eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۱۷) 1⃣ در تفسیر عیاشی آمده است: « الحَسَنُ بنُ عَلِيّ بنِ النّعمان قال لَمّا بَنَى المَهدِيُّ (العبّاسيّ) فِي المَسجِدِ الحَرامِ بَقِيَت دارٌ في تَربيعِ المَسجِدِ...». ✔️ حسن بن علي بن نعمان از اصحاب امام كاظم(علیه السلام) و ثقه می باشد. 2⃣ روایت دوم: «إن كانَتِ الكَعبَةُ هِيَ النّازِلَةَ بِالنّاسِ فَالنّاسُ أولى بِفِنائِها، وإن كانَ النّاسُ هُمُ النّازِلونَ بِفِناءِ الكَعبَةِ فَالكَعبَةُ أولى بِفِنائِها». ✅ از روایات فوق می فهمیم که مسجدالحرام در زمان معصومین(علیه السلام) توسعه داده شده است. از سوی دیگر، در روایات نقل نشده که احکام مسجد الحرام مخصوص محدوده زمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) است. از همین مسأله کشف می شود که احکام قسمت توسعه یافته از مسجد الحرام با قسمت اصلی آن تفاوتی ندارد؛ «لو کان لَبان». ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۸) ❓ مسجدالحرام در طول تاریخ توسعه یافته است و حتی مقام ابراهیم نیز جا به جا شده. آیا اعمال حج در قسمت توسعه یافته اشکال دارد؟ ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 بسمه تعالی، در مقام ابراهیم (علیه السلام) از أئمه (علیهم السلام) ترتیب آثار بر آن وارد شده، بقیه موارد هم اگر هنوز أصل آن محفوظ است، با مراعات آن جهات مانعی ندارد. @Nardebane_feghahat
❓خداوند در قرآن، در سوره احقاف آیه 15 می فرماید : «شما در چهل سالگی به بلوغ می رسید». آیا در اینجا بلوغ معنای دیگری می دهد؟ ✅ پاسخ حضرت آیت الله : 🔹 مقصود از «بلغ» در آیه مزبور به معنای بلوغ تکلیفی نیست بلکه رسیدن به سن 40 است. @Nardebane_feghahat
🔹 برخی از فقهای گذشته را شرط در صحّت دانسته اند و برخی هم به "وجوب اقامه" برای مردان قائل‌اند. 🔸 برخی احتمال داده‌اند که مراد قدما از شرطیّت، شرطیّت اذان و اقامه نسبت به حصول فضیلت نماز جماعت باشد، نه صحّت آن. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۹) 🔸 نمازِ طوافِ واجب «عند مقام ابراهیم» باید خوانده شود. امروزه گاهی جمعیتِ حجّاج زیاد است و امکان خارجی ندارد که بتوان در آن جا نماز خواند یا حتی شرعاً واجب نیست، چون حَرَج و ضرر وجود دارد. 🔹 هر واجبی که ضرری باشد، «قاعده لاضرر» وجوب آن را ساقط میکند، الّا ما خَرَجَ بالدّلیل. 🔸 پس واجب نیست به یک عده پول بدهد که اطراف او را بگیرند تا بتواند در پشت مقام ابراهیم نماز طواف بخواند. زیرا «لا ضَرَرَ فی الاسلام» جلوی این وجوب را میگیرد. 🔹 شاید کسی اشکال کند که پرداخت چنین مبلغی شاید برای افراد میلیاردر مضرّ نباشد، لذا وجوب ساقط نمی شود. ✅ در جواب میگوییم: فرموده اند: «لاضَرَرَ» نه «لا مُضِرّ» ؛ لذا باز هم وجوب ساقط است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔸 آیت الله می‌فرمایند: توثیقات و تصحیحات ایشان برای ما فائده ندارد؛ زیرا مرحوم علامه حلی مبنایی در رجال دارند که به خاطر آن مبنا، توثیقات و تصحیحات ایشان نه می‌تواند دلیل بر وثاقت و نه قرینه بر وثاقت باشد! توثیقات ایشان مبتنی بر است، به این معنا که علامه حلی معتقدند هر راوی از روات امامی که جرح و تضعیفی از او در کتب رجال نقل نشده باشد، شک داریم فاسق است یا نه أصالة عدم الفسق جاری می‌کنیم و عدالت او را نتیجه می‌گیریم. 🔹 محقق خوئی می‌فرمایند: «أصالة العدالة» یا« أصالة عدم الفسق» را در رجال مثبت وثاقت و عدالت نمی‌دانیم. لذا هر جا علامه حلی، سندی را تصحیح کرده باشد، یا شخصی را توثیق کرده باشند چون احتمال می‌رود بر اساس أصالة العدالة باشد به این گفته ایشان اعتماد نمی‌کنیم. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔹 انتساب «اصالة العدالة» در مسائل رجالی به قدما و و و که آیت الله فرموده اند قابل قبول نیست. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حاج شیخ جواد مروی 93/6/26 🔸 در دهها مورد آیت الله بیان می‌کنند که مبنای «أصالة العدالة» بوده است. تنها دلیلی که محقق خوئی برای این انتساب بیان می‌کنند، کلامی است که علامه حلی در شرح حال «احمد بن اسماعیل بن سُمکة» دارند. 🔹 مرحوم علامه بعد از اینکه این شخص و راوی را بررسی می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که علماء رجال مانند و و شیخ و برقی و دیگران نسبت به احمد بن اسماعیل نه جرح دارند و نه تعدیل، بعد علامه اضافه می‌کند که: «فالأقوی قبول روایته مع سلامته عن المعارض» حالا که احمد بن اسماعیل نه جرح دارد نه تعدیل، اقوی این است که روایتش را قبول کنیم. 🔸 محقق خوئی در معجم ج3 ص 57 می‌فرمایند: این کلام صریح است در اینکه علامه حلی در هر شيعه که فسقش ثابت نیست با ابتناء به «أصالة العدالة» معتقد است روایتش قبول می‌شود، لذا در دهها مورد از جمله ابراهیم بن مهزیار که محل بحث ما است و احمد بن محمد بن یحیی در سند ، که علامه اینها را تصحیح کرده بر اساس أ«صالة العدالة» است. 🔹 در فقه که من استقصاء کردم، در مرور بر کتب فقهی محقق خوئی، هیچ دلیل دیگری بر اصالة العدالة بودن علامه در توثیقات جز همین دلیل بیان نمی‌کنند. @Nardebane_feghahat
✅ در علم رجال، اگر حتی یکی از افراد در سند روایت، ثقه نباشد روایت بی اعتبار و ضعیف می باشد؛ زیرا نتیجه تابع اخسّ مقدمتین است. @Nardebane_feghahat
🔸 «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» معمولاً «لا» در آیات فوق را «لا زائده» دانسته اند، اما احتمال دیگری وجود دارد و آن این که «لا زائده» نباشد بلکه برای نفی باشد. در این صورت معنای آیه چنین می شود: «وقتی شما مکه هستی من به آن قسم نمیخورم بلکه به خود شما قسم میخورم». ✔️ یعنی: شرف المکان بالمکین! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766804.mp3
8.43M
✳️ ☑️ (15) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب مواليد الأئمة(۱) 🔸 باب: وضعيت ائمه (عليهم السلام) در هنگام تولد 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766805.mp3
8.17M
✳️ ☑️ (16) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب مواليد الأئمة(۲) 🔸 باب: وضعيت ائمه (عليهم السلام) در هنگام تولد 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5888702249340766808.mp3
7.31M
✳️ ☑️ (17) 🔹 اصول کافی، كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابُ خَلْقِ أَبْدَانِ الائِمَّةِ وَأَرْوَاحِهِمْ وَقُلُوبِهِمْ (عَلَيْهم السَّلام 🔸 باب: خلق بدن های ائمه (عليهم السلام) و ارواح و قلوب آنان + بحثی پیرامون حائر حسینی و وجه تسمیه آن + معنای لعن الله قاطع السدرة چیست؟! 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ خمس ارباح مکاسب 🔹 «محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ كَتَب بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع- أَخْبِرْنِي عَنِ الْخُمُسِ أَ عَلَى جَمِيعِ مَا يَسْتَفِيدُ الرَّجُلُ مِنْ قَلِيلٍ وَ كَثِيرٍ مِنْ جَمِيعِ الضُّرُوبِ وَ عَلَى الصُّنَّاعِ وَ كَيْفَ ذَلِكَ فَكَتَبَ بِخَطِّهِ الْخُمُسُ بَعْدَ الْمَئُونَةِ» ✔️ اغلب روایات خمس ارباح مکاسب از علی بن مهزیار نقل شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ "تفسیر تسنیم" 🔸 امشب قصد دارم مطالبی را پیرامون بنویسم . 🔹 شنیدم که آیت الله گفته اند تسنیم تکمله هست . بله همین طور است . مطالب تفسیر المیزان ، در تفسیر تسنیم مفصل و مبسوط بحث شده است . به عنوان مثال چند سطر بیشتر ننوشته اند اما آیت الله جوادی بیش از 70 صفحه در تسنیم درباره ی حروف مقطعه قلم زده اند . 🔸 هر چند که در شیوه تفسیر قرآن به قرآن اختلاف نظر وجود دارد ، لکن از دوستان عزیزم تقاضا دارم که اگر حوصله خواندن تفسیر تسنیم را ندارید لااقل مقدمه این تفسیر که حدودا ۴۰۰ صفحه است را مطالعه نمایند . ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✅ پیرامون نقش حروف مقطعه در قرآن تحقیقی داشتم. نظریات متفاوت بود. مثلاً در مورد «الم» که در ابتدای سوره بقره آمده، اقوال مختلفی مطرح شده بود. 1⃣ برخی گفته بودند: « الم: محلاً مرفوع، خبر برای مبتدای محذوف. 2⃣ عده ای معتقد بودند مبتدا می باشد و خبر آن: «ذلك الکتاب». 3⃣ جماعتی نوشته بودند: «الم: منصوب به فعل اُتْلُ محذوف. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۰) 🔸 از روایات به دست می آید که هزینه حج در عصر معصومین حدود ۲۰ دینار تا ۲۵ دینار بوده است. بالفرض که در آن زمان از کسی ۲۰۰ دینار بگیرند برای سفر حج بگیرند، آیا رفتن به حج بر او واجب است؟ ✅ خیر؛ زیرا «لا ضرر» مانع میشود، بدین معنا که وجوب دیگر فوری نیست. بلکه صبر کند تا در سال های دیگر با هزینه عادی بتواند به حج برود، و اگر نتوانست، نائب بفرستد. 🔸 دوباره شاید شخصی اشکال نماید که خب اگر فلانی میلیاردر باشد و بتواند با آن هزینه زیاد برود، آیا حج بر او واجب است؟ ✅ باز هم پاسخ منفی است؛ زیرا گفته اند: «لا ضرر» و نه «لا مضر»! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
باب التسلیم و فضل المسلمین.mp3
8.67M
✳️ ☑️ (18) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب التسليم و فضل المسلِّمين 🔸 باب: تسلیم شدن در برابر فرمایشات معصومین (علیهم السلام) + «کُلِیْب تسلیم» چه شخصیتی بود؟ + فرق مرتبه رضا با مرتبه تسلیم + در کدام آیه قرآن امیرالمؤمنین (علیه السلام) مورد خطاب قرار گرفته است؟ 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✔️ مجلس درس آقای سید محمد باقر سیستانی در نجف اشرف @Nardebane_feghahat
🔹 «ترجمه» مصدر رباعی مجرد بر وزن «فَعْلَلَة» می باشد؛ تَرْجَمَ یُتَرْجِمُ تَرْجَمَةً. مانند: دَحْرَجَ یُدَحْرِجُ دَحْرَجَةً. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد رضا سیستانی: 🔸 طلاب حوزه، اگر برای رسیدن به درجه اجتهاد برنامه ریزی می کنند، نباید به دروس متداول حوزه اکتفا کنند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (حفظه الله): 🔹 در حال نزع (لحظات آخر عمر) بود. دمِ جان دادن فرمود: شیخ مرتضی انصاری را بیاورید. در حرم به شیخ گفتند: صاحب جواهر سراغ تو را گرفته است. شیخ آمد و صاحب جواهر به ایشان گفت: کجا بودی؟! .گفت: در حرم برای شفای شما دعا می کردم. صاحب جواهر فرمود: من رفتم و این امّت را به تو سپردم. بعد از وفات صاحب جواهر، مردم به شیخ رجوع کردند. شش ماه گذشت؛ اما رساله ای برای مقلدین ندادند. علتش را از ایشان پرسیدند. شیخ انصاری فرمودند: در زمانی که مباحثه می کردم کسی که به نام سعید العلماء در بابل از من أقوی بود، با احراز اقوائیت او، رساله دادن را جایز نمی دانم. رجوع کردند به سعید العلماء در بابل. وی گفت: سلام مرا به شیخ برسانید و به او بگویید: استصحاب شما ساقط است. وجه سقوط آن، این است که آن زمان من أقوی بودم، اما حالا شما اقوی هستید! قاصد بازگشت به شیخ پیغام سعید العلماء را رساند. این شد که شیخ رساله ای نوشتند و در حاشیه این رساله مکتوب فرمودند: در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عمل به رساله من از باب أکل میته و اضطرار مانعی ندارد. این علم و این زهد و این دیروز و این امروز! @Nardebane_feghahat
✳️ نوشتاری پیرامون آیه «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ...» (سوره حج آیه۴۰) 1⃣ ترجمه: اگر خدا دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کِنِشْت‌ها و مساجد همه خراب و ویران شود. 2⃣ صوامع: جمع صومعه است به معنای دیر راهبان مسیحی که آن را در صحراها مى‏‌ساختند و در آن به شکل گوشه گیرانه عبادت مى‏‌ نمودند. 2⃣ «بِیَع» جمع بیعة به معنای معبد مسیحیان است. مانند صیغ که جمع صیغه است و شیع که جمع شیعه است. 3⃣ گفته: «بيع» معابد نصارى است در شهرها، و «صوامع» معبد آنهاست در صحراها. 4⃣ صلوات: ج صلاة است به معنای کِنِشْت ها. کنشت همان معابد يهود است. ✔️ حافظ شیرازی سروده است: عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت 5⃣ «صلوات» در این آیه، به تعبیر زمخشری تعریبِ «صَلوسا» می باشد. 6⃣ دیدم آیت الله در درس تفسیر خود به مطلبی اشاره کرده اند و آن این که: ❓ چطور صومعه و بيعه و مركز عبادي يهود بر مسجد مسلمانها مقدّم ذکر شده است؟ 🔸 گفته اند براي رعايت تقدّم زماني است كه خب آنها قبل از اسلام بودند. یا هم گفته اند شروع از ضعيف است به قوي نظير آنچه در سورهٴ مباركهٴ «فاطر» آيه 32 از ضعيف به قوي آمده: ﴿ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا﴾ بندگان ما چند گروه‌اند ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾ از آنها بالاتر ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾ از آنها بالاتر ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ﴾ كه بر امام تأويل شده است پس ترتيب گاهي به لحاظ تقدّم زماني است گاهي براي اينكه از پايين به بالا مي‌روند از ضعيف به قوي مي‌روند. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✅ دوست بزرگواری از اعضاء کانال، نسبت به متن فوق که از آیت الله جوادی آملی آورده بودم، اشکالی را مطرح نمودند که قابل استفاده بود؛ و آن این که: 🔸 توجیه اول، متناسب با تقدم زمانی یهود بر اسلام است اما با تقدم یهود بر نصاری سازگار نیست؛ زیرا در ابتدا معبد نصاری ذکر شده و سپس نام معبد یهود آمده است، درحالی که یهودیان قبل از نصاری وجود اند. 🔹 اما در توجیه دوم که گفته بودند ترتیب از ضعیف به قوی است: اگر مراد از قوت و ضعف، نسخ دین قبل هست باز با تقدم معبد نصاری بر معبد یهود سازگار نیست؛ چون باید اول منسوخ و ضعیف یعنی یهود بیاید و سپس ناسخ و قوی یعنی نصاری! در حالی که در آیه بالعکس است. ✍ ارسالی از یکی از اعضای کانال @Nardebane_feghahat
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه باب ششم : ۱۱ جلسه رضا حسینی با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی (صوت ها قبلا در کانال قرار داده شده است) @Nardebane_Feghahat