#مناسبتی
◼️◼️ نوزدهم دی ماه، سالروز شهادت سردار سرافراز اسلام، شهید صفدر رشادی، اخوی گرانقدر آیت الله #علی_اکبر_رشاد را گرامی میداریم.
♨️ این شهید والا مقام ۱۹ دی ماه سال ۱۳۸۴ در سانحهی سقوط هواپیمای فالکون به همراه شهید حاج احمد کاظمی و تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی(معروف به شهدای عرفه) به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو...
🆔 @Rashad_ir
14031022.mp3
16.75M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و دویست
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و هفتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 آیا قاضی شیعه ای که جامع شرایط قضا نیست طاغوت است؟
◾️ ابوبصیر از امام(ع) می پرسد: در این آیه ی شریفه که خداوند متعال می فرماید: لاٰ تَأْكُلُوا أَمْوٰالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبٰاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهٰا إِلَى اَلْحُكّٰامِ (بقره / ۱۸۸) مراد از «حکام» چه کسانی هستند؟
◾️ حضرت می فرمایند: ای ابا بصیر! خداوند می دانست که در میان امت من حکام و قضاتی خواهند آمد که بر مردم ستم خواهند کرد و مراد خداوند این حکام و #قضات است نه مطلق حکام چرا که روی آوردن به حاکم عدل رواست. اگر تو نیز خود گرفتار نزاعی با کسی شدی و او را به دادگاه حق فراخواندی و او تو را به دادگاه جور کشاند او در واقع تحاکم به طاغوت کرده است و خداوند درباره ی چنین کسی می فرماید «اینان همان کسانی اند که می پندارند به آنچه بر تو و پیامبران پیشین فرو فرستاده ام ایمان آورده اند حال آنکه در نزاع های میان خویش #طاغوت را به داوری فرا می خوانند».
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031023.mp3
14.98M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و شانزدهم
📌 مبحث قاضی تحکیم ( تفاوت بین قاضی تحیکم و قاضی منصوب ) / جلسه بیست و نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۲۳ دیماه ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شرایط قاضی منصوب
◾️ بر وارون آنچه که برخی از بزرگان گفته اند اینگونه نیست که همه ی شرایط قاضی منصوب در قاضی تحکیم شرط باشد و از آنجا که #مجتهد_جامع در عصر غیبت به نصب عام منصوب در مقام قضاست پس تحکیم اختصاص به عهد حضور امام داشته باشد بلکه مجتهد جامع هم در عصر حضور و هم در دوران غیبت به نصب خاص یا به نصب عام #قاضی_منصوب است و قاضی تحکیم چه در عصر حضور و چه در عصر غیبت قاضی منتخب و تحکیم است و مشروعیت آن تکیه بر رضامندی پیشینی طرفین نزاع دارد.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031024.mp3
14.12M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و دویست و یکم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۴ دیماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش مقاصد الشریعه در علم اخلاق
◾️ باید بررسی کرد که مقاصد کلانی همچون تقرب به خدا تا حد لقاء الهی و مقام خلیفه الهی برای انسان، بیرون کردن مردم از ظلمات به سوی نور، حیات طیبه، پاسداشت #کرامت_انسانی، بزرگداشت زندگی، عقل، دین، رهنمایی انسان، تبیین دین برای انسان و انذار و تبشیر او و پیروی از فرامین الهی و برپایی حکومت دینی و برپایی عدل و داد و پاسداشت عرض و بدن و پاسداری از نسل و بطن و فرج و پاسداری از زیست بوم و مال و مالکیت توده ی مردم و پاسداری از آزادی مردم و #استقلال_امت و برپایی امنیت در مولفه های رکنی اخلاق مانند متهج و غایت آن چه نقشی ایفا می کنند.
💢 بریده ای از درس #خارج_مقاصد_الشریعه آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#معرفی_آثار
📚 #دانشنامه_امام_علی
🖊 زیر نظر آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📋 به کوشش جمعی از نویسندگان
🔰 به همت پژوهشکده #دانشنامه_نگاری_دینی پژوهشگاه
📝 این دانشنامه شامل ۶۲۹۶ صفحه و در قالب سیزده جلد و در قطع وزیری منتشر و مجموع شمارگان آن بیش از ۱۰۰۰۰ دوره میباشد و در حال حاضر چاپ ششم آن روانهی بازار نشر میشود.
◾️ دانشنامه امام علی(ع) در جشنواره های معتبر داخلی جوائز و افتخارات فراوانی کسب نموده که برخی از آنها عبارتند از: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،۱۳۸۲؛ پژوهش دینی برگزیده سال دبیرخانه دینپژوهان کشور،۱۳۸۰؛ پژوهش برگزیده سومین دوره جایزه غدیر،۱۳۹۵؛ پژوهش برگزیده چهارمین جشنواره بینالمللی امام علی(ع) پژوهان،۱۳۹۵؛ پژوهش برگزیده کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع)۱۳۹۸؛ پژوهش حائز رتبه دوم کتاب سال حوزه،۱۳۸۲ و پژوهش تشویق شده کتاب سال ولایت در سال ۱۳۸۲.
📚 هم اکنون می توانید برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید:
🌐 poiict.ir/product/k-8184
🆔 @Rashad_ir
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دانشنامه
📌 به مناسبت ایام میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی(ع)
📺 چند و چون نگارش دانشنامه امام علی علیه السلام در کلیپی کوتاه از حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد سرپرست دانشنامه امام علی(ع)
♨️ برنامه زنده صبح بخیر ایران سال ۱۳۷۹
📽 #ببینید
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش مقاصد الشریعه در تعادل و تراجیح میان گزاره های اخلاقی
◾️ ورود #مقاصد_الشریعه به علم اخلاق پاسخ این پرسش کهن را هم می دهد که آیا گزاره های اخلاقی مطلق اند یا نسبی و نتیجه می دهد که قبح رذایل اخلاقی مطلق است گرچه گاه امری مانند دروغ با وجود قبحی که دارد بر سخن راست رجحان دارد. اما مقاصد شریعت چه کارکردی در تولید ابزارهای نقد و ارزیابی علم اخلاق دارند تا مانند مبحث تعادل و تراجیح سنجه های در دست داشته باشیم که با آنها هنگام ضرورت گزاره های ارزشی را سنجیده و برخی را بر برخی دیگر ترجیح دهیم.
◾️ پیش از این دانستیم که جستار تعادل و تراجیح شایسته ی گسترش است و نباید آنها را در سنجش دو خبر با یکدیگر مرزبسته و محدود کنیم بلکه ادله ی #گزاره_های_اخلاقی از جمله مقاصد شریعت نیز می توانند موضوع تعادل و تراجیح در علم اخلاق باشند. یعنی دلیلی که گزاره ای را تولید می کند و آن گزاره به مقاصد شریعت نزدیک تر است بر غیر آن ترجیح دارد. حتی می توان میان دو دلالت از یک لفظ واحد و دو دستگاه فکری مانند اشعریت و معتزله سنجش انجام داد و هر کدام که به #مقاصد_شریعت نزدیک تر بود آن را بر دیگری رجحان داد.
💢 بریده ای از درس #خارج_مقاصد_الشریعه آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031029.mp3
12.46M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و دویست و دوم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۲۹ دیماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کشف مقاصد شریعت با ابزار فطرت بشری
◾️ دست یازیدن به فطرت برای کشف مقاصد شریعت است چرا که به هر روی فطرت دریافت هایی دارد و بی گمان برخی از #مقاصد_شریعت را ما با فطرت و وجدان خویش در می یابیم. فطری بودن دین به همین معنی است و کلان ترین یافته ی فطرت انسان همین است که بی گمان شریعت نمی تواند بی مقصد و بی هدف و بی غایت باشد و این حیث کلامی نیز دارد و بسته به سلامت فطرت انسانی می توان بخش هایی از معارف دین را با فطرت دریافت و معصومین علیهم السلام از آنجا که عقل و فطرتی بی همتا داشتند همه ی معارف خرد و کلان دین را گذشته از کتاب به مدد عقل و #فطرت ناب خویش درک و تصدیق می کردند.
◾️ در جای خود اثبات شده است که طبیعت و #شریعت و تکوین و تشریع در هماهنگی و همسازی با هم هستند و پرودگار تشریعی نفرموده است که ضد تکوین الهی باشد و شریعتی نیاورده است که برخلاف فطرت باشد پس شریعت در پی برآوردن نیازها و مقتضیات فطرت و طبیعت انسان است و شریعت مقاصدی دارد که به نفع تکوین انسان بلکه تکوین عالم است مانند پاسداری از زیست بوم و محیط زیست که حتی در جنگها هم آسیب زدن به درختها و حیوانات دشمن را روا نداشته است. اساساً #تشریع برای پاسداری و پیشرفت #تکوین است.
💢 بریده ای از درس #خارج_مقاصد_الشریعه آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir