امام علی علیه السلام:
نشانه ایمان این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویی گرچه به سود تو باشد ترجیح دهی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍مقوله عقل و علم در بسط تاریخ
🔹ارسطو، سن توماس، ابن سینا، ملاصدرا، دکارت، كانت و اکثر قریب به اتفاق فیلسوفان و متفکران ماقبل هگلی وقتی از مقولاتی چون عقل، معرفت، حقیقت، انسان، علم و تفکر سخن می گفتند برای آنها معنا و مفهوم واحدی قائل بودند و معتقد بودند که با تغییر این معانی این مفاهیم نیز به امور دیگری تبدیل خواهند شد.
🔸دکارت وقتی از «روش درست به کار بردن عقل» سخن میگفت یا کانت وقتی «نقد عقل محض» را می نوشت برای «عقل» معنایی ثابت ، کلی، جهان شمول، فرازمانی، فرامکانی، فراجغرافیایی، فرافرهنگی و در یک کلمه فراتاریخی قائل بودند. لذا آنها اساسا درنیافتند که همه مفاهیم و مقولات اموری فرهنگی و تاریخی اند و در یک افق تاریخی و فرهنگی معنا می شوند. برای مثال، معنایی که ارسطو، دکارت و کانت از مفهوم «عقل» می فهمند به هیچ وجه با معنای عقل در نزد ابراهیم و مسیح و محمد یکی نیست؛ نه اینکه آنها «معقولاتشان» متفاوت است اما «عقل» شان یکی است، بلکه معنا و مفهوم خود عقل
برایشان متفاوت است.
🔻یا «علم» در معنا و مفهومی که امروز ما از آن می فهمیم و فرضا در دانشکده های علوم و در رشته هایی چون فیزیک، مکانیک و ترمودینامیک تدریس می شود به هیچ وجه با آن چیزی که محمد مصطفی به منزله «علم»، در معنای «نوری که خداوند به قلب هرکس بخواهد بتاباند» می فهمید، یکی نیست.
▪️لذا، تا زمانی که ما به دلیل عدم پذیرش نگرش تاریخی اسیر اسانسیالیسم و نگرش غیرتاریخی هستیم و درکی متافیزیکی از وجود عالمیت های گوناگون، افق های متفاوت معنایی و عقلانیت های گوناگون تاریخی نداشته باشیم و به تبع تفکر ارسطویی، دکارتی و کانتی صرفا با یک نظام اپیستمه ، یعنی نظام اپیستمه متافیزیکی آشنا باشیم، ناچار به مونیسم معرفت شناختی تن خواهیم داد و همه دیگر نظام های اپیستمیک را به زبان نظام اپیستمیک متافیزیکی ترجمه خواهیم کرد و این دقیقا همان اتفاقی است که در تفسیر دکتر سروش از مقوله وحی به منزله رؤیا روی داده است.
#دکتر_عبدالکریمی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#قرآن
#فلسفه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | استاد فاطمی نیا: اینقدر نگویید #طب_اسلامی، بگید #طب_سنتی!
▫️رساله #ذهبیه کی گفته برای امام رضاست؟ کوفت بخوره #مأمون!
🔹 پ.ن: اجازه بدهیم #طب هم مثل سایر علوم #حوزوی مسیری متقن و قابل دفاع طی کند و تبدیل به امری ذوقی و بازاری و متشتت نشود...
🆔 @sedayehowzeh
امام كاظم عليه السلام :
در دنيا ، مانند كسى باش كه در خانه اى ساكن است كه مال او نيست و منتظر رفتن است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ نظریه جواز تعبد به جميع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی
🔹مهمترین ملاک در حقانیت و نجات پیروان ادیان و فرق گوناگون، «حجیت» و «در دست داشتن دلیل و برهان» است؛ به این معنا که هر کس برای صحت اعتقادات خود دلیل داشته باشد و طبق همان دلیل و باور خود - که واقعا آن را حق می داند - عمل هم کند، در قیامت معذور و بالاتر مأجور خواهد بود.
🔻چنانچه پیروان یک دین، مذهب و مکتبی، واقعا به دنبال حقیقت بوده باشند و پس از مطالعه و بحث و تحقیق در حد توان خود، نهایتا مصداق حق را در یک آیین خاص تشخیص داده باشند، حتی اگر در قیامت خلاف دیدگاه ایشان کشف شود، باز هم معذور و مأجور خواهند بود و به بهشت می روند؛ زیرا در حد توان فکری خود به مطالعه، تحقیق و تأمل پرداخته، و در نتیجه قطع برایشان حاصل شده که فلان اعتقاد و نظام فکری صحیح است؛ چرا که تطابق یا عدم تطابق اعتقادات با واقع (مقام ثبوت و نفس الأمر) خارج از توان عقلی (مقام اثبات) انسان هاست و خداوند هم کسی را بیش از ظرفیت فکری و عقلی اش تکلیف نمی کند! :«لا يكلف الله نفسا إلا وعها»؛ بقره / ۲۸۶
🔸هر آنچه که عالمان ادیان بدان اعتقاد دارند و هر دلیل و استدلالی که برای صحت مدعای خود اقامه می کنند، تنها و تنها در حیطه فكر و ذهن خودشان است (مقام اثبات)، اما «احراز» اینکه اعتقادات پیروان کدام یک از ادیان و مذاهب، لزوما مطابق با واقع و لوح محفوظ است، خارج از قدرت انسان هاست و فقط خداوند و معصومین (ع) هستند که می توانند به نحو قطعی و صددرصد بگویند فهم و برداشت چه کسانی مطابق با نفس الأمر و منطبق بر علم الهی و باطن عالم است؛ دیگران فقط از عالم ذهن خود (مقام اثبات) خبر می دهند که ممکن است مطابق با واقع یا مخالف با واقع باشد.
#فلسفه_دین
#کلام
#سید_کمال_حیدری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 در حد یه سلام!!!
🔹استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ دین و طبقات اجتماعی/ماکس وبر
🔹به نظر وبر نیازهای دینی یک گروه، تحت تأثیر طبیعت موقعیت منافع شان و وضعیت شان در ساختار اجتماعی است. جامعه ای که از کشمکش حاد برای بقا رنج می برد، دینی خواهد داشت که در وهله ی اول به عنوان پیشتیبانی برای بقاء عمل می کند و معطوف به موضوعات عملی خواهد بود.
🔻به لحاظ اقتصادی و سیاسی گروه های برخوردار، کارکرد اولیه ی مشروعیت دادن به الگوهای زندگی و موقعیت خودشان در جهان را برای دین تعیین می کنند. گروه های محروم بیشتر مایل به افکار دینی ای هستند که جبران در آینده را برای بدبختی فعلی وعده می دهند.
🔹از این گذشته، وبر می اندیشد که روستائیان گرایش کلی به اعتقادورزی به جادو و جادوی آنیمیستی یا آنیمیسم دارند؛ زیرا آنها به نیروهای کنترل ناپذیر طبیعت وابسته اند. طبقه ی متوسط تمایل دارد افکار عقلانی، اخلاقی، و درون دنیوی را بپذیرد. برخی گروه ها اصلا چندان دینی نیستند. جنگجویان گرفتار عواطف نیستند، از این رو آنها معمولا نوع عقلانی دین را می پذیرند. اهل کسب و کار ماده گرایانی عملی اند و طبقه کارگر نیز با بی اعتنایی به ادیان یا رد ادیانی که مشترک بین گروه های بزرگ بورژوازی مدرن هستند، مشخص می شوند. متخصصان دینی و کشیشان، روشنفکرتر از جادوگران هستند، از این رو آنها مایلاند ایمانی اخلاقی تر به خداوند را بسط دهند.
#فلسفه_دین
#جامعه_شناسی
#ماکس_وبر
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
خدا را خدا را در مورد یتیمان
نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ رقیب معرفت و مدیریت
🔹اگر تا پیش از جمهوری اسلامی، فقیهان و عالمان دین، انحصار تولید معرفت دینی و اداره ی امور، شئونات، املاک، آیین ها و مناسک دینی را داشتند، در سی سال گذشته به شکلی تعیین کننده این انحصار را از دست
داده اند.
🔸پول، سرمایه ی مالی و املاک مذهبی زیر کنترل دولت و بیشتر شخص ولی فقیه در آمده است و او در مقام حاکم شرع حقی فوق حقوق فقیهان برای تصرف در این اموال دارد. آیین های مذهبی نیز در جمهوری اسلامی از چیرگی فقیهان و مراجع به در آمده است. از یک سو، رسانه ها و اداره های رسمی حکومت با در دست داشتن منابع مالی و امکانات مادی کلان برگزار کننده ی این آیین ها شده اند؛ از حج و زیارت گرفته تا مراسم رمضان و محرم و صفر و اعیاد و وفیات مذهبی.
🔻از سوی دیگر، طبقه ی تازه ای از "مكلا"ها یا غیر روحانیان ظهور کرده اند که در جذب نسل جوان، گوی سبقت را از روحانیان ربوده اند. جدا از آن که دستمزد مداحان در سال های اخیر در قیاس با دستمزد "منبری "ها و "واعظان" روحانی افزایش چشم گیر یافته است، شیوه ی خاص اداره ی مراسم مذهبی آنان برای نسل جوان گیراتر و کشنده تر است. بسیاری از این مداحان از شعرها و ترانه هایی با درون مایه ای عامیانه و عاشقانه و با ملودی های موسیقی مدرن غربی بهره می گیرند که در سالهای گذشته، گاه، خشم روحانیان و مراجع تقلید را برانگیخته است.
#روحانیت
#مرجعیت
#حکومت_اسلامی
#تبلیغ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi