فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کلیپِ فوق، کودکی فلسطینی را نشان میدهد که تنها بازمانده خانوادهاش شده و حالا در جستجوی خانواده خود است...
🔸 بسیار جایِ تعجب است که عدهای -حتی در داخل کشور- از جنایت اخیرِ رژیم صهیونیستی (واقعه بیمارستان المعمدانی) و نسلکشی که اتفاق افتاده، دفاع میکنند!
البتّه شایسته است که کمی فکر کنیم که چه چیز باعث شده که افرادی از چنین جنایت آشکاری حمایت کنند؟! آیا ممکن است که عملکردهای غلط و اشتباه ما موجبِ چنین موضعگیریهایی شده باشد؟ چه کردهایم که برخی اعتمادشان به رسانههای غربی بیشتر از رسانههای داخلی است؟!
🔹 از این تلنگر بگذریم... جنایت اخیر بیمارستان المعمدانی قطعاً محکوم است. شکی نیست که کشتار افراد بیگناه و بچههای خردسال #ظلم است، در هر زمانی و از سوی هر جریانی.
🔸 اگر کسی به هر دلیلی از واقعه تلخِ بیمارستان المعمدانی حتّی ذرهای خوشحال باشد -حتی اگر به این دلیل که آتو از رژیم صهیونیستی گرفتیم و در فضای رسانهای از آنها جلو افتادیم یا به دلایل دیگری از این واقعه تلخ احساس خرسندی نماید- بویی از انسانیّت نبرده است.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ تاریخ دقیقی از ولادت و وفات {یا شهادت} حضرت معصومه (سلام الله علیها) وجود ندارد
🔹 آیت الله شبیری زنجانی در جرعهای از دریا ج2 ص516 و 517 در مورد شخصی که این روزها را به این عنوان مطرح کرده، سخنی دارند که متن آن را ارسال کردیم ⬆️
🔹 لذا برخی از دوستداران اهلبیت (علیهمالسلام) از بابِ #بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) این روز را به عزاداری میپردازند.
@Nardebane_feghahat
✳️ جمع بین الصلاتین، تخفیفی به امّت
🔸 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ الْمَعْرُوفُ بِابْنِ قبرة [مَقْبُرَةَ] قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَزْرَقُ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ (صلیالله علیهوآله) بَيْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ مِنْ غَيْرِ خَوْفٍ وَ لَا سَفَرٍ، فَقَالَ: أَرَادَ أَنْ لَا يُحَرِّجَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أُمَّتِهِ.
📚 علل الشرائع، الشيخ الصدوق ج2 ص321
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
🔹...در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمیكردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود میكرد.
🔸 شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آنجا همین اذان شیعی بود.
🔹 شاهان قاجار و صفویه، بیدین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی میخواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار میگرفتند یا كوتاه میآمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمیكردند، عثمانی غلبه میكرد.
📚جرعهای از دریا ج4 ص394
@Nardebane_feghahat
✔️ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَة وَ حَیْرَة الضَّلَالَة»
«عِبَادَکَ» یعنی بندگانت، نه عبادتکنندگان. غلط معنا نکنیم و نتیجه اشتباه نگیریم!
@Nardebane_feghahat
🔹 «نماز میّت» طبق آموزههای شیعی سلام ندارد، ولی عامّه در «نماز میّت» سلام میدهند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔸 «یقین مضاعف» یا «یقین به معنای اخص» اعتقاد جازم و صادق به قضیه است، به گونهای که احتمال خلاف قضیه محال دانسته شود.
🔹 برای یقین مضاعف چهار شرط شده است:
1. اعتقاد و جزم به مفاد قضیه.
2. اعتقاد به امتناع نقیض قضیه.
3. مطابقت با واقع و صدق.
4. زوال ناپذیری این اعتقاد.
شرط چهارم در یقین مضاعف این است که این یقین هیچگاه دچار تغییر نشود.
#منطق
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ نماز میّتی را که بر آقای بنیصدر خوانده میشود، بعد از مدتها دوباره دیدم. این حجم از غلطخواندنِ عبارات را کمتر دیده بودم. آقای جعفری که همکار ابوالحسن بنیصدر در روزنامه انقلاب اسلامی بوده، نماز را اقامه میکند. خلاصه پر از غلطهای صرفی و نحوی است، تا حدّی که به «اللهم نعلم منه الّا خیراً» میرسد!
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 توضیحات استاد آقای حاج سید محمد جواد شبیری (دامت برکاته) دربارۀ انگیزه تدوین کتاب «استناد»
کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمیآموزد. کسی که وارد «رجال» میشود باید پشتوانهای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که میخواهند در رجال کار کنند، تدوین میشد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است.
منبع:
@mfeqhi
@Nardebane_feghahat
✳️ #تخریب_و_بازسازی_کعبه (1)
🔸 مِنْهَا: أَنَّ الْحَجَّاجَ بْنَ يُوسُفَ لَمَّا خَرَّبَ الْكَعْبَةَ بِسَبَبِ مُقَاتَلَةِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ ثُمَّ عَمَرُوهَا فَلَمَّا أُعِيدَ الْبَيْتُ وَ أَرَادُوا أَنْ يَنْصِبُوا الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ فَكُلَّمَا نَصَبَهُ عَالِمٌ مِنْ عُلَمَائِهِمْ أَوْ قَاضٍ مِنْ قُضَاتِهِمْ أَوْ زَاهِدٌ مِنْ زُهَّادِهِمْ يَتَزَلْزَلُ وَ يَقَعُ وَ يَضْطَرِبُ وَ لَا يَسْتَقِرُّ الْحَجَرُ فِي مَكَانِهِ.
فَجَاءَهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (علیهالسلام) وَ أَخَذَهُ مِنْ أَيْدِيهِمْ وَ سَمَّى اللَّهَ، ثُمَّ نَصَبَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي مَكَانِهِ وَ كَبَّرَ النَّاسُ.
📚 الخرائج و الجرائح، الراوندي، قطب الدين ج1 ص268
@Nardebane_feghahat
✳️ #تخریب_و_بازسازی_کعبه (2)
🔸 در روایت آمده است که: بعد از آنکه حجّاج بن یوسف ثقفی کعبه را تخریب کرد، مردم «ترابِ کعبه» را بردند. هنگامی که خواستند دوباره کعبه را بنا نمایند، «حیّهای» مانع میشد...
🔹 ...حضرت زینالعابدین به حجاج بن یوسف ثقفی فرمود: ای حجّاج! تو قصد بنای حضرت ابراهیم و اسماعیل را نمودی و آن را تخریب کرده و در جاده افکندی و آن را غارت نمودی انگار که آن میراث توست! حال بر منبر بالا برو و مردم را سوگند بده که هیچکس از آنها که چیزی از آن برگرفته نماند، مگر اینکه آن را برگرداند.
حجاج بلافاصله چنین کرد. به منبر بالا رفت و مردم را سوگند داد که هیچکس از آنها نماند که چیزی از کعبه نزد او باشد مگر اینکه آن را برگرداند و همه هم برگرداندند...
🔹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ صَاحِبِ الْأَنْمَاطِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، قَالَ: لَمَّا هَدَمَ الْحَجَّاجُ الْكَعْبَةَ فَرَّقَ النَّاسُ تُرَابَهَا فَلَمَّا صَارُوا إِلَى بِنَائِهَا فَأَرَادُوا أَنْ يَبْنُوهَا خَرَجَتْ عَلَيْهِمْ حَيَّةٌ فَمَنَعَتِ النَّاسَ الْبِنَاءَ حَتَّى هَرَبُوا. فَأَتَوُا الْحَجَّاجَ فَأَخْبَرُوهُ فَخَافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ مُنِعَ بِنَاءَهَا فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ ثُمَّ نَشَدَ النَّاسَ وَ قَالَ: أَنْشُدُ اللَّهَ عَبْداً عِنْدَهُ مِمَّا ابْتُلِينَا بِهِ عِلْمٌ لَمَّا أَخْبَرَنَا بِهِ. قَالَ فَقَامَ إِلَيْهِ شَيْخٌ، فَقَالَ: إِنْ يَكُنْ عِنْدَ أَحَدٍ عِلْمٌ فَعِنْدَ رَجُلٍ رَأَيْتُهُ جَاءَ إِلَى الْكَعْبَةِ فَأَخَذَ مِقْدَارَهَا ثُمَّ مَضَى. فَقَالَ الْحَجَّاجُ مَنْ هُوَ؟ قَالَ: عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع). فَقَالَ: مَعْدِنُ ذَلِكَ. فَبَعَثَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا) فَأَتَاهُ فَأَخْبَرَهُ مَا كَانَ مِنْ مَنْعِ اللَّهِ إِيَّاهُ الْبِنَاءَ. فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع): يَا حَجَّاجُ عَمَدْتَ إِلَى بِنَاءِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ فَأَلْقَيْتَهُ فِي الطَّرِيقِ وَ انْتَهَبْتَهُ كَأَنَّكَ تَرَى أَنَّهُ تُرَاثٌ لَكَ! اصْعَدِ الْمِنْبَرَ وَ انْشُدِ النَّاسَ أَنْ لَا يَبْقَى أَحَدٌ مِنْهُمْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئاً إِلَّا رَدَّهُ. قَالَ فَفَعَلَ، فَأَنْشَدَ النَّاسَ أَنْ لَا يَبْقَى مِنْهُمْ أَحَدٌ عِنْدَهُ شَيْءٌ إِلَّا رَدَّهُ. قَالَ: فَرَدُّوهُ فَلَمَّا رَأَى جَمْعَ التُّرَابِ أَتَى عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا) فَوَضَعَ الْأَسَاسَ وَ أَمَرَهُمْ أَنْ يَحْفِرُوا. قَالَ فَتَغَيَّبَتْ عَنْهُمُ الْحَيَّةُ وَ حَفَرُوا حَتَّى انْتَهَوْا إِلَى مَوْضِعِ الْقَوَاعِدِ، قَالَ لَهُمْ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) تَنَحَّوْا فَتَنَحَّوْا فَدَنَا مِنْهَا فَغَطَّاهَا بِثَوْبِهِ ثُمَّ بَكَى ثُمَّ غَطَّاهَا بِالتُّرَابِ بِيَدِ نَفْسِهِ ثُمَّ دَعَا الْفَعَلَةَ، فَقَالَ: ضَعُوا بِنَاءَكُمْ. فَوَضَعُوا الْبِنَاءَ فَلَمَّا ارْتَفَعَتْ حِيطَانُهَا أَمَرَ بِالتُّرَابِ فَقُلِّبَ فَأُلْقِيَ فِي جَوْفِهِ فَلِذَلِكَ صَارَ الْبَيْتُ مُرْتَفِعاً يُصْعَدُ إِلَيْهِ بِالدَّرَجِ.
📚 الكافي، الشيخ الكليني ج4 ص222
@Nardebane_feghahat
4_5918092998310105855.mp3
6.72M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهاردهم» 102
🔹 بحثِ «قبله»
🔸 نکتهای ادبی پیرامون روایتِ «إنَّ للّه حُرُماتٍ ثَلاثًا لَيسَ مِثلَهُنَّ شَيءٌ»
🔹 کعبه قبلهی مسجدالحرام است، و مسجدالحرام قبله اهل حرم است، و قبله کسانی که خارج از مکه هستند، «حرم» است
🔹 مزدلفه و منا داخل در حرم است، ولی عرفات خارج از محدودهی حرم است
🔸 برخی قبله را بنای کعبه دانستهاند و برخی جهت کعبه را
🔹 اگر کسی خواست در داخلِ کعبه نماز بخواند، به کدام سمت نماز بخواند؟
🔸 خواندنِ نماز فریضه در جوفِ کعبه کراهت دارد و کراهت در آن به معنایِ قلّت ثواب است
🔹 چرا برخی خواندن نماز فریضه داخل کعبه را حرام دانستهاند؟
🔸 نماز خواندن بر پشتبامِ کعبه چه حکمی دارد؟ به کدام سمت نماز بخواند؟ (نظر شیخ طوسی در کتاب مبسوط و خلاف چیست؟)
🔹 برخی گفتهاند که اگر بر پشتِبامِ کعبه خواست نماز بخواند، به پشت بخوابد و رو به بیت المعمور که در آسمان چهارم یا هفتم است، نماز بخواند
🔸 ما جهت کعبه را ملاک میدانیم، نه حیطان و جُدران را
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ در روایتی آمده: بعد از آنکه ملائکه در جریان خلقت آدم اعتراض نمودند، خداوند برای آنها بیت المعمور را قرار داده تا با طواف بر دورِ آن، از درگاه الهی درخواست توبه نمایند:
🔹...فَقَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا رَبَّنَا افْعَلْ مَا شِئْتَ «لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» قَالَ: فَبَاعَدَهُمُ اللَّهُ مِنَ الْعَرْشِ مَسِيرَةَ خَمْسِ مِائَةِ عَامٍ، قَالَ فَلَاذُوا بِالْعَرْشِ وَ أَشَارُوا بِالْأَصَابِعِ- فَنَظَرَ الرَّبُّ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِمْ وَ نَزَلَتِ الرَّحْمَةُ- فَوَضَعَ لَهُمُ الْبَيْتَ الْمَعْمُورَ فَقَالَ طُوفُوا بِهِ وَ دَعُوا الْعَرْشَ فَإِنَّهُ لِي رِضًى فَطَافُوا بِهِ- وَ هُوَ الْبَيْتُ الَّذِي يَدْخُلُهُ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ- لَا يَعُودُونَ أَبَداً- فَوَضَعَ اللَّهُ الْبَيْتَ الْمَعْمُورَ تَوْبَةً لِأَهْلِ السَّمَاءِ- وَ وَضَعَ الْكَعْبَةَ تَوْبَةً لِأَهْلِ الْأَرْضِ...
📚 تفسير القمي، القمي، علي بن ابراهيم ج1 ص37
@Nardebane_feghahat
✳️ #نذر_عبدالمطلب (1)
✔️ سؤال از سند یک روایتِ «نذر عبدالمطلب» و پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله)
❓ ما رأي سماحتکم في سند هذه الروایة؟
في عیون اخبار الرضا: حدثنا احمد بن الحسین القطان قال اخبرنا احمد بن محمد بن سعید الکوفي قال حدثنا علي بن الحسن بن علي بن فضال عن ابیه قال سألت ابا الحسن علي بن موسی الرضا (ع) عن معنی قول النبي(ص) انا ابن الذبیحین ، قال: یعني اسماعیل بن ابراهیم الخلیل (علیه السلام) و عبد الله بن عبدالمطلب . فإن عبدالمطلب کان تعلق بحلقة باب الکعبة و دعا الله ان یرزقه عشرین بنین و نذر لله عزوجل ان یذبح واحد مهنم متی اجاب الله دعوته فلما بلغوا عشرة ، قال قد وفی الله لي فلأوفین لله عزوجل فأدخل ولده الکعبة واسهم بینهم فخرج سهم عبدالله ابي رسول الله (صلی الله علیه و آله) وکان احب ولده الیه ثم أجالها ثانیة فخرج سهم عبدالله ثم أجالها ثالثة فخرج سهم عبدالله فأخذه وحبسه وعزم علی ذبحه... الی نهایة الروایة.
✅ بسمه تعالی
السند فیه اشکال معروف، والروایة من نسخة شاذة رواها القمیون عن ابن فضال (الأب) عن الرضا علیه السلام، و هي غیر صحیحة.
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_5931668960436032101.mp3
5.74M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پانزدهم» 103
🔸 مسائلی پیرامون «قبله»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5931668960436032102.mp3
8.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شانزدهم» 104
🔹 برخی امارات برای تشخیصِ قبله در بلد مسلمین
🔸 مجرّدِ علم به خطا بودنِ قبله در بلد مسلمین کفایت نمیکند که دست از اماره برداریم، بلکه «قطع به خلاف» لازم است
🔹 قبله شهرِ «واسط»
🔸 وظیفه أعمیٰ (نابینا) در مورد قبله
🔹 اگر کافری از جهت قبله به او خبر بدهد، میتواند به خبرِ او اعتنا کند؟ (نظر محقق حلی و صاحب حدائق)
🔸 وظیفهی «فاقد العلم و الظن» درباره قبله
🔹 مرحوم خویی و آیت الله سیستانی نماز به جهت واحده را مکفی میدانند
🔸 ما لا یدرک کلّه لا یترک کلّه
🔹 المسیور لا یسقط بالمعسورر
🔸 الضرورات تقدّر بقدرها
🔹 نظر شاذّ سید بن طاووس
🔸 آیا «مفرد محلّٰی به ال» عام است یا مطلق؟ (اختلاف آخوند خراسانی با شیخ انصاری)
🔹 نظر آخوند خراسانی، شیخ انصاری و مشهور، فاضل تونی و کاشف الغطاء، شیخ الشریعه اصفهانی در مورد «قاعده لاضرر»
شیخ الشریعه در قاعده لاضرر «لا» را «لا نهی» میداند، نه «لا نفی»
🔹 نظر آقا ضیاء عراقی در مورد تفاوتِ «القرعة لکل أمر مجهول» با «القرعة لکل أمر مشکل»
🔸 ماجرایی از میرزا صادق مجتهد تبریزی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✳️ #نماز_به_جهت_واحده (1)
✔️ طبق نظر برخی از فقها «فاقد العلم و الظن» (در مورد جهت قبله) اگر به یک طرف نماز بخواند، مجزی است
🔹 إن لم يعلم بالجهة التي توجد فيها القبلة بذل جهده في معرفتها و يعمل على ما يحصل له من الظن، و مع تعذره يكتفي بالصلاة إلى أي جهة يحتمل وجود القبلة فيها، و إن كان الأحوط الإتيان بها إلى أربع جهات.
📚 منهاج الصالحين، السيستاني، السيد علي ج1 ص467
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #نماز_به_جهت_واحده (2)
🔹 إن علم بكون القبلة في جهة خاصة صلّى نحوها، و إن لم يعلم صلى إلى الجهة المظنون كونها قبلة، و إلّا صلّى إلى أي جهة شاء، و إن كان الأحوط الإتيان بها إلى أربع جهات.
📚 منهاج الصالحين، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج1 ص431
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درباره «لا ضرر و لا ضرار» چهار نظریه وجود دارد:
1⃣ آخوند خراسانی: نفی ماهیت ادعائاً نه حقیقتاً. یعنی ضرر وجود دارد اما شارع این را مانند «لا ضرر» میبیند.
2⃣ شیخ انصاری و مشهور: این جمله، نفی حکم میکند (از باب مجاز در کلمه).
یعنی این جمله معنایش این است که «لا حکم ضرریاً» و کلمه ضرر مجازاً به کار رفته است در حکم ضرری. مثلاً وضو واجب است اما اگر ضرر داشت، وجوبش برداشته میشود.
و مثلا بیع صحیح است و اگر غبنی شد، ضرر است، لذا صحیح نیست.
3⃣ فاضل تونی و کاشف الغطاء: این جمله، نفی صفت میکند (مجاز در حذف)، یعنی یک صفتی در تقدیر است به نام غیر متدارک که آن نفی شده است، یعنی ضرری که شرع مقدس آن را جبران نکرده باشد، نیست. مثلا در بیع غبنی، شارع این ضرر را با خیار جبران کرده است.
4⃣ شیخ الشریعه اصفهانی: «لا» در اینجا «لا نهی» است، یعنی ضرر زدن در اسلام حرام است.
#فقه
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ الشریعه اصفهانی در مورد «لاضرر» معتقد است که «لا» نهی است (نه نفی)؛ یعنی ضرر حرام است.
در «حقائق الاصول» مطلب جالبی در این زمینه بیان شده است:
🔹«الخامس» جعلها ناهية بأن يكون المقصود من نفي الضرر في الخارج الزجر عنه و إحداث الداعي إلى عدمه كما هو ظاهر، في قوله تعالى: (فلا رفث و لا فسوق و لا جدال في الحج)...
📚 حقائق الأصول، الحكيم، السيد محسن ج2 ص377
🔸 «و أما الخامس» فهو المحكي عن البدخشي و احتمله شيخنا الأعظم(ره) في رسائله بل ارتضاه بعض الأعيان من مشايخنا (قدس سره) على ما حكي عنه.
🔹 فان قلت: لا ريب في أن «لا» الناهية مختصة بالفعل المضارع فكيف يصح الحكم بأنّ «لا» في المقام ناهية مع أنها داخلة على الاسم.
قلت: ليس المقصود أنها ناهية باصطلاح النحاة بل المقصود أنها مفيدة للنّهي و الزّجر حيث أن الجملة المشتملة عليها مستعملة في نفي الضرر اخباراً أو إنشاء بداعي الزّجر عنه.
🔸 و فيه: إن حمل الكلام على ذلك انما يصح بعد تعذّر حمله على نفي الحقيقة حقيقة الّذي عرفته فحمله عليه مع إمكانه حمل للكلام على خلاف ظاهره و لا سيما بقرينة قوله (صلى اللَّه عليه و آله): «في الإسلام» الّذي عرفت تذييله في المرسلات، فتأمل جيداً و اللَّه سبحانه اعلم.
📚 حقائق الأصول، الحكيم، السيد محسن ج2 ص379
#اصول
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
🔸 «و علی الإحتمال الثاني: يكون قوله: (وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا) بصدد دفع توهّم التسوية بين البيعين، و لا شبهة أيضاً في دلالته على الصحّة، سواء كان البيع هو السبب أم المسبّب، بتقريب أنّ قوله تعالى ذلك لردع توهّم التسوية، و كانت دعواهم التسوية لتصحيح أكل الربا، لا لمجرّد تسوية إنشاء لإنشاء، أو مبادلة لمبادلة، بل مرادهم أنّ البيع غير الربوي مثل الربوي في تحصيل النتيجة، و أنّ النتيجة الحاصلة منهما غير مختلفة، و لازم ردعهم بأنّهما في هذه الخاصيّة أي ترتّب النتيجة عليهما ليسا مثلين، بل اللَّه تعالى أحلّ البيع، فنتيجته الحاصلة حلال، و حرّم الربا، فنتيجته حرام، هو صحّة هذا و فساد ذاک. و بالجملة: مقصود القائلين بالتسوية بين البيعين هو التسوية في الربحين؛ ليدفعوا عن أنفسهم عار أكل الربا، و الردع المتوجّه إلى دفعه ينفي التسوية بينهما في هذه الخاصيّة، و يثبت العار عليهم، و عليه لا شبهة في دلالة الآية على الصحّة إن كان المراد بالبيع السببي منه، و على تنفيذ ما لدى العقلاء إن كان المراد المسبّبي منه»
📚 كتاب البيع، الإمام الخميني، السيد روح الله ج1 ص92
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_5931668960436032205.mp3
11.55M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفدهم» 105
🔸 چگونه علم به جهت قبله حاصل میشود؟ (فرمایشات مرحوم صاحب حدائق)
🔹 «معاینه، شیاع، خبر محفوف به قرائن، محراب معصوم» راههای علم به جهت قبله است
🔹 اذا تعذّر العلم قام الظنّ مقامه
🔸 امارات مفید ظنّ درباره جهت قبله
🔹 قبر معصوم و جهت قبله
🔸 ریاح و منازل القمر (در تشخیص جهت قبله)
🔹 برخی معتقدند که اگر کافر در مورد جهت قبله خبری داد، نمیتوان اعتماد کرد، به دلیل آیه نبأ (وقتی خبر فاسق قابل اعتماد نیست، در مورد کافر به طریق أولی)
🔸 محقق حلی معتقد است که مناط، افاده ظنّ است، ولو ظن از کلامِ کافر حاصل شده باشد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ «مدارک الأحکام فی شرح شَرایع الإسلام» کتابی فقهی به زبان عربی تالیف سید شمسالدین محمد بن علی بن حسین موسوی عاملی جبعی(متوفای ۱۰۰۹ق) این کتاب در بردارنده بخش عبادات فقه از کتاب شرایع الاسلام است که از «کتاب طهارت» شروع شده و به «کتاب حج» پایان مییابد.
@Nardebane_feghahat