📸 #عکسنوشت
⁉️ اگر در کاربست سیاق در فهم دین خطا کنیم تکلیف چیست؟
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که ممکن است شخص غیر معصوم در تمسک به #سیاق در فهم شریعت به خطا برود و چه بسا تمسک به سیاق در فهم شریعت تنها در کف اختیار معصوم علیه السلام باشد ولی چنین نیست چرا که خداوند متعال در کشف شریعت اصابت فهم ما به واقع را شرط نکرده است چرا که این احاله به محال است و ما به آنچه که در حد توان بشری از #شریعت فهمیده ایم مکلف هستیم و پرودگار عالم تکلیف ما لا یطاق نمی فرماید بلکه به مصیب دو پاداش و به مخطئ یک اجر عطا می فرماید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران برگزار می کند:
🔰 همایش بزرگ جبلِ عامل؛ گرامیداشت اربعین شهادت مجاهد کبیر #سیدحسن_نصرالله و شهدای جبهه مقاومت
🎥 با پیام تصویری آیت الله العظمی #نوری_همدانی
🎙 و سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🕰 چهارشنبه شانزده آبان ساعت ۱۹
📍 تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
⁉️ با وجود لغتنامه ها برای فهم معنی کلمات چه نیازی به سیاق هست؟
🔻 شاید کسی گمان کند که ما معنای واژه را از واژه نامه ها در می یابیم و چه نیازی به #سیاق است پاسخ آن است که گاه واژه ای در معنایی به کار رفته است که آن معنی در کتاب لغت نیامده است و شما با سیاق معنای آن واژه را در می یابید و گاه یک واژه چندین معنای حقیقی و مجازی دارد و شما نمی دانید که متکلم کدام معنی را اراده کرده است و سیاق شما را یاری می کند که معنای مراد #متکلم را دریابید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030813.mp3
15.6M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و نهم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و اصل لا ولایه لاحد علی احد
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که اصل «لا ولایه لاحد علی احد» اقتضا می کند که اگر ما شک کردیم که آیا #ولی_امر عادل می تواند به شخص فاقد شرایط قضا اذن داوری دهد یا نه به اصل رجوع کرده و بنا را بر این بگذاریم که چنین شخصی حق داوری ندارد ولی پاسخ آن است که این اصل در قاضی حقیقی یعنی قاضی منصوب جاری می شود ولی در قاضی ماذون اینچنین نیست چرا که در اینجا قاضی حقیقی ولی امر است و #ولایت_قضایی از آن اوست و این ولایت را به قاضی ماذون واگذار نکرده است پس قاضی مأذون تنها کارگزار و دستیار ولی امر است و از اساس ولایتی ندارد تا داوری او با اصل «لا ولایه لاحد علی احد» تعارضی داشته باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 وجوب تبعیت فقیه اعلم از حکم قضایی قاضی ماذون
🔻 در اینجا این پرسش پیش می آید که آیا حکم #قاضی_ماذون نافذ است یا نه یعنی آیا پس از آنکه قاضی ماذون میان طرفین نزاع داوری کرد آن کس که به زیان او حکم شده است می تواند به دستاویز اینکه این قاضی جامع شرایط قضا نیست از پذیرفتن حکم او سرپیچیده و سر باز زند؟ از این بالاتر اگر خصمی که در دادگاه از حکم قاضی ماذون سر باز زده است مجتهدی باشد اعلم و افقه از ولی امر و رای او این باشد که از اساس کسی که جامع شرایط قضا نیست حق تکیه زدن بر منصب قضا و داوری و قضاوت را ندارد یا بر این باور است که قضاء قابل توکیل نیست و ولی امر نمی تواند کسی را وکیل کند تا طبق آراء او داوری نماید
🔻 آیا حکم این قاضی ماذون که خود چه بسا اصلأ مجتهد نیست و از اساس قاضی نیست بلکه کارگزار #ولی_امر است بر این مجتهد اعلم نافذ است؟ به نظر می رسد از آنجا که قاضی مأذون به وکالت و نیابت از سوی ولی امر داوری می کند و قاضی در حقیقت در اینجا شخص ولی امر است و طبعاً حکم او مورد تنفیذ ولی امر است #مجتهد_اعلم نمی تواند از حکم قاضی ماذون سرپیچی کرده و به آن تن در ندهد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 هفتمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی #سلامت_معنوی
🔸 با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط
📅 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سند_سلامت_معنوی
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه اصول عملیه در عرف
🔻 در مناسبات و #محاورات_اجتماعی نیز اگر پارهاي از قواعد اصول گاهي مورد تمسك قرار ميگيرند، جهت آن اين است كه موضوعِ يكي از همين نوع مباحث است. شاید شرعی نباشد و عرفی باشد ولی بر همان مدعای عرفی ممكن است از همين قواعد بتوان بهره برد و اهل فضل به اين قواعد تمسك كنند و يا حتی ساده كه نگاه كنيم، در لسان ساده ی توده ی مردم نیز ميبينيم بعضی از اين قواعد استفاده می شود.
🔻 مسئله ی #استصحاب يكی از رويّههای عقلائيه است كه عقلا و عرف از آن استفاده مي کنند. اگر چيزی در محلی قرار گرفته بعد از دو سال يا ده سال، فرد به همان محل مراجعه ميكند، ولو احتمال ميدهد در اين فاصله جابهجا شده باشد، اما به اين احتمال و شک اعتنا نميكند و با خود ميگويد شك پسین نميتواند قطع پیشین را از ميان بردارد و نميشود قطع پیشین را نقض كرد. نام اين رفتار، ولو توجه نداشته باشند استصحاب است. توده ی مردم عادي نیز به استصحاب عمل می كنند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030814.mp3
14.09M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و چهارم
📌 مبحث قاصد الشریعه ( نقش قاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیستم و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیشینه روش شناسی علم و پیوند آن با منطق ارسطویی
🔻 آنچه که در گذشته بیشتر رائج بوده #منطق_صوری یعنی منطق صورت و ساختار بوده است. اما در روزگار ما انواع منطقهای نوین رواج یافته و فراتر از منطق، #روششناسی به طور مطلق بسيار مورد توجه و اهتمام است و افزون بر روششناسی، رويكردشناسی و اهتمام به رويكرد پژوهشی و نيز رهيافت مطالعاتی بسيار مورد توجه است.
🔻 اينكه ما با چه روشی کاوش کرده و داده های فراهم آمده را پردازش كنيم و با چه روشی نگره ها و آراء بررسی شده را ارزيابی و نقد کرده و پیرامون آنها داوری نماییم و چگونه پس از جمعبندی، آنچه را كه به دست آورده ایم را بر دیگران آشکار كنيم؛ اينها همگی امروزه مراحل كاری يك پژوهش اند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030815.mp3
13.04M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد
📌 مبحث قاضی منتخب یا تحکیم / جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♨️ هم اکنون تیتر یک #خبرگزاری_مهر:
🔸 دغدغه اصلی شهید نصرالله، معنویت و معرفت نیروهای حزبالله بود
🔰 گفتگو با آیت الله #علی_اکبر_رشاد همزمان با اربعین شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان؛
📩 متن کامل گفتگو را در خبرگزاری مهر بخوانید:
🌐 mehrnews.com/x365ST
#سیدحسن_نصرالله
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 تاثیر منابع احکام در روشمندی اجتهاد
🔻 #اجتهاد فرآیندی است كه به انگيزه ی استنباط و تحصيل #حكم_شرعی يا تحصيل حجت برای حكم شرعی از خاستگاه و مبدأی آغاز و از مسير گذر و به مقصد و منتهايی می رسد. ولی بسته به اينكه از چه منبع و چه نوع دليل يا حجتی براي حل يك مسئله ی فرعی فقهی و دستيابی به #تكليف_عملی و حكم شرعی استفاده كنيم، این فرآيند متفاوت ميشود. چراكه گزارههاي فقهي و قضاياي فقهيه از منبع یگانه و واحدي به دست نميآيند، بلکه از منابع و با استفاده از ادله ی گوناگوني فراچنگ ميافتند.
🔻 گاه حكم و فرع فقهی دليل كتابی دارد و بايد به كتاب و آيات احكام روی كنيم. رجوع به كتاب و طی و سير مسير دستيابی به حكم و تكليف عملی در يك فرعی، در كتاب سير و مختصاتی دارد و يك منازل و مراحلی را باید سپری کند. اما آنگاه كه بخواهيم قضيه ی فقهيه را با #تمسك_به_سنت به دست آوریم سير خاصي را بايد طي كرد و مراحل و منازل خاص خود را دارد و بسي متفاوت با زماني است كه بخواهيم حكم و يا تكليف عملي را با تمسك به كتاب به دست آوریم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در گرامیداشت چهلمین روز شهادت #مجاهد_کبیر سیدحسن نصرالله و شهدای جبهه مقاومت:
🔰 شهید نصرالله مُتخلقِ محبوب در جهان اسلام و جبهه مقاومت
💢 عنصر متخلق و متعبد و خوش خلق و خوش رو و شجاع و قوی دل در عین حال بسیار متعقل و خردمند و هوشمند و متفکر بود، یک زاویههای نبوغ در وجودش بود و انسان میتوانست این را ادراک کند که یک عنصر با هوش و شدیداً با ذکاوت و دارای نبوغ است در عمل هم، افزون بر سه دهه راهبری بزرگترین بخش از #محور_مقاومت این صفات را از خودش بروز داد و دیده شد و همه بر آن اذعان داشتند.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/nasralah
#آغاز_نصرالله
#گفتگو
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 روش عقلی و روش عقلانی در علم اصول
🔻 اگر بگوييم که روش #دانش_اصول منحصرا عقلی است، مسائل اين دانش همه بايد عقلی شوند و ابعاد هندسی معرفتی این دانش نیز بايد عقلانی باشند. هنگامی که روش عقلی است ديگر ما نميتوانيم از مباحث نقلی بهره ببریم و در این صورت #جستارهای_نقلی كه به زاستن #مسائل_نقلی در علم اصول می انجامند از علم اصول حذف می شوند. چرا که با روش عقلی نمی توان بازجست های نقلی پدید آورد و مطالب و مسائل نقلی نيازمند روش متناسب مسائل نقلی اند.
🔻 عملاً نیز اصوليون متأخر مانند مثل محقق اصفهانی که #فلسفهگرا بودند تلاش كردند كه اصول را كاملاً عقلانی كنند، البته اگر عقلی بودن را صرفاً به معنای آوردن برهان بدانیم در اصول بسندگی کردن به برهان شدنی نیست ولی اگر عقلی را به معنای عقلانی و اعم از عقلی قلمداد كنيم و رويّههای پذيرفته ی عقلائيه را نیز عقلانی قلمداد كنيم شدنی است و می توان با گسترش معنای روش عقلی و مباحث عقلی و دگرسانی آنها به مباحث و روش عقلانی اصول را سراسر عقلی کرد. اهتمام عمده ی محقق اصفهانی (كمپانی) هم بر عقلانی كردن اصول بوده و بسياری از مباحث فلسفه را وارد اصول كردند و كوشش كردند به علم اصول ساختاری رياضی و یکپارچه دهند. طبعاً آنها ميل به چنين نظر و نگاهی داشتهاند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#خبر
◽️ آیت الله علی اکبر رشاد در فهرست ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۵
💢 در تازه ترین شماره از «کتاب پانصد مسلمان» در فهرست اداره امور دینی از جمهوری اسلامی ایران، آیتالله #علی_اکبر_رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه برای نهمین سال متوالی در جمع ۵۰۰ مسلمان با نفوذ جامعه مسلمانان در سال ۲۰۲۵ میلادی قرار گرفت.
🔍 مشروح خبر:
🌐 rashad.ir/mosalman2025
#افتخارات
🆔 @Rashad_ir
🔰 The muslim 500
The Worlds 500 Most Influential Muslims
📌 Ali Akbar Rashad
🆔 @Rashad_ir
آیت الله رشاد.mp3
19.39M
🎙سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در همایش بین المللی جبلِ عامل
📌 گرامیداشت چهلمین روز شهادت مجاهد کبیر #سیدحسن_نصرالله
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش خبرگزاری صداوسیما از همایش بین المللی "جبل عامل " تبیین مکتب شهید سیدحسن نصرالله
📌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی، تالار شیخ صدوق(ره)
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✴️ معنویت و شجاعت
🏷 میشود معنوی بود و به خلق تمدن نیز اندیشید، میتوان اهل تهجد و شب زنده داری بود و در عین حال در بطن جامعه بود و با جامعه پیوندی ناگسستنی داشت و میشود، اهل عرفان بود در عین حال تمدن گرا و تمدن ساز شد
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
#سیدحسن_نصرالله
#عکس_نگاشت
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 اختلاف مذاهب اسلامی ریشه در تفاوت روش های ایشان در فهم دین دارد
🔻 طبعاً میان ائمه ی #فقه_اهل_سنت تفاوتهای روشگانی وجود داشته است و الا چهار مذهب نميشدند. در شيعه نیز به همين ترتيب، شيعه ی اماميه و اثنيعشريه با شيعيان زيديه، اسماعيليه و فرق ديگر شیعه يا با خوارج در #روششناسی تفاوت داشته اند. هر کدام فقه و #اصول خودایستا و مستقل دارند، حال بحث در اين است كه آيا اين مذاهب و ذيل هر مذهبی فرق مختلف، که روششناسی های گوناگون دارند روششناسی همه ی آنها حق است؟
🔻 اينكه روشی موجود است يك بحث است، اما مسئله ی صدق آن از دیدگاه #معرفتشناختی بحثی ديگر است. اينكه چندين روش وجود دارد واقعيتي است و در جهان بیرون محقق است و نمی توان آن را انكار كرد، اما آيا اين چندين روش همگی حق و صحيحاند؟ و يا اگر كمابيش و نسبی بعضی حقاند، همگی حكم واحد دارند؟ بی گمان تنها یکی از آنها حق است و علم اصول مطلوب با نگاه پیشینی ما را در اثبات آن روش سرآمد یاری خواهد کرد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030819.mp3
17.87M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و پنجم
📌 مبحث مقاصد الشریعه( نقش مقاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیست و دوم سال جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نسبت روش با دیگر مبادی علم
🔻 نسبت روش به مبادی دیگر علم نسبت ابزار است به مواد. در واقع اگر بخواهيم در چارچوب #علل_اربعه اين بازجست را توضيح دهيم، گويی كه مبادی نقش علت فاعلی را دارند و روش برای شكلگيری و كاربرد مبادی رابطه ی ابزاری و آلی دارد. مبادی نیز خود نقش علّی و علت فاعلی دارند، چرا که اگر مبادی نباشند علمی نخواهد بود.
🔻 در نتیجه ايفای نقش #مبادی_علم در گرو وجود و اعمال روش به معنای نخست یعنی روش تولید علم است و بدون وجود و يا كاربست اين روش مبادی علم، مبادی نخواهند بود، يعنی نقش مبدأيت خود را ايفا نخواهند كرد.
🔻 اما اينكه روش حل مسئله در يك علم چه نسبتی با مبادی دارد، به نظر می رسد كه پس از به كار بردن مبادی، مسائلی توليد مي شود و با تولید مسائل گويی که خود علم زاده شده است.
🔻 اينكه روشی موجود است يك بحث است، اما مسئله ی صدق آن از دیدگاه #معرفتشناختی بحثی ديگر است. اينكه چندين روش وجود دارد واقعيتی است و در جهان بیرون محقق است و نمی توان آن را انكار كرد، اما آيا اين چندين روش همگی حق و صحيحاند؟ و يا اگر كمابيش و نسبی بعضی حقاند، همگی حكم واحد دارند؟ بی گمان تنها یکی از آنها حق است و علم اصول مطلوب با نگاه پیشینی ما را در اثبات آن روش سرآمد یاری خواهد کرد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان تهران
مدیریت حوزه علمیه استان تهران و مجتمع حوزوی امام رضا علیه السلام با محوریت پژوهشکده فقه و علوم انسانی برگزار می کند:
🔹یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه)
✍️همایش علمی
🔲تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه
👤 سخنرانان:
❇️حضرت آیت الله رشاد
❇️ حجت الاسلام و المسلمین ابولقاسم مقیمی حاجی
❇️دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر فرهاد داودی پور
⏰دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۲۱ ساعت ۰۷:۳۰
📍تهران، بزرگراه زینالدین شرق، خیابان قزوینی، جنب شهرک پارس، پ۳
🌍لینک: https://nshn.ir/rbv2Kw0xzkmV
☫ روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
https://eitaa.com/howzehtehran
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش #جبلِ_عامل، گرامیداشت چهلمین روز شهادت #مجاهد_کبیر سیدحسن نصرالله:
🔰 جای رشته فقه مقاومت در حوزه های علمیه خالی است
⚜️ فقه، چارچوب زیست مومنانه است و قواعد فقهی فراوانی در فقه مقاومت قابل بحث است
💢 #مقاومت یک عمل و تکلیف شرعی است که برای مقابله با کفر و ظلم و دفاع از عدالت و تحقق #معنویت و ارتقای معرفت و برای صیانت از حریت انسان و صیانت از حقوق انسان ها وارد میدان میشویم و شهید می دهیم و این ها همه احکامی دارد.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/feqhmoghaavem
#آغاز_نصرالله
#جبلِ_عامل
🆔 @Rashad_ir