eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️فرضیۀ عزاداری 11 امام(ع) . 🔹لااقل حدود دو دهه است که، برخی از علما و شیعیان سلفی، این ادعا را تبلیغ می‌کنند که اهل‌بیت(ع) و امامان شیعه، در عزای شهادت حضرت صدیقه کبری زهرا(س) عزاداری می‌نموده‌اند؛ و عزای بر شهادت ایشان، «سابقه تاریخی» دارد. . قبول هر فرضیه‌ای، لوازمی را به همراه خود دارد و به تبع آن، سؤالات جدیدی را ایجاد می‌کند. بنابراین، اکنون در صدد رد یا قبول این فرضیه نیستیم، امّا یک سؤال جدی پیرامون این فرضیه، قابل تأمل است. . 🔹صرف نظر از امام زمان(ع) که غایب بوده‌اند، این سؤال قابل توجه است که: 11 امام ما شیعیان، برای عزای صدیقه شهیده، چه زمانی عزاداری می‌کرده‌اند؛ به این معنی که، آیا در هر روزِ کل سال مشغول عزاداری بوده‌اند، یا اینکه روز یا هفتۀ خاصی از سال که مرتبط با روز شهادت ایشان بوده است، عزاداری می‌نموده‌اند؟ ♦️نکته اگر اهل‌بیت(ع) در روز یا هفته خاصی عزاداری داشته‌اند، منطقاً این روز و زمان، مصادف با سالگرد رحلت حضرت فاطمه(ع) بوده است؛ و قاعدتاً اصحاب و یاران ایشان و برخی مردم کوچه و بازار نیز، در این عزاداری شرکت داشته‌اند؛ یا حداقل، آن را تماشا ‌نموده‌اند. بنابراین، اگر عزاداری امامان ما شیعیان سابقه‌دار بوده است؛ به این معنی است که عزاداری ایشان، مورد ملاحظه حداقل ۸ نسلِ مردم آن روزگار، یعنی از سال ۱۱ هجری قمری تا سال ۲۶۰ قمری بوده است. پس در هر نسل (یعنی حدود سی سال)، هزاران نفر یا لااقل صدها نفر، این عزاداری اهل‌بیت(ع) را دیده‌اند؛ و برخی از آنها نیز، خبر و کیفیت این عزاداری‌ها را گزارش نموده‌اند. . ❓سؤال 🔹چرا با وجود حدود سه قرن عزاداری امامان شیعه(ع)، اکنون تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) مشخص و روشن نیست؟ منطقاً، اگر عزاداری شهادت ایشان در طول این قرون حیات ائمه(ع) وجود داشت، باید یک تاریخ مشخصی نیز، برای شهادت صدیقه کبری(س) به دست ما می‌رسید. در صورتی که هم‌اکنون تاریخ رحلت ایشان، روشن نیست؛ و برخی این واقعه را 13 جمادی‌الاول، برخی 3 جمادی‌الثانی، برخی 8 یا 13 ربیع‌الثانی و یا 3 رمضان می‌دانند؛ که میان این تاریخ‌ها، بیش از شش ماه فاصله وجود دارد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و م
✍️تحول در حوزه . 🔹حداقل حدود بيست سال است كه موضوع "تحول در حوزه" و "تحول در نظام آموزشى حوزه" (با مشكلات خاصى كه پيش رو دارد)، مطرح است. از ديگر سو، به علت "كمبود نخبگان" يا "مديران توانمند حوزوى" در اين بيست سال، "مديريت" و "عضويت در شوراى مديريت"، و نيز "دبيرى شوراى عالى مديريت" بين چند نفر از جمله حضرات آيات: مقتدائى استادى حسينى بوشهرى دست به دست شده است؛ يك روز، يكى مدير و ديگرى دبير؛ و روز ديگر، ديگرى مدير و يكى دبير مى شوند ولى از تحول و شاخصه هاى تحول در حوزه، خبرى نيست؛ و شايد سختى كار، ايشان را بيشتر مشغول "روزمرگى حوزه" كرده است . 🔹به نظر مى رسد با اين كمبود مديران تأثيرگذار و چرخش منظم مدير، دبير و عضويت در شورا، تحولى در حوزه هاى علميه رخ ندهد . البته شايد هم، حوزه و نظام آموزشى آن متحول شده، و ما از آن بى اطلاع هستيم؛ اگر كسى اطلاع دارد، تحولات حوزه را در مدت بيست سال گذشته، اطلاع رسانى كند؛ استفاده مى كنيم 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️سهو النبی (4) - سید مرتضی و محقق نراقی 🔹دیگر قائل به سهو النبی در بین علمای بزرگ شیعه سید مرتضی است . البته تذکر این نکته بجاست که شیخ طبرسی نظر همه علمای قبل و معاصر خود را مبنی بر سهو النبی می داند که مطلبی قابل توجه است. 🔹ظاهر عبارت سید مرتضی بیانگر اعتقاد ایشان به سهو النبی است. در تنزیه الانبیاء ص 121 در تفسیر آیه لا تؤاخذني بما نسيت ( کهف / 73) چنین می گوید : إذا حملناها على النسيان في الحقيقة كان الوجه فيه ان النبي صلى الله عليه وآله انما لا يجوز عليه النسيان فيما يؤديه عن الله تعالى أو في شرعه أو في امر يقتضي التنفير عنه. فأما فيما هو خارج عما ذكرناه فلا مانع من النسيان، ألا ترى انه إذا نسي أو سهى في مأكله أو مشربه على وجه لا يستمر ولا يتصل، فنسب إلى انه مغفل، فإن ذلك غير ممتنع ♦️محقق نراقی نیز گویا سهو النبی را قبول داشته و در مستند الشیعه ج 7 ص 38 چنین می گوید: وتدلّ عليه أخبار سهو النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم صريحا. ولا يوجب اشتمالها على سهوه ضعفا ، لأنّ المسلّم امتناع سهوه لا إسهائه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ واسطه ای خواهیم بود برای رساندن دغدغه های طلاب خدمت آیت الله اعرافی 🔹در راستای دیدارهای مدیر محترم حوزه های علمیه با فعالان فضای مجازی، روابط عمومی حوزه در پیامی اطلاع دادند که مطالب کانال تأملات طلبگی مورد توجه آیت الله اعرافی قرار گرفته است لذا حقیر را جهت دیدار با ایشان دعوت کردند. 🔸از مخاطبین و فضلای گرامی درخواست دارم جهت غنا بخشی نسبت به انتقادات و پیشنهادات اگر در راستای نقد و بهبود نظام آموزشی، فرهنگی تربیتی، سیستم شهریه و مدیریت مدارس و قسمت تبلیغی حوزه مطلبی دارند برای حقیر ارسال نمایند تا جمع بندی لازم برای ثمر دهی بیشتر انجام گیرد. آیدی ادمین کانال: @Amirhossein_admin 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دنیا مکانی برای عبور است نه جایی برای ماندن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب بررسی کرد. 🔹قبل از قرن 19 چه در جهان اسلام و چه در غرب تمرکز بر توصیف انسان مطلوب بود و توصیف انسان محقق مسئله علوم انسانی نبود. 🔻اما با ظهور کنت و دیلتای توصیف انسان محقَّق و موجود شروع شد با دو رویکرد اثباتی و تفهمی. ⁉️توصیف انسان محقق که منشا نظریات شده در علوم انسانی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ مثلا دورکیم در نظریه خودکشی کدام انسان محقق را مطالعه کرده است؟ آیا توصیفی که از مصرف و درآمد انسان آمریکایی شده می تواند توصیف گر انسان ایرانی و آسیایی و آفریقایی باشد با این همه اختلاف سنت ها و فرهنگ ها و ارزش ها و منش ها که سبب تغییر در کنش هاست؟! ⚠️این نظریات علوم انسانی بومی نیست و ناظر به ایدئولوژی و ارزش ها و مبانی غربی است. 〽️وقتی نظریات انسان مطلوب بومی نیست و مبتنی بر مبانی غربی است و نیز توصیف از انسان محقق هم ناظر بر انسان غربی است در نتیجه روش تغییر از انسان محقق به انسان مطلوب و باید و نباید ها هم ناظر به مبانی غربی خواهد بود و بومی نخواهند بود. 💯نظریه های علوم انسانی مدرن مبتنی بر مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی است که در تولید علم بومی باید مبتنی بر مبانی خودمان قدم برداریم. ✍ برگرفته از سخنان استاد خسروپناه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️انتقاد به روشنفكران دينى ♦️يكى از مهمترين اشكالاتى كه به روشنفكران دينى ميشود، اين است كه: روشنفكران دينى، يك اعتقاد يا اعتقادات رايج مردم را (كه با آن مشغول زندگى هستند) سست يا از بين مى برند، ولى متأسفانه، "اعتقاد جديدى" جاى آن نمى نشانند. ♦️اشكال رو با تصور يك فرض، پاسخ مى دهم: فرض كنيد شخصى دارد در بيابانى، راه را اشتباه مى رود؛ و شما به وى توجه مى دهيد كه راهى كه مى رود، اشتباه است؛ و البته راه جايگزينى نيز ارايه نمى دهيد. ❓سؤال آيا ايستادن و حركت نكردن آن شخص (كه نتيجه گفته شما بوده است) براى اين شخص بهتر است؟ يا ادامه دادن وى در مسير و راه اشتباه؟ ♦️البته قابل توجه اين عزيزان، بايد بگويم: عدم اعتقاد به چيزى، خودش يك نوع اعتقاد است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1) ♦️از احادیثی که در متون علمی، منابر و محافل دینی بسیار بدان استناد می شود سخنی منسوب به رسول خداست که فرمودند : علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل و در نقلی دیگر گفته شده : علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل. ♦️این دو روایت در متون کلامی،فقهی،اخلاقی،عرفانی و تفسیری مورد استناد علماء قرار گرفته است. در علم کلام برای اثبات فروعاتی مثل تفضیل حضرت علی و سایر ائمه،عصمت ائمه،عصمت حضرت فاطمه و عصمت ایشان به این حدیث استناد شده است. ♦️در علم اخلاق برای اثبات علو مقام علم و عالم، در علم فقه برای اثبات احکامی مثل ولایت فقیه،جواز اقامه حدود در عصر غیبت،جواز تقلید از مجتهد میت و حجیت قول علماء از این حدیث استفاده شده است.در کتب عرفانی نیز برای اثبات وجود اولیاء بعد از نبوت خاتم بدین حدیث استناد شده است. ♦️عبارت علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل در هیچ یک از مجامع روایی و سایر منابع حدیثی یافت نمی شود و اولین بار فقط در یکی از متون عرفانی مربوط به قرن هفتم و یکی از کتب روایی مربوط به قرن دوازدهم به چشم می خورد. ♦️عبارت علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل گرچه در کتب اربعه و مجامع روایی متقدم شیعه اثری از آن وجود ندارد ولی در بعضی متون علمی و روایی قرن هفتم وجود دارد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1) ♦️از احادیثی که در متون علمی، منابر و محا
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️توضیحات آیت الله حسینی قزوینی در مورد حدیث علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل 🔹سند چندانی برای این عبارت وجود ندارد و اگر هم باشد مراد از علماء ، علماء اهل بیت هستند نه هر عالمی 👇👇 @Taammolate_talabegi