پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هرکس به شما خوبی کرد جبران کنید اگر چیزی برای جبران نداشتید آن قدر به درگاه خدا برایش دعا کنید تا یقین کنید جبران کردهاید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ مبانی معرفتی فرهنگ و علم غرب جدید
مبانی هستی شناسی👈 سکولار
مبانی انسان شناسی👈اومانیستی(لیبرالیستی، سوسیالیستی و ناسیونالیستی)
مبانی معرفت شناسی👈 روشنگری(راسیونالیسم، امپریسم)
🔹آغاز علم مدرن با دوره روشنگری است، گرچه انقلاب علمی از قرن پانزدهم در غرب آغاز شده اما مبانی معرفت شناختی علوم انسانی و اجتماعی مدرن ریشه در نهضت روشنگری دارد. روشنگری از قرن هفدهم به بعد آغاز شده و تا به امروز استمرار یافته و شامل دو مرحله فلسفی (عقل گرایی، عقل ابزاری) و تجربی (حس گرایی) است. خصلت سلبی داشتن روشنگری به دلیل نفی مرجعیت وحی و شهود از ویژگی های آن است.
🔸از قرن نوزدهم (دوران آمپریستی و پوزیتیویستی)، ساینس (Science) به عنوان علم آزمون پذیر از نالج (Knowledge) معرفت آزمون ناپذیر جدا شد.
🔻در دوران پسامدرن معنای روشنگری از علم گرفته شد. در دوران مدرن رسالت علم را روشنگری و کشف حقیقت میدانستند، در حالی که در دوران پسامدرن حقیقت را نسبی و ساختنی و بافتنی میدانند و قائل به حقیقت ثابتی نیستند. حقیقت خصلت گفتمانی پیدا میکند.
▪️مشکل پسامدرن: اصالت دادن به جهان سوم(جهان اجتماعی) و نادیده انگاشتن جهان اول(جهان نفس الامر) و دوم (جهان ذهن) است.
#فلسفه
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
سه خصلت است که در هر کس باشد آثارش به خود او باز می گردد:
ظلم کردن، فریب دادن و تخلف از وعده.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍تحلیل تغییر معنائی روایاتِ تصحیف/ محمد ذکاوت صفت
✳️ اگر کسی از شما طالب باشد، می تواند تحقیقی در موضوع فوق انجام دهد.
✅ توضیح:
🔴 گاهی یک روایت در سیرِ تاریخیِ خود، دچار تغییرات عمدی یا سهوی می شود. این تغییر در اصطلاح علمای علم حدیث، اگر عمدی باشد، «تحریف» و اگر سهوی باشد، «تصحیف» نامیده می شود.
🔵 به نقلِ چهار کتاب از یک روایت توجه کنید:
1️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يُخرِج القائمُ (ع) من ظهر الكوفة سبعةً و عشرين رجلا... [ارشاد، ج 2، ص 386].
2️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يَخرُج إلى القائمِ (ع) من ظهر الكوفة سبعةٌ و عشرون رجلا... [إعلام الوری، ص 464].
3️⃣ و قال الصادق (ع): يَخرُج القائم (ع) من ظهر الكعبة مع سبعةٍ و عشرين رجلا... [روضة الواعظین، ج 2، ص 266].
4️⃣ روَى الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): قَالَ يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ (ع) مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ سَبْعٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا... [بحار الأنوار، ج 53، ص 90، ح 95].
✳️ با ترجمه و تحلیلِ الفاظِ نقل های مختلف از روایت، نتیجه ها را با هم مقایسه کنید و در آخر، نقلِ مناسب را اختیار نمائید (فعلاً برای شروع کار، همین روایت کافی است).
#ادبیات
#کلام
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 پروژه کنترل ذهن
⁉️آیا تا به حال در مورد الکتروفزیولوژی چیزی شنیده اید؟!
#الکتروفزیولوژی
#تکنولوژی
#تحلیل
#استعمار
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ شأن و تعین خاص روشنفکری(۳)
🔹روشنفکری نه شغل و حرفه است، نه علقه پردازی. روشنفکری نوعی از رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است، آن نوعی که به اصلاح ساحت درونی، یعنی به اصلاح فرهنگ یکایک شهروندان جامعه، می پردازد.
در هر جامعه هستند کسانی که، نه به
حکم شغل و حرفه و نه از سر علقه پردازی، بلکه به انگیزه اخلاقی زیستی و رایگان بخشی به اصلاح محیط طبیعی یا محیط اجتماعی انسان ها می پردازند و هستند کسانی که به همان انگیزه اخلاقی زیستی به اصلاح ساحت درونی، و نه محیط های بیرونی، انسان ها دست می یازند. هر سه گروه اخلاقی اند اما فقط این گروه اخیر روشنفکرند.
🔸پیش فرض مهم روشنفکری این است که لااقل بخشی کمابیش بزرگ از درد و رنج و آزار و آسیبی که انسان ها متحمل می شوند ناشی از فرهنگ خود آنان، یعنی برخاسته از باورهای کاذب یا احساسات و عواطف نابجا یا خواسته های نامعقول خودشان است.
🔻روشنفکر، با این پیش فرض، در عین حال که رایگان بخشانی را که به اصلاح محیط بیرونی آدمیان، اعم از محیط طبیعی یا محیط اجتماعی آنان می پردازند، به هیچ روی تخطئه نمی کند، بر این باور است که حتی با اصلاح تمام عیار محیط بیرونی انسان ها نیز کار آدمیان به سامان نمی شود و بارشان به منزل نمیرسد چراکه بشر فقط سیلی خورده ی اوضاع و احوال بیرونی نیست، بلکه وضع و حال درونی اش نیز خاکستر نشین اش کرده است.
برای رفع فلاکت و ادباری که گریبان گیر زندگی بشر
شده است باید هم محیط بیرونی اش را اصلاح کرد و هم ساحت درونی اش را. روشنفکر، خود، اصلاح ساحت درونی را بر عهده می گیرد.
#دکتر_ملکیان
#روشنفکری
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍تطورات تعریف علم از رنسانس تا قرن نوزدهم
🔹حفظ معنای علم (شناخت حقیقت) تا زمان پسامدرن و تغییر مبنا و ابزار آن از رنسانس به بعد.
🔻مراحل دوگانه محدود شدن مبنای علم در غرب:
١. نفی هویت و مرجعیت علمی وحی و تغییر مبنای علم از وحی به عقل توسط دکارت مقارن با ظهور روشنگری. وی عقل (راسیون) را مبنا و ابزار کسب علم قرار داد و هویت معرفتی و علمی آموزه های وحیانی
کتاب مقدس را انکار کرد.
۲. نفی هویت معرفت شناختی عقل و تغییر مجدد مبنا و ابزار علم در
قرن نوزدهم توسط اگوست کنت که موجب کنار گذاشتن عقل و قرار دادن حس به عنوان تنها ابزار شناخت جهان شد.
#فلسفه
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi