eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡امام علی علیه السلام: اهل دنیا چون کاروانی باشندکه هنوز بارانداز نکرده، کاروانسالارشان بانگ برمی دارد که بار بندند و بروند 📖قسمتی از حکمت 415 نهج البلاغه @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: پنجاه و نهم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی 4- ﺣﺎﻛﻢ، ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﺣﺴﻜﺎﻧﻲ (ﺷﺮﺡ
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت 🔷واقعه غدیرخم 6- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻈﻔﺮ، ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ، ﺣﻨﻔﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 654 ﺩﺭ ﺗﺬﻛﺮﻩ ﺧﻮﺩ ﺻﻔﺤﻪ 19 ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺍﺑﻮ ﺍﺳﺤﻖ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺑﺎﻃﺮﺍﻑ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻠﺎﺩ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﺤﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻓﻬﺮﻱ ﺭﺳﻴﺪ، ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺮ ﻧﺎﻗﻪ ﺍﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺩﺭﺏ ﻣﺴﺠﺪ ﻧﺎﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻋﻘﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺗﺎ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺯﺍﻧﻮ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﺯﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺑﻨﺎﻡ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﺎﻧﺤﻀﺮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﻮ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻳﻜﺘﺎﺋﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺗﻮ ﺑﺪﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ ﻭ ﺗﻮ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﭘﻨﺞ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺯﻛﺎﻩ ﭘﺎﻙ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ. ﺑﺎﻳﻨﻬﺎ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻧﻜﺮﺩﻱ ﺗﺎ ﺑﺎﺯﻭﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﻋﻤﺖ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻲ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩﻱ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺩﺍﺩﻱ ﻭ ﮔﻔﺘﻲ: " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ " ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮﻱ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﻮﺩﺕ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ؟ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﭼﺸﻤﺎﻧﺶ ﺳﺮﺥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺴﻢ ﺑﺨﺪﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻦ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻣﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﻨﻤﻮﺩﻡ، ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﺮﺙ ﺑﺮﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﻴﮕﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ، ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺳﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﻔﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻦ، ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﻧﺎﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻭ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﻫﻠﺎﻙ ﮔﺮﺩﻳﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺋﻞ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﻭﺍﻗﻊ.. " ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﺎﺕ. 7- ﺷﻴﺦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻤﻨﻲ ﻭﺻﺎﺑﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﺎﻛﺘﻔﺎﺀ ﻓﻲ ﻓﻀﻞ ﺍﻟﺎﺭﺑﻌﻪ ﺍﻟﺨﻠﻔﺎﺀ " ﺣﺪﻳﺚ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 128 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 8- ﺷﻴﺦ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ ﺣﻤﻮﻳﻨﻲ- ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 722 ﺩﺭ " ﻓﺮﺍﻳﺪ ﺍﻟﺴﻤﻄﻴﻦ " ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺳﻴﺰﺩﻫﻢ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺮﺍ ﺷﻴﺦ ﻋﻤﺎﺩ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻦ ﺑﺪﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻧﺎﺑﻠﺲ ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﺎﻳﻢ، ﺑﺮ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﺯ ﻗﺎﺿﻲ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺼﻤﺪ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﺑﺮ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺠﺒﺎﺭ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﻮﺍﺭﻱ ﺑﻴﻬﻘﻲ، ﺑﺮ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻭﺍﺣﺪﻱ ﻛﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﺮ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﻣﺎﻥ ﺍﺑﻲ ﺍﺳﺤﻖ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ: ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﻴﻴﻨﻪ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺋﻞ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﻭﺍﻗﻊ " ﭘﺮﺳﻴﺪﻩ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ؟ ﮔﻔﺖ.. ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺸﺮﺣﻲ ﻛﻪ ﺑﻠﻔﻆ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﺩﺭ ﺹ 128 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ. 9- ﺷﻴﺦ ﻣﺤﻤﺪ ﺯﺭﻧﺪﻱ، ﺣﻨﻔﻲ (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 203 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ) ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﻣﻌﺎﺭﺝ ﺍﻟﻮﺻﻮﻝ " ﻭ " ﺩﺭﺭ ﺍﻟﺴﻤﻄﻴﻦ " ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 10- ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 849 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﻫﺪﺍﻳﻪ ﺍﻟﺴﻌﺪﺍﺀ " ﺩﺭ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﻭﻡ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻫﺸﺘﻢ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ: ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ [ ﺻﻔﺤﻪ 133] ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ، ﻭ ﺍﺧﺬﻝ ﻣﻦ ﺧﺬﻟﻪ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻛﻔﺎﺭ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺧﻮﺍﺭﺝ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ، ﻭ ﺁﻣﺪ ﻧﺰﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻳﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﻛﺎﻓﺮ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻡ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﻓﺮﻭ ﺁﺭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﻦ ﺳﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ، ﺭﺍﻭﻱ ﮔﻮﻳﺪ ﭘﺲ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺍﻭ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺳﺮ ﺍﻭ ﺷﻜﺴﺖ، ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ: " ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺋﻞ... " ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ. 11- ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺑﻦ ﺻﺒﺎﻍ ﻣﺎﻟﻜﻲ ﻣﻜﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 855 ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﻔﺼﻮ ﻝ ﺍﻟﻤﻬﻤﻪ " ﺻﻔﺤﻪ 26 ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 12- ﺳﻴﺪ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻤﻬﻮﺩﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 911 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 215 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ) ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺟﻮﺍﻫﺮ ﺍﻟﻌﻘﺪﻳﻦ " ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 13- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺴﻌﻮﺩ ﻋﻤﺎﺩﻱ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 982، ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 8 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺹ 292 ﭼﻨﻴﻦ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ: ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻭ (ﻳﻌﻨﻲ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ) ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻓﻬﺮﻱ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻘﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ: ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺳﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺒﺎﺭ، ﺑﻠﺎ ﺩﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺪﻣﺎﻍ ﺍﻭ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻀﻮ ﺯﻳﺮﻳﻦ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻡ ﺟﺎﻥ ﺳﭙﺮﺩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و سوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ن
🌳شجره آشوب« قسمت صد و پنجاه و چهارم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻3. بسر بن ارطاه با سه هزار نفر به مکه و مدینه و یمن حمله کرد. او کشتار فجیعی به راه انداخت. به هر ناحیه ای که می رسید اموال را غارت می کرد. او در مدینه، خانه ها را ویران ساخت. حتی در یمن، پسران عبیدالله بن عباس، والی یمن را جلوی چشمان مادرشان سر برید.سپس به منطقه جیشان رفت و جنایات زیادی را علیه شیعیان آن ناحیه انجام داد. او در حملات خود، زنان قبیله همدان را کشت و تعدادی به اسارت و کنیزی گرفت. او در جنایتی دیگر، یکی از شیعیان امام را به جرم محبت به حضرت دستگیر کرد. وی از بسر خواست تا فرصت دهد دو رکعت نماز بخواند. ابن اعثم می نویسد هنوز نماز آن شیعه تمام نشده بود که بسر دستور داد، وی را پاره پاره کردند. 🔻 آیا بسر و سپاه او، همان افرادی نیستند که در صفین، خواهان صلح و پایان یافتن جنگ بودند و به این بهانه، تفرقه در لشکر امام انداختند و آن حضرت را نیز مجبور به پذیرش حکمیت کردند؟ آیا معاویه ای که این سپاه را برای قتل و غارت شیعیان امام می فرستد، همان کسی نیست که داعیه برادری با نماینده امام را در صفین داشت؟ 🔻4. حارث بن ثمره با هزار نیرو به بلاد جزیره (نصیبین ) حمله و شیعیان امام را در آنجا غارت کرد. سفیان بن عوف نیز به غارت منطقه هیت پرداخت. 🔻5. معاویه يزيد بن شجره را به مکه فرستاد تا امیر حاجیان که از سوی امام منصوب شده بود، بیرون کند و برای معاویه بیعت بگیرد. او از یزید بن شجره خواست تا مردم را نسبت به اطاعت امام، بیزار کند و آن ها را به سوی معاویه فرا بخواند. تفصیل این حملات در کتب تاریخی موجود است و ما به جهت اختصار از ذکر آن خودداری می کنیم. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات«۳۳ تا ۳۷» 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️جالب توجه این
