eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ در عرصه دین پژوهی معاصر، سه گفتمان عمده قابل تعریف است: 🔻جریان متجمّد: مجموعه رویکرد سنتی در مطالعات دینی است که شاخصه اصلی این جریان، تصلب بر دریافت ها و ذخایر بازمانده از پیشینیان است، از نوآوری هراسناک و از تحول نگران است. 🔻جریان متجدّد: رویکردی که در مقابل این جریان سنتی با ادعای تجدد و رویکرد متأثر از معرفت غربی جدید وارد مطالعات دینی شده است، 🔻جریان مجدّد: گفتمانی در این میان پدید آمده که نه متصلب به مواریث موجود است و نه در مقام انقطاع از پیشینه و تجدید نظر طلبی دینی است. این جریان در کار گشودن راه سومی میان تصلب و تجدد است. وجه اشتراک جریان اول و دوم تقلید است، جریان نخست، مقلد قدماء و متقدمان است و جریان دوم، مقلد غربیان و متغربان. مطلع گفتمان مجدد، ظهور حضرت امام خمینی(ره) و حضرت علامه طباطبایی(ره) و کانون آن نیز قم است. جریان سوم سعی می کند در عین این که دستی در انبان اندوخته های پیشینیان (میراث سلف) دارد و از اندوخته و آورده ملل دیگر نیز بهره می گیرد و با اعتماد به نفس علمی بشری و ملی سهم گذاری کند، و لازمه نوآوری را نیز در رد و نفی و طرد و انکار کلی گذشته خود نمی داند. 📚علی اکبر رشاد، دین پژوهی معاصر، ص۵۲ 🔹استاد خسروپناه: این تیپ شناسی جریان های دین پژوهی گرچه از امتیازهای ویژه ای برخوردار است، لیکن ویژگی های ذکر شده برای این سه جریان، دارای ابهام و نقایصی هستند. برای نمونه، ممکن است جریان متجمد و متجدد ادعا کنند که ما مقلدانه از سنت ها يا غرب پیروی نمی کنیم و اگر در مقام پذيرش اندیشه های سنتی یا دیدگاه های غربی قرار داریم، نه از باب تقلید معللانه، بلکه زاییده منطق و استدلال است. مطلب دیگر اینکه، شاخصه های پیش گفته، جنبه تبلیغاتی داشته و با بار معنای فرهنگی تعریف شده اند که چه بسا این گونه نسبت ها را جریانهای دیگر نیز به جریان رقیب نسبت بدهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙نماهنگ «منو بشناس» اثری از موسسه ماوا با حضور چهل خواننده مطرح کشور به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تاریخ موسیقی ایران منتشر شد. 🔹مقام معظم رهبری: موسيقي را بايد به سمت هدف متعالی بکشانيد. در زمينه موسيقی، بايد آثاري پديد آورد که براي ملت ها و انسان هاي صاحب انديشه و خردمند، راه گشا باشد.  👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: فاطمه زهرا بهترین الگوی من است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹حسین شمقدری در سالهای اخیر با ساخت مستندهای بدون سانسور انقلاب جنسی و میراث آلبرتا مخاطب خود را همیشه راضی کرده است، از طرفی در هر مستند وی نتیجه گیری و سوالاتی کلیدی برای مخاطب ارائه می‌شود. 🚫حال مستند جدید او با عنوان حلال ممنوعه در خور توجه است که گفت و گوی هایی حول محور آن صورت می گیرد و در روز هایی آتی این مستند را هم در کانال معرفی خواهیم کرد. 📱علاقه مندان لایو امشب رو از دست ندهند. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📲 لایو مشترک شیخ فرهاد فتحی و حسین شمقدری 🔹موضوع: مستند حلال ممنوعه(خوانندگی بانوان) 🔸با حضور حجت الاسلام همازاده ⏰جمعه، ۶ فروردین، ساعت ۲۴ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ لباس دین(۲۴) 💠تغییر لباس، فرآیند است نه اقدام 🔹تغییر لباس یک فرآیند است و هر چه عمیق تر و وسیع تر باشد، پیچیده تر می شود و زمان بیشتری را هم می طلبد. تغییر لباس روحانیت و نزدیک شدن آن به لباس امت، بی شک یکی از همان فرآیندهای پیچیده و زمان بر است. چرا که در حافظه ملی ما، روحانیت با همین لباس جا گرفته است و روان عمومی جامعه با آن عجین شده است. به ویژه که جامعه ما، جامعه ای یک دست نیست. 🔸طیفی مسجدی هستند که روحانیت را بدون این لباس برنمی تابند و قبول نمی کنند و طیفی وسیع هم، لباس فعلی را خوش ندارند و نسبت به آن واکنش منفی دارند. از سوی دیگر دشمنانی هم داریم که بدشان نمی آید از این مسأله مستمسکی برای تخریب روحانیت بسازند و اصلاحات و پیشرفتهای طبیعی و صنفی را، دستمایه برخی حرف و حديث ها قرار دهند. بنابراین تغییرات باید با ملاحظه همه ابعاد مساله اتفاق بیفتد. با این توضیح، روشن می شود که میان نظریه پردازی و اظهار نظر فقهی با تغییرات عینی و گسترده صنفی، فاصله زیادی وجود دارد و این طور نیست که امروز به یک فتوای متفاوتی برسیم و نظریه ای را تولید کنیم و از فردا دست به کار شویم. تأكيد میکنم؛ به خلاف مسائل فردی، تغییرات صنفی یک فرآیند است نه اقدام و عمل شخصی! 🔻بنابراین باید اتاق فکری ایجاد شود و روی این مساله بیندیشد که این فرآیند چگونه و در چند مرحله طی شود. مثلا این مساله نیازمند فرهنگ سازی برنامه ریزی شده است تا در جامعه، خواه مذهبی و خواه غير مذهبی، شوک ایجاد نکند و دچار سردرگمی نسازد و دستاویزی برای دشمنان نسازد. یا در آغاز باید دو لباسه بودن را جا بیندازیم و طلبه و روحانی با دو لباس در جامعه ظاهر شود و به جامعه خود تفهیم کند که او نیز باید زندگی کند و میان فصل زندگی و فصل کار، تفصیل قائل می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 فهرست مجموعه پست های لباس دین که در کانال بارگذاری شد: 🔹نهی از شهرت(اصل عدم تمایز) 🔹ادله خروج لباس روحانیت از اصل عدم تمایز: 🔻لباس پیامبر اسلام 🔻لباس تبلیغ 🔻افزایش تاثیرگذاری در مخاطبان 🔻تاثیر مثبت در خود مبلغ 🔻مکاشفات و منامات 🔻تلاش دشمنان برای حذف لباس 🔹آسیب های اجتماعی لباس روحانیت: 🔻حجاب انداختن بین مردم و علماء 🔻انعکاس ضعف ها و پلشتی ها 🔻آخوند های سلبریتی 🔹آسیب های فردی لباس روحانیت: 🔻رانت منزلت و خودبزرگ بینی پنهان 🔻تقویت روحیه نفاق 🔻منزوی شدن 🔻کم تحرکی 🔹آسیب های خانوادگی لباس روحانیت: 🔻مشکل در ازدواج کردن 🔻اخلال در وظایف همسری 🔻اخلال در وظایف پدری 🔻محدودیت در کسب و کار 🔹طرح پیشنهادی 🔻رویکرد انتقادی مماشاةً للقوم 🔹تغییر فرآیندی لباس فعلی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: ریشه قوی شدن دل، توکل بر خداست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر رابطه میزان مشارکت مردم و مقبولیت اصل نظام ♦️مسؤولان عالی‌رتبه کشور، در زمانی که «درصد مشارکت آرای مردم» در انتخابات زیاد بود، از این رخ‌داد اتفاقی، استفاده کرده و این درصد مشارکت مردمی در انتخابات را، با مفهوم «مقبولیت نظام» یا «اساس جمهوری اسلامی» گره زدند. ♦️مردم، ممکن است به مناسبِ شرایط خاص، یا حضور افراد خاصی در انتخابات، یا دو قطبی شدن انتخابات، میزان رأی‌دهی‌ و شرکت‌شان در انتخابات، بالا رود؛ و مشارکت فعال و قابل توجهی در انتخابات داشته باشند. اما واضح است که همین عوامل (که ذکر شد)، ممکن است از سوی دیگر و در مقطعی، باعث کاهش آرای عمومی گردد. پس، درصد مشارکت مردم در انتخابات یک کشور، الزاماً ارتباط مستقیمی به مقبولیت و عدم مقبولیت نظام سياسى يا نوع حكومت آن كشور ندارد. ♦️بنابراين، اگر شرکت در انتخابات را با مقبولیت نظام و جمهوری اسلامی گره بزنیم؛ این بدان معنا است که ممکن است با کاهش شرکت مردم در انتخابات، مقبولیت نظام و حکومت اسلامی، مخدوش گردد. 🔹نكته در سالهای اخیر، روشن است که مردم نسبت به جناح‌های سیاسی کشور و مخصوصاً دایره تنگ مدیریتی کشور، منتقد هستند؛ و به احتمال قوی، در خرداد ماه ، این ناامیدی خود را نسبت به مدیریت مسؤولین و تنگ‌نظری صلاحیت منتخبان، با کاهش شرکت در انتخابات، نشان خواهند داد. سه ماه دیگر، اگر چهل درصد مردم یا کمتر در انتخابات شرکت کنند؛ طبق استدلال مقامات عالی‌رتبه کشور، بدان معنی خواهد بود که مردم ایران، دیگر نظام سیاسی ایران و حکومت جمهوری اسلامی را قبول ندارند. ❓سوال حال به نظر شما درصد مشارکت مردم در انتخابات رابطه ای با مقبولیت نظام جمهوری اسلامی دارد یا نه؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 پاردوکسی بر یک قضیه بدیهی! 🔹یکی از قضایا و تصدیقات بدیهی و ضروری این قضیه است که «هر کلی بزرگتر از اجزاء خودش است» گالیله برای این اصل، پارادوکسی ارائه کرد تا نشان دهد اجزائی داریم که به اندازه ی کل خود هستند و نه کوچک تر که بعدها به مجموعه های بی نهایت معروف شدند (توضیح در عکس) 🔸البته به نظر این مثال نمی تواند این اصل را نقض کند چرا که مجموعه ی دوم درون مجموعه ی اول هست و این یعنی همه ی افراد مجموعه ی دوم، از افراد مجموعه ی اول هستند. در عین حال مجموعه ی اول علاوه بر افراد مجموعه ی دوم، افراد دیگری هم دارد و این نتیجه می دهد بزرگتر بودن مجموعه ی اول نسبت به مجموعه ی دوم را به عبارتی : مجموعه ی اول = مجموعه ی دوم + x پس مجموعه ی اول > مجموعه ی دوم 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خوشا به حال آن کس که عیب خودش او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند حلالِ ممنوعه(خوانندگی بانوان) 🔹مستند حلال ممنوعه روایتی از بغض پنهان دخترانی است که برای خوانندگی مجبور به ترک کشور هستند یا برای همیشه در نهان و با ترس به فعالیت مخفیانه خود ادامه دهند. ❗️وقتی کار به سوال از دفتر یکی از مراجع هم می رسد و ایشان هم موضوع شناسی می کنند! ❓آیا تجویز نسخه احتیاطی و اجتناب از شبهات برای عموم جامعه کار درستی است؟ ⁉️آیا دوگانگی بین حاکمیت و مواضع مراجع می توان فرض کرد(حکومت آخوندی)؟ 🔸در بخش هایی از مستند اشاراتی به الگو گرفتن برخی از قاریان بزرگ جهان و حتی ربنای شجریان از خواننده زن مصری به نام ام کلثوم دارد. 🔻چرا برخی از کاندید ها هنگام انتخابات و برای رای جمع کردن وعده آزادی خوانندگی زنان را در جامعه می‌دهند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️آیا همه‌ مراکز مدیریتی در اختیار رئیس‌جمهور است؟ (1) ♦️الف )رئیس‌جمهور، در نظام جمهوری اسلامی، طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری است که مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، برعهده دارد. پیش از اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ رئیس‌جمهور همچنین مسئولیت تنظیم روابط قوای سه گانه را نیز برعهده داشت که این مسئولیت با تغییر قانون اساسی به رهبری واگذار شد. ♦️ب)قوه مجریه مستقل از قوه مقننه و قوه قضاییه و طبق اصل ۵۷ قانون اساسی زیر نظر ولایت امر و امامت امت است. بنابراین رئیس‌جمهور در نظام جمهوری اسلامی مقامی بیش از رئیس قوه مجریه که باید زیر نظر رهبر عمل کند نیست. 🔷اختیارات و وظایف رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی چیست؟ اصل نود و هشتم حق تفسیر قانون اساسی را منحصرا به شورای نگهبان داده است. این شورا در تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی (طبق اصل ۹۸ قانون اساسی تفسیر اصول قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است) تصریح کرده است: 1-مستفاد از اصول متعدد قانون اساسی آن است که مقصود از مسئولیت اجرا در اصل ۱۱۳ قانون اساسی، امری غیر از نظارت بر اجرای قانون اساسی است. 2ـ مسئولیت رئیس‌جمهوری در اصل ۱۱۳ شامل مواردی نمی‌شود که قانون اساسی تشخیص، برداشت، نوع و کیفیت اعمال اختیارات و وظایفی را به عهده مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و هر مقام و دستگاه دیگری که قانون اساسی به آنها اختیار یا وظیفه‌ای محول نموده است. 3ـ در مواردی که به موجب قانون اساسی رئیس‌جمهوری حق نظارت و مسئولیت اجرا ندارد، حق ایجاد هیچ گونه تشکیلاتی را هم ندارد. تفسیر شورای نگهبان یعنی اینکه رئیس‌جمهور تنها در حیطه قوه مجریه، مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد ولاغیر. 🔷مسئولیت رئیس‌جمهور در نظام جمهوری اسلامی چیست؟ با تفسیر ارائه شده توسط شورای نگهبان در خصوص اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئیس‌جمهور تنها ریاست قوه مجریه را عهده‌دار است. قوه مجریه شامل هیات دولت و هیات وزیران، همانطور که در نام این قوه آمده مسئولیت اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، را برعهده دارد و در برابر مردم، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است. رئیس‌جمهور به عنوان ریاست قوه مجریه مکلف است: 1-مصوبات مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کند (اصل ۱۲۳ قانون اساسی) (در صورتیکه به هر دلیل، رئیس‌جمهور از ابلاغ مصوبه مجلس خودداری کند، ریاست مجلس مستقیم مصوبه مجلس را به نهادهای ذیربط ابلاغ می‌کند- تبصره ماده ۱ قانون مدنی) یعنی رئیس‌جمهور حتی در صورتی‌ که مصوبه مجلس را خلاف مصالح مردم و کشور بداند باز مکلف به اجرای قانون است. 2-برای اداره کشور برنامه داشته باشد و بودجه کشور را میان دستگاه‌ها توزیع کند و امور اداری و استخدامی کشور را مدیریت کند. در این حوزه نیز باید توجه داشت ♦️برنامه رئیس‌جمهور برای اداره کشور نمی‌تواند در تقابل با سیاست‌های کلان کشور (مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغی از سوی مقام رهبری)، برنامه پنج ساله توسعه (پیشنهادی دولت و مصوب مجلس شورای اسلامی) باشد.. بودجه کشور طبق لایحه سنواتی، توسط دولت به مجلس تقدیم می‌شود ولی در نهایت دولت مکلف به اجرای مصوبه مجلس است. در واقع رئیس‌جمهور متصدی امور اجرایی کشور است که باید طبق قانون اساسی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل کند. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت حاج قاسم از یک خواننده مسیحی 🔻جولیا پطرس خواننده لبنانی است که برای محور مقاومت می خواند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: هرکس خوش دارد از یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد باید منتظر باشد و تقوا پیشه کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 میلاد با سعادت امام مهدی علیه عجل الله تعالی فرجه الشریف بر تمامی شیعیان و شیفتگان حضرت مبارک. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا