eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
611 عکس
217 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلَّاهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلَادِهَا». 🍃 🔰ترجمه: این دستوری است که بنده خدا علی -امیرالمومنین- به مالک بن حارث اشتر در فرمانی که برای او صادر کرده بیان نموده، در آن هنگام که زمام داری مصر را به او سپرد تا حقوق بیت المال در آن سرزمین را جمع آوری کند و با دشمنان آنجا پیکار نماید، به اصلاح اهل آن همت گمارد و به عمران و آبادی شهرها و روستاهای آن بپردازد. 🍃 🔰شرح مختصر: 🔸1. مختصری درباره مالک اشتر: او در سال 11 یا 12 هجری قمری از یمن به مدینه آمد. اولین درخشش او در جنگ با امپراتوری روم شرقی است(نبرد یرموک در منطقه مرزی اردن و سوریه). او از مخالفان جدی عثمان بود وچندین بار تبعید شد. با نوعی کودتا حکومت کوفه را در زمان عثمان به دست گرفت ولی سپس ابوموسی اشعری یا حذیفه یمانی را به عثمان پیشنهاد کرد. او قبل از جنگ نهروان حین سفر به مصر به شهادت رسید. 🔸2. در اولین فراز از این نامه، امیرالمومنین علیه السلام به رئوس وظایف حاکمیت و حیطه حاکمیت اشاره می کنند: اول مدیریت نظام اقتصادی(جبایۀ خراجها)، دوم مسأله امنیت(جهاد عدوّها)، سوم امور فرهنگی- علمی- معنوی(استصلاح اهلها)، و چهارم توسعه سخت افزاری و عمرانی شهرها (عمارۀ بلادها) 🔸3. خراج و مالیات غیر از خمس و زکات هستند و هر کدام مصرف ویژه خود را دارند، کشورهای توسعه یافته هم اکنون، عمده در آمدشان از مالیات شهروندان است، مالیات به صورت کلی در ازاء هر نوع استفاده غیر عمومی از امکانات طبیعی، استهلاک طبیعت و نیز بهره برداری های ویژه از سایر مردم قرار می گیرد. 🔸4. امنیت بستر رشد سایر کمالات انسانی است، امنیت را ساده نگیریم، اگر تنها احتمال دهید یک مار خطرناک در منزل شما وارد شده، آیا خواب و خوراک و تفریح خواهید داشت؟ آیا می توانید به علم و هنر و عبادت و ... بپردازید یا این که تا خطر را رفع نکنید آرام نمی نشینید؟ در هرم نیازهای «مازلو» امنیت جزء اساسی ترین نیازهاست و این یعنی اگر امنیت نباشد هیچ رشدی نخواهیم داشت. 🔸5. از تفاوت های حاکمیت دینی با سایر حاکمیت ها آن است که حاکم دینی نسبت به اصلاح مردم، موظف و متعهد است. استفاده از تعبیر استصلاح به جای اصلاح تأکید بر تربیت معنوی و فرهنگی مردم است. 🔸6. هیچ حکومتی نمی تواند به هر بهانه ای توسعه سخت افزاری و درست کردن زیر ساخت ها را کنار بگذارد. ساختن جاده ها، ساختمان ها، پل ها، زیر ساخت های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات از وظایف هر حکومتی است که امیرالمومنین نیز آن را جزء وظایف حاکمیت شمرده است. 🔸7. اگر وظایف هر کدام از سازمان ها و وزارت خانه های موجود در زمان ما را ملاحظه کنید از این چهار سرفصل خارج نخواهد بود. 🔸8. شاید سؤال شود چرا امیرالمومنین علیه السلام، سیاست و تمشیت امور را جزء رئوس وظایف نشمرده است؟ پاسخ این است که سیاست بر همه امور چهارگانه فوق، تفوق و برتری دارد یعنی کار سیاست مدار انجام دادن همین امور چهارگانه است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ إِيْثَارِ طَاعَتِهِ وَ اتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ الَّتِي لَا يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلَّا بِاتِّبَاعِهَا وَ لَا يَشْقَى إِلَّا مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا وَ أَنْ يَنْصُرَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِيَدِهِ وَ قَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ فَإِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَكْسِرَ مِنْ نَفْسِهِ عِنْدَ الشَّهَوَاتِ وَ يَنْزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ «فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ اللَّه‏». 🍃 ترجمه: او را به ترس از خدا فرمان مى دهد، و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد، و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّت ها را پيروى كند، دستوراتى كه جز با پيروى آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد. به او فرمان مى دهد كه خدا را با دل و دست و زبان يارى كند، زيرا خداوند پيروزى كسى را تضمين كند كه او را يارى دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد. و به او فرمان مى دهد تا نفس خود را از پيروى آرزوها باز دارد، و به هنگام سركشى رامش كند، كه «همانا نفس همواره به بدى وا مى دارد جز آن كه خدا رحمت آورد». 🍃 شرح مختصر: 🔸1. در اوان شروع نامه، امیرالمومنین چهار دستور اخلاقی به مالک اشتر می دهند که البته نبایست صرفا آن را توصیه های شایسته عمل بلکه دستورات بایسته دانست. این چهار دستور اخلاقی عبارتند از: 1.1. ایجاد روح تقوا (تقوا یعنی قدرت مالکیت نفس در مقابل شرایط بیرونی و تحولات درونی برای رعایت امر الهی) 1.2. اطاعت از کتاب و سنت: سنت یعنی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 1.3. مبارزه با رذائل اخلاقی و شهوات نفس 1.4. مخالفت با هوای نفس 🍃 2. این دستورات مهم را امیرالمومنین علیه السلام به یکی از حاکمان و والیان خود می دهد و به دلیل مناسبت حکم و موضوع باید این دستور را به گونه ای ویژه فهم کنیم. 🍃 3. عوامل بازدارنده ای که تا کنون برای جلوگیری از سوء استفاده حاکمان از قدرت، به ذهن بشر رسیده است عبارتند از 3.1. نشأت گرفتن قدرت از مردم: دموکراسی و جمهوریت مانع خودکامگی و دیکتاتوری مطلق حاکمان می شود. 3.2. توزیع قدرت: نظریه تفکیک قوا و نظریات مشابه درصدد هستند منابع قدرت در یک نهاد، تجیمع نکنند. پول و اسلحه و رسانه نبایست در انحصار یک نهاد خاص گردد و الا منجر به دیکتاتوری می گردد. 3.3. نظام بین الملل: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای قدرتمند دنیا تصمیم گرفتند ائتلافی تشکیل دهند که مانع از ظهور دیکتاتورهایی مانند هیتلر گردند. 🍃 🔸4. از نظر اسلام، مادامی که نیروی کنترل کننده به درون انسان ها برنگردد هر قدر هم نهادهای بیرونی و ناظران خارجی بیشتر گردند توان جلوگیری از طغیان انسان ها را ندارند. نیروی کنترل کننده درونی همان تقوا و عدالت و عصمت است، از نظر اسلام حاکم و امام جامعه باید دارای تقوا و عدالت و عصمت باشد: «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين‏» دلیل گویای این ادعاست. 🍃 🔸5. نقد ساده راه های بشری به این شرح است: 5.1. این که مردم را عامل بازدارنده دیکتاتوری حاکم بدانیم در صورتی است که حاکمان از عوامل فریب و رسانه نتوانند استفاده کنند. 5.2. توزیع قدرت، در صورتی مانع دیکتاتوری است که یک جریان سیاسی به صورت مافیا قدرت ظاهری و باطنی را نتوانند در دست بگیرند و این مسأله تقریبا نزدیک به محال است. 5.3. نظام بین الملل: خود قدرت های جهانی اگر به سمت دیکتاتوری میل کند چه سازوکاری برای تقابل با آن وجود دارد؟
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 این روزها به این فکر می‌کنم که اگر خدای ناکرده یک روز رئیس‌جمهور اسلامی ایران دارای ویژگی‌های زیر باشد چگونه می‌‌شود او را از قدرت برکنار کرد؟ - از سویی دروغ‌گوی قهار و بی‌بدیلی باشد که از گفتن دروغ‌های خیلی بزرگ هیچ ابایی نداشته باشد، - از سوی دیگر تمام دوره‌اش را معطل اجرای توافق‌های بین‌المللی کرده و امور جاری مملکت را رها کند، - در نتیجه کشور را به حالت نیمه تعطیل درآورده و عقب‌ماندگی متراکمی را ایجاد کند، - و در نتیجه احساس یأس شدید نسبت به آینده و سرخوردگی مفرط نسبت به دین و حاکمیت دینی در مردم تولید شود، - در نتیجه گروه‌های اپوزسیون و مخالف نظام اسلامی یا شیعی دهانشان علیه انقلابیون باز شود، - از جهت دیگر دارای دیکتاتوری و استبداد شدید بوده و بودجه هر نهادی که علیه اوست را تقطیع یا تحدید می‌کند، - و انسان هتاک و بی‌ادب نسبت به رهبری معظم و دستورات ایشان باشد، - تمام همت خود را صرف اجرای سندهای بین‌المللی از جمله ۲۰۳۰ و ... کرده و سندهای تولید شده داخلی را معطل نگاه دارد، -ادعای تدبیر داشته باشد ولی از ساده‌ترین کارها مثل توزیع سبد کالا و اجرای سهمیه بندی سوخت و حذف یارانه ثروت‌مندان عاجز باشد، - با مهندسی حساب شده صندوق آراء مجلس را به نفع خود تغییر دهد، - روحیه غرب‌گرایی و ستیز علیه دین و اخلاق را در سطوح مختلف ترویج دهد، - و بالاخره به همه اینها اضافه کنید که انسان متکبر و خود برتربینی هم باشد، واقعا چه باید کرد؟ چرا در قانون ما غیر از مجلس نمی‌تواند رئیس جمهور را به زیر بکشد؟ آیا باید سوخت و ساخت تا دوره این رئیس جمهور فرضی تمام شود؟
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔸1. «رب» یکی از اوصاف کثیرالاستعمال خداوند در قرآن کریم است به گونه ای که حدود 980 بار در این کتاب الهی تکرار شده است. برخی گمان کرده اند این واژه از «ربی» آمده و به معنای آن است که خداوند «مربّی» و «پرورش دهنده» موجودات عالم است، این گمان صحیح نیست و ماده اصلی «ربّ»، «ربب» است. 🍃 🔹2. «ربوبیت» مشتمل بر دو مفهوم «مالکیت» و «تدبیر» است و «ربّ» یعنی «مالک مدبّر». «ربّ» کسی است که امور مملوک خود را تدبیر می کند. 🍃 🔸3. مالکیت یعنی نوعی اختصاص که سبب صحت و درستی تصرفات گردد. کسی که مالک شیئی است به این معناست که آن شیء نوعی اختصاص به او دارد و تصرفات او در آن شیء از لحاظ قانونی صحیح است. 🍃 🔹4. لکن «مالکیت» های موجود در بین ما انسان ها قراردادی و اعتباری است یعنی برای آن که تصرف در طبیعت از سوی همه انسان ها منجر به نزاع میان ایشان نشود برای خود قرارداد کرده اند که اگر کسی از فلان راه های مشخص (مثل خرید و فروش، هدیه، ارث، حیازت و ...) اختصاص به امور طبیعی پیدا کرد مالک آنهاست و در غیر این صورت غاصب محسوب می گردد. 🍃 🔸5. «مالکیت» حقیقی آن است که وجود «مملوک» وابسته به وجود «مالک» باشد، مثال های روشنی برای این رابطه در دست نداریم ولی شاید بتوان به رابطه ذهن ما و صورت های ذهنی مان مثال زد. صورت های ذهنی ما «مملوک» ما هستند و ما «مالک» آنها. وجود و عدم آنها وابسته به ماست و در واقع همه چیز آنها به دست ماست. 🍃 🔹6. حال اگر «مالک» امور «مملوک» خود را تدبیر کرده و مثلا به اندازه به او رزق برساند، علم اعطا کند، قدرت عنایت کند، و نیز فرزند و خانواده و آبرو و شغل و ثروت و امنیت و ... عطا کند «رب» او محسوب می شود. «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏». 🍃 🔸7. در حدیث قدسی آمده است: «هر گاه بنده من بگوید «الحمد لله رب العالمین» خداوند پاسخ می دهد: «بنده من مرا سپاس گفته و می داند که نعمت هایی که نزد اوست از جانب من است و بلایا و مصیبت ها به عنایت و بخشش من از او دور می گردند».(إِذَا قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمِدَنِي عَبْدِي وَ عَلِمَ أَنَّ النِّعَمَ الَّتِي لَهُ مِنْ عِنْدِي وَ الْبَلَايَا الَّتِي انْدَفَعَتْ عَنْهُ بِتَطَوُّلِي)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔰«ثُمَّ اعْلَمْ يَا مَالِكُ أَنِّي قَدْ وَجَّهْتُكَ إِلَى بِلَادٍ قَدْ جَرَتْ عَلَيْهَا دُوَلٌ قَبْلَكَ مِنْ عَدْلٍ وَ جَوْرٍ وَ أَنَّ النَّاسَ يَنْظُرُونَ مِنْ أُمُورِكَ فِي مِثْلِ مَا كُنْتَ تَنْظُرُ فِيهِ مِنْ أُمُورِ الْوُلَاةِ قَبْلَكَ وَ يَقُولُونَ فِيكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ فِيهِمْ وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِهِ فَلْيَكُنْ أَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِح‏». 🍃 🔰ترجمه: اى مالك بدان من تو را به سوى شهرهايى فرستادم كه پيش از تو دولت هاى عادل يا ستمگرى بر آن حكم راندند، و مردم در كارهاى تو چنان مى نگرند كه تو در كارهاى حاكمان پيش از خود مى نگرى، و در باره تو آن مى گويند كه تو نسبت به زمامداران گذشته مى گويى، و همانا نيكوكاران را به نام نيكى توان شناخت كه خدا از آنان بر زبان بندگانش جارى ساخت، پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد. 🍃 🔰شرح مختصر: 🔸1- چون مالک در منطقه یمن و عربستان بوده و با منطقه متمدن مصر -شاید- آشنایی چندانی نداشته است لذا حضرت امیر علیه السلام چنین تذکری را در ابتدای نامه لازم می دانند که تو را به منطقه ای فرستاده ام که قبل از تو دولت های زیادی -عادل یا ظالم- بر مردم حکمرانی کرده اند. 🍃 🔹 2- چون حاکمان -نوعا- بعد از رسیدن به حکومت شرایط سابق خویش را فراموش می کنند دستوری از جانب حضرت برای درک حالت مردم صادر شده است و آن تفکر در همان قضاوت ها و گفته هایی است که مالک درباره حکام قبل از خود داشته است. در روان شناسی معاصر به این رفتار تقویت هوش هیجانی گفته می شود یعنی هوش و توان درک حالت های عاطفی دیگران. چون سواره از حال پیاده خبر ندارد بایست از راه هایی برای فعال کردن و تقویت کردن این حالت استفاده کرد. 🍃 🔸 3- در عین حال حضرت، نهی از عوام گرایی (پوپولیسم) می کنند و می گویند حاکمان صالح را تنها از آنچه خداوند بر زبان بندگان خاصش جاری می کند می توان شناخت. پس محبوب ترین چیزی که می توانی ذخیره کنی عمل صالح است نه جلب توجهات و قلوب عموم مردم. البته کسانی که عمل صالح انجام می دهند خداوند محبتشان را در قلب مردم قرار می دهد. 🍃 🔹4- آیا جمله «وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِه» ناظر به قضاوت های عموم مردم نیست؟ یعنی برای شناخت صالحان باید به زبان عموم مردم نگاه کرد نه بندگان خاص. اگر چه به صورت قاطع نمی توان پاسخ منفی داد اما به نظر می رسد مقصود از «عباد» در این عبارت بندگان خاص خداوند هستند نه عموم بندگان. چون معنای اول خلاف واقع است و از هر دو جهت می توان خلاف آن را در تاریخ و حتی عصر حاضر مشاهده کرد، از سویی حاکمان ناصالحی که با فریب اذهان عمومی خود را صالح معرفی کرده اند و هنوز هم در تاریخ از آنها به نیکی یاد می شود و از سوی دیگر حاکمان صالحی که نزد مردم منفور بوده اند. ضمن آن که جمله بعد از این عبارت قرینه - البته نه چندان محکم- بر این ادعاست؛ در ادامه فرموده است «نتیجه این سخن من آن است که باید محبوب ترین ذخیره برای تو عمل صالح باشد» و این یعنی محبوب ترین ذخیره توجه قلوب مردم نباشد.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔹1. در برخی نقلهای تاریخی آمده که روستایی در یزد برنامه روز جمعه شان چنین بوده که ابتدای صبح لباس رزم می پوشیدند و سوار بر اسب به دروازه شهر می رفتند و منتظر ندای آسمانی و ظهور حضرت صاحب الامر علیه السلام می ماندند. و هنگام ظهر وقتی از ظهور در آن روز ناامید می شدند دعای ندبه می خواندند و برمی گشتند. از منابع دیگری هم شنیدم که گویا چنین رسمی به صورت فردی در برخی نقاط دیگر ایران شیعه هم بوده است. 🍃 🔸2. در روایت هست که اگر انسان منتظر، مرکبی را اختصاصا برای زمان ظهور و یاری دادن امام عصر نگاه داشته و برای رزم تربیت کند خداوند رزقش را زیاد نموده و او را به آرزویش (یعنی ظهور) می رساند. آیا روزمرگی‌هامان اجازه داده یک اقدام عینی برای ظهور داشته باشیم؟ از شنبه تا پنج‌شنبه کار و درس و مشغولیت.. جمعه هم به غفلت و استراحت و تفریح و بی خبری. چه انتظار عجیبی؟!
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔸۱. "خطای شناختی" یعنی فریب های ناخودآگاهی که از ذهنمان می خوریم و برخی آن قدر دقیق و ظریفند که درک آنها محتاج تحصیل یک رشته علمی است. 🍃 🔹۲. آیا تا کنون دقت کرده‌اید کودکان وقتی واژه‌ای را با اشاره به یک مصداق یاد می گیرند تا مدتی تصور می کنند تنها مصداق آن واژه، همان است؟ مثلا اگر درخت خانه‌تان را به کودک نشان دهید تا واژه درخت را یاد بگیرد تا مدتی تصور می کند درخت فقط همان است که در خانه ماست! 🍃 🔸۳. یک "خطای شناختی" فوق العاده با ظرافت خطای "اشاره" نام دارد. در این اشتباه، ذهن مصادیق اولیه ای که از یک مفهوم یاد می گیرد را مصداق انحصاری آن تلقی کرده و از همین جهت زندانی ذهن خود می شود. 🍃 🔹۴. برخی تصور می کنند تنها مصداق و راه شادی کردن از مسیرهایی مثل رقص و عیاشی و احیانا هرزگی میسر است و در واقع چنین معادله ای در ذهنشان شکل گرفته که شادی = رقص و عیاشی. احتمالا ایشان اولین شادیشان در چنین فضایی رخ داده است. 🍃 🔸۵. برخی از عزاداران امام حسین علیه‌السلام نیز فکر می کنند تنها و تنها راه عزاداری همان است که آنها انجام می دهند و مثلا اگر با برهنه شدن یا قمه و زنجیر مخالفت شود فکر می کنند با عزاداری مخالفت شده است. ایشان نیز چنین تصور می کنند که عزاداری=سینه زدن برهنه و قمه زدن و ... 🍃 🔹۶. این مساله ابعاد اعتقادی هم دارد، مثلا وقتی در قرآن کریم صحبت از دست یا قدرت یا علم خداوند می شود برخی خداوند را انسان دارای دست و زور بازو و دارای ذهن و مغز تصور می کنند. این مغالطه ابعاد فراوان دیگری هم دارد.
از جریان‌های اخیر مثل حوادث آبان و مسأله تنگی معیشت و فشار بر افکار عمومی برای تصویب CFT نباید چندان نگران شد چون جریان آمریکایی-عربی و پادوهای داخلی آن‌ها چند ضربه بزرگ خورده‌اند و با این کارها به دنبال انتقام جویی اند. وقتی شما: هم گران‌ترین پهپادشان را می‌زنید، هم آبروی ملکه دریاها را با گروگان گرفتن نفتکش می‌برید، هم غول نفتی آرامکو را درب و داغان می‌نمایید، هم «گاندو» می‌سازید و توان اطلاعاتی‌تان را رسانه‌ای می کنید، هم «گامبو» (روح الله زم) را علی رغم اشراف اطلاعاتی فرانسه و انگلستان دستگیر می‌کنید، و چند تا «هم» دیگر؛ باید اجازه بدید اونها هم یکی بزنند دیگر...
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون» «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل عمران/169) شهادت هنر مردان خداست! شهادت سردار رشید اسلام، خار چشم دشمنان، امید مستضعفان، مطیع محض ولایت، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی را به محضر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و نائب ایشان مقام معظم رهبری و تمامی آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می کنیم!
🔸 سردار دلم! تو که پاسدار دلهای ما بودی که مباد ناامنی بر گرداگردش طواف کند و سبب می‌شد غرش بالگرد و پهپاد حرامی را به سخره بگیریم، چه شد تنهایمان گذاشتی و دلمان را پر از آشوب و دیده‌هایمان را اشک آلود نمودی؟ 🔹از صبح جمعه تا کنون بغضم گاه بی گاه می ترکد و خلوتی می‌طلبم و به پهنای صورت بر حماسه و مظلومیتت اشک می‌ریزم، گاهی یاد جسم قاسمت می‌افتم و گاه انگشتری که در دستت مرا یاد ساربان بی‌حیا انداخت. 🔸سردار دلم! نمی‌دانم چرا حس سه‌ساله‌ای را دارم که عمویش، علمدار سپاه پدرش، تکیه‌گاه دلش را از دست داد!😭😭😭
▪️▪️▪️▪️▪️ 🔸دو پیشنهاد برای ایام فاطمیه: 1.پیشنهاد مطالعه دو متن اصیل در تاریخ تشیع: نخست. مطالعه کتاب سُلیم برای درک موقعیت اجتماعی تشیع و جریان شناسی غصب خلافت بسیار مفید و بلکه ضروری است، بدون اغراق می‌توان گفت اگر کسی کتاب سلیم را نخوانده باشد درک منطبق با حقیقت از حوادث بعد از شهادت پیامبر اسلام نخواهد داشت. دوم. هم چنین مطالعه خطبه فدک فاطمه زهرا سلام الله علیها انسان را سرشار از معارف فراوان توحیدی، ولایی و تاریخی می نماید، شرح های متعددی بر این خطبه نوشته شده که مناسب‌ترین آن شرح مرحوم آقا مجتبی تهرانی است (عالمانه، مختصر و روان). 2. قرائت و حفظ صلوات خاصه فاطمه زهرا سلام الله علیها، اگر در همین ایام فاطمیه و بعد از نمازهای واجب صلوات خاصه را بخوانیم آن را حفظ خواهیم شد.
🔘🔘🔘🔘 چند نکته درباره این شوک بزرگ: 🔸۱. در تمام اظهار نظرها مراقب دل خانواده‌های داغ‌دیده این عزیزان باشیم، نکند به‌خاطر توجیه این رفتار سخنی که از عظمت مصیبت بکاهد بزنیم. به نظر حقیر مصیبت بزرگتر از بین رفتن این ۱۸۰ نفر است و سپس خیانت پنهان‌کاری. 🔹۲. شهید صیاد شیرازی می‌گفتند در کربلای ۴ به سبب وسعت امکانات مادی گرفتار غرور شدیم و خداوند با شکست عملیات گوش‌مالی حسابی به ما داد. شاید جریان اخیر هم گوش‌مالی خداوند به سبب مغرور شدن ما به قوای نظامی‌مان باشد. 🔸۳. به مسأله کم ‌اعتمادی مردم به مسئولان کشوری، کم اعتمادی به مسئولان لشکری هم افزوده شده است، لکن از این دو بدتر اعتمادی است که به رسانه‌های بیگانه ممکن است ایجاد یا تقویت شود. 🔹۴. به نظر می‌آید بهترین کار هم‌اکنون پرهیز از توجیه کردن است و نیز هم‌دردی با خانواده‌های داغ‌دیده و البته توسل به ذوات مقدس معصومین علیهم‌السلام برای ختم به خیر شدن جریان است. در هنگام شدائد خواندن نماز جعفر طیار و اهداء ثواب آن به یکی از ذوات مقدسه معصومین ان شاء الله کارگشاست.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ● روضه مادر ساده نیست، خدا بخیر بگذراند، مادر! روز آخر چقدر در اندیشه تمیزی خانه و لباس حسنین و پخت نان هستی؟! کاش شماره نفس هایت اجازه دهد موهای زینب را هم شانه کنی. اما علی! شاید در اندیشه‌ای که چگونه برای خداحافظی آماده‌اش کنی! وقتی سرت بر دامان علی بود و مرتضی دانه های اشک جاری می کرد سخنی بر زبان آوردی که دل ابوتراب را سوزاندی: "ای أباالحسن! آیا از کنیزت راضی هستی؟" و صدای گریه مرتضی را بلند کردی. ●بعد از تو مرتضی در خانه نشسته بود و جز به نماز و زیارت بیرون نمی شد. شیعیان عمار را فرستادند که مگر روی ماه مولا در خسوف ظلمت اعدا بیشتر نماند. علی را دید که زینبش را بر دامن نهاده و عزای عزیزه‌اش را گرفته، عمار هم گریه کرد، مرتضی فرمود: عمار! وقتی دردانه‌ام را برای غسل روی تخت گذاشتم دیدم پهلویش شکسته و از ضرب تازیانه سیاه شده، عمار! سوختم که این را از من پنهان می کرد تا نکند علی شرمنده‌اش شود. 😭😭😭 لا اله الا الله
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه سخنرانی این‌جانب در هیات محبان الزهراء سلام الله علیها در اهواز موضوع سخن: «چرا انقلاب‌های انبیا علیهم السلام به موفقیت کامل نمی‌رسید»؟ جلسه اول
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔸مقدمه: بدون شک انقلاب هایی که انبیاء علیهم السلام در جوامع ایجاد می کردند نتایج درخشانی داشت و رهایی از بت پرستی و پذیرش غیب، از بزرگترین نتایج اعتقادی این انقلاب بوده است. اما سؤال این است که چرا عموما انقلاب ها به موفقیت کامل نمی رسید؟ از جمله پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در عین این که جزیرۀ العرب و بلکه منطقه «غرب آسیا» را منقلب کرد چرا بعد از وفات ایشان، با شکست یا انقطاع مواجه شد؟ 🍃🍃 🔹بررسی عامل اول عامل اول این است که انقلاب انبیاء اهداف متعالی تر از اهداف انقلاب ها و حرکت های مادی دارد، مثلا هدف حرکت بزرگی مثل کمونیسم نهایتا این بود که انسان ها دارای شغل، مسکن و درآمد کافی باشند، یا حرکت لیبرالی دنیا در صدد ایجاد بهشت های کوچک و جزیزه جزیره در منزل هر شخص است، چیزی که اگر از جنبه های غیر اخلاقی و غیر شرعی اش بگذریم در حد کف انتظارات انبیاء است. 🍃🍃 🔸نتیجه تفاوت بین دو نوع نگرش در تمدن های مادی و تمدن های الهی، آن است که خروجی تمدن مادی عموما صنعت و تکنولوژی و معماری های شگفت انگیز و امثال آن است اما تمدن الهی تلاش می کند «انسان» تربیت کند. تمام تمدن غرب اگر قیام کند نمی تواند یک «سید علی آقای قاضی» تحویل دهد. این بدان جهت است که تمام ساختارها و امکانات مادی آنها برای تولید این هدف سامان نیافته است. 🍃🍃 🔹در روایت شگفت آوری که از امام صادق علیه السلام نقل شده است آمده که شخصی به نام عمار ساباطی از ایشان پرسید عبادت در حکومت امام قاعد افضل است یا در حکومت امام قائم؟ امام علیه السلام فرمودند همان طور که صدقه مخفیانه افضل از صدقه در ملأ عام است، عبادت با امام سرّ مستتر از عبادت با امام قائم ظاهر افضل است. عمار می گوید: پرسیدم پس چرا تمنای ظهور کنیم؟ حضرت فرمودند: «سبحان الله»، آیا نمی‌خواهید خداوند حق و عدالت را در بین همه مردم بسط داده و حال عموم مردم خوب گردد و هیچ تفرقه‌ای در دنیا نباشد و هیچ گناهی صورت نگیرد و هیچ حقی از ترس مردم مخفی نگردد؟!» محل شاهد آن است که هدف انقلاب مهدوی که همان هدف پیامبر است بسیار متعالی است و هر کسی حال رسیدن به قله را ندارد. 🍃🍃 🔸نکته: اگر جامعه ای اهل همت های متعالی نباشند به حاکمیت رذل ترین انسان ها، رضایت خواهند داد. مثل جامعه آمریکا که به رئیس جمهوری هتاک، تروریست و بی قانون و قاعده رضایت داده اند. و مثل جامعه ما که به نماینده هایی اکتفا کردیم که بنا بود عصاره فضائل ملت باشند اما از بدترین اقشار در بین آنها یافت می شود.
؟ ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔸مقدمه: مشروعیت سیاسی بدین معناست که چرا «حاکم» حق دستور دادن داشته باشد و ما نداشته باشیم، و در واقع مشروعیت به معنای «حق حاکمیت» است. اما چه کسی حق حاکمیت دارد؟ ویژگی اول «حاکم» آن است که کفایت سیاسی داشته باشد یعنی توان مدیریت و اداره امور کشور را داشته باشد و الا هیچ ترجیحی بر سایرین ندارد. اما آیا این مقدار کفایت می کند؟ خیر، لازم است «حاکم» از طرف منبع قدرت منصوب گردد تا مشروعیت داشته باشد، منبع قدرت در نظریه «دموکراسی» مردم هستند و در نظریه «تئوکراسی» خداوند است. در «جمهوری اسلامی» مشروعیت امری ترکیبی از اجازه امام معصوم و مشروط به مقبولیت حاکم از جانب مردم است. 🍃🍃🍃 🔹اصل بحث: 1- اگر در یک نظام سیاسی مثل نظام سیاسی انبیاء عظام، مردم نقش داشته باشند انقلاب های انبیاء مشروط به تشخیص و اجرای مردم است. اگر مردم درست تشخیص دادند و اجرا کردند انقلاب انبیاء به ثمر می نشیند و در غیر این صورت عقیم می ماند. 🍃🍃🍃 🔸2- آنچه سبب شد انبیاء و نبی مکرم اسلام به هدف کامل خود نرسند آن بوده که دیکتاتور و زورگوی بی جهت نبودند و به تعبیر عامیانه «مردم را آدم حساب می کردند». وقتی امر به دست مردم باشد و مردم، مردمِ اهل صبر و بصیرتی نباشند و عده ای دروغ گو با حقه بازی در صدد فریب مردم باشند البته امر خلافت غصب خواهد شد. 🍃🍃🍃 🔹3- روایت معروف فاطمه زهرا سلام الله علیها در توضیح شأن امامت همین را می رساند که «امام» معصوم به شرط حضور مردم حاکمیت را در دست خواهد گرفت. مَحْمُودِ بْنِ لَبِيدٍ قَال‏ قُلْتُ [لفاطمۀ الزهراء] يَا سَيِّدَتِي إِنِّي سَائِلُكِ عَنْ مَسْأَلَةٍ تَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِي قَالَتْ سَلْ قُلْتُ هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَى عَلِيٍّ بِالْإِمَامَةِ قَالَتْ وَا عَجَباً أَنَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُم‏؟ قُلْتُ يَا سَيِّدَتِي فَمَا بَالُهُ قَعَدَ عَنْ حَقِّهِ قَالَتْ يَا بَا عُمَرَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: «مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي‏».(کفایۀ الاثر خزازی قمی، ص 198)
صوت شب دوم👇
متن زیر خلاصه سرمقاله روز دوشنبه روزنامه کیهان به قلم آقای محمد ایمانی در واکنش به اظهارات سخیف و ذلیلانه وزیر امور خارجه است که چون مورد تایید و مفید است جمع بندی آن را ذکر کرده ام.
🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔸1- بنا به فرمایش فاطمه زهرا سلام الله علهیا انتقام از امیرالمومنین در خالی گذاشتن صحنه برای غصب خلافت به دلیل ترس از صلابت انقلابی و غیر قابل نفوذ بودن ایشان بوده است در حالی که اگر امیرالمومنین علیه‌السلام به حکومت می‌سید با زورگویی انحراف‌ها را درست نمی‌کرد بلکه با نرمی برخورد می‌کرد، و مع‌الأسف توهم این که با انقلابی‌ها به ما سخت می گذرد باعث شد که حضرت را تنها بگذارند: آنها چه ایرادى بر اباالحسن (علی علیه‌السلام) داشتند؟ والله آنها بر شمشیر برنده او ایراد گرفتند، و ثبات قدم و بى‌اعتنایی‌اش به مرگ در میدان نبرد، و قدرت او در جنگجویى، و ضربات درهم‌شکننده‌اش بر دشمن. به خدا سوگند هر گاه مردم از جاده حق منحرف مى‌شدند و از پذیرش دلیل روشن سر باز مى‌زدند، آنها را با نرمى و ملایمت به سوى منزل مقصود سیر مى‌داد و به سرچشمه زلال و گوارا وارد مى‌ساخت، و سرانجام، او را در پنهان و آشکار، خیرخواه خود مى‌یافتند». (مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِي الْحَسَنِ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ وَ شِدَّةَ وَطْئِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اللَّهِ لَوْ تَكَافُّوا عَنْ زِمَامٍ نَبَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَيْهِ لَاعْتَلَقَهُ وَ لَسَارَ بِهِمْ سَيْراً سُجُحاً لَا يَكْلُمُ خِشَاشُهُ وَ لَا يُتَعْتِعُ رَاكِبَهُ وَ لَأَوْرَدَهُمْ مَنْهَلًا نَمِيراً فَضْفَاضاً تَطْفَحُ ضَفَّتَاهُ وَ لَأَصْدَرَهُمْ بِطَاناً قَدْ تَحَيَّرَ بِهِمُ الرَّيُّ غَيْرَ مُتَحَلٍّ مِنْهُ بِطَائِلٍ إِلَّا بِغَمْرِ الْمَاءِ وَ رَدْعِهِ شَرَرَهُ السَّاغِبَ وَ لَفُتِحَتْ عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٌ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ سَيَأْخُذُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُون) 🍃🍃🍃 ‏ 🔹 2- مذاکره با کسانی که دستشان را جنایت کارانه به خون عزیزان ما آلوده اند وجه عقلایی ندارد و مثل مذاکره با یزید بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام است، ما با قاتلان عزیزان خود فقط با زبان زور و جنگ سخن می گوییم و بس. 👈 وجه عقلایی ندارد چون مذاکره در این شرایط یعنی اعلام انفعال از ضربه ای که دریافت کرده ایم. یعنی ضربه تو کاری بوده و ما کوتاه آمدیم. 🍃🍃🍃 🔸 3- آنچه روحانی و ظریف انجام می دهند این پیام روشن را دارد که ما مقابل زور کوتاه نمی آییم مگر آن که زورش خیلی پرزور باشد، بنابراین اگر آمریکا زور زیادی نشان دهد ما هم انعطاف نشان می دهیم. این کار جری تر کردن دشمن در اعمال فشارهای بیشتر است. [پس گرفتاری های ما زیر سر کسانی است که چنین راهی را به آمریکا یاد دادند] 🍃🍃🍃 🔹 4- حاصل مذاکرات قبل تعطیلی غنی سازی فردو در قبال تقریبا هیچ بود یعنی دشمن چیزی را که با بمباران نمی توانست به دست آورد با مذاکره به دست آورد. این بار دشمن برای کجای مملکت نقشه کشیده است که آن را تعطیل کند در قبال تقریبا هیچ دیگر؟!! 🍃🍃🍃 🔸 5- باز هم ساده لوحی باعث نشود تصور کنیم مقاومت هزینه بیشتر دارد، مسلما سازش باعث هزینه های بیشتراست. سند این سخن فرمایش امیرالمومنین علیه السلام است: همانا جهاد، دري از درهاي بهشت است كه خداوند به روي دوستان برگزیده خود گشوده است و آن، لباس پرهيزگاري، و زره محکم الهي، و سپر استوار خداوندی است. پس هر کس به اختیار، جهاد را واگذارد، خداوند لباس ذلّت بر او پوشاند، و در طوفان فتنه و بلا سقوط كند، و در زير پا خرد و زبون شود، و عقل خود را از دست بدهد، و به كيفر این رویگردانی، حق از او رو گرداند، و سختي و مشقّت بر او فرود آيد، و عدالت از او روي بر تابد» (أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ سَوَّغَهُمْ كَرَامَةً مِنْهُ لَهُمْ وَ نِعْمَةٌ ذَخَرَهَا وَ الْجِهَادُ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ فَارَقَ الرِّضَا وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَسْدَادِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَف)
▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔸1. عامل سوم در انحراف یا انقطاع یا عدم موفقیت کامل انقلاب انبیاء عظام، تنوع طلبی مومنین به آن پیامبر است. 👈 توضیح این که: سه مفهوم قرآنی لعب، لهو و باطل را در نظر بگیرید؛ هر سه مفهوم در بستر حرکت به سوی یک هدف معنا پیدا می کنند: لعب یعنی کاری که هدف حکیمانه ندارد، لهو یعنی در عین داشتن هدف عقلانی اشتغال به امور جذاب در میانه راه مانع توجه به هدف گردد. و بالاخره باطل یعنی کاری که هدف حکیمانه دارد اما میانه راه ضایع شده و به طور کلی منقطع می شود. 🍃🍃🍃 🔹2. اگر مؤمنین و معتقدین به یک پیامبر دچار لهو به معنای دقیق کلمه شوند اهداف انقلاب را خصوصا اگر برایشان هزینه داشته باشد دنبال نمی کنند یا حتی مقابل انقلابیون واقعی که بر عهد استوارند می ایستند. 🍃🍃🍃 🔸3. یکی از عمده ترین مصادیق لهو، تنوع طلبی است، تنوع طلبی نیز بدین معناست که انسان مشغول تجربه کردن انواع گوناگون یکی از مظاهر دنیا(مثل لباس، خودرو، مسکن، کالاهای لوکس و ...) گردد. بلایی که این پدیده سر انقلاب ها می آورد از بلای دشمنان خارجی کمتر نیست. 🍃🍃🍃 🔹4. آیا تنوع طلبی مطلقا مذموم است؟ سخن اکنون ما این نیست، اکنون می گوییم برای انقلابی ها تنوع طلبی مذموم و مثل دزد راهزن است، سند این سخن را در آیات سوره بقره و مذمت خدای متعال نسبت به تنوع طلبی بنی اسرائیل باید جستجو کرد. 🍃🍃🍃 🔸در آیات این سوره جریان حرکت انقلابی حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل ذکر شده است. بر اساس آیات قرآن کریم بنا بر این بوده که بنی اسرائیل از مصر خارج شده و بعد از مدتی تعلیم توسط حضرت موسی به بیت المقدس حمله کرده و آنجا را فتح کنند. این مدت، 15 سال طول کشید و در این زمان قوم بنی اسرائیل در صحرای سینا به سر می بردند. در این برهه غذای آنها با اعجاز (من و سلوی)تامین میشد. در این شرایط اعلام کردند که ما از غذای یکنواخت خسته شدیم و به پرودگارت بگو در غذا تنوعی ایجاد کند: وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا... . 🍃🍃 عجیب آن جاست که خداوند متعال ایشان را مؤاخذه نموده و حق را به تنوع طلبی ایشان نمی دهد: اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآءُوا بِغَضَبٍ مِنَ الله... . به نظر می آید سر تقبیح تنوع طلبی آن باشد که کسانی که امروز در فکر تنوع غذایی اند فردا در اندیشه تنوع پوشش و روز دیگر تنوع مسکن و لوازم زندگی و تفریحات و ... و این چرخه باطل مانع از عزم انقلابی خواهد بود. 👈 انقلابی های دو آتشه ای مثل زبیر که حتی در تشییع جنازه مخفیانه و شبانه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها حضور داشتند با گرفتار شدن به تنوع طلبی و دنیاخواهی مقابل امیرالمومنین علیه السلام ایستادند.
صوت جلسه سوم👇
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔘ویژگی‌های حسن روحانی و دولتش 🔸ویژگی اول: دولت روحانی "آستانه تحمل" مردم ایران را به آمریکا نشان داد، او معلوم کرد "ایرانی تسلیم زور نمی شود مگر آن که خیلی پرزور باشد". آمریکا هم همین نکته را گرفته و میخواهد ما را به "آستانه تحمل" برساند، پس مسبب تمام فشارها و اذیت های کنونی ما دولت روحانی است. 🍃🍃🍃 🔹ویژگی دوم: وجه مشترک روحانی و ترامپ را دقت کرده اید؟ هر دو به گونه ای دروغ می گویند که مخاطب احتمال باطل بودنش را هم ندهد: ترامپ: ایرانی ها نان برای خوردن ندارند، روحانی:تحریم ها بالمره در روز برجام لغو خواه شد و هیچ بندزنی نمی تواند ترک دیوار تحریم را ترمیم کند!! 🍃🍃🍃 🔸ویژگی سوم: روحانی مخالفانش را آن گونه که هستند نقد نمی‌کند بلکه ضعیف‌ترین و چندش‌آورترین حالت ممکن را به آنها نسبت می‌دهد سپس نقد را به عهده مخاطب می گذارد، البته "پهلوانی" که روحانی ترسیم کرده پنبه ای است و احتیاجی به نقد قوی ندارد. 🔹ویژگی چهارم: روحانی درست روی خلأی دست می گذارد که بخش خاکستری طالب آنند، این یعنی او هیچ آرمانی ندارد و موج سوار است؛ در 92 اقتصاد و مشکل معیشت، در 96 سایه جنگ و تحریم و احتمالا در انتخابات آینده چنین گفته می شود: "حال که این نظام عرضه تامین اقتصاد و معیشت را ندارد حداقل به تیم ما رای دهید تا آزادی بیشتری را تجربه کنید."