی قرن 17 میلادی : تغییر طول یک ماده اِلاستیسیته (مواد کشسانی) با بار وارد بر آن رابطه خطی دارد.
قانون هوک میتواند پیشبینی کند که در اثر یک نیروی مشخص ( Force) چقدر فنر کشیده (یا فشرده) خواهد شد.
البته این کشش یا فشار تا حد مشخصی خاصیت کشسانی فنر را حفظ میکند. بعد از آن از حالت #اِلاستیک خارج شده به حالت #پلاستیک تبدیل شده و بعد منجر به #شکستگی ماده خواهد شد (stress_strain_graph).
#روان آدمی هم در یک شبیهسازی مهندسی، بسان فنری تصور شده که تا حدی توان تحمل (فشار یا کشش) بار روانی را دارد. این بار روانی همان استرس است.
❇️ چهار #منبع_استرس:
1️⃣ تغییرات در زندگی (کوچک یا بزرگ؛ مثبت یا منفی)
2️⃣ تعارض در انتخابها (بین بد و خوب، بد و بدتر، خوب و خوبتر)
3️⃣ انتظارات اطرافیان و جامعه از فرد
4️⃣ ناکام شدنها
✅ در #پژوهشهای_دینی مطالعات محدودی در زمینه مفهوم شناسی استرس مشاهده میشود.
پژوهشگران میتوانند با تشکیل #شبکه_مفهومی (مانند ضنک، توتّر، جَهد، تعب، وجل، و قلق) به مدلهایی در این زمینه دست یابند.
#hooke_s_law
#Stress
#Change
#Conflict
#Pressure
#Frustration
#stress_strain_graph
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️ #آموزش_صرفاً_آمریکایی_در_بحث_رشد_اخلاقی!
🤔 فرض کنید بین پدر و مادرتان که هر دو را به یک اندازه دوست دارید اختلافی پیش آمده و شما ناچارید از یکی از آنها طرفداری کنید، ولی دوست ندارید طرف دیگر ناراحت یا دلخور شود؛ در اینجا کار درستتر چیست؟ چرا؟
و یا
یکی از بستگان نزدیک شما به شدت مشکل مالی پیدا کرده؛ و شما هم مقداری پول در حساب خود دارید که برای یک کار بسیار ضروری در حال پس انداز هستید؛ در این موقعیت کار صحیح تر را چه میدانید؟ و چرا؟
و...
👆آنچه شما در پاسخ به این سوالات خواهید داد به #استدلال_اخلاقی مشهور است؛
از نظر روانشناسی افراد در سنین مختلف به گونه های مختلفی دست به استدلال زده و تصمیم های اخلاقی را اتخاذ میکنند. این فرایند #رشد_اخلاقی آنها را نشان میدهد.
🔺یادم هست در دورههایی که مباحث رشد در روانشناسی را تدریس میکردم وقتی به نظریه #رشد_اخلاقی_کُلبرگ میرسیدیم و معمای هانز (یکی از معماهای اخلاقی کلبرگ) را به دانشجویان #ایرانی #مسلمان #بزرگسال توضیح میدادم استدلالهایی غیر از بحث #عدالت و #انصاف میآوردند و نمیتوانستند کاملاً با استدلال هانز همراهی کنند.
🔴 دانشجویان مباحث فقه اسلامی و #حکم_الله را برای تصمیم اخلاقی پیش میکشیدند که خیلی در طبقهبندی اخلاقی کلبرگ حضور نداشت.
✅ خوب است نظریههای دیگری چون نظریه گیلیگان که #مراقبت را دیگر دلیل استدلال اخلاقی میداند یا نظریه هایت و گرام که #بنیانهای_اخلاقی پنجگانه را بهعنوان دلائل اخلاقیِ انجام یا ترک رفتارها شناسایی کردهاند نیز به دانشجویان ایرانی تدریس شود؛
🔹آنوقت شاید کمی از #آمریکایی_زدگی در روانشناسی فاصله بگیریم و به #روانشناسی_فرهنگی نزدیک شویم!
طبق مطالعات، نظریه بنیانهای اخلاقی با فرهنگ جوامع دیگر سازگاری بیشتری دارد.
♦️با این کار شاید پژوهشگران علاقمند شوند که بنیانهای اخلاقی مبتنی بر #فرهنگ_ایرانی_اسلامی را نیز شناسایی کنند!
🔶🔶پنج بنیان اخلاقی مورد اشاره:
🔹آسیب/مراقبت
🔹انصاف/ تلافی
🔹حفظ گروه/ وفاداری
🔹اقتدار/ احترام
🔹پاکی/ پرهیزکاری
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee