مولد الزهراء 1.mp3
6.86M
✅ جلسه اول
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 وجه تسمیه آن حضرت به «زهراء»
🔹 آیا می توان نام «الزهراء» یا «فاطمة الزهراء» را بر فرزندان خود گذاشت؟ آیا جایز است؟
🔹 معنای صدیقه بودن آن حضرت
🔸 آیا آیه تطهیر اراده تکوینی خداست یا اراده تشریعی؟
🔹 معنای لقب «صدیقه»
🔸 اشکالی به آقایان: محمد حسین فضل الله، وائلی، سید کمال حیدری
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 2.mp3
6.52M
✅ جلسه دوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 شرح خطبه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 3.mp3
5.9M
✅ جلسه سوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 چه کسی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را غسل داد؟ + تعجب مفضّل از این مسأله
🔹 «أخذ بتلابیب عمر» در مورد حضرت زهرا (س) به چه معناست؟
🔸 روایتی درباره نفرین نمودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اتفاق عجیبی که در مسجد اتفاق افتاد
🔸 امّ ایمن و طعام بهشتی
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 4.mp3
2.41M
✅ جلسه چهارم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 ازدواج نور با نور؛ ازدواج علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🔹 احتمالات محل قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) + علامه مجلسی کدام احتمال را قویتر می داند؟
🔸 اگر امیرالمؤمنین (علیه السلام) نبود، کفوی برای صدیقه طاهره وجود نداشت
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ آسمان هفتم نتیجه اهتمامِ به تبرّی
✔️ داستانی عجیب در بیانات آیت الله #شبیری_زنجانی
📚 جرعهای از دریا ج2 ص559
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (10)
✔️ آیت اللّه #صافی_گلپایگانی(حفظه الله):
🔹 در يكى از روزها، جمعى از اساتيد دانشگاه به اتفاق مرحوم سيد محمد مشكوة، شرفياب محضر آیت اللّه بروجردی شده بودند.
آقاى مشكوة، اساتيد را يكايك معرفى مىنمود. ازجمله آن اساتيد آقاى شيخ مصلح شيرازى بود كه در ضمن معرفى او گفت:
«كتاب أسفار را به فارسى ترجمه كرده است».
آقا پس از تعارفات و اظهار لطف مناسب به همه آنها، به آقاى شيخ مصلح فرمودند:
«شما گمان كردهايد كه كار خوبى يا خدمتى كردهايد؟!»
بيشتر از اين چيزى نفرمودند، ولى معلوم بود كه استفهام إنكارى است.
🔸 ايشان بر حسب مذاق و دريافت خودشان، آنچه به «حكمت متعاليه» ناميده شده و مطالب اسفار را در آنچه ارتباط با عقايد اسلاميه دارد، متضمن اشتباهات و عدول هايى از هدايت قرآن مجيد و معارف اهلبيت(عليهم السلام) مىدانستند و در آن جلسه، چون سكوت خود را معرض توهّم قبول مىديدند، به اين مقدار، نظر خود را اظهار كردند.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله):
🔹 استادمان «مرحوم اديب» می فرمودند: اگر #سيبويه زنده شود و از قبر بیرون آید، بايد برود پيش #ابن_هشام و زانو بزند تا کتاب #مغنی را پيش ايشان بخواند.
🔸 ابن هشام واقعاً نحوی است يعنی انصافاً حالا غير از کلام مرحوم استاد آقای اديب، خود من عقيده ام اين است که ابن هشام يک مرد مّلا است در نحو. کتابهای خوبی دارد، هرچه نوشته خوب نوشته است، واقعاً اديب است، واقعاً در لغت و نحو صاحب نظر است، صاحب مکتب است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (11)
✅ ماجرای شفا یافتن چشم آیت الله بروجردی
✔️ آیت الله سید محمد باقر ابطحی(ره):
🔸 لأستاذنا الكبير و المرجع الأعلىٰ آية اللّه العظمىٰ الطباطبائي البروجردي(قدس اللّه سرّه و طيّب رمسه) قصّة في رمد عينه و بعد يأسه من العلاج إستشفىٰ بمسحها بتراب أقدام موكب عزاء زوّار الإمام الحسين الشهيد(عليه السلام) فمنّ اللّه تعالىٰ عليه بشفائها جليّا و متّعه ببصره إلى آخر عمره الشريف، فكان يقرأ المخطوطات الدقيقة دون أن يحتاج إلى عدسات مكبّرة رغم شيخوخته و سنّه الطويل المبارك.
📚 مستدرکات عوالم العلوم ج23 ص112
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 #شيخ_انصاری مدت سه سال در کاشان اقامت میکنند، و نزد مرحوم ملا احمد نراقی دوره اصول میخوانند. گفته می شود که مرحوم #نراقی گفته است: «من بيشتر استفاده از شیخ کردم تا شيخ از من!»
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #مددی (حفطه الله):
🔸 #شيخ_انصاری در #مکاسب و #رسائل سعی شديد دارد که اصطلاحات فلسفی را به کار نبرد.
🔹 اين داستان چون در شرح حال شيخ نقل نشده، لذا من مسنداً نقل میکنم:
مرحوم استادمان آقای بجنوری از مرحوم شيخ اسدالله زنجانی که از علمای کاظمين بود، از مرحوم ميرزای شيرازی (حاج ميرزا حسن شيرازی) از قول خود شيخ انصاری نقل می کرد که شيخ گفته است: من در آن مدت سه سال که در کاشان بوده ام، يک دوره فلسفه را پيش يکی از دراويش و صوفی های کاشان خواندم (شايد هم برای همين جهت ذکر نکردهاند).
تنهايي میرفته پيش او، و آن شخص هم برایش مثنوی مولوی میگفته! يعنی آن درويش گفت: من ديگر حالِ فلسفه گفتن ندارم، يک دوره ملای رومی (مثنوی) میگویم، و يک دوره فلسفه را در ضمن آن تدریس میکنم.
🔸 سند بنده همین است. شرحی دارد که من مختصرش را عرض کردم، شرحش در جای ديگر.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔹 کوفیون حرفشان واقعیتر است تا بصریون؛ اما نحوی که الان موجود است، 95 درصدش بصری است. بر اثر اختلافات مذهبی، شیعه در نحو نتوانست مستقل شود و این کتبی که خوانده می شود نحو بصره است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 «تدوين لغت» بعد از انقسام مذاهب است. آن قدر خون و خون ريزی کردند و همديگر را کشتند، بعد آمدند تا لغت بنويسند! خب طبيعتاً اين خون و خون ريزیها به لغت هم متأسفانه سرايت کرده است.
🔹 اين که اسناد شود به يک کتاب لغوی و فلان، بعد بگوییم: «اين درست نيست و آن مجمع البحرين درست است»، اصلاً اين منهج، صحیح نيست.
🔸 مجمع البحرين کتاب ضعيفي می باشد. باز کتبِ قديمیِ لغت بهتر استظهار کرده اند. بايد برگرديم به مجموعه شواهد.
#ادبیات
#لغت
#مجمع_البحرین
@Nardebane_feghahat
🔹 یکی از مکروهات تخلّی، سخن گفتن در حال تخلّى است، ولى ذکر خداوند مکروه نیست.
🔸 در روایات، ذکرهایی در حال تخلّی وارد شده که در مفاتیح الجنان هم به آن اشاره شده است.
🔹 از آنجا که صلوات، از مصادیق ذکر خدا محسوب می شود، گفتن آن در حال تخلّی کراهت ندارد.
🔸 البته نباید طوری صلوات فرستاده شود که عرف آن را بی احترامی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) حساب کنند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
1395/8/1
🔸 در عبارات اصحابِ ما، «شهید» عند الاطلاق «#شهید_اول» است. این را یادتان باشد. هر وقت میگویند: «قال الشهید»، مراد شهید اول است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(1)
🔸 «أکل طین» منهی است و طین از مأکولات محرّمه است و در اینباره، میان فقها اختلافی نیست. بر این حکم، ادّعای شهرت شده و بلکه در کتاب ریاض، المستند، جواهر و... بر آن ادّعای اجماع نیز شده است.
🔹 در باب حرمت خوردن طین، روایات مستفیضه بلکه متواتره وجود دارد.
🔸 قدرِ متیقّنی که مطابق روایات و نیز اجماع فقها از این عام فوقانی استثناء شده است (مانند اکل طین الأرمنی و یا طین امام حسین (ع) برای استشفاء) از حکم حرمت اکل طین تخصیصاً خارج میشود و سایر موارد، ذیل عام باقی میماند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(2)
🔹 «تربت» در لغت به معنای خاک قبر میباشد. استعمال شایع آن در فقه، خاک قبر مطهّر امام حسین (عليه السلام) است و به همين معنا انصراف دارد؛ بهگونهای که هنگام کاربرد بدون قرینه، همین معنا مراد است و به ذهن متبادر میشود.
🔸 طین یعنی گِل؛ که همان آب و خاک مخلوط است؛ هر چند آب آن هم از بین برود باز «گِل» نامیده میشود. روایات ناظر به اکل، اغلب از همین لفظ برای خاک امام حسین (ع) استفاده نمودهاند.
🔹 گاهی الفاظ طین و تربت، بهجای یکدیگر استعمال میشود.
🔸 از این دو مفهوم تربت و طین به مناسبت در ابواب طهارت، مستحبات افطار در روزه، مستحبات تکفین، مستحبات تحنیک اولاد، صلات، حج، اطعمه و اشربه سخن رفته است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله
🔸 "نضد القواعد الفقهیه" مرحوم #فاضل_مقداد کتابی دارد به نام "نضد القواعد الفقهیة" ، نضد یعنی مرتب کردن ، منضد یعنی مرتب و پشت سر هم قرار دادن، این کتاب ، #قواعد_فقهیه است . به نظرم جایی دیدم که این کتاب ، یک تلخیصی از قواعد #شهید_اول است یعنی یک تنظیمی است برای مباحث قواعد شهید اول .
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد مهدی #گنجی
97/07/28
🔸 بنده این مطلب را قبول دارم که طلبه باید هم در #معاملات کار کند و هم در #عبادات ؛ و اینگونه نیست که اگر کسی در عبادات کار کرد در معاملات نیز #مجتهد شود؛ ولی نباید انکار کرد که خیلی از مسائلی که در عبادات مطرح می شود در معاملات نیز مطرح است.
@Nardebane_feghahat
✅ #معلقات_سبع مشهورترین اشعار کهن عرب است که تعداد ابیات آن به حدود 600 بیت میرسد .
🔸 این قصائد در اواخر روزگار #بنی_امیه توسط #حماد_راویه ، یکی از روایتگران شعر تازی گردآوری شد و از آن پس جویندگان ادب عرب به خواندن آنها پرداختند و بر سر کلمه کلمۀ هر بیت مناقشات برخاست ، تا بدانجا که #طه_حسین ، طی تحقیقاتی در صحت صدور و اصالت تاریخی آنها تشکیک کرد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
❇️ تواضع یک عالم برای عالم دیگر
🔷 درباره مقام علمی #شیخ_انصاری گفته اند:
آیت الله سید حسین کوه کمره ای که از عالمان روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردان، در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیده ای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید.
سید حسین کوه کمره ای به درس او گوش داد و احساس کرد که وی بسیار محققانه بحث می کند.
روز دیگر، زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد.
وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیش تر شد و احساس کرد که از خودش فاضل تر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیش تری خواهند برد.
از اینرو، روز بعد به شاگردانش گفت: این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من نیز از او بهره می برم، همه با هم به درس او می رویم».
از آن روز سید حسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ انصاری حاضر شدند.
🔰 گلشن ابرار ص 339
@Nardebane_feghahat
▪️حضرت آیه الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله : جدّ ما آیت الله سید محمد هادی ميلاني از استادش محقق اصفهاني رحمه اللّه اين گونه نقل ميكرد كه اهل بیت عليهم السلام فاعل «ما بهِ الوجود» هستند و خداي سبحان فاعل «ما مِنه الوجود» است كه اين عبارت، در حاشيه ايشان بر كتاب مكاسب نيز آمده است.
📚 با پیشوایان هدایتگر , جلد 1 , صفحه 90
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(3)
🔹 بر جواز أکل و تناول طین سیدالشهداء (علیه السلام) به نیّت شفاء، ادّعای لاخلاف، اتّفاق و بلکه اجماع شده است:
1⃣ «فإنه یجوز الاستشفاء به بلا خلاف بل الإجماع بقسمیه علیه».
📚 جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام ج36 ص376
2⃣ «الأصحاب مطبقون علیه».
📚 مجمع الفائده و البرهان، اردبيلی ج11 ص236
3⃣ «و علیه اتّفاق الأصحاب».
📚 کفایة الأحکام، سبزواری، ج2 ص612
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(4)
🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ.
🔸 روایت جالبی است. در ابتدا قصد داریم از حیث دلالی بحث کنیم. جوازِ أکلِ طینِ قبرِ سیدالشهدا (علیه السلام) به جهت شفا، مورد اتفاق علما می باشد، اما آیا از روایت فوق می توان برداشت کرد که برای در امان بودن از خوف نیز أکل آن جایز است؟
🔹 چرا بسیاری از فقها این قسمت «وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ» را نسبت به حمل (همراه داشتن) تربت امام حسین دانستهاند نه أکل آن؟!
🔸 آیا شخصی از فقها وجود دارد که أکل طین قبر الحسین (علیه السلام) را جهت در امان ماندن از خوف و دشمن نیز جایز دانسته باشد؟!
✔️ این موارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.
✍ رضا حسینی
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (12)
🔸 از #امام_خمینی نقل شده که درباره درس آقای بروجردی میفرمودند: اگر طلبه ای سه ماه در درس ایشان شرکت میکرد، روش استنباط را یاد میگرفت.
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(4) 🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ ب
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(5)
🔹 تقریباً همه فقها فرمودهاند: مقصود از «و أمناً من کل خوف» در روایت بالا، «حمل» و همراه داشتن «طین قبر امام حسین» است، نه خوردن آن. حتی #صاحب_وسائل هم به همین مسأله معتقد است.
🔸 تا جایی که بنده بررسی کردم، تنها #صاحب_عروه تصریح به جواز «أکلِ» آن برای ایمنی از خوف کرده است.
🔹 البته ایشان این مطلب را در «اجوبة المسائل» فرموده نه در عروه.
🔸 شيخ عباس قمی در کتاب «غاية القصوی في ترجمة العروة الوثقی» ج۲ ص۳۰۹ در پاسخ به سؤال ششم، این جواب را از صاحب عروه آورده است:
«چون خوردن طین حرام است و استثناء شده است تربت سید الشهدا، پس باید اقتصار شود بر قدر معلوم.
... و ایضاً ظاهر، خوردن برای أمن از خوف است. و فی روایة سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ (علیه السلام) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. و ظاهرِ خبر، خوردن است به جهت أمن؛ پس اشکال بر آن به این که أمن از خوف ممکن است به همراه داشتن آن باشد نه خوردن، مدفوع است».
✔️ اما این که چگونه طبق نظر صاحب عروه، ظاهر این روایت، احتمالِ أکل را تأیید می کند (و نه حمل طین قبر را)، در پست های بعدی توضیح خواهیم داد.
✍ رضا حسینی
#فقه
@Nardebane_feghahat