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات۳۳تا۳۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️بنابراین، جمله فوق، مخصوص آن گروه است که: خیره سرى و لجاجت را به حد اعلا رسانده، و آن چنان در استکبار و غرور و غفلت و گناه غرقند، که دیگر درهاى هدایت به روى آنها گشوده نخواهد شد، اینها هستند که: هر چند پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى هدایت آنها بکوشد، نتیجه اى ندارد، زیرا به خاطر اعمالشان آن چنان گمراه شده اند که دیگر قابل هدایت نیستند. طبیعى است، چنین افرادى یار و یاورى نیز نمى توانند داشته باشند زیرا هر ناصر و یاور در زمینه مناسب اقدام مى کند. ضمناً این تعبیر، خود دلیلى بر نفى جبر است، چرا که ناصر مربوط به جائى است که جوششى از درون خود انسان باشد، و نقش او نقش کمک و یارى باشد (دقت کنید). تعبیر به ناصِرِیْن به صورت جمع شاید اشاره به آنست که گروه مؤمنان بر عکس این گروه، نه یک یار بلکه یاران و یاوران متعدد دارند، خدا یار آنهاست، پیامبران و بندگان صالح خدا یار آنها هستند و فرشتگان رحمت نیز یاورشان محسوب مى شوند. در سوره مؤمن آیه ۵۱ مى خوانیم: إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الأَشْهادُ: ما پیامبران خویش و همچنین مؤمنان را در زندگى این جهان، و در روز قیامت، روزى که شاهدان براى شهادت قیام مى کنند یارى خواهیم کرد . و در سوره فصلت آیه ۳٠ مى خوانیم: إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاّ تَخافُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ: کسانى که بگویند پروردگار ما اللّه است و در راه این عقیده، استقامت به خرج دهند، فرشتگان آسمان بر آنها نازل مى شوند و مى گویند نترسید و محزون نباشید و بشارت باد بر شما، بهشتى که به آن وعده داده شده اید . * * * نکته ها: ۱ ـ بلاغ مبین چیست! در آیات فوق دیدیم: وظیفه اصلى همه پیامبران بلاغ مبین است (فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ اِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبِیْنُ). یعنى، رهبران الهى نمى توانند مخفیانه به دعوت خود ادامه دهند مگر این که: براى مدتى محدود و موقت باشد، برنامه مخفى کارى آن هم در عصر دعوت رسالت چیزى نیست که: قابل قبول و نتیجه بخش باشد، صراحت توأم با رشادت و قاطعیت، همگام با تدبیر، شرط این دعوت است. به همین دلیل، در تاریخ همه پیامبران، مى خوانیم: آنها با این که: غالباً تنها بودند با بیانى صریح و عریان و آشکار، دعوت خود را ابراز مى داشتند، و به تمام پى آمدهاى آن تن در مى دادند. و این چنین است راه و رسم همه رهبران راستین (اعم از پیامبران و غیر آنها) که: در اصل دعوت هرگز به اصطلاح دندان روى حرف نمى گذارند، و از سخنان دو پهلو استفاده نمى کنند، در بیان حقیقت چیزى فرو گذار نمى نمایند، و تمام عواقب این صراحت و قاطعیت را نیز به جان پذیرا هستند. * * * ۲ ـ هر امتى رسولى دارد در آیات فوق خواندیم: خداوند مى گوید: در میان هر امتى، رسولى مبعوث کردیم . و به دنبال آن این سؤال پیش مى آید: اگر در هر امتى رسولى فرستاده شده باشد، باید پیامبران از تمام کشورهاى جهان برخاسته باشند، زیرا هر یک از آنها حداقل امتى هستند، در حالى که تاریخ چنین چیزى به ما نشان نمى دهد؟! پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که: هدف از فرستادن پیامبران این است که: دعوت الهى به گوش امتها برسد، و گرنه مى دانیم مثلاً در زمانى که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در مکّه یا مدینه قیام کرد، در شهرهاى دیگر حجاز پیامبرى نبود، ولى فرستادگان رسول اللّه به آن مناطق گسیل شدند و صداى پیامبر را به گوش همگان رساندند. علاوه بر این، خود پیامبر(صلى الله علیه وآله) نامه هائى نوشت و با رسولانى به کشورهاى مختلف مانند: ایران و روم و حبشه فرستاد و پیام الهى را به آنها ابلاغ کرد. هم اکنون ما امتى هستیم که دعوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را از وراء اعصار و قرون وسیله دانشمندان که پیام آوران آن پیامبرند شنیده ایم و منظور از مبعوث ساختن رسول در هر امتى چیزى غیر از این نیست. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع): درسالی سرد و پر از زلزله که شرق وغرب زمین دراختلاف باشند منتظرفرج باشید! 📚(یوم‌الخلاص‌،ص‌543، 📚بیان‌ الائمه‌(ع‌)ج‌2،ص‌431) ⁉️عجایب آخرالزمان ⭕️ازدواج با حیوانات ✨ امام صادق (ع): آنگاه دیدی با حیوانات آمیزش و ازدواج می کنند منتظر آمدن قائم ما باشید... 🖌اکمال الدین ،ج 2،ص 650  @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️🎥تو قبر چه خبره ؟! 🎙استاد مسعود عـــالے هر عیبی که از دیگران دیدید ستر و پوشیده نگهدارید، تا خداوند سبحان عیب های شما را در روز محشر بپوشاند. 👥ای انسان بدان: تو خیاط هستی و زبانت سوزن. اگر درست بدوزی وخیاطی کنی،یک لباس زیبا وگران قیمتی درست کرده ای. 📌و اگر سوزنت به خطا رفت فقط خودت را زخمی میکنی. ☝️گناهان بشر، بین خودشان و خدایشان هست و بین تو و گناهانشان هیچ مسأله‌ی شخصی وجود ندارد. پس زبانت را از آن ها آزاد کن، تا خداوند تو را از ابتلاء و عذاب برهاند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی 6- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻈﻔﺮ، ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: شصت و یک 🔷واقعه غدیرخم 14- ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺷﺮﺑﻴﻨﻲ ﻗﺎﻫﺮﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 977 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 217 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ) ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ (ﺍﻟﺴﺮﺍﺝ ﺍﻟﻤﻨﻴﺮ) ﺻﻔﺤﻪ 364 ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻃﻠﺐ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻤﻮﺩ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﻭ: ﻧﻀﺮ ﺑﻦ ﺣﺮﺙ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻣﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ: " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ " ﺑﺎﻭ ﺭﺳﻴﺪ ﺑﺮ ﻧﺎﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﺑﻄﺢ ﺭﺳﻴﺪ، ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺑﺎﻧﻴﺪ، ﺳﭙﺲ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺑﻤﺎ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺘﺎﺋﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺗﻮ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﭘﻨﺞ ﻧﻮﺑﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ، ﻭ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﻳﻢ، ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﺑﺤﺞ ﻧﻤﻮﺩﻱ ﻗﺒﻮﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻧﻨﻤﻮﺩﻱ ﺗﺎ ﭘﺴﺮ ﻋﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻱ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ؟ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﺴﻢ ﺑﺨﺪﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺟﺰ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﻧﺒﻮﺩﻩ، ﺣﺮﺙ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﻴﮕﻔﺖ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ، ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺒﺎﺭ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺳﺎﻥ، ﻗﺴﻢ ﺑﺨﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺪﻣﺎﻍ ﺍﻭ ﺍﺻﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺑﺮﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ، ﺳﭙﺲ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ: " ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺋﻞ ﺑﻌﺬﺍﺏ ﻭﺍﻗﻊ "... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﺎﺕ. 15- ﺳﻴﺪ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺷﻴﺮﺍﺯﻱ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 100 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﺍﻟﺎﺭﺑﻌﻴﻦ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﮔﻮﻳﺪ: ﺣﺪﻳﺚ ﺳﻴﺰﺩﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ: ﭼﻮﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻐﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺳﻴﺪ، ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻃﻠﺒﻴﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ، ﺩﺳﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ، ﻭ ﺍﺧﺬﻝ ﻣﻦ ﺧﺬﻟﻪ، ﻭ ﺍﺩﺭ ﺍﻟﺤﻖ ﻣﻌﻪ ﺣﻴﺚ ﻛﺎﻥ، ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻋﻨﻪ ﻭ ﺍﻋﻦ ﺑﻪ، ﻭ ﺍﺭﺣﻤﻪ ﻭ ﺍﺭﺣﻢ ﺑﻪ، ﻭ ﺍﻧﺼﺮﻩ ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺒﻠﺎﺩ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻓﻬﺮﻱ ﺭﺳﻴﺪ، ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺮ ﻧﺎﻗﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻣﺪ... ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺛﻌﻠﺒﻲ ﮔﻔﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 16- ﺷﻴﺦ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻨﺎﻭﻱ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 1031 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 221 ﮔﺬﺷﺖ)، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻓﻴﺾ ﺍﻟﻘﺪﻳﺮ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﺍﻟﺼﻐﻴﺮ) ﺟﻠﺪ 6 ﺻﻔﺤﻪ 218 ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺪﻳﺚ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 17- ﺳﻴﺪ ﺍﺑﻦ ﻋﻴﺪ ﺭﻭﺱ ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻳﻤﻨﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 1041 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 222 ﮔﺬﺷﺖ) ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﺍﻟﻌﻘﺪ ﺍﻟﻨﺒﻮﻱ ﻭ ﺍﻟﺴﺮ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻮﻱ) ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 18- ﺷﻴﺦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺑﺎﻛﺜﻴﺮ ﻣﻜﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1047 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 223 ﮔﺬﺷﺖ)، ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ (ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻓﻲ ﻋﺪ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻟﺎﻝ) ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 19- ﺷﻴﺦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺻﻔﻮﺭﻱ ﺩﺭ ﺝ 2 ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻧﺰﻫﺖ) ﺹ 242 ﺣﺪﻳﺚ ﻗﺮﻃﺒﻲ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 20- ﺷﻴﺦ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺣﻠﺒﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 1044 ﺩﺭ ﺝ 3 (ﺍﻟﺴﻴﺮﻩ ﺍﻟﺤﻠﺒﻴﻪ) ﺹ 302 ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ: ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺍﻗﻄﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻔﻪ ﺷﺎﻳﻊ ﻭ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻧﻌﻤﺎﻥ ﻓﻬﺮﻱ ﺳﻴﺪ، ﺑﻤﺪﻳﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺧﻮﺍﺑﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺶ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺁﻣﺪ ﺗﺎ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺯﺍﻧﻮ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﺯﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻳﺎ ﻣﺤﻤﺪ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺹ 131 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا