eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ سیر کلّی مراحل بررسی یک سند 1⃣ انتساب متن به معصوم(ع): اگر متن روایت به معصوم انتساب داده نشده باشد یا انتساب متن به معصوم به دلیل اضمار روایت یا احتمال این که متن بیان شده شرح و تفسیر محدّث باشد یا ... به اثبات نرسد، منقول فاقد اعتبار خواهد بود. 2⃣ اعتبار منبع روایت: انتساب کتاب به مولّف ادّعایی، اعتبار نسخه موجود از کتاب و وثاقت مولّف کتاب در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرند. 3⃣ شناخت سلسله سند صحیح و واقعی روایت با مراجعه به نسخ مختلف کتابی که روایت در آن یافت شده است و کتب دیگر روایی یا فقهی که این روایت را نقل کرده اند؛ و همچنین با توجّه به قواعد و شواهد رجالی. 4⃣ تشخیص افراد واقع شده در سند با توجّه به قواعد رجالی تمییز مشترکات، توحید مختلفات و ... . 5⃣ تشخیص اِسناد یا اِرسال سند با توجه به شناخت زمان و مکان راویان (طبقات). 6⃣ بررسی وثاقت افراد واقع شده در سند با استفاده از توثیقات خاصّ یا توثیقات عام.ّ گاهی شخص واقع شده در سند مردّد بین چند عنوان است که برای تصحیح سند، لازم است وثاقت همه ی آنها به اثبات رسیده باشد یا از قرائنی بتوان اثبات کرد که شخص موجود در این سند، ثقه است ولو عنوان دقیق آن را نتوان تمییز داد. 7⃣ گاهی سند روایت قابل تصحیح نیست، اما با پذیرش قاعده تعویض سند و اجرای آن می توان سند روایت را تصحیح کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡کنیه شناسی در روایات (۱) ابو القاسم👈 حضرت رسول(ص) و امام مهدی(عج) ابو الحسن👈 امام علی(ع)، امام كاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع). اگر با قید الاول ذکر شود، مراد امام کاظم(ع) اگر با قید الثانی ذکر شود، مراد امام رضا(ع) اگر با قید الثالث ذکر شود، مراد امام هادی(ع) این کنیه به طور مطلق غالبا و بر اساس طبقه بر وجود مقدس امام کاظم(ع) تطبیق میشود. ابو محمد👈 امام حسن عسکری(ع) ابو جعفر 👈 امام باقر(ع) و امام جواد(ع). اگر با قید الأول ذکر شود، مراد امام باقر(ع) اگر مقید به الثانی باشد، مراد امام جواد(ع) در استعمال مطلق نیز غالبا مراد امام باقر(ع) است. ابو عبد الله👈 در اکثر موارد امام صادق(ع) ابواسحاق👈 امام صادق(ع) ابو ابراهیم👈 امام کاظم(ع) 📚مجلسی اول، روضه المتقين، ج ۱۴، ص ۵۰۱ قهپائی، مجمع الرجال، ج ۷، ص ۱۹۲ و مازندرانی حائری، منتهى المقال، ج ۱، ص ۲۵ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡کنیه شناسی در روایات (۲) العبد الصالح👈 امام کاظم(ع) ابی محمد👈 امام حسن عسکری(ع) الفقیه👈 غالب امام هادی(ع) گاهی امام حسن عسکری(ع) و نادر امام کاظم(ع) الشیخ👈 امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) الرجل👈 غالب امام حسن عسکری(ع) العالم👈 مطلق معصوم و بیشتر در امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) صاحب الناحیه👈 امام مهدی(عج) 📚مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین، ج ۱۴، ص ۵۰۲ 📓مرحوم مازندرانی در منتهی المقال، ج ۱، ص ۲۶ معتقد است: في الأكثر يراد بالعالم، والشيخ، والفقيه، و العبد الصالح: الكاظم عليه السلام، لنهاية شدة التقية في زمانه صلوات الله عليه، وخوف الشيعة من تسميته وذكره بالقابه الشريفة، وكناه المعروفة. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙استاد پارسانیا 📚اگر عقبه نظری و فلسفی پوزیتیویسم، پراگماتیسم و یا فلسفه‌های قاره‌ای با صرف نظر از صحت و سقم آنها بتوانند بر علوم تجربی و از جمله بر جامعه شناسی اثر بگذارند و جامعه شناسی پوزیتیویستی، پراگماتیستی، قاره‌ای و مانند آن تولید کنند دین و یا فرهنگ دینی هم به لحاظ تاریخی باید بتواند بر ابعاد تجربی علوم و نیز بر علم جامعه شناسی تاثیر گذارده و در قبال رویکردهای سکولار، جامعه شناسی دینی تولید کند‌. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تغييرِ منشِ فقها ♦️در قديم الايام، كه تكنولوژى و امكانات ارتباطى پيشرفته اى وجود نداشت، غالباً فقها "خط مشى" عرف و افكار آنها را مشخص مى كردند؛ و اكثر مردم و "عرف مردم" تابع نظرات شخصى و فقهىِ فقها بودند (البته جداى از آنكه قدرت نفوذ كلام فقها هم، به دلايلى، خيلى بيشتر از دوران معاصر بوده است). ♦️اكنون كه امكان "تجميع آراء مردم" و "اعلام نظرات مردم" در دامنه وسيع اجتماعى فراهم شده است؛ كم كم و به مرور، به سمتى مى رويم كه، فقها تابع "عرف مردم" و افكار عمومى مى شوند. ♦️نشانه هايى از آراء فقها معاصر مشاهده مى شود كه پيداست، توانايى مقابله با افكار عمومى را ندارند؛ و حداقل اگر فتاواى مطابق افكار عمومى ارايه ندهند، آراء فقهى "خاص" خود را كه خيلى باب طبع مردم نيست، نمايان نمى كنند؛ و نهايتاً در پستوى "كتب استدلالى" خود باقى مى گذارند. ♦️بنابراين؛ به نظر مى رسد كه ميزان "روشنفكرى فقها" در آينده، بسيار بيشتر از گذشته خواهد شد؛ و نقش "زمان و مكان"، در آراى اجتهادى آنها، چشم گيرتر خواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ فهرست ۱۰ فتوای آیت الله صانعی که باعث شد او را تحت فشار قرار دهند. 1. تساوی دیه زن و مرد. 2. قصاص مردی که زنی مسلمان را کشته باشد بدون نیاز به پرداخت نصف دیه یک مرد مسلمان به قاتل. 3. منع ازدواج موقت برای مرد مسلمان متأهل که با همسرش زندگی می کند. 4. محرم دانستن فرزندخواندگان به مرد و زنی که آنها را به فرزندی پذیرفته اند. 5. مجاز دانستن دریافت بهره در قرض هایی که برای رفع نیاز نیست بلکه برای افزایش رونق فعالیت اقتصادی است. 6. پاک دانستن پوست و چرم خارجی. 7. تردید در جاری شدن حکم ارتداد در مورد کسانی که "آگاهانه" و "از روی تحقیق" دین خود را عوض کرده اند‌. 8.ارث بردن غیر مسلمان از مسلمان. 9. مشروط دانستن ازدواج مجدد مرد مسلمان به رضایت همسر اول. 10. سن بلوغ دختران 13 سال تمام است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙گفتاری در باب تکفیر، استاد سبحانی: 🔸ریشه تکفیر در اعصار گذشته به عصر رسالت باز می گردد، آنگاه که یکی از مسلمانان ناآگاه، به بهانه اینکه اسلام یکی از افراد، اسلام صوری است، او را به قتل رساند و اموال او را به غنیمت گرفت! قرآن کریم از آن شخص قاتل به نکوهش یاد کرد و فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا...» نساء/۹۴  🔹ایمان و کفر در قرآن مجید و سنت و كلمات علما، حد معینی دارد و کاملا مرزبندی شده اند. بر همین اساس ملاک ایمان و کفر در اختیار بنده و یا فرد دیگری نیست که هر کس را بخواهیم مؤمن و هر کس را نخواهیم و نپسندیم، کافر معرفی نماییم، و جملگی باید از مرزی که وحی الهی معرفی کرده است، پیروی کنیم. در تشرف به دایره ایمان کافی است که به سه چیز ایمان بیاوریم: ۱) توحید خدا؛ ۲) رسالت پیامبر خاتم ؛ ۳) معاد روز قیامت اعتقاد اجمالی به این هر سه موضوع، انسان را در دایره ایمان وارد کرده، او را از پلیدی کفر نجات می دهد. 🔻تکفیر در دوران های پیشین غالبا زبانی بوده و کمتر به خونریزی منجر میشد مگر در دوران خوارج. اما امروز تكفير آلت دست قدرت های بزرگ شده و با بکارگیری گروه هایی، مسلمانان را به جان هم انداخته و زیرساخت تمام کشورهای اسلامی را نابود می سازند. با یک نگاه به وضع رقت بار مردم سوریه روشن می شود که این فراخوان جهاد علیه مرز و بوم این کشور، که تنها کشور مقاوم در مقابل اسرائیل است، هرگز برای بازپس گیری اراضی اشغالی فلسطین صورت نگرفته است. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ چهار نوع معرفت از واقعیت می‌توان داشت: 1⃣ معرفت فلسفی از واقعیت که عبارت است از شناخت هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی از واقعیت. 2⃣ معرفت پارادایمی از واقعیت که عبارت است از شناخت مجموعه پیش فرض‌های فلسفی و اصولی و اینکه چگونه می‌توان درباره جهان تحقیق کرد. 3⃣ معرفت علمی عام و خاص که عبارت است از شناخت قانون عام حاکم بر واقعیت (نظریه) و شناخت قانون خاص حاکم بر واقعیت (مدل). 4⃣ معرفت الگویی که عبارت است از شناخت سلسله معرفتی و روابط سه نوع معرفت فلسفی و معرفت پارادایمی و معرفت علمی عام و خاص که شناختی؛ مرتبه دوم است. ‏ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند "عمامه صورتی" 🎞 عمامه صورتی تلاشی است برای مروری دوباره بر پدیده ی امر به معروف و نهی از منکر در ایران. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برشی از مستند "عمامه صورتی" 🎙مقدار نفرتی که برخی جوانان از نظام اسلامی دارند جوان انقلابی از آمریکا و اسرائیل نداره متاسفانه! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ بابِ"مباهته" طبق این روایت، براحتی به هر شخصی که از نظرِ روحانیِ دین، خلاف دیدگاهِ خدای این روحانی سخن گفت و یا ایده ای داد، جواز تهمت زدن و فحش دادن و رسوا کردن به وسیله ی فحش و تهمت و پاپوش را می دهند! اصلِ روایت؛ إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.» «هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.» 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ افزایش معجزات حسی (غیرقرآنی ) و کرامات پیامبر در طول تاریخ 🔹رسول الله غیر از قرآن که معجزه ابدی ایشان است، برای اهل زمان خود نیز یک سری معجزات حسی داشته تا نبوت خویش را برای آنها اثبات کنند .( با فرض اینکه اعجاز روشی برهانی برای اثبات رابطه شخص با خداست نه روشی اقناعی) ولی نکته جالب اینست که این معجزات غیرقرآنی وکرامات در طول تاریخ گویا بسان انسان ها زاد و ولد داشته است به طوری که در سیره ابن هشام که به نوعی قدیمی ترین تاریخ در اسلام است تعداد معجزات فقط ده عدد است. ♦️بعد از دو قرن و در کتاب اعلام النبوه ماوردی این معجزات وکرامات چهار برابر شده و به چهل معجزه وکرامت می رسد !!! 🔸این چهل عدد در کتاب دلائل النبوه بیهقی به 100 عدد می رسد و قاضی عیاض با تلاش خود در کتاب الشفاء آن را به 120 عدد می رساند!!! ♦️جالب تر آنکه این معجزات در تکاثری شگرف در کتاب سیره حلبی به 3000 عدد می رسد یعنی پیامبر سه هزار معجزه حسی و کرامت داشتند!!! ده معجزه کجا و سه هزار معجزه کجا !ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا ▪️ در کتاب اصول اعتقادات شیخ اصغر قائمی پایه یک ایشان در صفحه 108 به نقل از ابن شهر آشوب می گوید که پیامبر 4440 معجزه داشته که سه هزار از آنها ذکر شده است !!! 🔹 البته این معجزه سازی ها فقط منحصر به رسول الله نشده و این کارخانه جعل معجزه برای خلفاء و صحابه و ائمه اربعه مذاهب اهل سنت چنین خدمتی را کرده اند. 🔸فاجعه اینجاست که در فرهنگ تشیع هم شاهد چنین منقبت سازی برای ائمه بوده ایم و چون امام علی بین اهل سنت از این افراد جاعل منقبت نداشت در تشیع این امر صورت گرفت و به عنوان نمونه برای امام علی حدود 555 کرامت در کتب تشیع ذکر شده است !!! 💠 لذا احتمالا به این خاطرست که مرحوم سید جلال آشتیانی در شرح مقدمه قیصری تصریح دارند که اصل در روایات مناقب بحارالانوار عدم صحت آنهاست مگر اینکه با دلیل ثابت شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ مسئله محوری پوششی بر مسئله گریزی 🔹در نظام دانش موجود و مسلط کاملاً بر اهمیت مسئله در فرایند اندیشه و تحقیق تأکید می‌کنند. 🔸این تأکید ظاهری بر اهمیت مسئله، موقعیت مسئله گریزی ما را پنهان ساخته است. این تأکید کردن نوعی استتار کردن موقعیت است. این تأکید کاملاً ظاهری و به شیوه کاملاً تصنعی و نا اصیل و غیر کار کردی است. در اینجا ما درگیر نوعی ریاکاری معرفتی هستیم که به موجب آن تظاهر به پذیرش مسئله می‌کنیم و برای اثبات این ظاهرگرایی و ریاکاری مجموعه ای از مناسک و آئین ها را به جا می آوریم. 📑 این آئین ها را هم در فرم طرح نامه پایان نامه ها و رساله های دانشجویان و محققان مراکز پژوهشی می‌توان دید و هم در لفاظی های سیاسی و دانشگاهی نهادها و سازمانهای اداری نیز به شکل‌های مختلف حامی مسئله محوری تحقیقات و مطالعات اجتماعی و فرهنگی هستند یا این گونه تظاهر می کنند. آن‌ها نیز اولویت های پژوهشیشان را هر سال اعلام می‌کنند و از این طریق بر ضرورت و اهمیت مسئله ها در تحقیقات اجتماعی و فرهنگی تأکید می‌کنند. ⁉️اینکه آیا واقعاً اولویت‌های اعلام شده مسئله اند یا چیزی دیگر؟ و اینکه آیا آنچه اعلام کرده اند در عمل اولویت و نیاز واقعی آن‌ها هست یا نه؟ اینکه آیا پذیرای نتایج تحقیقات انجام شده مطابق مسئله ها و اولویت‌های اعلام شده هستند یا نه؟ اینها همه پرسش‌هایی هستند که در پرتو همین ریاکاری معرفتی برای همیشه پنهان مانده است. 🔎واقعیت این است که مسئله محوری یا مسئله محور کردن نوعی شعار ایدئولوژیک و راهبرد مدیریتی و لفاظی سیاسی هم هست. از طریق این لفاظی های سیاسی و مدیریتی محققان و مراکز آموزشی و پژوهشی می‌توانند موجودیت و عملکرد خود را موجه سازند و بودجه و امکانات بیشتر جذب کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 محققان و عالمان علوم اجتماعی چهار نقش بر عهده دارند. 1⃣ نخست نقش «منتقد» که هم باید در اجتماع علمی به نقادی دانشی بپردازند که همکارانش تولید می‌کنند و نواقص کارشان را بیان کنند و در عین حال خود بدیل ها و پیشنهادهایی بهتر عرضه کنند. 2⃣ محققان اجتماعی و انسانی همچنین وظیفه «نقد اجتماعی» را نیز عهده دار هستند. از همین جا است که نقش دوم آنها شکل می گیرد یعنی «فعال اجتماعی». محقق اجتماعی در جامعه فرد بی تفاوت نسبت به جامعه نیست بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی باید فعالانه مشارکت نماید. 3⃣ نقش سوم محققان اجتماعی فاصله گرفتن از جامعه و نقش های منتقد و فعال اجتماعی برای ایفای نقش علمی خود به عنوان «فرد بی طرف» اما نه بی تفاوت است. در این نقش محققان اجتماعی باید موضوعات علمی و فکری را به صورت مستقل بررسی کنند. 4⃣ در نهایت محققان اجتماعی نقش «عرضه کنندگان» را هم باید ایفا کنند. فروشنده دانش و نظر کارشناسی به سازمان‌ها نهادهای مدنی، صنایع و متقاضیان علم اجتماعی برای هدف های کاربردی و خدماتی. ♻️ محقق اجتماعی در صورتی می‌تواند نقش‌های چهارگانه بیان شده را ایفا کند که درگیری جدی با پرسشهای جامعه خود داشته باشد و تلاش کند آنها را به صورت مسئله، صورت بندی نماید. محقق اجتماعی و انسانی با این قابلیت ها مسئله شناس فرهنگی می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی فیلم "مصلحت" 🎞فضای فیلم در سال‌های اول بعد از انقلاب و برگرفته از یک ماجرای واقعی است. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان که یکی از مقامات بلندپایه‌ی قوه‌ی قضائیه است، مرتکب قتل می‌شود، اما از پذیرفتن آن سر باز می‌زند و اطرافیان پدرش به خاطر «مصلحت» انقلاب، سعی می‌کنند کسی دیگر را به جای او متهم جلوه دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ سخنی از ادمین/ در این کانال چه مطالبی ارسال می شود؟! 🖌با توجه به اینکه ادمین چند سالی است طلبه درس خارج است و در کنار طلبگی، دانشجو رشته علوم اجتماعی در مقطع ارشد و دکتری بوده و هنوز ادامه دارد، در تمامی این زمینه های مرتبط مطالبی ارسال می شود. 👨‍🎓زیست علمی شکل گرفته شامل مباحث مختلف حوزوی از ادبیات و منطق گرفته تا فقه و اصول و رجال و کلام و دیگر مباحث حوزوی است. از طرفی دغدغه علوم انسانی و علوم اجتماعی مباحث مرتبط در این زمینه را پیش می کشد. از جامعه و فرهنگ هم که به دور نیستیم؛ لذا مباحث فرهنگی، سیاسی مختلف هم به این مطالب اضافه خواهند شد. 📝با توجه به این حوزه های مختلف، مطالب و مباحثی که قابلیت تأمل دارند و برای یک متفکر داری جذابیت علمی و اندکی تفکر باشد با هشتک های مختلف در کانال بارگذاری می شوند. ⚠️ دقت داشته باشیم؛ مطالب، فارغ از سوگیری و داوری ارزشی است و چه بسا بر مطلبی نقد داریم و آن را قبول نداریم، لکن جهت تأمل در پیرامون آن مساله، آن را به اشتراک می گذاریم. 🌺 در آخر نیز از حضور برخی اساتید و مفاخر حوزوی و دانشگاهی که در این کانال با ما همراه هستند نهایت تشکر را دارم، اگرچه اتلاف وقتی است برای آنان؛ لکن حضورشان بسیار دلگرم کننده است برای این حقیر و از نکته نظراتشان استفاده کردیم و خواهیم کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیش از یک سوم داوطلبین زیر ۱۰۰ کنکور از خانواده های ایثارگران هستند. ❓آیا این سیاست گذاری مطابق با عدالت آموزشی است؟ ⁉️ تکریم خانواده شهدا و ایثارگران یعنی دخالت دادن این امر در رقابت علمی که آینده علمی ایران را تشکیل می دهد؟! ❓آیا نمی توان با سیاست های بهتری از خانواده معظم شهدا و ایثارگران حمایت های آموزشی کرد که منطقی تر هم باشد؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi