eitaa logo
نردبان فقاهت
4.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
44 ویدیو
91 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (3) ✔️ درس خارج اصول آیت الله 1395/11/3 🔸 این دو نفر، نوه (یعنی قاسم بن یحیی) و جدش ( یعنی حسن بن راشد) توثیق صریح نشده‌اند بلکه توسط تضعیف شده اند. 🔹 البته بعضی از رجالی ها جد (یعنی حسن بن راشد) را توثیق کرده اند ولی نوه (یعنی قاسم بن یحیی) را توثیق نکرده‌اند و عده ای هم هر دو را توثیق نکرده‌اند و عده ای هم هر دو را توثیق کرده اند. این هم نکته رجالی اش. بنا نداریم در این بحث خیلی وارد بحث های رجالی شویم. @Nardebane_feghahat
✳️ التوكيد المعنويّ و ألفاظه 🔸 «أو معنويّ»، هذا قسيم قوله إما لفظيّ، و إنّما أخّره، و ان كان هو المعتدّ به في التوابع، كما قال ابن عقيل لطول الكلام فيه. 🔹«و ألفاظه» محصورة، و هي‌ «النفس و العين»، و يكونان لدفع المتكلّم ظنّ السامع به تجوّزا في المنسوب إليه، فإنّه إذا قیل: «قطع الأمير اللصّ»، احتمل أن يكون باشر قطعه، و هو المعنى الحقيقيّ، و أن يكون أمر بقطعه‌، و نسب إليه لكونه سبب أمر، و هو المعنى المجازيّ، فإذا قيل: نفسه أو عينه، ارتفع ظنّ التجوّز، و ثبت الحقيقة. 📚 الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية ج1 ص545 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج اصول آیت الله 1395/11/3 🔸 راجع به این روایتی که معروف است به «حدیث اربع مائه» یا به تعبیر بعضی ها «روایت خصال» که از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نقل شده است، عرض شد که این یک مجموعه ای است به نام «کتاب آداب امیرالمؤمنین». به لحاظ فهرستی باید بگوییم این مجموعه را نوه حسن بن راشد (یعنی قاسم بن یحیی) از ایشان نقل کرده است و طبق آنچه در دست است، غیر از نوه ایشان، آن را کسی از ایشان نقل نکرده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/10/29 🔹 غیر از «حدیث اربع مائه» روایت دیگر هم هست که سند آن «قاسم بن یحیی از جده حسن بن راشد عن محمد بن مسلم یا ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام» باشد؛ پس این طور نیست که این سند منحصر باشد در همین روایت. 🔸 حتی مرحوم سید بن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» با همین سند یک طلسم مانندی «خمس هـاءات وخط فوق خط» چیزی شبیه آن را با همین سند نقل می کند از قاسم بن یحیی. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟ (7) 🔹 بنابر نقل آیت الله محمداسحاق ، از میان فقهای گذشته، تنها، نویسنده است که کافران را مکلف به احکام فقهی نمی‌داند. آیت الله نیز در این مسئله نظر صاحب حدائق را پذیرفته است. 📚 «نوآوری‌های اصولی و فقهی آیت‌الله خویی» ص336 @Nardebane_feghahat
✔️ ملا محمد امین استرآبادی (ره) می نویسد: 🔸 و أمّا التمسّك بالملازمات المختلف فيها مثل «أنّ الأمر بالشي‌ء يستلزم النهي عن أضداده الخاصّة الوجوديّة» فقد جوّزه جمع من متأخّري أصحابنا. و الأحاديث الناطقة بأنّ كلّ طريق يؤدّي إلى إختلاف الفتاوى لا يجوز سلوكه، جارية فيه. 📚 الفوائد المدنیة ص272 @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 93/10/17 🔸 صفوان عند الاطلاق «صفوان بن یحیی بیاع السابری» می باشد. «سابری» معرّب کلمه «شاپوری» هست. شاپوری لباس های لطیفی بوده که می ساخته اند به صورت لباس های شاهانه! لذا صفوان بزّاز بوده است. @Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) (به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی) 4 جلسه رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 1.mp3
6.86M
✅ جلسه اول ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 وجه تسمیه آن حضرت به «زهراء» 🔹 آیا می توان نام «الزهراء» یا «فاطمة الزهراء» را بر فرزندان خود گذاشت؟ آیا جایز است؟ 🔹 معنای صدیقه بودن آن حضرت 🔸 آیا آیه تطهیر اراده تکوینی خداست یا اراده تشریعی؟ 🔹 معنای لقب «صدیقه» 🔸 اشکالی به آقایان: محمد حسین فضل الله، وائلی، سید کمال حیدری 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 2.mp3
6.52M
✅ جلسه دوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 شرح خطبه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 3.mp3
5.9M
✅ جلسه سوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 چه کسی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را غسل داد؟ + تعجب مفضّل از این مسأله 🔹 «أخذ بتلابیب عمر» در مورد حضرت زهرا (س) به چه معناست؟ 🔸 روایتی درباره نفرین نمودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اتفاق عجیبی که در مسجد اتفاق افتاد 🔸 امّ ایمن و طعام بهشتی 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 4.mp3
2.41M
✅ جلسه چهارم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 ازدواج نور با نور؛ ازدواج علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🔹 احتمالات محل قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) + علامه مجلسی کدام احتمال را قوی‌تر می داند؟ 🔸 اگر امیرالمؤمنین (علیه السلام) نبود، کفوی برای صدیقه طاهره وجود نداشت 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ آسمان هفتم نتیجه‌ اهتمامِ به تبرّی ✔️ داستانی عجیب در بیانات آیت الله 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص559 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ آیت اللّه (حفظه الله): 🔹 در يكى از روزها، جمعى از اساتيد دانشگاه به اتفاق مرحوم سيد محمد مشكوة، شرفياب محضر آیت اللّه بروجردی شده بودند. آقاى مشكوة، اساتيد را يكايك معرفى مى‌نمود. ازجمله آن اساتيد آقاى شيخ مصلح شيرازى بود كه در ضمن معرفى او گفت: «كتاب أسفار را به فارسى ترجمه كرده است». آقا پس از تعارفات و اظهار لطف مناسب به همه آنها، به آقاى شيخ مصلح فرمودند: «شما گمان كرده‌ايد كه كار خوبى يا خدمتى كرده‌ايد؟!» بيشتر از اين چيزى نفرمودند، ولى معلوم بود كه استفهام إنكارى است. 🔸 ايشان بر حسب مذاق و دريافت خودشان، آنچه به «حكمت متعاليه» ناميده شده و مطالب اسفار را در آنچه ارتباط‍‌ با عقايد اسلاميه دارد، متضمن اشتباهات و عدول ‌هايى از هدايت قرآن مجيد و معارف اهل‌بيت(عليهم السلام) مى‌دانستند و در آن جلسه، چون سكوت خود را معرض توهّم قبول مى‌ديدند، به اين مقدار، نظر خود را اظهار كردند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔹 استادمان «مرحوم اديب» می فرمودند: اگر زنده شود و از قبر بیرون آید، بايد برود پيش و زانو بزند تا کتاب را پيش ايشان بخواند. 🔸 ابن هشام واقعاً نحوی است يعنی انصافاً حالا غير از کلام مرحوم استاد آقای اديب، خود من عقيده ام اين است که ابن هشام يک مرد مّلا است در نحو. کتاب­‌های خوبی دارد، هرچه نوشته خوب نوشته است، واقعاً اديب است، واقعاً در لغت و نحو صاحب نظر است، صاحب مکتب است. @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✅ ماجرای شفا یافتن چشم آیت الله بروجردی ✔️ آیت الله سید محمد باقر ابطحی(ره): 🔸 لأستاذنا الكبير و المرجع الأعلىٰ آية اللّه العظمىٰ الطباطبائي البروجردي(قدس اللّه سرّه و طيّب رمسه) قصّة في رمد عينه و بعد يأسه من العلاج إستشفىٰ بمسحها بتراب أقدام موكب عزاء زوّار الإمام الحسين الشهيد(عليه السلام) فمنّ اللّه تعالىٰ عليه بشفائها جليّا و متّعه ببصره إلى آخر عمره الشريف، فكان يقرأ المخطوطات الدقيقة دون أن يحتاج إلى عدسات مكبّرة رغم شيخوخته و سنّه الطويل المبارك. 📚 مستدرکات عوالم العلوم ج23 ص112 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 مدت سه سال در کاشان اقامت می‌کنند، و نزد مرحوم ملا احمد نراقی دوره اصول می‌خوانند. گفته می شود که مرحوم گفته است: «من بيشتر استفاده از شیخ کردم تا شيخ از من!» @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (حفطه الله): 🔸 در و سعی شديد دارد که اصطلاحات فلسفی را به کار نبرد. 🔹 اين داستان چون در شرح حال شيخ نقل نشده، لذا من مسنداً نقل می­‌کنم: مرحوم استادمان آقای بجنوری از مرحوم شيخ اسدالله زنجانی که از علمای کاظمين بود، از مرحوم ميرزای شيرازی (حاج ميرزا حسن شيرازی) از قول خود شيخ انصاری نقل می کرد که شيخ گفته است: من در آن مدت سه سال که در کاشان بوده ام، يک دوره فلسفه را پيش يکی از دراويش و صوفی های کاشان خواندم (شايد هم برای همين جهت ذکر نکرده‌اند). تنهايي می­رفته پيش او، و آن شخص هم برایش مثنوی مولوی می‌گفته! يعنی آن درويش گفت: من ديگر حالِ فلسفه گفتن ندارم، يک دوره ملای رومی (مثنوی) می­گویم، و يک دوره فلسفه را در ضمن آن تدریس می‌کنم. 🔸 سند بنده همین است. شرحی دارد که من مختصرش را عرض کردم، شرحش در جای ديگر. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 کوفیون حرفشان واقعی‌تر است تا بصریون؛ اما نحوی که الان موجود است، 95 درصدش بصری است. بر اثر اختلافات مذهبی، شیعه در نحو نتوانست مستقل شود و این کتبی که خوانده می شود نحو بصره است.   @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 «تدوين لغت» بعد از انقسام مذاهب است. آن قدر خون و خون ريزی کردند و همديگر را کشتند، بعد آمدند تا لغت بنويسند! خب طبيعتاً اين خون و خون ريزی­ها به لغت هم متأسفانه سرايت کرده است. 🔹 اين که اسناد شود به يک کتاب لغوی و فلان، بعد بگوییم: «اين درست نيست و آن مجمع البحرين درست است»، اصلاً اين منهج، صحیح نيست. 🔸 مجمع البحرين کتاب ضعيفي می باشد. باز کتبِ قديمیِ لغت بهتر استظهار کرده اند. بايد برگرديم به مجموعه­ شواهد. @Nardebane_feghahat
🔹 یکی از مکروهات تخلّی، سخن گفتن در حال تخلّى است، ولى ذکر خداوند مکروه نیست. 🔸 در روایات، ذکرهایی در حال تخلّی وارد شده که در مفاتیح الجنان هم به آن اشاره شده است. 🔹 از آنجا که صلوات، از مصادیق ذکر خدا محسوب می شود، گفتن آن در حال تخلّی کراهت ندارد. 🔸 البته نباید طوری صلوات فرستاده شود که عرف آن را بی احترامی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) حساب کنند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/8/1 🔸 در عبارات اصحابِ ما، «شهید» عند الاطلاق «» است. این را یادتان باشد. هر وقت می‌گویند: «قال الشهید»، مراد شهید اول است. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 «أکل طین» منهی است و طین از مأکولات محرّمه است و در این‌باره، میان فقها اختلافی نیست. بر این حکم، ادّعای شهرت شده و بلکه در کتاب ریاض، المستند، جواهر و... بر آن ادّعای اجماع نیز شده است. 🔹 در باب حرمت خوردن طین، روایات مستفیضه بلکه متواتره وجود دارد. 🔸 قدرِ متیقّنی که مطابق روایات و نیز اجماع فقها از این عام فوقانی استثناء شده است (مانند اکل طین الأرمنی و یا طین امام حسین (ع) برای استشفاء) از حکم حرمت اکل طین تخصیصاً خارج می‌شود و سایر موارد، ذیل عام باقی می‌ماند. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 «تربت» در لغت به معنای خاک قبر می‌باشد. استعمال شایع آن در فقه، خاک قبر مطهّر امام حسین (عليه السلام) است و به همين معنا انصراف دارد؛ به‌گونه‌ای که هنگام کاربرد بدون قرینه، همین معنا مراد است و به ذهن متبادر می‌شود. 🔸 طین یعنی گِل؛ که همان آب و خاک مخلوط است؛ هر چند آب آن هم از بین برود باز «گِل» نامیده می‌شود. روایات ناظر به اکل، اغلب از همین لفظ برای خاک امام حسین (ع) استفاده نموده‌اند. 🔹 گاهی الفاظ طین و تربت، به‌جای یکدیگر استعمال می‌شود. 🔸 از این دو مفهوم تربت و طین به مناسبت در ابواب طهارت، مستحبات افطار در روزه، مستحبات تکفین، مستحبات تحنیک اولاد، صلات، حج، اطعمه و اشربه سخن رفته است. @Nardebane_feghahat