تأملات طلبگی
😐من مهرشاد کل ایران را دور زدم. 🔹صادق امامی خبرنگار فرهیختگان که گزارش مربوط به مهرشاد سهیلی را نو
🔹سخنگوی قوه قضاییه: اتهامات متعددی متوجه "مهرشاد سهیلی" است
🔹خداییان در نشست خبری: وی به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه در بازداشت است.
🔹چند نفر به عنوان مظنون و مطلع در این پرونده دعوت شدهاند ولی کسی به غیر از این شخص بازداشت نیست.
#تبلیغ
#سیاسی
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر سریال روز بلوا
🎞 روز بلوا یک مجموعهٔ تلویزیونی کوتاه(۳ قسمت) به کارگردانی بهروز شعیبی، نویسندگی مهران کاشانی و تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان محصول سال ۱۳۹۸ ایران است.
🎙عماد یک روحانی برجسته و استاد دانشگاه است و در برنامه های تلویزیونی نیز به اجرای برنامه می پردازد. او همراه با همسرش یک موسسه خیریه را مدیریت می کنند. همه چیز خوب به نظر می رسد، تا اینکه اتفاقاتی غیر منتظره رخ می دهد ناگهان توسط پلیس با اتهام هایی جدی مواجه میشود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیدهای قرار میدهد.
#معرفی_فیلم
#روز_بلوا
#روحانیت
#لباس_روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
📃 چرا رابطه جنسی وجود ندارد؟!
✍️ عادل ایرانخواه
🔹زمانی که در فرانسه، همگان از رابطه جنسی سخن می گفتند، لکان در حکمی خلاف آمد، این گزاره را صادر کرد؛ که "رابطه جنسی وجود ندارد!" آلن بدیو در تفسیرِ این عبارت می گوید که عملِ جنسی امکان پذیر است اما نمی توان آن را "رابطه" خواند، چراکه نه تنها شکلی از خودارضایی است که همواره فرد، به میانجیِ بدنِ دیگری، به خودش لذت می دهد بلکه نارسیستیک است، چراکه در آن فرد همواره خودش را خودشیفته وار تکرار می کند و هیچ مواجهه ای با دیگری ندارد، بنابراین آن را نه می توان تجربه خواند و نه رابطه. از این روست که سکس چرخه ای تکراری و مکانیکی به خود می گیرد و نمی تواند از تنهایی و احساسِ خلاء بگریزد. خلأی که به باورِ بدیو فقط با عشق پر می شود!!!
اما ورای اورادِ روانکاوانه و تفسیرهایِ سانتیمانتال و ایدئالیستی/اخلاقی ، پای گزاره فوق را باید به زمین کشاند. زمینی که از قضا روزبه روز رابطه جنسی را ناممکن تر می کند!
🔸مساله دیگر این نیست که میانِ انسان ها عملِ جنسیی وجود دارد و برای فراروی از وجوهِ حیوانیِ آن و شکل گیریِ رابطه ای انسانی باید به عشق متوصل شد! از قضا آنچه از دست رفته است همان وجوهِ حیوانیِ عملِ جنسیست. ما دیگر با آمیزشِ دو انسان ( به مانندِ آمیزشِ سایرِ گونه های حیوانات) مواجه نیستیم.
اگر بخواهیم از استعاره های مارکسی استفاده کنیم؛ در پی گشت زنی های شبانه آقای پول و خانومِ سرمایه جهانِ واقعی چنان مسخ و رازآلود می شود که آدمیان به شئ بدل می شوند و متعاقبِ آن، این اشیاء اند که جان می گیرند. به واقع دیگر انسان ها نیستند که هم آغوش می شوند و یا باهم ازدواج می کنند، بلکه دارایی ها، متعلقات، مشاغل و عناوین آنهاست که به توافق می رسند. یا به تعبیری بوردیویی، میزان سرمایه و وجوه مختلفِ آنهاست (اقتصادی، نمادین، فرهنگی، اجتماعی) که با یکدیگر نزدیکی می کنند و نه تنانگیِ انسان ها. به واقع کششِ جنسی و عاطفی که باید اس و اساسِ هم آغوشی باشد، به زائده و حاشیه ای ناچیز در روابط فروکاسته شده. مراوداتی شئ شده و نیهیلیستی که خطبهء عقدشان را هیچ عاقدی نمی تواند بخواند مگر بازار. نه تنها عشق، بلکه هیچ رابطهء جنسیی هم برقرار نمی شود مگر آنکه از نظرِ اقتصادی امکان بروز بیابد! و آیا این همان چیزی نیست که ما فحشا می خوانیم؟! و البته که نمی توان فاحشگی را شکلی از رابطه دانست، بلکه بیشتر تجاوزی است که قربانیان مجبوراند داوطلبانه و حتی گاه سرخوشانه به آن تن دهند. شکلی از خشونت نمادین که با همدستیِ قربانیان صورت می پذیرد. و صد البته همانگونه که از مارکس و انگلس آموخته ایم ازدواج بورژوایی نه نقطهء مقابلِ فاحشگی، بلکه امتدادِ آن، رسمیت یافته اش و معاملهء بلندمدت ترِ آن است.
🔻 نمی توان درس اخلاق داد، در حالی که شرایطِ زندگی بداخلاقی می آموزد. از این روست که کمتر کاری وجود دارد که برای اخلاق انسان، مضرتر از پرداختن به اخلاق باشد. و البته همواره ساده دلانی پیدا می شوند که بگویند؛"ما فرق می کنیم، رابطمون اونطوری نیست. ما تونستیم زندگیِ گوگولیِ خودمونو داشته باشیم" وقتی با مهملاتی چنین روبه رو می شویم، چاره ای نداریم جز به یاد آوردنِ آن درسِ کهنِ نظریهء انتقادی: وقتی می کوشیم حوزه خصوصی و صمیمی اصیل را در برابرِ هجومِ دادوستد و مبادله همگانی حفظ کنیم که خصلتی ازخودبیگانه دارد، این خودِ زندگیِ خصوصی است که به حوزه ای سراپا کالایی شده بدل می گردد. امروزه پناه بردن به حوزه خصوصی یعنی تطبیق یافتن با قواعدِ اصیل بودن در زندگی خصوصی که از سویِ صنعت فرهنگ سازی ترویج می شود. امرِ شخصی همواره امری سیاسی است و لاجرم اقتصادی. به تعبیر ژیژک علیهِ این نوع زندگی خصوصی باید تاکید کرد که امروزه، تنها راه رهایی از قید و بندهای کالایی شدنِ ازخودبیگانه، ابداعِ شکلِ جدیدی از امر جمعی است.
#جامعه_شناسی
#ازدواج
#مارکس
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
از دوستی با احمق بپرهیز؛ زیرا او میخواهد به تو سود رساند، اما زیان می زند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍دغدغهی فرادینی و فرامذهبی؟
🔹روشنفکران دینی غالبا همانند فیلسوفان دین به اسلام نگریستهاند. فلسفه دین مطالعهی فلسفی امر دین است فارغ از باور به آن. فیلسوف دین میتواند دینناباور باشد کما اینکه غالب فیلسوفان دین چنیناند. از فلسفهی دین انتظار مؤمنپروری نباید داشت. آیا از روشنفکری دینی هم نباید انتظار پرورش مؤمن و باورمند داشت؟ آیا روشنفکری دینی حلقهی واسطه و پل وصول به دینناباوری است؟ در این صورت خوب است هر یک از روشنفکران محترم دینی مباحث دو سه سال اخیر خود دربارهی مباحث ایجابی و دفاع از دیانت و ایمان را عرضه بفرمایند.
مباحث بسیار اندک ایجابی روشنفکری دینی مباحثی بهغایت کلی هستند که دربارهی هر دینی – اسلام یا غیر اسلام – صدق میکنند.
🔸البته اسم روشنفکری دینی هم جز این نمیگوید! روشنفکری اسلامی که گفته نشده است! اگر روشنفکر دینی ادیان را همانند زبانها میداند به نحوی که هیچ زبانی بر زبان دیگر رجحانی دارد و اینکه کسی به زبانی سخن میگوید انتخابی نیست، اگر جای دیگر به دنیا آمده بود زبان دیگری داشت. مگر دینداری جز این است؟! تولد در این خانواده در این منطقه باعث این دین شناسنامهای است، اگر جای دیگری متولد میشدیم دین دیگری داشتیم. پلورالیسم دینی معنایی جز تساوی همه ادیان در حقانیت و نجات ندارد.
🔻واضح است که روشنفکران دینی با چنین تلقی از دین (پلورالیسم دینی مدل جان هیک) هیچ دغدغه اسلامی نداشته باشند. البته شخصا مسلمانند و در زندگی شخصی آداب شرعی را هم رعایت میکنند و مناسک اسلامی را هم بهجا میآورند، اما بحث در عادات و رسوم موروثی نیست، این امر شخصی است و اصلا مورد بحث من نیست، بحث در تفکر عرضه شده در فضای عمومی است.
▪️راستی در سالیان اخیر کدام بحث اسلامی (نه دینی عمومی) مطرح کردهاند؟ مباحث ایشان در بارهی بشری بودن وحی اتفاقا مؤیدی بر همین وجههی کلی و عمومی است. اینگونه تبیینها – فارغ از ضعف پایههای استدلالی و ناسازگاری با محکمات کتاب – اختصاصی به اسلام ندارد. اگر مکتوباتشان در این زمینه را به پایان برسانند نقد مکتوب آنها کمترین خدمت به این متفکران است.
وقتی ضرورتی به پرداختن به مباحث اسلامی ندیدهاند، بهطریق اولی مباحث شیعی که جای خود دارد. پلورالیسم یادشده جایی برای هویت مذهبی هم باقی نگذاشته است.
#محسن_کدیور
#روشنفکری
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
سرزمین ها با وطن دوستی آباد شده اند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
۲۲ بهمن مبارک
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️کدامین سیر و سلوک؟!
نویسنده: استاد حسن میلانی
به کوشش: دکتر محمدعلی صابری
#معرفی_کتاب
#میلانی
#عرفان
#تصوف
#اخلاق
#مدعیان
👇👇
@Taammolate_talabegi