🔹طلبهها برای اینکه در کوچه و خیابان فحش و متلک نشوند، لباس روحانیت را در میآورند.
▪️حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
🔸طلبهها در بازار و مغازهها از مردم متلک یا فحش میشوند. دیگر وضع از بهبود رابطه میان مردم و روحانیون گذشته است. طلبهها برای اینکه در کوچه و خیابان فحش و متلک نشوند، لباس روحانیت را در میآورند. نگاه کنونی مردم به روحانیون و طلاب مثبت نیست.
🔻کنار گذاشتن پست و مناصب اجرایی به نفع طلاب و روحانیون است. اینکه هرجایی یک طلبه یا روحانی بگذاریم یا هرجایی که یک افتتاحیهای باشد یا ریسمانی قیچی شود، استاندار یا فرماندار یا هرکسی باشد، در کنارش یک طلبهای یا معلمی باشد؛ درست نیست.
باید فکری به حال این وضعیت کرد. حوزه علمیه «زیادی سیاسی شده» است.
🔸همه روحانیون در بدنه قدرت نیستند، حتی برخی به دلیل مشکلات معیشتی، از جمله اجارهنشینی و کمی درآمد مجبور به کار در اسنپ و سرایداری هستند و اختلاف خانوادگی در این گروه زیاد شده است.
#روحانیت
#لباس_روحانیت
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
❇️ مصادره به مطلوب و سوء استفاده از مرجعیت ❇️
◀️ جناب آقای مجتهد شبستری در یادداشتی با عنوان «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» تلاش کرده که سخنان دو مرجع بزرگوار در دیدار با رییس جمهور را مصادره به مطلوب کند و نگاه سکولاری خود را به این دو مرجع عظیم الشأن نسبت دهد.
⛔️ جناب شبستری همانگونه که نوشته نه تنها با حاکمیت و ولایت فقیه مخالف است، بلکه در مسائل حکومت و سياست، فعل و قول معصوم (علیه السلام) را هم حجت نمیداند. (ماهنامه کیان، بهمن ۷۷، ص ۱۳)⛔️
◀️ کدامیک از این دو مرجع بزرگوار و یا کدام فقیه شیعه با اصل ولایت و نیابت فقها از معصومین علیهم السلام و با حجیت فعل و قول معصوم علیه السلام در امور سیاسی اجتماعی مخالف است؟
کجا مطالب این دو بزرگوار تأییدی بر علوم انسانی سکولار است؟
✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی
در دیدار فوق بر اینکه مدیریت و اقتصاد یک علم است تأکید کردند. نه اینکه اقتصاد و مدیریت سکولار را تأیید کنند.
🔻جناب شبستری بهتر است کتاب «ولایت فقیه» و کتاب «سکولاریسم» این مرجع بزرگوار را مطالعه نمایند تا متوجه خبط خود بشوند.
🔻همه کسانی که ناقد علوم انسانی و حکومت سکولار هستند مدیریت و اقتصاد را علم میدانند اما معتقدند علم مدیریت و اقتصاد اسلامی برای جامعه اسلامی مفید است. البته بزرگان فقهی و حوزوی ما مثل مقام معظم رهبری و آیات جوادی، مصباح و ... که سخن از علم دینی گفتند منکر استفاده از تجربیات بشری در همین علوم نیستند.
✳️ آیتالله العظمی شبیری زنجانی نیز تنها گفته اند ما اهل فن نیستیم و کلام ایشان نه تنها دلالتی بر استفاده از علوم انسانی سکولار ازجمله اقتصاد سکولار و ربوی غربی ندارد بلکه قطعا ایشان با این اقتصاد ربوی غیر شرعی مخالفند.
🔻طبعا جایگاه مرجعیت و حتی در مواردی جایگاه رهبری نیز ارایه برنامه جزیی برای مدیریت مسایل معیشتی مردم به معنای خاص نیست. بلکه جایگاه رهبری تعیین سیاستهای کلان نظام است. جایگاه مراجع معظم تقلید نیز تولید علم در قالب درس خارج و حلقه های خاص علمی است. چنانکه آیت الله شبیری در باب مسایل مهم اقتصادی مثل مضاربه، شرکت، بانکداری و ... بحث کردند و به بسیاری از مسایل پاسخ گفته اند.
⛔️ لذا کلام دو مرجع بزرگوار هیچ دلالتی بر سکولاریسم مورد نظر جناب شبستری ندارد.
✍️استاد حجت الاسلام دکتر ابوطالبی
https://eitaa.com/aboutalebi57 🆔@meshkatnoor
✍️نگاهی گذرا به مقاله استاد شبیری در باب شهادت حضرت فاطمه زهرا
♦️مقاله ای که به عنوان مدخل شهادت فاطمه سلام الله علیها به قلم استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی در کتاب دانشنامه فاطمی آمده و به مناسبت ایام فاطمیه در بسیاری از کانالها منتشر شده بر خلاف توقع از نویسنده محترم تسامحات غیرقابل قبولی دارد.
♦️استناد به منابع ضعیفی مثل هدایه خصیبی کذّاب ملعون نصیری، دلائل الامامة مجعول مجهول المؤلف، الاختصاص مجهول المؤلف، و از همه عجیب تر استناد به کتاب ساختگی مؤتمر علماء بغداد برای خبر بی اصل مسمار! با این که کتاب علامه جعفر مرتضی عاملی که از منابع این مقاله است و آن نیز همین تسامحات را مرتکب شده تصریح به جعلی بودن کتاب مؤتمر کرده و آن را ساخته و پرداخته قرن اخیر می داند.
♦️در این مقاله، تناقض در گزارشها - از جمله تعیین ضارب - با یک جمله: «ممکن است همه آنها واقعیت داشته باشد»! حل شده است!
♦️نویسنده در توضیح بعدی با اذعان به نفی انتساب کتاب مجهول المؤلف اختصاص به شیخ مفید، آن را معتبر دانسته! اما به این مطلب عنایت نکرده که اگر اختصاص مجهول المؤلف را معتبر بدانیم و خبر واحد او را بپذیریم تعارض دیگری پیش می آید و مکان حمله منجر به سقط، دیگر درب خانه نبوده و مدتها بعد از هجوم و در کوچه و دور از چشم مردم صورت گرفته است.
♦️استناد به فرائد السمطین نیز بدون توجه به پاورقی محقق صورت گرفته است؛ چرا که علامه محمودی محقق کتاب تصریح کرده که این خبر در نسخه کهن فرائد نیست و در نسخه متأخر نجف اضافه شده. و مهم تر این که آن روایت به نقل از شیخ صدوق ذکر شده و فرائد حموینی منبع مستقلی نیست.
♦️و نکته آخر این که برای اثبات مصائب حضرت فاطمه (س) نیازی به برف انبار کردن منابع ضعیف و معلوم الحال و مشکوک حتی کتاب سلیم بن قیس نداریم و با استناد به منابع معتبر می توانیم اصل شهادت را اثبات نماییم.
🔹 یادداشت از استاد رحیم قاسمی
#تأمل
#فاطمیه
#کلام
#شیعه
#اهل_سنت
#امامت
#ولایت
#شبیری_زنجانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بیانات آیت الله جوادی آملی در مورد مرحوم هاشمی رفسنجانی
#تأمل
#سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#هاشمی_رفسنجانی
#جوادی_آملی
👇👇
@Taammolate_talabegi
♦️امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین – یعنی یک طلبه – هدر رود.
⏱ ۳۱ سال گذشت... برنامه ریزی شورای عالی و دیگر مسئولین حوزه بیانگر این حقیقت هست که " در حوزه علمیه عمر انسان چندان ارزشی ندارد"😔
#تأمل
#تحول_حوزه
#شورای_عالی
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#نقد_حوزه
#روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هنگام باریدن باران در های رحمت الهی گشوده می شود و دعا مستجاب است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
▪️روشنفکری به مثابه ضد روحانیت و دیانت
🔹در اجتماع ما کلمه روشنفکر امروز و به خصوص پس از انقلاب اسلامی طنین مذمومی یافته است. به گونه ای که کسانی که دم از روشنفکری می زنند، این شبهه در میان آنها می رود که مغازه تازه ای در برابر روحانیت و دیانت گشوده اند.
🔸البته این شبهه بدون سابقه و دلیل تاریخی نیست، چرا که در مغرب زمین نهضت روشنفکری نهضتی بود که علنا و مستقیم در برابر دیانت سر برافراشته بود.
#روشنفکری
#دکتر_سروش
#روحانیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
♦️سه نکته مهم و کاربردی در نقد عقاید مخالفین
🔹۱.فهم عقیده مخالفین از زبان بزرگان و عالمان آنها:
مهمترین نکته در نقد عقاید دیگران، فهم عقیده آنها از زبان خود آنهاست. باید دقیقاً تقریر بزرگان وعالمان مطرح آنها از عقیده را فرا گرفت و همانطور که آنها می گویند باید عقیده آنها را فهمید، سپس آن را در معرض نقد و بررسی قرار بدهیم.
دقت شود حتماًحتماً باید به منابع درجه یک و شخصیت های مطرح مراجعه کرد و از مراجعه به کتاب های غیر معتبر یا شخصیت های غیر مطرح اجتناب کرد.
🔹۲.شناخت مذاهب کلامی مخالفین
اهل سنت چه در فقه، چه در عقاید دارای مذاهب گوناگونی هستند. در کلام ماتریدیه، اشعریه، اهل حدیث، معتزله همه جزء اهل سنت هستند ولی مبانی کلامی متفاوتی دارند. پس اگر بخواهیم عقاید اهل سنت را نقد کنیم باید ببینیم: این عقیده ای که می خواهیم نقد کنیم برای مذهب کلامی خاصی است یا مشترک بین همه اهل سنت است تا بتوانیم دقیق آن را نقد کنیم.
🔹۳.عدم تمسک به مطالب شاذ در نقد دیگران
گاهی دیده می شود که برخی برای اینکه عقیده طرف مخالف را نقد کنند به امور شاذ استناد می کنند. مثلا؛ بیشتر عالمان اهل سنت اعتقاد دارند ابن حبان در توثیق متساهل است، لذا نمی توان به توثیقات آن برای راویان اعتماد کرد. حالا فرض کنید برخلاف عالمان اهل سنت یکی دو نفر گفتند ابن حبان متساهل نیست. اینجا نمی توان قول مشهور اهل سنت را کنار گذاشت و به این دیدگاه شاذ که می گوید ابن حبان متساهل نیست تمسک کرد.
البته این صرفاً یک مثال است. وشاید قابل مناقشه باشد.
#تأمل
#سقیفه
#فاطمیه
#ولایت
#امامت
#شیعه
#اهل_سنت
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️سؤالاتِ مهدوی شفاف
.
♦️دربارۀ حضرت مهدی(ع) چند حالت، قابل فرض است:
1ـ امام یازدهم(ع) فرزندی نداشتهاند؛ پس اساساً، امام دوازدهم به دنیا نیامدهاند.
2ـ فرزند امام یازدهم(ع) به دنیا آمدهاند؛ ولی در همان کودکی فوت شدهاند.
3ـ حضرت مهدی(ع) به دنیا آمدهاند، ولی در سن 73 یا 74 سالگی رحلت نمودهاند.
4ـ حضرت مهدی(ع) در سن 73 یا 74 سالگی یا قبل آن، همانند حضرت عیسی، به آسمان رفتهاند.
5ـ حضرت مهدی(ع) در سال 255 به دنیا آمدهاند، و صدها سال زندگی کردهاند؛ ولی اکنون در قید حیات نیستند.
6ـ حضرت مهدی(ع) در سال 255 به دنیا آمدهاند، و تا قرنها و زمان ظهورشان، زنده و در پس غیبت خواهند ماند.
.
♦️هر کدام از این فرضها، ممکن است در طول تاریخ تشیع، قائلانی داشته باشند؛ ولی آنچه مهم است این که، هر کسی که میخواهد قائل به هر فرضی از این موارد باشد، برای تبیین فرض مورد قبول خود، دو وظیفۀ همزمان دارد:
الف. فرض دیگران را با شواهد تاریخی و استدلالهای نظری، باطل کند.
ب. فرض خود را با استنادات تاریخی و برهانهای نظری، اثبات نماید.
.
♦️به نظر میرسد سختترین فرض که نیازمند آن است تا به ابعاد متعدد تاریخی و نظری پیرامون حضرت مهدی(ع) بپردازد، فرض ششم میباشد.
در این فرض، جدای از اینکه شما نیازمند اثبات نظر و ابطال فرضهای دیگر هستند؛ باید صدها مسأله دیگر که از لوازم پذیرش این فرض میباشد را نیز، تبیین نمایید. مثلاً به اینکه:
1ـ امام زمان(ع) پس پرده غیبت، به چه دردی میخورد و امامت او برای مردم چه سودی دارد؟
2ـ تفاوت امام زمان(ع) و حضرت عیسی در زنده بودن و در انظار مردم نبودن چیست؟
3ـ چرا امام یازدهم(ع) غایب نشدند؛ و نیاز بود تا کودکی 5 ساله غایب شوند؟ و وجود این 5 سال زمان میان رحلت امام یازدهم تا امامت امام دوازدهم، چه سود و کارکردهایی داشته است؟
4ـ اگر مردم دسترسی خودخواسته به امام نداشته باشند، تفاوت غیبت و سپس ظهور امام، با رحلت و سپس رجعت امام، چیست؟
5ـ اگر شهید زنده است، تفاوت امامان شهید با امام پس غیبت، برای مردم کنونی چیست؟
6ـ اگر امام شهید، میتواند از مردم دستگیری کند و در میان مردم تأثیرگذار و راهبر باشد، چرا نیاز به امام غایب وجود دارد؟
7ـ و صدها سؤال دیگر ...
#تأمل
#امام_زمان
#کلام
#تاریخ
#مهدویت
👇👇
@Taammolate_talabegi