🔰 گزینه مطلوب احمدینژاد در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟
✍محمد زعیم زاده
🔹اگر شگفتانهای در تایید صلاحیتها نداشته باشیم قطبهای اصلی صحنه نهایی انتخابات سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری خواهند بود. شما جای احمدینژاد باشید در این آرایش چه انتخابی میکنید؟
🔸اگر ابراهیم رئیسی پیروز شود دو مشکل برای احمدینژاد به وجود میآید.
اول اینکه در دولت چهار یا هشت ساله رئیسی پایگاه رای اصلی احمدینژاد که او سالهاست به پشتوانه آنها سیاست ورزی میکند یعنی بدنه مستضعف جامعه که خاطراتی مانند یارانه و مسکن مهر و...را از احمدینژاد دارند احتمالا تبدیل به سمپات رئیسی خواهند شد.
🔸دوم: احمدینژاد یکی از مزیت های مهم خود در سیاست را در نابلدی اصولگرایان تعریف کرده بود، آنها بدون او هیچ گاه نتوانستهاند در انتخاباتهای بزرگ اصلاحطلبان و طیف هاشمی را ببرند. با پیروزی احتمالی رئیسی این مزیت هم از او سلب خواهد شد.
🔻حالت بدتر برای احمدی نژاد پیروزی لاریجانی است. احمدینژاد حداقل از سال ۸۹ و ۹۰ تلاش میکند از خاندان لاریجانی چیزی شبیه هاشمی در افکار عمومی بسازد و خود را قطب مقابل آنها تعریف کند، برد احتمالی لاریجانی شکست بزرگ او خواهد بود و این یعنی اگر انتخابات به دو قطبی رئیسی، لاریجانی تبدیل شود یکی از بازندههای اصلی احمدینژاد است.
✅ در وضعیت فعلی حالت مطلوب برای محمود احمدینژاد حداقلی شدن مشارکت در وهله اول و بعد پیروزی نزدیکترین گزینه به دولت روحانی و اصلاحطلبان است. دو هدفی که ممکن است با هم جمع نشود.
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔨 درسته دکتر روحانیجانی در ۲۰ ثانیه برجام رو تصویب کرد
ولی استاد رائفی پور هم خوب تو این ۲۰ ثانیه برجام رو برامون گفت😇
#سیاسی
#استوری
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۱)
🔹در نظام ولایت مطلقه فقیه انتخابات چه معنی دارد؟ نظام رهبر دارد و هر جور صلاح می داند افراد را سر کار بیاورد! چرا دیگر رای بدهیم و انتخابات برگزار کنیم و این همه وقت و بودجه صرف کنیم؟
🔻اولا: نه خدا، نه پیامبر، نه امام معصوم و نه نائب امام در زمان غیبت، هیچ وقت افراد را مجبور به انجام یا ترک کاری نمی کنند. انسان ها عقل و اختیار و اراده دارند و باید خود مسیر بهشت و جهنمشان را انتخاب کنند. این سنت الهی است و نام این سنت در قرآن «آزمایش و امتحان» است: «الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا و هو العزيز الغفور»؛ یا می فرماید: «نبلوكم بالشر والخير فتنة»
این آزمایش در دو عرصه اتفاق می افتد: فردی و اجتماعی.
🔸عرصه فردی، یعنی همان دو راهی های زندگی و اراده و تصمیمی که برای انتخاب مسیر خوب و بد، یا خوب و خوب تر، یا بد و بدتر صورت می دهیم.
🔸آزمایش اجتماعی، همان آزمایش ملت ها و امت هاست. امتحانی که خداوند با به وجود آوردن شرایطی، از گروهی از مردم در دو راهی ها و چند راهی ها می گیرد.
در روزگار ما، یکی از عرصه های آزمایش، همین انتخابات است که بهترین مظهر مردم سالاری دینی است. در شرایط فعلی که مردم نظام شاهنشاهی را سرنگون کردند و نظام اسلامی را به رهبری امام خمینی(ره) ایجاد کرده اند، باید امتحان خود را نیز پس بدهند و خودشان کشور را اداره کنند.
🔻بنابراین لازمه اختیار و انتخاب و اراده انسان این است که در شرایط مختلف قرار بگیرد تا قدرت انتخاب داشته باشد و سرنوشت خودش را خودش رقم بزند. منتها در مسایل اجتماعی، سرنوشت ملت و جامعه را همگان رقم نمی زنند، بلکه واجدین شرایط رقم می زنند و برای بقیه تصمیم می گیرند.
انتخابات ليلة القدر نظام است»چون سرنوشت انقلاب و دیگران را در مقطعی از زمان، همین رای دهندگان رقم می زنند. مبنای انتخابات در نظام ما این آیه شریفه است که سرنوشت مردم را به دست خودشان می داند: «إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم». و این یک سنت دیگر الهی است. البته برگزاری انتخابات نیز نوعی مشورت با مردم است که در قرآن شریف نیز به آن دستور داده شده است: «و شاورهم في الأمر» بنابر این مساله انتخابات، بسیار مهم است.
#انتخابات
#سیاسی
#سوال_جواب
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ اندیشه زیر تیغ
♦️ايران، جالبترين نوع آزادى انديشه را در كشورهاى مدعى آزادى دارد.
افراد و مسؤولين مختلفى، مرتب مىگویند که در ایران آزادی بیان وجود دارد؛ و بر نظریهپردازی و کرسیهای آزاداندیشی، تأکید میشود.
♦️در این میان، یک اشکال «کوچولو» وجود دارد؛ و آن این که، نباید «خط قرمزها» شکسته شوند. یعنی آزادی اندیشه وجود دارد، اما خطوط قرمزی هم برای اندیشیدن و آزاداندیشی وجود دارد.
اگر کمی دقت کنیم، به نسبت، راست میگویند؛ ولی اگر خیلی دقت کنیم، بدون نسبت، دروغ میگویند.
♦️مثلاً، اگر از «موسسه امامت» سؤال شود که: آیا در ایران میتوان آزادانه اندیشید و نظر داد؟ خواهد گفت بله؛ ولی خط قرمز آزادی بیان، مسائل امامت و ولایت اهلبیت(ع) است. یعنی شما آزادی درباره همه چیز نظریهپردازی و آزاداندیشی داشته باشی، به جز امامت و ولایت؛ اینها خط قرمز هستند.
♦️یا مثلاً، اگر از «موسسات خبرگان رهبری» سؤال شود که: آیا در ایران میتوان آزادانه اندیشید و نظر داد؟ خواهد گفت بله؛ ولی خط قرمز آزادی بیان، مسائل ولایت فقیه و سیاستهای رهبری است. یعنی شما آزادی درباره همه چیز نظریهپردازی و آزاداندیشی داشته باشى، به جز ولایتفقیه؛ اینها خط قرمز هستند.
يا مثلاً، اگر از «موسسه انقلاب اسلامی» سؤال شود که آیا در ایران میتوان آزادانه اندیشید و نظر داد؟ خواهد گفت بله؛ ولی خط قرمز آزادی بیان، مسائل انقلاب و تاریخ انقلاب است. یعنی... اینها خط قرمز هستند.
#تأمل
#آزاد_اندیشی
#تحمل_مخالف
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است، اگرچه اندک باشد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️چگونه میشود هم مسلمان بود و هم تحت یک حکومت مدرن غیر اسلامی زندگی کرد؟
🔹وقتی ما از «احکام اسلامی» سخن می گوییم عموما و به وجهی نادرست بی درنگ «احکام فقهی»، در معنای رایج و محدود کلمه، یعنی آنچه غالبا در رساله های عملیه آمده است، در ذهن مان متبادر می شود. اما سؤال دقیقا همین است که اساسا مراد از «احکام اسلامی» چیست و چه چیز قوام بخش اسلامیت یک حکم است؟ ما تا به این پرسش بنیادین فکر نکنیم و در سپهر روشنی در خصوص آن نیندیشیم معلوم نیست که مرادمان از «احکام اسلامی» و «احکام غیراسلامی» چیست.
🔻برای مثال، در حوزه مناسبات اجتماعی، در یک نگرش بسیار کلی، می توانیم بگوییم «احکام دینی یا اسلامی»، آن دسته از «احکام مورد نظر فقهای ما» هستند و ما صرفا بر اساس اجرای این احکام است که می توانیم جامعه ای اسلامی داشته باشیم و صرفا در یک چنین جامعه اسلامی ای است که زندگی انسانی تر، یعنی زندگی ای با حفظ کرامت انسانی و مناسبات عادلانه تر متحقق می گردد.
🔻در این تلقی اجرای احکام فقهی شرط تحقق جامعه مورد نظر اسلام تلقی شده است. اما این تلقی نیز امکان پذیر و در برابر ما وجود دارد که هر حکمی که سبب ظهور زندگی انسانی تر، یعنی «حفظ بیشتر کرامت انسانی و تحقق بیشتر عدالت و فضیلت در جامعه» گردد، «حکمی اسلامی» است.
🔻به بیان ساده تر، احکام فقهی ما در واقع فقه الأصغر هستند، این احکام مبتنی بر یک نوع جهان بینی دینی و معنوی و تفسیر خاصی از انسان براساس فهمی معنوی از جهان هستند. همین تفسیر دینی و معنوی از جهان است که فقه الاكبر اسلام و اساسا هر دین بزرگ و اصیل دیگری را شکل می دهد. اما نکته اساسی این است که احکام فقهی و فقه الأصغر تا زمانی ارزش و اصالت دارند که به روح و فقه الأكبر ادیان و در اینجا اسلام وفادار باشند.
🔸وقتی احکام فقهی نسبت و ارتباط شان را با روح تفکر دینی و معنوی و با آزادی، کرامت و احترام انسانی از دست می دهند به مثابه اجساد مرده ای می مانند که روحشان را از دست داده اند. احکام فقهی بما هو احکام فقهی هیچ گونه ارزش و اصالتی ندارند مگر آن که روح تفکر دینی و معنوی در آنها حضور داشته باشد.
#دکتر_عبدالکریمی
#فقه
#فلسفه_دین
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️اقلیت های جنسی
♦️در احکام و مبانی اسلامی، «اقلیتهای جنسی» منحرفان جنسی خطاب و مجازاتهای سنگینی برای ایشان تعریف شده است. به عنوان نمونه، «لواط» مردان، از گناهان کبیره و کفر شمرده شده؛ و چون حرمت آن بیشتر از زنا دانسته شده، حدش نیز شدیدتر از آن میباشد؛ و فاعلِ عاقل و بالغ را، به وسیله شمشیر یا سنگسار کردن یا زنده به آتش سوزانیدن یا از بالای بلندی پرتابکردن (با دست و پای بسته شده) میکشند. یا مثلاً «مساحقه» زنان نیز، از گناهان کبیره قلمداد گشته، و برای فاعل و مفعول عاقل بالغ، حد صد تازیانه تعریف شده؛ که در صورت تکرار، به بار چهارم، کشته خواهند شد.
.
❓سؤال۱
اگر طبق پژوهشهای «روانشناسی علمی» با «روش دقیق تجربی» تأیید و ثابت شود که رفتارهای اقلیتهای جنسی، «انحراف» و یا «بیماری» نیستند؛ بلکه «طبیعتِ خدادادی» آنها میباشد؛ آیا احکام اسلامی تغییر میکنند یا خیر؟
❓سؤال۲
اگر بالاخره، فقیهان اسلامی نپذیرند که اقلیتهای جنسی و وجود تمایلاتشان، طبیعی هستند و آنها، حق زیست دارند؛ ولی در چند دهۀ آینده و بنا به تحولات اجتماعی، تنوع رفتارهای جنسی در کشورهای اسلامی، قانونی شود؛ آیا در آن زمان، فقها، در تعارض میان قانون کشوری و احکام اسلامی، از اِعمال نظرات فقهی خود صرفنظر خواهند نمود؟ یا مکلفین خود را مجبور به عدم تمکین به قانون کشوری مینمایند؟
.
💠پ.ن.
♦️1ـ اقلیت جنسی، به گروهی از انسانها گفته میشود که هویت جنسی، گرایش جنسی، یا رفتارهای جنسی آنها با اکثریت افراد در جامعهٔ پیرامونشان تفاوت دارد. این اصطلاح اکثراً در اشاره به همجنسگرایان و دوجنسگرایان بهکار میرود؛ ولی میتواند به ترنسها، خارج از جنسیتها (از قبیل جنس سوم) یا افراد بیناجنس نیز اطلاق گردد.
♦️2ـ اکنون کشورهای آرژانتین، آفریقای جنوبی، آیسلند، اسپانیا، بلژیک، پرتغال، سوئد، کانادا و هلند و ایالات متحده آمریکا ازدواج همجنسگرایان در تمام کشور قانونی است و در کشورهای برزیل و مکزیک در بخشهایی قانونی است.
♦️3ـ بسیاری از کشورهایی که ازدواج همجنسگرایان را قانونی کردهاند، به همجنسگرایان اجازه به سرپرستی گرفتن فرزند را هم میدهند. برپایه گزارشها در بین سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۰ شش تا چهارده میلیون فرزند تحت سرپرستی پدر گی یا مادر لزبین بودهاند؛ و هشت تا ده میلیون فرزند را نیز سرپرستان همجنسگرا بزرگ کردهاند
#تأمل
#اقلیت_جنسی
#فقه_سنتی
#فقه
#اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد مهربانی خداوند
💠استاد رفیعی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi