امام علی علیه السلام:
فاش کننده ی کار زشت
مثل انجام دهنده آن است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍محمد ذکاوت صفت/رئیسی یا جلیلی؟
🔹بعضی از دوستانِ من ـ شاید بیشترِ آنها ـ و شاید تمام کسانی که به آقایان رئیسی و جلیلی ارادت دارند، اکنون در موقعیتی اند که شاید نتوانند بین این دو انتخاب کنند. آنها دوست دارند که یکی از این دو به نفع دیگری کنار رود و آراء را به دیگری واگذار کند. شاید هم تا زمان باقی مانده برای رأی گیری، همین اتفاق بیفتد و یکی از این دو به نفع دیگری، عرصه ی انتخابات را به دیگری واگذارد.
🔻 اما اگر هر دو در این عرصه بمانند، می توان گفت:
ظاهراً آقای رئیسی آمده است که بماند، مگر این که مانعی پیش بیاید. از بیانیه ای که در ابتدای آمدنش صادر کرد، روشن است که آمده که بماند. به نظر او قوه ی مجریه از قوه ی قضائیه مهمتر است. از دید او می توان در قوه ی مجریه کاری کرد که از حجم بزهکاری در جامعه و رجوع به دستگاه قضا کاسته شود (به نظر می رسد استدلال درستی است، اما با یک رئیس و یک رئیسی چیزی درست نمی شود).
اما آقای جلیلی هرگز نمی تواند و نمی خواهد رقیب رئیسی باشد. او ـ به نظر بنده ـ «به شرط لای از رئیسی» آمده است. اما آقای رئیسی ـ با آن بیانیه ـ «لا بشرط از جلیلی» است، بلکه «لابشرط از همه» است.
🔸دوستانِ بنده و همه ی مردم می توانند در نظر بگیرند که واقعاً استدلال جناب آقای رئیسی در بیانیه اش درست است. او اگر رئیس جمهور شود، قطعاً جلیلی را در دستگاه اجرائی، مسؤولیتی مهم خواهد داد.
اما اگر آقای جلیلی تا آخر بماند و حتی رئیس جمهور هم شود، هرگز آقای رئیسی را نمی تواند در دستگاه اجرائی وارد کند؛ دستگاهی که ما به عنوان فرضِ درست، در نظر گرفتیم که مهمتر از دستگاه قضائی است.
✅ بنابراین با رئیس جمهور شدنِ آقای جلیلی، آقای رئیسی به دستگاه قضائی برمی گردد، اما با رئیس جمهور شدنِ آقای رئیسی هر دو وارد دستگاه اجرائی خواهند شد. برای همین است که فکر می کنم، بهتر است آقای جلیلی خود را کنار بکشد تا این بُردِ دو طرفه محقّق شود.
با این استدلال، توصیه می کنم کسانی که آقایان رئیسی و جلیلی را قبول دارند، می توانند به آقای رئیسی رأی دهند تا این برد دو طرفه را تأمین کنند.
مَنْ كَانَ يرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا.
#نظرات_کاربران
#سیاسی
#انتخابات
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️نسخه شیعی برای دندان درد 🔹در باقیات الصالحات مفاتیح الجنان اینگونه آمده است : سورههای «حمد» و «
✍️به مناسبت دندان درد ادمین کانال (مردم بی عقیده می شوند جناب شیخ عباس!!)
♦️طی این دو روز ادمین نگون بخت کانال تاملات دچار دندان درد شدیدی شده و از تمام اعضای محترم کانال التماس دعا دارد🙏. به این مناسبت نسخه التیام درد دندان مفاتیح قرائت شد ولی همانطور که حدس می زدم التیامی در کار نبود .
♦️این دندان درد و نسخه غیر موثر شیخ عباس قمی مرا یاد اعتراض شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به صاحب مفاتیح انداخت .
♦️توضیح اینکه : به نوشته مرحوم حاج شیخ علی دوانی، حاج آقا حسین قنبری از شاگردان مرحوم سید ابوالحسن حافظیان نقل کرده اند که مرحوم حافظیان به ایشان گفته بود: «با استادم مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی به دیدن مرحوم حاج شیخ عباس قمی رفتیم. در آن حال حاج شیخ عباس دعاهای حاشیه مفاتيح را می نوشت. استادم گفت: حاج شیخ! این دعاها احتیاج به اجازه استاد دارد و بدون اجازه اثر ندارد، شما که این دعاها را می نویسید وقتی مردم می خوانند و نتیجه نمی گیرند از دعاهایی مثل دعای کمیل هم بی عقیده می شوند!». (مفاخر اسلام، جلد ۱۳، صفحه ۵۹۵).
🔸تذکر: نکته فوق مربوط به حاشیه مفاتیح الجنان «باقیات صالحات» است و منظور دعاهایی است که جهت شفای امراض و تسکین درد و مانند آن ذکر شده و اما در متن مفاتیح نیز ضمن اذکار مأثوره و ادعیه عالیة المضامین، برخی ادعیه با اسناد ضعیف و متن مخدوش یا تحریف شده دیده می شود، کما لا یخفی علی المتأمل
#تأمل
#تسامح_ادله_سنن
#مفاتیح
#ادعیه
👇👇
@Taammolate_talabegi
علوم انسانی حوزه معصومیه.m4a
29.43M
🔹نقشه کلی از افراد و موسساتی که در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی کار می کنند.
🔹مولفه های اصلی این جریان ها و تمایزات آنها با همدیگر چیست؟
🔹آسیب شناسی و معرفی افراد شاخص و احیانا افراد یا کتاب هایی که بتواند هر کدام از این جریان ها را معرفی کند.
📲این صوت استاد رئوفی حاصل۷ سال مطالعه، تحقیق و رصد در فضای علوم انسانی اسلامی حوزه و دانشگاه است
جهت استماع توصیه می شود به خصوص برای طلابی که قصد تولید محتوا در علوم انسانی دارند.
#علوم_انسانی
#اجتهاد
#حوزه
#دانشگاه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
برترین عبادت پاکدامنی است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️طرح اقتصادى مراجع تقليد
♦️ در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی دو تن از مراجع تقليد، به رييس جمهور ، نامه نوشتند و در فضاى مجازى منتشر كرده و به گرانى اجناس و وضع نابسامان اقتصادى مردم، اعتراض نمودند.
♦️اگر اين اعتراض ايشان، زمان شاه رخ مىداد، قابلتوجیه بود؛ چون مراجع تقلید «همراه حكومت» نبودند، و جزء بدنه حکومت حساب نمیشدند.
اما به نظر مىرسد که اعتراض ايشان در وضعيت كنونى، تنها نوعى «تبليغات دينى» برای خودشان محسوب مىشود؛ مگر اينكه ايشان به جاى اعتراض به ظاهر گرانىها، به «عوامل اصلی گرانى» اعتراض كنند.
يعنى اعتراض به سياستهاى داخلی و خارجى حكومت ايران، كه اين وضعيت گرانى و نابسامانی اقتصادی را از گذشته تاکنون ايجاد نموده است.
.
♦️منطقاً، دولتها تمايل دارند تا به مردم فشار اقتصادى نيايد، و مردم از دولت و زندگى خود راضى باشند؛ بنابراين، اکنون خود دولت بنفش، از گرانىها خبر دارد؛ و اعتراض مراجع معظم تقليد، فايدهای ندارد، جز براى خودشان، كه بنمايند به فكر مردم هستند.
مگر اينکهمراجع معظم تقلید، به جاى اعتراض ظاهری، «راه كار» حل مشکل ارايه دهند.
♦️به عبارت ساده، چون مراجع تقليد، فقيه اعلاء در ميان فقهاى شيعى هستند؛ و از طرفى، هميشه ادعا شده كه «فقه به همه شؤون زندگى مردم كار دارد، و ارتباط دارد»؛ بسم الله، مراجع تقليد به عنوان نظريهپردازان فقهى و كسانى كه «خوب»، فقه و مخصوصاً «فقه اقتصادى» را مىدانند، لطف نمایند و در «فقه اقتصاد و معیشت مردم» نيز، راهكار عملیاتی ارایه دهند.
یعنی، مراجع تقلید عزيز، لطف كنند و از نظر اجتهاد پوياى فقه شيعى، بفرمايند كه دولت ایران چه كند تا وضع اقتصادى مردم در شرایط تحریم، خوب شود؛ و ارزش پول ملی به حالت قبلى، بلكه بهتر از آن برگردد. (و الا، اعتراض را، خود مردم هم بلدند انجام دهند)
.
❓سؤال
«طرح و ايده» مراجع تقليد شيعه، براى بهبود وضعيت اقتصادى مردم ايران در شرایط کنونی چیست ؟
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#مکارم_شیرازی
#علوی_گرگانی
#فقه_الاقتصاد
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹 در برخی از جوامع مسلمان جریاناتی به قدرت رسیدند که برای توجیه قدرت و مشروعیت بخشی به خویش نیازمند یک ایدئولوژی بودند. لذا دست به ساخت نوعی ایدئولوژی، تحت لوای اسلام زدند و اسلام را به یک ایدئولوژی سیاسی تبدیل کرده، و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک خود را از زبان دین و اسلام بیان داشتند، سپس کوشیدند تاریخ اسلام را به گونه ای تفسیر کنند که به این «ایدئولوژی قدرت» اعتبار بخشد.
🔸به بیان دیگر، آنان دست به «تاریخ سازی تئولوژیک و ایدئولوژیک» زدند و از اکنون به سوی «گذشته» حرکت کرده، لیکن مفهوم سازی خود و تعبیری همچون «حکومت دینی و اسلامی» را آگاهانه یا ناآگاهانه، و بیشتر ناآگاهانه برخاسته و نشأت گرفته از دل سنت تاریخی اسلام تلقی کردند و با ایجاد تقابل میان «حکومت اسلامی» در برابر «عرف و تجربیات بشری»
جوامع مسلمان را از منبع عظیم و سرشار تجربیات تاریخی بشری محروم ساخته ، سبب انسداد تفکر و اندیشه مسلمانان شدند و کوشیدند براساس نوعی ظاهراندیشی و نص گرایی غیراصیل چند آیه و روایت را با تفسیرهای کج و معوج جانشین عقل و تجربیات عظیم بشری سازند و زمینه های تقابل تئولوژیک و ایدئولوژیک، و نه حِکمی و فلسفی و فرهنگی، با جهانیان را در فضایی خصمانه و نه براساس نوعی دیالوگ و گفت و شنود فرهنگی فراهم آوردند.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#فلسفه_دین
#تاریخ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۳)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۳)
🔸مرحله دوم: دغدغه معرفت شناسی دینی و تأکید بر نسبیت معرفت دینی
🔹مرحله نخست تنها دکتر سروش را در نقد مارکسیسم مدد نرسانید بلکه او را به دنیای دیگری سوق و جهت داد. وی با استمداد از مرحله نخست، وارد دومین مرحله می شود یعنی معرفت دینی را به جای معرفت تجربی، موضوع پژوهش خود قرار می دهد. رویکرد معرفت شناسانه و درجه دوم و تاریخی و فلسفه مضاف به علوم و معارف اسلامی او را به نسبی گرایی معرفت دینی می کشاند.
🔻سروش با نوشتن قبض و بسط تئوریک شریعت نه تنها متون دینی را صامت معرفی می کند بلکه فهم دین و معرفت دینی را زاییده همه معارف
بشری اعم از علم و فلسفه می داند. معرفت تجربی که هیچ گاه توفیق اثبات نمی یابند
و پرونده آنها تنها در حد ابطال به بایگانی می رود، ترابط وثيق تأثير گذارانه بر معارف دینی می گذارد و معرفت دینی نامقدس و ناکامل و نسبی و
عصری را به ارمغان می آورد.
پس مبنای سروش در فلسفه علوم تجربی، منشا پیدایش نظریه قبض و بسط در فلسفه علوم دینی گردید.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi