✍️تاملی در محکمات قرآن
.
♦️طبق تصریح آیه 7 سوره آلعمران، گفته شده که آیات قرآن دارای «محکم و متشابه» است؛ و دانشمندان اسلامی پذیرفتهاند که قرآن، دارای آیات متشابه است. از سوی دیگر گفته شده، آیات فاقد معانی روشن و قابل حمل بر وجوه مختلف، یا آیاتی با احتمالات متعدّد، متشابهات قرآن هستند.
♦️ مهم است که بدانیم، خود قرآن مشخص نکرده که کدام آیاتش، متشابه و کدام آن، جزء محکمات است؛ بنابراین، از خود قرآن، نمیتوان مصادیق آیات متشابه را مشخص نمود.
♦️جدای از نامشخص بودن وضعیت محکمات و متشابهات از قرآن و در قرآن؛ دانشمندان علوم اسلامی نیز تعریف واحدی از متشابه و محکم وجود ندارد. یعنی تعاریف متعدد و متفاوتی از محکمات و متشابهات برای آیات قرآن بیان شده است.
💠نکته
🔹1- اکنون تشخیص مصادیق آیات متشابه و محکم با کیست؟ اگر تشخیص آن با امام(ع) باشد که در حال حاضر دسترسی به وی نیست؛
🔹2-اگر تشخیص آنها به تمسک از روایات و احادیث، حواله داده شود؛ دو مشکل پیش روی ماست: یک ـ احادیث پیرامون همۀ آیات قرآن سخن نگفتهاند، و البته مصادیق متشابهات را نیز، روشن ننمودهاند. دو ـ روایات، منسوب به ائمه(ع) هستند و اساساً معلوم نیست مستند و غیرجعلی باشند.
♦️نتیجه اینکه، تشخیص آیات محکم و متشابه قرآن، با مردم، یعنی عالمان دینی است؛ و هر عالمی با فضای ذهنی و دینی خودش، آیات قرآن را تقسیم به محکم و متشابه میکند.
❓سوال
🔹1-آیا میتوان به قرآنی که نمیدانیم کدام آیاتش محکم است و کدام آیاتش متشابه است، استناد کرد و از آن احکام دینی و اجتماعی را استخراج نمود؟
🔹2- با توجه به این که اکنون تقریبا هیچ آیهای از قرآن وجود ندارد که تفسیر واحدی از آن در دسترس باشد، و همۀ آیات قرآن توسط مفسرین، متعدد یا متفاوت تفسیر شدهاند؛ آیا با تعریف دانشمندان از متشابه، که آیات فاقد معانی روشن و قابل حمل بر وجوه مختلف یا آیاتی با احتمالات متعدّد را متشابه دانستهاند، نمیتوان استدلال نمود که تمامی آیات قرآن، متشابهات هستند؟
🔹3- اگر همۀ آیات قرآن را جزء متشابهات بدانیم، آیا قرآن میتواند موجب هدایت انسان باشد و روش زندگی را از آن به دست آورد؟
🔹4-اگر آیات قرآن را روشن و محکم بدانیم؛ این سؤال به وجود میآید که چرا فرق متعدد اسلامی، از یک متن واحد، به وجود آمدهاند؟ و چرا نمیتوانند بر اساس قرآن، یگانه شوند؟
#تأمل
#قرآن
#اعجاز_قرآن
#نبوت
#معجزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
خردمند خوش گذران از رشد باز می ماند و اهل کوشش و تلاش به رشد می رسند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بورس ساز و کار نظارتی داره
چرا ساز و کار نظارتی بورس درست عمل نکرد؟!
#استوری
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔸 من که اصول دین نیستم
🔹حجة الاسلام والمسلمين سید هادی خسروشاهی:
🔸آیةالله موسوی اردبیلی که از علاقه و سابقه آشنایی من با شادروان مهندس مهدی بازرگان و دوستانش مطلع بود، روزی در پاسخ گلههای من از دوستانی که آنان را مورد بیاحترامی قرار میدادند، گفتند که: «نظر امام هم درباره اینها مطلقاً چنین نبود».
🔹و بعد اضافه کردند: یک شب منزل احمدآقا بودیم؛ آقای هاشمی، آقای خامنهای و یکی دو نفر دیگر هم بودند. امام به تناسبی، بدون ذکر نام فرمودند: «اینها آدمهای بدی نیستند» و معلوم بود که منظورشان چه کسانی هستند.
🔸بعد فرمودند: «آنهایی را که من میشناسم، آدمهای مسلمان خوبی هستند.»
🔹یکی گفت: «اینها روحانیت را قبول ندارند»
🔸امام فرمود: «چرا، روحانیت را قبول دارند، شماها را قبول ندارند!»
🔹آن آقا در ادامه گفت: «شخص حضرت عالی را هم قبول ندارند»
🔸امام فرمود: «قبول نداشته باشند، من که اصول دین نیستم!»
🔹من این ماجرا را در زمان حیات امام، در نمازجمعه تهران نقل کردم تا جای شک و شبهه باقی نماند.
روزنامه اطلاعات، شنبه 18 دی ماه 95
#سیاسی
#حضرت_امام
#نهضت_آزادی
#خسرو_شاهی
#آزاد_اندیشی
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام باقر علیه السلام:
عالمی که از علمش بهره ببرد
برتر از هفتاد هزار عابد است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۴)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۴)
🔸مرحله سوم: تفسیر گزاره و باورهای دینی
سروش با طرح قبض و بسط تئوریک شریعت، در اردیبهشت ۶۷ و خرده گیری های ناقدان و توصیه های پاره ای از دوستان بر آن شد تا پا به عرصه دیگری بگذارد و خود را از بی دینی مبرا سازد. بر این اساس
در سال ۱۳۶۸ در مسجد جامع امام صادق (ع) به تفسیر نهج البلاغه پرداخت. او خطبه امام علی(ع) درباره متقین را با عنوان اوصاف پارسایان و نیز نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) را با عنوان حکمت و معیشت در سه دفتر شرح و تبیین کرد.
🔸مرحله چهارم: دغدغه دین و تأکید بر نسبیت آن
مرحله چهارم اندیشه سروش زاییده تأثیرگذاری مرحله دوم است. وی در این مرحله وارد دین شناسی می شود، به عبارت دیگر، نظريه قبض و بسط تئوریک شریعت که به حوزه فلسفه معرفت دینی ارتباط داشت بر مباحث فلسفه دین و دین شناسی تأثیر می گذارد. سروش در این مرحله، دیگر از فهم دین سخن نمی گوید بلکه خود دین، موضوع تحقیق او است. در سال ۱۳۶۷ در مسجد امام صادق (اقدسیه تهران) بحث علل اقبال به دعوت انبیا را ارایه
می کند و در سال ۱۳۶۸ به قم آمده و در مؤسسه امام رضا (ع) بعد از توصیف و گزارش نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و تبیین نسبی گرایی معرفت دینی به مباحث فلسفه دین مانند انتظار بشر از دین و علم و دین می پردازد و بعدها کتاب های فربه تر از ایدئولوژی (۱۳۷۳ ش) و بسط تجربه نبوی (۱۳۷۸ ش) را به انتشار می رساند. حقیقت دین را با تجربه دینی مترادف دانسته و آن را بسط می دهد.
⁉️سروش با طرح این گونه مباحث و بیان شبهات چه غرضی را دنبال می کند؟
❓چرا به جای تأثیر پذیری از اندیشه های نو ظهور مسیحیت به سراغ تولید اندیشه های دینی بومی و اسلامی نمی رود؟
❗️آیا بهتر نبود سروش این گونه مباحث را در جمع فضلای حوزوی و دانشگاهی مطرح می کرد که هم دیدگاه های او به صورت منطقی تحلیل و ارزیابی شود و هم اینکه منشأ تولید علم گردد؟
❓آیا جلساتی که در سالهای ۱۳۶۸ به بعد در قم برای جمعی از فرهیختگان حوزه داشتند، برای او و حاضران مفید نبود؟
🔻نمیدانم شاید سروش سودای دیگری در سر داشت که با پیشنهاد و توصیه هایش در کتاب حکمت و معیشت سازگاری نداشت، حال با حکمت نمی ساخت یا با معیشت؟ خدا می داند.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرده کاروان ما عزم شتاب
بانگ نسل سوم این انقلاب
احیاگر شعائر حسینی
لبیک یا خمینی🖤
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️از مشکلات حوزه های علمیه این است که هنوز به این مرتبه از بلوغ در معرفت دینی نرسیده اند که بین "حقیقت دین" که خطاناپذیر است و بین "برداشت های شخصی عالمان از نصوص دینی" که بشری و آمیخته به خطاهای بی شمار است، تفکیک قائل شوند
🔹گوشه ای از نظر فقه سنتی در مورد زن را از زبان حاج آقای مجتهدی ( استاد اخلاق مشهور) بشنوید
♦️زن حق رئیس جمهور شدن ندارد
♦️زن نمی تواند مرجع تقلید شود
♦️زن ناقص العقل و ناقص الارث است ( استناد به خطبه ای مشهور از نهج البلاغه )
♦️برابر دانستن فهم علماء از دین با خود دین ( مغالطه ای خطرناک و مانعی بزرگ برای فهمی تازه از دین )
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#قرائت_از_دین
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi