«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۶) 🔻عالم اهل سنت قحطانی در شعری در
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۷)
🔻عالم اهل سنت حافظ بن احمد حکمی گوید:
▫️اجماع اهل حل و عقد از اهل سنت بر وجوب سکوت در مورد جریانات واقع شده بین صحابه است!! و تمامی صحابه هر کاری کردند حتی اگر خطا هم باشد ثواب برده اند چرا که همگی مجتهد بوده اند و خطاهایشان نیز بخشیده شده خواهد شد!! باید ساکت بود!!! نباید در مورد اختلافات و جنگ هایی که بین صحابه بعد از قتل خلیفه سوم عثمان واقع شد فکر کرد یا مطالعه ای داشت!!!
🔹متن عربی: إِجْمَاعُ أَهْلِ السُّنَّةِ عَلَى وُجُوبِ السُّكُوتِ عَمَّا كَانَ بَيْنَ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ:ثُمَّ السُّكُوتُ وَاجِبٌ عَمَّا جَرَى بَيْنَهُمْ مِنْ فِعْلِ مَا قَدْ قُدِّرَا فَكُلُّهُمْ مُجْتَهِدٌ مُثَابٌ وَخَطَؤُهُمْ يَغْفِرُهُ الْوَهَّابُ. أَجْمَعَ أَهْلُ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ الَّذِينَ هُمْ أَهْلُ الْحَلِّ وَالْعَقْدِ الَّذِينَ يُعْتَدُّ بِإِجْمَاعِهِمْ عَلَى وُجُوبِ السُّكُوتِ عَنِ الْخَوْضِ فِي الْفِتَنِ الَّتِي جَرَتْ بَيْنَ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بَعْدَ قَتْلِ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه.
📚معارج القبول بشرح سلم الوصول ج ۳ ص ۱۲۰۸
@Talabeh_nevesht110
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم
🔻ابن شهر آشوب و دیگر علماء رساله هایی از شیخ مفید نقل کردند که در رد بر شیخ صدوق علیه الرحمة و اصحاب حدیث نوشته است.
📚معالم العلماء ص ۱۱۴
📚اعیان الشیعه ج ۹ ص ۴۲۴
🔻در کتاب المسائل السرویه شیخ صدوق را فردی معرفی می کند که هر چه می شنود بدون تأمل و تدبر نقل می کند و اهل فکر نیست تا اخبار درست را از باطل تمییز کند!
📚المسائل السرویه ص ۷۳
🔻در رساله منسوب به شیخ مفید که عدم سهو النبی صلی الله علیه و آله نام دارد از شیخ صدوق به ناقص العقل و فریفته هوای نفس معرفی کرده که حق نباید در مسائل دینی همچون سهو النبی نظر می داد چرا که در شأن اش نیست!
⬇️البته توجه داشته باشید که:
🔹بعضی از محققین معاصر انتساب کتاب عدم سهو النبی صلی الله علیه و آله را به شیخ مفید قبول ندارند، به جهت توهین های شدید خارج از ادب که در این کتاب به شیخ صدوق صورت گرفته است.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢چگونه درس خواندن عيب بود؟ 💠يكى از صوفيان معروف «ابوسعيد الكندى» در خانقاهى منزل دا
#تصوف #نقد_تحلیل
💢ذكر و فكر
💠آیت الله مکارم شیرازی می نویسد:
صوفيه روى همان اصل سابق يعنى تقدم «عشق» بر «عقل» عملا ذكر را بر فكر مقدم داشته، و اوقات زيادى را مصروف اذكار مخصوص به خود مى نمايند كه اگر اصل ذكر اختراعى نباشد لااقل حد و حدود و كيفيت اداى آن ساختگى است، مدرك اين گونه اذكار غالبا نظر و ذوق مرشد و يا خواب هاى او و مريدان او است! عجب اينجا است كه هر كسى را ذكر مخصوصى است كه بايد به اذن مرشد و با عدد مخصوص در مواقع خاصى به جا آورد. البته اين موضوع مخالف صريح اخبار و آياتى است كه مردم را همگى به طور دسته جمعى به هر ذكرى از اذكار يا خصوص بعضى از اذكار مانند لا اله الا الله و نظاير آن، دعوت مى كند بدون اين كه اين گونه حرفها در كار باشد. مى خواهيم بدانيم آيا پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه هدى عليهم السلام پدر مهربان و روحانى و مربى اخلاقى همه پيروان خود بوده اند يا نه؟ اگر بوده اند پس چرا آن نوع تعليماتى كه صوفيان گمان مى كنند در تربيت افراد مدخليت تمام دارد، به مردم نداده اند؟ آيا ذكر و ياد خدا هم اجازه لازم دارد؟ آيا لا اله الا الله و سبحان الله، چيزى است كه به مزاج كسى سازگار و به مزاج ديگرى ناسازگار باشد؟ آيا اين اطوار و حركات و نعره هاى مستانه و آهنگ هاى مختلفى كه در هنگام ذكر گفتن بعضى از صوفيه از خود ظاهر مى كنند در ترقى روحى مدخليت دارد؟!
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۳۱
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢ذكر و فكر 💠آیت الله مکارم شیرازی می نویسد: صوفيه روى همان اصل سابق يعنى تقدم «عشق»
#تصوف #نقد_تحلیل #طباطبائی
✳️یکی از اشکالات به صوفیه و عرفای منحرف در خصوص اذکار و اوراد است، در پست قبل از کتاب جلوه حق آیت الله مکارم شیرازی سخنی در این مورد ارائه دادیم که اولاً مدرک اذکار مرشد های صوفی ذوقی است مثل ذکر انا الله یا لا اله الا انا! ثانیاً لازم دانستن استاد برای ذکر گفتن است! ثالثاً تعیین عدد مخصوص برای ذکر است بطوری که ادعا دارند اگر کسی مثلا بدون اذن استاد ذکر یونسیه را فلان قدر بگوید عقیم می شود یا در کار هایش به مشکل بر میخورد!! یکی از همین عرفا سید محمّد حسین طباطبائی است:
🔸س ۶۶۴)علماى اخلاق و اساتید معرفت ، جهت تربیت و تهذیب نفوس شاگردان خود در راستاى سیر و سلوک آنها، اذکار و اورادى به آنان دستور مى دهند، آیا مى شود دیگران هم بدون دستور استاد آن اذکار را بجا آورند؟
🔹ج – خیر، نمى شود؛ زیرا آن اذکار را به تناسب شرائط و حال شاگردان خود دستور انجام آن را به آن ها مى دهند؛ ولى همین اذکار و اوراد براى دیگران به مانند نارنجکى است در دست آنها که احیانا ممکن است براى آنها خطر داشته باشد.
🔸س ۶۶۵)اگر آن اذکار خطرناک است ، پس چگونه اساتید به شاگردان خود دستور مى دهند و براى آنها خطر ایجاد نمى کند؟
🔹ج – استاد در کنار ذکر، خطر آن را بر طرف مى کند.
📚در محضر علامه طباطبایی، محمدحسین رخشاد، ذکر و اوراد
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق 💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حد
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت دوم)
❇️در کتاب تصحیح اعتقادات الإمامیه چند نمونه از تعبیرات شیخ مفید را در رابطه با شیخ صدوق ببینیم:
1⃣صدوق اهل فکر و درایت و تأمل نیست و نمی تواند حق و باطل را تشخیص دهد! این است ضعف فکری کسی که مقلد راویان حدیث است! (فصل في الإرادة و المشيئة)
2⃣صدوق در رابطه با قضاء و قدر سخن مفیدی نگفته است، وقتی معنای قضاء را نمی فهمد بهتر است در این مورد حرف نزند. (مبحث تفسير آيات القضاء و القدر)
3⃣کلام صدوق در رابطه با نفوس و ارواح بر اساس حدس و گمان است نه تحقیق. بهتر بود صدوق فقط روایات را نقل کند و وارد مباحثی که بلد نیست نشود!! (فصل في النفوس و الأرواح)
4⃣روایت صدوق مبنی بر "خلق شدن ارواح هزار سال قبل از از خلق اجساد" روایتی است که هیچ عاقلی آن را قبول نمی کند و برای کسی چون صدوق که معرفت به حقایق امور ندارد بهتر است ساکت شود و حرف نزند و عقیده صدوق در این مورد همان عقیده تناسخیه است بدون اینکه خودش بفهمد. با نوشتن این مطالب در این کتاب بر خودش و دیگران جنایت کرده است! (فصل في النفوس و الأرواح)
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢ذكر و فكر 💠آیت الله مکارم شیرازی می نویسد: صوفيه روى همان اصل سابق يعنى تقدم «عشق»
#تصوف #نقد_تحلیل
💢ذكر و فكر (قسمت دوم)
💠اساسا اخبار متعددى در مورد عبادات وارد شده كه از هر گونه دخل و تصرفى در كيفيت و كميت آن جدا جلوگيرى نموده است ولو اينكه آن تصرف به زياد كردن كلماتى باشد كه خيلى خوب و مناسب به نظر مى رسد، با اين حال با چه جرأتى مى توان كيفيات مخصوصى از براى اذكار و كيفيت و كميت آن قائل شد در صورتى كه هيچ مدركى براى آن در دست نيست؟ مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى درباره اهميت «ذكر» روايات فراوانى نقل كرده، از جمله در باب «ذكر الله عزوجل كثيرا» به سند خود از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: «ما من شيئى الا و له حد ينتهى اليه الا الذكر فليس له حد ينتهى اليه، فرض الله عزوجل الفرائض فمن اداهن فهو حدهن، و شهر رمضان فمن صامه فهو حده و الحج فمن حج فهو حده، الا الذكر فان الله عزوجل لم يفرض منه بالقليل و لم يجعل له حد ينتهى اليه: «هيچ چيز نيست جز آنكه براى آن حد و اندازه اى است كه بدان پايان پذيرد مگر ذكر كه حدى ندارد تا پايان پذيرد، خداى عزوجل فرائض را واجب كرده و هر كه آنها را به جاى آورد همان حد و انتهاى آنها است... مگر ذكر خدا كه به اندك آن راضى شده و حدى براى آن قرار نداده است».
🔻در كلمات بعضى از رؤساى صوفيه مانند شيخ صفى الدين اردبيلى تصريح شده كه ذكر از فكر فاضل تر و بالاتر است! در حالى كه اگر ذكر خالى از فكر باشد بيهوده و لقلقه لسان است. مرحوم علامه مجلسى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام نقل كرده است كه: «عبادات به زيادى نماز و روزه نيست بلكه به زيادى تفكر در كار خدا است».
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۳۲
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه #عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي 💠دأب محدثین و روات در تألیف کتب فقهی 🔻روا
#الاسس_الحدیثیه_و_الرجالیه
#عند_العلامة_محمّد_تقي_المجلسي
💠عذر مؤلفین کتب اربعه در نقل از کتب ضعفاء
🔻ملا محمّد تقی مجلسی ره چندین عذر برای مؤلفین کتب اربعه در نقل از ضعفاء مثل علی بن أبی حمزة واقفی یا علی بن حسن بن فضال فطحی مذهب می آورد:
1⃣محتمل است طعنی که در کتب رجال بر این ها وارد شده از جهت فساد مذهب باشد ولی با این حال ثقه بودند.
2⃣محتمل است چون از مشایخ اجازه بودند لذا مؤلفین کتب اربعه از این ها نقل هایی کردند.
3⃣بخاطر حسن ترتیب کتب این ضعفاء از ایشان نقل هایی کردند.
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۹۵
4⃣محتمل است نقل هایی که مؤلفین کتب اربعه از این ها کردند مختص به دوره در حال استقامت و عدم انحراف شون و قبل از واقفی شدن شون باشد.
5⃣بخاطر اینکه متن نقل های این ضعفاء در روایات ثقات مؤید داشت نقل کردند.
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۱۸۶
6⃣بخاطر این بوده که مؤلفین کتب اربعه روایات این هارا با اصول و کتب معتبره در مقابل هم گذاشتند و دیدند مؤید دارد و موافق با اصول معتبره است نقل کردند.
📚روضة المتّقین، ج ۱۴، ص ۳۹۴
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۷) 🔻عالم اهل سنت حافظ بن احمد حکمی
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۸)
🔻این عالم اهل سنت نجم الدین احمد بن حمدان حنبلی است که می گوید:
▫️حبّ تک تک صحابه واجب است و واجب است سکوت در رابطه با اختلافات و دعوا هایی که بین صحابه واقع شد از هر جهت! نباید چیزی در این مورد نوشته شود!!! نباید چیزی خوانده شود یا به دیگری گفته شود!!! نباید چیزی در این مورد گوش داده شود و نه به دیگری سخنش برسد!!! واجب است که خوبی های صحابه فقط ذکر شود و برای آن ها ترحم و ترضی شود!!! باید اعتقاد داشت که صحابه هر کاری کردند حتی اگر خطا هم بوده عذری داشتند و آنان مجتهد بودند نباید آن هارا بخاطر خطایشان تکفیر یا تفسیق کرد بلکه در خطاهایی که کردند ثواب هم بردند!!!
🔹متن عربی: وَقَال ابْنُ حَمْدَانَ الْحَنْبَلِيُّ: يَجِبُ حُبُّ كُلِّ الصَّحَابَةِ،وَالْكَفُّ عَمَّا جَرَى بَيْنَهُمْ كِتَابَةً وَقِرَاءَةً وَإِقْرَاءً وَسَمَاعًا
وَتَسْمِيعًا، وَيَجِبُ ذِكْرُ مَحَاسِنِهِمْ، وَالتَّرَضِّي عَنْهُمْ، وَالْمَحَبَّةُ لَهُمْ، وَتَرْكُ التَّحَامُلِ عَلَيْهِمْ، وَاعْتِقَادُ الْعُذْرِ لَهُمْ، وَأَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا فَعَلُوا بِاجْتِهَادٍ سَائِغٍ لَا يُوجِبُ كُفْرًا وَلَا فِسْقًا، بَلْ رُبَّمَا يُثَابُونَ عَلَيْهِ.
📚لوامع الأنوار البهية، سفاريني، ج ۲ ص ۳۸۷
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق 💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حد
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت سوم)
🔻شیخ مفید که کتاب تصحیح اعتقادات الامامیه را در نقد کتاب الاعتقادات شیخ صدوق نوشت، در این کتاب اشکالات زیادی که غالباً بی دلیل و متعصبانه است نسبت به صدوق وارد کرده، گرچه در بعضی ابواب کتاب نقدی که به صدوق وارد کرده کاملا درست و بجا می باشد مثل نقدی که در خصوص جدال فی الله وارد کرده که شیخ صدوق گفته منهی عنه است ولی شیخ مفید گفته جدال بر دو قسم است: جدال بر حق و جدال بر باطل. انبیاء و معصومین و اصحاب شان جدل احسن می کردند و احتجاجات و مناظرات با مخالفین در اثبات خدا یا نفی تشبیه از خدا داشتند و هر جدالی منهی عنه نیست. یا در بعضی ابواب شیخ صدوق صرفاً به حدیث اکتفاء کرده است با اینکه نیازمند توضیحاتی بود و در بیشتر ابواب اجمال گویی کرده که موجب شده شیخ مفید نسبت به شیخ صدوق اشکالاتی بخاطر همین "اجمال گویی" و "اکتفاء به حدیث" وارد کند.
✳️جناب آیت الله صافی گلپایگانی کتابی به عنوان "بين العلمين الشيخ الصدوق والشيخ المفيد" دارد که در آن به بررسی نظرات این دو شیخ و اختلافات شان در دو کتاب اعتقادات و تصحیح اعتقادات پرداخته است، إن شاءالله چندین نمونه از اشکالات بی اساسی را که شیخ مفید به شیخ صدوق وارد کرده است و آیت الله صافی نیز از شیخ صدوق دفاع کردند و نسبت به اشکال شیخ مفید پاسخ دادند، ارسال خواهیم کرد.
@Talabeh_nevesht110
#حدیث_شناسی #تاریخ
❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت اول)
🔻شبهات و سوالاتی چند در رابطه با این روایت مطرح شده است:
1⃣گفته اند: آیا این روایت که در کتاب مشارق انوار الیقین حافظ رجب برسی آمده است، در منابع دسته اول و قابل اعتمادی وارد شده است که بتوان اعتماد کرد؟!
2⃣گفته اند: آیا در دوران امیر المؤمنین علیه السّلام اصلا خطی که استعمال می شده است، نقطه ای داشته است که حضرت فرموده باشند من نقطه زیر باء هستم؟
💠از میان شبهات این دو شبهه ارزش داشت تا مطرح کنیم و پاسخ دهیم، بقیه شبهات مضحک از قبیل "ضعف سندی" یا "عدم ورود در کتب اربعه" و... ارزش ندارند.
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢ذكر و فكر (قسمت دوم) 💠اساسا اخبار متعددى در مورد عبادات وارد شده كه از هر گونه دخل
#تصوف #نقد_تحلیل
💢ذكر و فكر (قسمت سوم)
💠از همه گذشته منظور از ذكر نه فقط اين است كه انسان جمله «لا اله الا الله» و يا «يا هو يا من هو» را به اندازه اى بگويد كه دهان او كف كند و به سر گيجه دچار شود، بلكه بنا به گواهى اخبار معصومين عليهم السلام از جمله خبرى كه مرحوم علامه مجلسى در كتاب بحارالانوار نقل كرده، حقيقت ذكر اين است كه «شخص در موقع انجام هر كارى به ياد خدا افتاده و به او توجه كند تا اگر آن كار از كارهاى ناپسند و خلاف دستورات الهى است از خدا بترسد و آن را ترك كند». متن روايت چنين است: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: «يا على ثلثة لا يطيقها هذه الامة: المواساة للاخ فى ماله، و انصاف الناس من نفسه و ذكر الله على كل حال، و ليس هو سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر، و لكن اذا ورد على ما يحرم عليه خاف الله و تركه».
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۳۵
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق 💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حد
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت چهارم)
🔻شیخ صدوق روایاتی را در کتاب الاعتقادات در باب القضاء والقدر نقل نموده که شیخ مفید در تصحیح اعتقادات گوید: این ها همه احادیث شاذ اند و مردود! در کل صدوق سخنان مفیدی در این باب نگفته است و بهتر بود برای او در رابطه با قضاء و قدر که آشنایی ندارد حرفی نزند. (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۵۴) سپس شیخ مفید چهار معنی لغوی قضاء را بررسی می کند.
🔷آیت الله صافی گلپایگانی در دفاع از شیخ صدوق و نقد اشکال شیخ مفید می نویسد: اولا- شیخ صدوق در این باب در صدد بیان معانی قضاء و قدر نبوده است! ثانیا- شیخ صدوق آشنا با معانی لغوی قضاء که شیخ مفید گفته بوده و خودش هم در کتاب توحید ۱۰ معنی برای قضاء از قرآن استخراج می کند! با اینکه شیخ مفید تنها ۴ معنی توانسته ذکر کند! ثالثا- شیخ مفید بر چه اساس و معیاری این روایات معتبر و صحیح را شاذ و مردود می نامد؟!! با اینکه شیخ صدوق در کتابش توحید ۳۶ روایت برای توضیح قضاء و قدر آورده است! (📚بين العلمين الشيخ الصدوق و الشيخ المفيد ص ۳۱)
@Talabeh_nevesht110